ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון יוני 2005 - מהדורה מס' 69
גיליון יוני 2005 - מהדורה מס' 69
גיליון:

ושוב כמידי שנה, אנו שמחים לשתף את מי שלא יכל להשתתף בסקירת ועידת ניהול הידע השנתית לניהול ידע KM05. הכנס של ROM Knowledgeware ואנשים ומחשבים, הווה גם השנה, את הכנס הגדול בהיקפו בנושא ניהול ידע (גם ברמה בינלאומית). בכנס השתתפו כ- 500 עמיתי ניהול ידע. בכנס הוכרז לראשונה על שת"פ בין יעל תוכנה ורפא"ל, בנושא תוכנת ניהול ידע, הוצגו Case Studies שונים לניהול ידע וניתנו הרצאות מתודולוגיות על התנהלות פורטלים (מסעות רום-י העכבר ב- Portal-land), על שיווק והטמעה, על הפקת לקחים וחדשנות ועל IT (מערכות מידע) וניהול ידע. בין היתר התמודדנו עם השאלה בדבר מקומו של איש מערכות המידע בפרויקט ניהול הידע בארגון.

בכנס נחשפו תוצאות סקר ניהול הידע הראשון הישראלי, שחשף תמונה עדכנית על מצב ניהול הידע בישראל: 45% מהארגונים שהשתתפו בסקר העידו על קיום פרויקט ממוסד לניהול ידע בארגונם; התקציבים השנתיים משתנים מאד ונעים בין 10,000$ לשנה (46%) לסכומים גבוהים יותר (8% הכריזו על השקעה בין 300,000-500,000$ ו- 3% הכריזו על השקעה שנתית בגובה העולה על כך). פעילות ניהול הידע מבוצעת בדרך כלל על ידי אנשים שמקורם מתחומי הליבה הארגוניים (לא ע"י מחשוב, משאבי אנוש וגופי מטה אחרים). פתרונות ניהול הידע המיושמים מגוונים- אך הבכורה כמובן לפורטלים. וסקופ קטן שלא פרסמנו: השימוש ב- Sharepoint כפורטל, נפוץ אצלנו ברמה גבוהה יותר מהממוצע העולמי (שגם הוא גבוה): מבין 38 ארגונים שהכריזו שעושים שימוש בפורטל 16 הכריזו על שימוש ב- SPS, 2 על שימוש ב- Oracle, 3 על שימוש ב- SAP Portal ו- 17 על טכנולוגיות אחרות (כמעט כל אחד- פתרון אחר). בתוצאות הסקר במלואן ניתן לעיין בפורטל רום. בסיומו של הסקר הוענקה הגרלה בה זכתה ענת מילר שפייזר מ- UPS בהשתתפות חינם בקורס ניהול ידע-לדעת יותר, מבית ROM Knowledgeware שיחל ביוני.

השורה התחתונה: הפנינג ניהול ידע!

להתראות בשנה הבאה.



כמידי חודש, אנו חושפים מעט את פעילויות רום. החודש, אנו מבקשים להסב את תשומת לב כולם לפעילות ניהול ידע ההולכת ומתרחבת בקרב יותר לקוחות- תמיכה בניהול הידע מהשטח: בצד הפעילות האסטרטגית, המנוהלת באופן מרכזי, עתיר משאבים, עתיר זמן, אך גם ממוקד בפעילויות מוגדרות בלבד, עולה דרישה לאפשר ניהול ידע גם ע"י גורמים נוספים שלא תועדפו לפעילות המרכזית בשנה הקרובה. פעילות זו אינה מעידה עדיין על תרבות של ניהול ידע ארגונית, שכן היא מתמקדת, ברוב הארגונים, בהקמת אתרים ופעילויות שיתוף ידע בסיסיות. אולם: א) בהחלט הלה מעיד על מגמה של תחילת שינוי תרבותי במסע הארוך בו אנו פועלים. ב) על הארגונים להיערך, ולהיערך היטב, לפעילויות שכאלו, המחייבות התייחסות אחרת מהפרויקט המרכזי. בהחלט לא מומלץ להתעלם מהם, שכן לא תועדפו, אלא לתת מענה, שונה בהיקפו, שונה באופיו, אך מבוסס על אותן מתודולוגיות בסיס, לקיומו של ניהול ידע מבוזר בארגון. רום פיתחה שיטות וכלים לפיתוח מהיר עבור פרויקטי שטח שכאלו. לפרטים נוספים ניתן לפנות אלינו ונשמח לשתף גם אתכם. מאחלים לכולנו "צרות" טובות כאלה.


נכתב ע"י בן-ציון פורת

לניהול ידע יש הרבה מן המשותף עם הממ"ג (מערכת מידע גיאוגרפית - GIS): פעילות חוצת גבולות (ואחוזות) בארגון, מפגש של תחומי עיסוק וידע אנושי מגוונים, קשר מיוחד להנהלת הארגון וליבת הפעילות הארגונית, מורכבות טכנולוגית וקושי באינטגרציה עם כלל המערכות בארגון, נושא שמרבים לדבר אודותיו אך מעטים מבינים אותו, הטמעה קשה, תקציבים גדולים והחזר עלויות נראה לעין עמום, ספקים שונים המציעים את השמים, ועוד...

המצב כיום בתחום ניהול הידע מזכיר את ימי הממ"ג לפני כעשר שנים - מאות משתתפים בכנסים, כאשר רק מעטים מבין הנוכחים בכנסים עוסקים בפועל בהקמת מערכת מידע גיאוגרפית ובתפעולה. דומה שניהול הידע הוא השלב הבא באבולוציה של הממ"ג, מעבר מהתחום המרחבי המוחשי למימד מנטאלי-חברתי. הידע והניסיון ההולכים ומצטברים אצל העוסקים בממ"ג ובארגונים, יכול לעמוד לרשות ההולכים בראש מחנה ניהול הידע, אם רק ידעו כיצד לנהל את הידע הזה.

בשולי שני הכנסים המוצלחים בנושא ניהול ידע שהתקיימו לאחרונה, ועידת העסקית השלישית לניהול ידע KM05, מבית ROM Knowledgeware ואנשים ומחשבים וכנס K2K  , נבט רעיון לקיים מפגש וירטואלי או פיזי לדיון והפריה הדדית בין עולם הממ"ג ועולם ניהול הידע,  בשיחות שהתקיימו ביני לבין אמיר טויסטר, מותיקי הממ"ג בארץ.  הופצה פנייה ב"איגרת" דוא"ל אל חברים ומכרים מהסקטורים השונים, העסקי, הממשלתי והביטחוני, העוסקים בממ"ג או בניהול ידע ולעיתים בשני התחומים, לקיים את המפגש תחת מטריה של אחד או יותר מבין הארגונים שהחברים פעילים בהם. תוך ימים ספורים התקבלו כעשר תגובות אוהדות. כעת מבוקש ארגון אשר ייקח את היוזמה בידיו וייתן במסגרתו במה למפגש בין אנשי הממ"ג לאנשי ניהול הידע, באופן חופשי וללא מחויבות ארגונית, לתועלת כולנו.
תודה לחברת
ROM Knowledgeware על העמדת הירחון כבמה לנושא. 

סקירה: הובלת דיון
נכתב ע"י עמית סטריקובסקי, ROM Knowledgeware

דיון הוא אחד הכלים השכיחים, השמישים והזמינים ביותר לניהול ידע.

ניהול דיון מיישם את עקרונות שיתוף הידע, הפצתו לחברי הקבוצה וקיום סיעור מוחות קבוצתי שגוזר תובנות מקצועיות, שניתן להכלילן גם מעבר לדיון הספציפי שבו נוצרו.

ואולם, למרות יישומו של הכלי מדי פעם אנו חוטאים לשימוש בו ועושים זאת בדרך שאינה אפקטיבית, ובכך למעשה מקשים על הגישה לתוצרים המבוקשים.

עיקרה של סקירה זו הוא להציג מספר טיפים לניהול אפקטיבי של דיון.

 

דיון קבוצתי הוא שיחה מתוכננת בין 3-10 משתתפים בנושא נבחר ומוגדר מראש המובל על ידי אדם שבקיא בדרכי הובלת דיון. מטרתו היא לאפשר הבעת דעות ולהעשיר את הידע הקיים בנושא שנבחר, כאשר הדגש במקרה זה הוא על למידת עמיתים.

זוהי דרך יעילה ביותר:

§         לשתף דעות ונקודת השקפה שונות, לעיתים מנוגדות.

§         לעורר עניין באתגרים הניצבים בפני הארגון, כמו גם לחדד אותם ואת ההתמודדות עימם.

§         לסייע לחברים בארגון שאינם מורגלים בשיתוף ידע לשתף ידע.

§         ליצור אווירה בלתי רשמית.

§         לאפשר גם לחוששים להביע את דעתם וליטול חלק פעיל בדיון.

 

הכנה לדיון

כמו כל דבר בחיים, גם לדיון חשוב להגיע מוכנים. הכנתו הנה תהליך מורכב, הדורש התייחסות לאספקטים רבים, חלקם אזוטריים לכאורה, אולם מהווים מרכיב חשוב במסה הכללית שיוצרת דיון מוצלח:

1.      צורת הישיבה המועדפת היא מעגל, חצי מעגל או U. בצורה זו כל חברי הקבוצה נגישים זה לזה מבחינה ויזואלית ויכולים ליצור קשר עין, שיש לו תפקיד מכריע ביצירת דיון פורה.

2.      ודאו כי התנאים הפיזיים במקום אופטימאליים: החדר לא צפוף מדי ולא גדול מדי, הכיסאות תקינים, טמפרטורת החדר נעימה וקיימת תאורה מספקת. תנאים פיזיים נאותים חיוניים לניהול דיון ממש כשם שהאוכל חיוני לגוף להפקת אנרגיה. קיימת נטייה להקל בהם ראש ולראותם כמשניים, אך מחקרים רבים מעידים כי לא כך הם פני הדברים ומשתתפי הדיון מייחסים חשיבות רבה לתנאים הפיזיים.

3.      הגדירו מפורשות את נושא הדיון. על הגדרת הנושא להיות ממוקדת – לא רחבה מדי אך גם לא צרה מדי.

4.      וודאו שהנושא מוכר לאנשים במידה מסוימת ושהוא קשור לעבודתם. ככל שהנושא מרכזי יותר ומוכר יותר כך יהא הדיון פורה יותר, ממוקד יותר ורב משתתפים.

5.      ודאו כי הנושא שהנכם דנים בו אינו שנוי במחלוקת. אם בחרתם אסטרטגית בנושא שנוי במחלוקת נסו לשער את ההתנגדויות והטיעונים המרכזיים שיועלו ולהציע להם פתרונות. חשוב להימנע ממצב שבו נושא שהועלה לדיון לא יזכה לתשובות, שכן הנ"ל עלול ליצור חסמים אצל המשתתפים לדיונים עתידיים.

6.      וודאו כי קיים אדם המסכם את הדיון.

 

ניהול הדיון:

1.      ודאו שאתם נוטלים חלק פעיל בדיון. דוגמה אישית לעולם תורמת.

2.      נהלו דיון פתוח אך הימנעו מוויכוחים.

3.      תרמו תרומה עניינית לנדון.

4.      שאלו שאלות להבהרת ופישוט הנושאים – בכך תסייעו למי שהדברים אינם נהירים להם וחוששים לשאול, להבין לעומק את הנושא הנדון.

5.      היו קצרים וברורים – מסרים קצרים מקדמים את הדיון ותורמים להיותו אפקטיבי.

 

הובלת הדיון:

1.      חשוב לגרום לקבוצה להרגיש נינוחה – ודאו שכולם מכירים האחד את השני.

