מאמרים נוספים ברשת הידע:
The 5 Elements of Effective Thinking

הספר, " The 5 Elements of Effective Thinking" הוא ספר שנכתב על ידי Edward Burger & Michael Starbird, אנשי חינוך שלימדו שנים רבות באוניברסיטה את מקצוע המתמטיקה. Burger כיום הוא נשיא אוניברסיטת Southwestern. הספר שנכתב בשנת 2012 מתאר את השיטה שפיתחו במהלך השנים לקידום חשיבה אפקטיבית, ותוך שימוש בה, העמידו דורות של תלמידים שאכן, יודעים, מבינים ואפילו (לפחות חלקם) אוהבים מתמטיקה.
הרציונל לעיסוק בחשיבה: מקור ההצלחה בכל תחום שהוא, בין עסקי ובין יחסים בין אישיים, הוא חשיבה. וכדי לכן, כדי להצליח יותר נדרשת- חשיבה אפקטיבית.
בסופו של יום, גם אנשים יוצאי דופן הם אנשים רגילים- שיודעים לחשוב אחרת, והחדשות הטובות, שמדובר במיומנות נרכשת :-)
את מרכיבי החשיבה מתארים Burger & Starbird תוך המשגה לכוחות הטבע המרכזיים:

לכאורה הרעיונות נשמעים מוכרים, אך הפירוט בהחלט מחדש ומעניין.
הסיכום כולל שורות תחתונות- לפרטים ודוגמאות, יש לקרוא את הספר במלואו.

הבנה מעמיקה

חשיבה מתחילה בהבנה. והבנה אינה שאלת כן/לא, אלא משהו הדרגתי.
ההתנהגות המומלצת הראשונה היא לחתור להבנה מעמיקה:

 

דברים פשוטים כדאי להבין לעומק, להבין מאיפה הגיעו, על בסיס מה ולמה.
איך? שני שלבים: א) סיעור מוחות שיביא לפירוק לרשימת מרכיבים ב) הבנה של כל מרכיב לכשעצמו.
טיפ: חפשו הגיון בריא, והימנעו מתיאוריות קונספירציה.

 

כדי להבין את הדברים המעמיקים, חזרו לבסיסיים יותר ושלטו בהם ברמת מצוינות גבוהה.
מפתיע כמה שליטה מצוינת בבסיס היא מקפצה להבנת המורכב.

 

כאשר נתקלים בבעיה שלא מוצאים לה פתרון- חשבו על בעיה אחרת, פשוטה יותר, מציאת פתרון עבורה היא מפתח להתקדמות לפתרון לבעיה הכוללת.

 

כאשר נושא מעורפל וקשה להבנה, זהו והסיטו את הרעשים הקשורים, ואז נסו להבין את הליבה עצמה. התמקדו בליבה והתעלמו מרעשים.

 

כאשר קשה לקבל החלטה טובה, נסו לזהות ולהכיר הטיות אנושיות, ומתוך הכרה זו, לשלוט בהם ולקבל החלטה מתוך הבנה נכונה של המצב.

 

כנות ודיוק לגבי מה שבאמת יודעים, ללא ניסיון ליפות את המציאות, מאפשר לראות נכוחה את הפערים ולהשלים אותם. הכריחו את עצמכם לחפש את החסר במה שאתם רואים מולכם.

 

אמירות הבאות מסמכות או מקבוצה ("כולם אומרים") אינן ערובה לנכונות.

 

חיפוש אפשרויות נוספות, מעבר לאלו הברורות או המוצעות, יכולה להפתיע לטובה.


חקירה עצמית לגבי דעות, אמונות וידע שהשתרשו בקרבנו, תוביל אותנו הרבה יותר רחוק.


למה אדמה? חפירה, הגעה לבסיס יציב עליו ניתן לעמוד.

 

חזרה

 

כשלים ככלי להצלחה

אנחנו חיים בתפיסת מציאות שגויה בה כשל היא דבר מבעית שמקפיא אותנו לאי עשייה.
תפיסה בריאה יותר תביא להבנה שכל כשל הוא הזדמנות, וכי כשל הוא מורה מצוין.

 

כאשר תקועים, למשל, שגיאה היא רעיון מצוין שיכול להוציא ממצב ה"תקיעות". מחברי הספר ממליצים כטיפ ליציאה ממצב כזה, לאמץ תפיסה שכדי להצליח, נדרש קודם להיכשל 9 פעמים. ולכן כל כישלון הוא טוב, כי הוא מקדם אותך לעבר ההצלחה.

 

שיטות משלימות להתקדמות מבוססת כשל להצלחה:

  1. תכננו לעשות נכון ולהצליח, אבל, אם וכאשר נכשלים מבדלים את גורמי אי ההצלחה ולומדים מהם
  2. מלכתחילה מנסים משהו שיודעים שלא יצליח, מתוך מטרה לזהות ולדייק איפה הבעיה, וללמוד להימנע.
  3. מעלים צורך ומבקשים פתרון, גם אם שגוי. אם התשובה לא טובה, בקשו מהעונה למצוא בה בעיה ולהעלות תשובה נוספת. חזרה על טכניקה זו שוב ושוב, מובילה פעמים רבות לתשובה הנכונה והטובה.

