ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון אוגוסט 2003 - מהדורה מס' 47
גיליון אוגוסט 2003 - מהדורה מס' 47
גיליון:

והפעם על יריד ניהול ידע

ב- 15/7/03 התקיים במעלה החמישה היריד השנתי לניהול ידע ולמידה ארגונית בשירותי הרווחה.

בואכה לכנסעמדו עשרות דוכניםהמייצגים את לשכות הרווחה השונים שסיפרו והציגו את פעילות ניהול הידע המתקיימת אצלם. הדוכנים הססגוניים היו שונים מכל מה שאנו רגילים מהכנסים המקובלים לניהול ידע בארץ ובעולם: תפאורות מושקעות (שער כניסה לבאר במערב הפרוע)תלבושות ייחודיותמוטיבים כוללים (דוכן החמניות)מסכי מחשבתצוגותסרטי וידיאו המוקרנים על גבי טלוויזיות ואפילו..כנר יהודי בתלבושת אוטנטיתהעומד על כסא ומנעים את אוזני המבקרים בדוכן (שירות הרווחה של בני ברק).

הדוכנים התחרו ביניהם על תשומת לבם של מאות המשתתפיםמנסים לשכנע אותם להקשיבללמוד ובעיקר להצביע עבורם בקלפי כ"צוות שעשה את זה"- צוות ניהול הידע המוביל. בשעה שלושנפתחו המעטפות והוכרזו הזוכים. מעמד חלוקת הפרסים התנהל בהשתתפותו של שר העבודה והרווחהמר זבולון אורלב.

בצד הדוכנים התקיימו הרצאות מקצועיות בתחום הלימוד בעבודה סוציאליתבניהול ידע ובשילוב ביניהם.

לכל שוחרי ניהול הידעהיה זה מאורע המדגים עשייה בשטחעל ידי השטח ולמען השטח. ובוודאי- מאורע שהוא כל כולו הזדמנות לשיתוף ידע בין הצוותים.

תכנית ניהול הידע בייזומו וניהולו של יקותיאל צבעממשרד העבודה והרווחההנה תכנית המתנהלת בחמש השנים האחרונות. מטרתה של התכנית כפולה- שיפור השירות ללקוחות ע"י בחינה מתמדת ויצירה של ידע חדש; ובנייה של זיכרון ארגוני בו נצבר ומופץ ידע זה אל קהילות מקצועיות שכנות.

ובשולי החדשות

SAP השיקה את הגרסא העברית לפורטל שלההלא הוא ה- SAP Enterprise Portal. מעכשיומהווה SAP חלופה ובהחלט מתמודדת משמעותית בשוק הפורטלים בישראל.

ולא פחות- סגירת מעגל לפורטל שהחל בפיתוח של חברה ישראלית.


נכתב ע"י יאיר דמבינסקי, רפא"ל

כאשר שואלים אותי מה מייחד את פעילות ניהול הידע ברפאל, אני מתפתה לאמר "גם וגם.." גם שיתוף בידע וגם נכסי ידע, גם ידע סמוי וגם ידע גלוי, גם פתרונות תשתיתיים וגם פתרונות ורטיקליים, גם תכנון לטווח ארוך וגם פתרונות מהירים, גם טכנולוגיה גם תרבות וגם תהליכים,  גם תכנון גם ביצוע וגם הערכה, גם חיפוש וגם ניווט, גם מפגשי F2F וגם מפגשים וירטואליים, גם נתונים גם מידע גם ידע וגם חכמה, גם ידע מקצועי גם ידע תהליכי  וגם ידע על מי שיודע, גם ידע כזרימה וגם ידע כתכולה, גם ידע למנהלים וגם ידע לעובדים,  גם שימור ידע וגם מחיקת ידע, גם הובלה של הארגון וגם הסתייעות ביועצים,  ועוד...

החלטתי לייחד את המאמר הזה להסביר קצת מתוך המורכבות הזו, ואולי לענות לעצמנו על השאלה "למה?"

התשובה הפשטנית יותר, ואולי גם הנכונה ביותר, היא שידע הוא משאב הנמצא בכל מקום בארגון, ועל מנת להביא את ביצועי הארגון למקסימום לא נכון להגביל את עצמנו לסוג כזה או אחר של פעילות או של ידע. מה שצריך למקד אותנו אלו היעדים האסטרטגיים של הארגון, ולא מצב הצבירה של הידע בדרך להשגתם.  עם זאת, על מנת שהתחושה שאני הגעתי אליה אחרי כשש שנים של עיסוק בניהול ידע ואחרי כמעט שנתיים ברפאל תעבור בצורה ברורה יותר, החלטתי להראות ולהסביר את ה"גם וגם" במספר דוגמאות מתוך אלו שציינתי למעלה.

 

Think big Start small

הסיסמא הזו נשמעת כל כך שבלונית, אבל ככל שאני עוסק יותר ויותר בניהול ידע, וככל שאני רואה יותר ויותר דוגמאות מוצלחות ופחות מוצלחות לפעילויות של ניהול ידע, אני מבין עד כמה מדובר באמירה אמיתית ועמוקה ביותר.

במילים פשוטות, יש שני בורות מאד מפתים שצריך להיזהר לא ליפול בהם. הבור הראשון קשור לאמירה ש"ניהול ידע הוא קודם כל שינוי של תרבות ארגונית, ולכן על הפעילות להתמקד בניהול שינוי, ובטיפול במנהיגות, ואת הטכנולוגיה יש להשאיר לסוף". הפיתוי ברור – כל מה שנאמר באמירה זו נכון להפליא, אבל לארגונים אין סבלנות וקשב לשמוע אמירות כאלו לאורך זמן, ואם לא רואים פתרונות קונקרטיים תוך זמן סביר, הפעילות עלולה להיכשל בצורה קשה. הבור השני הוא הבור של הפרקטיקה -   "בוא נשים מהר משהו עובד, נקנה פורטל ונעלה לאוויר". אם נבנה פתרון מהר ללא אסטרטגיה ברורה ותומכת, ומבלי להבין את מכלול ההיבטים של התהליך, נדחק מהר מאד לשוליים, ונשקיע הרבה אנרגיות בהטמעה של פעילות שלא תוכננה עד הסוף, ואולי גם לא מהווה מענה לצורך מרכזי.

הדרך להתמודד נכון היא להשקיע מחשבה באסטרטגיה, ביעדים ובארכיטקטורה של הפתרונות, אך בעת ובעונה אחת להתחיל לממש חלק מהפתרונות בתוך זמן קצר יחסית. גיבוש ספיראלי של האסטרטגיה תוך כדי התנסות בפתרונות ראשונים היא דרך טובה, ובתנאי שהושקעה מידה סבירה של מחשבה לפני היציאה לדרך, כדי שאותם פתרונות ראשונים יהיו "בגדול" בכיוון הווקטור אליו רוצים להגיע.

 

המבנה הדו-מימדי של הפעילות

לפני כשנה נסעתי לסיור עבודה קצר באנגליה, שם ביקרתי בשני ארגונים ידועים Xerox UK ו IBM UK. מצד אחד, בפרספקטיבה, אני יכול לאמר שהתאכזבתי כי ציפיתי ללמוד מהם גדולות ונצורות. אולי לא פגשתי שם את האנשים הנכונים (לפחות בIBM  אני יודע שזה כך), אבל מה שראיתי בשני הארגונים הוביל אותי לתובנה חשובה מאד לגבי הפעילות שלי ברפאל.

Xerox UK היו מאד ממוקדים בטכניקות של ניתוח תהליכי עבודה באמצעות שיטות אנתרופולוגיות ואחרות, כאשר כל המיקוד היה במתן מענה ורטיקאלי טוב לקבוצות של משתמשים (בדומה לפתרון שלהם – EUREKA  שנבנה עבור טכנאי השדה( . ניסיתי להבין אם יש איזו תשתית טכנולוגית או תפיסתית המשותפת לפתרונות השונים, אך לא איתרתי שום דבר כזה למעט מתודולוגיה חזקה בתחום המיפוי באמצעים אנתרופולוגיים.

IBM UK היו הניגוד הגמור. התשתית שלהם (Web Sphere Portal) מוטמעת היטב בקרב הארגון, ונעשה בה שימוש איכותי ומוצלח, אבל כל ניסיון שלי לאתר חשיבה ורטיקאלית של פתרונות ייחודיים לקבוצות שונות בארגון – עלה בתוהו.

כשחזרתי, התמונה הייתה ברורה לי לחלוטין – התיישבתי וציירתי מטריצה שבצד אחד שלה הפעילויות התשתיתיות ברמה הטכנולוגית, מתודולוגית ותרבותית, ובצד השני – קבוצות המשתמשים והצרכים הספציפיים אשר המתינו לקבל מענה במסגרת פעילות ניהול הידע.

פתאום הכל נהייה מאד ברור: המטרה היא אכן לתת מענה תפור למשתמשים השונים במסגרת תהליכי העבודה שלהם, אבל כדי לעשות זאת יעיל ואיכותי רצוי להשתמש במתודולוגיה ובתשתית אחידה. רק עבודה בשני הצירים יכולה להבטיח הצלחה של הפעילות בארגון גדול.

 

ידע סמוי וידע גלוי (וגם נתונים, מידע וידע)

במספר מאמרים שקראתי בעבר עלה הנושא של הצורך של ארגון לבחור אם בכוונתו לטפל בידע הסמוי (Tacit knowledge) או בידע הגלוי (Explicit knowledge). יותר מכך, באחד מהמאמרים, לפחות, נאמר שאסור לארגון לעסוק גם בזה וגם בזה. הדבר היחיד שאני מסכים אתו הוא שדרך הטיפול בשיתוף ידע סמוי שונה לחלוטין מדרך הטיפול בידע גלוי.

ידע סמוי נמצא בראשים של אנשים והדרך היחידה לשתף אותו הוא ע"י הפגשה של אנשים עם רמה גבוהה של תובנות משותפות, כך שיוכלו לשוחח ברמת הפשטה גבוהה ולייצר שיתוף בידע סמוי.  האמצעי המוכר ביותר לצורך שיתוף ידע סמוי הוא קהילות הידע, ובפרט מפגשי F2F של קהילות אלו. קבוצות הדיון בקהילות וירטואליות הם חיקוי מקורב, והטוב ביותר בין הכלים הוירטואליים, אך גם הן אינן בדיוק כמו מפגשים F2F.

ידע גלוי הוא זה הנמצא על איזושהי מדיה, ולפיכך  ניתן לניהול באמצעים טכנולוגיים שונים ומגוונים.

על אף שדרכי הטיפול הן שונות, את העובד או המנהל הניצב מול משימה או החלטה לא משנה אם הידע החסר לו הוא גלוי או סמוי. הוא זקוק לקבל את אותו הידע בזמן הנדרש – לעתים זה יהיה נתון מספרי, ולפעמים שם של מומחה. לעתים תובנה מעמיקה במאגר תובנות, ולפעמים טיפ בשיחת מסדרון או בפגישה של קהילת ידע. המסקנה, שוב, "גם וגם". קהילות ידע הן אמצעי מרכזי לשיתוף ידע כמעט בכל ארגון, אך גם הן רוצות פלטפורמה לריכוז הידע הגלוי המשותף לחבריהן.

 

קהילות ידע – מה זה?

המונח קהילות ידע הוא מונח השגור בפי כל, אבל במקרים רבים אנשים מתכוונים לדברים שונים.

בחלק מהארגונים (בל"ל הוא דוגמא מצוינת) הבעיה העיקרית היא ביזור רב מאד של מומחים או בעלי עניין, ולכן קהילת ידע היא בעיקרה קהילה וירטואלית המנוהלת, בד"כ, ע"י בעל תפקיד מוגדר במטה. בארגונים קטנים יותר ופחות מבוזרים – קהילת ידע היא בד"כ קבוצת אנשים הנפגשת תקופתית, על בסיס וולונטרי. ברפאל מרבית הקהילות מתחילות עם מפגשים ורק בהמשך מקבלות תמיכה וירטואלית, אך קיימות מספר קהילות גדולות (מאות אנשים) שמתבססות חזק על אתר שיתופי של הקהילה (ופגישות של תתי קהילות הומוגניות).

כיום, אחרי שלמדתי להכיר מספר לא קטן של ארגונים, אני מרגיש נוח לאמר שהכל נכון. המטרה של קהילת ידע היא לייצר שיתוף ולמידה של קבוצות אנשים שלא עובדות יחד ביום יום, אבל יש להן מכנה משותף משמעותי. כל ארגון, בהתאם לצורך וליכולות, צריך להתאים את פתרון הקהילות הנכון עבורו. טוב ללמוד מארגונים דומים, אך חשוב לוודא שהפתרון אינו מועתק, אלא תואם את הצרכים הספציפיים של הארגון.

           

אחזור מידע (גם חיפוש וגם ניווט)

עד לפני מספר שנים היו שחשבו שלטובת אחזור מידע מספיק לשפוך את המידע לתוך איזשהו bucket, ואז להפעיל מנוע חיפוש חכם ולהגיע לכל מידע בו מעוניינים. מהר מאד הבינו שחיפוש הוא אכן מרכיב הכרחי באחזור מידע, אך הוא אינו מספיק, ונדרשת גם יכולת להגיע למידע "איפה שהוא אמור להיות", כלומר בניווט. אנאלוגיה אחת היא השוואה בין מצב בו אדם הולך ספריה וניגש מיידית לספר אותו חיפש (או אפילו לעמוד המתאים), לבין מצב בו ניגשים למדף ומתחילים לעלעל.

כאשר הובן הצורך בניווט ניסו לפתור את הבעיה בדומה לדרך בה כל אחד מארגן את מסמכיו שלו (בקטגוריות ותתי קטגוריות, כלומר בעץ הירארכי). כיום ברור שהדרך הזו יוצרת בעיות קשות, היות וברמה הארגונית אין הסכמה אפילו ברמה הראשונה עפ"י מה נכון לחלק – לקוחות, פרויקטים, יחידות ארגוניות,...

הדרך בה אני מאמין, ואשר מאומצת היום ע"י יותר ויותר גורמים, היא ארגון החומר ברשת סמנטית אסוציאטיבית, אך מובנית. על זה בלבד ניתן לכתוב מספר מאמרים ולכן לא ארחיב, אך עצם העובדה שניתן לייצג את הידע הארגוני בתשתית ידע ארגונית אחידה נותנת המון עוצמה ומאפשרת לקשר בין ישויות מידע הקיימות במערכות מידע שונות ובלתי קשורות בארגון.

 

סיכום

תחושת ה"גם וגם" בפעילות ניהול הידע חוזרת ונשנית בכל הסתכלות שהיא על התהליך. הידע נמצא בכל מקום, והניהול שלו כולל כל כך הרבה היבטים, שתחושה זו היא טבעית בהחלט. היופי והאתגר שבהובלת תהליך ניהול הידע היא המודעות למגוון העצום מצד אחד, וההתמקדות במספר מוגבל של פתרונות נותני ערך מצד שני (שוב ... "גם וגם").

ניהול ידע איננו מטרה, ניהול ידע הנו אמצעי להשגת יעדי הארגון. עובדים לא באים למקום עבודתם כדי לנהל ידע, אלא כדי לבצע את עבודתם השוטפת על הצד הטוב, האיכותי והיעיל ביותר.

כשנתון זה לנגד עינינו, אנו צריכים למצוא פתרונות לבעיות הידע בארגון.

על הפתרונות אותם אנו מיישמים בארגון להיות מבוססים על שלושה עקרונות בסיסיים:

1.      להיות מכוונים ככל שניתן לסביבת העבודה הטבעית לעובד הסביבה בה העובד נמצא ממילא לצורך ביצוע עבודתו השוטפת.

2.      פתרונות מסוג PUSH -  דחיפת הידע לעובד, כאמצעי משלים למשיכת הידע על ידו.

3.      פתרונות מכווני הקשר- דחיפת הידע הנכון, במקום הנכון ובזמן הנכון.

 

בנוסף, חשוב לזכור כי העברת ידע ושימוש בידע הנם אופציונאליים – ניתן לעגן את מתן הידע והשימוש בו בנהלי עבודה והוראות הנהלה מסוגים שונים, אולם בסופו של דבר, יישום הפעילות תלויה ברצונו של העובד לתת ולהשתמש בידע.

