ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון יוני 2018 - מהדורה מס' 225
גיליון יוני 2018 - מהדורה מס' 225
גיליון:

1. מחזור נוסף של קורס ניהול ידע ייפתח ב 26/6/18, להרשמה ופרטים נוספים ניתן לפנות ל yamit@kmrom.com 

 

2. פורום KMI יתקיים ב 2/7  בנושא מפות מומחים. לפרטים נוספים לחצו כאן

 

3.החודש הסתיים השלב הסופי בעבודה על תקן ניהול ידע החדש 30401. ד"ר מוריה לוי העבירה המלצה למזכירות ISO, ואנו מחכים לתאריך מתוכנן לפרסום התקן. הפרויקט שנמשך 3 שנים, בהובלת לוי ומכון התקנים הישראלי כלל צוות מומחים מרחבי העולם וכן מישראל גם את ד"ר אלי מירון ומר אביגדור שרון. מבטיחים לעדכן עם הפרסום.

 

4.   SHAKE- תוכנה חדשה של ניהול ידע מבית ROM לשיתוף נהלים, רשימות משותפות וטלפונים צוותיים במשרד ובטלפונים הניידים. גרסת פיילוט יצאה בימים אלו וכבר נרכשה ע"י מרכז רפואי שערי צדק. נשמח לארגונים נוספים המבקשים לבחון את התאמת הכלי לצרכיהם, וליהנות ממחירים מוזלים שיוענקו ללקוחות הראשונים. לפרטים- יעל 050-5964964

 

נכתב ע"י אלעד פירן

 על אופטימיזציה במנועי חיפוש / קידום אתרים במנועי חיפוש

 

על החיפוש ברשת


כאשר אנו מחפשים תוכן, מכל סוג, ברשת האינטרנט, אנו לרוב משתמשים במנוע חיפוש. וכשאנו מחפשים את התוכן במנוע החיפוש, כמה תוצאות אפשריות לנו?


המון תוצאות. אנו מקבלים אלפי תוצאות, או מאות אלפי תוצאות, ולעיתים אפילו מיליוני תוצאות לחיפוש שלנו. התוצאות מופיעות בדפי תוצאות החיפוש, בדרך כלל כ10 תוצאות בדף, פרושות על דפים רבים.


כמה תוצאות וכמה דפים, לדעתכם, האדם הממוצע קורא? - תוצאות בודדות, דף אחד או שניים.


איך מנוע החיפוש מתעדף את התוצאות שלו? איך המנוע קובע איזו תוצאה מופיעה בדף הראשון, איזו בדף השלישי, ואיזו בדף מספר 330?


על SEO – אופטימיזציה של מנועי חיפוש


תחום ה SEO - האופטימיזציה של מנועי חיפוש - עוסק במטרה הזו: "לקבל בצמרת תוצאות החיפוש את תוצאות החיפוש הכי רלוונטיות, מדורגות על פי הסדר היורד של הרלוונטיות שלהן, כאשר הרלוונטיות משקפת את מה שהתכוונו המשתמשים לקבל כאשר שאלו את ביטוי החיפוש הנתון." (ראו "קידום אתרים במנועי חיפוש", ויקיפדיה).


מצד המחפש, זה עובד די פשוט: אני רוצה למצוא את התשובה "הכי טובה" שיש לשאלה שלי, את התוכן "הכי נכון" לצורך שלי. מצד בעלי האתרים, זה גם עובד פשוט: אני רוצה לתת באתר שלי את התשובה "הכי טובה" בנושא, את התוכן "הכי נכון" בתחום שלי. כך אנו משיגים win-win.


בפועל, תחום ה SEO משרת את בעלי האתרים למטרה קצת שונה: אנו משתמש בכלי SEO בשביל לקדם את האתר שלנו ולהעלות אותו במעלה החיפוש. כך, אנו משתמשים בידע ובכלים בעיקר לצרכי השיווק שלנו.

 

תחום ה-SEO , האופטימיזציה של מנועי חיפוש, הוא אחד המתפתחים והחמים היום בעולם האינטרנט. קידום אתרים וקידום תוכן ברשת הינם מקצוע מבוקש, ורבים רוצים ללמוד את סודותיו.
והנה כמה מאמרים נוספים להכרות עם התחום:

 

לסיכום


לכל מי שמעוניין לקדם את מיקומו בתוצאות החיפוש: אפשר לכתוב הרבה, להיות רלוונטיים ביותר, אך נודה על האמת: הרוב פונים בסוף היום למומחה SEO שיקצר להם את הדרך. בינתיים זו כנראה דרך לא רעה להגעה לתוצאה מועדפת... עד שבא בעל האתר הבא ועושה אותו דבר.

