שעת משחק - משחוק בתקופות שיא ובתקופות שגרה
מאת: משכית רובינשטיין

לילדים יש שעות משחק ושעות לימוד (ולאחרונה גם יותר מידי שעות מסך..). אבל מה לגבי ארגונים? האם יש תקופות מתאימות יותר ומתאימות פחות לשלב משחוק בתהליכי הלמידה ותהליכים ארגוניים אחרים?


ראשית נחדד מהו משחוק - פעילויות ארגוניות המשלבות מימד חוויתי חיובי. רבים מהארגונים מיישמים זאת באמצעות שילוב של חידות או תחרות כחלק מקורס, הטמעת מערכת חדשה, שינוי ארגוני, כבסיס לפיתוח ידע חדש ועוד.


המשחוק מכניס לתהליך העברת או שיתוף הידע אלמנטים של הנאה, תחרותיות, חיבוריות עובדים (engagement) ואף הומור ובכך תורם להצלחת התהליך.


לכאורה, בתקופות שיא של עומס ולחץ, לעובדים לא יהיה "ראש" לפעילות משחקית, והמנהלים עלולים לראות בה בזבוז זמן. אולם, דווקא בתקופות כאלה יהיה קל יותר להעביר או לשתף ידע בצורה "קלילה" וחוויתית יותר.
בחלון הזמן של פעילות המשחוק, העובדים מקבלים הפסקה מהעבודה הלוחצת ומשתתפים בחוויה מחויכת באווירה קלילה יותר. הפעילות הקבוצתית מאפשרת חיזוק של הקשר בין העובדים ובינם לבין הארגון - נושאים שלעיתים נדחקים הצידה כאשר כל עובד שקוע בשלו.


אנו ממליצים להמשיך ולשלב פעילויות משחוק בשגרה כמו גם בתקופות עמוסות, כל עוד מקפידים על זמן פעילות מצומצם ועל תוכן ממוקד המועבר בצורה ברורה - כדי לאזן בין היבטים משחוקיים להיבטי קידום הביצועים העסקיים.