 

כדי לייצר רצון אנו צריכים לדבוק במספר כללי בסיס: על תהליך העברת הידע להיות קל ומשולב בתהליכי העבודה, על הידע הקיים להיות אמין, עדכני, חדשני וקל לאחזור.

 

כל ההקדמה נועדה לחדד את הצורך לשלב את ניהול הידע (העברת ידע ומשיכת ידע) בתהליכי העבודה של השוטפים.

 

איך עושים את זה?

אחרי שמיפינו את צורכי הידע של הקבוצה הייעודית בארגון כמו גם את ספקי וצרכני הידע העוטפים קבוצה זו, יש ללמוד ולהבין את תהליכי העבודה של הקבוצה, הפלטפורמה המחשובית עליה עובדים, למפות את העוצמות והחולשות של הקבוצה בהיבטי ניהול ידע, ולבצע מיפוי תרבותי.

חשוב לציין שכל פתרון צריך לתת תשובות לכל ההיבטים הללו. בסקירה זו אנו מתמקדים בהיבט הפרקטי של שילוב פתרון בתהליכי העבודה השוטפים.

עלינו לחשוב איך לשלב בין צורכי הידע שמופו לסביבת העבודה הטבעית ולהשלים במגוון צעדים תומכים לעידוד תרבות השיתוף (על עידוד תרבות השיתוף נדון בסקירה ייעודית).

 

כך, במידה ואנו מטפלים בנציגי שירות המטפלים בלקוחות על בסיס מערכת CRM כל שהיא, ניתן להקפיץ לנציג/ת השירות טיפ לאופן הטיפול המיטבי/החדשני/האיכותי בלקוח בהתאם לסיווג הפניה במערכת אותם מפעילים הנציגים לצורך רישום הפניה. אנו לא משנים את שיטת העבודה של הנציג; הנציג ממילא צריך לפתוח כרטיס לקוח במערכת, הנציג ממילא צריך לסווג את סוג הפניה – לתוך התהליך העבודה הטבעי אנו דוחפים טיפים לשיטת הטיפול המיטבית. במידה והנציג טיפל בלקוח בצורה מעט שונה, באופן שהנציג מצא שהוא אפקטיבי וחדשני, הנציג יוכל ממסך הלקוח ללחוץ על כפתור משוב, ובעזרת  Paste- Copy להעתיק את פירוט שיטת הטיפול מתיאור הפעילות בלקוח אותו נדרש הנציג לתעד ממילא בכרטיס הלקוח, אל דף המשוב אשר יועבר למנהל המערכת לבדיקה והכנסה למאגר הטיפים הקיים.

דוגמא נוספת: נניח, ועיקר פועלה של קבוצה מסוימת הוא טיפול בבעיות שוטפות במפעל אותן יש לפתור במהירות האפשרית כדי להפחית כמידת האפשר את זמן ההשבתה של המכונות; ונניח והקבוצה מתעדת ממילא את פעילותה במערכת מחשובית מסוימת לטובת הסמכת ה ISO – עלינו לתמוך בהם במתן בסיס ידע באמצעותו יוכלו לפתור את הבעיות בצורה המהירה והאיכותית ביותר, עלינו לייצר לחברי הקבוצה בסיס מאפייני אירועים אחיד כך שבמידה והם נתקלים בבעיה אותה לא יודעים לפתור, הם יוכלו בעזרת המערכת לאחזר אירועים בעלי מאפיינים דומים שאירעו בעבר כדי ללמוד מהם כיצד טופלה הבעיה, ולקבל רמזים ורעיונות חדשים לטיפול ופתרון הבעיה הנוכחית ובנוסף רעיונות לפעילות מניעה שיושמה ונבדקה כיצד להימנע בעתיד מהשנות הבעיה.

