ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון נובמבר 2015 - מהדורה מס' 194
גיליון נובמבר 2015 - מהדורה מס' 194
גיליון:

1.  קורס ניהול ידע מבית רום, מחזור 33 ייפתח ב26/11/2015. לפרטים והרשמה ניתן לפנות ל yamit@kmrom.com

 

2.כיו"ר ועדת התקנים הבינלאומית של ISO בנושא ניהול ידע, ד"ר מוריה לוי נוסעת החודש לארצות הברית בכדי להוביל סדרה של דיונים בנושא ISO וניהול ידע

 

3. כנס ניהול ידע וניהול מסמכים KMDM השנתי יתקיים בתאריך 16/11/2015 במרכז הכנסים אווניו. אלעד פירן, יועץ ניהול ידע מבית רום, ידבר בכנס על מגמות ניהול ידע הצפויות ב2016.  לפרטים והרשמה לחצו כאן

4. הכינוס הלאומי ה-13 של האיגוד הישראלי לאיכות יתקיים ב24-25/11/2015 במלון דיוויד אינטרקונטיננטל. לתוכנית הכנס המלאה  לחצו כאן

 

5.יום עיון בנושא ניהול ידע ארגוני, בהובלת ד"ר מוריה לוי, יתקיים בתאריך 3/12/2015 בקריה האקדמית תל אביב יפו. לתוכנית הכנס  לחצו כאן

5. מזל טוב לאור ואורן על הולדת בתם הראשונה.

נכתב ע"י דנה נוימן רותם


אירועי השבוע האחרון לא פסחו על ביתי, וכך ברגע אחד מצאתי את עצמי בלי חשמל ומים למשך 36 שעות.


התסכול העמוק גבר כאשר לאף אחד לא היה את המידע מתי הסיוט הזה צפוי להסתיים.


כלקוחות אנו מצפים מנותן השירות שלנו לספק לנו תשובות מדויקות ומהימנות. חשיבות זאת מתעצמת כאשר מדובר בשעת חירום ומשבר.

 

איך גורמים למוקדי שירות לתת מידע נכון ומהימן גם כאשר החברה חווה משבר או שמתמודדת עם מצב חירום ?

 

1. שגר מידע :
שגרו מידע והתייחסות לנציגי המענה כמה שיותר מהר גם כאשר לא כל המידע ידוע או יכול להשתנות.
מענה שגוי ללקוח או התייחסות שאיננה קרובה למצב האמיתי רק תחמיר את המצב, לכן נכון שלנציג המענה יהיה מידע ( גם אם הוא חלקי) על מנת לספק תשובה ללקוח.

 

2. מעגלים קצרים :
בזמן חירום או משבר כל הכוח מופנה לטובת מענה ללקוחות וכתוצאה לרוב אין זמן לתדריכים ועדכונים ארוכים. הורידו מידע קצר ועדכני כמה שניתן, יש לעשות זאת דרך הודעות מתפרצות, יצירת מקום ייעודי לעדכונים שוטפים, וכתיבת מיילים ייעודיים.
זכרו כי יש לייצר קו אחיד לאותם פריטי מידע, ולוודא כי גורם אחד שולח אותם, כך נוכל למנוע הצפה של מידע ממספר מקומות שלעיתים יכולה להוביל לבלבול וחוסר סדר, גם עומס מידע יכול להקשות על נציג המענה.

 

3. קו פתוח :
תאפשרו קו ישיר לשאילת שאלות מהשטח על מנת ללמוד על מצבים חדשים וקשיים שעולים בהתמודדות עם המצב. הגיבו לאותם מקרים ושגרו מידע מעודכן לנציגי המענה.

 

4. תתחברו לשטח :
על מנת לוודא כי מידע שמועבר מוטמע חשוב להרגיש את מה שקורה בפועל במוקד, לכן יהיו נוכחים כמה שניתן במוקדים או יהיו בקשר ישיר עם מנהלים אשר נוכחים במקום, כך תוכלו ללמוד על פערי הידע וצרכים נוספים שעולים במהלך המשמרת.

 

5. הרגישו את הלקוח :
האזינו לשיחות על מנת להבין מהם צרכי הלקוחות וכיצד הנציגים נשמעים במהלך השיחה . בדקו האם הידע שמוסר הנציג אכן תואם את המסרים הארגוניים. יש לתקן מידע שגוי ולהפיצו בהקדם לכלל המוקד.

 

6. ריצת מרתון :
לעיתים המשבר לוקח זמן ולכן חשוב להמשיך ולתחזק את המידע שמועבר.
במידה ואין מידע חדש תקנו טעיות שנוצרות בעקבות העברת המסרים חלקית או פערים שנוצרו בין המסר שהארגון מבקש לספק ובין המסר שהלקוח מקבל במענה הנציג.
חשוב להשתמש במגוון כלים כמו הדרכות פרונטאליות קצרות הנתמכות במצגות או סרטים, למידה עצמית מלומדות או מבדקי ידע קצרים וכן גם משחוק של תכנים יכול להועיל למטרה.


7. לומדים גם בסיום המערכה :
מצב החירום נגמר ? חשוב להמשיך ולעודד תהליך של למידה והעברת מידע. הראו כי הארגון לומד מאותו מקרה, מנצל את המשבר למנוף הזדמנות לעתיד, ומקיים הפקת לקחים מהאירוע.
יש לסכם את האירועים המרכזיים,להראות כיצד החברה התנהלה, ולהציג מסקנות .
זאת הזדמנות מצוינת לבחון את פערי הידע שהתעוררו בתקופת המשבר ולראות כיצד ניתן גם להם לתת מענה על מנת לחזק את המוקד לעתיד.

 

לסיכום נקווה לימים רגועים ללא משבר או מקרי חירום, אבל אי אפשר להתעלם מהעובדה שגם הם צצים מעבר לפינה, חשוב לדעת להכיר בהם ולהיערך עד כמה שניתן.


המשבר הפתיע ללא הודעה מוקדמת ? זכרו כי גם בשעת משבר ניתן לנהל מידע נכון!

 

נכתב ע"י ענת ביילסקי

תחום ה-Big data צובר תאוצה בשנים האחרונות ,תחום זה עוסק בניתוח היקף רחב של נתונים (ג'יגהבייט טרהבייט ואף יותר) לצורך קבלת תובנות על מגמות ושיפור תהליכים בארגון. ומתאים ליישום בדר"כ בארגונים גדולים. להרחבה על המונח הקליקו כאן.


נשאלת השאלה האם גם לעסקים קטנים ובינוניים (SMB) אשר כמות הנתונים שלהם קטנה יחסית כדאי לעשות שימוש בשירותי " Big data"? התשובה לכך הינה חיובית.


תחילה נבדוק מהן הסיבות לשימוש בכלי BI לעסקים קטנים ובינוניים:


דוח משנת 2014 של חברת דרסנר לייעוץ מצא כי הסיבה העיקרית לשימוש עסקים קטנים בבינה עיסקית היא יכולת טובה יותר לקבלת החלטות. סיבות נוספות לשימוש בכלי BI היו: הגדלת רווחים, השגת יתרון על המתחרים, הגברת היעילות האופרטיבית ולשיפור השירות ללקוחות.


כיום, ישנם עסקים קטנים רבים המנתחים את הנתונים באמצעות שימוש בגליונות אקסל. שיטה זו עשויה להיות איטית מאוד והתוצאות המתקבלות מניתוח נתונים אלו אינן תמיד התוצאות אליהן אותם העסקים ניסו להגיע.

 

אופן השימוש ב-Big data לעסקים קטנים ובינוניים


ניתוח מגמות על לקוחות:


גם אם לעסק אין הרבה נתונים על הלקוחות, ישנן מקורות נתונים אליהן העסק הקטן/בינוני יכול להתחבר. העסק יכול להתחבר לנתונים כלליים יותר לגבי ההעדפות לקוחות בתחום עיסוקו לפי חיתוכים דמוגרפיים שונים. וכן, אם מספר עסקים קטנים יאגדו את בסיס הנתונים לאחד יהיה ניתן להפיק מהם נתונים מדויקים יותר. בנוסף לשוב לזכור, כי ישנם מקרים בהם ניתן לקבל אף תובנות מניתוח של כמות קטנה יחסית של נתונים.


כך לדוגמא, אם עסק קטן בתחום התיירות עושה ניתוח מגמות על הנתונים שלו (או על נתונים כלליים של הענף) הוא יכול להצביע על התקופות החלשות יותר במכירות ולהתאים מבצעים מתאימים לתקופות אלו על מנת להגדיל את המכירות.


דוגמא נוספת לשימוש בנתונים- אם לעסק יש אתר אינטרנט בו יש תנועה יחסית רבה של לקוחות. ניתן להפעיל עליו כלי לניטור אתרים (למשל, Google Analytics) ולנסות להוציא תובנות מהנתונים שהתקבלו.

