על ענני מיחשוב וניהול ידע
מאת: ענת ביילסקי

ענני המחשוב מאפשרים למשתמשים להגיע למידע המאוחסן בשרתי הענן מכל מקום ובכל אמצעי: מחשב נייח/נייח , מחשבי לוח או טלפון חכם. לצורך השימוש, המשתמשים (עסקים ויחידים) שוכרים מספקים שירות המעמיד עבורם כוח מחשוב שהגישה אליו מתבצעת מרחוק (בדר"כ דרך האינטרנט) וכך חוסכים מהמשתמש /מהעסק לרכוש ולנהל את החומרה והתוכנה המיחשובית הנדרשת עבורם.


ישנם היבטים שונים בשימוש בענני המחשוב:


Iaas (Infrastructure as a service) – שירותי תשתית: במקרים אלו ספקי ענני המחשוב מספקים אלמנטים תשתיתיים כגון: משאבי מחשוב פיזי , מיקום , מחיצות נתונים , דרוג , אבטחה וגיבוי.


PaaS (Platform as a service) – פלטפורמות כשירות: במקרים אלו מציעים הספקים סביבת פיתוח למפתחי יישומים כגון: מערכת הפעלה , סביבת ביצוע - שפת תכנות , מסדי נתונים, שרת אינטרנט . מפתחי יישומים יכולים לפתח ולהפעיל פתרונות התוכנה שלהם על פלטפורמת ענן ללא העלות והמורכבות של רכישת וניהול החומרה והתוכנות הנדרשות לכך. דוגמאות לפלטפורמות אלו הן: Microsoft Azure ו- Google App Engine .


SaaS (Software as a service) – שירותי תוכנה: במקרים אלו ספקי ענני המחשוב מאפשרים למשתמשים להפעיל תוכנות וישומיים מכל מקום וללא צורך לניהול הפלטפורמה שבה היישום פועל. אפשרות זו מבטלת את הצורך להתקין ולהפעיל את היישום על מחשבי הארגון והן את הצורך לנהל את הפלטפורמה שבה היישום פועל. כך למעשה מפשט את הצורך של הארגון בתחזוקה פיזית הנדרשת לשימוש ביישום. מודל התמחור עבור יישומי SaaS הוא בדרך כלל תשלום חודשי או שנתי קבוע עבור כל משתמש.

מקור: 

https://en.wikipedia.org/wiki/Cloud_computing#Infrastructure_as_a_service_.28IaaS.29

 

שימוש בענני מחשוב בניהול ידע:


ענני המחשוב התגלו גם ככלי שימושי המסייע לניהול הידע בארגון. זאת באמצעות שירותי SaaS המספקים מענה לאלמנטים הקשורים לניהול ידע .


שיתוף וניהול מסמכים: שירות Google drive לדוגמא, המאפשר שמירת קבצים ותיקיות אליהם ניתן להגיע מכל מקום. כמו כן, השירות מאפשר שיתוף קבצים עם עובדים נוספים בארגון וכן אפשרות עבודה משותפת על קבצים ללא צורך במיזוג גרסאות.

 

מאגרי מידע פורטלים , אתרים וקהילות ידע: , ניתן להשתמש בשירותי ענני המחשוב על מנת ליצור מאגרי מידע ואתרים ולהתאימם לצרכי הארגון: לייצר את ארכיטקטורת המידע הרלוונטית לארגון ולהשתית על מאגרי המידע את סוגי ההרשאות המתאימים לו . כך לדוגמא, פלטפורמת SharePoint 365 , Sharepoint בסביבת הענן מאפשרת הקמת פורטלים ,אתרם וקהילות ידע הן לצרכים פנים ארגונים והן לצורך הקמת אתרי אינטרנט חיצוניים. שירות זה מאפשר גם לארגונים קטנים ובינוניים להקים אתרי ידע פנימיים ללא צורך בעלות והידע הנדרש בהתקנת ותפעול שרתי SharePoint בארגון.

 

מינהלות ידע: בפתרון מינהלת ידע בסביבת הענן ניתן להשתמש בתבניות תוכן ותצוגות דפים לארגונים להם המבנה הארגוני והאחריות דומים כדוגמת רשויות. כך רשות שמתבססת על פיתרון ניהול ידע בענן יכולה להקים מנהלת במהירות ע"י שיתוף ושימוש בתבניות של רשות אחרת המתבססת על אותו פתרון.
לקריאה נוספת בנושא זה- הקליקו כאן.

מקור: http://www.mendelu.cz/dok_server/slozka.pl?id=57208;download=97661

 

לסיכום,  ניתן לומר כי שירותי הענן מספקים כעת אפשרות גם לארגונים קטנים ובינוניים אפשרות לגשת למידע הארגוני הנדרש להם מכל מקום וללא תלות והשקעת משאבים רבים בתשתית הטכנולוגית הנדרשת לכך. 

 

מקורות:

 

http://www.sahandtarjomeh.com/wp-content/uploads/2015/09/Knowledge-management___d485wsa2100dd0.pdf

https://en.wikipedia.org/wiki/Cloud_computing#Infrastructure_as_a_service_.28IaaS.29

http://cloudtweaks.com/2014/06/cloud-based-knowledge-management