ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון אפריל 2018 - מהדורה מס' 223
גיליון אפריל 2018 - מהדורה מס' 223
גיליון:

1. כנס Employee Experience in a Digital World של חברת מטריקס בהשתתפות ד"ר מוריה לוי יתקיים ב 16/4, להשתתפות בכנס ופרטים נוספים לחצו כאן 

 

2.  תחרות צוותי שיפור איכות- מסלול ניהול ידע- שלב ראשון בתחרות יתקיים ב 10/05. הינכם מוזמנים לשלוח הצעות, לפרטים נוספים לחצו כאן 

 

3. פורום KMI יתקיים ב 30/5 בנושא הדרכה וניהול ידע בעולם הדיגיטל. לפרטים נוספים לחצו כאן 

 

4. מחזור נוסף של קורס ניהול ידע ייפתח ב 31/5/18, להרשמה ופרטים נוספים ניתן לפנות ל yamit@kmrom.com 

 

5. פסח אביבי ושמח לכולם

 

 

סקירה: מה הסרט שלך?
נכתב ע"י הדס גיל

איך למצוא את המוטיבציה הפנימית כדי להבטיח ביצוע פעולות מעיקות הקשורות לניהול הידע ובכלל?


בכל תפקיד, משימה, פרוייקט, תהליך שאנחנו מקדמים בארגון, קיים נושא אחד או שניים (ואולי יותר) שלא תמיד אנחנו ששים לבצע. קחו לדוגמה את נושא הנהלים. אנחנו ברום מדריכים את הלקוחות שלנו כיצד לבנות נהלים כך שיכתבו בפשטות ובאופן תמציתי. בין היתר אנחנו שמים דגש על אופן תכנון הנוהל, השימוש בשפה פשוטה בראי המשתמש, האלמנטים שנכון לשלב כדי שיקלו על השימוש הראשון והשימושים החוזרים. אך נהלים, כמו עוד נושאים שכל אחד מכם יכול למנות במסגרת תפקידו, הם... איך לומר זאת בעדינות... לא הנושא החם והמבוקש שעובדים אוהבים לרוב לגבש/ לעסוק בו.


נהלים נכשלים בארגונים ממגוון סיבות: הם לא מעודכנים הרבה פעמים, הם ארוכים מדי, קשה להתמצא בהם, המעבר בין מקטעי הידע לא תמיד ברור ומובנה, לרוב הם לא נכתבים בראייה יישומית, הם כלליים מדי ועוד... אך הסיבה העיקרית לכך שנהלים, כמו סוגיות נוספות שלא מקבלות תשומת לב וטיפול נכון, נופלים בגלל הטמעה לא מספקת שנובעת מחוסר מוטיבציה/ חוסר זמן/ תכנון לקוי (מחקו את המיותר) לבצע את החשוב.


אז איך נוכל להתגבר על מכשולי המוטיבציה ולקדם בארגון שלנו נושאים שנחשבים חשובים אך "מעיקים"?


פרופ' דן אריאלי בספר שלו "לא רציונאלי אבל לא נורא", מדבר על הנטייה לדחיינות מתוך תיאור המקרה האישי שלו בו הוא נכווה מפיצוץ של מגנזיום. להבה גדולה של מגנזיום התפוצצה לידו ויותר מ 70% מגופו נפגע מכוויות מדרגה שלישית. נוסף על הכוויות, הוא חלה בצהבת מעירוי דם מזוהם, מחלה שגם לאחר ששכחה מעט, המשיכה לתקוף אותו אחת לתקופה. כחלק מהטיפול, הוא נאלץ להזריק לעצמו חומר 3 פעמים בשבוע בידיעה שהחומר יגרום לו להרגיש רע מאוד. בכל יום שבו היה אמור להזריק לעצמו את החומר, הוא נאלץ להתמודד עם חוסר הרצון העמוק לעשות כך, למרות שהבין כמובן את חשיבות הטיפול. אז הוא נאבק במוטיבציה:

  1. הוא הזכיר לעצמו את ההבחנה בין מה שמכונה ע"י פסיכולוגים "אפקט שלילי מיידי" למען "אפקט ארוך טווח", אותה הגדיר כבעיה המרכזית שכולנו חווים כאשר אנחנו לא מצליחים לבצע מטלות קצרות טווח שעשויות להועיל לנו מאוד בהמשך. הוא חזר על המנטרה שאמנם ההזרקות בטווח הקצר הן מטלה בלתי נסבלת, אך הן חיוניות מאוד להצלחת הטיפול שלו לאורך זמן.
  2.  הוא מצא את המוטיבציה שתסייע לו להתגבר על התחושות הקשות שלאחר ההזרקה – סרטים. כשהרופאים הזהירו אותו מכל התופעות לוואי שעשויות להופיע לאחר כל טיפול, הוא החליט להעלות לעצמו את המוטיבציה ולהנעים את שעות הסבל באמצעות צפייה ממושכת בסרטים. הצפייה הסיטה את המיקוד מהסבל והכאב.

