ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון אפריל 2000 - מהדורה מס' 7
גיליון אפריל 2000 - מהדורה מס' 7
גיליון:

הידעתם...

 

ישנם 1,942,998 אתרים המתיימרים להיות קשורים לנושא ה- KM.

 

ישנם 13,069 מאמרים חדשותיים (סיפורי חדשות) שפורסמו באינטרנט בנושא KM.

 

פורסמו 24 ספרים באנגלית, תחת הכותרת הפורמלית של :

Managing Knowledge או Knowledge Management (ועוד כמה מילות קישור).

ניהול ידע הנו מינוח "חם" כיום בשוק. טכנולוגית אינטרא-נט הנה מדוברת לא פחות. האם אומנם יש קשר בין השניים, כפי שמתיימרים רבים להציג?

ישנן שתי סיבות עיקריות לחיבור בין ניהול ידע לפתרונות אינטרא-נט, חלקן ענייניות, חלקן פחות:

א. ניהול ידע, מבוסס מחשוב, מצריך במקרים רבים, חיבור למנוע חיפוש חזק אך ידידותי. האינטרנט, הנו סביבה עתירת מנועים ואמצעי חיפוש. הרי עיקר (ובודאי המקור הראשוני עליו התבסס האינטרנט כולו) הנו חיפוש במאגר ידע ענק שאינו מאורגן בשום דרך שהיא. טכנולוגית האינטרא-נט, מתאימה על כן, לניהול מאגרים שכאלה.

ב. ניהול ידע יכול להתמקד בידע הקיים בתוך הארגון. עם זאת, יש מקרים, כשידע זה כבר מאורגן, כאשר עוסקים במודיעין עסקי, במו"פ או בבניית תשתיות ידע חדשות, שניהול הידע מתרכז באיתור וקניית ידע חיצוני. במקרים שכאלו, החיבור לאינטרנט (בגלל תוכנו) הנו קריטי, ובניית פתרון משלים מבוסס אינטרא-נט הוא אך טבעי, כי זו סביבת העבודה בה נמצאים ממילא.

ג. פתרונות אינטרא-נט הנם כיום "IN". כאשר באה קבוצה ומבקשת פתרון מחשובי חדש, שאינו סובל מקישור למערכות ישנות, ישנם מעט ארגונים שלא יתפתו לבנות את הפתרון בסביבה החדשנית, בין אם היא מתאימה, ובין אם לאו. פתרונות אינטרא-נט הפכו בשנה האחרונה ל"פתרון מחפש בעיה", ולצערנו, לא תמיד האינטרא-נט הנו הפתרון האופטימלי. יש לזכור שניהול ידע חייב להתבצע במקום בו מייצרים את הידע או נדרשים לו. אם סביבה זו הנה סביבת האינטרא-נט - אזי זו הסביבה האידיאלית. אך, אם הידע נדרש לאיש משאבי האנוש המצוי במערכת ה- ERP, או הידע נדרש בסביבת ה- Outlook, אזי שם צריכים להינתן הפתרונות. מעטים המקרים בהם הידע ילך לחפש את הידע.

והפעם על Explicit knowledge, Tacit Knowledge

 ומה שביניהם (Codification):

נהוג להבחין, בעולם ניהול הידע, בין שני סוגי ידע עיקריים, הנמצאים בראשיהם של האנשים:

ה- Explicit Knowledge הנו הפשוט יותר. זהו ידע, שניתן לפרמלו ולהגדירו בצורה מובנה.

תהליך הפרמול נקרא Codification.

דוגמא לידע זה, הנו יכולת ההתמצאות במסמכים. ניתן להגדירו באמצעות מספר מאפיינים באמצעותם יוגדר כל מסמך; לחילופין, ניתן להגדירם באמצעות רשתות המקשרות בין המסמכים השונים לנושאים ותתי נושאים משותפים. שתי שיטות אלו הנן שיטות Codification, וקיימות כמובן נוספות.

במקרים בהם הידע אינו מובנה, בהם הידע הנו בבחינת מיומנויות או טיפים הקשים להגדרה והכללה תחת מבנה אחיד, הרי שלפנינו Tacit Knowledge. סוג זה של ידע קשה יותר לניהול בכלל, ובפרט קשה יותר לניהול באמצעים ממוחשבים. האמצעים לניהולו משתנים בהתאם לתוכנו ולהקשריו.

