ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון אפריל 2006 - מהדורה מס' 79
גיליון אפריל 2006 - מהדורה מס' 79
גיליון:

סקירה- KM Expert Summit 2006

גם השנה, כמו כל שנה, אנו שמחים לסקור את הועידה השנתית לניהול ידע KM Expert Summit 2006, עבור אלו מכם שלא השתתפו בה, ואלו שהשתתפו ורוצים לשתף אחרים. הכנס, המתקיים זו השנה הרביעית, בשיתוף אנשים ומחשבים ו- ROM Knowledgeware, היה גם השנה הכנס הגדול בהיקפו בארץ בנושא, ובין הכנסים הגדולים בעולם (אם לא הגדול שבהם). בכנס השתתפו 700 איש!!!

אז מה היה בכנס...



נשיא הודו ממליץ לקהילה המדעית בארצו לנהל ידע

נשיא הודו עבדול קאלאם, ממליץ למרכז המדע בעיר Bangalore, ליצור קהילת ידע שיתופית שתשמש פלטפורמה למדענים, חוקרים ומכובדים אחרים לחלוק ידע עם סטודנטים הודים ופקולטות באוניברסיטאות השונות.

בהרצאתו הצהיר הנשיא, שבאמצעות שיתוף וניהול ידע, ברצונו ליצור מרכזי אקדמאי וירטואלי כדי שהחינוך האיכותי שבמרכזים המדעיים הגדולים יגיע לכל שאר חלקי המדינה".

לדעתו, בזכות הכלכלה המשתפרת, הודו בשלה כעת למהפכת ידע שבאמצעות 540 מליון הצעירים בה תהפוך למדינה מפותחת ומקום טוב יותר לחיות בו.

100 החברות המשפיעות בעולם בניהול הידע

כל שנה עורך המגאזין KMWORLD סקר עולמי לזיהוי 100 החברות המשפיעות ביותר בעולם בתחום ניהול ידע שלפיו מיישמות באופן האמיתי ביותר את עקרונות ניהול הידע ויוצרות מהפכה באופן שבו ארגונים עובדים.

תהליך המיון מתחיל בכל שנה בדצמבר ונמשך עד דצמבר הבא. פרסום התוצאות הוא בחודש פברואר /מרץ. במהלך הסקר, מתפעל המגאזין קהילות ידע בלתי פורמאליות ה"פוקחות עיניים" על ארגונים "מבטיחים" ובתהליך איטי מצמצם רשימה של למעלה מ- 1,000 ארגונים ל- 100.

בין שמות הארגונים הזוכים, לא כולם מוכרים בארץ, אך מרביתם כגון IBM, KANA, Google, Plumtree, Oracle ואחרים, חלקם מוכרים, אחרים פחות.

המאפיין המרכזי של כל ארגונים אלו הוא ההקשבה ללקוחות! מקבלי ההחלטות מבינים יותר מתמיד שערכו האמיתי של הארגון הוא לא המוצר, אלא בלקוחות.

תהליך איתור החברות המשפיעות לשנת 2006 כבר החל.

השקת Office 2007 לקראת סוף השנה

במאמרו "Office 2007 כמאפיין תהליכי עבודה וכלים לשיתוף פעולה" סוקר Aaron Ricadela את ההשקה המתוכננת של Office 2007.

המערכת מאפשרת התאמה אישית של מערכת ההפעלה ומשלבת יישומים התומכים בניהול ידע, כגון כלים לניתוב מסמכים בתוך חברות ובין צוותי עבודה, פרסום תיקים של קבוצות עבודה וכלי לניהול קבוצות מוצרים גדולות עבור מפתחים שעובדים מרחוק.

המערכת נועדה לשקף מגמות חדשות במקום העבודה ולתמוך בשיתוף הפעולה המתרחב בין עובדים בחברות שונות וגידול במספר העובדים הניידים. באמצעות ממשק משתמש חדש לתוכנות הקיימות, המערכת מאפשרת חווית משתמש ברמה אחרת לגמרי.

אכן אנחנו מתחילים לראות שעקרונות ניהול ידע נכנסים יותר ויותר גם לעולם פיתוח התוכנות.

קורס ניהול הידע "לדעת יותר" נפתח ב- 24/4/06!

