ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון אוקטובר 2020 - מהדורה מס' 253
גיליון אוקטובר 2020 - מהדורה מס' 253
גיליון:

1. ב 30/09 העבירה ד"ר מוריה לוי הרצאת מפתח בכנס ניהול ידע ברוסיה ודיברה שעה וחצי על ספרה- תפיסה הוליסטית לניהול לקחים.


2. בתחילת החודש התקיים כנס ניהול הידע השנתי בהצלחה מרובה הן בכמות המשתתפים (כ- 200 איש שהצטרפו במהלך היום) והן בשביעות רצון המשתתפים ממהלך הכנס. מטעם ROM הרצו אלעד פירן על STORY TELLING וד"ר מוריה לוי הרצתה על בינה מלאכותית וכן ניהלה והנחתה את הכנס כולו.


3. במסגרת שת"פ בין אגודות מזמינים אותנו קהילת האיכות לסדרת הרצאות בימי שלישי. פעמיים כי טוב. לפרטים לחצו כאן


4. קורס ניהול ידע... מתאימים לתקופה... לפרטים פנו אלינו yamit@kmrom.com 


5. מסלול ידע ומידע ייערך במסגרת כנס האיכות. ד"ר מוריה לוי תרצה על שיתוף ידע בעולם דיגיטלי מקוון. לפרטים והרשמה לחצו כאן

נכתב ע"י פולינה שפירו

המילה האקתון Hackathon מורכבת משילוב של שתי מילים: Marathon ו-Hack המלמדות על מהות הרעיון.
האקתון הוא מרתון תכנות שנמשך בדרך כלל 24 – 48 שעות בו קבוצות של אחד עד ארבעה אנשים מתחרים בבניית תוצר מאפס בטווח זמן הנתון, בהתאם לנושא ולמטרה העיקרית שלשמה התכנסו כולם.


בדרך כלל הקבוצות מורכבות מאנשי טכנולוגיה ופיתוח, אנשי מוצר ותוכן, מומחים עסקיים, מנתחי נתונים ודאטה ומעצבים דיגיטליים. ברוב המקרים, הפעילות נערכת ומנוהלת על ידי גוף מסוים, גורם שיתוף פעולה כלשהו, המומחה בתחום, על מנת לחדד למשתתפים כיצד לנהל את הפעילות באופן שייתן מענה לצורך כלשהו בארגון או פיתוח עסקי חדש.


מטרות לטובתן מחליט ארגון להקים האקתון:

  • פתרון אתגר או בעיה מסוימת שמלווה את המוצר העסקי שלהם
  • פיתוח מוצר, אתר, אפליקציה או פתרון חדש
  • שדרוג משמעותי של מוצר או שירות קיימים

היתרון המשמעותי של תצורת עבודה זו כפול: ריכוז מאמץ גדול בזמן קצר מאד; וחשיבה פורצת דרך, גם בזכות מגוון השותפים וגם בזכות ה setting הלא-סטנדרטי.

 

האקתון מאוד מעשי בדרך יישומו- אין הרבה ישיבות ומסמכי תכנון; המיקוד הוא בעבודה בפועל, דיונים נקודתיים, סיעור מוחות והפקת לקחים לאחר כל פעילות נקודתית.
כל צוות מתרכז בהיבט אחר או לחילופין, הצוותים מתחרים ביניהם על אותו פתרון ולבסוף בוחרים את הפתרון המיטבי.


האירועים הראשונים שכונו "האקתון" נערכו בשנת 1999והתמקדו בעולם התכנה. , שנים לאחר מכן התופעה תפסה תאוצה וחברות תוכנה רבות וכן מיזמים רבים בכלל החלו לערוך האקתונים בנושאים מגוונים. הרבה מוצרים ומיזמים התחילו בתור רעיון שעלה במהלך האקתון של החברה.


במרוצת השנים, החלו לאמץ את האקתון לצרכי סיעור מוחות מעשיים והם נערכים לא רק באמצעות תכנות ופיתוח כפעילות עיקרית, אלא גם באמצעות פעילויות ומשחקי חשיבה עבור המשתתפים. כלומר, האקתונים התפתחו למגוון של תחומים חברתיים, חינוכיים, תרבותיים ואחרים. בתחומים האלו התוצרים הרעיון לפתרון מודגם באמצעות מצגת, תהליך או מתודולוגיה בתחום הנושא שהוגדר.
למעשה, פעילות ההאקתון היא דרך להתניע כל תהליך שיהווה קפיצת מדרגה או שינוי שכל ארגון מעוניין לעשות במוצר שלו.


בעבודת ניהול תוכן וידע, בין אם זה ניהול ידע ארגוני, מנהלתי או ניהול ידע עסקי – נדרש בכל עת לשמור על חדשנות ואופן הצגת המידע והתוכן, כך שיגרום לעובדים בארגון להיחשף למידע בצורה עקבית. כלומר, מנהלי ידע בארגון צריכים 'לשמור על הגחלת', כך שמרכז שמירת הידע והלב של הארגון ינוהל תמיד בדרך שיעילה הן לעובד ניהול הידע והן לעובד שניגש למידע שמנוהל במערכת ניהול הידע.
לשם כך, לא נכון להסתפק רק במתודולוגיות מסורתיות, אלא תמיד להתפתח, להתייעל ולהתקדם לעבר כלים ופתרונות חדשניים, ממערכות מידע מסועפות בדאטה, לתוכנות אינטואיטיביות, ידידותיות למשתמש, קלות להתמצאות ובסופו של דבר – נותנות מענה מהיר החוסך בזמן, אנרגיה ומשאבים.


תחום ניהול הידע עבר גם הוא טרנספורמציה דיגיטלית לאורך השנים. מנהלי ידע ותוכן תמיד צריכים לחשוב כיצד לפתח את עבודתם היעילה, לשמור על המידע המנוהל "נקי" מרעשי רקע, ממוקד ומאוד מעשי, ללא הצפה ועם מקסימום נוחות.
קהל היעד של מנהלי הידע הוא עובדי החברה שלרוב מאוד עמוסים בעבודה ומעוניינים לגשת למערכת ניהול הידע, על מנת להתעדכן בפעילות החברה, ללמוד על פעילותה במרוצת השנים, על תהליכים עסקיים בעבר, על פיתוחים שונים, נהלי הארגון ושימוש במערכות הליבה של החברה. כאשר לעובד ישנה גישה נוחה, מהירה ויעילה למידע המעניין אותו, הוא יהיה יעיל יותר בעבודתו, פחות מתוסכל, מה שיאפשר לו ללמוד מהר יותר, להשתלב בארגון, להרגיש שייך ולהיות עצמאי יותר בעבודתו. על מנת שעובד יוכל לתת ערך מוסף לחברה, נדרש ממנו לחקור מהו התהליך הקיים על מנת להבין כיצד ניתן לפתח את מטרתו ותפקידו בארגון ועל כן מערכת ניהול הידע אמורה לתת לו מענה ראוי לכך.


האקתון בהחלט יכול לשמש כמאיץ חדשנות בתחום ניהול הידע ואם הארגון רוצה להמשיך לגדול, להיות משמעותי, משפיע ובעל ערך מוסף - עליו להשקיע קודם כל בעובדים שלו. באמצעות ההאקתון, ניתן לתת פתרונות לאתגרים וצרכים חדשים העולים בקרב העובדים המטמיעים את המידע וגם בקרב העובדים הניגשים למידע, להפיק לקחים על הכלים הקיימים ולתכנן פיתוחים חדשים.

 

 

נכתב ע"י משכית רובינשטיין

לילדים יש שעות משחק ושעות לימוד (ולאחרונה גם יותר מידי שעות מסך..). אבל מה לגבי ארגונים? האם יש תקופות מתאימות יותר ומתאימות פחות לשלב משחוק בתהליכי הלמידה ותהליכים ארגוניים אחרים?