2.      תנו לכולם הזדמנות להתבטא. ודאו שהאדם שמדבר נשאר ישוב – חלק מהאנשים ירגישו שלא בנוח לעמוד ולדבר מול קבוצה, והישיבה תגרום ליותר אנשים להשתתף בדיון ובמקביל להרגיש נוח יותר.

3.      ודאו שאין דובר אחד שמשתלט על הדיון – אם קיים "נואם" מרכזי, נסו להעביר את רשות הדיבור לאדם אחר בעזרת משפטים כדוגמת: "אני שם לב שיש לך הרבה מה להגיד בנושא, אולי מישהו נוסף ירצה להביע דעתו בעניין". חשוב להקפיד לא לקטוע בצורה בוטה כדי לא לסכל השתתפות עתידית של דובר זה בהמשך הדיון.

4.      הזמינו את האנשים המעוניינים לדבר להביע את דעתם. מומלץ להימנע מ"סבב דוברים" הנובע ממקום הישיבה.

5.      הובילו את הדיון אך אל תשתלטו עליו, בעיקר כאשר מתעורר דיון ער.

6.      ודאו כי הנושא הנדון רלוונטי לכל המשתתפים – קיימת נטייה להתפתחות "דיוני לוויין" – יש לקטוע אותם ולהחזיר את הדיון למסלולו המקורי בעזרת משפטים כדוגמת: "אני מבין שהנושא הזה חשוב, אך במסגרת הזמן העומדת לרשותנו כדאי שנצמד לנושא המרכזי".

7.      אם אתם חשים כי נקודה מרכזית טרם מוצתה חזרו והתעכבו עליה.

8.      הקפידו על עמידה במסגרת הזמנים שנקבעה. אם לא מוצו כל הנושאים שהועלו, הקפידו לציין זאת בפני המשתתפים ובדיווח על המפגש לקראת המפגש הבא.

9.      שמרו על רמת פתיחות גבוהה ועודדו אווירה בלתי פורמאלית. וודאו שהדיון נשאר רלוונטי לכולם – אל תיתנו לו להיגרר או להפוך משעמם.

10.  סכמו בקצרה ובמהירות את הדיון כך שכולם ירגישו כי אכן עלו תובנות ותוצרים חשובים מהדיון עצמו. בתום הדיון מומלץ לרכז את התובנות שעלו, לפנות לאנשים שתרמו ליצירתן, לתקף אותן ולפרסם אותן  (או להוסיפן למאגר התובנות הארגוני, אם קיים).

 

מיותר לציין כי מדובר כאן בסקירה כללית. אולם בקוצר היריעה מלהכיל, התמקדנו בדגשים עיקריים וכלים אופרטיביים לניהול הדיון. הקפדה על כלים אילו מיישמת מספר עקרונות חשובים בניהול ידע: שיתוף ידע בין חברי הקבוצה, ניהול סיעור מוחות ליצירת תובנות ושילובן במאגר התובנות הארגוני – בכך אנו מייצרים ידע חדש ותורמים לשימוש חוזר בידע שנוצר.

נכתב ע"י עומר בן יהודה, ROM Knowledgeware

רובנו מכירים את זה היטב...

בין אם יש לנו אתר מידע מבוסס עץ תכנים/פריטים, מערכת ניהול מסמכים, או אפילו מערכת תפעולית מבוססת תפריטים. לפעמים, אנחנו נכנסים לתפריט וחושכות עינינו... כמות הפריטים תחתיו כה גדולה עד שהיא יכולה למלא עץ בעצמה! להגיד ש"מרוב עצים לא רואים את היער" זה קצת נדוש, אז במקום זה נגיד שמרוב תפריטים לא רואים את התוכן...

אז מה עושים?

קודם כל, חשוב להכיר את העיקרון:

כמות הפריטים האופטימאלית בענף/תפריט בודד נעה בין 4-9. במקרה הצורך ניתן להגיע עד 12 פריטים אך חשוב להשתדל שהכול יכנס למסך אחד ללא צורך בגלילת אורך. ברגע שישבר מחסום זה, הדרך למשפט "נו מילא, יש כל כך הרבה, מה זה משנה אם יהיה עוד אחד..." קצרה. פחות מ-4 פריטים לא בהכרח מצדיקה פתיחת תיקייה בפני עצמה. זאת אלא אם יודעים מראש שהתיקייה תצמח או שההפרדה בוצעה כדי למנוע מהענף האב להיות גדול מדי.

