העולם הטכנולוגי של ימינו מייצר יכולות ואפשרויות על ידי רשתות וקשרים.
פייסבוק הצליחה לחבר בין אנשים מכל העולם, מנוע החיפוש של גוגל אפשר חיבור בין אנשים למידע.
הצעד הגדול המתהווה במנוע החיפוש של גוגל, הוא חיבור בין מידע למידע.
מהו גרף הידע של גוגל (Google Knowledge Graph)?
גוגל יצרה רשת או כפי שהיא קוראת לו – גרף של הקשרים ויחסי גומלין אונטולוגיים בין סוגי מידע שונים.
אם עד לאחרונה חיפשנו מידע אך ורק על פי מילות מפתח, גרף הידע של גוגל, מאפשר לנו לשאול שאלות ספציפיות יותר, או לחפש ולקבל מידע מרוכז ואמין על ישויות – בני אדם, חפצים, אתרים בעולם, להקות, מותגים ועוד.
לכל ישות יש מאפיינים משלה, והיא יכולה להיות חלק מישות אחרת ו/או להכיל בתוכה ישויות אחרות (למשל הישות "עצים" היא חלק ממשפחת הישות "צמחים" ומכילה בתוכה את הישות "אקליפטוס").
לבסוף, הגרף יציג עבורנו מידע מרוכז עבור הישות שחיפשנו ועבור ישויות קשורות.
איך זה נראה?
מאגר המקורות והידע של גוגל רק הולך וגדל. כיום, גוגל מציגה מידע מתוך הגרף במגוון מקרים בחלונית מידע ייעודית.
חלונית המידע תוצג כאשר גרף המידע "כמעט בטוח" למה התכוון הגולש בחיפוש שביצע.
המידע יכול להופיע מעל לתוצאות החיפוש או לצד התוצאות.
מידע על תוצאות חד משמעיות, כגון – "השעה כעת בניו יורק", יופיע מעל לתוצאות החיפוש.
במקרים בהם נחפש ישויות, למשל – "אדם ", המידע יופיע לרוב לצד תוצאות החיפוש.
הגרף יציג מידע בסיסי על הזמר אדם עם תמונה שלו, יופיעו לנו רשימת השירים שהוציא ונוכל ללחוץ על קישורים לאמנים מאותו הז'אנר.
מתחת לחלונית הגרף, יופיעו תוצאות אלטרנטיביות של הישות המבוקשת. במקרה שלנו "אדם", יופיע קישור למידע על מין בני האדם.
סוג המידע יופיע בהתאם לישות ולמידע המובנה הקיים עליו ברשת.
האפשרויות הן רבות ורק הולכות ומתפתחות. חלקן קיימות כעת רק בגרסא באנגלית וצפויות לבצע "עליה" בקרוב.
איך זה עובד בעצם?
גוגל משתמשת במידע מאתרים שהיא מגדירה כאמינים על פי פרמטרים כמו גיל האתר, כמות העמודים הרלוונטיים והאינפורמטיביים ואיכות, כמות ומגוון הקישורים באתר.
אתרים עיקריים בהם היא עושה שימוש, הם למשל ויקיפדיה וויקינתונים..
בנוסף, הבניית המידע הופכת לקריטית על מנת שמכונה (כמו מנוע החיפוש) תדע להשתמש בו.
לכן, גוגל מאפשרת לבעלי עניין לבצע פעולות המסייעות להבניית המידע.
בעלי עסקים למשל יכולים להזין את פרטיהם ב- Google My Business ובכך גרף הידע יוכל להציג מידע בסיסי על החברה, כתובת+מפה וכו'.
אפשרות משמעותית נוספת היא שימוש בסימון Schema בתוך קוד ה-HTML של האתר.
בעזרת סימון זה (ששקוף למשתמש), מנוע החיפוש יודע לקבל מידע על ההקשר והקטגוריות הרלוונטיות לאותו פריט מידע מסומן ובעזרת מאגר ההקשרים המשמש אותו, מצליח "להבין" טוב יותר את האתר ולהשתמש במידע הקיים בו במידת הצורך.
תנו לתוכן להוביל
גוגל, כמו בעבר, מוכיחה שסוד איתור המידע טמון בתוכן עצמו.
דפים שיציגו מידע אמין ואיכותי הם אלו שיופיעו במעלה דירוג התוצאות. כתיבה על פי סטנדרטים אינטרנטיים ועל פי תבניות "קריאות" עבור מנועי החיפוש היא זו שתיתן את הטון לגבי איכות תוצאות החיפוש שיתקבלו.
התערבויות מלאכותיות לצורך קידום דפים בכל מחיר, עלולות לפגוע באיכות הידע שיתקבל בתוצאות החיפוש ברשת או בפלטפורמת הידע אותה אתם מנהלים או צורכים בארגון.
מנוע החיפוש, משוכלל ככל שיהיה, יציג יכולות "עקרות" למדי ללא עבודה נכונה עם התוכן ולא יוכל לייצר קשרים והקשרים מספיק חזקים עם פיסות מידע נוספות.
ככל שטכנולוגיות החיפוש יתקדמו ויהפכו לשימושיות ברשת הפתוחה ובארגונים, כך הן יצטרכו שאתם, אנשי התוכן, תדאגו למידע איכותי, מובנה ולוגי. הקפידו על שימוש בתבניות, על עבודה נכונה עם כותרות, על שימוש בקישורים, על הפרדה בין מידע רלוונטי למידע לארכיון וכו'.
מנוע החיפוש יידע לתגמל אתכם ולאפשר יכולות משופרות של הצגת דף תוצאות איכותי, יכולות הצגה ישירה של מידע רצוי, השוואה בין מספר מקורות מידע, גישה למידע נוסף שקשור / יכול לסייע ועוד ועוד.