ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון פברואר 2021 - מהדורה מס' 257
גיליון פברואר 2021 - מהדורה מס' 257
גיליון:

1. שמחים לשתף את מינוייה של ד"ר מוריה לוי כמשנה ליו"ר הארגון הבינלאומי KMGN ומאחלים לה הצלחה רבה בתפקיד 

2. קורס רום במתכונת וירטואלית יחל ב 01.03, לפרטים נוספים לחצו כאן 

3. ב 17/03/21 יתקיים מפגש פורום ניהול ידע מסביב לעולם והפעם עם Arthur Shelley מאוסטרליה. והפעם מתאים גם לאלו שהאנגלית פחות שגורה על שפתיהם...  ללא תשלום אך מחייב הרשמה. לפרטים נוספים yamit@kmrom.co.il 

 

נכתב ע"י מושיקו אופיר

הקורונה יצרה משבר בריאות עולמי שהשפיע עמוק על האופן בו אנו תופסים את עולמנו ואת חיי היומיום. בעקבות קצב ההדבקה של נגיף הקורונה, הריחוק החברתי היה הכרחי כדי להאט את ההתפשטות. בתוך הוואקום החברתי החדש שנוצר, הרשתות החברתיות חיזקו עוד יותר את מעמדן בתקשורת חברתית, חדשות (בין היתר פייק ניוז), הפצת מידע וצריכת מדיה בתחומים שונים.


מעולם בהיסטוריה האנושית לא ניתן היה לתקשר כל כך מהר במהלך מגיפה, והרשתות החברתיות היוו את הבמה המרכזית. ההתפתחויות המשתנות במהירות בתקופה זו מתאימות באופן אידיאלי ליכולתן של הרשתות החברתיות להציע תקשורת המונית מיידית.


אנשים מבלים יותר זמן ברשתות החברתיות, לכן חברות מפנות את תקציבי הפרסום לשם, אך זה מגיע עם חשיבה איך לשלב את תוכן המותג עם רגישות לתקופה.


הרשתות החברתיות מתמודדות עם כמויות גדולות של פייק ניוז בזמן המגפה, וזה גרם להן להבין עוד יותר שנדרשת כאן אחריות אקטיבית. הן ביצעו מספר שינויים במדיניות שלהן כדי להתמודד עם מידע חדשותי מזיק או מטעה. השיא הגיע כשטוויטר חסמה את חשבונו הפופולרי של נשיא ארה"ב היוצא דונלד טראמפ לאחר פריצת תומכיו לקונגרס. ג'ק דורסי, מנכ"ל טוויטר צייץ שחשבונו של טראמפ נחסם וזאת לאחר אזהרה ברורה שינקטו בפעולה, ולאחר שניטרו את המידע שחשבונו מערער את הבטיחות הפיזית ברשת החברתית ומחוץ לה.


על פי מחקר של חברת Zignal Labs, לאחר חסימת נשיא ארה"ב היוצא דונלד טראמפ מטוויטר מידע שמוגדר כפייק ניוז על הונאת הבחירות בארה"ב ירד בלא פחות מ-73%.


ההגדרה של פייק ניוז ברשתות החברתיות בדרך כלל מתקשר פוליטית, אך בתקופה זו היא גם נוגעת בהיבט הרפואי עם תיאוריות קונספירציה רבות על הקורונה ועולם הרפואה. ארגון הבריאות העולמי, המוסדות האקדמיים ומוסדות בריאות רשמיים אחרים הבינו את כוחן הגדול ברשתות החברתיות להפצת מידע רפואי מדויק לציבור הרחב והשתמשו בהן בהתאם.


פייסבוק לדוגמה פתחה מרכז מידע על נגיף הקורונה, בשיתוף פעולה עם ארגון הבריאות העולמי (WHO) כדי להיות מקור להפצת ידע מהימן. הידיעות העולות למרכז המידע מחקריות ומתקנות שמועות נפוצות שאינן נכונות לגבי נגיף הקורונה.


בנוסף, נוצרה תופעה מעניינת ברשתות החברתיות כגון פייסבוק, של קהילות חדשות שבהן מועבר מידע בין החברים על איתור מקומות בהם ניתן להתחסן בלי מגבלות, וכך גם למנוע מנות חיסון רבות שנזרקות. שיתוף הידע דרך הקבוצות מראה את כוחה האדיר של הרשת החברתית, כשמידע מתנקז למקום אחד יותר אנשים יכולים לעשות בו שימוש לטובתם ולטובת הכלל.


תקופת הקורונה הביאה גם למספר ענק של מפוטרי קורונה בעקבות המצב הכלכלי הקשה. כאן הגיעו יוזמות ברשתות החברתיות כגון פייסבוק, לינקדאין, וואטסאפ, טלגרם ועוד בו נפתחו קבוצות שיתוף ידע העוזרות למפוטרים להתעדכן על משרות, טיפים למציאת עבודה, הרצאות חינמיות וכו'. 


