השפעת הקורונה על הרשתות החברתיות
מאת: מושיקו אופיר

הקורונה יצרה משבר בריאות עולמי שהשפיע עמוק על האופן בו אנו תופסים את עולמנו ואת חיי היומיום. בעקבות קצב ההדבקה של נגיף הקורונה, הריחוק החברתי היה הכרחי כדי להאט את ההתפשטות. בתוך הוואקום החברתי החדש שנוצר, הרשתות החברתיות חיזקו עוד יותר את מעמדן בתקשורת חברתית, חדשות (בין היתר פייק ניוז), הפצת מידע וצריכת מדיה בתחומים שונים.


מעולם בהיסטוריה האנושית לא ניתן היה לתקשר כל כך מהר במהלך מגיפה, והרשתות החברתיות היוו את הבמה המרכזית. ההתפתחויות המשתנות במהירות בתקופה זו מתאימות באופן אידיאלי ליכולתן של הרשתות החברתיות להציע תקשורת המונית מיידית.


אנשים מבלים יותר זמן ברשתות החברתיות, לכן חברות מפנות את תקציבי הפרסום לשם, אך זה מגיע עם חשיבה איך לשלב את תוכן המותג עם רגישות לתקופה.


הרשתות החברתיות מתמודדות עם כמויות גדולות של פייק ניוז בזמן המגפה, וזה גרם להן להבין עוד יותר שנדרשת כאן אחריות אקטיבית. הן ביצעו מספר שינויים במדיניות שלהן כדי להתמודד עם מידע חדשותי מזיק או מטעה. השיא הגיע כשטוויטר חסמה את חשבונו הפופולרי של נשיא ארה"ב היוצא דונלד טראמפ לאחר פריצת תומכיו לקונגרס. ג'ק דורסי, מנכ"ל טוויטר צייץ שחשבונו של טראמפ נחסם וזאת לאחר אזהרה ברורה שינקטו בפעולה, ולאחר שניטרו את המידע שחשבונו מערער את הבטיחות הפיזית ברשת החברתית ומחוץ לה.


על פי מחקר של חברת Zignal Labs, לאחר חסימת נשיא ארה"ב היוצא דונלד טראמפ מטוויטר מידע שמוגדר כפייק ניוז על הונאת הבחירות בארה"ב ירד בלא פחות מ-73%.


ההגדרה של פייק ניוז ברשתות החברתיות בדרך כלל מתקשר פוליטית, אך בתקופה זו היא גם נוגעת בהיבט הרפואי עם תיאוריות קונספירציה רבות על הקורונה ועולם הרפואה. ארגון הבריאות העולמי, המוסדות האקדמיים ומוסדות בריאות רשמיים אחרים הבינו את כוחן הגדול ברשתות החברתיות להפצת מידע רפואי מדויק לציבור הרחב והשתמשו בהן בהתאם.


פייסבוק לדוגמה פתחה מרכז מידע על נגיף הקורונה, בשיתוף פעולה עם ארגון הבריאות העולמי (WHO) כדי להיות מקור להפצת ידע מהימן. הידיעות העולות למרכז המידע מחקריות ומתקנות שמועות נפוצות שאינן נכונות לגבי נגיף הקורונה.


בנוסף, נוצרה תופעה מעניינת ברשתות החברתיות כגון פייסבוק, של קהילות חדשות שבהן מועבר מידע בין החברים על איתור מקומות בהם ניתן להתחסן בלי מגבלות, וכך גם למנוע מנות חיסון רבות שנזרקות. שיתוף הידע דרך הקבוצות מראה את כוחה האדיר של הרשת החברתית, כשמידע מתנקז למקום אחד יותר אנשים יכולים לעשות בו שימוש לטובתם ולטובת הכלל.


תקופת הקורונה הביאה גם למספר ענק של מפוטרי קורונה בעקבות המצב הכלכלי הקשה. כאן הגיעו יוזמות ברשתות החברתיות כגון פייסבוק, לינקדאין, וואטסאפ, טלגרם ועוד בו נפתחו קבוצות שיתוף ידע העוזרות למפוטרים להתעדכן על משרות, טיפים למציאת עבודה, הרצאות חינמיות וכו'. 