מורה טוב יעודד תלמיד שטעה, כדי שמהשגיאה נוכל לצמוח.

כאשר לא חוששים לטועות, אפשר להשתמש בטכניקות של הגזמה לחיפוש פתרונות ללא אילוצים. הפתרונות כמובן ייכשלו, כי יש אילוצים, אך יתנו כיוונים טובים לאיתור הפתרון שכן יכול לפעול.

וכמובן למידה משגיאות של אחרים יכולה להיות שימושית לא פחות (אך פחות כואבת- מ.ל.)

 

דוגמה טובה לשגיאה שהפכה להצלחה היא רעיון המדבקה הדביקה של חברת 3M.

 

למה אש? בגלל הכשל והסיכון שמוכנים ורוצים לקחת מציתים את התובנות החדשות.

 

חזרה

 

שאלת שאלות

ניסוח והעלאת שאלות באופן קבוע היא הרגל הגורם לאנשים להתחבר באופן עמוק יותר לעולם ולמתרחש בו. הוא יוצר ניסיון מסוג אחר, נוסף על זה המתפתח באופן טבעי.

 

שאלו: מה אם?
שאלו שאלות, גם אם נשמעות בסיסיות ו"טיפשיות".
שאלו את עצמכם: "האם אני באמת יודע?"
נסו לחפש נקודת מבט אחרת, ואז שאלו שאלות.
התכוננו למבחן על ידי הכנת דומת שאלות מבחן, שהכנתם מבעוד מועד, ובהמשך עניתם עליה.
למדו כדי להבין (יוצר הרבה שאלות של עצמכם ואחרים- מ.ל.)
כמורים, תנו כל פעם לשני תלמידים אחרים אחריות שהיום הם דואגים לשאול שאלות.
אל רק תשאלו ותקשיבו לעצמכם. הקשיבו לאחרים; גם לשאלות, אך לא רק.

 

שאלו את השאלות האפקטיביות, ולא את אלו המיותרות; שאלו על מטרות, שאלו שאלות על השאלות.

 

למה אוויר? בגלל כל השאלות שפורחות באוויר.

 

חזרה

 

הסתכלות אחורה וקדימה

רעיון וחשיבה בדרך כלל לא מגיעים מוכנים.


יש חשיבות לזרימה והיא יכולה להופיע בכיוונים והקשרים שונים:

  • איטרציה של רעיונות
  • התפתחות של רעיון מרעיון פשוט יותר (שבו על כתפי ענקים)
  • פתרונות חדשניים המורכבים מאוסף רעיונות קשורים
  • מהליכה אחורה והבנת יסודות שהובילו למקום נוכחי, המסייע להעמקת הבנתו גם של ההווה
  • מניחוש מושכל והערכה מה אפשר וכדאי שיהיה הצעד הבא או ההתפתחות הבאה
  • משיבה על הרחבות ויישומים אפשריים לתפיסה חדשה
  • מניתוח פערים בין רצוי ומצוי (עבר) לקבלת נקודת מבט חדשה (עתיד)
  • מחשיבה על שיפור אפשרי של פתרון קיים כמענה טוב יותר לבעיה ידועה
  • מזיהוי הטיות, עקיפתן, והתקדמות מחודשת קדימה
  • משאילת שאלות:
    o מה הלאה? או- ואם...אז?

הכירו את המציאות, ונסו לזהות בה הזדמנויות לגידול וצמיחה.

למה מים? בגלל זרימת הידע והחשיבה הלוך ושוב

 

חזרה

 

התחברות לשינוי

הכוח החמישי שאותו מציעים Burger & Starbird להצעתם, הוא הקל והקשה ביותר בו זמנית.
הכוח האחרון הוא הכוח להשתנות, וליישם את ארבעת ההצעות הקודמות על מרכיביהן ופרטיהן.
במילים אחרות: יש ארבעה רעיונות מרכזיים לחשיה אפקטיבית, יש אמירה אחת שעיקרה שצריך ליישם את הרעיונות כדי שאכן יסייעו.

 

רוצים להתחבר לשינוי?
חשבו איך מומחה היה מבצע משימה שאתם ניצבים בפניה, ותראו שגם אתם מתחילים לשנות את דרככם.
אל תנסו להגיד רק אני רוצה לעשות יותר, אמרו לעצמכם- אני רוצה לשנות ולעשות אחרת.
כשהשינוי קשה, אל תתעלמו מספקות, התמודדו איתם ותמשיכו.

 

זכרו, שלמידה היא תהליך מתמשך, מסע לכל החיים; בכל שלב אנחנו בהתקדמות. בסוף- נגיע לשלמות.

 

למה זו השלמות? כי רק עם ההתחברות לשינוי נוכל להשלים את יישום כל המרכיבים.

 

חזרה

 

 
מאמרים נוספים ברשת הידע: