ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון אוגוסט 2005 - מהדורה מס' 71
גיליון אוגוסט 2005 - מהדורה מס' 71
גיליון:

חם בשוק ניהול הידע בחודשים אלו. למעשה, לא זכורים חודשים חמים כקיץ 2005 בו נוהלו מכרזים כה רבים לניהול ידע במקביל, בתקופה כה קצרה. המכרזים כוללים התקשרויות מכל הסוגים ובכל הגדלים:

* עיריית ת"א, קליטת עליה.

* נ.ת.ע. נתיבי תחבורה עירוניים.

* חברת חשמל לישראל.

* משרד הרווחה. ועוד...

בקיץ זה, הוגשו לתחרות ניהול הידע והפורטלים השנתית ה- ITAWARDS (מבית אנשים ומחשבים), כמות פרויקטים ופעילויות מדהימה בהיקפה: 19 במספר.

בקיץ זה נסגרו מספר חוזים והתקשרויות חדשות. ובל נשכח ונקפח את מזג האוויר. גם הוא עושה את שלו. כפי שאמרנו- חם בקיץ 2005; חם מאד



חברת ROM מבקשת להודות לחברות החדשות שנתנו בנו את אמונם והצטרפו לשורות לקוחותינו:

* חברת נת"ע- נתיבי תעבורה עירוניים, מתכננת הרכבת הקלה והמטרו העתידיים בגוש דן.

* חברת נטפים- חברת טכנולוגיות לחקלאות כבר מעל ל-40 שנה.

* מפעלי ים המלח- מגדולי מפעלי התעשייה בארץ, מייצרים אשלגן, מלח, מגנזיום ומלחי אמבט ועוד.

* מעבדות בחברת Kulick&Soffa- יצרני רכיבי מיקרוגל מובילים בעולם.


נכתב ע"י מוריה לוי, ROM Knowledgeware

לאחרונה אנו עדים להקמת אתרים רבים בארגון, השונים מאלו אליהם הורגלנו בעבר. אם בעבר אתרים תארו את ייעודן של היחידות, והחלו במעט הודעות וברכות, הרי שכיום האתרים המתהווים הם אתרי עבודה שמטרתם לסייע לעובד בביצוע תהליכי עבודה שוטפים. אתרים אלו יכולים ליצור בלבול. האם הם תחליף למערכות התפעוליות? ואם לא, האם הם פתרון זמני לצרכים שטרם מומשו במערכת תפעולית? האם הם מתחרים במערכות המידע? מה זכות קיומם? הבהרה: לצורך הנוחות, השימוש במילה "אתרים" כולל אתרים, פורטלים, קהילות ושולחנות עבודה.

אתר כפתרון תלוי הקשר

אתרים, פורטלים, קהילות ושולחנות עבודה, כולם פתרונות דומים שנועדו להוות נדבך נוסף למערכות התפעוליות, אבל לא תחליף להן או איום על קיומן.

נסביר: אתרים הם בעיקרם מסגרת המאפשרת הצגת נתונים, מידע וידע באופן תלוי הקשר ולצד בנקי ידע מקומיים. רוב הנתונים והמידע קיימים כבר במערכות השונות, אולם המשתמשים אינם עושים שימוש מספק במערכות אלו. לא כי אינן נותנות מענה נכון, לא כי אינן נותנות מענה מדויק. פשוט, כי בתהליכים רבים נדרש לגשת ליותר מידי מערכות/תפריטים/מסמכים כדי לקבל את התשובה מחד, וכי הידע המשלים (טיפים, דוגמאות דומות, תובנות) לא מנוהל בשום מקום חוץ מבראשי העובדים, מאידך. מטרת האתרים היא לרכז את הנתונים, המידע והידע באופן תלוי הקשר. כלומר, "לארוז" מקטעים מתוך המערכות, יחד עם מקטעי מידע רלוונטיים ומקטעי ידע, ולהציגם במשותף לפי הנושא / תהליך.

לדוגמא, נניח שאנו מכינים אתר לתהליך תכנון מבצע (רוב האתרים כוללים יותר מתהליך אחד). בדף המרכזי נכלול:

1.      חלונית פרטי המבצע מהמערכת התפעולית;

2.      חלונית נהלים ספציפיים הקשורים למבצעים;

3.      חלונית טיפים ולקחים ממבצעים עברו;

4.      חלונית דוגמאות של מבצעים מעניינים.

חוכמת האתר אינה רק הקישור למקורות מידע אלו. אלא באופן קשירתם. למשל, לו אפשרנו כניסה לכל הנהלים ללא פירוק לתהליך הספציפי, הסיכוי לשימוש בנוהל, תוך כדי עבודה היה נמוך למדי. כנ"ל לגבי לקחים. אנשים עסוקים בעבודתם ואינם מתפנים לגשת לכלל מקורות המידע/נהלים/טיפים. עצם פירוק מקורות אלו לרכיבים, וקישורם מחדש באופן תלוי תהליך/נושא, הוא ליבת ניהול הידע האפקטיבי וליבתו האתר/ פורטל/ קהילה/ שולחן עבודה העושים את ההבדל.

ולמה האתרים כוללים בנקי ידע מקומיים? הרבה פריטי ידע נשארו עד היום בראשי האנשים או אוחסנו בקבצים אישיים/מקומיים ולא נוהלו באופן מסודר. עם הקמת האתרים, אנו מבקשים להוסיף את אלו לצד הנתונים והמידע שכן מנוהלים, אך לא נגישים דיים, ולייצר פתרון משולב.

אתר כאמצעי PULL

אתר הנו, במידה לא מבוטלת, תחליף חלקי לדואר האלקטרוני. חלקי בלבד היות ואין לו תחליף לתקשורת הבין אישית בין עובד לרעהו. אך הדוא"ל עובד בתפיסת ה- PUSH (על העובד "למשוך" הודעה כדי לקרוא אותה- פעולה אקטיבית שאנו לא תמיד עושים). תפיסה זו טובה כשהיא ממוקדת. כשהיא רחבה מידי, וים הדואר המגיע לעובד גדול מלהכיל, הוא מסנן את הדואר עד כמה שיכול, ומתעלם מהרבה מידע שאולי היה חשוב.

האתר מחליף את הדו"ל בשני שדות עיקריים:

1.      שיתוף ידע בקבוצה במקום 1:1. עצם השיח בקבוצה מרחיב את מעגל השותפים, ובה בעת משמר את הידע המועבר במסגרת זו, אותו ניתן לאחזר בעתיד, כחלק מחיפוש מידע באותו נושא (תלוי הקשר). בדואר, כל הודעה מועברת לאדם אחד וחייה קצרים. נכון שניתן להעביר לקבוצה, אך בכל מקרה הידע לא הופך למקור נגיש לחיפוש עתידי.

2.      באמצעות הדואר אנו מעבירים לקבוצות עובדים הודעות, מסמכים ועוד. היידוע אינו דווקא דחוף, והעובד נחשף לו בעת שביקשנו לפרסם (והוא פתח את תיבת הדואר) ולאו דווקא בעת בו היה חשוב לו לברר את הנושא/לדעת אודותיו. ריכוז ההודעות באתר מאפשר למשתמש לצרוך את המידע והידע בעת בה נדרש לו.

אתר כפתרון הכולל זיקוק ומדרוג

אחד הנושאים החשובים בהעברת תוכן הנו אופן הצגתו. חכמתו של האתר היא ביכולתו להציג מידע מעובד ולאו דווקא מידע גולמי. גם הצגת מידע גולמי, אם קיים, הנה רק בתהליך של Zoom-In הדרגתי. שוו בנפשכם שמשתמש יעשה חיפוש ב-Google  ויקבל בבת אחת את כל המסמכים והתוצאות בזה אחר זה. המשתמש לא יכול למצוא את ידיו ורגליו בבליל המידע והצפת המידע, ולא יעשה שימוש אפקטיבי בו. בעיית הצפת המידע חמורה כמעט כמו בעיית החסר במידע, שכן תוצאותיהן דומות. אתר מאפשר למשתמשים בו, גישה מדורגת למידע, והצגת מידע אגרגטיבי, עם אפשרות כניסה שלב אחר שלב למידע המפורט. צורך זה חשוב לעובדים, עוד יותר למנהלים, אשר פעמים רבות, רוצים לראות רק את תמונת העולם הסיכומית.

השורה התחתונה

אתר אינו פתרון לכל צורך, אך בהחלט משמש נדבך הנותן ערך מוסף וקפיצת מדרגה לעובדים. תמיד? לאו דווקא. רק אם נקים אתרים לצרכים הנכונים ועל פי הכללים שהוגדרו.