אם נגענו בלינקדאין, הרשת החברתית פתחה בחינם קורסים מקצועיים לתת לאנשים כלים פרקטיים לעולם הקריירה בתחומים שונים כמו פיתוח עסקי, מוצר, שיווק, עיצוב וכו' בין אם זה בחיפוש עבודה ובין אם זה כהעשרה. הפצת הידע כאן מתבטאת באופן לימודי כדי לעזור לאנשים לקדם את עצמם מקצועית.


התקופה שמאופיינת באי יציבות גדולה הביאה לשאלות רבות שנשאלות ברשתות החברתיות על ידי המשתמשים וכך למעשה נוצר סיעור מוחות וירטואלי כדי לתת ערך לשואל, אך גם למשתתפים בדיון לטובת הכלל. ידע המונים עוזר להבין טוב יותר את הסוגיה והפתרונות האפשריים.


יש המון מידע בתקופה זו שעולה ברשתות החברתיות בפורמט וידאו והרשת החברתית הפופולרית ביותר היא יוטיוב בה עולים ולוגים במגוון תחומים. ולוג הוא למעשה בלוג באמצעות וידאו ודרכו ניתן להעביר ערך דרך הדרכות, סיפורים אישיים, שידור חי ועוד כך שהפצת הידע נעשית מוחשית יותר ויוצרת קירבה במיוחד במצב הנוכחי.


בהיבט העסקי, הרבה עסקים עברו טרנספורמציה למכירות אונליין המותאמות לתקופה, ולכן הרשתות החברתיות הן חלק מערוצי השיווק האפקטיביים ביותר, בין אם זה פרסום בדפים עסקיים לבין אם זה פרסום בקהילות.


רשת חברתית שביצעה עלייה גדולה במשתמשים היא טיק טוק. פלטפורמת הווידאו מעניקה תוכן בידורי, כשבסיס המשתמשים הוא הקהל הצעיר. בעקבות הקורונה אוכלוסיות גיל שונות החלו להשתמש ברשת החברתית וכך טיק טוק הפכה לכלי תוכן עם מסרים ממוקדים למשתמשים ולמפרסמים.


בתקופה זו רואים שמלבד רשתות חברתיות כמו פייסבוק ויוטיוב, שמגבירות את הטראפיק, גם רשתות חברתיות המציעות נישה כמו פינטרסט מצליחות, עם מוצרים מעוצבים ואומנות במגוון תחומים.


מספר מסקנות על השפעת תקופת הקורונה ברשתות החברתיות:

  • המדיה החברתית נשארה רלוונטית - השפעת המדיה החברתית ניכרת לא רק בתחום המסחר האלקטרוני, אלא גם בתחושת אמון על אחריות ונקיטת פעולות למניעת פייק ניוז.
  • אינטראקטיביות – אנשים מחפשים ברשתות החברתיות אינטראקציה חברתית, ששינתה את פניה מאז פרצה הקורונה.
  • יוזמות שיתוף ידע – תקופת הקורונה השפיעה על הרשתות החברתיות והמשתמשים בלקיחת יוזמות של מינוף ידע המונים למטרות טובות.
  • תוכן חי, וידאו ואירועים ווירטואליים יהוו את הבמה המרכזית – מכיוון שאנשים לא יכולים להתקהל הפלטפורמות החברתיות יהיו המקום לצפייה בסטרימינג שידור חי ואירועים וירטואליים. הרשתות החברתיות עובדות על פיתוח כלים אלו כדי שיהפכו למיינסטרים.
  • רשתות חברתיות חדשות מערערות את הוותיקות - פלטפורמת הווידאו טיק טוק היא כוח עולה בתקופה זו. האינטראקציה של היוצרים עם המשתמשים גדולה יותר, ולכן גם יותר מותגים מפרסמים ברשת החברתית, במיוחד כדי להגיע לקהל הצעיר.