האתר, הנחשב לגדול ביותר בנושא ניהול ידע: האתר של חברת brint.

כולל בעיקר מאמרים ופורומים, אך כמובן גם חדשות, לוחות אירועים, רשימות ספרים ומה לא.

כתובת האתר: http://www.brint.com/km/

מוצרים רבים מכריזים על עצמם כמוצרים לניהול ידע. על משפחות המוצרים השונות, המוסיפות לעצמן את התואר ה"מכובד", נכללים מוצרי ניהול המסמכים. מה עומד מאחורי זה? האם כל מי שמנהל מסמכים מנהל ידע?

האמת ניתנת להיאמר, מוצרים אלו מסייעים בניהול הידע. וזאת, בשתי רמות:

ברמה הבסיסית, מסתבר שאחד מסוגי הידע החשובים הקיימים בארגונים הנו "היכן נמצא מה?". יכולת ההתמצאות במסמכים קיימים הנה חשובה ביותר, שכן:

א. יכולת ה- RE-USE מסתמכת על איתור מסמכים המתארים צורך דומה לצורך החדש, בחירת המתאים ביותר ושימוש בו כבסיס.

ב. יותר ויותר ידע מועלה על הכתב, בנסיבות שונות. White Papers, מו"פ, סיכומי דיון וסיכומי נסיעות, הנם רק דוגמאות לידע נצבר שבעבר היה נשאר בראשם של העובדים בלבד, והיום מצוי ברשת המחשוב. אפשרות שימוש בידע זה הנה חלק מניהול הידע.

יכולת קלה לאיתור מסמכים בודאי ברמת העובד הבודד, אך גם ברמת המחלקה והארגון, הנה חיונית לניהול ידע. ללא טיפול בבעיה פשוטה ויסודית, כמו התמצאות במסמכים, אין טעם להתקדם ולפתור את הבעיות הקשות בניהול ידע, המושכות יותר, ונראות לנו זוהרות ומתאימות ל"כישורנו" הרבים. ואם עברנו שלב זה, ויכולת ההתמצאות במסמכים קיימת, ניתן להיעזר בכלי ניהול המסמכים ברמה נוספת, מורכבת יותר:

בצד ניהול המסמכים מאפשרים רוב הכלים (בגרסאותיהן החדשות לפחות) לנהל גם פריטי ידע שאינם מהווים מסמך או קובץ אחר במחשב. פריטי הידע יכולים להיות חיצוניים, דוגמת כתובת של אתר אינטרנט הקשור לנושא המנוהל, ו/או לחילופין פריטי ידע פנימיים, דוגמת טיפים ומיומנויות הקשורים לנושא זה.

קיימים מספר מוצרים בשוק לניהול מסמכים, אך מומלץ לזכור, שלא רק בחירת כלי מתאים הנה חשובה, אלא חשוב לא פחות אופן מימוש הכלי בארגון (בניית טקסונומיה מתאימה).

אז, קדימה ולעבודה.

בעולם:

 

תאריכים

מקום

נושא

פרטים

4-5/4/00

London

Knowledge Management & Intranet Solutions

http://www.knowledge-management.co.uk

10-13/4/00

Alexandria

Knowledge Management Intellectual Capital: Currency of the 21st Century

http://www.e-gov.com

7-10/5/00

California

Delphi Summit 2000

ap@delphigroup.com

22-24/5/00

Seattle

Information & Content Management

http://www.interdoc.ca

בארץ:

תאריכים

מקום

נושא

פרטים

5/4/00

מידע INFO 2000

ניהול ידע- ממקרו למיקרו

6/4/00

 לשכת מנתחי המערכות

ניהול ידע- מדיבורים למעשים

מרצה: אורי שליט, MS

 

30/4/00

 אוניברסיטה פתוחה

פתיחת קורס ידע-IT

מילי פרי, תפנית 03-7660631

 

לקבלת מידע על כנסים מאוחרים יותר (לאחר המועדים לעיל) ניתן לפנות לעורך העיתון

המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135