נכתב ע"י משכית רובינשטיין

עובדים כצוות על פרויקט משותף? צריכים להעיר על מסמך, להעביר אותו סבב אישורים או להקצות משימות לחברי הצוות? כדאי לכם לחפש כלים לשיתוף פעולה צוותי, או באנגלית Team Collaboration. הכלים מאפשרים הקמת סביבת עבודה מאובטחת בענן (כלומר לא נדרשת התקנה), לשיחה סביב נושא או פרויקט, הקצאת משימות ושיתוף מסמכים. הם אינם מתאימים להקמת תשתית לניהול מסמכים, או לשימור ידע, אלא שמים את הדגש על שיתוף ידע נקודתי ועבודת צוות.


בשוק קיימים לא מעט כלי team collaboration המציעים גרסאות חינמיות טובות למדי וכן אפליקציות מובייל תומכות, המאפשרים המשך עבודה בנייד בצורה חלקה. להלן נדגום שני כלים: Asana ו – Slack, האחד ממוקד משימות והשני ממוקד שיחות (צ'ט ו-וידאו).


חשוב לציין כבר בשלב זה, כי חסרון בולט משותף לכלים מסוג זה (ובעיקר החינמיים) הוא התמיכה המוגבלת בעברית. אומנם ניתן לכתוב בהם בגופן עברי, ובחלקם ניתן אף לישר את הטקסט מימין לשמאל, אך אין להם ממשק בעברית. לפיכך פתרונות אלו מתאימים בעיקר לארגונים גלובליים, ששפת ההתקשרות בין העובדים היא אנגלית, או לארגונים המתקשרים בעברית שעובדיהם יודעים גם להתנהל מול ממשק באנגלית.


למען הסר ספק, לרום אין קשר עסקי עם אף אחת מהחברות, והאמור להלן הוא בגדר סקירה כללית בלבד של מספר דוגמאות ולא מהווה המלצה נקודתית.


Asana
כלי זה ממוקד במשימות. בעת יצירת חשבון לארגון, המשתמש מקים צוותים ומזמין חברים. על כל חבר צוות ליצור לעצמו משתמש במערכת, אך ניתן להתחבר באמצעות חשבון גוגל (במקום יצירת שם משתמש וסיסמה). המעוניינים להצטרף, שלא קיבלו הזמנה, יכולים לשלוח בקשה למי שהקים את החשבון (או לחברי צוות אחרים – בהתאם למה שהוגדר).
בכלי ניתן לכתוב בעברית ולישר את הכיתוב מימין לשמאל, עם זאת, כאמור, אין לו ממשק בעברית.
כל חברי הצוות יכולים ליצור פרויקטים ולהקצות משימות. למשימות ניתן להגדיר מועד ביצוע, לצרף מסמכים, להוסיף משימות-משנה, להכניס קישור לאתר חיצוני וכמובן לסמן שהושלמה. אחרי יצירת המשימה יכולים המשתמשים האחרים להגיב באמצעות סימון "לייק" או כתיבת תגובה ולעקוב אחרי המשימה. המעקב יאפשר קבלת התראות על פעולות עריכה של המשימה ועל שינוי בהקצאתה או במצבה. במשימות ניתן לצפות בתצוגה של רשימה (ממוינת לפי משימות שאני יצרתי, משימות שהסתיימו לאחרונה ועוד) או בתצוגת לוח שנה.
לאסאנה ממשקים עם כלים רבים הנפוצים בארגונים ביניהם Salesforce, Dropbox ו – Google Drive, וכן עם מספר יישומים המשדרגים את השימוש בכלי, למשל באמצעות הצגת משימות על מפת חשיבה או הפקת דוחות על תזמון משימות.
בנוסף הכלי מאפשר שיחות כתובות בין חברי הצוות (צ'ט), סביב פרויקט או באופן כללי, וכן מסרים ישירים. בעת כתיבת הודעה ניתן לתייג חבר צוות, פרויקט או משימה.
הגרסה החינמית מוגבלת ל 15 חברי צוות. הגרסה המורחבת אינה מגבילה את מספר המשתמשים, ומציעה מספר יכולות מתקדמות, ביניהם הקמת צוותים או פרויקטים פרטיים שאינם חשופים לכלל חברי הצוות, יצירת תלות בין משימות, תצוגה של המשימות על ציר זמן ועוד. עלות הגרסה המורחבת תלויה במספר המשתמשים.


