ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון מרץ 2005 - מהדורה מס' 66
גיליון מרץ 2005 - מהדורה מס' 66
גיליון:

ב- 17 לפברואר התקיים הכינוס השני של מועדון ניהול הידע בישראל. כמו בפעם קודמת, גם הפעם היתה נוכחות מרשימה ומפתיעה (מעל 90 איש, מהם 80 רשומים למועדון ועוד 10 מתעניינים המבקשים להצטרף). בקרב המועדונים שנפתחו השנה בחסות אנשים ומחשבים- זהו בהחלט מועדון פעיל ביותר!

נושא הכינוס הפעם היה "ניהול הידע כפרוייקט בארגון".

את הכינוס הנחתה דורית כספי, שהנה מנהלת ידע ויועצת, ובעלת ניסיון רב בניהול פרוייקטים בכלל, וניהול פרוייקטי ניהול ידע בפרט.

הרצאת הפתיחה היתה של רמי שטייף, מנהל אגף הדרכה ופיתוח מנהלים בדיסקונט שדיבר על ניהול ידע כאמצעי המשרת את יעדיו האסטרטגיים של הבנק, עם דגש חזק על שירות ומקצוענות, ודגש על השטח ולא על המטה (כמשתמשים ראשיים).

לאחריו הרצה אבי דנטלסקי, ראש מדור תשתיות ידע בצה"ל שתיאר את אסטרטגיית ניהול הידע המבוזרת כפי שמיושמת בארגונו בצה"ל.

ה- Case Study האחרון שהוצג היה של יעל אלפר, מנהלת הידע בבזק, שסקרה את אסטרטגיית ניהול הידע בארגונה המבוססת על ציר אסטרטגי (הרבה Push), ציר ארגוני (הרבה Pull) ועל שני צירים משלימים- תשתיתי (מתודולוגי וטכנולוגי) ותרבותי.

את הכינוס חתם רב שיח של חמישה מנהלי ידע ויועץ (על הבמה) ושל שותפים רבים נוספים מהקהל. כמנהגנו, עד הכינוס הבא, יוכן מאמר הממצה את הנושא, ומצטרף לשרשרת מאמרים (אחד לכל הכינוס) הבונים את נכסי הידע של המועדון. תודה לכל השותפים, ממרצים ועד קהל.

המפגש הבא ייערך באפריל ויידון בנושא הפקת לקחים וניהול תובנות.

מה עוד? אנחנו מחפשים יועץ ניהול ידע מצטיין, לצרפו לשורותינו. אם הנכם בעלי ניסיון בניהול ידע בארץ (על סמך המתודולוגיות המתוארות בעיתוננו מידי חודש), אך לפני זה, אם אתם בני אדם היודעים לעבוד בחברה שהנה משפחה ומול לקוחות מגוונים, נשמח אם תשלחו אלינו קורות חיים ל- jobs@kmrom.com



הרבה חדש ובעיקר התעוררות יפה של לקוחות.

לקוחות רבים חדשים נכנסים לתחום ניהול הידע או מרחיבים בו את פעילותם.

בקרב לקוחות המתמקדים בתחום מוגדר, הנושא ה"חם" ביותר הנו, ללא ספק, תחום הפורטלים.

סגרנו חוזה והתחלנו פעילות הקמת פורטלים מתחילת השנה בחברת ביטוח גדולה, בקופת בריאות ומול מפעיל סלולארי גדול. בנוסף, אנו גאים לספר, שאחד מבתי התוכנה הגדולים בארץ, נכנס, בסיוענו, למהלך של ניהול ידע עצמי, עבור 5,000 עובדיו בארץ ובעולם. בהחלט סנונית ראשונה, שנשמח שתבשר על נוספות, בקרב מגזר, שבדרך כלל ראשון ללמוד, להכיר ולהמליץ על טכנולוגיות ומתודולוגיות חדשות, אך בדרך כלל גם האחרון לאמצן אצלו בפועל.



כשאנו בונים קהילה אנו משתמשים במשאבי הארגון ומכוונים לקדם את יעדיו. לטובת זאת אנו נערכים מהיום הראשון להבטיח שהכלי בראש ובראשונה יבנה "בראש" של משתמש הקצה (חבר הקהילה) ו"ידבר" בשפתו בהתאם לצרכים ולפערי הידע בשטח.

האתגר שלנו, אם כך, הנו לספק למשתמש בצורה הנוחה והאינטואיטיבית ביותר נגישות לכל המידע הדרוש לו כדי לבצע את משימתו בזמן, ולהפוך את הידע לפעולה (Turn knowledge into action).

בהקשר זה חשוב לזכור, למשתמש הקצה לא חשוב מהו הפורמט שבו מוצג הידע; הרבה יותר חשוב לו שהידע ירוכז במקום, בזמן ובהקשר המתאימים ובמינימום מאמץ.

בקהילה עומדים לרשותנו מס' כלי שיתוף התומכים באתגר זה: יומן קהילה, מאגר מסמכים, שאלות ותשובות נפוצות, פורומים, קישור למערכות ולאתרים, מאגר תובנות וכו'.

בגישה המסורתית ניתן לחלק את כל אלו לשני צירים עיקריים:

ציר ראשון: נושאי תוכן- אם ניקח לדוגמא את קהילת יועצי ההשקעות בבנק נוכל בוודאי להניח כי נושאי התוכן יהיו: מניות, אגרות חוב, מט"ח. ובקהילת בטיחות; כיבוי אש, עזרה ראשונה וכד'

ציר שני- ציר פורמט הידע; פורום, שאלות ותשובות נפוצות, קישורים וכו'.

בואו נבחן כיצד ניתן לסדר את שני הצירים הללו וכיצד הדבר משפיע על משתמש הקצה. להלן שימוש של שני חברים בקהילות שונות שבנויות קצת אחרת:

החבר הראשון (ידעוני): רוצה להתעדכן בתחום אגרות החוב הממשלתיות בעקבות התלבטות שעלתה מול לקוח שלו במהלך יום עבודתו. לצורך כך הוא נכנס לפורמט "מסמכים" ובודק מהם המסמכים שנכתבו בנושא, לאחר מכן הוא מחפש בשאלות והתשובות הנפוצות האם קיים פריט ידע העוסק בנושא וכך הוא עושה גם בפורום. מכיוון שטרם מצא תשובה מלאה להתלבטות שלו הוא עושה שימוש בחיפוש ומוצא כי קיים גם קישור לאתר רלוונטי ומשם הוא מחפש את מבוקשו.

החבר השני (גדעוני): ניגש לתת התפריט הנקרא "אגרות חוב" שם מרוכז עבורו כל הידע הקיים בתחום בכל הפורמטים הקיימים, הוא קורא את כל הדיונים שעסקו בתחום וקורא את השאלות והתשובות הנפוצות העוסקות בנושא. לדאבונו הוא רואה שטרם נוסחה שאלה ותשובה הדנה בהתלבטות שלו ושולח על כך משוב למומחה התוכן הרלוונטי מאותו הדף בפורטל. הוא מביט בכל הקישורים הקיימים ובמסמכים שרוכזו שם וכמובן בתובנות הרלוונטיות שהופקו עד לזמן זה ע"י כל חברי הקהילה. ע"מ להתעדכן בימי "האקס" של אגרת חוב מסוג X הוא מביט בתוצאת השאילתה הרלוונטית מתוך מערכת הבורסה שמוצגת לו כחלונית תוכן באותו הדף. חשוב לציין שאם מתחשק לגדעוני להביט בכלל בפורומים הקיימים או בכל השאלות והתשובות שנוסחו בכל הנושאים יש לו גישה נוחה לעשות גם זאת.

ובכן מי לדעתכם מרוצה יותר?

אם  תשובתכם היא גדעוני, בואו נראה מהם הכלים והתהליכים שנצטרך לבצע ע"מ להקים כזו מטריצה.

שלב ראשון: אפיון נכון של מרכיבי המטריצה:

רשימת נושאי תוכן. חשוב שתהיה ממוקדת, מאופיינת ע"פ צרכים שעלו מן השטח ושמרכיביה יוצרו יחד תמונה מלאה של אותו עולם תוכן.

פורמטים לשיתוף ידע:

כלי שיתוף מסורתיים שהוזכרו לעיל כגון FAQ (שאלות ותשובות נפוצות), פורומים, יומן.