בין נושאי הלימוד: בעלי תפקידים בניהול ידע , פרויקט ניהול ידע, אתרים , קהילות ופורטלים, מומחים, העברת תפקיד, הפקת לקחים וניהול תובנות, ארגון תכנים, ניהול השינוי הארגוני

מתכונת הקורס: 5 מפגשים (מפגש בשבוע) בין השעות 09:00-16:30 מיקום הקורס: בית עוז, רחוב אבא הלל 14, רמת גן (מתחם הבורסה)

כל משתתף בקורס זכאי לפגישת ייעוץ ללא תשלום!!



נכתב ע"י עומר בן יהודה, ROM Knowledgeware

החודש, אנו מביאים ראיון שנערך בחודש מרץ האחרון עם מוריה לוי מנכ"לית חברת ROM Knowledgeware:

מוריה לוי, מובילת תחום ניהול הידע בישראל, מנכ"לית חברת הייעוץ ROM Knowledgeware , בעלת תואר שני במדעי המחשב, נרשמה ללימוד דוקטורט (בניהול ידע), נשואה לאלוף משנה בחיל האוויר ואמא ל- 4 ילדים.

כיצד התחלת לעסוק בניהול ידע?

לניהול ידע הגעתי כמעט במקרה, במקור אני מעולם התוכנה בו עסקתי וצברתי ניסיון של 10 שנים בהכנסת טכנולוגיות ומתודולוגיות חדשות לארגונים.

בתפקידי האחרון, עסקתי בהסמכת בית תוכנה בו עבדתי לתקן ISO9001. ואכן, הארגון הפך ל"בית התוכנה האזרחי" הראשון שזכה בתקן כבר ב"טסט  ראשון". ההישג היה גדול אף יותר כשאני נזכרת כמה מבולגן היה הארגון בתחילת הדרך וכמה שינויים הוספנו לחברה, שאינם קשורים כלל ל- ISO בניסיון לשדרגו ולשפרו בהתאם לגידול שעבר באותן שנים.

בסיום הפרויקט, עזבתי את החברה כדי לפתוח בית תוכנה משלי. בשלב הזה עדיין לא חלמתי ניהול ידע.

הצעת העבודה הראשונה שקיבלתי כעצמאית, עיצבה עבורי את המשך הדרך. מנהל בחברת היי-טק  FOXCOM הציע לי לבצע פרויקט ניהול ידע (1998). כיוון שלא הכרתי את התחום, השבתי תחילה בשלילה.  אולם, ההזדמנות סקרנה אותי והתחלתי ללמוד את התחום.

להפתעתי, מצאתי שבישראל מתהווה חבורה ראשונית של אנשים הלומדים את התחום. הבנתי שניסיוני בהטמעת איכות והטמעת מתודולוגיות, יכול לשמש אותי כקרש קפיצה לתחום. הסכמתי לקחת את הפרויקט. הצצתי והתמכרתי.

תוך חודשיים כבר הייתי בקשר עם עדנה פשר חלוצת ניהול הידע בישראל שחיפשה שותף לפתרונות ניהול ידע טכנולוגיים ומעשיים. בינואר 99 הקמנו במשותף את  ROM.

כיום, רכשתי את חלקה של עדנה ושל שותף נוסף, והחברה המונה 16 עובדים, היא בבעלותי המלאה.

כשלמדת על ניהול ידע, מה משך אותך לעסוק בתחום?

מצד אחד, אני אשת מתודולוגיות עם רקע טכנולוגי הנמשכת לתחום הלוגי המאפיין את עולם התוכנה. ומצד שני, אני גם אדם שמאמין באנשים. קסמה בעיני האפשרות לעסוק בתחום המשלב את התחום האנושי- מתודולוגי- טכנולוגי יחד. בנוסף, הייתה זו הזדמנות נדירה לפתח תחום בתולי כמעט מ- 0. האתגר שבכך משך אותי מאוד.

מניסיונך הרב, כיצד היית מגדירה ניהול ידע?
בעיקרו, ניהול ידע הוא שיתוף מושכל בידע באמצעות מתודולוגיות מובנות ועל פי שיטות וכלים סדורים לקידום מטרות הארגון בטווח הקצר והארוך.