לסיכום: כלי ידידותי, המאפשר ביצוע פעולות פשוטות סביב ניהול משימות, וכן הרחבה באמצעות חיבור ליישומי צד שלישי, ומציע תמיכה חלקית בעברית.


Slack
בעוד Asana ממוקד משימות ומחולק לפי צוותים ופרויקטים, Slack ממוקד בשיחות - גם צ'ט וגם שיחות וידאו - ומבוסס על ערוצים (Channels), שיכולים להיות סביב פרויקטים או נושאים, או מותאמים למבנה הארגוני. גם כאן ניתן להגדיר מי רשאי להזמין משתמשים ולאשר בקשות הצטרפות בעת הקמת חשבון (workspace).
בכלי ניתן לכתוב בעברית אך לא ניתן לישר את הכיתוב מימין לשמאל ואין לו ממשק בעברית.
על הודעות כתובות, הן בצ'ט והן בהתכתבויות האישיות, ניתן להגיב באמצעות הוספת אימוג'י או כתיבת תגובה. ניתן גם לסמן אותן בכוכב ולשתף אותן בערוצים אחרים. נוסף לכתיבת הודעות אפשר להעלות קבצים.
הייחוד של הכלי הזה הוא השימוש בתגים כדוגמת אלכסון (/) – המשמש לביצוע פעולות כמו השתקת ערוץ (או פעולות הקשורות ליישומים מותקנים – ראו בהמשך); סולמית (#) – לשיוך הודעה לערוץ; ושטרודל (@) לתיוג משתמש. צורת הכתיבה הזו היא חדשנית ומעניינת, ומתאימה מאוד למשתמשים מנוסים ברשתות חברתיות כמו פייסבוק וטוויטר, המורגלים בשימוש בתגים. עם זאת, היא יוצרת קושי עבור ארגונים המעוניינים להשתמש בכלי לשיחות בעברית, שכן יש צורך "לדלג" כל הזמן בין השפות.
כמו ב Asana, גם כאן יש התממשקות עם כלים ויישומים אחרים. המבחר בSlack גדול יותר וזה אחד מיתרונותיו הבולטים של הכלי. כך אפשר לשתול ב- Slack יכולות של ניהול משימות, יצירת סקרים, כתיבת ווויקי, ביצוע שיחות וידאו, תזכורות ימי הולדת ועוד ועוד. שימו לב – חלק מהיישומים הם בתשלום או מציעים גרסה חינמית מוגבלת בזמן. בנוסף, בגרסה החינמית של Slack ניתן לחבר עד 10 יישומים בלבד.
ב - Slack אין מגבלה על מספר המשתמשים – אפילו בגרסה החינמית – וזה יתרון משמעותי. הכלי מציג את 10,000 ההודעות האחרונות שנכתבו. כלומר הכלי מתאים גם לארגונים בינוניים.
הגרסה המורחבת מסירה את המגבלות על מספר היישומים שניתן לחבר ועל ההודעות הנשמרות, וכן מציעה יכולות מתקדמות כגון שיחות וידאו קבוצתיות (כולל שיתוף מסך).
ישנה גם גרסה יקרה הרבה יותר המיועדת לארגונים גדולים עם יכולות Single Sign-On וייצוא של שיחות ומסרים. גרסה זו גם כוללת שירות תמיכה מקיף.


לסיכום: כלי חדשני לצ'ט קבוצתי, המציע שיחות וידאו ויכולות רבות נוספות באמצעות חיבור ליישומי צד שלישי. תמיכה חלקית מאוד בעברית.