אם נחזור לנהלים, הדוגמה אותה בחרתי, אוכל לומר שבטווח הקצר זו משימה שנראית מייגעת, אולי משעממת שאין לנו שום מוטיבציה לבצע. אך בטווח הארוך, האפקט שלהם יקבל ביטוי בצורת תהליכי עבודה טובים יותר, ברורים יותר, מסונכרנים יותר.


ומה הסרט שלי? אני אוהבת לקרוא ולספר סיפורים. כל נוהל הופך לסיפור ועבורו אני משרטטת מפת התמצאות, לפעמים אפילו בצורה גרפית, כזו שתהיה נעימה בעין ותקל עליי ועל המשתמשים להבין.


ומה איתכם?
> תזכירו לעצמכם את החשיבות של המשימה שאתם צריכים לבצע ותסבירו לעצמכם כיצד ביצוע המשימה יסייע לכם וישרת אתכם בטווח הארוך.
> תמצאו את הסרטים שלכם. לכל משימה שקשה לכם לבצע, תגדירו מראש את אותם גורמים שיכולים לסייע לכם לצלוח את המשימה בתחושה חיובית יותר.


בהצלחה!

 

נכתב ע"י רויטל אלעזר

עצרו רגע ודמיינו מקום בארץ  או בעולם שביקרתם בו, מקום מרתק או יפה שהרגשתם צורך עז לשתף להעביר לחבר/ה או בן/ת משפחה את החוויה וההרגשה שאתם חווים באותו הרגע.

 

מה הייתם עושים? הדרך הכי פשוטה וקלה, להוציא את הסמארטפון ולצלם סרטון וידאו או לבצע שיחת וידאו עם אותו אדם במקום המרשים.

 

האם בדרך זו הצלחתם לדעתכם להעביר את כלל החושים שאתם חווים?


מה לגבי מגע הרוח או הצלילים הטבעיים מהמקום?

 

המציאות הווירטואלית מאפשרת להעביר מידע רב, אך עדיין לא את כל החוויה המציאותית
במלוא מובן המילה, מכלול החושים עדיין לא מוטמע בחוויה זו באופן מלא.

 

הפער הקיים חייב להצטמצם והלקות הווירטואלית כבר בתהליכי שינוי. כבר היום ניתן לשדרג את חווית הגלישה בשימוש בחושים נוספים מלבד חוש הראייה והשמיעה.
תחום קונסולות משחקי המחשב פיתחה את האפשרות לתחושת המגע בזמן משחק. קונסולת WII  של נינטנדו, מצליחים להעביר את תחושת הרעד שחש "שחקן" הגולף בזמן שהוא חובט במחבט, תחושה זו גורמת לשחקן לחוש את המשחק מזווית שקרובה יותר למציאות הפיזית.
בסופו של דבר הרעיון הוא לפענח את הדרך שבה הטכנולוגיה יכולה לשרת את ציבור בעלי האתרים, ובכלל את בני האדם.
בשנים האחרונות קיימת מגמת שיפור בהצגת חלון ראווה ויזואלי לאלמנט החשוב באתרי המכירה והוא המוצר. RotaryView פיתחה מוצר המיועד לעזור לאותם בעלי עסקים למשוך את הקונים הפוטנציאלים, ע"י הדגשת האלמנט החשוב ביותר שניתן למצוא באתריהם -  המוצרים שעומדים למכירה. בשונה מבית עסק פיזי, בו המשתמש יכול להסתכל ולמשש את המוצר מכל הכיוונים,  אתרי האינטרנט מציעים חוויה דו מימדית שעלולה למנוע מהרכישה להתממש.

 

באמצעות המוצר של RotaryView, יוכלו בעלי העסק להציע תצוגה מלאה של 360 מעלות של המוצר על גבי האתר ולהעניק חוויות שימוש מושלמת לגולשים.