איך עושים את זה?

§         תכננו העץ מראש כך שלא יידרש עומס יתר על ענף מסוים-  אבל גם אם העץ קיים כבר, זה לא מאוחר לתקן. הסידור המחודש ישפר את המצב הקיים ויקל על מציאת הפריטים.

§         חפשו את הדומה בין פריטים- יכול להיות שבענף מסוים יש פריטים בעלי מכנה משותף שאפשר לאחד לתת תפריט משותף.

§         ובאותו משקל, חשפו את השונה בין פריטים- יכול להיות שהמכנה המשותף בתפריט הוא רחב מדי ולכן נכנסים אליו יותר מדי פריטים. חפשו כיצד לצמצם את המכנה המשותף בתפריט ובכך לבודד את הפריטים הרלוונטיים בלבד. על שאר הפריטים להעתיק את מקומם לתפריטים אחרים ומתאימים יותר.

§         אחדו פריטים דומים- יכול להיות (וזה קורה הרבה) שאפשר לקחת מספר פריטים הדומים זה לזה או משלימים זה את זה ולחבר אותם יחד לפריט אחד. אתם מרוויחים פעמיים, גם מקטינים את כמות הפריטים וגם יוצרים בכל פריט עולם ידע שלם יותר.

§         במקרים קיצוניים, שברו את הכלים- אומנם פתרון יותר קיצוני, אבל לפעמים הוא היעיל ביותר. יכול להיות שהעץ עמוס פריטים כיוון שלוגיקת חלוקת התיקיות אינה נכונה או מתאימה כבר. לפעמים צריך לקחת את כל הפריטים בעץ התכנים ולסדר אותם מחדש בלוגיקה עדכנית: לסדר את הרמות מחדש, לתת לענפים שמות נכונים, לאחד נושאים, להפריד אחרים, ליצור ארכיונים וכו'... זו הזדמנות לעשות רענון שורות.

§         חפשו שיטות חדשניות להצגת מידע- עצים מסוימים הם עמוסי פריטים בגלל דרך הצגת המידע. חשבו על תבניות הצגה שעשויות להפוך מידע רב ומפוזר למסודר. לדוגמא: במקום להקים תיקייה ובה צדדים שונים לאותו נושא (לדוגמא הצגת מבצע), הקימו פריט אחד המהווה שער לנושא והכניסו את המידע כקישורים (עוגנים) בתוך מסמך אחד או שהסתירו את שאר הפריטים כך שהקישור אליהם יהיה רק דרך הפריט הבודד. כך מס' פריטים יכולים להפוך לפריט אחד בעיני המשתמש. וזו רק הדוגמא הקלאסית, בכל ארגון ניתן למצוא פריטים שאפשר להפוך לתבנית וכפתור קבוע היושב על המסגרת המרכזית. לדוגמא: מפות, נהלים, אנשי קשר, רשימות מצאי ולוגיסטיקה וכו'...

לסיכום,

עץ תכנים עמוס פריטים הוא לא חקוק באבן. ותירוץ כמו "יש לנו בארגון המון ידע" לא מתקבל. לא משנה כמה ידע יש בארגון, תמיד אפשר למצוא דרך לסדר אותו בצורה אינטואיטיבית (יחסית) שתקל על המשתמשים.
וזכרו, עץ תכנים מסודר שווה כסף! כסף שמתורגם לזמן עבודה, למניעת טעויות, לעבודה על פי נהלים, להקטנת  למידה חוזרת של ידע וכו'. שווה את המאמץ.

בהצלחה!

נכתב ע"י עומר בן יהודה, ROM Knowledgeware

רובנו למדנו בשנות בית הספר היסודי שיעורי תושב"ע על רבי עקיבא שהיה מסתכל על הירח כדי לגלות מתי נכנס ראש חודש. תושב"ע היא למעשה תורת ישראל ועקרונות היהדות כפי שעברו בעל פה, מדור לדור. זהו מונח שממחיש את אחד הנושאים היפים ביהדות: את ההעברה מאב לבן באמצעות סיפורים ודברי חוכמה; העברה שקרבה את המשפחה והקהילה ע"י שיתוף ושיחה.

תושב"ע הנו למעשה קיצור של המונח: תורה שבעל פה.

וזהו במובן המילולי, גם פירושו בהקשר שונה לחלוטין שהושאל לעולם שונה לחלוטין- חברת תושב"ע. חברת תושב"ע הנה חברה המנהלת את הידע בעל פה עם מינימום תיעוד. דומה, אך שונה; ללא היופי וללא הקסם.

כמה פעמים יצא לכם לבצע פעולה שאתם יודעים "שתמיד עשו" אבל אף אחד לא יכול לשחזר למה עושים זאת ואיפה זה כתוב?

ניהול תהליכי עבודה וידע בצורה כזו אופייניים בעיקר לחברות קטנות ו/או לחברות בהקמה שמקימות ולומדות את תהליכי עבודתן תוך כדי עבודה. ולעיתים זה הקסם שבהן. ארגון כזה , היות ואין בו נהלים כתובים, הוא צעיר, דינאמי וגמיש בו לעובדים יש תחושת חלוציות ומרץ רב. אולם, ככל שהזמן עובר, קסם זה יכול להפוך גם לכוח שיהרוס את ההצלחה. נהלים נשכחים או מקבלים אינטרפרטציה שונה ע"י אנשים שונים, ידע תובנות ולקחים שנלמדו אינם מועברים, ומשותפים או מתועדים והארגון נאלץ ללמוד אותם כל פעם מחדש, ומשאבים רבים מתבזבזים על פעולות תיקון או למידה (שכבר נעשתה). התורה שבעל פה הופכת למכשול.

אפילו ביהדות שמו לב לכך שככל שהדורות מתקדמים, הידע המועבר קטן ומשתנה ולכן הוחלט להפוך אותו לידע כתוב- כך נולד המסע בן שש הדורות שבכתיבת המשנה (התושב"ע) שנחתמה לבסוף ע"י רבי יהודה הנשיא. כך הפכה היהדות לדת המנהלת ידע הראשונה בהיסטוריה.

כנראה, שמה שטוב לדת היהודית טוב גם לחברות עסקיות. ניהול ידע בחברה ע"י תורה שבעל פה הוא מתכון לטעויות, תקלות, איבוד משאבים וניוון. על ארגון לשאוף לאסוף את הידע שהוא צובר, לתעד אותו וליצור דרכים נוחות לאחזורו בהקשר ובזמן הנכונים. על התורה שבעל להפוך למידע כתוב שישרת את הארגון כולו על ציר האנשים ועל ציר הזמן וכך יוכל הארגון למנף את הידע שבו ולתרגם אותו להצלחה עסקית.

אז מהיום, אל תאמרו חברת תושב"ע (חברת תורה שבעל פה) אלא תושב"ך- (חברת תורה שמתועדת בכתב).

בכל חודש, אנו מביאים לכם מאמר בנוגע לניהול ידע. הפעם, בחרנו במאמר על לקחיה בתחום ניהול ידע של חברת Centrelink הנותנת שירותים ליותר מ 6.4 מליון איש באמצעות יותר מ-450 מרכזי שירות


בכל חודש אנו ממליצים לכם על אתר הכולל חומרים מגוונים בנושא ניהול הידע. החודש, בחרנו להפנות אתכם אל אתר חברתwww.entopia.com העוסקת בתוכנות ניהול ידע.

תיהנו!



כנסים קורסים ויתר פורומים בארץ ובעולם.


"Mistakes are opportunities for improvement rather than times for Punishment"

David Gurteen


המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135