ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון אוקטובר 2006 - מהדורה מס' 85
גיליון אוקטובר 2006 - מהדורה מס' 85
גיליון:
תחרות ה- MAKE

חברת TELEOS ממשיכה, כמידי שנה, לערוך את תחרות ה- MAKE:most admired knowledge enterprises.

התחרות נערכת זו השנה החמישית באסיה, ובשבוע שעבר הוכרזו 23 הארגונים שעלו לגמר.

הארגונים מתמודדים על היכולת לשפר ביצועים על בסיס חדשנות, יעילות ארגונית תפעולית ומצויינות במוצרים או בשירותים אותם מספקות החברות.

מה שניתן לומר בשלב זה, שבין 23 המועמדים הסופיים ישנו ארגון אחד מאוסטרליה, ששה מהודו, שלושה מאינדונזיה, שישה מיפן, אחד מהפיליפינים, חמישה מקוריאה ואחרון טיוואן.

מי יזכה באסיה? מי יזכה ביתר המקומות?

אנו לא מעיזים להתנבא, מה שכן- מבטיחים לדווח.

חודש לאתר ROM המחודש!

אתר ניהול הידע החדש של חברת ROM Knowledgeware מציין חודש ראשון לעלייתו לאוויר.

לשימחתנו התגובות נלהבות ורמת שביעות הרצון גבוהה.

אז מה היה לנו החודש מבחינה סטטיסטית?
(הנתונים מתייחסים לתאריכים 1/9-27/9)

אנו מאחלים המשך שימוש נעים ופורה באתר ומזמינים אתכם להמשיך ולהגיב ולהציע הצעות.

ROM משיקה את ROM's Sharing Session

חברת  ROM Knowledgeware  מאמינה בשיתוף ידע!

לכן, החל מחודש אוטובר, אנו משיקים סדרת מפגשי ערב תחת הכותרת ROM's Sharing Session.

במפגשים אלו, נעביר הרצאות העשרה בנושאי ניהול הידע השונים.

המפגשים פתוחים לקהל הרחב והם ללא תשלום.

השתתפות בהרצאה כרוכה בהרשמה מראש ומספר המקומות מוגבל.


נושא המפגש הקרוב

מהיכן צץ תחום ניהול הידע וחדר אל העולם העסקי ומה הן מקורותיו? 

בואו ללמוד כיצד הכל החל!
המרצה: מוריה לוי

 

לפרטים והרשמה


בנוסף, חברת ROM מבצעת הרצאות וסדנאות בתשלום על כל נושאי ניהול הידע בהתאמה ללקוח!
נשמח להתאים גם לך הצעה להרצאה, סדנה קורס בהתם לצרכיך.

 

לפרטים, פנה לעומר בן יהודה.

נכתב ע"י עומר בן יהודה ROM Knowledgeware

כיום, בכל שירות ידע חוץ/ פנים ארגוני (אתרים, פורטלים, קהילות, מערכות ניהול תוכן/מסמכים וכו')  אנו משלבים מנוע חיפוש באופן מובן אליו. זו שיטת החיפוש הנפוצה והמועדפת ביותר.

וכשהביקוש רב, ההיצע רב. כיום, יש סוגים רבים של מנועי חיפוש. חלקם מחפשים בכל המסמך וחלקם בכותרות או מילות מפתח בלבד, חלקם עושים שימוש בעקרונות בוליאניים וחלקם משלבים סגנונות חיפוש אחרים. ארגונים מתחבטים בשאלה איזה מנוע הוא היעיל ביותר?

 

בטרם אפרוט את המלצותיי, אציין שהמלצות אלו הן בתחום ניהול ידע ושואפות להנחיל עקרונות שימוש יעיל בתוכן ומידע. להצעות ברמה הטכנית או טכנולוגית, מומלץ לפנות למומחיIT .

כאשר מבקשים להטמיע מנוע חיפוש בשירות ידע, לא צריך לבחור אוטומטית את המנוע המשוכלל והמורכב ביותר. מה שקובע את יעילות מנוע החיפוש הוא התאמתו לצורכי האוכלוסייה אותה הוא אמור לשרת. צרכי המשתמשים ומאפייניהם הם שיקבעו את הבחירה במנוע החיפוש ולא הטכנולוגיה או העדפות ספק הידע.

 

להלן סגנונות החיפוש המוכרים ביותר והתאמתם לקהלי יעד:

חיפוש full text search

חיפוש המאתר את מילת החיפוש המבוקשת בכל חלקי הטקסט, גם בכותרת וגם בתוכן (Google לדוגמא).

חיפוש כזה נוטה לאתר תוצאות רבות (תלוי בטווח החיפוש) ולכן הוא מתאים למבקשים לאתר מידע רב ככל האפשר בתחום המבוקש.

אוכלוסיות העשויות להצטרך שיטת חיפוש כזו הם אנשי מחקר ואקדמיה החוקרים נושא מסוים או אנשי רכש המבקשים לבצע השוואות בין נושאים.

הנחת היסוד במנוע זה היא שיש למשתמשים את הזמן והסבלנות לשוטט בין תוצאות החיפוש ולבצע בניהן סינרגיה. מנוע זה אינו תמיד יעיל למבקשים לבצע חיפוש מהיר מדויק וממוקד.

חיפוש לפי כותרות

חיפוש המאתר את מילת החיפוש המבוקשת בכותרת דפי המידע בלבד.

ולכן הוא יעיל במיוחד בשירותי ידע הכוללים מידע מסוג הנחיות, נהלים, חוקים וכו'. בהכללה, ככל שהמידע הוא סטאטי ובלתי משתנה, כך שימוש במנוע זה יהיה יעיל יותר.

המשתמשים מתרגלים לדפי המידע הקיימים ויכולים להשתמש בשמותיהם כדי לאתר את המידע לו הם זקוקים. שם החוק/נוהל שהם מחפשים (או חלק ממנו) כולל לרוב את מילת החיפוש שהם צריכים.

זו גם שיטה נוחה למעדכני המידע שלא צריכים לשתול מילות מפתח היות והן כבר משולבות בכותרת.

חסרונו של מנוע זה הוא בחוסר גמישותו- מילה שלא מופיעה בכותרת לא יכולה להוות מילת חיפוש.

חיפוש לפי מילות מפתח

מנוע המאפשר לשתול בכל דף מידע את מילות החיפוש המתאימות וייחודיות לו.

באופן זה, כדי לסייע למשתמשים לאתר את המידע, ניתן לשלב בנוסף למילים מהכותרת או מילים נפוצות, גם מילים אסוציאטיביות מתוך עולמם ושפתם.

לדוגמא, בחברת ביטוח יש נוהל "גביית תשלום מלקוח". האינדיקציה במערכות התפעוליות לכך שהלקוח חייב היא "נורה מהבהבת" ליד שמו. בגלל נורה זו, המשתמשים רגילים להתייחס אל לקוחות חייבים כ"נורות מהבהבות".

מנוע חיפוש לפי מילות חיפוש יאפשר למצוא את הנוהל גם לפי מילת חיפוש "חוב" וגם לפי "נורה מהבהבת".

 

 שתילת המילים הנכונות והמתאימות למשתמשים בכל דף מידע מאפשרת למנוע החיפוש לפי מילות מפתח את הפוטנציאל להצגת המידע המדויק, הממוקד ובזמן הקצר ביותר. לכן הוא מתאים לאוכלוסיות הסובלות מחוסר זמן בהן יש צורך להגיע למידע ספציפי ורלוונטי במהירות הגבוהה ביותר. דוגמא לאוכלוסיות כאלו הן נותני שירות, נציגי מכירה ועובדים הנמדדים לפי הספק.

 

לאופן חיפוש שכזה גם 2 חסרונות: האחד, ככל שיש יותר משתמשים, יש יותר מילים אסוציאטיביות ועשוי להיווצר עומס מילות חיפוש המתנגשות זו בזו ויוצרות תוצאות "רעש" בעת חיפוש אחר מידע ממוקד.

השני, ארגונים רבים חוטאים ומשלבים מילות חיפוש לא רלוונטיות. לדוגמא, בדף המידע "גביית תשלום" שהזכרנו קודם, תישתל המילה "אבי" על שם בעל הנוהל...

יתר על כן, לא תמיד אנו יודעים מה הארגון יצטרך מחר. אנו מצרפים דף מידע , וחושבים על הקשרו הנוכחי, ולפי זה מתפתחים. אולם, מחר, הצרכים משתנים, השוק משתנה, והמפתוח כבר לא מתאים.

חיפוש על פי מאפיינים

מנועי חיפוש המאפשרים לאתר מידע מלא וממוקד על נושא מסוים על סמך מאפייניו (לדוגמא, סוג הקובץ, תאריך בו הוא נוצר), או חלקים מתוכו (מילות מפתח, שדות בעלי ערכים קבועים).

כבר בירחון של חודש שעבר הזכרנו אותם והצענו דרך ליהנות מיתרונותיהם .

מנועים אלו הם פרדוקס. מצד אחד אין מנוע יעיל מהם להגעה למידע הממוקד ביותר ובפעם הראשונה (מינימום זמן), אך מצד שני, הם נתפסים בעיני המשתמשים (שלא בצדק) לארוכים ומייגעים ואין הם (בלשון המעטה) מהכלים המועדפים עליהם.

 

השם ה"רע" שיצא למנועי חיפוש מתקדמים נובע משתי סיבות:

  1. כדי שמנוע זה יממש את מלוא הפוטנציאל שלו, יש לבצע עבודת שטח הכוללת סיווג וקטלוג של כל דף בשירות הידע ומחקר שיקבע מה הם הפרמטרים המתאימים למשתמשים כפרמטרים לחיפוש.
    עבודת הכנה זו, יחד עם הצורך להתגבר על אתגרים, גורמת לארגונים רבים לעשות "חצי עבודה" ובעקבות כך, השימוש במנועי החיפוש המתקדמים הוא מאכזב ולא ממוקד מספיק. התוצאה לא שווה את המאמץ.
     
  2. מנוע חיפוש מתקדם דורש מהמשתמש להיות אקטיבי ולחשוב בעת החיפוש. אנו בני האדם "מתוכנתים" לשמר אנרגיה ונוטים ללכת לפתרון ה"קל יותר" והוא מנוע החיפוש הרגיל שבו אנו רק צריכים לרשום מילת חיפוש (מבלי לחשוב יותר מדי...).

ישנן עוד שיטות חיפוש מתקדמות המחייבות מנועי חיפוש ייעודיים:

  • חלקן מרחיבות את טווח החיפוש, דוגמא:
    • חיפוש לשוני (מורפולוגי, Soundex  ועוד).
    • חיפוש פדרטיבי (חיפוש מעל מנועי חיפוש נוספים).
  • חלקן מצמצמות את התכנים:
    • חיפושי מטריקה (על פי המרחק בין חלקי מילות החיפוש).
    • חיפושים המשלבים תזארוס (מילים נרדפות, עצי מילים היררכיים ועוד).
    • חיפוש תלוי הקשר (דוגמת ClearForest).
       
  • חלקן מארגנות את התוצאות כפי שתארנו במאמר "מנוע חיפוש" בירחון יולי 2002.
לסיכום

ישנן שיטות חיפוש רבות ויש משפחות מנועים מגוונים. לכל אחד חוזקות וחולשות משלו.