ראשית נחדד מהו משחוק - פעילויות ארגוניות המשלבות מימד חוויתי חיובי. רבים מהארגונים מיישמים זאת באמצעות שילוב של חידות או תחרות כחלק מקורס, הטמעת מערכת חדשה, שינוי ארגוני, כבסיס לפיתוח ידע חדש ועוד.


המשחוק מכניס לתהליך העברת או שיתוף הידע אלמנטים של הנאה, תחרותיות, חיבוריות עובדים (engagement) ואף הומור ובכך תורם להצלחת התהליך.


לכאורה, בתקופות שיא של עומס ולחץ, לעובדים לא יהיה "ראש" לפעילות משחקית, והמנהלים עלולים לראות בה בזבוז זמן. אולם, דווקא בתקופות כאלה יהיה קל יותר להעביר או לשתף ידע בצורה "קלילה" וחוויתית יותר.
בחלון הזמן של פעילות המשחוק, העובדים מקבלים הפסקה מהעבודה הלוחצת ומשתתפים בחוויה מחויכת באווירה קלילה יותר. הפעילות הקבוצתית מאפשרת חיזוק של הקשר בין העובדים ובינם לבין הארגון - נושאים שלעיתים נדחקים הצידה כאשר כל עובד שקוע בשלו.


אנו ממליצים להמשיך ולשלב פעילויות משחוק בשגרה כמו גם בתקופות עמוסות, כל עוד מקפידים על זמן פעילות מצומצם ועל תוכן ממוקד המועבר בצורה ברורה - כדי לאזן בין היבטים משחוקיים להיבטי קידום הביצועים העסקיים.

נכתב ע"י יאנינה דיין

למי לא קרה שהוא חיפש מידע מסוים ולא ידע מאיפה להתחיל?
אתם משערים לעצמכם שהוא יופיע במספר מקומות, בפלטפורמות שונות, ובכמה תצורות.
עכשיו דמיינו לכם שיש "שבב" קטן שמתרוצץ ומחפש עבורכם את המידע בכל המקומות ובסוף מציג לכם את התוצאות הרלוונטיות עבורכם. נשמע חלומי, נכון?
אז, כן, החלום כמעט התגשם.

 

חיפוש קוגניטיבי - טכנולוגיה של מנוע חיפוש המפעילה בינה מלאכותית (AI) כדי לחקות את דרך החשיבה האנושית ולשפר את תוצאות החיפוש.

 

חיפוש קוגניטיבי שונה ממוצרי חיפוש שהיו זמינים בעבר מכיוון שהוא משלב טכנולוגיות בינה מלאכותית עוצמתית - כמו יכולות עיבוד שפה טבעית (NLP) ו- DEEP MACHINE LEARNING – למידת מכונה, לאופטימיזציה מאפשרת למערכת לזהות את התוצאה הגבוהה ביותר האפשרית.
הסיבה לכך היא כי בעת ביצוע חישוב חיפוש, אין רק תשובה אפשרית אחת. ברשת סגורה עשויות להיות מאות, אם לא עשרות אלפי תוצאות. זה דורש ייצוג והערכה של כל אחת מהתוצאות הללו. אופטימיזציה מאפשרת למכונה לזהות את החישוב עם התוצאה הגבוהה ביותר על סמך המידע שהיא מעבדת, מה שמציב בתורו את תוצאת החיפוש המומלצת (Wired, 2017).

 

דוגמא למנוע חיפוש קוגניטיבי - Azure Cognitive Search שמפעילה חברת מייקרוסופט בענן. חיפוש קוגניטיבי זה משתמש במבנה הנקרא אינדקס הפוך, שנועד לאפשר חיפושים מהירים מאוד בטקסט מלא. אינדקס הפוך מורכב מרשימה של כל המילים הייחודיות המופיעות בכל מסמך, ולכל מילה, רשימה של המסמכים שבהם היא מופיעה. בתהליך האינדקס, Azure Cognitive Search מחלק את התוכן של כל מסמך למילים נפרדות, יוצר רשימה ממוינת של כל המונחים הייחודיים, ואז מפרט באיזה מסמך כל מילה מופיעה.