 ובכל מקרה: אתרים אינם תחרות למערכות מידע תפעוליות! הם רק תוספת המאפשרת, בין היתר, ניצול טוב יותר של מערכות אלו.

נכתב ע"י עומר בן יהודה, ROM Knowledgeware

הרבה עצות נכתבו כבר על הדרך לבנות ולעצב מצגות power point כדי לעניין את הקוראים/צופים בהן ולהעביר את המסר בצורה הנכונה ביותר. מטבע הדברים, כמעט כל עצה שנכתבה, דיברה על איך ניתן לשפר את המצגת עבור משתמשיה.  אני, כמכין מצגות סידרתי, מעוניין לתת מספר טיפים מכיוון קצת שונה, כיוונו של כותב המצגות.

כמה פעמים יצא לכם לרצות לעשות שימוש חוזר במצגת (שלכם או של אחרים) ולא הצלחתם למצוא אותה? או, שאם כבר מצאתם, לא הצלחתם לשחזר את כל המסרים הטובים שנאמרו בה כי היא כתובה במשפטי מפתח או תרשימים?
את רוב המצגות אנו שומרים לשימוש חוזר, אך מטבעה, מצגת משמשת אותנו בהקשר מסוים ובזמן נתון, ואחרי שעברנו הלאה, קשה לשחזר את כל מה שחשבנו אז וכעת אנו נאלצים להתחיל מהתחלה.

לכן, להלן מספר עצות שימושיות שיעזרו לנהל ידע גם בקבצי PP בארגון לאורך זמן:

o        שם הקובץ: היות שמצגת משמשת אותנו בד"כ בהקשר מסוים (ישיבה, כנס, סדנה וכו') אנו נוטים לקרוא לה בשמות בעלי משמעות באותו הרגע כמו "כנס 05" או "ישיבת סטאטוס". שמות עם משמעות שנשכחת מיד כשאנו עוברים לנושא הבא. על שם הקובץ להעיד על התוכן ההקשר והתאריך (כשרלוונטי).

 לדוגמא: כנס ניהול ידע למנהלים 07/05 או הדרכת שימוש באינטרנט- קורס ציבורי- 05.05. אומנם השם עשוי להיות ארוך ובד"כ זה מרתיע אותנו, אך חשוב לזכור שזה רק שם הקובץ ולא כותרת בתוך המצגת. השם יאפשר לנו להיזכר בנושא ובהקשר מתוך "ים" המצגות האחרות ועדיין יהיה נסתר מהמשתמשים. חשוב לקבוע אחידות בלוגיקת מתן השמות כדי שהם יהוו מקור יעיל ולא מבלבל.

o        שימוש ב- Notes: שטח העבודה של המצגת בנוי מ- 2 חלקים: א. החלק שיוצג למשתמשים בסופו של דבר
 
ב.  notes- שדה מלל לכתיבת הערות. (מתחת לשטח הראשון, אם אינכם רואים אותו, גררו את הגבול התחתון בשטח העבודה כלפי מעלה עד שתראו click to add notes) רובנו כלל לא משתמש בשטח זה היות שהוא אינו נראה בעת ההצגה. אולם, זה יתרונו!! ניתן לנצל שטח זה כדי לכתוב הרחבה על השקף ומסריו, רציונלים, הערות, דגשים וכו'. ה- notes יעזרו בעתיד ואינם מפריעים למשתמשים (הם גם יכולים לעזור כאשר מפיצים את המצגת ב ppt
).
יתרון נוסף ב-
Notes הוא היכולת להדפיס את המצגת עמם (ראו options בהדפסה).

o        שימוש ב- comments : באותה צורה בה השתמשנו ב- notes, ניתן להשתמש גם ב- comments (ראו insert> comments). היתרון של comment הוא היכולת להדביקם לשדה מסוים והם יראו רק בצד העריכה (לא בצד ההצגה). בנוסף, הם מוצגים על שטח העבודה עצמו מבלי לבזבז מקום, היות שהם שדות צפים הנפתחים רק ב-   mouse over. החיסרון שלהם הוא שניתן לשים בהם מלל קצר יחסית ולא ניתן להדפיסם.