 

תובנות המגיעות מהמדיה החברתית:


כמויות המידע והנתונים הנמצאים ברשתות החברתיות הינן גדולות מאוד. בכל יום הלקוחות הפוטנציאלים משתפים במידע אשר עשוי לסייע לעסקים למקד את הצעותיהם בצורה טובה יותר. החיסרון הגדול של המידע מתוך המדיה החברתית הוא שמדובר במידע שאינו מובנה ומפוזר. כיום, ישנם תוכנות כדוגמת, Brandwatch, ו HootSuite , אשר מאפשרות לנתח נתונים אלו ולזהות בהם מגמות שונות. ולהפוך את המידע ממנו לבר- פעולה.


שיפור מוצר/שירות הניתן על ידי העסק:


ישנם עסקים האוספים מידע על האופן בו הלקוחות משתמשים במוצר/שירות. זהו מידע שניתן ללמוד ממנו על הצרכים והרצונות השונים של הלקוחות. בין אם מדובר במוצר או שירות ,על העסק לבחון מה הוא עוד יכול להציע ללקוחות שלו הן כמוצר נלווה שהלקוחות יכולים לשלם עליו או כהטבה ניתנת ללקוחות הקיימים.


העובדה כי כעת ניתן לאחסן כמות גדולה של נתונים בענן במחיר זול יחסית או לרכוש כלי קיבול נתונים במחיר זול, מאפשרת גם לעסקים קטנים את האפשרות לאחסן נתונים שונים הקשורים להתנהלות העסק.


חברות הגדולות כדוגמת SAS ו-IBM וגם חברות קטנות יותר כדוגמת Qualtrics, InsightSquare. מספקות כלי המותאמים לעסקים הקטנים. השימוש בכלי ה-BI מעניקים יתרון בעיקר אם העסקים פונים לקהל רחב של לקוחות (ולא מעט לקוחות לאורך זמן).
כאשר עסק קטן/בינוני מתכנן לרכוש כלי BI, מומלץ תחילה לנסות כלים זמינים יותר (כדוגמת כלים לניטור תעבורה של אתרים ומדיה חברתית) על מנת להבין יותר לעומק אלו סוגי תובנות העסק צריך להשיג. ובנוסף, עליו לבחון היטב מהם צרכי העסק על מנת להתאים אליו את כלי הBI בצורה מיטבית לארגון.


מקורות:

http://business.tutsplus.com/tutorials/how-small-businesses-can-use-big-data--cms-23200


http://business.tutsplus.com/tutorials/what-business-intelligence-systems-can-do-for-your-small-business--cms-23412

נכתב ע"י מירב בר שדה

רשת (Grid) – שטח העבודה בפועל, אזור שכולל בתוכו את כל האובייקטים של העיצוב.


בנייה חופשית – פריסת רשת המבוססת על הצבת אלמנטים במרחב אנכי.


כאשר מפזרים אלמנטים בעלי גובה אחיד על גבי כל עמוד, הנטייה היא לארגן אותם בצורה אופקית ורק לאחר מכן, אנכית.

 

 

 

ומה אם מדובר באלמנטים בעלי גבהים שונים שעדיין נדרשים להיצמד לקווי רשת אופקיים? במקרה כזה, התוצאה הסופית היא הרבה פחות  צפויה...

 

 

בעולם עיצוב האתרים החדש לא מפחדים יותר מפס גלילה אנכי. כיוון שכך, נוצרה פריסה אפשרית חדשה.
בניגוד לפריסות רשת אחרות, בפריסה זו גובה הקוביות אינו חייב להיות אחיד ולכן, על ידי צמצום פערים מיותרים, ניצול החלל הופך למיטבי.

 

 

פריסת בנייה זו נקראת גם Pinterest


www.pinterest.com - היה האתר הגדול הראשון שעשה שימוש בסגנון פריסה זו.

 

מתי נכון להשתמש בפריסת בנייה?

  • גלריית תמונות – מאפשרת להציג תמונות עם מידות מגוונות.
  • הודעות בלוג – עבור הודעות בעלות אורך טקסט משתנה.


על אף שהשימוש ברשת (גריד) נחשב על ידי מספר מעצבים למיושן ואפילו שגוי, אי אפשר שלא להסכים שעמודים שעוצבו בעזרת גריד ברור ונכון הם עמודים קריאים ונעימים לעין.


פריסת הרשת יוצרת חווית משתמש נהדרת, מגרה את הגולש להמשיך ולגלול למטה ומאפשרת להציג בקלות כל מיני פריטים, בצורה מובנית והגיונית.


מבנה זה של עמודים עובד בצורה ידידותית עם עיצוב רספונסיבי ומאפשר גמישות כאשר גודל החלון משתנה.

