ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון אפריל 2016 - מהדורה מס' 199
גיליון אפריל 2016 - מהדורה מס' 199
גיליון:

1. קורס ניהול ידע מבית רום ייפתח ב 5\3, לפרטים והרשמה ניתן לפנות ל yamit@kmrom.com

 

2. רום מקיימת סדנאות ייעודיות לארגונים בנושאים של הפקות לקחים, כתיבה, תיעוד באמצעות smart-phone, חדשנות, ניהול מיילים ועוד. לפרטים נוספים yamit@kmrom.com

 

3. ב 4\20 יתקיים מפגש מינהלות ידע בחברת שטראוס מים. כל מי שעוסק במינהלות ידע ורוצה להצטרף מוזמן לפנות לחברת רום.yamit@kmrom.com

 

4.  הצלחת כנס ניהול הידע השנתי- השתתפו מעל 100 אנשים, הרצו בעיקר ארגונים שסיפרו על פתרונות חדשים. הכנס כלל גם התייחסות לדור העתיד (לימודי ניהול ידע בתיכון ואוניברסיטה) וזכה לשבחים וביקורת חיובית מפי משתתפים רבים. הכנס כולו תועד באופן מקצועי על ידי שתי סטודנטיות לתואר שני.

 

 

 

נכתב ע"י ענת ביילסקי

ענני המחשוב מאפשרים למשתמשים להגיע למידע המאוחסן בשרתי הענן מכל מקום ובכל אמצעי: מחשב נייח/נייח , מחשבי לוח או טלפון חכם. לצורך השימוש, המשתמשים (עסקים ויחידים) שוכרים מספקים שירות המעמיד עבורם כוח מחשוב שהגישה אליו מתבצעת מרחוק (בדר"כ דרך האינטרנט) וכך חוסכים מהמשתמש /מהעסק לרכוש ולנהל את החומרה והתוכנה המיחשובית הנדרשת עבורם.


ישנם היבטים שונים בשימוש בענני המחשוב:


Iaas (Infrastructure as a service) – שירותי תשתית: במקרים אלו ספקי ענני המחשוב מספקים אלמנטים תשתיתיים כגון: משאבי מחשוב פיזי , מיקום , מחיצות נתונים , דרוג , אבטחה וגיבוי.


PaaS (Platform as a service) – פלטפורמות כשירות: במקרים אלו מציעים הספקים סביבת פיתוח למפתחי יישומים כגון: מערכת הפעלה , סביבת ביצוע - שפת תכנות , מסדי נתונים, שרת אינטרנט . מפתחי יישומים יכולים לפתח ולהפעיל פתרונות התוכנה שלהם על פלטפורמת ענן ללא העלות והמורכבות של רכישת וניהול החומרה והתוכנות הנדרשות לכך. דוגמאות לפלטפורמות אלו הן: Microsoft Azure ו- Google App Engine .


SaaS (Software as a service) – שירותי תוכנה: במקרים אלו ספקי ענני המחשוב מאפשרים למשתמשים להפעיל תוכנות וישומיים מכל מקום וללא צורך לניהול הפלטפורמה שבה היישום פועל. אפשרות זו מבטלת את הצורך להתקין ולהפעיל את היישום על מחשבי הארגון והן את הצורך לנהל את הפלטפורמה שבה היישום פועל. כך למעשה מפשט את הצורך של הארגון בתחזוקה פיזית הנדרשת לשימוש ביישום. מודל התמחור עבור יישומי SaaS הוא בדרך כלל תשלום חודשי או שנתי קבוע עבור כל משתמש.

מקור: 

https://en.wikipedia.org/wiki/Cloud_computing#Infrastructure_as_a_service_.28IaaS.29

 

שימוש בענני מחשוב בניהול ידע:


ענני המחשוב התגלו גם ככלי שימושי המסייע לניהול הידע בארגון. זאת באמצעות שירותי SaaS המספקים מענה לאלמנטים הקשורים לניהול ידע .


שיתוף וניהול מסמכים: שירות Google drive לדוגמא, המאפשר שמירת קבצים ותיקיות אליהם ניתן להגיע מכל מקום. כמו כן, השירות מאפשר שיתוף קבצים עם עובדים נוספים בארגון וכן אפשרות עבודה משותפת על קבצים ללא צורך במיזוג גרסאות.

 

מאגרי מידע פורטלים , אתרים וקהילות ידע: , ניתן להשתמש בשירותי ענני המחשוב על מנת ליצור מאגרי מידע ואתרים ולהתאימם לצרכי הארגון: לייצר את ארכיטקטורת המידע הרלוונטית לארגון ולהשתית על מאגרי המידע את סוגי ההרשאות המתאימים לו . כך לדוגמא, פלטפורמת SharePoint 365 , Sharepoint בסביבת הענן מאפשרת הקמת פורטלים ,אתרם וקהילות ידע הן לצרכים פנים ארגונים והן לצורך הקמת אתרי אינטרנט חיצוניים. שירות זה מאפשר גם לארגונים קטנים ובינוניים להקים אתרי ידע פנימיים ללא צורך בעלות והידע הנדרש בהתקנת ותפעול שרתי SharePoint בארגון.

 

מינהלות ידע: בפתרון מינהלת ידע בסביבת הענן ניתן להשתמש בתבניות תוכן ותצוגות דפים לארגונים להם המבנה הארגוני והאחריות דומים כדוגמת רשויות. כך רשות שמתבססת על פיתרון ניהול ידע בענן יכולה להקים מנהלת במהירות ע"י שיתוף ושימוש בתבניות של רשות אחרת המתבססת על אותו פתרון.
לקריאה נוספת בנושא זה- הקליקו כאן.

מקור: http://www.mendelu.cz/dok_server/slozka.pl?id=57208;download=97661

 

לסיכום,  ניתן לומר כי שירותי הענן מספקים כעת אפשרות גם לארגונים קטנים ובינוניים אפשרות לגשת למידע הארגוני הנדרש להם מכל מקום וללא תלות והשקעת משאבים רבים בתשתית הטכנולוגית הנדרשת לכך. 

 

מקורות:

 

http://www.sahandtarjomeh.com/wp-content/uploads/2015/09/Knowledge-management___d485wsa2100dd0.pdf

https://en.wikipedia.org/wiki/Cloud_computing#Infrastructure_as_a_service_.28IaaS.29

http://cloudtweaks.com/2014/06/cloud-based-knowledge-management

נכתב ע"י עודד אביטל, סמנכ"ל בחברת Knowmail

ניהול ידע עוסק בתנועת ידע בתוך ובין ארגונים, וחלק חשוב מהידע הזה – מה לעשות? – צפון במסרי דואר אלקטרוני.


לכאורה זה דבר טוב: פרוטוקול האימייל הוא ערוץ מצויין לשינוע ידע. הוא זמין ומוכר לכל; הוא פשוט ונוח; הוא מגשר מיידית על פערי תרבות, זמן ומרחק. גם מי שמבקר אותו יודה שמדובר ביישום המחץ של כל הזמנים. אלא שכמובן אליה וקוץ בה: הקלות הבלתי נסבלת (והמחיר האפסי) של שימוש באימייל גרמו כבר לפני עשרים שנה לקטסטרופה של עומס אימייל, שהוא ההיבט הכואב ביותר של בעיית עומס המידע. בעולם החדש והאמיץ שיצר האינטרנט אנשים מכלים חלק משמעותי מזמנם (ומהאנרגיה הנפשית שלהם) בנסיון נואש לרוקן את תיבת הדואר הנכנס שלהם; ובנוסף לנזקים שזה גורם לחשיבה, ליצירתיות, לתפקוד בארגון ולאיכות החיים שלהם, נגרם נזק לנהול הידע שזורם אליהם בשטף בלתי פוסק.


בעיה ראשונה היא שכמות הידע הנכנס – מאה מיילים ביום הם עומס טיפוסי – היא כזו שהמקבל לא מגיע בכלל לקרוא את כולו, כך שתיקיית הדואר הנכנס הופכת לבולען ידע, מין חור שחור שידע נעלם בו, ועוד בלי שהשולח מודע לכך. בהעדר לולאה סגורה בין שולח ומקבל, הראשון מבצע "שגר ושכח" והשני "קבל והתעלם".


מובן שהמקבל מנסה לקרוא את המיילים, אבל מטבע העניין הוא מטפל רק בבהולים שבהם, גם אם חשיבותם פחותה. המיילים שמכילים הרבה מידע נוטים להיות "חשובים ולא דחופים" וגולשים לתהום הנשיה שמתחת למסך הראשון.


בעיה שניה היא בעיית שימור הידע באופן שיאפשר לאחזר אותו בעתיד. כלי החיפוש הרגילים ביישומי הדוא"ל הם גסים מכדי לתת מענה רציני, ומעטים הארגונים שמיישמים כלים מתקדמים (ויקרים) שיאפשרו חיפוש לרוחב כל הארגון. כלים כאלה קיימים לטיפול בידע ארגוני מובנה, אך הידע הרב במסרי אימייל לא מגיע לידיעתם כלל. נוצר כאן מאגר ידע ענק שמפוזר בין המשתמשים ואינו נגיש כהלכה אפילו לבעליו.


חלק מהפתרונות המוצעים לבעיה הינם פתרונות מתודולוגיים: שיטות שונות ממליצות למשתמש למיין את הדואר בדרך זו או אחרת כדי לזרז את ריקון התיבה. אלא שלא די בכך: משול הדבר לאדם שמנסה לרוקן נהר בכפית, ומציעים לו מצקת במקומה. הזרם הנכנס נשאר כשהיה, ויש גבול למספר המסרים שניתן לטפל בהם באופן מושכל ביממה. לדעתי הפתרון מחייב הכרה בכך שבמציאות הקיימת לא כל המיילים ייקראו או ייענו, ומתן פתרונות לאיתור ותיעדוף אותם ביניהם שראויים לקריאה או מענה. ניתן לקבל שהעובד מטפל רק בחלק קטן מהמסרים – אם החלק הזה הוא החלק החשוב והנכון בכל רגע נתון.


פתרונות תכנה ברוח זו נמצאים בחזית חקר ה-AI, וניתן לצפות מהן ליכולות כמו:

  •  ניתוח המסרים, והבנת משמעותם וחשיבותם בהקשר הרגעי של העבודה – תוך התחשבות במערכת היחסים בין הנפשות הפועלות, בזמן העומד לרשות העובד, ובנושא התכתובת.
  • לימוד לאורך זמן מהתנהגות המשתמש במצבים שונים.
  • יכולת לתייג מייל לטיפול עתידי (כך שהוא יזכיר את עצמו רק במועד הדרוש).
  •  מנוע חיפוש רגיש להקשר, אשר מתעדף מסרים שיש בהם חשיבות לצרכים העכשוויים של המשתמש. כך תיפתר הבעייה השניה שציינתי, בעיית איתור ואיחזור המידע ש"קבור" במערכת הדוא"ל.


כלים כאלה יכולים לפתור את הדיסונאנס בין אימייל לנהול ידע: הם מכירים בכך שהמבול אינו עומד להיפסק, אך בזכות היכולת לתעדף את מה שחשוב בו לכל אחד ואחת בכל רגע ורגע הם מאפשרים גישה מושכלת לידע הנכון במועד הנכון, בהתייחס ליעדי העובד. המחשב נתן לנו את עומס האימייל, ואנו מנצלים את המחשב כדי להחזיר את השד הזה לבקבוק!


הכותב הינו סמנכ"ל בחברת Knowmail, שמפתחת תוכנה המתמודדת עם בעיית עומס המיילים בארגונים.
לפרטים ניתן לפנות אל oded.avital@knowmail.me

 

 

האם שמתם לב לכמות ההודעות וההתראות המגיעות אליכם לסמארטפון מדי יום? בוודאי שכן.


כמעט כל אפליקציה או אתר מותאם למובייל שולחים הודעות Push המופיעות על גבי המסך של הגולש במהלך היום, בעיקר בתקופות בהן הוא או היא אינם מנצלים את האפליקציה או האתר באופן פעיל. מעין "דרישת שלום" מיידית, אישית ולרוב גם מנומסת.


אפשר לומר על ההודעות האלו הכל - מעניינות, מעיקות, רלוונטיות.. מה שבטוח, אי אפשר להתעלם מהן.


רוב האנשים יעידו שמעדיפים לבטל את קבלת ההודעות כיוון שהן מהוות מטרד והסחת דעת, אולם, ישנן אינדיקציות לכך שדווקא אותם אלה שמשאירים אותן פעילות, מתחברים יותר ונשארים מחוברים לאפליקציה או לאתר למשך פרקי זמן ארוכים יותר.


עבור כל מי שרואה בהודעות אלו כלי רב עוצמה, המסייע ביצירת מעורבות ותקשורת ישירה, ריכזנו כמה טיפים המסבירים, איך עושים את זה נכון.


חישבו – מהי כמות ההודעות ה"נכונה" לאפליקציה או לאתר שלכם. הטעות הנפוצה ביותר היא שליחת יותר הודעות ממה שהגולש יכול להתמודד. התאימו את כמות ותדירות ההודעות לסוג האפליקציה או האתר. קבלת הודעות מאתר חברתי כמו פייסבוק אינה דומה לקבלת הודעות שה- Pou שלכם רעב או עייף (ומי שלא מכיר שיחפש בחנות האפליקציות :-)).


הכירו את הגולש ושילחו לו הודעות בעלות ערך עבורו. אל תשלחו הודעות רק כי זה אפשרי. התאימו לכל גולש את ההודעה הרלוונטית והקפידו לקחת בחשבון הן את מאפייני הגלישה שלו והן את ההעדפות שלו. תוכן מותאם הוא מרכיב קריטי בהפיכת ההודעות ממטרד להנאה והנעה.


דאגו להגביל את ההודעות בכמות התווים ושמרו על מסר קצר וידידותי שיישלח לגולש בשעות בהן יש יותר סיכוי שהגולש יהיה פנוי לקלוט אותו ולפעול במידת הצורך. שעות העבודה הן השעות הפחות מוצלחות.. אלא אם יש דחיפות גבוהה, העדיפות לשליחת הודעות היא בשעות אחר הצהריים / ערב. מה לגבי גולשים ממספר מדינות? במקרה כזה הקפידו לשלוח את ההודעות בהתאם לאיזור הזמן.


מה עוד חשוב לדעת?

  •  הקפידו לבקש את הסכמת הגולש לקבלת הודעות ה- push
  • הציגו לו את היתרונות שבקבלת הודעות אלו
  • הדגישו כי התוכן הותאם לו באופן אישי
  • אפשרו לו לבחור להצטרף מאוחר יותר ו/או לבטל בקלות, במידה וירצה


וחשוב לא פחות – בדקו את עצמכם, רגע לפני הפניה לגולש. עשו את כל הבדיקות האפשריות (תוכן וטכנולוגיה) כדי לוודא שההודעה, כשתשלח, תשיג את המטרה שלשמה נוצרה.

 

מקורות:

 

https://uxplanet.org/how-to-craft-mobile-notifications-that-users-actually-want-7b585e0e1fa1#.tz18gxxx4

http://info.localytics.com/blog/the-anatomy-of-a-highly-successful-push-messaging-campaign

פריחת ניהול הידע המשפטי

לקריאה לחצו כאן

 

בלוג: בלוג- KM4DEV

בלוג בשם KM4DEV  העוסק בפתרונות ניהול ידע עבור אנשים העוסקים בפיתוח

לקריאה לחצו כאן

 

סרטון על ניהול ידע שנעשה בצורת החידון "של מי השורה הזו"

לצפייה לחצו כאן

 

כנסים בארץ

 

שם האירוע: פורום KMI
מיקום האירוע: יס פלאנט, המאה ועשרים 4 ראשון לציון
תאריכים: 7.4.16
פרטים נוספים: לחצו כאן

 

כנסים בעולם

 

שם האירוע:4th International Conference on Innovation and Entrepreneurship ICIE-2016
מיקום האירוע: Toronto, Canada
תאריכים: 28-29/4/2016
פרטים נוספים: לחצו כאן

 

שם האירוע: Technology Trends in Law Firm KM
מיקום האירוע: Boston, United States
תאריכים: 10/5/2016
פרטים נוספים: לחצו כאן

נכתב ע"י ד"ר מוריה לוי

גלגולי לשון: מסע בעקבות המצאתו הגדולה ביותר של האדם הינו ספר מרתק, ובכל זאת, עלי להקדים ולהסביר את חשיבותו בהקשר של עולם תוכן העוסק בידע. כאנשי ניהול ידע אנו לוקחים בחשבון, כברירת מחדל, תשתית של שפה המהווה יסוד לשיתופיות. אלו העוסקים בכתיבת תוכן או עריכתו, יותר ערים ללשון, אך גם להם, פעמים רבות, היא מובנת מאליה. ספר זה. שנכתב ב- 2005 פותח צוהר להבנת התפתחותה של השפה, שבלעדיה לא היינו יכולים לשמר את הידע שלנו, לשתפו, להנגישו ואפילו לפתחו. הספר נכתב על ידי גיא דויטשר, שהינו ישראלי, במקור דווקא בשפה האנגלית, ובהמשך תורגם בסיועו של עומרי אשר לעברית. הוא אינו עוסק בשפה ספציפית זו או אחרת, אלא דן במשפחת השפות, תוך התייחסות רחבה לתהליכים הקשורים בהתפתחותן.

מפת הספר:

בספר העוסק בשפה, יש חשיבות מכרעת להיקף הדוגמאות בלשון בה כתוב הספר. ואכן, הרבה מהדוגמאות הותאמו לעברית, והתוצאה מרתקת, ולא רק לאקדמאים חובבי לשון.

הספר מומלץ.

חידת המצאת השפות


השפה בה אנו מתקשרים זה עם זה, ואפילו חושבים בהרהרנו עם עצמנו, מידי יום ומידי שעה- נראית לנו ברורה מאליה.
עיון בשפה, בכל שפה, מלמד, שמדובר במלאכת מחשבת המורכבת לא רק מאוסף מילים המהווים עצמים, ואוסף פעולות החלות עליה, אם כי בבניין, אפשר לומר אפילו- בניין הבנוי לתלפיות.

 

מבנה זה מאפשר לנו להשתמש במילים הנראות דומות זו לזו, אך בשינויים קלים הוא מאפשר לנו להביע זמנים שונים, מושאים שונים לפעולה, שייכות, , ועוד.
כל זה ידוע לכל ילד ולכל תלמיד לשון בבית הספר; היכן החידה?
החידה נעוצה במורכבותם של מבנים אלו ובשאלה, האם הם מתארים התפתחות שנוצרה עם השנים, שלב אחר שלב, או הם חלק מבריאה או המצאה- משהו שהונחת מלכתחילה- על כל המבנה המפואר שלו, כל זמניו, בנייניו ויתר מרכיביו.
מחד, לא ברור איך בני אדם היו יכולים לייצר רעיון של תבניות כל כך מתוחכם?
מאידך, לא ברור, אם כבר נוצר מבנה שכזה, איך יש בו (ובכל שפה זה כך) כל כך הרבה חריגים שאינם מתנהגים כפי שהיינו מצפים?

 

הספר מנסה להציע פתרון לחידה- השפות הן התפתחותיות. דויטשר מציע הסבר, איך התגלגלו הלשונות והתפתחו כפי שאנו מכירים.
הוא מתבסס על כך שהשפות נמצאות בתנועה מתמדת של השתנות. השפות אינן סטטיות, אלא עוברות שינויים בכל תקופה.
אופי השינויים העיקריים:

  •  מילים חדשות הנוספות לשפה (בכל תקופה ותקופה)
    דוגמאות בעברית: גלידה (מ.ל.)
  • מילים שמפסיקים לעשות בהם שימוש
    דוגמאות בעברית- מפזז
  •  מילים המשנות את משמעותן
    דוגמאות בעברית: נורא במקרא- מלשון יראה; כיום מלשון terrible.
  •  הוספת תנועות
    דוגמאות בעברית: תנועות עזר נוספו בימי בית שני

שום מרכיב אינו עמיד בפני התנועה. הכל השתנה- צלילים, משמעויות ומבנים לשוניים.
ההנחה היא שמלכתחילה כל העולם היה "שפה אחת ודברים אחדים" (מגדל בבל), ובהמשך נפצו העמים לכל עבר, ושפתם השתנתה, כל אחד בכיוון אחר, אך כולם עם חוקיות בתנועה.

 


חזרה

 

גורמי שינוי:


חיסכון

אנשים מנסים לחסוך, היכן שניתן.

 

להלן סוגי החיסכון האופייניים את השתנות הלשונות:

 

  1. מעתק צלילים- עוברים לעשות שימוש בצלילים שנוח יותר להגות מבחינת המאמץ של מיתרי הקול.
    דוגמאות- מעברים של b > p g < k ; d > t ; ועוד.
  2.  הידמות- כאשר צלילים שונים נמצאים בסמיכות זה לזה, לעיתים נוח יותר להפכם לאותו הצליל somno > sonno באיטלקית, או התדמות > הידמות, ינפול > יפול בעברית.
  3. שחיקתן של תחילת המילים- דוגמא: כנסו בבקשה (במקום היכנסו בבקשה)
  4.  שחיקתן של סופי המילים (שכיח מאד)- דוגמא: nich הנהגה בגרמנית במקום nicht.
  5. צמצום יחסות-
    הסבר: יחסות הינן תוספות למילה המאפשרות ללמד על תפקידן התחבירי במשפט (נושא, מושא ישיר או עקיף). במקור, השפות ההודו אירופאיות היו עם מערכות של שמונה יחסות (!) אך כיום מעטות השפות הכוללות יחסות, וברובן של אלו, היקף היחסות צומצם עד מאד.
  6.  צירוף מילים למילה משותפת.
    חיסכון זה הינו משמעותי ביותר והוא הבסיס למבנים דקדוקיים: הכנסתיה = הכנסתי אותה וכדומה.
    כל הכינויים החבורים הנוספים למילים (דוגמת הכנסתיה, כיסיתו וכו) הינם כולם תוצאה של התפתחות זו, על פי ניתוחו של דויטשר.
    כנ"ל תחיליות מילים (נשמור-אנחנו נשמור; תשמור- אתה תשמור וכו).


חזרה

 

דחף הבעה

בניגוד מוחלט לרצון לחיסכון, שנראה אולי אפילו כעצלות, או יש ויאמרו- שימוש לא נאות ומדויק בשפה, ישנה תנועה הנראית הפוכה מהחיסכון- הוספה.

 

הקטגוריות המשמעותיות של שינויים הקשורים בדחף הבעה:

  1.  הדגשות והכברת מילים-
    אנשים מבקשים להדגיש מילים במשפט, ומתוך שכך, מוסיפים מילים שמטרתן לייצר עושר הבעה.
    לעיתים התופעה נובעת משימוש יתר במילים, המחלישה את האפקט שלהם, ואז נוספת מילה אחרת למשפט, שמטרתה להחזיר את אפקט העוצמה.
    דוגמא פשוטה היא שימוש יתר במילה אסון (אפילו, כדברי מחבר הספר- לתיאור תספורת שלא הצליחה) וכתוצאה מכך שימוש רב כיום בביטויי הדגשה דוגמת extra, super, hyper ועוד.
    אם לו (ויש כאן חזרתיות) > אילו. ובהמשך אף אילו > אפילו, וכו.
    דוגמא מסוג אחר יכולה להיות- אלך אליו אל אחי. ברור כי יש כאן כפילות, שמטרתה הדגשה.
  2. מטאפורות-
    המטאפורות הינן המנגנון העיקרי המשמש להרחבת השפה מעצמים גשמיים למושגים מופשטים. כמעט בכל משפט אנו עושים שימוש במונחים מופשטים דוגמת קיצוץ (בתקציב, לא רק של ירקות), צניחה (של מחירים ולא של עצמים מהשמים) וכו'. כל אלו התפתחו כחלק מדחף ההבעה, תוך שימוש במטאפורות. לעיתים אפילו, משמעותה המקורה של המילה אבד, ורק המונח המופשט נותר בשימוש (שפוי- חסר מהמורות).
    באופן דומה, מונחים הקשורים במקום הושלכו למרחב הזמן (מ, עד) ולמרחב של גורם וסיבה (מ,על, מאחר וכו), ומילות גוף התגלגלו למבנים דקדוקיים.
  3. מעבר משמות עצם לפעולות ולהיפך-
    מאד טבעי לנו כיום לקחת שם עצם ולהפוך אותו לפועל, וגם ההיפך קורה ולא מעט.
    לחלוב חלב? הרי כאן שם עצם שהפך גם לפעולה.
    משחק- בא מהפועל לשחק, ומקלט רדיו מהפועל קלט וניתן להמשיך ללא סוף.

 


חזרה

 

השאיפה לסדר

השאיפה לסדר, או במילים אחרות-האנלוגיה, הוא היסוד הממציא העיקרי בכל שפה.
היכולת לייצר דפוסים אחידים, תבניות על פיהם תפעל השפה, מאפשרים את הרחבתה, אך מאפשרים גם שליטה ויכולת שימוש בה, ללא זיכרון אינסופי, לנו כבני אדם.

 

תבניות אלו התפתחו, כהצעת דויטשר, בחמישה שלבים (המתוארים בספר) והן שיצרו את השורשים העיצוריים (כפי שיש בעברית), את שילוב התנועות ויישום הזמנים, ואת המעבר המוסדר בין פעלים לשמות עצם כדפוס, וכן ההיפך- משמות עצם לפעלים.
מלכתחילה היו בעיקר פעלים חלולים (כמו "מות") אך בהמשך, עם התפתחות כל השלבים נוצרו דפוסים שהכריעו את הכף לטובת השורשים התלת עיצוריים כעיקר.

 


חזרה

 

התפתחות השפה

ראינו תנועה של המילים והמבנים הדקדוקיים הנלווים אליהם, תנועה מסוגים שונים: חיסכון, דף הבעה, ופתאום- מעין רצון לסדר.
התנועה הינה מחזורית: חיסכון ושחיקה, ולאחריהם הרחבה וחוזר חלילה. ולא משנה מה קודם ומה אחר כך...

 

התפתחות השפות כללה מעבר להתפתחותם של המילים והמבנים, גם מרכיבים נוספים:

  • יצירת משפטים בהם יש חשיבות לסדר המילים ולקרבתן של המילים זו לזו
  •  הוספת שמות תואר (גדול, יפה וכו); הוספת תארים גם לפעלים (במהירות, בנימוס וכו).
  •  הוספת תחביר המתייחס לנושא הפעולה, מושאה ולמשתתפים אחרים
  • מבנה היררכי מרובד. יצירת משפטי זיקה (מעין משפט קטן המשועבד למשפט גדול יותר וחוזר חלילה- דוגמת- הילד, שעליו שמרתי, הלך לישון).

סיכום- מה ניתן ללמוד ממה שתואר לעיל (וממה שלא תואר, עקב קוצר מקום וזמן):

  1. שפה היא מתפתחת ולא מומצאת.
  2. חריגים נראים כאלו בדיעבד, אך במקור נובעים משרשור של שינויים מהסוגים שהכרנו, שכל אחד מהם הינו הגיוני בפני עצמו.
  3.  השפה לא נבנתה כתכנית אב ולכן הסדר והבלגן מעורבבות בה גם יחד.

בנימה מהורהרת ניתן להוסיף, כי השפות המורכבות הולכות ומצטמצמות. האינטראקציה עם אנשים אחרים, דוברי שפות שונות, כמו גם הכתיבה, גורמות לשינויים המפשטים את השפות.
קצב התמותה המשוער הינו שפה לשבועיים. לפי חישוב פשוט בסוף המאה ה- 21 יימחקו בין מחצית לשלושה רבעים מ- 6,000 השפות שעוד נותרו לנו. כדאי כנראה למהר וללמוד שפות אלו, גם כדי להכירן, וגם כדי ללמוד מהן על השפות שלנו.


חזרה

 

המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135