o        תבניות שקפים: ברוב גרסאות ה- PP, כשרוצים להוסיף שקופית חדשה ע"י add slide , נפתחות מס' אפשרויות לשקופיות. אנו בד"כ מתעצבנים מהעיכוב, בוחרים באפשרות הראשונה, מוחקים את השדות האוטומטים ועושים מה שבא לנו. אנו מפסידים כך יתרון חשוב מבחינת ניהול ידע: תבניות אלה .שומרות סוג רך של מטה דאטה. בצד הימני של שטח העבודה יש בד"כ ריכוז מוקטן של כל השקופיות במצגת המאפשר לעבור בניהן (אם אתם לא רואים זאת, גררו את הגבול הימני של שטח העבודה עד שיופיע). כשמשתמשים בתבניות קבועות, הכותרות (ואפילו המלל, תלוי בתבנית שבחרנו) של כל שקף מוצגות בריכוז שקפים זה וניתן .לשוטט בין השקפים בקלות ואפילו לערוך מלל מבלי להיכנס לשקופית עצמה. יכולת זו חוסכת זמן ומאמץ ומאפשרת לראות את רצף התקדמות הנושאים מבלי לעבור שקופית שקופית.

o        מינימום קליקים: רובנו אוהבים להוסיף אנימציה והנפשה בכדי להרשים ולתת נופח למסר. אלו מוסיפים רבות למצגת ומנצלים את יתרונות ה- PP. אולם חשוב לזכור לא להגזים בכמות ההנפשה מ-2 סיבות: בטווח הקצר, הנפשה מרובה מעייפת את המשתמשים ומפריעה לרצף המצגת. בטווח הארוך, כשנחזור למצגת בעתיד (או שנפנה למצגת של מישהו אחר), נתקשה לשחזר את רצף הצגתה והסיבות להנפשה ונתקשה לעשות בה שימוש חוזר. ככל שנמעיט בהנפשה, כך נשחזר בקלות ובאינטואיטיביות את לוגיקת התפעול ורצף המצגת.

o        תאריך ושם הכותב: חלקנו שומרים מצגות בכוננים משותפים בהם יש גישה למצגות של אנשים רבים.
לעיתים אנו רוצים לעשות שימוש במצגת של מישהו אחר ורק להתאימה לצרכים שלנו. בכדי לאפשר שיתוף זה, חשוב להוסיף בתבנית הבסיס של כל מצגת את שם הכותב ותאריך יצירת המצגת. אלו יעזרו לנו לדעת למי לפנות בעת הצורך בכדי לקבל הבהרות ועצות. אם לא רוצים שהשם והתאריך יופיעו בעת ההצגה, ניתן להשתמש במס' שיטות להסתרתם (צבע כמו צבע הרקע/"הלבשת" פאטצ'). אם יהיה נוהל קבוע בארגון לפיו כולם מוסיפים למצגות שם ותאריך, יהיה קל למצוא אותם בעת הצורך גם אם הם מוסתרים.

לסיכום, מצגת היא אומנם עבור קהל (בד"כ) אך היא גם של היוצר שלה. נכון שמצגות מנוצלות לשימושים רבים מלבד השימוש הקלאסי, לכן לא לכולם עצות אלו מתאימות. עם זאת, במקרים רבים עצות אלו יעזרו לכם לנהל את מלאי המצגות שלכם ביעילות ולפי עקרונות ניהול ידע שיבטיחו יכולת שימוש חוזר בהם בעתיד.

מונח: פשפוש - PUSH
נכתב ע"י עומר בן יהודה, ROM Knowledgeware

את ההבדל בין פריטי ידע ב-pull  ו-push רובנו  מכירים:

  • פריט ידע ב-  pull הוא פריט שבכדי להגיע אליו, על המשתמש לבצע פעולה כל שהיא. לדוגמא, בעת קבלת הודעה במייל, יש צורך לפתוח אותה כדי לקרוא. דוגמא נוספת, בהרבה אתרי אינטראנט ארגוניים, החדשות וההודעות מוצגות ברמת כותרת ועל המשתמש להקיש עליה כדי לקרוא את הידיעה כולה. הלחיצה עצמה כדי להגיע למידע, היא עקרון ה- pull.
  • פריט ידע ב- push הוא אותו דבר, אבל הפוך...  המשתמש מקבל את המידע ללא פעולה אקטיבית מצידו. הדוגמא הנפוצה ביותר לכך היא הודעות מתפרצות.

עיקרון ה- push וה- pull  קיים כבר זמן רב ונעשה בו שימוש במדיות רבות. עכשיו נשאלת השאלה:

 מה זה פשפוש (פשpush)?!?!

אין צורך להתחיל להתגרד, לא מדובר בחיה טורדנית שבד"כ מוצאים על בעלי פרווה לא נקיים. גם אין צורך להיות רגשניים, לא מדובר במילת חיבה בין אוהבים...

בניגוד למה שחושבים, PUSH ו – PULL הם לא שחור/לבן אלא רצף עם אפשרויות ביניים. אם נרצה, נוכל לשים את שני העקרונות הללו כמייצגים שני קצוות של ציר - פשפוש יהיה עיקרון קרוב יותר ל- push אך עדין יותר.

במצב פשפוש, עדיין על המשתמש למשוך את המידע/ידע ע"י פעולה אקטיבית, אך הוא מוצע לו בצורה נגישה ביותר, כמעט מתחת לאף, והפעולה הנדרשת ממנו היא מינימאלית. לדוגמא: הודעת ALERT המודיעה שיש ידע חדש ועלינו "ללכת" ולמשוך אותו, זה סוג של פשפוש; הודעה/ידיעה המתקבלת ב-  push אך רק ברמת התקציר. להעמקה, עלינו לבצע פעולה אקטיבית, זה סוג של פשפוש; כשאנחנו עוברים בדף אינטרנט עם העכבר על כותרת ונפתח לנו מידע ב Mouse over (המידע נפתח כי "נגענו" עם העכבר בכותרת) , זה סוג של פשפוש; כשרשימת המועדפים שלנו היא מוחצנת ונמצאת במקום בולט (ולא מתחבאת בעצמה מאחורי כפתור...) זה סוג של פשפוש, שנמשיך...?  כל הדוגמאות הנ"ל הן סוג מעודן של עקרון ה-push, ממש פשפוש...

למה פשפוש הוא טוב? (חוץ מזה שכיף להגיד את המילה?) כי זה עקרון נפלא לייצר נגישות גבוהה ומהירה למידע וידע חשובים ועדיין לחסוך מקום (נדל"ן) על המסך. בנוסף, הוא מאפשר למשתמש לראות את עיקרי המידע ולהחליט בעצמו במה להעמיק. בזכות עיקרון זה, ניתן לוודא שעיקר המידע הוא יותר מרק כותרת, הוא תוכן ענייני ומקיף יותר. ולבסוף, עיקרון זה הוא דרך להבטיח שאנו נשתמש ב- push רק בדברים חשובים ודחופים באמת, באמצעותו אנו נמנעים מקריאת "זאב זאב" בכל פעם שרואים הודעה ב push -.

מה החיסרון של
פשפוש? (חוץ מזה שזו מילה מצחיקה?) עדיין יש תלות במשתמש שיבצע פעולה אקטיבית כדי להגיע למידע.                           

תפשפשו בזה....

בכל חודש, אנו מביאים לכם מאמר בנוגע לניהול ידע. הפעם, בחרנו במאמר על חברת WIRPO שהפכה את חזון ניהול הידע למציאות בארגון שלה ע"י תהליך רציף והרבה נחישות


כל חודש אנו ממליצים לכם על אתר הכולל חומרים מגוונים בנושא ניהול הידע. החודש, בחרנו להפנותכם לאתר חברת SKA המתמחה לדבריה בהפיכת ארגונים "מסורתיים" לחדשניים המפיקים ערך רב מהידע שבתוכם/

בענף library תמצאו גם ספרית מאמרים בנושא ניהול ידע

www.sveiby.com

תיהנו!



מדי פעם לפעם, אנו מביאים בפניכם שמות מועמדים המחפשים עבודה בתחום ניהול ידע.

השירות הוא עבור קוראים המחפשים עובדים ועבור המועמד המחפש עבודה.

* אין לראות בפרסום שם המועמד כהמלצה מטעם רום.

שם המועמדת: מיוריאל אזבי

תפקידים אחרונים מקורות החיים של מיוריאל:

o Manager of education department

o Systems integration technical engineer

o Senior IT education offering manager

o IT professional training manager

לקבלת קורות חיים מלאים אנא פנו למיוריאל בכתובת muriel.azavi@gmail.com



כנסים קורסים ויתר פורומים בארץ ובעולם.


"In the space age, the most important space is between the ears"

Thomas J. Barlow


המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135