 

מקורות

 

http://www.sitepoint.com/understanding-masonry-layout/

http://designshack.net/articles/css/masonry/

 

בשנים האחרונות התפתחה תפיסה שרוב החברות שעוסקות בניהול פיננסי של השקעות ונכסים יכולות להצליח רק עם נטילת סיכונים משמעותיים. מחקר חדש, מלמד שגיוס אנשים מתאימים, ניהול הידע שלהם ופיתוחו הם שמביאים ל- outstanding performance. לקריאה לחצו כאן

בלוג של איאן טרופי שבו הוא סוקר את ספרו של קנטרו טוימה העוסק בפיתוח טכנולוגיה ICT

לקריאה לחצו כאן

 

סרטון המדבר על ניהול נתונים, ניהול מידע, ניהול ידע והקשר בינהם.

לצפייה לחצו כאן

כנסים בארץ

שם האירוע: KMDM ניהול ידע וניהול מסמכים
מיקום האירוע: אווניו, קריית שדה התעופה
תאריכים: 16/11/2015
פרטים נוספיםלחצו כאן

שם האירוע: כנס האיכות 2015
מיקום האירוע: דיויד אינטרקונטיננטל, תל אביב
תאריכים: 24-25/11/2015
פרטים נוספיםלחצו כאן

כנסים בעולם

שם האירוע: Knowledge and Information Systems for Knowledge Management
מיקום האירוע: Osaka, Japan
תאריכים:4-6/11/2015
פרטים נוספים: לחצו כאן


שם האירוע: KM Asia 20
מיקום האירוע: Hong Kong, China
תאריכים:18-19/11/2015
פרטים נוספיםלחצו כאן

נכתב ע"י ישראל פישר


ודווקא בספר הזה לא קראתי את הסוף בהתחלה. אילו הייתי דבק במנהגי הקלוקל הייתי זוכה בחלק הטוב של הספר בתחילה ואולי מידה מסוימת של אכזבה מתוכנו הייתה נחסכת. אתחיל אפוא מהסוף, מהנספח: .How Some knowledge Management Professionals Got started


הנספח מביא סיפורי קריירה בגוף ראשון של מנהלי ידע בפירמות עו"ד מגוונות. קריאתו למרבה ההפתעה היא מאירת עיניים, לא בשל התובנות הפסיכולוגיות והתעסוקתיות שאפשר לדלות מהם, או בשל איכותם האסתטית של הסיפורים, אלא בשל כמה קווים כלליים הנוגעים לאישיותו המקצועית של מנהל הידע במשרד עו"ד ולאופי עבודתו שניתן להסיק מאותם סיפורים.


ובכן, מנהל הידע הוא באופן כללי טיפוס נלהב מעבודתו. תאמרו שמאפיין זה איננו ייחודי למנהלי ידע לעומת בעלי מקצוע אחרים, במיוחד אם מדובר בבעלי מקצוע שמוכנים לספר את סיפור הקריירה שלהם; אכן, אבל כאשר מאפיין זה מקושר בסיפורים באופן תדיר למדי עם מאפיין נוסף מתחיל כבר לבצבץ מאפיין ייחודי של מנהלי ידע משפטי. הכוונה היא לשמחת העשייה שמנהלי הידע מדווחים עליה, או אם לתאר זאת במלה מדויקת יותר ל fun – שלהם מהעבודה. תאמרו שגם זה לא כל כך ייחודי אם לוקחים בחשבון את העובדה שכל הסיפורים מתארים מסלול מקצועי אלטרנטיבי, בדרך כלל לעריכת דין, בו מצאו מנהלי הידע סיפוק. אבל אם כך, מה תאמרו על מאפיין נוסף שמצטרף לאלה שכבר נמנו – לנדיבות בשיתוף הידע שעולה מתוך הסיפורים, לשמחה של מנהלי הידע לחלוק ידע או לשתף בידע. תכונה זו כבר איננה מובנית מאליה, הבה נתבונן בה קמעה.


