מאמרים נוספים ברשת הידע:
שאיבת ידע בתהליך היווצרותו

אנו מדגישים כל הזמן את המטרות השונות של ניהול ידע כגון:

שימור הידע בארגון והפיכתו מנכס אישי לנכס ארגוני,  אחזור הידע בעת שזקוקים ע"מ לאפשר שימוש חוזר, שימוש מרובה ושימוש מושכל ושיתוף הידע בין העובדים בחברה.

 כל אלו חשובים לצורך קידום יעדי הארגון ושיפור הדרכים להשגתם. אולם מטרות אלו מטפלות בניהול הידע הקיים, זה שנוצר בעבר ואנו רוצים לשמרו ולתעדו לצורך שימוש בעתיד. ישנה מטרה נוספה בניהול ידע, החשובה לא פחות: יצירת ידע חדש.

ידע חדש נוצר כתוצאה מחיבור בין שלושה גורמים: ידע קיים + אינטילגנציה + מומחיות = ידע חדש.

KIEN: k + i +e => n.  Existing knowledge(k), plus intelligence(i), plus expertise(e) leads to the
creation of new knowledge(n)

הידע החדש שנוצר מהווה נכס לארגון ומספק לו יתרון מול מתחרים, יתרון בשיפור תהליכים, יתרון בהשגת המטרות בצורה טובה ויעילה יותר ועוד. ידע קיים הוא מוצר מתכלה, לא ניתן לצבור אותו לזמן רב. חייבים לחדש את המלאי, להרחיבו וליצרו ידע חדש. דרך שיתוף הידע נוצרת קרקע ליצירת ידע חדש, רחב יותר. חשוב לדעת כיצד נוצר הידע הידע ואיך אנשים וארגונים לומדים להשתמש בו בחוכמה ולשלב תהליכים תומכים ליצירת ידע חדש, בהתאם לאופי הארגון ולעובדים בו. ניהול הידע הקיים מספק כר ליצירת ידע חדש, בחלק מהפתרונות אותם אנו מציעים.

לא ניגע במדור זה בדרכים ליצירת הידע החדש. נתבונן בתהליכים ארגוניים הקיימים ברמות אלו או אחרות, תהליכים בהם מיוצר ידע, אך אינו מנוהל ולכן אינו הופך לנכס ארגוני:

  1. תחקיר / הפקת לקחים: תהליך המבוצע על פי רוב, בעקבות הגעה לאבן דרך (לדוגמא סיום פרוייקט או השגת הזמנה) או עקב אירוע חריג . בתהליך זה מנסים ליצור ידע חדש על סמך נתונים שהצטברו, תוך איסופם, ארגונם וניתוחם. מטרת התחקיר הפקת לקחים לעתיד.

בגיליונות קודמים כבר נגענו בנושא; המלאכה עוד רבה.

  1.   פורומים וקבוצות עניין: מפגשים יזומים בנושא מקצועי, שמטרתם להעשיר את הקבוצה בידע הנדון. בדרך כלל, לא מדובר רק בשיתוף והעברת ידע, אלא נוצרת דינמיקה של דיון והחלפת דעות, על סמך ניסיונם של השותפים למפגש. הפורום שנועד מלכתחילה רק לשיתוף ידע (מטרה חשובה בפני עצמה) הופך למקום מפגש לידע, והיווצרות ידע חדש על סמך אינטגרציה של הקיים.

ישנם כמובן עוד תהליכים, כל ארגון והרגליו. מומלץ לזהות את התהליכים הקיימים, לפתחם ולנהלם.

ואל תשכחו את פינת הקפה..

 
מאמרים נוספים ברשת הידע: