ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון ספטמבר 2000 - מהדורה מס' 12
גיליון ספטמבר 2000 - מהדורה מס' 12
גיליון:

יצא לאור ספר חדש ושמו Knowledge Management and Virtual Organizations  מאת Dr. Yogesh Malhotra .

טרם עיינו בספר, אך נראה שהוא מכיל שילוב של תיאוריה עם מעשה, שילוב של ידע ממיטב המומחים המובילים בניהול הידע בעולם דוגמת Professor Ikujiro Nonaka, Tom Davenport  עם חברות העוסקות בניהול ידע בשטח. הנושאים העיקרים עמם מתמודד הספר כוללים:

1.       תכנון אסטרטגי של ניהול ידע תוך חשיבה מחודשת על הנחות יסוד ביחס לעובדים, תהליכים וטכנולוגיות בארגון.

2.       פיתוח צוותים וירטואליים וקהילות וירטואליות לטובת ה- innovation של ידע חדש.

3.       שימוש וניצול נכון של טכנולוגיות המידע, והאינטרא-נט בפרט לניהול הידע.

4.       כיצד ליישם באופן אפקטיבי (ובעל תועלת ארגונית) יצירת ידע, שיתוף ידע, העברת ידע, תחלופת ידע ורכישתו.

למתעניינים, פרטים נוספים: http://www.brint.com/kmbook/kmvodesc.htm

ישנה הנחה של 50% באמצעות: http://www.idea-group.com/PDFs/IGPdisct_order.pdf

קוראים שקראו את הספר מוזמנים לשתף אותנו בביקורת מקצועית.

לעובדים שייך האמצעי לייצור הידע שלהם. הם יכולים למכור אותו, לסחור בו, לוותר עליו לטובת הארגון או שאר העובדים אך עדיין הוא יישאר שלהם. לכן, הדרכים בהם אנו מנהלים את הידע הזה עוברות תזוזות ותנודות דרמטיות ומהותיות. ע"מ לנהל ידע בארגון כלשהו, יש להסתכל עליו בעדשה מקרבת, לנתח את צרכיו ולמצוא את הפתרונות הייחודיים לו.  לא ניתן לנהל ידע בדרך שמרנית ועם זאת אפקטיבית; ידע הוא יותר אורגני מאשר מכני, הוא משתנה כל הזמן. למרות זאת מפורטים להלן מספר עקרונות יציבים למדי בהקשר של ידע שכדאי לזכור בבואנו לנהל ידע:

       1.     ידע אינו שרוי לבדו: ידע קשור לרכיבים אחרים של נתונים ומידע. לא ניתן לעשות הפרדה מוחלטת בינו לבין השאר. בעולם הידע אינך יכול לשים לב לגורם אחד בלבד ולהתעלם מהאחרים. 

       2.     ידע מתארגן מעצמו: ידע נוצר ומתארגן מסביב בצורה ארגונית או בקבוצות בעלי זהות ומטרה. חפשו אותו.

       3.     ככל שתנסה להשריש את הידע עמוק מדי, כך הוא יחמוק החוצה:  הפיתוי לקשור את הידע בצורת מסמכים הערכוים כחוקים בקובץ, בפטנטים, בספריות, במאגרי נתונים וכן הלאה הוא גדול. מאידך, קפדנות, רשמיות יתרה וריבוי נהלים מובילים לסיכול היצירתיות. לכן יש למצוא את שביל הביניים וכאשר אנו באים לנהל ידע בל נשכח להשאיר פתח ליצירתיות ולהתחדשות.

       4.     אין פתרון אחד ויחיד: לכל ארגון יש להתאים פתרון התפור לפי מידותיו.

       5.     ידע אינו מתקיים לנצח: יש לזכור שבסופו של דבר חלק מהידע יאבד מתוקפו, בדיוק כפי שקורה בכל נושא אחר בחיים.  יש לדאוג לאמצעי עדכון לתכנים הקיימים. יש לתת דגש להשתחררות מדרכי חשיבה ישנות, והיפטרות מבלוקים שלמים של ידע, יתרמו לחיות ולהתפתחות הידע.

       6.     אף אחד אינו אחראי: ידע הוא תהליך של שיתוף. מכאן שכאשר ניהולו מצליח יש לו הרבה הורים. במקרים אחרים הוא יתום. לא להיות מופתעים.

אין כדור כסף: אין נקודת מינוף אחת או כיוון טוב אחד בלבד לקידום ידע. עם זאת, הארגון לא סובלני לטעויות. נסו ושלבו שיטות משלימות.

והפעם על: Communities of Practice.

קהילות הנוצרות בתוך הארגון כאשר האנשים נסמכים בתפקידם (ROLES) אותם ממלאים על יכולותיהם וכישוריהם ולא על פי המבנה ההיררכי הפורמלי, או הכותרת על כרטיס הביקור המשרדי.

שם נרדף: Communities of Interest

שווה!! Knowledge management magazine אתר המכיל מאמרים, מקורות בנושא ניהול ידע, דיונים, הפניה לספרות ואינפורמציה רבה המתייחסת לתחום ניהול הידע.