 

כבר היום בעידן שלנו החוויה הווירטואלית קופצת מדרגה משמעותית המאפשרת להריח את המוצר לפני הקנייה או לקבל פרסומת באינטרנט למוצר מסוים עם ריחו המקורי.

 

קופסה קטנה בשם oPhone המתחברת לטלפון החכם או למסך המחשב מאפשרת להעביר ריחות וירטואליים מגוונים. רכיב זה מקודד ריחות, כמו שמצלמה מקודדת את הצבעים של המציאות או כרטיס קול המקודד את הצלילים המוקלטים. המכשיר "מצלם" ומעביר את הריח בקוד דרך האינטרנט. כשהוא מוצג למקבל הריח, ממש כמו שמוצג צילום על המסך, מתורגם הקוד לריח שמדמה את המקור.

 

העתיד כבר פה ובאוויר תחושת חדשנות!

 

לסיכום, אנחנו מרחק נגיעה משיפור משמעותי בחוויות המציאות הווירטואלית, לשיפור חוויות הגלישה וכניסה של חושים נוספים לעולם זה. זהו בהחלט זמן טוב לחשוב איפה זה יכול לפגוש אותנו בבית העסק שלנו, באתר האינטרנט שלנו, ובדרך בה אנחנו בחורים להציג את המוצרים או השירותים שאנחנו מציעים ללקוחותינו.
היכולת החושית של הטכנולוגיה קרובה להשתכלל, לרמת מציאות חדשה.
את זה נדע בעתיד -  והוא קרוב...

מקורות:

https://www.indiegogo.com/projects/ophone-duo#/

https://eureka.org.il/

http://www.demarket.co.il/senses/

סקירה: פישוט לשוני
נכתב ע"י שגית סלמון

פישוט לשוני מתייחס לתהליך התאמה של טקסט לאנשים עם מוגבלויות קוגניטיביות או יכולות קוגניטיביות נמוכות.
בתהליך זה כותבים את הטקסט בצורה פשוטה וברורה להבנה.
בין העקרונות לפישוט לשוני:
מידע ממוקד, שפה יומיומית פשוטה ותקנית, משפטים קצרים, עקביות (במונחים, בזמנים, ביחיד רבים ועוד), מסר ברור ללא מקום לפרשנות ועוד.

 

לפני כמה ימים, שמעתי בחדשות על כך שקצבת הנכים תעלה, וכי ההעלאה תשולם למפרע מחודש ינואר.
מיד נזכרתי בקורס בנושא עריכת תכנים וכתיבה פונקציונאלית, שהנחיתי בארגון גדול.
בין היתר שאלתי שם את המשתתפים מה פירוש המילה "למפרע".
לא היתה תשובה אחת. חלק אמרו ש "למפרע" זה עתידי, וחלק אמרו ש "למפרע" הוא בעבר, רטרואקטיבי.
הארגון, אגב, מתעסק הרבה בכסף, וכל מי שענה על השאלה היה בטוח בעצמו...

 

ולמה זה מתקשר לפישוט לשוני, שהוא בכלל מונח מתחום הנגישות?
מפני שפישוט לשוני נדרש גם כשמדובר בכתיבה בתוך הארגון.
פעילות רבה בארגון מתבססת על המילה הכתובה, ומיועדת לקבוצות גדולות ומגוונות של עובדים, רובם, ככל הנראה, עם יכולות קוגניטיביות גבוהות: הנחיות עבודה, מדיניות, נהלים, שירות ללקוח ועוד ועוד.
ברור, אם כך, שעקרונות הפישוט הלשוני נדרשים גם כאן.

 

מה זה דורש?
קצת יותר זמן וקצת יותר חשיבה- לפני הכתיבה ובמהלכה.

 

מה נרוויח אם נשקיע בפישוט לשוני?

  •  נבטיח שהעובדים יבינו את הכתוב, ויהיו מסוגלים לפעול על פיו
  •  נבטיח כי הטקסט ישמש כלי עזר ולא יהווה מכשול
  •  נפחית טעויות
  •  נקצר זמני עבודה

אז פשוט לכתוב פשוט? ממש לא, אבל שווה וחשוב? בהחלט.