ניהול ידע שואף להפוך את מה שבראשם של עובדים לנחלה כלל ארגונית שתהווה פלטפורמה לארגון לדעת יותר, להיות יצרני ויצירתי יותר, להתפתח ולזכות ביתרון תחרותי.

מה מוביל ארגונים לחפש פתרונות ניהול ידע ?

ניהול ידע משמש כאחד הכלים הניהוליים ומשרת את  המתרחש בעולם העסקי בעשורים האחרונים. בשנות ה- 70 ארגונים חיפשו חסכון בעלויות וצמצום הוצאות ככלי להשגת יתרון תחרותי. שנות ה- 80 הוגדרו כשנות ה- TQM בהם ארגונים התמקדו בשיפור איכות כאמצעי המרכזי להשגת היתרון. בשנות ה- 90 מילת המפתח הייתה time to market, ארגונים חפשו כיצד לקצר זמני מחקר, פיתוח וייצור ולצאת לשוק מוקדם ככל הניתן. כיום, בשנות ה- 2000, המידע וידע הופכים לכלי מרכזי ליצירת יתרון התחרותי. מי שינהל את הידע שלו, יפיק ממנו יותר. ומי שלא הולך קדימה הולך אחורה.

מה הם פתרונות ניהול הידע הנפוצים כיום בארגונים?

אם בהתחלת הדרך ראינו דפי זהב, ולפני שנתיים שלוש שם המשחק היה קהילות ידע, הרי שהיום התחומים מגוונים. ועם זאת, אין ספק שהנושא החם הוא פורטלים ארגוניים.
ארגונים רוצים להקים פורטלים חיצוניים ופנימיים כאמצעי למיצוי כלל הנתונים, המידע והידע, והעמדתם באופן תלוי הקשר לטובת העובד. כמות השקעת המשאבים בנושא עולה עם הזמן ומקיפה יותר נושאים וארגונים. אולם, חשוב לציין, כי בזמן האחרון ישנה התעוררות מבורכת בתחום הנחשב ל"קצפת של ניהול ידע
"-
הפקת לקחים וניהולם. ארגונים מתחילים להבין את הרווח שבתהליכי הפקת לקחים ואופן הבטחת יישומם והנושא נמצא בהתעוררות.

האם ניהול ידע מתאים לכל ארגון?

לכל ארגון, לא משנה מה גודלו, יש צורכי ידע.
בארגונים של עד 100 איש, יש לבחון היטב מה הם הצרכים היות ועלותו של פרויקט מוסדר עשוי לעלות על התועלת. בארגונים אלו, שיתוף באמצעות שיחות מסדרון ושימוש בכלי ה-
office הרגילים עשוי להספיק.

בארגונים של עד 300  איש, ניהול ידע ממוסד הופך משמעותי וחשוב יותר, אולם גם כאן, אנו מוצאים לעיתים שפתרונות  המבוססים על טכנולוגיה הקיימת יחד עם שילוב תהליכים תרבותיים עשוי להספיק. בארגונים אלו אני ממליצה להשתמש בשירות ייעוץ.

בארגונים של מאות ואלפי עובדים ניהול ידע אינו רק מתאים, אלא הכרחי! התעלמות מנושא זה היא כמו התעלמות ממשאבי אנוש או לוגיסטיקה. בארגונים אלו מומלץ מאד להשתמש בשירותי ייעוץ היות ונדרשת כאן התמחות והפרויקטים הם ארוכי טווח. עבודה רק עפ"י הגיון, ללא ידע מקדים, בסופו של דבר יותר יקרה לארגון.

מה ההכשרה/ ניסיון הדרושים לייעוץ בתחום ניהול ידע?

כדי להיות יועץ לניהול ידע, יש להיות מעל לכל בן אדם.
כלומר, לא רק לתת שירות, אלא להיות נאמן ללקוח, לראות את הדברים מהעיניים שלו ולהבין מה הם רצונותיו וצרכיו. על היועץ להעדיף תמיד לאו דווקא את הפתרון הקל והטריוויאלי עבורו אלא את הפתרון האמיתי שיעזור ללקוח להשיג את יעדיו.

