ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון מאי 2000 - מהדורה מס' 8
גיליון מאי 2000 - מהדורה מס' 8
גיליון:

לפי מחקר שנעשה לאחרונה, ע"י קבוצה בשם Korn/Ferry International ביחד עם בי"ס למנהל עסקים באוניברסיטת דרום קליפורניה, עולה כי "ניהול אפקטיבי של הידע" ו- "שימוש חוזר בידע" הנם ברמה נמוכה מאד, אפילו יותר משהיינו מצפים.

עפ"י הממצאים, מסתבר:

88% מהנשאלים טוענים שאין להם גישה ללקחים שנלמדו בתוך הארגון;

70% מדווחים שלא נעשה שימוש חוזר בידע בתוך החברה;

64% לא עושים שימוש באמצעים הטכנולוגיים העומדים לרשותם.

כתוצאה מכל אלו, נותנים הנשאלים לארגוניהם (61%) ציונים נמוכים ביותר ביצירת רעיונות ויישומים חדשים.

עם יד על הלב: אנחנו טובים יותר?

לכולנו ברור שלא כל ידע שווה ניהול. קיימות שיטות רבות, כמו אלו שהוזכרו לעיל למיפוי ידע השווה "ניהול". פעמים רבות, יש אפילו תחושת בטן ללא תהליך מוסדר, המצביע על חלק ממוקדי הידע אותם כדאי לנהל.

מה אם כן הגורם המרכזי להצלחת פרוייקט לניהול ידע? מדוע יש כישלונות ואי הצלחות, אם התהליך כה פשוט ומוגדר היטב?

השכל בניהול ידע, הנו כפול:

א. ב"מיקוד" והיצמדות לכל אורך הדרך ב"מה" שאכן משפר את המטרות הרצויות, ובמידה ניכרת. ניהול ידע לכשעצמו (כפי שכבר נטען פעמים רבות) הנו רק אמצעי.

ב.  ב"איך". השיטה בה מנהלים ידע חייבת להיות חכמה: זאת, היות והאנשים לא תמיד רוצים לשתף ידע, היות וגם אם רוצים לא תמיד יש פנאי מספיק ומודעות לנושא, והיות ואלו הנדרשים לידע, אפילו לא יודעים על קיומו.

חייבים להיות יצירתיים ב"איך". לא ניתן להסתפק בבנק ידע, דוגמת אתר אינטרא-נט המכיל את כל התשובות הארגוניוות. נדרש:

(1) לבנות מספר פתרונות ייעודיים המתאימים לצורך הידע אותו מבקשים לנהל. לא פתרון כולל אחד לכל הצרכים כולם, אלא סל פתרונות משולב ומותאם לצרכים.

(2) לבנות פתרונות המגיעים במידת האפשר קרוב למבצעי התהליכים. קרוב לאלו היוצרים את הידע, וקרוב לאלו הנדרשים לו. פתרון מיטבי- מאגר אקטיבי המבקש את הידע כשנוצר, ומציעו בתהליכים הרלוונטיים בהם נדרש. היות ולא תמיד ניתן לבנות מאגר אקטיבי, יש להשתדל שיהיה לפחות נגיש, מפתה ומזמין להיכנס לתוכו, בין אם לצורכי ניהול ידע, ובין אם לצרכים אחרים הגורמים למשתמש לשהות בו.

לפרטים נוספים ודוגמאות ניתן לפנות לעורך העיתון.

והפעם על "יכולת ליבה":

יכולת היא צירוף של כישורים, כשרים וטכנולוגיות.

יכולת ליבה מבטאת ייחודיות ומקור כוח ארגוני ומורכבת מסך הלמידה, הכישורים והמיומנויות של פרטים ויחידות משנה בארגון.

יכולת לבה מובילה ליצירת ערך מוסף ללקוח; היא ייחודית לארגון וניתן על בסיסה ליצור יכולות, רעיונות, שירותים ומוצרים חדשים.

ניהול ידע לטווח הרחוק, הנה תפיסת עולם ניהולית. יש לנהל ידע בכל מקום בו יש ידע, ניהולו יכול לסייע לייעול הארגון או מינופו, ושהעלות הכרוכה בניהול הידע אינה גבוהה מהתועלת.

 

אולם, בהסתכלות לטווח הקצר והבינוני יגלה כל ארגון שכבר קיימות בו פעילויות רבות, פעילויות עתירות ידע שניהול הידע שבהן יכול לסייע מאד לארגון. לא ניתן להתחיל בבת אחת לנהל את כל הידע הקשור.

מטרתו של תהליך מיפוי צורכי ידע מטרתו להציף את הנושאים המרכזיים שם כדאי לנהל את הידע ולתעדף את הנושאים בהם כדאי להקדים על פני האחרים.

ניתן לבצע מיפוי שכזה ברמת הארגון כולו, או ברמת היחידה.

הפרמטרים הנבחנים לכל נושא מועמד הינם:

 

א.       רמת הידע הקיימת:

בחינת הידע הקיים וחלקו במיומנויות הנדרשות מבעלי התפקידים השונים. ישנם תפקידים, בהם נדרש ידע הניתן לרכישה באופן פורמאלי (קורסים, ספרים וכו'); בתפקידים אחרים, הניסיון המצטבר בתפקיד הוא הדומיננטי. 

שאלות אותם ניתן לשאול כאשר מנסים לבחון את רמת הידע הא-פורמאלי:

·         מהי רמת תחלופת האנשים בתפקיד

·         כיצד מכשירים אדם חדש

·         מה נוסח מודעת דרושים לתפקיד

יש לאתר, כשלב ראשון את הנושאים והתפקידים בהם יש "רמת ידע א-פורמאלי גבוהה".

