להלן הסבר הגורמים המעודדים ומאפשרים, אחד לאחד:
1. החדרה של חזון ידע:
חזון הידע הנו הן לפיתוח החברה (באמצעות פיתוח ידע) והן לשרידותה (באמצעות שיתוף ידע).
החזון כולל את הידע שעל החברה לחפש ולייצר כדי לממש את חזונה העסקי/ארגוני.
ישנם שבעה קריטריונים מרכזיים להפיכתו של חזון ידע למוצלח:
i. מחויבות לדרך.
ii. נדיבות (!!!).
iii. סגנון ייחודי (לארגון).
iv. מיקוד על התאמת מערכת הידע לחזון.
v. מיקוד על מערכת תומכת משימתית.
vi. תקשור חיצוני של הערכים.
vii. מחויבות לעיצוב פתרון שייצור יתרון תחרותי.
לעיתים התפתחות הידע בארגון היא כל כך לא צפויה, שחזון ידע נכון אינו לנסות ולחזותו, אלא להתאמן לקבל את הלא צפוי.
ניהול שיח:
o השיח הנו הגורם המאפשר היחיד המשמעותי בכל שלבי פיתוח הידע. השיח הנו קריטי גם לשיתוף ידע קיים.
o ישנם ארבעה קווים מנחים מרכזיים לפיתוח שיח טוב:
i. עידוד פעיל של שיח (ע"י ההנהלה).
ii. יצירת אתיקת שיח בארגון.
iii. עריכת השיח: מיקוד בעיקר כדי להבטיח התקדמות.
iv. אימוץ שפה חדשנית (כדרך לאימוץ קונספטים חדשים).
o אופי השיח משתנה בכל אחד מהשלבים (כפי שניתן להבין מהקווים המנחים). בכל מקרה, ובכל שלב, מנהל השיח הנו ה-Caring Expert .
o מנהלים בעלי חזון מכירים בחשיבות עידוד וטיפוח עובדיהם בכלל ופעילי הידע בפרט באמצעות השיח.
גיוס פעילי ידע:
o פעילי ידע הנם אנשים אקטיביסטים בארגון המעודדים את שיתוף הידע ופיתוחו, מגיירי הידע ומפיצי השמועה. הם בד"כ מנהלים בכירים או מנהלי ביניים, אולם אין מדובר במנהלי הידע הארגוניים, שכן מנהלי הידע אחראים גם על צדדים ניהוליים ובקרתיים של הטיפול בידע.
o תפקידי פעילי הידע:
i. זרזים של יצירת ידע חדש.
ii. מתאמים של יזמות פיתוח ידע.
iii. סוחרים של ראיית הנולד.
o מי מתאים לעסוק בתפקיד פעיל ידע?
i. נציגי צוות התכנון האסטרטגי.
ii. המו"פ (מחקר ופיתוח).
iii. יחידות ייעודיות להעברת ידע וטכנוולגיה.
יצירת ההקשר הנכון:
o יצירת ההקשר הנכון עוסקת במבנה ארגוני תומך המאפשר את פיתוח הידע ומתארת את המונח היפני"BA". יצירת ההקשר משלימה את ההוקרה וההבנה, ולא ניתן להסתפק רק ברכיב אחד ללא השני. יצירת ההקשר הנכון עוסקת לא רק בהגדרת המבנה הארגוני, אלא גם במימושו בפועל, תוך מתן מקום לצמיחתו והתפתחותו בהתאם לנסיבות הארגוניות/עסקיות ובהתאם לאנשים המממשים את התהליכים.
o שיתוף הידע ופיתוחו מתבצעים הן פנים אל פנים, והן באופן וירטואלי; ברמה האישית וברמה הקבוצתית. יצירת ההקשר הנכון חייבת לאפשר מקום לכל אלו.
o המבנה הארגוני התומך יכול להשתנות מחברה לחברה: ניתן להחזיק יחידות ריכוזיות במטה הקושרות את הקבוצות השונות ומאפשרות את שיתוף הידע; ניתן לעבוד במבוזר ולייצר תנאים תומכים באמצעות פרויקטים רוחביים ומפגשים קבועים; וניתן לייצר כל שילוב אחר, ובלבד שניתנה הדעת, כיצד המבנה תומך את שיתוף הידע הקבוע, ולא באופן דחוק.
הפצת ידע מקומי ברחבי הארגון:
o בחברות, ובפרט בחברות גדולות, לא קל כלל להפיץ את הידע. ישנן חברות גלובליות, ששם מדובר במשימה בפני עצמה. חשיבות הפצת הידע ברורה, שאם לא כן, מאמצינו בפיתוח הידע לא ממוצים במקרה הטוב, ומבוזבזים או יורדים לטמיון במקרים אחרים. רוב הידע מתפתח בקבוצות קטנות, ולכן ההפצה קשורה לשלב האחרון בפיתוח.
o ישנם שלושה שלבים בהפצת הידע:
i. תנעת תהליך ההפצה, כולל ההבנה שיש להפיצו ומציאת הערוץ המתאים (עלות-תועלת).
ii. אריזת הידע: תיעודו ושיגורו. יש לתת את הדעת מה מתוך הידע יתועד (לא טריוויאלי כלל ועיקר), איך יתועד ואיך יאורגן. לדוגמא, כותבי הספר גורסים שידע על Best Practicesעדיף לשתף דרך סדנאות ואילו ידע על מודיעין עסקי באמצעות Mail; ידע על תהליך ייצור יפיצו באמצעות הדרכות; וכדומה.
iii. יצירתו מחדש של הידע ע"י הקבוצה המקבלת. לעולם הידע אינו מתקבל כמות שהוא. במקרה הפחות, הוא עובר אינטרפרטציה; במקרים מורחבים יותר הוא עובר התאמה מחודשת לצרכים המקומיים. יש להכיר בכך ולהבין שלעולם הידע שנמסר אינו הידע שהתקבל. בספרו הקודם (The Knowledge Creating Company) Nonaka התייחס לשלב זה כשלב ההפנמה במעבר מידע גלוי לידע סמוי מחדש.
הבנה נכונה של התהליך תאפשר למנהלים לבצעו מתוך כבוד ודאגה נכונה, ולא להתייחס אליו כשלב טכני בלבד.
o ישנם מספר גורמים ארגוניים היכולים לעכב את הפצת הידע: סיווגו העסקי של הידע; הבדלי תרבות בין הקבוצה שיצרה את הידע, לאלו המקבלים אותו;ומעבר לכל, החסמים התרבותיים הרגילים באימוץ משהו שלא פותח על ידינו.