בטרם "רצים" להשתמש במנוע המשוכלל ביותר, או מתפשרים על מנוע המסופק אוטומטית עם הכלי הטכנולוגי, מומלץ לזכור שלמנוע החיפוש משקל רב בהשפעה על ידידותיות שירות הידע.

עלינו להתאים את המנוע למשתמשיו ולצרכיהם וכך נבטיח את יעילות החיפוש וחשוב מזה, את יעילות הידע.

 

בשנת 1995, זמן קצר לאחר שתבע פיטר דרוקר את מונח "עובדי הידע" ונושא ניהול הידע ופיתוחו החל להתגלגל, כתבו נונקה וטאקאוצ'י ספר מופת:  The Knowledge Creating Company.

 

בספר זה משתפים אותנו הסופרים בהצצה לתרבות היפנית העסקית ובמודל שפיתחו לגבי שאלה שהעסיקה רבים וטובים: מדוע חברות יפניות הפכו להצלחה? מה שונה בהם לעומת החברות המערביות שיוצר שורה תחתונה כה טובה?

הספר אינו מתאר את שיטות הייצור היפניות או את נגישות החברות להון; הוא אינו עוסק בקשריהם עם הממשל; הוא אינו מתמקד בניהול משאבי האנוש.

הספר מציע מודל ממוקד ידע: הצלחת החברות היפניות נובעת מהיותן חברות יוצרת ידע.

 

הספר מציע מודל ועקרונות מלווים כיצד ניתן להפוך לחברה יוצרת ידע. כדי להסביר את המודל, נעזרים הסופרים בשני תחומי דעת:

  • אפסטימולוגיה: תורת ניהול המידע/ידע. על הציר האפסטימולוגי נבחנים הידע הסמוי (Tacit Knowledge), הידע הגלוי (Explicit Knowledge) והמעברים ביניהם. ידע סמוי הנו ידע תת הכרתי.
  • אונטולוגיה: תורת המיפוי, ובהקשר זה המיפוי הארגוני. על ציר זה נבחן הידע האישי (Indivudal), הידע הקבוצתי (Group), הידע הארגוני (Organization) והידע הבין ארגוני (Inter0organization).

ידע נוצר, כאשר יש אינטרקציה בין פריטי ידע. ישנם ארבע מצבים של מעבר שכזה:

  • סמוי>סמוי: Socialization- התערות חברתית: תהליך של שיתוף ידע סמוי. למרות שקליטת הידע הנה ע"י הפרט, שיתוף ידע הסמוי והעברתו נעשים בקבוצה, ומכאן שמו. לא תמיד מחייב מילים, שכן, לדוגמא, השוליה הלומד מהאומן לא חייבים לדבר לצורך מעבר הידע.
     
  • סמוי > גלוי: Externalization- החצנה: תהליך של מעבר מידע סמוי לידע גלוי. מדובר בתהליך של בניית קונספט. לא תמיד הפרטים כולם שלמים ומעובדים, לעיתים אנחנו עדיין במצב של מתן מטאפורה הממחישה את הידע הסמוי. כלומר, ידע גלוי לא חייב להיות מובנה ומעובד במלואו.
     
  • גלוי >  גלוי: Combination- שילוב: תהליך של מעבר מידע לגלוי לידע גלוי. שילוב של פיסות ידע גלוי יחד מבוצעות דרך תהליכי עבודה שונים לרבות: כתיבת נהלים והנחיות עבודה, פיתוח אלגוריתמים ומערכות מידע ועוד.
     
  • גלוי -> סמוי: Internalization- הפנמה: תהליך של מעבר מידע גלוי לסמוי. מייצג את ההבנה של נושא ע"י הפרט מתוך שמיעת הסיפור, קריאת הנוהל ו/או קבלת הידע הגלוי בכל דרך אחרת.