 

אתר בנושא חדשנות "מרכז הידע לחדשנות" של הפקולטה לתעשיה וניהול בטכניון:

 

בלוג של סטן גארפילד על מגוון סיבות לכך שאנשים לא חולקים ידע ומה ניתן לעשות עם זה

 

סרטון: When Barry met Sammy

על משאבי אנוש וניהול ידע

 

שם האירוע: טכנולוגיות ומידע בעידן הדיגיטלי
מיקום האירוע: אונ' בר אילן
תאריכים: 15/04/2018
פרטים נוספים: לחצו כאן

 

שם האירוע: Employee experience in a digital world
מיקום האירוע: מלון פרימה לינק, מוטה גור 4, פתח תקווה
תאריכים: 16/04/2018
פרטים נוספים: לחצו כאן

 

שם האירוע: פורום KMI
מיקום האירוע: המאה ועשרים 4 ראשון לציון
תאריכים: 30/05/2018
פרטים נוספים: לחצו כאן

 

כנסים בעולם

 

שם האירוע: KNOWledge SUCCESSion Workshop
מיקום האירוע: London, United Kingdom
תאריכים: 19/04/2018
פרטים נוספים: לחצו כאן

 

נכתב ע"י ד"ר מוריה לוי

הספר "The Power of Moments, נכתב על ידי האחים Dan & Chip Heath בשנת 2017. כמו ספריהם הקודמים, גם ספר זה כתוב בצורה רהוטה ונראה רלוונטי לשימוש ומעשי ליישום לכל אחד ואחד מאיתנו. הספר עוסק באותם "רגעים" והיכולת שלהם לגרום לשינוי משמעותי, מעבר לשגרה שלפניהם ואחריהם.
מפת הספר:

בסוף היום, המשותף לכל הרגעים, שכולם קשורים לא רק בחוויה, אם כי גם בעשייה אקטיבית שלנו. נדרש לעשות, אך מסתבר שכדאי.

הספר מומלץ מאד לקריאה, ולעשייה בעקבותיה. קריאה מהנה.

מבוא


רגעים

רגעים הינם רבים. בבואנו להתייחס לרגעים בספר זה אנו מתייחסים לנקודות זמן מיוחדות ששווה להשקיע בהם.
רגעים שכאלו הם בעלי פוטנציאל שיזכרו אותם למשך זמן רב, וינצרו אותם בהיבט הרגשי.
האמירה המכוננת של הספר הינה "חשבו ברגעים". משמעותה, שכדאי לתת את הדעת איך לזהות רגעים שכאלו, ואולי אפילו לייצר אותם, וכמובן, פעם שישנם, להפיק את המרב מהם לעצמנו ולסובבים אותנו.
אין כאן המצאה חדשה. בתרבויות שונות אנו מכירים טקסי גיל שמשמעותם יצירת רגע כדי לציין משמעות; אנו שותפים כולנו לימי הולדת, חגיגות בעבודה ואף ציון אישי של רגעים שהיו חשובים ובעלי ערך בעבורנו.
הפעם הראשונה הינה סוג כזה של רגע: לידה, היום הראשון בעבודה, היום הראשון בכל שבוע או חודש ועוד. הם חשובים ומשפיעים עלינו יותר מאשר הרגעים העוקבים אותם.
גם סיומים חשובים בעינינו: סיום בית ספר, סיום עבודה, סיום לימוד מיומנות.
אך יש גם רגעים רבים בין לבין, גם אם אינם כה בולטים באופן טבעי.
חלקם חיוביים, אך חלקם גם שליליים, ומהווים נקודת שפל של משבר. אין להתעלם מהם.

 

הספר מתיימר, להציג:

  1.  את חשיבותם של הרגעים בסדר היום האישי, המשפחתי, החברתי והארגוני.
  2. ללמד את הקוראים כיצד ניתן לייצר או לזהות רגעים שכאלו.
  3. להעצים את הרגעים.
  4. למצות את שניתן על בסיס הרגעים לשינוי, הבנה או יצירה לטווח הרחוק.

 


חזרה

 

רגעי התעלות


בניית רגעי שיא

בניית רגעי שיא יוצרת בעינינו חוויה שהיא מעל למצופה. חוויה זו יכולה להיות אישית שלנו, או יכולה להיות של לקוח.
רגע השיא נובע מהפתעה נעימה. תנאי מקדים לה, הוא שיתר היבטי הטיפול/ שירות/ התייחסות הינם במצב סביר לפחות. כאשר לקוח עצבני, נתקשה להעניק לו רגע שיא. עם זאת, אין צורך לפתור את כל הבעיות. על פי המחקר, אותו מצטטים הכותבים, השקעה ברגע שיא חיובי, בעלת השפעה טובה פי 9, מטיפול שגרתי בפתרון הבעיות וחיסולן.

 

דוגמאות לרגעי שיא:

  • בלימודי היסטוריה בבית הספר יצירת משפט ציבורי בו התלמידים מתחפשים לדמויות ומנהלים משפט לסוגיה נלמדת. כולל אורחים חיצוניים (הורים וכו)
  • בית מלון שמאפשר לך להזמין מהבריכה (בטלפון ייעודי מיוחד) סוכריה על מקל, אותה מגיש לך מלצר עדוי כפפות לבנות על מגש עגול קטן.

 

יש פעילויות בהם יש רגעי שיא מובנים, אחרים ארוכים, ונראים "שטוחים", ולכן יש לראות איך לבנות ולהשילם בהם רגעי שיא אלו.
איך בונים רגע שיא?
דואגים לפחות לשניים משלושת המרכיבים להלן-

  • נראות חושית מוגברת: מזמינים אנשים בלבוש יפה, דואגים לאירוח נאה, פרחים ועוד.
  •  העלאת רמת ההימור: יוצרים מתח הקשור בנושא (דוגמת תחרות, מחויבות, זמן יעד).
  • יוצרים משהו לא צפוי: למשל פתיחה של ספר: "בורכתי. הודיעו לי שיש לי שלושה חודשים לחיות" (וזו פתיחה אמיתית).

 

רגעי השיא הם הזדמנות לחוויות שיזכרו באופן חיובי ומשמעותי.
צריך כמובן לזכור לצקת בהן תוכן, שיהיה ראוי שיזכרו אותו.

 


חזרה

 

לשבור את השגרה

 

לשבור את השגרה, פירושו לנהוג שלא כצפוי.
דוגמה ראשונה בה הפרק פותח הינו מקרה של ילד ששכח בובה של חיית מחמד (ג'ירף) בבית מלון ריץ בו שהה. אביו של הילד, ביקש לשלוח את הבובה, וביקש שלפני כן יעבירו לו צילום, אם אפשר, של הבובה במלון, כדי להרגיע את הילד: "הבובה ממשיכה את החופשה עוד מעט".
המלון החליט לשלוח את הבובה עם שליח. בצד זה תיעד ושלח עשרות תמונות של הג'ירף נופש במלון בכל מיני אזורים (בריכה, טרקלין ועוד) עם כיתובי שלטים המעידים על הנאתו מהחופשה המוארכת.
אין ספק שזה לא המצופה, זו לא שגרה, אך החוויה הלא צפויה, בעלת ערך גבוה ביותר, גם לילד ולמשפחתו, אם גם לכל מי ששומע את הסיפור (וכיום, בעידן הרשתות החברתיות זה סוג הסיפורים שהופך ויראלי).

 

שבירת שגרה, בהקשר של שירות, הוגדרה במחקר כבר בשנות ה- 70, כהתנהגות שאינה תואמת את ההתנהגות הסטריאוטיפית לה אנו מצפים.
שבירת שגרה אינה עוסקת בסתם הפתעה, אלא בהפתעה שיש בה היבט אסטרטגי.
שבירת שגרה עוזרת ליצירת רגעים חיוביים, אך, על פי הכותבים, הינה קריטית, במיוחד בעיתות ניהול שינוי ארגוני להפרדה בין ה"לפני" ל"אחרי".

 

מרכיבים:

  1.  לימוד השגרה, והסטריאוטיפ המצופה.
  2. החלטה איפה כדאי ונכון לשבור.
  3. החלטה על איזון ומינון מתאימים בין שגרה ובין "שבירתה". מומלץ לבצע את שבירת השגרה באופן שייראה אקראי (אחרת אי השגרה הופכת לשגרה).

 

ברור שאין מתכון פשוט להחלטה איפה ואיך לשבור את השגרה, אך בכל זאת, כך מעידים הכותבים, המאמץ כדאי. כדאי מאד.