למידת הנדיבות והנתינה ביחס לידע כמה רמות. ראשית, ניהול ידע במידה מרובה תכליתו הוא לגרום לידע להיות נגיש בעת הצורך, כלומר התוכן של העיסוק בניהול ידע הוא שיתופיות. אבל שימו לב: שיתופיות איננה רק תיאור תכונה שמאפיינת ידע מנוהל, היא עשויה להיות גם תיאור תכונת אופי של העוסקים בניהול ידע. אכן, מנהלי הידע מצטיירים לא רק ככאלה שגורמים לשיתופיות בין הלקוחות שלהם – עורכי הדין והגורמים המקצועיים במשרדי עוה"ד – אלא ככאלה שתכונת האופי שלהם היא משתפת ביסודה. כאילו היינו אומרים שבניגוד למתמטיקאי שלא חייב להיות משולש כדי לפתור בעיות גיאומטריות, מנהל ידע חייב להיות בעל אופי משתף כדי להיות מנהל ידע טוב, או על כל פנים כך עולה מתוך סיפורי הקריירה שמובאים בספר. מנהלי הידע אוהבים את שיתוף הפעולה שהם יוצרים, והם שמחים לא רק בתוצאה שהשיגו אלא בתהליך עצמו שגורם להם קורת רוח. הראיה לכך היא מידת שיתוף הפעולה בין מנהלי הידע עצמם והעובדה שאת הידע האישי שלהם הם מוכנים לשתף, דבר שאינו מובן מאליו. מתוך הסיפורים, אבל גם מתוך הספר בכללותו, עולה מידה הגונה ביותר של שיתוף פעולה החוצה פירמות בעלות אינטרסים שונים ומנוגדים. למתבונן מבחוץ נדמים לעתים מנהלי הידע כקבוצת מחקר מדעית שמשתפת פעולה כאשר ערך מרכזי המנחה את עבודתה הוא הגדלת הידע המדעי לשמו. יש בזה כמובן הפרזה אבל ללא ספק מידת השיתוף שבין מנהלי הידע השונים הוא קרוב ואינטימי מהצפוי. אכן, שיתופיות איננה רק יעד אותו מעוניינים מנהלי הידע להשיג אלא תבנית אופי שמאפיינת אותם ואולי אף תבנית חשיבה. מבחינה זו ניתן לסווג את מנהלי הידע כשייכים לאלה בתרבות הטכנולוגית שלנו שעניינם הוא לאלף את הכמות ההולכת וגוברת של ידע ואת היכולות המפותחות לקישוריות בינאישית שהטכנולוגיה מאפשרת. אילו היו מפתחי אפליקציות סביר להניח שהיו בוחרים לפתח אפליקציות לכלכלה שיתופית כדוגמת Airbnb.


מאפיין קולקטיבי נוסף שעולה מתוך הסיפורים האישיים הוא כפול פנים: מצד אחד מנהלי הידע מתארים תהליך של גילוי ביחס לאופי עבודתם, כמעט שהייתי אומר הארה. למרביתם, אם לא לכולם, תפיסת אופי עבודתם כמנהלי ידע לא הייתה ברורה מראש. תפיסתם העצמית כמנהלי ידע התפתחה תוך כדי עבודה, ובד בבד עם התגבשות הדיסציפלינה של ניהול ידע, החל משנות התשעים של המאה הקודמת וביתר שאת מתחילת המילניום הנוכחי. אולם משהתגבשה תפיסתם העצמית והוברר להם טיבו של העיסוק שלהם עצמם הם אמצו אותו לעצמם בתשוקה ובלהט שמאפיינים המרה דתית. אכן, ביטויים כדוגמת revelation, illumination, passion, שבים ועולים בסיפורים. זהו הפן אחד. הפן השני הוא מידת ההתקבלות של בשורת ניהול הידע בקרב הלקוחות של מנהלי הידע. כאן מתארים מנהלי הידע מאבק עיקש ולא תמיד מוצלח להכרה. כמו מאמינים שמפיצים את הבשורה כך הם מנהלי הידע בקרב לקוחותיהם, עמלים לשכנע שבאמתחתם פתרונות גואלים, ושרק אם יפקחו הלקוחות את עיניהם לרווחה ויכינו את לבבם לבשורה הם יגלו את מה שמנהלי הידע כבר יודעים. למעשה, המתח המובנה שבין האמונה היוקדת של מנהלי הידע לכפירתו של ההמון, או באופן פחות מטאפורי, בין השכנוע העצמי של מנהלי הידע באיתנותה של הדיסציפלינה שלהם לבין העדר הכרה כללית בחשיבות הדיסציפלינה בקרב עו"ד, הוא תמה מרכזית בספר. ואומנם אחד מפרקיו (פרק 8: KM Tactics) עוסק כולו בטקטיקה הראויה לפיתוח פרקטיקה של ניהול ידע בפירמת עורכי דין. המוטו המרכזי בהקשר לכך הוא שמדובר בניהול שינוי, וכמו שכל שינוי ארגוני הוא קשה, כך גם שינוי שעניינו ניהול ידע. הקושי האמור איננו נתמך באינטואיציה בלבד. באופן מפתיע למדי התגלה שלמתח המובנה בין תפיסותיו של מנהל הידע לבין התנגדותו של עורך הדין לשינוי, בסיס מדעי. המחבר מצטט מחקר שנערך בקרב עו"ד שתוצאותיו הן מאירות עיניים, אם כי לא מפתיעות אם חושבים על כך היטב: במבחני אישיות נוטים עורכי דין לקבל תוצאות גבוהות מהממוצע ביחס לספקנות ואוטונומיה ונמוכות מהממוצע ביחס לחברתיות וגמישות! עכשיו, אם עניינו המרכזי של ניהול הידע הוא שיתופיות ואם מלכתחילה צריך לנהל שינוי על מנת לבססו בפירמה ואם בנוסף אופיים של עוה"ד נוטה לקשיחות ביחס לשיתוף ושינוי - המתח המובנה שבינם לבין מנהלי הידע מתבקש מאליו. ברור לגמרי גם מדוע דרושים תנאים מיוחדים ומאמצים מיוחדים על מנת שניהול ידע יצליח בפירמת עו"ד.


הפרופיל האישיותי-מקצועי של מנהל הידע בפירמות לעריכת דין כפי שעולה מתוך הדברים הקודמים הוא, כמובן, חלקי ביותר, אבל הוא מבליט שני קווי אופי חשובים ביותר שלו: אופיו המשתף (בנוסף, כמובן, לידע שברשותו הדרוש לגרום שיתוף) ונכונותו הנלהבת לאמץ שיטות עבודה חדשניות, קרי הסתגלותו המהירה לשינוי. בידודן של תכונות אלה הוא ללא ספק חשוב כשבאים לבחור מנהל ידע, אבל נדמה שחשיבותן היא מעבר לכך. קווי אופי אלה משתלבים היטב בהגדרה רחבה לניהול ידע שהספר מנסה לטפח ומאירים אותה. בעיניי הניסיון לנסח הגדרה רחבה זו ולתמוך בה היא תרומתו התיאורטית המשמעותית ביותר של הספר. הגדרה מצומצמת ומסורתית לניהול ידע משפטי כוללת ארגון, הנגשה ויצירה של ידע משפטי לשימוש ולשימוש חוזר. היא כוללת למשל יצירת דוגמאות משרדיות, תחזוקת מאגר מסמכים בדוקים (כמו חוות דעת), שיטה לשימוש חוזר בידע המצוי במסמכים של תיקים אחרים, בניית אינטרא-נט משרדי ועוד ועוד סוגים דומים ומוכרים של משימות אופייניות לניהול ידע במשרד עו"ד. אבל התפיסה שאותה מבקש המחבר לקדם היא כאמור רחבה יותר. דוגמה תבהיר זאת. הפרק שלפני אחרון (פרק 10) מתאר פונקציה חדשה יחסית במשרדי עו"ד המכונה Legal Project Management. הפונקציה הזו באה להבטיח שתיק משפטי יתנהל באופן יעיל ורווחי מתחילתו ועד סופו, קרי מהצעת המחיר המוגשת ועד שלבי הביצוע השונים. ביסוד הפונקציה עומדת התפיסה שגם "תיק" משפטי ניתן לנהל "כפרויקט" ושהחלק המובנה והניתן לשליטה וחיזוי במהלך תיק הוא רחב מכפי שנדמה בתחילה. המחבר מכנה את הנושא הזה: The hottest topic in law firms, legal departments, and on conference circuits (p. 246) . זהו ללא ספק נושא מרתק בפני עצמו אבל מה לו ולניהול ידע במובנו המצומצם והמסורתי? אכן הקשר שלו לתפיסה מצומצמת של ניהול ידע הוא קלוש. אבל זו כאמור אינה תפיסתו של המחבר. תפיסתו היא תפיסה רחבה של ניהול ידע והוא משכיל להפנות את תשומת ליבו של הקורא לכך שישנו קשר הדוק בין הפונקציות המסורתיות של ניהול ידע לבין פונקציה כמו זו של ניהול פרויקט משפטי.


כיצד? ובכן, ניהול ידע על פי תפיסתו הרחבה של המחבר של המחבר עניינה: Connecting people with people, connecting people with knowledge and information, and the processes, procedures, and technologies required to make those connections (p. 23) . על אף שזה אינו עולה באופן מובהק מההגדרה האמורה, ניהול הידע על פי התפיסה הרחבה של המחבר בהחלט משיק לניהול פרויקט משפטי. שהרי ניהול ידע כולל בתוכו על פי התפיסה הרחבה גם ידע הנוגע לצרכי הלקוח ולאפשרויות של המשרד לספקו באופן יעיל, והלוא זה גם חלק משמעותי ממה שנדרש לשם ניהול פרויקט משפטי. ניהול ידע עשוי אפוא לסייע באופן עקיף לפרויקט משפטי בכך שהוא דואג מלכתחילה ובאופן כללי ליעילות העבודה המשפטית ומכוח יכולותיו השיתופיות וגמישותו המובנית לניהול תקשורת טובה יותר עם הלקוח; אבל הוא עשוי גם לסייע באופן ישיר לפרויקט ספציפי בכך שהידע המצטבר שברשותו ביחס לשימוש נכון במשאבי הידע המשרדיים עשוי לשמש כלי משמעותי בתכנון הפרויקט המשפטי ובבקרה על הוצאתו לפועל. המחבר אינו מרחיק לכת עד כדי זיהוי ניהול ידע וניהול פרויקט משפטי והוא רואה בהם פונקציות משיקות בלבד, אבל גם כך יש להודות שמדובר בשימוש מתקדם ומפתיע למדי בפונקציה של ניהול ידע.