אם נגענו בלינקדאין, הרשת החברתית פתחה בחינם קורסים מקצועיים לתת לאנשים כלים פרקטיים לעולם הקריירה בתחומים שונים כמו פיתוח עסקי, מוצר, שיווק, עיצוב וכו' בין אם זה בחיפוש עבודה ובין אם זה כהעשרה. הפצת הידע כאן מתבטאת באופן לימודי כדי לעזור לאנשים לקדם את עצמם מקצועית.


התקופה שמאופיינת באי יציבות גדולה הביאה לשאלות רבות שנשאלות ברשתות החברתיות על ידי המשתמשים וכך למעשה נוצר סיעור מוחות וירטואלי כדי לתת ערך לשואל, אך גם למשתתפים בדיון לטובת הכלל. ידע המונים עוזר להבין טוב יותר את הסוגיה והפתרונות האפשריים.


יש המון מידע בתקופה זו שעולה ברשתות החברתיות בפורמט וידאו והרשת החברתית הפופולרית ביותר היא יוטיוב בה עולים ולוגים במגוון תחומים. ולוג הוא למעשה בלוג באמצעות וידאו ודרכו ניתן להעביר ערך דרך הדרכות, סיפורים אישיים, שידור חי ועוד כך שהפצת הידע נעשית מוחשית יותר ויוצרת קירבה במיוחד במצב הנוכחי.


בהיבט העסקי, הרבה עסקים עברו טרנספורמציה למכירות אונליין המותאמות לתקופה, ולכן הרשתות החברתיות הן חלק מערוצי השיווק האפקטיביים ביותר, בין אם זה פרסום בדפים עסקיים לבין אם זה פרסום בקהילות.


רשת חברתית שביצעה עלייה גדולה במשתמשים היא טיק טוק. פלטפורמת הווידאו מעניקה תוכן בידורי, כשבסיס המשתמשים הוא הקהל הצעיר. בעקבות הקורונה אוכלוסיות גיל שונות החלו להשתמש ברשת החברתית וכך טיק טוק הפכה לכלי תוכן עם מסרים ממוקדים למשתמשים ולמפרסמים.


בתקופה זו רואים שמלבד רשתות חברתיות כמו פייסבוק ויוטיוב, שמגבירות את הטראפיק, גם רשתות חברתיות המציעות נישה כמו פינטרסט מצליחות, עם מוצרים מעוצבים ואומנות במגוון תחומים.


מספר מסקנות על השפעת תקופת הקורונה ברשתות החברתיות:

  • המדיה החברתית נשארה רלוונטית - השפעת המדיה החברתית ניכרת לא רק בתחום המסחר האלקטרוני, אלא גם בתחושת אמון על אחריות ונקיטת פעולות למניעת פייק ניוז.
  • אינטראקטיביות – אנשים מחפשים ברשתות החברתיות אינטראקציה חברתית, ששינתה את פניה מאז פרצה הקורונה.
  • יוזמות שיתוף ידע – תקופת הקורונה השפיעה על הרשתות החברתיות והמשתמשים בלקיחת יוזמות של מינוף ידע המונים למטרות טובות.
  • תוכן חי, וידאו ואירועים ווירטואליים יהוו את הבמה המרכזית – מכיוון שאנשים לא יכולים להתקהל הפלטפורמות החברתיות יהיו המקום לצפייה בסטרימינג שידור חי ואירועים וירטואליים. הרשתות החברתיות עובדות על פיתוח כלים אלו כדי שיהפכו למיינסטרים.
  • רשתות חברתיות חדשות מערערות את הוותיקות - פלטפורמת הווידאו טיק טוק היא כוח עולה בתקופה זו. האינטראקציה של היוצרים עם המשתמשים גדולה יותר, ולכן גם יותר מותגים מפרסמים ברשת החברתית, במיוחד כדי להגיע לקהל הצעיר.

 

סקירה: פולה שר
נכתב ע"י צביה חן

הקשר בין עיצוב לניהול ידע

 

פולה שר נחשבת לאחת המעצבות הגרפיות והמאיירות הבולטות והמשפיעות בעולם.


היא ידועה באהבתה למילה הכתובה, לאותיות ולמספרים והשפעתה רבה וניכרת בתחום העיצוב הטיפוגרפי.


במסגרת סדרת Abstract – The Art of Design הבוחנת את חייהם, תפיסותיהם ודרכי הפעולה של מעצבים בתחומים שונים צפיתי בפרק המוקדש לפולה.


מעבר להשראה הגדולה בתחום העיצוב, מצאתי כמה נקודות דמיון, עקרונות ותובנות הקשורים בעיני לעולם ניהול הידע שבו אני פועלת.


תכונות אופי בולטות -


להיות אדם של אנשים - כפי שניתן לראות בסרט, וכפי שמעידים עליה הקולגות שלה, פולה שר אוהבת אנשים, היא נגישה וחותרת לאינטראקציה ולקשר שוטף עם אנשי הצוות שלה, אותם היא מגדירה כקבוצת אינדיבידואלים מוכשרים כשלכל אחד יש את הייחודיות שלו.


היא מייעצת, ממליצה בצורה נעימה ומכובדת ונראה שהיא מעצימה את עובדיה ואת לקוחותיה.


אני מוצאת שגם נקודת המוצא של יועץ ומנהל הידע היא האנשים. הוא נדרש ליצור קשר עם הקולגות והלקוחות, להיות נגיש, לשמור על תקשורת נעימה ופתוחה, ליצור אמון ובסיס טוב לשיתוף ידע ולהעצים את עובדי הידע באותו פרויקט כדי שיוכלו להמשיך הלאה באופן עצמאי.


רגישות ותשומת לב לפרטים – פולה שר היא חלק ממארג החיים בניו יורק, היא מעודכנת, מעורה בסביבה שבה היא חיה, הולכת ברחובות, נוסעת במוניות, נחשפת לאנשים, לחנויות, לתרבות המקומית, היא בעצם אוספת מידע ושואבת השראה לעיצוביה.


גם היועץ, מנהל הידע ועובד הידע מעורה בארגון שבו הוא פועל, הוא מעודכן, מבין את האופי והזהות של האנשים ושל הארגון כולו ומגבש בהתאם פתרונות, כלים ותהליכים.


מקורות השראה –
בתחילת הסרט, פולה מתארת את זמן הנסיעה במונית, שיטוט ברחובות ניו יורק או הרגעים שבהם היא מתאפרת כמקור השראה לגיבוש פתרון לבעיה או חשיבה על רעיון עיצובי.


גם אצלי באופן אישי, ההשראות הטובות מתקבלות כשאני יוצאת לאוויר הפתוח, להליכה או ריצה.


ברובד המקצועי, אני חושבת שיש ערך רב לקיום חלק מפגישות ניהול הידע מחוץ לכותלי המשרד.

 

הלך רוח קליל או משחקי– Playfulness, State of Play
פולה קובעת נחרצות שלא ניתן לגשת לפרויקט עיצובי אם הלך הרוח אינו משחקי.


אני מתחברת מאד לאמירה זו, ומפרשת אותה כהמלצה להגיע לשלבים הראשונים של פרויקט ניהול ידע, בגישה חיובית וקלילה, אך ממוקדת מטרה, כדי ליצור בסיס לתקשורת טובה ושיתוף בידע.


אני חושבת שאולי מכאן צמחה ההכרה בחשיבות המשחוק והכנסתו גם לעולם הארגונים והחיים המקצועיים.


האהבה למילה הכתובה – יציקת משמעות לנתונים ומידע והפיכתם לידע


פולה שר מטיילת ברחובות ניו יורק, מתבוננת בתשוקה ובעניין רב באותיות, במספרים ובמילים שעל גבי שלטי החוצות, שלטי הכוונה, כתובות, מודעות ופוסטרים, על אופן הצגתם הברור, המטעה או הטעון שיפור בעיניה.


היא מדברת על כך שפונט כבד ועבה למשל, עשוי ליצור רושם של מיידיות ודחיפות, פונט סריפי נתפס כקלאסי או שמרני, ועל כך שעוד לפני קריאת התוכן עצמו, נוצרת התחושה, אווירת הדברים והמשמעות שהצופה מייחס להם.


אני מוצאת שגם מנהל הידע תר אחרי האנשים, המסמכים, הטבלאות, הרשימות, הפורטל ואתרי האינטרנט של הארגון כעוגנים שבהם מרוכזים הנתונים והמידע.


הוא מתמודד עם האתגר שבמיפוי החומרים, החשיבה האם ואיך כדאי לארגן מחדש, לערוך, להשלים ולהציג בצורה המעניקה להם משמעות רצויה והופכת אותם בסופו של דבר לידע ארגוני בר שימוש.


פיתוח נישה או שפה ייחודית
אהבתה של שר לטיפוגרפיה בולטת לכל אורך הסרט. עם זאת, עליה להתאים את עיצוביה לדרישות הלקוחות.


בסרט היא מספרת על פרויקט מפות ותרשימים מפורטים בקנה מידה גדול של ערים ומדינות בעולם, שהיא ציירה בטיפוגרפיה ידנית, והפך לתערוכה מרשימה.


היא מגדירה את הפרויקט כצורך להתחבר לחומרי היצירה, לנתונים ולמידע, לתת להם ייצוג ויזואלי ולצקת בהם משמעות. פרויקט אהוב מבחינתה, אישי ואף אובססיבי.


בעולם ניהול הידע, המגוון מאד, העיסוק בנתונים ובמידע הוא הכרחי. הם מקבלים משמעות והופכים לידע כשהם מאורגנים נכון, כתובים בצורה מובנת ובהירה ומוצגים בצורה טובה.


אני חושבת שלאורך הזמן, לכל עובד, מנהל ויועץ בתחום ניהול הידע יש תחום או נישה שבהם הוא מרגיש הכי נוח, נהנה והופך למומחה עם הזמן.


גמישות מחשבתית והבנת הסיטואציה –
פולה מספרת על כך שהיא ניגשת לפרויקט מנקודת מבט אסטרטגית ואינטואיטיבית.