יצירת הידע, כך נטען, מבוצעת תוך התפתחות ספירלית של התערות חברתית, החצנה, שילוב, הפנמה וחוזר חלילה.
ניתן להמחיש זאת באמצעות התרשים הבא:

 

 

נסביר תהליכים אלו:

  1. Socialization- התערות חברתית: שיח משותף (בצוותים) על ידע אישי (הקיים אצל הפרט). ישנה כאן אמירה חזקה מאד על כך שהידע אמנם נוצר אצל הפרט, אך עיקר התפתחותו הנה דווקא מהשיח המשותף עם הזולת.
  2. Externalization- החצנה: הפיכת הידע מסמוי לגלוי. הבניית הידע ויצירת קונספטים מפורשים המתארים אותו.
  3. Combination- שילוב: מינוף הידע הגלוי ע"י שילוב פיסות ידע גלוי יחד לכדי דבר משותף. טכנולוגיות חדשות, לדוגמא, הנן פרי שילוב של מודלים/קונספטים ספציפיים ששולבו יחד.
  4. Internalization- הפנמה: יישום הידע/נוהל/טכנולוגיה שפותחה ע"י הפרט בדרך מסוימת, המייצגת מחדש ידע סמוי.

על ציר האפיסטומולוגי הידע הופך מסמוי לגלוי, נשאר גלוי וחוזר להיות סמוי. וחוסר חלילה.
על הציר האונטולוגי ישנה התפתחות הדרגתית של הידע תוך כך מהפרט, לקבוצה, לארגון ולרמה בין-ארגונית (כל זאת באופן ספירלי כאשר הידע נע בין סמוי לגלוי ולהיפך).

 

מטרת הארגון היא להעמיד את הכלים המתאימים לפיתוח הידע בהקשרו כמתואר לעיל.
חמישה תנאים מרכזיים מאפשרים פיתוח ידע זה:

  1. Intention- כוונה: יעדים מוגדרים היטב בתחום הידע ואסטרטגיה תומכת למימוש יעדים אלו.
     
  2. Autonomy- עצמאות: תרבות ארגונית המאפשרת לפרט, בתחום הידע, לפעול כעצמאי, עד כמה שהתנאים מאפשרים.
     
  3. Fluctuation & Creative Chaos- תנודה וכאוס יצירתי: ישנה כאן אמירה שהנה כמעט בלתי אפשרית מבחינת הארגון: ידע מתפתח דווקא כשאין יציבות. במשברים ובשינויים. לעיתים, יש לנצל משברים אלו ולהפוך את הסיכון לסיכוי. לעיתים, נדרש המנהל אפילו לייצר באופן מלאכותי מיני משבר כדי לאפשר את היצירתיות שבפיתוח הידע.
     
  4. Redundancy- כפילות: ארגונים נוטים לנסות ולבנות את המבנה הארגוני תוך המעטת עד ביטול הכפילויות. זה נכון וראוי ברמה התהליכית. אך ארגון שרוצה לפתח את הידע, חייב לאפשר חפיפה של הידע בין קבוצות. כל אחד ראוי שיידע יותר משצריך לדעת; אנטי-תזה לאידיאולוגיית ה- Need To Know שרווחה ב- Start-Ups רבים בעיקר בתחום הביוטכנולוגיה. הידע העודף אינו בבחינת "בזבוז". הוא כר להבנה פורייה יותר, לראיית מערכת ומיצוב הידע הנקודתי במכלול הכולל, ועל כן, בסיס לפיתוח הידע.
     
  5. Requisite Variety- גמישות הכרחית: ארגון נדרש שיאפשר הכלת השונות. עד כמה? על פי דרישת הסביבה. המשמעות האופרטיבית, המאפשרת הנ"ל, מתרגמת לתת תנאים מוגדרים היטב: מחשובית- גישה חופשית לכלל המידע של החברה, העמדת יכולות עיבוד משתנות בידי העובדים (דוגמת מחני נתונים בהם הם יכולים לחולל דו"חות משתנים) וכלים נוספים המאפשרים אינטרפרטציות שונות למידע הקיים. המשמעות הארגונית הנה מבנה ארגוני שטוח וגמיש שבה השותפים השונים קשורים ביניהם ברשת  לא פורמלית המאפשרת הכלת השונויות של הסביבה והתמודדות איתן.