אבל דומה שניתן לחשוב על תפיסה אפשרית בנוגע לניהול הידע במשרדי עו"ד שהיא אפילו רחבה מכפי שהמחבר מעז לנסחה, אם כי היא כלולה בה במשתמע . לזכות המחבר ייאמר שהוא אינו רואה את עצמו כבול להגדרות פורמליות, וכמי שבא מן הפרקטיקה המשפטית ומשמש בפועל כמנהל ידע משפטי בפירמה גדולה גישתו היא מעשית ותכליתית מאד, אולם הוא נזהר מלהציע תפיסה רחבה מאוד של ניהול ידע, על אף שתפיסה כזו כאמור בהחלט מבצבצת מתוך דבריו. נדמה שיהיה קל יותר לנסח תפיסה כזו אם נבין מדוע למשל - אם נחזור לדוגמה הקודמת - ניתן לראות בניהול ידע וניהול פרויקט משפטי לא רק פונקציות משיקות אלא פונקציות שבקטעים רחבים מאוד הן שני היבטים של אותו עניין. ובכן, מה שמשותף לשני אלה הוא היכולת לזהות ולארגן מידע המצוי בספירת המידע המשרדי ולהפכו לידע שימושי. מבחינתו של מנהל הידע לא אמור להיות הבדל בין פריט ידע שהוא למשל "חוות הדעת המשפטית שכתב אלמוני" לבין פריט ידע שהוא "מספר שעות העבודה שעבד אלמוני טיפוסי על עניין פלמוני טיפוסי". את הראשון ידאג מנהל הידע להנגיש לעו"ד שנזקק למידע הכלול בחוות הדעת ואת השני הוא ידאג להנגיש לעו"ד במסגרת ניהול פרויקט משפטי. מבחינתו של מנהל הידע אין הבחנה מהותית בין ישויות הידע האמורות, ומומחיותו אמורה לכלול את היכולת להמשיג אותן, לכרות אותן, לארגן אותן ולהנגיש אותן בעת הצורך. נדמה לי שישנה הבחנה ברורה למדי בין פעילות משפטית per-se לבין הידע העוטף אותה ומאפשר לה להיות מוצלחת ויעילה. הידע הזה הוא מגוון מאוד והוא מורכב מישויות ידע מגוונות והוא בשום פנים ואופן איננו כולל ידע המצוי במסמכים משפטיים בלבד. מומחיותו של מנהל הידע אמורה לחלוש על מגוון רחב זה בכל היקפו שהרי מי עוד בתוך המנגנון הקיים במשרדי עו"ד מתאים יותר לניהולו? הפעילות המשפטית הפרקטית היא בסופו של דבר אינטגרטיבית והיא דורשת שיתופי פעולה וחלוקת עבודה. מבחינה זו ניתן להצביע על חלוקת עבודה בתוך הפעילות המשפטית הפרקטית בין הפעילות המשפטית עצמה במובן הצר (קביעת אסטרטגיה וטקטיקה משפטיים, מגע עם הצד שכנגד וכד') לבין אבני הבניין שמרכיבים את הפעילות ומביאים אותה למיצוי יעיל שאת ניהולם ניתן להפקיד בידיו של מנהל הידע. בדברים האלה אכן כלולה תפיסה רחבה מאוד של ניהול ידע משפטי אבל דומה שאין בה יותר מאשר מתיחת ההיגיון שמוביל את המחבר מלכתחילה להרחיבה מעבר להגדרתה הראשונית המצומצמת. חלוקת העבודה הזו בתוך הפעילות המשפטית במובנה הכולל והרחב תואמת גם את חלוקת העבודה הפסיכולוגית בין הטיפוס הספקן, האינדיווידואליסט, האנליטי והמשימתי (עוה"ד הטיפוסי), לטיפוס החברתי, הגמיש, בעל היכולות הסינטטיות (מנהל הידע הטיפוסי). כלל התכונות האלה אינן מתמצות בדרך כלל באדם מסוים אחד אבל שילובן נדרש על מנת להגיע לתוצאות מיטביות בעבודה המשפטית הפרקטית. חלוקת העבודה בין עוה"ד לבין מנהל הידע מצד אחד, ושיתוף הפעולה ההדוק ביניהם מצד שני, הוא לכן מתבקש ביותר. מנהל הידע הופך לפי תפיסה זו להיות שותפו האסטרטגי של עוה"ד. כאמור, זו איננו תפיסתו של המחבר. תפיסתו היא מצומצמת יותר. על פי תפיסתו מנהל הידע הוא "תומך לחימה" אבל עלינו לזכור שאנחנו מתקרבים בצעדי ענק למצב בו גם ההבחנה בין "לוחם" ל"תומך לחימה" מאבדת הרבה ממשמעותה.