מבחינה אסטרטגית, היא שואלת שאלות, מקשיבה ללקוחותיה, אוספת מידע ומבינה את הצרכים והציפיות. נקודת המבט האינטואיטיבית מאפשרת לה להבין מה באמת הלקוח רוצה, האם מדובר בלקוח רציני, שמרני שיודע בדיוק ומצפה לקבל בדיוק, האם לקוח שיאפשר מידה של חופש פעולה ויצירתיות, או לקוח שלא ממש אכפת לו מהעיצוב, ויאפשר חופש מוחלט לעשות את מה שהיא אוהבת, עיצוב טיפוגרפי.


כך גם בתחום ניהול הידע, אנו פועלים אסטרטגית, עם מטרות, כלים ומתודולוגיות, אבל תמיד צריכים להבין מי הלקוח, סביבת העבודה ואופי האנשים שישתמשו בסופו של דבר בתוצרי הפרויקט.

 

בסוף הסרט פולה שר משרטטת עקומת פגישה אופיינית עם לקוח שבה מוצג התוצר הסופי. היא מדברת על כך שהלקוח ירצה הבטחה והתחייבות לכך שהעיצוב והמיתוג יעבדו.


זה משהו שאף פעם אי אפשר להבטיח, הוא תלוי נסיבות ומשתמשים.


נקודת זו מחזירה אותי לתחילת הסרט שבו היא מספרת שלמרות השאיפה שעיצוביה יתאימו תמיד לרוח הזמנים המשתנים, היא מוצאת את עצמה חוזרת מדי כמה שנים לפרויקטים שלה, מתקנת ומשפרת קצת, כך שיתאים בעיניה לרוח התקופה. היא גם טוענת שעיצוב לא בא לשנות אלא רק לשפר נראות וייצוג.


לסיכום, מנהל ידע, כמו מעצב, צריך לגשת בראש פתוח לפרויקט ולהתאים את עצמו לעובדים ולארגון שבו הוא פועל. עם זאת, הוא צריך לזכור שהוא מצוייד בידע, כלים ונקודת מבט אובייקטיבית ובכך הוא ייחודי ובעל ערך רב לאותו פרויקט וארגון.

 


Abstract – The Art of Design – Paula Scher

נכתב ע"י מירב בר שדה

בינה מלאכותית הניתנת להבנה מתייחסת לשיטות וטכניקות ביישום טכנולוגית הבינה המלאכותית כך שתוצאות הפתרון יכולות להיות מובנות על ידי בני אדם.


בעוד שמערכות הבינה המלאכותיות הראשונות היו ניתנות לפרשנות קלה, בשנים האחרונות אנו עדים לעלייתן של מערכות מורכבות ובעלות אלגוריתמים "אטומים" המסוגלות לזהות ולהציע ידע חדש והמלצות מתאימות, אך לא יודעות להסביר מדוע דווקא זו ההמלצה.


ככל שאנו מערבים יותר בינה מלאכותית בחיי היומיום שלנו, כך אנו צריכים להיות מסוגלים לסמוך על ההחלטות שמקבלות מערכות אוטונומיות אלו.


שאלה מרכזית שעזרה לחדד את הצורך במערכות הניתנות להבנה היא, האם ביכולה של המערכת המבוססת על בינה מלאכותית להקל על בני האדם לתפוס, לזהות ולהבין בקלות את תהליך ההחלטה שלה?


מערכות הניתנות להבנה הן מערכות בהן מתרחשים תהליכים שאינם דורשים עיבוד אנושי נוסף. סט של כלים וטכניקות שמטרתם לעזור לנו, בני האדם, להבין ולפרש תחזיות ותהליכים שנעשו על ידי מכונות.


מערכות הניתנות להבנה מסבירות את כל שלבי התהליך: מה נעשה עד כה, מה נעשה כעת ומה יעשה בעתיד. המטרה - לתת פרשנות אנושית להתנהגות המודל ולחשוף את המידע עליו מתבססות ההחלטות.


למה זה חשוב?
ההבנה כיצד מערכות בינה מלאכותית מגיעות להחלטות שלהן היא קריטית, בייחוד כשהחלטות הנגזרות ממערכות אלו משפיעות בסופו של דבר על חיי בני האדם (כמו למשל בתחומי רפואה, חוק או הגנה).


בתחומים בהם אמון ושקיפות הם מרכיב חשוב לשיתוף פעולה, ככל שתהליך קבלת ההחלטות יראה פחות "קסום" ויותר מוסבר, משתמשים רבים ייטו לקבל, לסמוך ולאמץ את התהליך ואף לפעול על פיו.


היבט נוסף המחדד את חשיבות השימוש במערכות הניתנות להבנה הוא כל נושא האחריות והביקורת.


בסופו של יום, האחריות לקבלת ההחלטה היא מחוץ למערכת, מחוץ לטכנולוגיה. לא מספיק לבצע את מה שהמערכת המליצה עליו. למקבלי ההחלטות צריכה להיות אפשרות להסביר את המניעים ואת הגורמים שהובילו אותם.


גורם שלישי ואחרון הוא היכולת שלנו לזהות תוצאות לא מדויקות שמקורן יכול להיות בנתונים מוטים לדוגמה ולהתחקות אחר הדרך שעברה מערכת הבינה המלאכותית כדי להגיע לתוצאה, גם אם היא גרועה, ולתקן את הבעיות הבסיסיות כדי למנוע מהן לחזור על עצמן.


לסיום, אין ספק שתחום הבינה המלאכותית נע במהירות.


בעוד חמש שנים, התחום ייראה שונה מאוד ממה שהוא נראה כיום.


נראה שבינה מלאכותית הניתנת להבנה, תהפוך להיות כלי משמעותי יותר ויותר ולנו נותר להמתין בסבלנות ולראות, כיצד מערכות אלו ישפיעו על חיי היומיום שלנו.


מקורות:
https://enterprisersproject.com/article/2019/5/what-explainable-ai?page=1 
https://arxiv.org/abs/1710.00794 
https://en.wikipedia.org/wiki/Explainable_artificial_intelligence 
https://www.forbes.com/sites/robtoews/2020/10/12/the-next-generation-of-artificial-intelligence/?sh=1120c26a59eb 

 

 

שם האירוע: פורום ניהול ידע מסביב לעולם

מיקום האירוע: וירטואלי

תאריך: 17.03.21 
לפרטים נוספים: yamit@kmrom.co.il

 

 

 

כנסים בעולם

 

שם האירוע: How to run a Gurteen Knowledge Café

מיקום האירוע: Virtual

תאריך: 12/02/21
לפרטים נוספים: לחצו כאן 

נכתב ע"י ד"ר מוריה לוי

הספר, Handbook of Community Management: A guide to leading communities of practice הוא ספר שנכתב על ידי Stan Garfield, מוביל ניהול ידע ותיק שהתמחותו הראשית הינה קהילות. הספר שיצא לאור בשנת 2020 יכול לשמש כתנ"ך לניהול קהילות- החל מהצגת תפיסות (דוגמת- השתתפות בקהילה צריכה להיות התנדבותית) ועד כלים, טיפים ואפילו נוסחי מכתבים ומיילים לתהליכים קשורים.
הספר בוחן את הקהילות הפנים וחוץ ארגוניות מכל היבטיהן, ומשום כך לעיתים יתכן ונדמה שיש חזרתיות, אך שוב בהחלט משרתת את המטרה- כל פרק כולל כל מה שקשור בו, גם אם לא מעיינים בפרקים קודמים.
להלן מפת הספר:

יש לציין שהסיכום מתייחס בעיקר להיבטים הפנים ארגוניים ומציג דגשים עיקריים, אך באופן טבעי לא את כלל הפרטים והדוגמאות.

ספר חובה למי שמנהל קהילות ידע, ולא רק.

מבוא- קהילות ידע

מהי קהילת ידע?
קהילות ידע הינן קבוצות אנשים השותפות לתחום ענין, התמחות, תפקיד, דאגה, קבוצת בעיות או תשוקה לתחום מסוים. החברים מעמיקים את הבנתם על ידי אינטראקציה קבועה ביניהם, בהיוועצות, שיתוף רעיונות וטיפים, איתור מומחים פתרון בעיות, העברת ידע, למידה ו/או חדשנות.
קהילת ידע היא אחד המרכיבים הבסיסיים בכל תכנית המציעה שירותי ניהול ידע.
קהילות יכולות להיות חלק מאימוץ אסטרטגיה של WORKING OUT LOUD, תנועה מתפתחת שמעודדת עובדים לספר על עשייתם ולתקשר עם אחרים, להציע, להגיב, ללמוד וליישם בעצמם ידע חדש לעבודתם.

 

קהילות ידע הן קבוצות אנשים עם תהליכים וכלי טכנולוגי תומך, המאפשר להם לשתף כדי להקדם את מטרתם. בשאיפה הן כוללות גם שיתוף וירטואל וגם מפגשים/ שיחות פנים אל פנים.

 

מאפייני קהילות ידע :

  • תבוססנה על נושא ולא על מבנה ארגוני או משימה מוגדרת; על פי רוב- יחצו ארגון/ארגונים
  • הן התנדבותיות
  • הן מתמשכות (לא מוגדרות לתקופת זמן מוגבלת)
  • הן אינטראקטיביות ומאפשרות החלפת רעיונות, ידע ומידע (מסמכים)
  • הן קשורות בניסיון, עניין ותשוקה משותפת לנושא; פחות באחריות
  • הן מנוהלות על ידי מוביל קהילה
  • הן נסמכות על פלטפורמה דיגיטלית שתומכת באינטראקציה בין החברים.

 

הסתכלות מקרוב על מאפיינים אלו, מדגישה עד כמה קהילות ידע אינן צוותי עבודה, רשתות חברתית ואינן רק כלי טכנולוגי.

 

סוגי קהילות ידע:

  • חוץ ארגוניות: נושא, תפקיד, קבל, מגזר, מקום
  • פנים ארגוניות: ניסיון, שייכות ארגונית (לא מומלץ), מיקום (כשמידע תלוי במקום), שפה, אירוע (למשל כלל העובדים החדשים בחברה- פחות משנה), עניין, צוות (לא תמיד מומלץ), תמיכה.

 

חזרה

 

הקמת קהילות חדשות

תהליך ההקמה

  1. מומלץ שתהליך הקמת קהילה יהיה מבוקר:
    א) בקשה לקהילה המגיעה מבעל חסות- מנהל בכיר בארגון, שיכול להבטיח הקצאת משאבים, זמן ניהולי והקצאת זמן למוביל קהילה פעיל.
    ב) החלטה האם מוצדקת הקמת הקהילה:
    • נושא ענין/ פעילות משותף מוגדר (רחב)
    • בידול מיחידות אחרות קיימות (ולא על בסיס גיאוגרפי)
    • כמות מספקת של חברים מועמדים: מינימום 100, עדיף 200 חברים לפחות
    • יש מוביל קהילה מתאים, מחויב, עם זמן ובעל תשוקה לניהול הקהילה
    • בעל החסות והמוביל מסכימים כי בריאותה של הקהילה תימדד אחת לתקופה.
  2. הגדרת הנושא- תחום הדעת של הקהילה.
  3. בחירת מוביל קהילה המבין בנושא, בעל תשוקה ויכולת לקדם (להלן- תפעול)
  4. הגדרת מטרות:
    א) עסקיות- תפוקות צפויות מפעילות הקהילה
    ב) תפעוליות- לשנה ראשונה, בהתאם לסוגי המדדים (להלן- מדידה)
  5. פרסום הקהילה (בקטלוגים קבועים; בפרסומים אפקטיביים שימשכו משתתפים).
  6. בניית מסה קריטית ראשונה של משתתפים.
  7. תכנון ראשוני של מפגשים ותוכן (להלן- תפעול שוטף).
  8. החלטה על פלטפורמה דיגיטלית תומכת ועל אמצעי לארגון מפגשים וירטואליים.
  9. התנעת שיחות ראשונות.

הערה: Garfield מביע עמדה נגד קהילות קטנות, קהילות מבוססות גיאוגרפיה (כאשר נושא הוא מקצועי שאינו תלוי מקום), לתת קהילות לנושאים ספציפיים (המציאו תגים כדי להשתמש בהם) ובכלל מניעת חפיפות מרובות בין קהילות ידע שונות בארגון.

 

חזרה

 

תפעול קהילות ידע

תפעול שוטף
מוביל הקהילה (SHAPE)
על מוביל הקהילה לקדם פעילות שוטפת בקהילה בהתאם למטרות שנקבעו לה. כולל:

  • S- Schedule- תזמון וארגון אירועים, למשל הרצאות/סמינרים חודשיים)
  • H-Host- אירוח שיחות וידאו, וובינרים ומפגשי פנים אל פנים של הקהילה
  • A- Answer- וידוא ששאלות נענות, שהדיונים רלוונטיים ושההתנהגות נאותה
  • P- Post- שיתוף מידע שימושי לחברים באתר הקהילה, בדיונים, בבלוג ו/או ניוזלטר
  • E- Expand- הרחבת פעילות הקהילה- חברים, תוכן ודיונים

בנוסף:

  • כל מוביל קהילה ראוי שידאג לפחות לעוד מוביל מגבה יחד אתו
  • מדריך משתמשים
  • מפרסם את הקהילה
  • מגדיר יעדים, מודד פעילות ומתמרץ השתתפות
  • מוודא שלכל שאלה תשובה
  • מוודא תוכן נאות, רלוונטי ותורם
  • משרה אמון

♥ זכרו- קהילה שמפסיקה לפעול, קשה לחדש. ודאו רציפות פעילות!

 

תכונות של מוביל קהילה:
♥ גמיש, אסטרטיבי, רגוע, ממוקד חברים, יצירתי, שיתופי, סקרן, דינמי, משפיען, פותר בעיות, אישי.

 

חברים (SPACE)
ציפיות:

  • S- Subscribe- מנוי על התראות המעדכנות על שיח בדיוני הקהילה
  • P- Post- העלאת שאלות; מתן תשובות; שיתוף רעיונות
  • A- Attend- השתתפות באירועי הקהילה
  • C- Contribute-תרומת תוכן לאתר או לניוזלטר נלווה
  • E- Engage- התחברות ומעורבות אם בהרצאות, אם בדיונים.

קיצור נוסף המעיד על הפעולות עצמן: SAFARIS: Share, Ask, Find, Answer, Recognize, Inform, Suggest.
הערה: אין טעם לצפות שכולם יהיו פעילים (90:9:1). תמיד יהיו פעילים יותר וכאלו הנהנים מהידע באופן שקט. כל עוד הם שם וקוראים (ולא רק נרשמו), הם חברים חשובים.

 

חזרה

 

מדידה

מדדים לבריאות קהילה (ACME):

  • A- Activity- פעילות בקהילות. לפחות פוסט אחד לשבוע בקהילה; אין שאלות בלי מענה שניתן תוך 24 שעות
  • C- Content- תוכן. לפחות מסמך, הודעה, פוסט בבלוג או מידעון לחודש לקהילה
  • M- Membership- היקף משתמשים- לפחות 100, בכל קהילה תוך 3 חודשים מההקמה, עם המשך גידול קבוע כל רבעון בהמשך
  • E- Events- אירועים. לפחות שיחת וידאו, וובינר או מפגש פיזי פנים אל פנים כל רבעון בכל קהילה; האירועים מפורסמים בלוח שנה של הקהילה. בכל אירוע משתתפים לפחות 10 איש

מומלץ להגדיר מצב בריאותי של כל קהילה תוך שימוש בשיטת הרמזור (ירוק, צהוב, אדום) בהתאם לרמת הפעילות.

 

ברמת כלל הקהילות:

  • עמידה ביעדי תוכנית הקהילות השנתית
  • ברמת על (חוצה קהילות) : אין קהילות עם נושאי תוכן דומים

טיפים:

♥ מדידה מסייעת לעקוב ולתקשר התקדמות, ומאידך ליזום פעילות ושיפורים היכן נדרש.
♥ פרסום תוצאות המדידה יוצר לחץ חיובי לפעילות והתקדמות של הקהילות ומובילהן.
♥ כדאי להיזהר ממדדים שיעודדו פעילות לא רצויה (דוגמת פתיחת קהילות ללא צורך).

 

חזרה

 

תמרוץ

יש ויכוח ער לגבי כדאיות ואפקטיביות תמריצים. להלן סוגי תמרוץ שונים שכדאי לשקול, כל ארגון בהתאם למה שמתאים אצלו:

  • כחלק מבחינת ביצועים של העובד ועם קשר לתכנית עליית שכר שלו
  • פעילות בקהילה כדרישה לטובת קידום
  • תמריצים מוחשיים (tangible)
  • הכרה
  • תודה (מחבר לחבר)
  • דירוג ותחרות השוואתית בין ובתוך קהילות
  • משחוק
  • תגים למתקדמים (badging)
  • מדידת השפעת תרומת הפרט
  • דוחות בריאות למדידת הקהילות
  • הסתכלות על התרומה העסקית

 

חזרה

 

תשתיות

מנהל התוכנית
בכל ארגון המציע קהילות ידע כחלק משירותי ניהול הידע, ראוי שיהיה בעל תפקיד מוגדר שמנהל את כל קהילות הידע. בארגונים בהם פעילות הקהילות מרובה, מדובר בבעל משרה מלאה, באחרים, יכול למלא את התפקיד מנהל הידע הארגוני.

תפקידיו:

  • יחד עם עזרת ההנהלה הבכירה, שיפור ביצועי הארגון על ידי מיסוד תרבות השיתוף, ההיוועצות, שאילת שאלות, מתן מענים, הכרה ויידוע קיום הקהילות; קידום ההצדקה העסקית של הקהילות
  • הגדרת, תחזוקת ויישום תכנית קהילות ידע כלל ארגונית
  • יישום עקרונות ניהול ידע בקהילות (אנשים, תהליכים, טכנולוגיה)
  • הגדרת מערכי תמרוץ לקהילות ידע
  • דיווח תקופתי לגבי מצב הקהילות ובריאותן
  • יישום תכניות פעולה הקשורות להקמת, קידום או סיוע לקהילות ידע
  • מתן דוגמה אישית לדרך ניהול קהילה מצליחה
  • הובלת מובילי הקהילות כקהילה משותפת
  • תמיכה במובילי הקהילות ובמנהלנים ואנשי תמיכה שלהם
  • ניהול-על כולל של קהילות הידע; ביצוע מדידה וסקרים כוללים; ניהול קמפיינים לעידוד קהילות
  • עידוד השתתפות ונטילת חלק פעיל בקהילות
  • טיפול בפוסטים לא ראויים; טיפול במסמכים כפולים
  • ביטול קהילות לא פעילות; מיזוג קהילות כפולות
  • אם לא אוטומטי- ניקוי קהילות ממשתמשים עזבו את הארגון
  • תקשור עם עמיתים מקבילים בארגונים אחרים.

תכונות של מוביל התוכנית:

♥ גישה חיובית בהדרכה ובהתנהלות אל מול חריגים; יחס אישי; במידת הצורך מוקשות אך עניינית
♥ מגדיר חוקים אך מפעיל שיקול דעת וגמישות
♥ פעילות פרו-אקטיבית לקידום הקהילות.

