נתונים גדולים (Big Data) לעסקים קטנים
מאת: ענת ביילסקי

תחום ה-Big data צובר תאוצה בשנים האחרונות ,תחום זה עוסק בניתוח היקף רחב של נתונים (ג'יגהבייט טרהבייט ואף יותר) לצורך קבלת תובנות על מגמות ושיפור תהליכים בארגון. ומתאים ליישום בדר"כ בארגונים גדולים. להרחבה על המונח הקליקו כאן.


נשאלת השאלה האם גם לעסקים קטנים ובינוניים (SMB) אשר כמות הנתונים שלהם קטנה יחסית כדאי לעשות שימוש בשירותי " Big data"? התשובה לכך הינה חיובית.


תחילה נבדוק מהן הסיבות לשימוש בכלי BI לעסקים קטנים ובינוניים:


דוח משנת 2014 של חברת דרסנר לייעוץ מצא כי הסיבה העיקרית לשימוש עסקים קטנים בבינה עיסקית היא יכולת טובה יותר לקבלת החלטות. סיבות נוספות לשימוש בכלי BI היו: הגדלת רווחים, השגת יתרון על המתחרים, הגברת היעילות האופרטיבית ולשיפור השירות ללקוחות.


כיום, ישנם עסקים קטנים רבים המנתחים את הנתונים באמצעות שימוש בגליונות אקסל. שיטה זו עשויה להיות איטית מאוד והתוצאות המתקבלות מניתוח נתונים אלו אינן תמיד התוצאות אליהן אותם העסקים ניסו להגיע.

 

אופן השימוש ב-Big data לעסקים קטנים ובינוניים


ניתוח מגמות על לקוחות:


גם אם לעסק אין הרבה נתונים על הלקוחות, ישנן מקורות נתונים אליהן העסק הקטן/בינוני יכול להתחבר. העסק יכול להתחבר לנתונים כלליים יותר לגבי ההעדפות לקוחות בתחום עיסוקו לפי חיתוכים דמוגרפיים שונים. וכן, אם מספר עסקים קטנים יאגדו את בסיס הנתונים לאחד יהיה ניתן להפיק מהם נתונים מדויקים יותר. בנוסף לשוב לזכור, כי ישנם מקרים בהם ניתן לקבל אף תובנות מניתוח של כמות קטנה יחסית של נתונים.


כך לדוגמא, אם עסק קטן בתחום התיירות עושה ניתוח מגמות על הנתונים שלו (או על נתונים כלליים של הענף) הוא יכול להצביע על התקופות החלשות יותר במכירות ולהתאים מבצעים מתאימים לתקופות אלו על מנת להגדיל את המכירות.


דוגמא נוספת לשימוש בנתונים- אם לעסק יש אתר אינטרנט בו יש תנועה יחסית רבה של לקוחות. ניתן להפעיל עליו כלי לניטור אתרים (למשל, Google Analytics) ולנסות להוציא תובנות מהנתונים שהתקבלו.

 

תובנות המגיעות מהמדיה החברתית:


כמויות המידע והנתונים הנמצאים ברשתות החברתיות הינן גדולות מאוד. בכל יום הלקוחות הפוטנציאלים משתפים במידע אשר עשוי לסייע לעסקים למקד את הצעותיהם בצורה טובה יותר. החיסרון הגדול של המידע מתוך המדיה החברתית הוא שמדובר במידע שאינו מובנה ומפוזר. כיום, ישנם תוכנות כדוגמת, Brandwatch, ו HootSuite , אשר מאפשרות לנתח נתונים אלו ולזהות בהם מגמות שונות. ולהפוך את המידע ממנו לבר- פעולה.


שיפור מוצר/שירות הניתן על ידי העסק:


ישנם עסקים האוספים מידע על האופן בו הלקוחות משתמשים במוצר/שירות. זהו מידע שניתן ללמוד ממנו על הצרכים והרצונות השונים של הלקוחות. בין אם מדובר במוצר או שירות ,על העסק לבחון מה הוא עוד יכול להציע ללקוחות שלו הן כמוצר נלווה שהלקוחות יכולים לשלם עליו או כהטבה ניתנת ללקוחות הקיימים.


העובדה כי כעת ניתן לאחסן כמות גדולה של נתונים בענן במחיר זול יחסית או לרכוש כלי קיבול נתונים במחיר זול, מאפשרת גם לעסקים קטנים את האפשרות לאחסן נתונים שונים הקשורים להתנהלות העסק.


חברות הגדולות כדוגמת SAS ו-IBM וגם חברות קטנות יותר כדוגמת Qualtrics, InsightSquare. מספקות כלי המותאמים לעסקים הקטנים. השימוש בכלי ה-BI מעניקים יתרון בעיקר אם העסקים פונים לקהל רחב של לקוחות (ולא מעט לקוחות לאורך זמן).
כאשר עסק קטן/בינוני מתכנן לרכוש כלי BI, מומלץ תחילה לנסות כלים זמינים יותר (כדוגמת כלים לניטור תעבורה של אתרים ומדיה חברתית) על מנת להבין יותר לעומק אלו סוגי תובנות העסק צריך להשיג. ובנוסף, עליו לבחון היטב מהם צרכי העסק על מנת להתאים אליו את כלי הBI בצורה מיטבית לארגון.


מקורות:

http://business.tutsplus.com/tutorials/how-small-businesses-can-use-big-data--cms-23200


http://business.tutsplus.com/tutorials/what-business-intelligence-systems-can-do-for-your-small-business--cms-23412