הספר הוא ארוך למדי. הוא כולל לא מעט קלישאות גנריות שיפות לכל תפקיד או פעילות בארגון כלשהו. מה ניתן לומר נגד הצורך לנהל את האסטרטגיה של ניהול ידע באופן מובנה כך שתכלול תכנון מוקדם, אתחול, מגע ראשון, פורמליזציה וכו' וכו'. באמת כלום, מלבד שזה כשלעצמו לא שייך לניהול ידע אלא לתכנון אסטרטגי באופן כללי. אכן, הספר עמוס בפרטים רבים שכשלעצמם אין בהם רע, אבל אין להם קשר מיוחד לניהול ידע – מי לא רוצה מנהל ידע יוזם, שיודע לרתום את ההנהלה לצרכי מחלקתו ולהביאה לתמוך ביוזמותיו? כולם רוצים מנהל ידע כזה, אבל הם רוצים גם מנהל פיתוח עסקי כזה ובעצם הם רוצים שכל מנהל בפירמה יהיה כזה. הספר אף בנוי כך שכל פרק מתחיל במה הפרק עומד לומר ומסתיים במה הפרק אמר. זה מייגע. ספר איננו מצגת. אבל אני מודה שעניין אחרון זה הוא עניין להעדפה אישית. אישית הייתי מעדיף ספר קצר יותר, מזוקק יותר ואנליטי יותר. הייתי מעדיף למשל ספר שיצביע על המאפיינים הייחודיים של ניהול שינוי שתוכנו הוא ניהול ידע במקום חזרה על עקרונות כלליים לניהול שינוי שאפשר לקרוא בכל ספר מבוא שעוסק בנושא. הייתי מעדיף למשל ספר שיכלול את היתרונות והחסרונות שיש בשימוש ב- UXמסוים במקום פירוט חמשה Ds חשובים ל - UX:Discuss, Discover, Design, Develop, Deliver . שוב, לא שפירוטם של אלה איננו חשוב, הוא חשוב ביותר, אבל היישום המידי שלהם לניהול ידע משפטי אינו בולט.


ועל אף פגמיו, שחלקם יש לייחס לבתוליותו של התחום, יש בספר לא מעט יתרונות. המחבר בא מלב המיליה שעוסק באינטנסיביות בניהול ידע בפירמות גדולות כבר למעלה מעשור. הוא מכיר על בוריו את הנעשה בתחום ואת פעיליו השונים, המחבר זכה בפרס יוקרתי מטעם הארגון הבינלאומי לטכנולוגיה משפטית ((ILTA והוא מתחזק מדיות חברתיות המוקדשות לניהול ידע משפטי. בקיאותו ניכרת על פני הספר והוא משתף בידע שלו. בנוסף, קריאה בספר, בעיקר בחלקים שבהם מוצגות שיטות עבודה בפירמות שונות, נדמית לעיתים כשוטטות בין מחלקות ניהול ידע - ראה למשל פרק 4 המדווח על אופן ארגון מחלקות לניהול ידע בפירמות שונות. יתרונו הגדול הוא אכן בהבאת תמונה נאמנה של מצב הדברים בתחום ניהול הידע המשפטי בפירמות משפטיות מגוונות, אבל גם בשפתו הקלילה והנגישה, באוריינטציה המעשית שלו ובהפניות מרובות למאמרים ולמקורות מידע מהם ניתן להמשיך ולהעמיק. תועלתו היא אם כן מרובה, עם זאת, לקורא הישראלי שמעוניין לעמוד על עקרונות ניהול הידע המשפטי על מנת להתאימם למציאות הישראלית נכונה עוד עבודה רבה.

 

ישראל פישר

המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135