 

חזרה

 

תרבות

תרבות קהילות הידע נבחנת ומקודמת בשתי רמות:

  1. תרבות כוללת של ניהול התוכנית כולה
  2. תרבות ההשתתפות והשיתוף בכל קהילה בנפרד

המלצות:

ברמה ארגונית

  • לפעול למעבר מתרבות של "רק ידע שצריך לדעת" לתרבות של " ידע צריך לשתף"
  • לטפח אמון (מ.ל.)
  • לקשר בין פעילות ערב בקהילה לתרומה לארגון (מקטין חשש ששיתוף ידע יכול להגדיל סיכון לפיטורין בתקופות דחק)
  • לחזק את ההבנה שהשתתפות בקהילה היא השקעה זמן (ולא בזבוז)
  • לפתח ולהדגים סביבה מכילה, כך שאנשים לא חוששים לשאול שאלות בציבור

ברמה של כל קהילה

  • להיות מעט סלקטיביים באישור חברים, אך כאשר הם כבר חלק מהקהילה, לסמוך עליהם ולתת בהם אמון מרבי כאשר הם משתפים וכותבים; התערבות רק אם יפרו אמון
  • הערות על תכנים והתנהלות לא מתאימה- 1:1 ולא באופן ציבורי
  • בכל מקום שאפשר, העדפת שיתוף ידע על ביטול תכנים ופוסטים הועלו. אם המידע הוא שימושי, התעלמות, גם אם לא נכתב לפי הכללים (למשל- קידום עצמי, כתשובה לשאלה וכדומה)
  • לעודד מובילי דעה ואחרים היכולים לתרום להופיע באירועים של הקהילה, גם אם נדרש מאמץ לשכנוע.

 

חזרה

 

פלטפורמה דיגיטלית תומכת

הפלטפורמות הדיגיטליות התומכות בקהילה מתייחסות לשלושה סוכי פלטפורמות:

  1. אתר ידע מרכזי- כלי לניהול השיחות הווירטואליות ומשותפים התכנים.
  2. תוכנת תקשורת- למפגשים וירטואליים (טלפוני או וידאו).
  3. תוכנת מסרים מידיים- מייל או אחר להעברת התראות.
  4. תוכנה המאפשרת שליחת מידעונים על המתרחש בקהילה- באחד הכלים לעיל או דרך כלים ארגוניים אחרים של ניהול ידע.

בתכנון מערך קהילות ידע בארגון, יש להקים תשתית לשלושת הסוגים לעיל.

 

אתר ידע יכלול :
במשותף לכולם- קטלוג קהילות ידע ופרטים ראשונים על כל קהילה.
לכל קהילה- מרכיבים להלן:

  • אזור דיונים- לשאלות ופוסטים; אפשרות מענה והתייחסות
  • דפי WIKI
  • דפי בלוג
  • לוח שנה ; פרטים על כל אירוע; אירועים קרובים
  • קבצים- כולל גם תמונות וסרטים
  • התראות
  • ניהול – קבוצות, אנליטיקה, אינטגרציה (לפורטל הארגוני)
  • אפשרויות חיפוש
  • יכולות חברתיות נוספות דוגמת FOLLOW, LIKE, BOOKMARK ועוד


Garfield מציג רשימת כלי תוכנה (נכון ל 2020) שיכולים להתאים כפלטפורמות דיגיטליות לקהילות בתוך ארגונים, עם לקוחות ולקהילות פתוחות.

 

חזרה

 

מוקשים שיש להיזהר לא ליפול בהם

20 מוקשים טיפוסיים- שימו לב ♥ ♥ ♥ :

  1. יותר מידי בבת אחת. כדי למדרג.
  2. מיקוד יתר בטכנולוגיה.
  3. אי השקעת זמן בחיבור האנשים (בכל הדרגים).
  4. יותר מידי תכנון ללא התנסות בפועל.
  5. אי ניצול ידע של אחרים שכבר התנסו בקהילות ידע.
  6. ויתור על פגישות פיזיות, פנים אל פנים.
  7. הישענות יתר על מה קורה אצל אחרים ללא התאמה לסביבה הארגונית הספציפית.
  8. תקשור מדדים ללא פעולה מלווה.
  9. ריצה לטכנולוגיות ופתרונות, במקום בחינת הצרכים העסקיים ומיקוד בהם.
  10. לדרוש מאחרים שינהגו כפי שאתה אומר, ולא כפי שאתה עושה.
  11. לחשוב ולהגיד שחברתיות היא נושא קל דעת.
  12. אי בקרה של יצירת קהילות ידע חדשה.
  13. ניסיון להתמודד עם כל הסיכונים הקשורים (במקום לסמוך ולתת אמון באנשים)
  14. אישור פתיחת קהילות נפרדות לצרכים שנכון שיקבלו מענה דרך קהילות קיימות.
  15. אמונה שקהילות קטנות ואינטימיות עדיפות.
  16. להגיד לאנשים מה לעשות; להכריח אותם להצטרף לקהילות.
  17. התייחסות לכל צורך ניהול ידע כמתאים לקהילה.
  18. התעלמות מכלל ה 90:9:1
  19. ניסיון לחשב החזר עלות-תועלת (ROI) לקהילות.
  20. התנעת תכנית קהילות ידע ללא מטרות מוגדרות.

 

חזרה

 

המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135