 

החיפוש בגוגל (GOOGLE SEARCH) הינו דוגמא נוספת לחיפוש קוגניטיבי. לחיפוש בגוגל יש אפשרות לעבד את החיפוש, לא רק על בסיס משתנים מקומיים, אלא עפ"י דפוסי חיפוש קודמים של המשתמש. זה מאפשר תוצאות חיפוש מדויקות יותר על סמך מיקום ואופן חיפוש פריטים בעבר. כלומר, המכונה "למדה להכיר" את המשתמש (את היסטוריית החיפושים שלו) ובעקבות כך להציג לו תוצאות חיפוש רלוונטיות יותר עבורו.

 

מאפייני החיפוש הקוגניטיבי

  • מפיק מידע בעל ערך רב מכמויות גדולות של מקורות נתונים מורכבים ומגוונים.
  • הוא משתמש בכל הנתונים הארגוניים הזמינים, הפנימיים והחיצוניים, המובנים ובלתי מובנים, ומספק תובנות עמוקות יותר למשתמשים על מנת שיקבלו החלטות עסקיות טובות יותר. חיפוש קוגניטיבי מספק חיבור זה בכדי לספק תובנות מקיפות.
  • מספק מידע רלוונטי תלוי הקשר. מציאת ידע רלוונטי בכל הנתונים הארגוניים הזמינים דורשת מערכות קוגניטיביות המשתמשות בעיבוד שפות טבעיות (NLP) המסוגלות להציג נתונים לא מובנים מטקסטים (מסמכים, אימיילים, בלוגים של מדיה חברתית, דוחות הנדסיים, מחקרי שוק ועוד) ותוכן מדיה עשיר (סרטונים, הקלטות וכ"ו). האלגוריתמים עוזרים לשכלל את התובנות שמתקבלות מהנתונים. מילונים ואונטולוגיות מסייעים במילים נרדפות וביחסים בין מונחים ומושגים שונים.
  • משתפר. שימוש ושילוב אלגוריתמים מספק ערך מוסף על ידי שיפור מתמיד של תוצאות החיפוש.

יישומים של החיפוש הקוגניטיבי

  • משווקים יכולים להשתמש בסיווג לפי אלגוריתמים כדי לעזור להם לחזות אם לקוחות יגיבו לקמפיין פרסומי על ידי ניתוח האופן שבו הגיבו לקמפיינים דומים בעבר.
  • כאשר אנו לא בהכרח רוצים להריץ שאילתת חיפוש על כל האינדקס, נעשה שימוש באשכולות. הרעיון הוא להגביל את החיפוש לקבוצת מסמכים ספציפית בכל אשכול. אשכול משמש לעתים לניתוח חקר. לדוגמה, אנשי מקצוע בתחום השיווק יכולים להשתמש באשכולות כדי לגלות קבוצות שונות במאגר הלקוחות הפוטנציאליים שלהם ולהשתמש בתובנות אלה לפיתוח קמפיינים שיווקיים ממוקדים.
  • רגרסיה - אלגוריתם המנבא ערכים מספריים רציפים מנתונים על ידי לימוד הקשר בין משתני קלט ופלט. לדוגמא, בעולם הפיננסי משתמשים ברגרסיה כדי לחזות את מחירי המניות על פי השפעת גורמים כמו צמיחה כלכלית, מגמות או דמוגרפיה. ניתן להשתמש ברגרסיה גם ליצירת יישומים המנבאים את תנאי זרימת התנועה בהתאם למזג האוויר.
  • המלצה - אחד ממקרי השימוש השונים כולל מיזוג של כמה אלגוריתמים בסיסיים ליצירת מנוע המלצות המציע תכנים שעשויים לעניין את המשתמשים. "המלצה מבוססת תוכן", המציעה המלצות מותאמות אישית למשתמשים על ידי התאמת העניין שלהם לתיאור ותכונות המסמכים. שימוש זה נפוץ מאוד באתרי אינטרנט.
    דוגמא מוכרת ניתן לראות באתר NETFLIX שממליץ למשתמשים על תכנים לצפייה בהתאם לניתוח הבחירות הקודמות שלהם.

לסיכום, הודות להתקדמות הטכנולוגיה, חיפוש קוגניטיבי מביא לארגונים דור חדש של חיפוש המאפשר להם לעבור הרבה מעבר לתיבת החיפוש המסורתית, ומאפשר למשתמשים לקבל מידע מידי ורלוונטי בזמן הנכון.


https://searchenterpriseai.techtarget.com/definition/cognitive-search 
https://go.forrester.com/blogs/17-06-12-cognitive_search_is_the_ai_version_of_enterprise_search/ 
https://www.searchtechnologies.com/blog/why-cognitive-search 
https://azure.github.io/LearnAI-KnowledgeMiningBootcamp/labs/lab-02-azure-cognitive-search.html 
https://www.bravosquared.com/blogs/what-is-cognitive-search-and-why-is-it-important-for-searching-an-enterprise/ 
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A2%D7%99%D7%91%D7%95%D7%93_%D7%A9%D7%A4%D7%94_%D7% 98%D7%91%D7%A2%D7%99%D7%AA

על ניהול ידע ועבודה מהבית בתקופת קורונה- ראיון עם מנהל ידע בחברת תוכנה (HIGHTECH) מחד ומנהל ידע בחברת פרויקטי בניה (LOWTECH) מאידך. מרתק

שם האירוע: World Values Day 2020 Virtual Knowledge Café

מיקום האירוע: Zoom Knowledge Café

תאריך: 15.10.20 17:00-19:00 (London time)
לפרטים נוספים: לחצו כאן 

 

 

שם האירוע: We are not enemies, but friends

מיקום האירוע: Zoom Knowledge Café

תאריך: 27.10.20 16:00-19:00 (London time)
לפרטים נוספים: לחצו כאן 

 

 

 

הספר, " The 5 Elements of Effective Thinking" הוא ספר שנכתב על ידי Edward Burger & Michael Starbird, אנשי חינוך שלימדו שנים רבות באוניברסיטה את מקצוע המתמטיקה. Burger כיום הוא נשיא אוניברסיטת Southwestern. הספר שנכתב בשנת 2012 מתאר את השיטה שפיתחו במהלך השנים לקידום חשיבה אפקטיבית, ותוך שימוש בה, העמידו דורות של תלמידים שאכן, יודעים, מבינים ואפילו (לפחות חלקם) אוהבים מתמטיקה.
הרציונל לעיסוק בחשיבה: מקור ההצלחה בכל תחום שהוא, בין עסקי ובין יחסים בין אישיים, הוא חשיבה. וכדי לכן, כדי להצליח יותר נדרשת- חשיבה אפקטיבית.
בסופו של יום, גם אנשים יוצאי דופן הם אנשים רגילים- שיודעים לחשוב אחרת, והחדשות הטובות, שמדובר במיומנות נרכשת :-)
את מרכיבי החשיבה מתארים Burger & Starbird תוך המשגה לכוחות הטבע המרכזיים:

לכאורה הרעיונות נשמעים מוכרים, אך הפירוט בהחלט מחדש ומעניין.
הסיכום כולל שורות תחתונות- לפרטים ודוגמאות, יש לקרוא את הספר במלואו.

הבנה מעמיקה

חשיבה מתחילה בהבנה. והבנה אינה שאלת כן/לא, אלא משהו הדרגתי.
ההתנהגות המומלצת הראשונה היא לחתור להבנה מעמיקה:

 

דברים פשוטים כדאי להבין לעומק, להבין מאיפה הגיעו, על בסיס מה ולמה.
איך? שני שלבים: א) סיעור מוחות שיביא לפירוק לרשימת מרכיבים ב) הבנה של כל מרכיב לכשעצמו.
טיפ: חפשו הגיון בריא, והימנעו מתיאוריות קונספירציה.

 

כדי להבין את הדברים המעמיקים, חזרו לבסיסיים יותר ושלטו בהם ברמת מצוינות גבוהה.
מפתיע כמה שליטה מצוינת בבסיס היא מקפצה להבנת המורכב.

 

כאשר נתקלים בבעיה שלא מוצאים לה פתרון- חשבו על בעיה אחרת, פשוטה יותר, מציאת פתרון עבורה היא מפתח להתקדמות לפתרון לבעיה הכוללת.

 

כאשר נושא מעורפל וקשה להבנה, זהו והסיטו את הרעשים הקשורים, ואז נסו להבין את הליבה עצמה. התמקדו בליבה והתעלמו מרעשים.

 

כאשר קשה לקבל החלטה טובה, נסו לזהות ולהכיר הטיות אנושיות, ומתוך הכרה זו, לשלוט בהם ולקבל החלטה מתוך הבנה נכונה של המצב.

 

כנות ודיוק לגבי מה שבאמת יודעים, ללא ניסיון ליפות את המציאות, מאפשר לראות נכוחה את הפערים ולהשלים אותם. הכריחו את עצמכם לחפש את החסר במה שאתם רואים מולכם.

 

אמירות הבאות מסמכות או מקבוצה ("כולם אומרים") אינן ערובה לנכונות.

 

חיפוש אפשרויות נוספות, מעבר לאלו הברורות או המוצעות, יכולה להפתיע לטובה.


חקירה עצמית לגבי דעות, אמונות וידע שהשתרשו בקרבנו, תוביל אותנו הרבה יותר רחוק.


למה אדמה? חפירה, הגעה לבסיס יציב עליו ניתן לעמוד.

 

חזרה

 

כשלים ככלי להצלחה

אנחנו חיים בתפיסת מציאות שגויה בה כשל היא דבר מבעית שמקפיא אותנו לאי עשייה.
תפיסה בריאה יותר תביא להבנה שכל כשל הוא הזדמנות, וכי כשל הוא מורה מצוין.

 

כאשר תקועים, למשל, שגיאה היא רעיון מצוין שיכול להוציא ממצב ה"תקיעות". מחברי הספר ממליצים כטיפ ליציאה ממצב כזה, לאמץ תפיסה שכדי להצליח, נדרש קודם להיכשל 9 פעמים. ולכן כל כישלון הוא טוב, כי הוא מקדם אותך לעבר ההצלחה.

 

שיטות משלימות להתקדמות מבוססת כשל להצלחה:

  1. תכננו לעשות נכון ולהצליח, אבל, אם וכאשר נכשלים מבדלים את גורמי אי ההצלחה ולומדים מהם
  2. מלכתחילה מנסים משהו שיודעים שלא יצליח, מתוך מטרה לזהות ולדייק איפה הבעיה, וללמוד להימנע.
  3. מעלים צורך ומבקשים פתרון, גם אם שגוי. אם התשובה לא טובה, בקשו מהעונה למצוא בה בעיה ולהעלות תשובה נוספת. חזרה על טכניקה זו שוב ושוב, מובילה פעמים רבות לתשובה הנכונה והטובה.

מורה טוב יעודד תלמיד שטעה, כדי שמהשגיאה נוכל לצמוח.

כאשר לא חוששים לטועות, אפשר להשתמש בטכניקות של הגזמה לחיפוש פתרונות ללא אילוצים. הפתרונות כמובן ייכשלו, כי יש אילוצים, אך יתנו כיוונים טובים לאיתור הפתרון שכן יכול לפעול.

וכמובן למידה משגיאות של אחרים יכולה להיות שימושית לא פחות (אך פחות כואבת- מ.ל.)

 

דוגמה טובה לשגיאה שהפכה להצלחה היא רעיון המדבקה הדביקה של חברת 3M.

 

למה אש? בגלל הכשל והסיכון שמוכנים ורוצים לקחת מציתים את התובנות החדשות.