 

שני הכלים שהוצגו לעיל הם רק דוגמאות למגוון הכלים הקיימים בשוק בתחום של team collaboration . אנחנו מזמינים אתכם לצאת ולחקור איזה כלי מתאים לצרכי הארגון שלכם. אם אתם צריכים עזרה – אנחנו פה :-)

נכתב ע"י נורית לין

כיום, נדרשים עסקים, יותר ויותר, לפרסם ולהנגיש מידע אודותיהם באינטרנט. תופעה זו נקראת - נוכחות דיגיטאלית – קרי, כלל הביטויים והמקומות האינטרנטיים בהם קיים מידע על העסק. מידע זה יכול לבוא לידי ביטוי בפרופילים ברשתות חברתיות, חנויות אינטרנטיות, פרסומות, הצגת מידע באתרים ייעודיים (easy, ZAP, הכל סביבי) ועוד.

 

מדוע חשובה כל כך נוכחות דיגיטאלית עבור העסק? בראש ובראשונה, הרגלי הגלישה והשימוש שלנו ברשתות חברתיות, המשפיעים כמעט על כל היבט בחיינו, משפיעים גם על היבט זה. כצרכנים, יותר ויותר אנחנו בודקים מה שעות הפתיחה של עסק, מה הוא מציע, האם יש את הפריט הנדרש לנו וכו', לפני שאנחנו שמים פעמינו לבית העסק, ויותר ויותר אנחנו מעוניינים לעשות זאת באמצעות בלישה באינטרנט (סביר להניח שדרך הסלולארי שלנו) דרך האתרים / רשתות חברתיות המוכרים לנו. נוסף על כך, מגבירה הנוכחות הדיגיטאלית את תחושת הקרבה לעסק ויוצרת בקרב הצרכן אמון. עבור עסקים קטנים, אשר לא יכולים להסתמך על שמם ועל היכרות מוקדמת עימם, נוכחות דיגיטאלית עשויה להיות בעלת חשיבות רבה עוד יותר, ככול שחיפושים מהסוג של "מה קרוב אלי" הנעשים באמצעות הסלולאריים הולכים ונעשים נפוצים יותר. עבור עסקים אלו, הופעה בראש תוצאות החיפושים הללו עם מידע אמין ועדכני, הינה בעלת חשיבות רבה בהחלטתו של הלקוח היכן להוציא את כספו בסופו של דבר.

 

אך, אליה וקוץ בה- משמעות הדבר היא כי כעסק, אנחנו מפרסמים מידע רב אודותינו - מיקום, הסדרי חנייה, שעות פתיחה (קבועים ומשתנים), מבצעים וכו' – בהרבה מקומות. מקומות, אשר לא בהכרח מקושרים ביניהם. כמובן, אם הפרטים הללו, המופיעים במקומות שונים, שגויים, לא עדכניים או סותרים האחד את השני, חטאנו למטרה לשמה פרסמנו אותם.
כך, ככול שנהיה בעלי נוכחות דיגיטאלית משמעותית יותר - נפרסם מידע עשיר ואטרקטיבי עבור לקוחותינו, בהרבה מקומות אינטרנטיים – כך הפוטנציאל לטעויות, אי עדכניות או סתירות – גדול יותר.
ואכן על פי סקר שנערך ע"י חברת YEXT תשעים וחמש אחוז מהנשאלים דיווחו על מציאת מידע שגוי על עסק שחיפשו באינטרנט.


וכאן, נכנס לתמונה חשיבותו של ניהול הנוכחות הדיגיטאלית – על עסקים להבין כי נדרש ניהול אקטיבי ומוסדר של מידע זה, הלוקח בחשבון את האיזון העדין בין הרצון שלי כעסק להיות בעל נוכחות דיגיטאלית עשירה ובין יכולתי לנהל אותה.


ניהול הנוכחות הדיגיטאלית כולל את עדכון המידע שבאחריותי ובדיקה פרואקטיבית של המידע אודותיי המפורסם באופן אוטומטי. ניהול הנוכחות הדיגיטאלית חשובה הן עבור עסקים קטנים והן עבור רשתות בהן לפחות חלק מהידע משתנה בין סניף לסניף- ויש לקחת זאת בחשבון מבחינת תכנון משאבי הזמן והכסף של העסק.

האתגרים המרכזיים המהווים אבן נגף באימוץ הטרנספורמציה הדיגיטלית

 

 

בלוגים מאתר KMT

 

 

 

"שמעתם? אחרי המון שנים בחברה שלו, חיים פורש... ומה יעשו בחברה עכשיו?"
צפו בסרטון המחשה על תהליך "שימור ידע פורשים".