מערכות תומכות החלטה המכילות מידע רלוונטי (למשל מכון התקנים בקהילת הבטיחות, תוכנת דיווח אירועים וכו'.)

שלב שני: עיצוב התפריטים:

 כך שיאפשרו גישה נוחה מכל מקום למידע הנדרש. הגישה צריכה להכיל גם את נושאי התוכן וגם את הפורמטים. מבנה אפשרי למשל, הנו מבנה של ר' שבו הפורמטים והמערכות נמצאות בצד העליון והנושאים כתפריט צידי.

שלב שלישי- הזנה:

בניית מערך אפיון נושאי לכל אחד מהפורמטים הקיימים לשיתוף. להלן כמה דוגמאות.

קישורים: כאשר מזין התוכן יוסיף קישור לרשימת הקישורים, תופיע לו רשימת כל הנושאים והוא יוכל לאפיין לאיזה נושא הקישור הזה שייך) אפשרות לבחירה מרובה).

פורומים: ניתן לפתוח פורומים בכל אחד מן הנושאים הרלוונטיים, כך כאשר חבר קהילה מעוניין לפתוח נושא חדש הוא מראש עושה זאת מהפורום הרלוונטי.

יומן: אולי נשמע מוזר אך גם את האירועים ניתן לאפיין ע"פ נושאים, הרי לא יכול להזיק שהמשתמש יוכל להביט בכל המבדקים שיערכו השבוע כאשר הוא נמצא בדף הבית הנקרא "מבדקים" או לחילופין בכל האירועים בשוק ההון העוסקים באגרות חוב ממשלתיות.

מערכות תומכות החלטה: הגדרת שאילתות מוגדרות מראש לפי הנושאים, למשל כל התקנים הרלוונטיים לנושא "כיבוי אש".

שלב רביעי- צפייה:

הגדרת דרישה טכנולוגית לפיה כל מה שמאופיין כשייך לנושא מסוים יופיע בדף השער של אותו נושא אוטומטית.

שלב חמישי- עדכון ותחזוקה שוטפת:

מומלץ לא לשכוח כשמחליטים להוסיף /להסיר  נושא תוכן חשוב, לעדכן בהתאם גם את רשימת הערכים בכל הפורמטים (אם הכלי אינו מאפשר עדכון אוטומטי של הערכים בהתאם).

הניסיון של חברת רום בבניית אתרים מטריציוניים נשא פרי והמשתמשים הביעו שביעות רצון רבה. בהחלט המלצה כנה.

נכתב ע"י עומר בן יהודה, ROM Knowledgeware

כל מי שבונה אתר תוכן או מערכות תיעוד מסמכים, מגיע לשלב בניית עץ התכנים.

זהו השלב בו אנו מנסים לקחת את כל התכנים באתר ולסדר אותם בעץ היררכי ביחסי אב-בן כך שכל תפריט מוביל לנושאים בעלי מכנה משותף ו/או לתת תפריטים המובילים לתכנים דומים.

זהו חלק מאוד לא טריוויאלי ולעיתים אף מתסכל מאוד. הבעיות הן רבות: תכנים המתאימים למס' מקומות, יש תפריטים עמוסים ויש שכמעט ריקים, לוגיקת המתכנן לא תמיד ברורה למשתמשים ולממשיכי דרכו, יש יותר מדי תפריטים או יותר מדי רמות עומק וכו'.

אחת הבעיות השכיחות ביותר היא, שלאחר מאמץ אנו מצליחים למצוא מקום ל 80%-85% מהתכנים ואיננו יודעים מה לעשות עם השאר. בשלב זה אנו כבר מותשים מהניסיון למצוא פתרונות. ואז מגיע המשפט המסוכן: "ok, בואו נעשה כפתור מידע כללי". הרי סך הכול זה הגיוני, רוב החומר מסודר ונגיש בתפריטים ספציפיים. את המעט שלא מסתדר נשאיר ב"בלגאן מאורגן" תחת תפריט לנושאים שאינם מובהקים.

אז מה בעצם הבעיה?

חשבו על "היום שאחרי"... כפתור מידע כללי, או בשמותיו הנוספים "אחר" "שונות"  וכו' הוא אכן פתרון קל, אך הוא גם מלכודת.