 

חזרה

 

שאלת שאלות

ניסוח והעלאת שאלות באופן קבוע היא הרגל הגורם לאנשים להתחבר באופן עמוק יותר לעולם ולמתרחש בו. הוא יוצר ניסיון מסוג אחר, נוסף על זה המתפתח באופן טבעי.

 

שאלו: מה אם?
שאלו שאלות, גם אם נשמעות בסיסיות ו"טיפשיות".
שאלו את עצמכם: "האם אני באמת יודע?"
נסו לחפש נקודת מבט אחרת, ואז שאלו שאלות.
התכוננו למבחן על ידי הכנת דומת שאלות מבחן, שהכנתם מבעוד מועד, ובהמשך עניתם עליה.
למדו כדי להבין (יוצר הרבה שאלות של עצמכם ואחרים- מ.ל.)
כמורים, תנו כל פעם לשני תלמידים אחרים אחריות שהיום הם דואגים לשאול שאלות.
אל רק תשאלו ותקשיבו לעצמכם. הקשיבו לאחרים; גם לשאלות, אך לא רק.

 

שאלו את השאלות האפקטיביות, ולא את אלו המיותרות; שאלו על מטרות, שאלו שאלות על השאלות.

 

למה אוויר? בגלל כל השאלות שפורחות באוויר.

 

חזרה

 

הסתכלות אחורה וקדימה

רעיון וחשיבה בדרך כלל לא מגיעים מוכנים.


יש חשיבות לזרימה והיא יכולה להופיע בכיוונים והקשרים שונים:

  • איטרציה של רעיונות
  • התפתחות של רעיון מרעיון פשוט יותר (שבו על כתפי ענקים)
  • פתרונות חדשניים המורכבים מאוסף רעיונות קשורים
  • מהליכה אחורה והבנת יסודות שהובילו למקום נוכחי, המסייע להעמקת הבנתו גם של ההווה
  • מניחוש מושכל והערכה מה אפשר וכדאי שיהיה הצעד הבא או ההתפתחות הבאה
  • משיבה על הרחבות ויישומים אפשריים לתפיסה חדשה
  • מניתוח פערים בין רצוי ומצוי (עבר) לקבלת נקודת מבט חדשה (עתיד)
  • מחשיבה על שיפור אפשרי של פתרון קיים כמענה טוב יותר לבעיה ידועה
  • מזיהוי הטיות, עקיפתן, והתקדמות מחודשת קדימה
  • משאילת שאלות:
    o מה הלאה? או- ואם...אז?

הכירו את המציאות, ונסו לזהות בה הזדמנויות לגידול וצמיחה.

למה מים? בגלל זרימת הידע והחשיבה הלוך ושוב

 

חזרה

 

התחברות לשינוי

הכוח החמישי שאותו מציעים Burger & Starbird להצעתם, הוא הקל והקשה ביותר בו זמנית.
הכוח האחרון הוא הכוח להשתנות, וליישם את ארבעת ההצעות הקודמות על מרכיביהן ופרטיהן.
במילים אחרות: יש ארבעה רעיונות מרכזיים לחשיה אפקטיבית, יש אמירה אחת שעיקרה שצריך ליישם את הרעיונות כדי שאכן יסייעו.

 

רוצים להתחבר לשינוי?
חשבו איך מומחה היה מבצע משימה שאתם ניצבים בפניה, ותראו שגם אתם מתחילים לשנות את דרככם.
אל תנסו להגיד רק אני רוצה לעשות יותר, אמרו לעצמכם- אני רוצה לשנות ולעשות אחרת.
כשהשינוי קשה, אל תתעלמו מספקות, התמודדו איתם ותמשיכו.

 

זכרו, שלמידה היא תהליך מתמשך, מסע לכל החיים; בכל שלב אנחנו בהתקדמות. בסוף- נגיע לשלמות.

 

למה זו השלמות? כי רק עם ההתחברות לשינוי נוכל להשלים את יישום כל המרכיבים.

 

חזרה

 

המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135