כתובת האתר: http://www.kmmag.com

אנו מדגישים כל הזמן את המטרות השונות של ניהול ידע כגון:

שימור הידע בארגון והפיכתו מנכס אישי לנכס ארגוני,  אחזור הידע בעת שזקוקים ע"מ לאפשר שימוש חוזר, שימוש מרובה ושימוש מושכל ושיתוף הידע בין העובדים בחברה.

 כל אלו חשובים לצורך קידום יעדי הארגון ושיפור הדרכים להשגתם. אולם מטרות אלו מטפלות בניהול הידע הקיים, זה שנוצר בעבר ואנו רוצים לשמרו ולתעדו לצורך שימוש בעתיד. ישנה מטרה נוספה בניהול ידע, החשובה לא פחות: יצירת ידע חדש.

ידע חדש נוצר כתוצאה מחיבור בין שלושה גורמים: ידע קיים + אינטילגנציה + מומחיות = ידע חדש.

KIEN: k + i +e => n.  Existing knowledge(k), plus intelligence(i), plus expertise(e) leads to the
creation of new knowledge(n)

הידע החדש שנוצר מהווה נכס לארגון ומספק לו יתרון מול מתחרים, יתרון בשיפור תהליכים, יתרון בהשגת המטרות בצורה טובה ויעילה יותר ועוד. ידע קיים הוא מוצר מתכלה, לא ניתן לצבור אותו לזמן רב. חייבים לחדש את המלאי, להרחיבו וליצרו ידע חדש. דרך שיתוף הידע נוצרת קרקע ליצירת ידע חדש, רחב יותר. חשוב לדעת כיצד נוצר הידע הידע ואיך אנשים וארגונים לומדים להשתמש בו בחוכמה ולשלב תהליכים תומכים ליצירת ידע חדש, בהתאם לאופי הארגון ולעובדים בו. ניהול הידע הקיים מספק כר ליצירת ידע חדש, בחלק מהפתרונות אותם אנו מציעים.

לא ניגע במדור זה בדרכים ליצירת הידע החדש. נתבונן בתהליכים ארגוניים הקיימים ברמות אלו או אחרות, תהליכים בהם מיוצר ידע, אך אינו מנוהל ולכן אינו הופך לנכס ארגוני:

  1. תחקיר / הפקת לקחים: תהליך המבוצע על פי רוב, בעקבות הגעה לאבן דרך (לדוגמא סיום פרוייקט או השגת הזמנה) או עקב אירוע חריג . בתהליך זה מנסים ליצור ידע חדש על סמך נתונים שהצטברו, תוך איסופם, ארגונם וניתוחם. מטרת התחקיר הפקת לקחים לעתיד.

בגיליונות קודמים כבר נגענו בנושא; המלאכה עוד רבה.

  1.   פורומים וקבוצות עניין: מפגשים יזומים בנושא מקצועי, שמטרתם להעשיר את הקבוצה בידע הנדון. בדרך כלל, לא מדובר רק בשיתוף והעברת ידע, אלא נוצרת דינמיקה של דיון והחלפת דעות, על סמך ניסיונם של השותפים למפגש. הפורום שנועד מלכתחילה רק לשיתוף ידע (מטרה חשובה בפני עצמה) הופך למקום מפגש לידע, והיווצרות ידע חדש על סמך אינטגרציה של הקיים.

ישנם כמובן עוד תהליכים, כל ארגון והרגליו. מומלץ לזהות את התהליכים הקיימים, לפתחם ולנהלם.

ואל תשכחו את פינת הקפה..

בעולם:

תאריכים

מקום

נושא

פרטים

12/9/00

San Francisco, CA USA

San Francisco Bay Area Knowledge Sharing Roundtable

http://www.hoytconsulting.com/sfkmround.htm

13-15/9/00

Santa Clara, USA

Knowledge Nets: Defining & Driving the e-Enterprise

Http://www.kmworld.com/00

19/9/00

 

Adding Value with Taxonomy Roundtable

http://www.montague.com/roundtable7.html

27-29/9/00

CHICAGO, ILLINOIS USA

The Fifth Annual Chief Learning Officer Conference: Building and Implementing Tools and Technologies for Knowledge Management and Organizational

http://www.linkageinc.com/clo2000us/

1-4/10/00

Ontario, Canada

IKMS Canada 2000

The Canadian Knowledge Management Summit

http://www.skmi.com/main.htm

 

 

בארץ:

תאריכים

מקום

נושא

פרטים

4/9/00

תל אביב

ניהול ידע באווירה פרוייקטלית

העמותה לניהול פרויקטים ה

PMI.

 

 

לקבלת מידע על כנסים מאוחרים יותר (לאחר המועדים לעיל) ניתן לפנות לעורך העיתון

Of Humans and their Machines...

"Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to."

-- H. Mumford Jones

"The real problem is not whether machines think, but whether men do."

-- B.F. Skinner

המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135