סקרנו עד כה שני מרכיבים מרכזיים במודל החברות המפתחות ידע:
-ארגון שמתקיימים בו תהליכים מוגדרים למעברים בין ידע סמוי לגלוי ולהיפך (כל הצירופים).
-ארגון שמתקיימים בו חמישה תנאים שמעודדים את פיתוח הידע.

 

הרכיב השלישי והאחרון במודל הם חמשת שלבי יישום היסודות  שלעיל לכדי פיתוח ידע, מוצרים ושירותים חדשים שיצעידו את הארגון קדימה:

  1. שיתוף הידע הסמוי: השלב הראשון, הקשה והקריטי ביותר ליישום הנו שלב זה. בהגדרתו יש לכאורה סתירה. 
    אם הידע סמוי, איך ישותף?
    נדרשים שני תנאים:
    - שיתוף רגשות, תחושות ומודלי חשיבה כבסיס ליצירת אמון.
    - שיח פנים אל פנים של צוות הכולל אנשים בעלי תפיסות שונות, ידע פונקציונלי שונה, אך אמון שנוצר ביניהם, כאשר לצוות מוגדר מרחב קיום עצמאי ומטרה משותפת.
    יחד, אלו מאפשרים את החלפת פיסות הניסיון ושיתוף הידע הסמוי הנמצא אצל הפרטים השונים.
     
  2. גיבוש תפיסה: השלב השני מתמודד עם הפיכת הידע לגלוי. הידע הסמוי מובע כמילים ומשפטים ומזוקק לתפיסה (קונספט).
     
  3. תיקוף התפיסה: במהותו מוגדר הידע ע"י נונקה וטאקאוצ'י כאמונה נכונה ומוצדקת. תפיסה, המייצגת ידע, צריכה להיות, אם כן, מתוקפת/ מוצדקת בעיני הארגון. בארגון עסקי, למשל, יתורגם שלב זה לבחינת הצדקת עלות ו/או אחוזי רווח.  באחריות ההנהלה, כמובן, לנסח מדדים שיסייעו בבחינת התפיסות שתקומנה. הלה, באמצעות הגדרת הכוונה במונחים של חזון ואסטרטגיה.
     
  4. המחשת התפיסה: בשלב זה הופכת התפיסה לדבר מוחשי. ההמחשה יכולה להיעשות באמצעות מיצג פיזי- אבטיפוס או מוק-אפ, המתאימים לפיתוח מוצר חדש, או הדמיה תהליכית, לפיתוח שירות. בשלב זה באים לידי ביטוי באופן בולט, שניים מהתנאים שהזכרנו בחלקו הקודם של המודל: הגמישות ההכרחית וכפילות המידע.
     
  5. התרחבות אורכית ורוחבית: פיתוח הידע לא נעצר בהמחשת התפיסה ופיתוח המוצר הסופי הימנו. בידע נעשה שימוש במעגל חדש של יצירת ידע, בהקשר ארגוני אחר, אורכי, רוחבי, או שניהם גם יחד. על הארגון לאפשר הפצת ידע זו, מחוץ לגבולות בהם נוצר, כשלב הכרחי למעגל תמידי של פיתוח הידע בארגון.

נונקה וטאקאוצ'י פורשים בספרם דוגמאות שונות ומגוונות של מימוש המודל על מקרי אמת ביפן.
הם מוסיפים ומתארים מבנה ארגוני אותו הם מכנים "אמצע מעלה מטה" כשילוב של מבנה היררכי ומבנה שטוח (למשימות) המשולבים יחדיו. לסיכום הם נוגעים בסוגיות שונות ובהתאמת המודל למערב ולחברות שהנן גלובליות.
מניסיונם, חברות גלובליות הצליחו אף הן ליישם את המודל. לטענתם, אין מדובר עוד במודל יפני, אלא אוניברסלי.
יתכן.