שם האירוע: פורום KMI – מפות מומחים
מיקום האירוע: המאה ועשרים 4 ראשון לציון
תאריכים: 02/07/2018
פרטים נוספים: לחצו כאן

כנסים בעולם

 

שם האירוע:

IIKM KM Conference 2018

מיקום האירוע; Pisa, Italy

תאריכים: 20-23/06/2018
פרטים נוספים: לחצו כאן

נכתב ע"י ד"ר מוריה לוי

הספר Knowledge Engineering: Process Paradigm הינו ספר שנכתב על ידי Hamed Fazlollahtabar מאיראן, בשיתוף חוקרים נוספים לכל פרק. הספר יצא לאור בשנת 2018. הספר כולל רשימת מאמרים, ומתיימר לפנות לציבור האקדמי והעסקי גם יחד. יש בכך מן האמת, אך לא בדרך בה היינו בהכרח חושבים: הוא כתוב בדרך אקדמית, ומסקנותיו, להבנתי, רלוונטיות דווקא יותר לעולם העסקי. להלן סיכום עיקרי הדברים... ודווקא בראיה העסקית. מפת הנושאים מתייחסת למאמרים השונים.

מפת הנושאים בספר:

הספר כתוב באוריינטציה של תעשיה וניהול וכולל הרבה מדידות (מה שאנו פחות רגילים בעולם ניהול הידע), על הרבה ארגונים (עיקרם מסין).
שווה לקרוא וללמוד מהמסקנות שבהחלט בחלקן לא טריוויאליות.

פיתוח ידע

השפעת תהליכי ניהול ידע על חדשנות


השפעת עוצמת הידע הארגוני

 

קל לכולנו להבין כי פיתוח ידע משפיע על חדשנות של ארגונים.
אולם שאלה מעניינת היא אילו גורמים משפיעים על פיתוח הידע המשפיע על חדשנות זו.

ניתוח מאות ארגונים ברוסיה, פינלנד וסין (מאות ארגונים בכל אחת מהן) מלמד כי ההשפעה הינה במספר רמות:
עצמת הידע הינו הגורם המרכזי שמשפיע בכמה רבדים. ניתן להגדיר את עצמת הידע כמידה שבה מבוצעים תהליכים על הידע ושהידע נמצא בשימוש. במילים אחרות.. רמת ניהול הידע הארגוני (מ.ל.).
נמצא שעצמת הידע משפיעה באופן חיובי על כל אחד מההיבטים הבאים (שבהמשך יש גם קשר ביניהם): רמת התיעוד, רמת שיתוף הידע, רמת הרכשת ידע חודש ורמת פיתוח הידע בארגון. מבין אלו, ההשפעה היא משמעותית על שניים מגורמים אלו- רמת השיתוף ורמת פיתוח הידע.
נמצא שרמת התיעוד, רמת שיתוף הידע ורמת הרכשת הידע, משפיעים כל אחד באופן חיובי על רמת פיתוח הידע.
ונמצא שבאופן ישיר הפרמטר המשמעותי ביותר לצמיחה הינו פיתוח הידע.
ניתן לסכם כל אלו בתרשים להלן:

 

 


חזרה

 

השפעת ידע פנימי וחיצוני

 

בהמשך למחקר לעיל, נבחנים כאן השפעתם של גורמים שונים הקשורים בידע על החדשנות של ארגון.
באופן לא מפתיע, מוכיח המחקר כי לרוב תהליכי הידע השפעה חיובית על צמיחה.

 

מסקנות מרכזיות:

  1.  ככל שהידע מורכב יותר, ויותר רב משמעי, כך החדשנות הטכנולוגית גדולה יותר.
    זאת, למרות שיותר קשה להעביר את הידע בארגון. בכל פעם שנדרש לפתור בעיה או להתכנס להחלטה, מורכבות הידע, והיעדר חד המשמעויות, מסייעים ליצירת אפשרויות ולפתרון יצירתי יותר.
  2. ארגון בעל יכולת קליטה (רוכש, מטמיע וממצה ידע חדש) הינו אחד הסמנים המשמעותיים ביותר המעידים על יכולת החדשנות שלו.
    בפרט הקשרים להלן הם המשמעותיים ביותר לחדשנות:
    • לרכישת ידע והטמעה טובים בשילוב רמת ידע סמוי נמוכה השפעה חיובית מאד על ביצועי חדשנות.
    • ככל שההטמעה גבוהה יותר והרב משמעותיות נמוכה יותר, ביצועי החדשנות משתפרים.
    • ככל שרמת הידע וניצולו גבוהים יותר, ורמת רב המשמעותיות והמורכבות נמוכים יותר, משתפרים ביצועי החדשנות.

סעיף א לעיל מלמד על מיצוי הידע הפנימי; סעיף ב על הידע החיצוני. שילובם מביא, כך נראה, נוסחה מיטבית לחדשנות.

 


חזרה

 

השפעת יכולות דינמיות מבוססות ידע 

 

יכולת דינמית (Dynamic Capacity) מובילה לחדשנות. יכולת זו מוגדרת כמיומנות הארגון לבצע אינטגרציה, לבנות ולהתאים מיומנויות חיצוניות ופנימיות של הארגון כדי לתת מענה לצרכים ולאתגרים המשתנים.
יכולת דינמית מתבססות על מיומנויות של הרכשה, יצירה ושילוב, ולכן יכולת דינמית מבוססת ידע תוגדר ככוללת:

  •  יכולת הרכשת ידע knowledge acquisition capability (חיצוני)
  • יכולת יצירת ידע knowledge generation capability (פנימי)
  •  יכולת שילוב ידע knowledge combination capability

 

המחקר בחן כיצד היעדר כפילויות, אמון, יכולת פתירת בעיות במשותף ומחויבות מנהלים משפיעות על מרכיבים אלו, ועל החדשנות.
מסקנות מרכזיות:


א. היעדר כפילויות לא משפיע על היכולות לעיל.
ב. מגוון, יכולת פתירת בעיות במשותף ומחויבות משפיעים על יכולת הרכשת ידע
ג. אמון ויכולת פתירת בעיות במשותף משפיעים על יכולת יצירת ידע בארגון
ד. הרכשת ידע חיצוני משפיעה על יכולת שילוב ידע, ואלו משפיעים במשותף על יכולת יצירת ידע ארגוני חדש
ה. יצירת ידע ארגוני חדש משפיעה (מאד) על החדשנות.

 

 

 

 

 


חזרה

 

למידה


למידה במציאות של חברות אם וחברות בנות

 

למידה של חברת אם וחברות בנות אינה דומה ללמידה בין חברות עמיתות.

 

הנחת יסוד בכל ארגון היא שכדאי ללמוד מחברות בנות. זאת, בין אם חברות התפתחו ופעילותן צמחה למדינות שונות, ויש חשיבות פשוט ללמידה מהשטח, ובין אם בעקבות רכישות ומיזוגים יש חברות בונות הממוקמות במקומות שונים בעולם, ויש מה ללמוד מדרכי הפעולה השונות.
ואכן, יש הוכחה שלמידה גלובלית מתפתחת מלמידה מחברות הבנות, וידע זה הינו מקור חשוב ללמידה.
אלא שמסתבר שלמידה כזו אינה פשוטה כלל ועיקר:
א. חברות האם נוטות שלא לעודד את חברות הבנות לעצמאות, כדי להבטיח קידום אג'נדה ארגונית.
ב. חברות בנות מתקשות להעביר ידע אחת למשניה, דבר המקטין את הלמידה הארגונית, בגלל היעדר תקשורת פורמלית ביניהן והיעדר ערוצי שיתוף בפועל.

 

נלמד שיכולת חברת בת להעביר ידע לחברת האם תלויה בעיקר בגורמים להלן:

  •  מגוון סוגי הניסיון וההתנסות
  •  עצמאות מסדר ראשון (בתהליכים תפעוליים וניהוליים)
  • עצמאות מסדר שני (בתהליכי פיתוח ושיווק)
  •  היקף האנשים המועברים בין החברות (הבת והאם)
  •  תקשורת והערכה לחברת הבת

נלמד שיכולת חברת בת להעביר למקבילותיה ידע תלוי בוותק הניסיון שלה וההערכה אליה.