 


חזרה

 

רגעי השראה


כשהמציאות מכה בפנים

 

רגעי השראה גורמים לנו להבין דברים בבת אחת, ולהשתנות בהתאם להבנה זו.
"כשהמציאות מכה בפנים" הינו ביטוי שבא לציין חוויה רגשית היוצרת השראה; נקודה מזוקקת, בה פתאום רואים מה שאולי היה מוצג לפנינו שמן ארוך, אך סירבנו לראותו.
תגלית זו, אנשים צריכים לחוות לעצמם. רגע ההתגלות, רגע ה "אהה!!" צריך שיהיה בידי האדם עצמו, גם אם מישהו דחף או משך אותו לכיוון או סייע לו בדרך אחרת לראות את הנדרש.

 

דוגמאות למציאות שכזו:

  • הבנה שאני בקריירה לא נכונה, בעקבות כישלון או הצלחה נקודתיים
  • הבנה שהשקעה ארגונית, טכנולוגית או אחרת, לעולם לא יגיעו לציפיות.

שלושת המרכיבים של רגעים אלו כוללים:

 

  1. תובנה ברורה
  2. בזמן מצומצם
  3. על ידי האדם עצמו.

כדי להגיע לרגע שכזה, נדרש פעמים רבות, להתמקד קודם כל בבעיה עצמה. ריצה לפתרון, יכולה לפספס את חידוד ההארה.

 

לעיתים בחיים אין דרך אחרת. חייבים להיתקל במציאות, גם אם היא לא נעימה, כדי לקבל את הרגע הזה של ההארה וההבנה המזוקקת. לא צריך לשאוף לרגעים לא נעימים, אך אם ישנם, לנצלם באופן חיובי שכזה. עד כמה שניתן.

 


חזרה

 

לדחוק בעצמנו

 

בהמשך לפרק הקודם "כשהמציאות מכה בפנים", יש עוד סוג של רגעים שלא תמיד קשורים במקום קל או נעים ועם זאת מייצרים נקודת הארה והבנה.
הכוונה להארה עצמית שבאה, בעקבות העמדה שלנו את עצמנו במצב החושף אותנו לסיכון של כשלון.
תהליך שכזה, יכול להיעשות לגמרי לבד, או בסיוע מאמן או מנטור.
התהליך רלוונטי למנטורים, אך גם להורים ולכל דמות אחרת המלווה את האדם ורוצה לסייע לקדמו.

 

איך דוחפים מישהו לדחוק בעצמו?
ארבעה מרכיבים:

  1. יצירת סטנדרט ציפיות גבוה
  2. הענקת תחושת ביטחון ביכולת להגעה לסטנדרט
  3. הכוונה
  4. תמיכה ביישום

דוגמה: מורה הנותן ביקורת בונה במבחן, תוך ציום לתלמיד שהוא מפרט כל כך, כי יודע שהתלמיד נבון ויכול להתקדם בכיוון. הכוונה ותמיכה אחרי, ליישום התקדמות זו.

 

חשוב לציין שמישהו הדוחף אדם לדחוק בעצמו, חושף אותו לסיכון וביציאה מאזור הנוחות. לא תמיד זה פשוט, לא לדוחף ולא לאדם הנדחף. יתר על כן, דחיפת מישהו אינה מבטיחה הצלחה שלו; היא יכולה להבטיח למידה, ומכאן, לייצר את רגעי ההשראה, וההבנה העצמית. הם מאפשרות לאדם להתקדם למיצוי הפוטנציאל.

 


חזרה

 

רגעי כבוד


לכבד אחרים

לאחר פרקים המתייחסים לרגעים שלא תמיד קלים ונעימים, מוצגים להלן רגעי הכבוד; רגעים התופסים אונו בנקודות שיא חיוביות בחיים, וגורמות לנו נחת.
בנייה נכונה של רגעים אלו, תפיק מהם יותר.

 

ישנן דרכים רבות לכבד אחרים. הפשוטה, וכפי הנראה, האפקטיבית ביותר, הינה פשוט להציע להם הכרה.

 

דוגמאות:
מנהל שציין בפני עובד שהוא שם לב לדרך המיוחדת בה הוא נתן שירות ללקוח.
ילדים בארגון שקיבל תרומות, השולחים מכתב תודה בכתב ידם, ומספרים למה שמחים.

 

עקרונות:

  • ראוי שההכרה תהיה אישית ולא מבנית (מבנית לדוגמה- מכירות שתאמו ליעדים)
  • הכרה ספונטני ולא חלק ממערכת הערכה שנתית או תקופתית
  • אוטנטיות האמירה
  • תדירות מספקת (עדיף שבועי משנתי)

הכותבים מתלבטים האם להציע למנהלים והורים להתאמן על כיבוד אחרים. מחד- חיובי; מאידך- צריך להיעשות בדרך שתשמר את האוטנטיות.

 

אנשים זוכרים רגעי הכרה שקיבלו, הרבה יותר משהנותן זוכרם, ובוודאי, הרבה יותר משהיה מעריך. הם בעלי ערך.

 


חזרה

 

להרבות באבני דרך

 

בפרקים קודמים כבר הוזכרה השגרה והמסלול השטוח המעייף אותנו כל כך.
אחת ההמלצות היא יצירת אבני דרך חדשות, נוספות ואפילו רבות. אבני דרך שימדרגו מאמץ גדול (כמו ירידה במשקל), וייצרו רגעי עצירה תוך כדי הפעילות המתמשכת.
אבני דרך אמורות להיות ידועות מראש. הן יוצרות נקודת יעד, מקומית אך חשובה, ששואפים אליה.

 

אבני הדרך לא חייבות להיות במספרים עגולים, למרות שלעיתים יש בכך יתרון. אפשר לחגוג יום מאה להיותו של מישהו בעבודה, אך באותה מידי לחגוג שינוי מאמץ בתכנית אימוני ריצה (דוגמת אמת W3D5- שבוע שלישי יום חמישי- אבן דרך בה המאמץ עולה).
אבני הדרך ראוי שתהיינה כאלו שאכן אפשר לחגוג את הישגם (לא מאמץ קטן מידי, לא הישג פשוט מידי); אבני דרך המייצגות השגת יעד.
לדוגמה- חגורות התקדמות באמנויות הלחימה השונות.

 

ההמלצה, עם ההגעה לאבני דרך, בין אם יצרנו אותן, או שכבר חלק מהשגרה (10 שנות נישואים) שננצל אותן ליצירת רגעי כבוד: התבונות משותפת על ההישגים שהגיעו אליהן באבני הדרך, וחגיגתן. הסתכלות קונקרטית ממוקדת על התקדמות שהושגה.
מה זה נותן? רגעים שאפשר לזכור, רגעים שרוצים לנצור, והרבה כוחות נפש טובים להמשיך גם בשגרה היומיומית.

 

הכותבים יוצאים נגד אבני הדרך המוכרות ומקובלות בארגונים עסקיים. הם קוראים ליעדים קטנים, ממוקדים, שאפשר אכן להשיגם.
אבן דרך טובה תכלול שני מרכיבים:

  • יעד מוגדר, שיוצר מוטיבציה להגיע אליו
  • תוכנית פעולה למימוש.

ואכן, שאלת המפתח ביצירת אבני דרך קשורה בהגדרת אותם יעדים, שמוגדרים היטב, שממוקדים ושיוצרים מוטיבציה להגעה.

חגיגת אבן הדרך יוצרת התעלות; נקודת שיא.

וטיפ קטן נוסף: סיומה של אבן דרך כדאי שיהיה פתח לאבן דרך הבאה. וכך, ניתן להתקדם ולייצר מסלול ארוך או מהלך מורכב עם הישגים שיתכן ואחרת לא היינו יכולים להתאמץ לקראתם ולהשיגם.

 


חזרה

 

להתאמן להיות אמיץ

כדי לייצר שינוי אמיתי, נדרש לא פעם אומץ. אומץ לעמוד נגד הזרם, אומץ לומר את דברך, אומץ לפעול אחרת. רגע אחד של אומץ במידה הראויה אינו מהלך שלם, אך יכול בהחלט להוות נקודת מפנה.
דוגמה לנקודת מפנה כזו ידועה בהתמרדות אפרו-אמריקאים בישיבה באוטובוסים.

 

איך מגיעים לרגע שכזה?
כמובן- נדרשת סיבה; נדרש צורך; ונדרש תזמון.
אך בנוסף לכל אלו, ממליצים הכותבים על מרכיב נוסף: אימון. רבים רגעי המפנה המוכרים לנו, כאשר מאחורי הקלעים התאמנו אלו שעמדו בראשם, ליכולת להרים ראש ולהסתכן.

 

איך מתכוננים:

  1.  התגברות מדורגת על הפחד
  2. יצירת תכנית פעולה עם מצבים ודרכי התמודדות אפשריים
  3. סימולציות של מצבי אמת תוך הסתייעות בידידים
  4. ולמצוא רשת תמיכה של אחרים. לעיתים מספיק עוד אחד, כדי שגם לנו יהיה אומץ לעמוד על דעתנו

 

למה כדאי? בגלל חשיבות הרגע; ובגלל חשיבות נקודת המפנה שאותו רגע יכול לייצר.

 


חזרה

 

שינוי קשרים (כמעט) ברגע


ליצור משמעות משותפת

עד עתה הספר התרכז ברגעים שאדם חווה בעצמו. לעיתים מספר אנשים חווים אותם קשרים, אך המיקוד שלהם הוא בהשפעה על כל אחד מהנוכחים.
הפרקים להלן עוסקים ברגעים הקשורים בקשר בין אנשים. רגעים שיכולים באותה יחידת זמן מצומצמת להשפיע באופן מהותי על הקשר ולחזק אותו.

 

סוג הרגע הראשון היכול להשפיע על קשר, הוא רגע בו יוצרים משמעות משותפת לשניים או קבוצת אנשים ביחס לקשר ביניהם. זו מהותה של פעילות outdoor שארגונים יוצרים- חוויה משותפת של עובדים סביב ערך משותף, המחזק את הקשר בין העובדים לבין עצמם ובינם לבין הארגון.
רגעים שכאלו כוללים:

  • הגדרת משמעות משותפת
  • זמן מסונכרן בו האנשים נמצאים פיזית יחד
  • הזמנה משותפת למאמץ אותו חווים האנשים בהקשר למשמעות המשותפת.

המשמעות המשותפת, הינה בעלת ערך להצלחה, אפילו יותר מתשוקה לעבודה (כמובן שניהם גם יחד- ניצחון מוחץ).

 

הכותבים ערים לעובדה שארגונים ינסו לדחות ביצוע פעילויות שכאלו, שכן הן יקרות וקשות ליישום ברמה התפעולית. הם מתרים בנו, למרות הכל, לנסות ולממש, ומבטיחים החזר השקעה נאה. חיבור אנשים למשימה הגדולה מאיתנו עושה פלאים.

 


חזרה

 

להעמיק קשרים

 

לעיתים אנשים נמצאים בקשר סטטי יציב שנים רבות; קשר שאינו מעמיק עם השנים, אלא נשאר בתצורה שבה התקבע.
גם במקרים כאלו, ניתן ליצור רגעים שבהם הקשר מעמיק וכמעט ברגע.

 

למה שנרצה לעשות זאת? כי הקשר חשוב.
רגעים שכאלו בעלי פוטנציאל לשינוי והעמקת קשר מורכבים הינם כאלו בהם הזולת מאמין כי אנו קשובים לו (המונח המקצועי- perceived partners responsiveness).
קשב זה מורכב משלושה מרכיבים:

  • הבנה : הבנה של האדם הקשוב לדרך בה אני רואה את עצמי ומה חשוב לי
  • תיקוף: כבוד (respect) של האדם הקשוב למי שאני ולמה שאני רוצה
  • אכפתיות: האדם הזולת עושה משהו פעיל כדי לתמוך בי ובאפשרות שלי להשיג את שחשוב לי.

דוגמה המובאת בספר נוגעת לביקורי בית שביצעו מורים בבתים של תלמידים שהביאו לשינוי לאחר שנים והוצאת בית הספר מהמצוקה אליה התדרדר. הדרך בה נוהלו ביקורי הבית, בהם לא נרשם כלום אלא המורים הונחו להתעניין בהורים ובמה שחשוב להם כלפי עצמם וכלפי הילדים ואיך המורים יכולים לסייע. ביקורים אלו עשו את ההבדל, במהירות ובסדר גודל יותר משמישהו היה יכול להעריך.

תהליכים הקשורים בשירות הינם מקומות קלאסיים בהם ניתן להביע קשב אמיתי (למשל – טיפול במטען שאבד). הם מקומות בהם ניתן להפוך את התסכול לחוויה חיובית.

 

טיפ: לעיתים, דווקא חשיפה עצמית של האדם הקשוב, וסיפור אוטנטי אישי שלו על עצמו, יכולים להוביל לפתיחות של הזולת. כמובן, הנ"K צריך להיות בהקשר לצורכי הזולת ולא במנותק מהם (אחרת היכן הקשב?).

 


חזרה

 

המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135