 

ב.      עלות

בחינת עלות ניהול הידע. 

עלות ניהול הידע כרוכה במספר אלמנטים:

·         קיומם של תהליכי עבודה מסודרים לביצוע תפקיד

·         יישומם של תהליכי עבודה אלו הלכה למעשה; אחידות בין היישום ע"י האנשים השונים בארגון.

·         רמת שילוב המחשוב בתהליכי העבודה השונים; רמת השימוש בתוכנות תפעוליות.

·         שונות בעלי התפקידים (האם 1,000 איש הנם 200 תפקידים של 5 איש לכל תפקיד, או 1,000 בעלי תפקידים שונים?(

·         מוכנות האנשים לשינוי.

·         עלות פרויקט ההקמה: כולל עלות שינויי תוכנה, תהליך, הקמת גרעין ידע והטמעה

·         עלות התחזוקה השוטפת להוספת פריטי ידע ובחינת עדכניותם באופן שוטף

 

ג.       תועלת: 

רמת התועלת שתצמח לחברה במידה ונושא הידע ינוהל; מידת הכאב לארגון במידה והידע לא ינוהל.

כדי לענות על שאלות אלו, יש לעיין ראשית ביעדי הארגון, ולבחון: 

·         איזה יעדים מקדם ניהול הידע הספציפי

·         עד כמה מקדם ניהול הידע את היעד

·         מה יקרה, במידה והידע לא יהיה קיים בארגון? מה הסיכוי שיקרה מצב שכזה

 

ד.       תוחלת חיים: 

רמת תוחלת החיים של פריטי ידע. תוחלת החיים אינה מדד עצמאי שכן היא משלבת אלמנטים של עלות. עם זאת, מן הראוי לבוחנה בפני עצמה: 

כמה זמן "חי" כל פריט לפני שהוא מתיישן? פריטים בעלי תחלופה גבוהה עלותם גדלה.

 

ה.      תזמון: 

הזמן הקריטי בו לא מומלץ להיכנס לפעילות למחלקה / תפקיד ספציפיים. ישנם תפקידים בהם נושא תעדוף הזמן הנו קל להגדרה וקבוע (מחלקת כספים- לפני סוף שנה); לעומתם במחלקות אחרות הנושא ניתן להגדרה בהתאם לתוכנית עבודה( לחץ לסיום פרויקט); ישנם תפקידים וקבוצות בהם יש שינויים רבים ולכן יש לרענן את נושא התזמון אחת לתקופה, ובוודאי לפני כל החלטה על תחילת פעילות בקבוצה זו. 

 

ו.        סיכויי הצלחה: 

בכל ארגון, נושא ניהול הידע טעון עדיין הוכחה. היות והנושא אינו מובן דיו, מוחשי דיו, לא בהכרח ברורה נחיצותו. כחלק משלב המיפוי, יש לאתר את מוקדי הידע המומלצים לפיילוט. כאלו, שמעבר לניהול הידע שיושג בהם, ניתן יהיה לעשות שימוש בהם כאלמנט שיווקי לנושא. קריטריונים לבחינת ההצלחה כפיילוט כוללים

·         מוכנות האנשים לשינוי

·         תלות התהליך בגורמים חיצוניים (היכולים לעכבו).    

עבודת מיפוי הנה חשובה להגדרת סדרי העדיפויות של הטיפול בניהול הידע בגופים השונים בארגון. יש לזכור בכל מקום, תמיד קיים ידע, חלקו מנוהל וחלקו לא. המיפוי המושכל אמור לסייע למתכווננות על מוקדי הידע בהם כדאי להקדים לטפל, הן לרווחת הארגון (יותר תוצאות בפחות משאבים) והן לרווחת הפרויקט (במידה וחשיבות נושא ניהול הידע לא הוטמעה דיה). 

 

ז.        שיווקיות: 

ההשלכות על המשך פעילות ניהול הידע, במידה ופעילות ניהול הידע תצליח, וגורמים שונים בארגון ייחשפו לה.

פרמטרים המשפיעים על רמת השיווקיות:

·         ליבתיות התחום המדובר

·         יכולת חשיפת הפעילות לאנשים רבים בארגון

·         התדמית של הנושא לפני ניהול הידע כ"בעייתי" / "מחייב שיפור"

·         מידת ייצוגיות הפתרון ויכולת להסיק ממנו לגבי פרוייקטי ניהול ידע נוספים.

 

ניהול ידע הנו אמצעי ולא מטרה;

על המיפוי לאתר את המקומות בהם אמצעי זה, אכן עוזר למטרה העיקרית שלה ארגון- השגת יעדיו. 

בעולם:

 

תאריכים

מקום

נושא

פרטים

2-4/5/00

Virginia, USA

Analytical Uses of Collaboration

Seattle, USA

Information & Content Management

http://www.interdoc.ca

בארץ:

תאריכים

מקום

נושא

פרטים

 14-18/5/00

מכללת היי-טק

הרצליה הפיתוח

 

Collaborative  Solutions by Using MS Outlook and Exchange

http://www.microsoft.com

/train_cert/courses

/1593afinal.htm

21/5/00

ג'ון ברייס הדרכה

רמת גן

 

Building KM solutions with Microsoft Office 2000

03-7535739

5/6/00

דן אכדיה

הרצליה הפיתוח

 

Knowledge in Action # 5


 

לקבלת מידע על כנסים מאוחרים יותר (לאחר המועדים לעיל) ניתן לפנות לעורך העיתון

המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135