עליו להיות אדם של אנשים- להיות מסוגל לקרוא בין השורות, לדעת לשכנע ולנהל שינויים, ולא תמיד בדרכים הרגילות והמוכרות.

מבחינת כישורים והשכלה, על יועץ לניהול ידע: לדעת לנהל פרוייקטים; להבין בייעוץ ותרבות ארגונית;  להיות בעל ניסיון בארגון תכנים חיצוני (עצים, מאפיינים) ופנימי (הבנית תבניות וכתיבה תמציתית); להיות בעל ידע תהליכי (ארגון ושיטות/תעשייה וניהול) ; להיות בעל הבנה בטכנולוגיות ניהול ידע ובמערכות תפעוליות בהן הוא משתלב.

מעבר לכל אלו, על מנהל הידע לרכוש ידע בתחומים של הפקת וניהול לקחים, פורטלים, קהילות, העברת תפקיד, מנהלות מידע וניהול תכנים ומסמכים.

מה ההבדל בין חברת  ROM לחברות אחרות בשוק המציעות ניהול ידע?

קודם כל- חברת ROM היא משפחה! כלפי לקוחותיה, מנסה חברת ROM  להצטיין בכל עיסוקיה:

אנו היחידים העוסקים בניהול ידע בלבד ללא תחומים אחרים, אנו היחידים המשלבים יועצים מדיצפלינות שונות (יועצים ארגוניים קלאסיים, מומחי מנהלת מידע, אנשי טכנולוגיה אנשי תעשיה ומנהל) ובכך נותנים טווח פתרונות רחב הרבה יותר מאחרים.

אנו מאמינים בפן העסקי ופועלים במטרה אחת- לייצר ערך אמיתי ומוחשי ללקוח.

אנו איננו כופים מתודולוגיה אחת אליה הלקוח צריך להתאים את עצמו, אלא מציעים מתודולוגיה רחבה המתפתחת ומותאמת אישית לכל לקוח. אנו כל הזמן חושבים איך הידע בא לעובד ולא רק איך העובד בא לידע. ובשנים האחרונות הצלחנו ליצור מובילות בשילוב של פיתוח מתודולוגיה יחד עם הצלחות מעשיות.

מה ההבדל לדעתך בין ניהול ידע לפני 5 שנים, כיום ובעוד 10 שנים, האם כבר רואים תוצרים מניהול ידע בישראל?

ניהול ידע לפני 8 שנים נסב סביב תרבות בלבד; לפני 6 שנים סביב טכנולוגיה בלבד. עוד לא חדרה ההבנה של הצורך במעגל של תהליכים- טכנולוגיה- תרבות- תוכן. היה רצון נמוך להשתמש ביועצים היות וארגונים רבים "ישבו על הגדר" ולא ידעו אם ניהול ידע הוא אופנה חולפת או תהליך ממשי. בנוסף, תקציבים הלכו ל ERP שגזל את כל התקציב.

כיום, אנו נמצאים בשלב העבודה- ארגונים נמצאים בעומקם של פרויקטים ארוכי טווח לפיתוח והטמעת פתרונות ניהול ידע . כבר היום מתחילים לצוץ תוצרים אמיתיים, אך כמו כל דבר, ייקח עוד זמן עד שהנושא יבשיל לחלוטין ואני מאמינה שהפריצה הגדולה תהיה בעוד שנה שנתיים.
אינני רוצה להתנבא לקראת העתיד, רק אומר שלדעתי החלומות שאנו חולמים היום יהיו מובנים מאליהם בעוד 5 שנים. ואז, כבר יהיו לנו חלומות חדשים
.

נכתב ע"י קרן טרוסטלר, ROM Knowledgeware

מאמר המבוסס על מאמרו של - Stan Garfield, HP

ארגונים רבים מתחבטים בדילמה מהי הדרך הטובה ביותר לנהל פרויקט ידע. זוהי שאלה מורכבת שאין לה תשובה אחת נכונה, והמענה עליה נעשה בדרך כלל בשלבים. את השלב הראשון הצגנו בגיליון מספר 75 בו הצענו דרכים לבדוק האם הארגון שלך זקוק לניהול ידע

על אף שפיתוח תכנית לניהול ידע היא מורכבת ודורשת זמן ומשאבים, למדנו שתכנית המבוצעת נכון יכולה לייעל את פעילות הארגון ולקדם אותו למקומות טובים ויצירתיים יותר.