שם תפריט הוא סוג של כותרת. ועל כותרת לפי כללי ניהול ידע, להעיד על התוכן כך שהקורא יתמצא ביתר קלות, יבצע סינון מידע תוך כדי רפרוף וידע מה מעניין אותו על ידי קריאתה בלבד. על מה מעיד "מידע כללי"? (יותר מאשר כל מה שלא ספציפי...).

שימוש בתפריט זה יוצר כדור שלג:

1.       מעדכני האתר מתעצלים לחפש לפריטים החדשים מקום מדויק ופונים ל"מידע כללי".

2.       עד מהרה, הוא הופך ל"פח הזבל" של האתר – כל מה שלא נופל בדיוק לתפריטים האחרים מוכנס בו.

3.       עקב כך, רוב המידע באתר מתחיל להתרכז בכפתור זה ועץ התכנים מאבד ממשמעותו.

4.       המטרה האמיתית של סידור עץ התכנים אובדת והמשתמשים לא מוצאים ידיים ורגליים. וכאשר הם לא מוצאים כלום, הם הולכים לחפש במקום אחר...
אל תחשבו שמנוע חיפוש פותר בעיה זו. כשהאתר מבולגן, שום דבר לא עוזר...

המסקנה:
אל תיפלו למלכודת ה"מידע כללי". המשיכו לחפש פתרונות לעץ התכנים  עד שכל המידע ישב במקום הנכון.

השאירו מקום תמרון להרחבת העץ למקרה ובעתיד יוכנסו סוגי מידע חדשים.

אל תשאירו פיתויים ל"בלגאן מאורגן" לבאים אחריכם.
חשבו על המשתמשים, שם תפריט שלא מעיד על תכניו הוא כמו מסכה, אינך מזהה ידיד מאויב.

ובשום מקרה, אל תעקפו את עץ התכנים!

ואם אתם ממש מסתבכים, חפשו יועץ, אני יכול להמליץ לכם על כמה... J

מונח: פורטל

שנים רבות, בלבל אותנו מושג ה- Portal. מונח הפורטל שימש אותנו שלוש מטרות שונות, הקרובות זו לזו:

פעם אחת- כסוג של פתרון ניהול ידע המרכז למשתמש נתונים, מידע וידע בתחום עבודתו, ומשפר על כן, את ביצועיו כבעל תפקיד. כינוי פורטל זה נקרא בראשית הדרך "Work Space Portal", אך רווח יותר בשם "Job Related Portal".

פעם שניה- כמעטפת היושבת לפני כל יישומי ניהול הידע, ומהווה שער כניסה ארגוני, אינטראנט מחודש מבוסס פלטפורמה טכנולוגית מתקדמת. השער הארגוני, נקרא גם הוא פורטל.

ופעם שלישית- מוצר תוכנה, המאפשר הקמת פתרונות פורטל (מהסוג הראשון והשני שהזכרנו לעיל).

מה חדש כאן? שמישהו משחרר מעט את הפלונטר בתחום השמות. הפורטל מהסוג הראשון- ה- Job related Portal, זכה בשם עצמאי "שולחן עבודה".

על שום מה? על שום הפונקציונאליות אותה הוא ממלא. והמהדרין- קוראים לו "Iconless Desktop". בהשוואה לשולחן העבודה הקודם, זה שהכרנו במערכת ההפעלה שלנו (המשמש רקע לכל היישומים והמסכים) והמלא בהרבה צלמיות (Icons) של היישומים והמסמכים השונים בהם אנו עושים שימוש נפוץ, הרי לנו ה- Iconless Desktop. שולחן עבודה מתקדם, שאינו מבוסס Icons.

אנו מברכים כמובן על השינוי, ומבקשים מאנשי ה- IT,שמות חדשות לבקרים? בסדר; אך בבקשה שמות שונים ולא מבלבלים.


החודש, בחרנו להפנות אתכם אל אתר המקושר לעיתון העסקים המכוונן line56 – ומתמקד ב ניהול ידע: מאמרים, חדשות, קישור למגאזינים, סקרים ועוד.



כנסים קורסים ויתר פורומים בארץ ובעולם.


"If you give a person a fish, he will eat once; if you teach him how to fish, he will eat the rest of his life"

-- Chinese proverb


המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135