 


חזרה

 

פיתוח יכולת למידה ארגונית

 

המחקר סוקר ממדים המשפיעים על המיומנות ללמידה ארגונית.
אלו כוללים:

  1. נטילת סיכונים- הסובלנות לרב משמעותיות, אי ודאות ושגיאות
  2.  ממשק עם הסביבה החיצונית לארגון
  3.  שיח ותקשורת המתנהלים בארגון
  4.  שותפות של העובדים בתהליכי קבלת החלטות
  5.  מחויבות ניהולית ללמידה
  6.  הסתכלות מערכתית- יכולת הבאת האנשים לזהות ארגונית וחתירה ליעדים משותפים
  7. פתיחות ואפשרות התנסות
  8. העברת ידע בין העובדים, ויכולת אינטגרציית הידע בתהליכים
  9.  עבודת צוות
  10.  הדגמת הייעוד והמטרות בדרך מוחשית לעובדים

המחקר פורט מספר מדדים לכל אחד מהממדים הללו (היכולים לשמש ארגונים המבקשים להעריך את עצמם כדי לשפר את יכולות הלמידה).
המחקר מוצא כי ברוב הארגונים היכולות קוהרנטיות סביב מספר ממדים מסוימים, על פי בחינת רמת המדדים לפי כל נושא (ממד). פחות נמצא ארגונים שיש להם מדד טוב מכל ממד, אלא, בממדים מסוימים יצטיינו, ובאחרים פחות.

 


חזרה

 

שיתוף ידע


שיתוף ידע במערכות לגביית מיסים

 

נקודת המוצא של מחקר זה הינה כי אחד משני הגורמים המשמעותיים ביותר התורמים לגביית מיסים אפקטיבית, מעבר למנגנון הגביה עצמו, הינו רמת שיתוף הידע החיובי עם הציבור לגבי המיסים והגביה. במדינות מפותחות, חלק מרכזי של ההכנסה מקורה במיסים, ואלו מקור משמעותי המאפשר מרבית מההוצאות. מכאן, חשיבותו של כל מחקר היכול ללמד כיצד ניתן לשפר גביה זו, ולהגדיל את מקורות הצמיחה של המדינה והמשאבים העומדים לרשותה.
נכון לעתה, ישנן חמש קטגוריות (עם קשר ביניהן) שנמצאו משפיעות על הגביה:

  1.  צדק
    תפיסת הציבור את הצדק הקשור בתשלום המס. אנשים למשל נוטים להאמין שהמשתכרים יותר, מוטלת עליהם יותר אחריות ציבורית לתשלום.
    תפיסת הציבור את הצדק בדרך גביית המס ומקורותיו; ועוד.
  2.  פרופורציה
    תפיסת הציבור את המתאם בין רמת התשלום לרמת השירותים שהם מקבלים במבוסס על המס.
  3. הבנת מערכת המס
    תפיסת הציבור כי המס אמור לשרת אותם.
  4. תרבות בכל הקשור במס
    תרבות בכל הקשור לחשיבות תשלום המס, באי יכולת מדינה או רשות לפעול בלעדיו ובכל הקשור לתרומתו בפועל.
  5.  אמון
    אמון בממשל שאכן יידע לעשות שימוש מיטבי בכספים אותם הוא מקבל מהגביה.

 

מסקנת המחקר הינה ששיתוף הידע עם הציבור סביב גורמים אלו בעל פוטנציאל לשיפור מערכת הגביה, ומכאן לעידוד המשאבים והצמיחה של כל רשות וממשל.

 


חזרה

 

השפעת קשרים בין פונקציות ארגוניות על שיתוף הידע

 

הפרק פותח בהתבוננות על גורמים ארגוניים, צוותיים ואישיים המשפיעים על רמת שיתוף הידע.
מתוך כל אלו מתמקד החוקר בבחינת השפעת הקשרים בין הפונקציות הארגוניות השונות על שיתוף הידע ביניהם.
המחקר בוחן קשרים אלו משלושה היבטים:

  • היקף הקשרים: עד כמה כל פונקציה קשורה לפונקציות נוספות
  •  חוזק הקשר
  •  יעילות הקשרים


המחקר מצא שאכן תוכניות לחיזוק הקשרים בין הפונקציות הארגוניות השונות, יוצרות שיפור מתמשך ברמת שיתוף הידע.

 


חזרה

 

השפעת מבנה ותרבות ארגונית על שיתוף הידע

מחקר זה בוחן השפעה של היבטים מבניים ותרבותיים ארגוניים על ניהול הידע:
להלן הממצאים, חלקם לא טריוויאליים-

היבטים מבניים:

  • ככל שארגון ריכוזי יותר בהתנהלותו, שיתוף הידע יורד; ולהיפך.
  • ככל שהידע מורכב יותר בארגון ועמום יותר להבנה, שיתוף הידע יורד; ולהיפך.
  • ככל שהארגון פורמלי יותר בהתנהלותו, שיתוף הידע יורד; ולהיפך.