לאחר שהחלטנו שהארגון שלנו ירוויח מניהול ידע, נותרו מספר שאלות נוספות:

§         איך מרכיבים צוות ניהול ידע?

§         מה סדר העדיפויות של הפעולות אותן יש לבצע?

§         במה יש להתמקד?

להלן  10 עצות מניסיונו העשיר של סטאן גארפילד, יועץ ניהול ידע בקנה מידע עולמי, שיעזרו בהתנעת תכנית ניהול הידע:

1.      מנו מוביל ידע חזק והבטיחו שצוות ניהול הידע יורכב מחברים חזקים בלבד. רק חברים מקצועיים, מובילים וחדורי מוטיבציה יקדמו את פעילות הצוות ואת מטרותיו הדורשים, בין השאר, גם לא מעט יכולות שיווק.

2.      אזנו בין אנשים, תהליכים וטכנולוגיה באמצעות מנהל פרויקט לכל תחום. חשוב לתת לכל תחום את תשומת הלב המלאה, התעלמות מאחד מהתחומים עלולה להכשיל את המהלך כולו.

3.      בססו הנהגה ותהליכי שיתוף פעולה בכל התחומים והמשימות. תהליכים מובנים לניהול ותקשור פורמאליים בכל תחום ומשימה בפרויקט , יתרמו  להטמעת ניהול הידע כחלק בלתי נפרד מפעילות הארגון.

4.      קיימו מפגשים פרונטאליים שנתיים, במטרה להפגיש את כל מובילי הידע, לעדכן אותם בשינויים, להמריץ אותן ולרתום אותם להמשך שיתוף פעולה. מפגשים קבועים בין החברים השונים בגוף הידע מבססים אותו כעובדה קיימת שאינה ניתנת לערעור. חשוב לצקת תוכן משמעותי למפגשים אלו ולתקשר את תוצריהם.

5.      תקשרו את תכנית ניהול הידע באופן שוטף באמצעות עלוני חדשות, הדרכות, אתרי אינטרנט ואירועים מקומיים. פרסום קבוע של התכנית, מטרותיה והישגיה הוא כלי שיווקי חשוב, אותו יש לרתום לטובת גוף הידע.

6.      רתמו את המנהל הבכיר על מנת שיתקשר באופן קבוע את חשיבות התכנית ויפקח על ההתקדמות אל מול היעדים. ייצוג התכנית על ידי מנהל בכיר נותנת אסמכתא חיונית, עוזרת במיצובה כלגיטימית ומאפשרת הקצאת משאבים לנושא.

7.      צרו קשר עם תכניות ניהול ידע אחרות, פנימיות וחיצוניות כאחד, שתפו ברעיונות ויישמו את התורה. כפי שאמרו חכמינו, "אין חכם כבעל ניסיון" ולכן אם העובדים בארגון יראו שאתם משתפים בידע, זה עשוי לתת להם דוגמא ומוטיבציה להתנסות בכך בעצמם.

8.      התמקדו במתן רווחים עסקיים מוחשיים, חשוב שניהול הידע יספק רווחים ממשיים ויתאים לתהליכים העסקיים השוטפים, על מנת שהעובדים יתעניינו בו ויראו בו חיוני לעבדה שלהם.

9.      ספקו שיפורים על בסיס קבוע, כדי להפוך את סביבת ניהול הידע ליעילה וקלה לתפעול. שמירה על דינאמיות ועדכניות המידע, בשילוב עם שיפור מתמיד של המערכת היא אחד מהכלים החיוניים לניהול ידע.

10.  התמקדו בשלוש מטרות בסיסיותהשתתפות בקהילה, שיתוף תוך ניצול מרחב הפעולה הצוותי וכן חיפוש ושימוש בתוכן בו ניתן להשתמש יותר מפעם אחת. הצמדות למטרות אלו יובילו לניהול מיטבי של הידע ולהשגת יעדי הארגון בצורה הטובה ביותר.