מעולם המכירות אנחנו יכולים לתת דוגמא לסוכן מכירות המתכונן לצאת לפגישה או ליצור קשר עם הלקוח בכל דרך אחרת, סוכן המכירות ייכנס לכרטיס הלקוח ושם יוכל לראות טיפים והכוונות על הלקוח כגון: כדי לסגור עסקה חייבים להגיע לפגישה עם XXX, אשת הקשר היא אמא המסיימת לעבוד מוקדם, כדאי להתקשר עד השעה 14:30, וכד'. מדף זה, בו יעדכן סוכן המכירות אודות הפגישה שבוצעה, הוא יוכל להעביר טיפ נוסף לשיטת הטיפול המיטבי בלקוח הספציפי, במידה ורכש טיפ שכזה.

במקביל, ניתן לייצר תשתית להעברת ידע ושיתוף במסגרת פגישות עבודה ופגישות צוות המתקיימות ממילא ע"י מתן כלים לשותפים לתהליך להעברת ידע אפקטיבית במסגרת הפגישה. מניסיוננו, העברת הידע המילולית, גם אותה יש ללמוד ולהיות מכוון לדרכים, לשיטות ולתוכן אותם יש להעביר.

 

לסיכום

הוצגו כאן 4 דוגמאות מעולמות תוכן שונים ופעילויות בעלות ייעוד שונה, בהן ניתן ליישם, ויושם בפועל, פתרונות ניהול ידע המשולבים בתהליכי העבודה השוטפים.

בכל הדוגמאות שהוצגו, אין העובד צריך לחפש את הידע, הידע מגיע אל העובד מתוקף ביצוע עבודתו השוטפת, עפ"י נהלי העבודה הקבועים ליחידה הארגונית. בנוסף, תהליך העברת הידע אינו דורש מהמשתמש לבצע פעילות ייחודית במערכת ייעודית.

 

לפרטים והשלכה על עולמות תוכן נוספים ניתן לפנות לחברת ROM Knowledgeware.

כידוע, פתרון קהילות ידע טוב מבוסס על השילוב של קהילה אנושית וקהילה וירטואלית. באמצעות הכלים הממוחשבים אנו מבקשים ליצור סביבה להחלפת דעות וללמידה גם בין המפגשים התקופתיים הפרונטאליים. אין ספק, שמרכיב מרכזי בקהילה הוירטואלית  הנו קבוצות הדיון. קבוצות הדיון מאפשרות להמשיך דיונים שלא מוצו במפגש התקופתי, לדון בנושאים חדשים שמועלים אד-הוק. הם מאפשרים לכל חבר קהילה להתחבט בבעיות בהם הוא נתקל ולהסתייע באחרים. במקרים רבים השאלה שישאל חבר קהילה אחד, התעוררה בודאי בקרב חברי קהילה נוספים. בניגוד לשאלות שנשאלות באמצעות הטלפון או האי מייל, בהם מפנים לאדם ספציפי, שאלות הנשאלות באמצעות קבוצות הדיון יכולות לקבל מענה גם מגורמים שאולי אותו אדם ששאל את השאלה לא חשב כי יוכל לקבל מהם מענה. לכאורה, פתרון אופטימאלי. אלא, שלמעשה אנו נתקלים בקהילות רבות בהן הפעילות בקבוצות הדיון הנה מועטה ביותר. ניתוח הגורמים מלמד שלא ניתן לתלות את רמת השימוש הנמוכה בחשש מהכלי (כבר עברנו את זה), בכלי לא נוח (באמת הכלים משתפרים) או בבעיה טכנית אחרת. הבעיה בעיקרה תרבותית. הפחד של היחיד לשאול שאלות שכן הוא עלול להיתפס לא מספיק מקצועי; הפחד של היחיד לתת מענה לשאלות כדי לא לשאת באחריות; הפחד של הארגון לכתת ביטוי ללא צנזורה (כן, גם בזה נתקלנו).

מדוע פחד זה קל יותר כאשר המפגשים פרונטאליים? פשוט מאד: ראשית, ניתן לתקן ניסוח אם נוצר רושם לא רצוי. ידעתי, רק התעניינתי, רציתי לשמוע מה דעתכם ועוד. שנית, המילה הכתובה נשמרת לעד. בניגוד למה שנאמר בע"פ, שנשכח מהר, שניתן לטשטוש, הרי המילה הכתובה חוזרת וניתן לעיין (ולהתייסר) שוב ושוב.