נכתב ע"י מוריה לוי, ROM Knowledgeware

פורטל כשמו כן הוא. שער. כך אנו נוהגים להסביר לכל מי שרוצה ליישם פורטל ביחידתו.

הפורטל אינו תחליף למערכות התפעוליות, לא ל- CRM, לא ל-ERP ולא לשום מערכת אחרת. הפורטל, כך קיווינו, יהיה השער הקדמי, דרכו ייכנסו לידע, למידע ונתונים הפזורים ברחבי הארגון.

 

אלא מה? פעמים רבות נשאר השער מיותם. העובדים, עסוקים במלאכתם, רצים ממקום למקום.

למרות ששמנו להם את המידע הכי רלוונטי, את הידע הכי חשוב, ואפילו ארזנו וארגנו אותו נכון- לא תמיד הצלחנו להביא אותם אלינו, לשער, למען ייכנסו.

כמובן ניתן לעסוק בפעילויות שיווק; יש לעסוק בהדרכה והטמעה. אולם, מתחייב גם שינוי קונספטואלי.

הפורטל נדרש. יש להמשיך ולבנותו, לארגנו באופן שהידע יהיה מונגש לעובדים הכי יעיל שאפשר, להשקיע בשיווק והדרכה.

אולם, יש להתייחס אליו גם כשער אחורי; חצר פנימית.

מקום המגיעים אליו דרך שערים אחרים. ומי יהיו השערים הקדמיים הנוספים? הפוך על הפוך- מערכות המידע והטפסים.

איך?

טופס ותבנית מתארים תהליך עבודה: תהליך המלווה את העובד ומנחה אותו בביצוע עבודתו באופן נכון ואיכותי.

טפסים ותבניות אלו בנויים על פי רוב ממקטעים וכותרות.

ניקח לדוגמא תבנית לתכנון פרוייקט חדש: ישנה כותרת המדברת על "ניהול הסיכונים", כותרת העוסקת ב-"תכנית עבודה" ועוד.

כל כותרת כזו הנה שער קדמי לפורטל. לידה, ניתן להצמיד קישור, המפנה לדף הרלוונטי בפורטל.

דף ניהול הסיכונים לדוגמא יכול לכלול נוהל ו/או הנחיה כיצד יש לבצע ניהול סיכונים, מאמרים מהעולם בנושא, דוגמאות מהארגון, לקחים מניהול סיכונים שנעשה לא נכון ועוד. הכל לפי ההקשר.

 

להלן המחשה:


באותה מידה ניתן לייצר קישורים מכל מסך חשוב במערכת המידע, כאשר העיקרון המוביל הנו הפניה רלוונטית, לא ממערכת לפורטל, אלא ממסך ספציפי, לדף הרלוונטי לו בפורטל.

אין אנו מונעים מהמשתמש שמעוניין להיכנס לפורטל כשער.

אנו ממשיכים לשכנע, לשווק ולהטמיע. אולם, הפורטל אינו כבר שער יחיד. אנו מייצרים הרבה כניסות ומגוון שערים.

הפורטל ממשיך להיות שער למערכות המידע, לטפסים, לנהלים ולתבניות. אולם, כל אחד מאלו, הופך אף הוא להיות שער לדף הרלוונטי בפורטל. מסובך? לאו דווקא. רעיון פשוט; יישום פשוט. ההבדל המרכזי הנו בתוצאות. מוזמנים לנסות.

נכתב ע"י סיון ערער, ROM Knowledgeware

בבואנו ליישם פתרון במסגרת פרויקט ניהול ידע, תחילה עלינו לברר את הצורך וממנו להציע את הפתרון ולא להפך.