מימוש עקרונות אלו יבטיח תהליכי ניהול ידע יעילים ובעלי רווח לארגון, עכשיו, אפשר להתחיל ולחשוב על המטרות, היעדים ודרכי הפעולה.

נכתב ע"י קרן טרוסטלר, Rom Knowledgeware

המושג  Wiki  מוכר לנו מזה זמן מה.

הוא מתאר תוכנת שיתוף, המאפשרת לכל אחד לערוך תוכן באינטרנט ולפרסם אותו.

כלי זה הופך את האינטרנט לפלטפורמה המכילה כמות בלתי מוגבלת של תכנים באין ספור נושאים וברמות עומק ומורכבות שונות.

ומהו TWiki?

המושג  TWiki מתייחס לתוכנה המשמשת כפלטפורמה למספר תוכנות Wiki יחד באופן פשוט וללא תכנות מורכב. הוא מאפשר צירוף מסמכים וחיבור API המקשר למאגרי מידע, יצירת ומיון טבלאות, יצירת תרשימים ועוד.
באופן זה, מאפשר ה-
TWiki במראה מודרני ובתחושה של חדשנות להבנות מעטפת לאתר הכולל כמה וכמה Wiki- ים.

ל- TWiki ממשק נוח, בקרת תיקונים גבוהה וזמינות של רשימות גישה מבוקרות, מה שהופך אותם לידידותיים מאוד, נוחים לשימוש ומתאימים במיוחד עבור המעוניינים לשתף מידע והם חסרי הידע הטכנולוגי לכך. לדוגמא:
 
TWiki בנושא תנועה,   The Mandriva Community

TWiki וניהול ידע

אתרי TWiki מצטרפים למגוון פתרונות שיתוף הידע הקיימים כיום: פורומים, צ'טים, שיתוף מסמכים, בלוגים ועוד. אך הם יותר מכך...

מהבחינה הטכנולוגית, ככל שנוח יותר לשתף ידע, כך הסיכוי שהשיתוף אכן יקרה, גדול יותר. אתרי TWiki המצטיינים בנוחות, מוכיחים שהיכולת לפתוח אתר סביב נושא מסוים עם מספר תורמי ידע במקביל התורמים מניסיונם לטובת העשרת הכלל , מאפשרת שיתוף ידע באופן הטוב ביותר.  אך TWiki הם גם יותר מכך...

TWiki מסמנים את העתיד ואת דור web 2

Web 2 הוא יותר מרק התקדמות טכנולוגית של האינטרנט, הוא שינוי תפיסה לגבי הידע הסובב אותנו.

בעוד web 1  (התחלת האינטרנט) התאפיין בהגדרה ברורה בין "ספק תוכן" שהוא בעל האתר, ל"צרכן תוכן" שהוא הגולש, ב- 2 web  התפיסה היא שכל אחד מאיתנו הוא גם צרכן וגם ספק תוכן.

כך נוצר מצב שבמקום שהידע יגיע לקהל רב ממקורות מועטים (web 1), הידע מגיע ממקורות רבים (נישות של התמחויות) כשכל מקור הוא עבור קהל קטן יחסית. כך כל אחד יכול למצוא את עצמו ולהתמחות בנושא אחר.
TWiki מדגים לנו כיצד עולם הידע משתנה מעולם של מותגים לעולם של נישות.

ניהול ידע הופך לחלק בלתי נפרד מהחיים המקוונים שלנו, וכשכולנו לומדים מכולנו, כולנו חכמים יותר...

שם: א.ג.

תחום: מקצוען WEB התמחות ב-KM ופורטלים גלובליים

השכלה: אקדמאי בתקשורת; מיומן טכנולוגית.

ניסיון: עשר שנות ניסיון בחברת היי טק בינלאומי (US), ניהול צוותים מקומיים ווירטואלים – אחראי לאסטרטגיה ויישום ניהול ידע, שיתוף ידע (collaboration), ניהול תוכן, פורטל ארגוני, אוטומציה של תהליכים עסקיים, אינטגרציה אפליקציות, שרות עצמי ל- HR ועוד...


כנסים קורסים ויתר פורומים בארץ ובעולם.


"אשרי אדם מצא חכמה, ואדם יפיק תבונה".

משלי ג, י"ג


המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135