אז מה הפתרון?  אנונימיות! שאילת שאלות בצורה אנונימית.

על פניו נראה פתרון זה פשוט, אך בוודאי מכם יגידו ובצדק, שהכלי המחשובי שבידם אינו מאפשר שאלות אנונימיות. מרגע שעלתה שאלה לאוויר מוצמד אליה שמו של המשתמש שנכנס לכלי.

וזהו הטיפ של היום- אל תיכנעו לכלים, תעקפו אותם!

ניתן בקלות, ללא השקעה, לבנות חלונית המכילה קישור ל"שאלה אנונימית". מאחורי החלונית מסתתר הפעלת Email  פשוט. לחיצה על הקישור תפתח Email מובנה הממוען אוטומטית למוביל הקהילה. בנושא יירשם באופן אוטומטי: "שאלה אנונימית" ובגוף ההודעה יירשם "תוכן השאלה: _________". מוביל הקהילה ידאג לרשום את השאלה כשאלה יזומה בקבוצות הדיון.

בכך למעשה ניתן לתגבר על הבעיה התרבותית חרף מגבלות טכנולוגיות. נסו והיווכחו.

בעולם הלמידה אנו מבחינים בשתי רמות למידה: למידה מסדר ראשון שם אנו משפרים תוך שמירה על מסגרת הערכים, הנורמות וההתנהגויות בארגון. בלמידה מסדר שני אנו מאתגרים את ההנחות הקיימות ומשנים אותם: מגדירים נהלי עבודה חדשים או מתודות חדשות, ולא איך להטמיע ולממש את הקיים.

בניגוד ללמידה מסדר ראשון אשר מאגדת שימוש בידע לפתרון בעיה ספציפית בהסתמך על הנחות קיימות או על "מה שעבד בעבר", למידה מסדר שני הולכת צעד אחד קדימה ומאתגרת את ההנחות הקיימות במטרה ליצור תובנות חדשות.

לדוגמא: אם ניקח בעיה (שונה מאוד מעולם התוכן שבו עסקינן) כגון כיצד נוכל למנוע מצב שבו רעידות אדמה גובה קורבנות, למידה מסדר ראשון תבחן כיצד רעידות אדמה מתרחשות ותנסה לחזות את התרחשותן על מנת להתכונן כיאות. למידה מסדר שני תבחן את מושג רעידת האדמה ויכולה להביא למסקנה שרעידות אדמה אינן גובות קורבנות אך נפילת בניינים כן!

אז הנה לנו מושג שצריך לעמוד לנגד עינינו כאשר אנו עוסקים בהפקת תובנות!

 

Information taxonomy plays a critical role in Web site design and search processes

טקסונומיה היא "החברה הטובה ביותר" של מתכנן האתרים באינטרנט ושל כל מנהל תכנים בארגון וזאת מכיוון שהיא מסייעת בהשגת שתי מטרות חיוניות; שביעות רצון של המשתמש והחזר השקעה.

למרות שמנועי החיפוש הופכים למתוחכמים יותר ויותרתהליך חיפוש המידע עדיין יכול להביא אותנו למצב שבו קיבלנו עודף אינפורמציה או שלא קיבלנו כלל את אינפורמציה המבוקשת. המאמר סוקר את החסרונות שמתגלים כתוצאה מהבניה לא נכונה של תכנים ולעומת זאת את היתרונות הרבים שיש לבניית טקסונומיה נכונה לטובת פיתוח אתרים ועיצובם וכן לטובת תהליכי חיפוש מידע ולניהול תכנים.

שווה קריאה:


והפעם: Intelligentkm

באתר קיימות כמה קהילות ידע מקצועיות אשר המשותף להן הוא החזון-שיתוף בידע ובינה ארגונית כאמצעי להשגת יתרון עסקי. אחת מהקהילות באתר היא קהילת ניהול ידע בה ניתן למצואחדשותמידע על אירועיםפרסומים ומחקרים שבוצעו.

צפייה מהנה!


כנסים קורסים ויתר פורומים בארץ ובעולם.


'The old believe everything; the middle aged suspect everything :the young know everything'

-- Oscar Wilde


המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135