הצעת הפיתרון לפני הבנת הצורך היא בבחינת רתימת העגלה לפני הסוסים, ולכן ארגונים המציעים פתרון לפני שמבררים היטב את הצורך, מגלים מאוחר יותר כי הפתרון אינו עונה על הצורך, אין לו ערך מוסף, ונשארים עם "פיל לבן".

יש גם לזכור שפעילות ניהול ידע לא מוצלחת, מקשה על העובדים לתת הזדמנות שנייה לפעילות כזו בעתיד.

אז איך מבררים את הצורך?

תהליך מיפוי צרכים, הינו למעשה תהליך אבחון צרכים.

בתהליך זה אנו נפגשים עם גורמי מפתח בארגון או ביחידה, ומבררים מהם ה"כאבים" שלהם בתחום ניהול הידע:

  • איזה מידע וידע חסרים להם על-מנת לבצע את עבודתם
  • איזה מידע וידע קיים אצלם שחשוב להם לשתף אחרים.

במהלך ראיונות מיפוי הצרכים, אנו מנסים לאתר עוצמות ואתגרים, שעשויים לתרום להצלחת פעילות ניהול הידע או לעכבה ואף להכשילה. זאת, על-מנת להבין עד כמה הפתרונות שאליהם נרצה להגיע יביאו תועלת לארגון ויענו על המטרות והיעדים העסקיים, נרצה להבין גם עד כמה הפתרונות ישימים מבחינה תרבותית ומהם סיכויי ההצלחה שלהם.

התוצר של שלב זה אמור להיות הצבעה על כיווני פיתרון שונים תוך הצגת תעדוף ליישומם.

עד כאן תהליך מיפוי צרכים בכמה משפטים.

השלב הבא

כעת, משהחלטנו על כיוון או כיווני הפתרון (ולאחר שקיבלנו עליהם אישור מההנהלה), אנו צריכים לאפיין אותם.

כלומר, להגדיר מה נרצה שיכיל כל פתרון ואיך נרצה לראות אותו.

לצורך העניין, אם בפורטל עסקינן, נגדיר מה נרצה שתכיל המסגרת הניווטית, מה יכיל עץ התכנים, אילו כפתורים יהיו לנו, אילו רכיבים יופיעו בדף הבית וכן הלאה.

התוצר של תהליך האפיון הינו מסמך אפיון מפורט המגדיר את הפתרון עד רמת פריטי המידע והשדות ואופן עדכונם.

מסמך זה מהווה בסופו של דבר את התשתית להקמתו הטכנולוגית והתוכנית של הפתרון.

בפינה זו, אנו ממליצים בד"כ על מאמר שפורסם באינטרנט ונוגע בניהול ידע.

הפעם, בחרנו להציג מאמר שהוא ביקורת על ספר חדש העוסק בניהול ידע ונכתב ע"י פול גמבל וגו'ן בלקוול שהם מהבולטים שבתחום.

לדברי המבקרת: ספר המאזן בצורה טובה בין מתן מידע בסיסי כגון מונחי יסוד ובין אמצעים לחשיבה מדרגה מתקדמת יותר כגון בניית אסטרטגיות וכלי מדידה.

 

קריאת הביקורת מומלצת, רכישת הספר, כבר תלויה בכם.

 

לחצו כאן לקריאת הביקורת

ציטוט: ידע

"מעט ידע שמלווה במעשה שווה הרבה יותר מהרבה ידע שמלווה בבטלה"

ג'ובראן חליל ג'ובראן

עיתון  2KNOW עוקב אחר אירועי ניהול הידע המובילים בארץ ובעולם:

  • לקורסים וכנסים העדכניים ביותר של חברת ROM  לחצו כאן
     
  • לקורסים וכנסים העדכניים ביותר בארץ ובעולם לחצו כאן
המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135