היבטים תרבותיים ארגוניים:

  •  ככל שיש יותר עבודת צוות בארגונים, שיתוף הידע גובר; ולהיפך.
  •  ככל שארגון שם יותר דגש על ביצועים ומדידתם, שיתוף הידע יורד; ולהיפך.
  • ככל שהתקשורת טובה יותר בארגון, שיתוף הידע גובר; ולהיפך.
  •  ככל שהארגון שם דגש יותר על חדשנות, שיתוף הידע מתרחב; ולהיפך.
  • ככל שארגון משקיע יותר בתמרוץ ותגמול, שיתוף הידע מתרחב; ולהיפך
  •  ככל שלעובדים יש יותר ביטחון בצוות שבו נמצאים בארגון, שיתוף הידע מתרחב; ולהיפך.

החלק המעניין עוד יותר בממצאים נוגע ברמת חשיבותם היחסית של פרמטרים אלו, בהשפעה על ניהול הידע בארגון. להלן הממצאים, מתחיל מהחשוב ביותר (ליד מצוינת רמת החשיבות):

 

  1.  עבודת צוות (6.39)
  2.  ריכוזיות (5.73)
  3.  חדשנות (5.66)
  4.  ביטחון של חברים בצוות (5.37)
  5.  מערכת תמרוץ (5.16)
  6.  תקשורת (5.06)
  7.  פורמליות (4.93)
  8.  מורכבות (4.43)
  9. שיטת הערכת ביצועים (2.27).

בהחלט יש מה להסיק וליישם לגבי התנהלות ארגונית תומכת שיתוף ידע.

 


חזרה

 

שימור ידע


שימור ידע ארגוני

 

מאמר שימור הידע מציג את התפיסה של Levy (כן.. זו אני מ.ל.) ומציג יישום אפשרי משלו.

 

ראשית, ישנה יציאה כנגד הספרות הקלאסית המשקיעה יתר מאמצים באיתור המומחים שאת הידע שלהם נכון לשמר, על חשבון שימור הידע עצמו.
משלושת שלבי העל של מניעה (על ידי ניהול ידע מורחב), שימור (ניהול סיכונים לקראת) ושיקום, מתמקד המאמר בשלב האמצעי- שלב השימור.
לאחר החלטה על השימוש ישנה שלושה שלבים:

  1. תיחום- הגדרת תכולה
  2. חילוץ הידע
  3.  אינטגרציה מחודשת של הידע בסביבת העבודה.

המפתח לכל אלו הינו תהליך מובנה ותוצאות מובנות.

 

המאמר מתייחס למספר כלים לחילוץ הידע (מבוסס על Hofer-Alfas):

  • רשימת של תהליכי עבודה קריטיים
  •  מפת קשרים עסקית ארגונית של תהליכים
  •  פרופילים קבועים לכל תהליך עסקי
  • טבלת לקחים

מעבר לאלו יש כמובן לארגן את התכנים הקיימים של מסמכים, סרטונים ויתר החומרים.

 


חזרה

 

חילוץ ידע והבנייתו

 

הנחת היסוד בה פותח מאמר זה הינו, שידע ארגוני רב הינו סמוי. המאמר מציע כלים לחילוץ הידע והבנייתו:
חילוץ הידע מתבסס על סדרת שאלות מובנות להבניה אחידה הכוללת:

  •  סיווג האירוע
  •  הגדרה
  • תיאור האירוע
  • בסיס ידע מובנה: Who, What, When, Where, Why, and How
  •  קישורים למסמכים ופריטי ידע אחרים

מקורות הידע:

  •  ידע ארגוני קיים
  •  ראיונות של עובדי הידע
  •  משובי מומחים

חילוץ הידע ייקח בחשבון הערות, משובים, התייחסות לבעיות, לקישורים ועוד.
יש לתת את הדעת כל העת לא רק מה קל לחלץ, אלא מה חשוב שידעו.

 

המאמר מציע סדרת אלגוריתמים סדורים לחילוץ הידע, הבנייתו ושיתופו בפלטפורמה דיגיטלית.

 


חזרה

 

המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135