ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון פברואר 2019 - מהדורה מס' 233
גיליון פברואר 2019 - מהדורה מס' 233
גיליון:

1. קורס ROM לניהול ידע ייפתח בתאריך 28/02/19. לפרטים והרשמה yamit@kmrom.com  054-6723777 

 

2. ROM מציינת 20 שנים להקמתה ובמסגרת החגיגות מזמינה את לקוחותינו בעבר, בהווה ובעתיד להשתתף במפגשי למידה מעשירים בתחום ניהול ידע. להרשמה ופרטים אודות המפגשים לחצו כאן 

 

3. כנס ניהול הידע השנתי ה-10 של פורום ניהול ידע בישראל יתקיים ב 28/03/19. להרשמה לכנס לחצו כאן

 

4.פורום ניהול בישראל התקבל לפורום-העל של המדינות המובילות בניהול ידע בעולם. ד"ר מוריה לוי תיסע בשם הפורום לדיונים הקרובים שיהיו במרץ בהודו ותרצה בכנס ניהול הידע המקומי KM INDIA

בכתבות הקודמות שלי שעסקו בתחום הווידאו, תיארתי את השילוב בין סרטוני וידאו לניהול ידע (לכתבה המלאה לחצו כאן), הצגתי טיפים לכתיבת תסריט לסרטון (לכתבה המלאה לחצו כאן), טיפים לצילום וידאו (לכתבה המלאה לחצו כאן) , פלטפורמות לניהול וידאו בארגונים (לכתבה המלאה לחצו כאן), סקרתי את האופן בו ניתן למנף וידאו כערוץ למידה (לכתבה המלאה לחצו כאן) ודנתי בחשיבות של מינוף וידאו כערוץ תקשורת פנים ארגוני אסטרטגי (לכתבה המלאה לחצו כאן).

 

שילוב של סרטוני וידאו ככלי משלים לתהליכי ניהול ידע בארגון יכול לסייע בהעלאת אפקטיביות השימוש בידע הארגוני. לדוגמא, שילוב קטעי וידאו קצרים של עובדים המספרים על שימוש בתובנות המנוהלות במאגר עשוי להוסיף נופך אישי ולסייע הן בהבנת הצורך בתובנה והן ביצירת מוטיבציה לאמץ אותה. אפשרות נוספת, היא שימוש בסרטונים ככלי להעברת ידע לעובדים הפזורים ברחבי המדינה. דרך זו הינה מהירה וקלה יותר לביצוע עבור העובד בהשוואה לקריאה של נוהל חדש או להדרכה פרונטלית (חוסך משאבי זמן וכסף ומגביר את סיכויי ההטמעה של המידע).

לפני שנתחיל לסקור תוכנות שימושיות לעריכת וידאו, בואו נציג קצת סטטיסטיקות של סרטוני וידאו באינטרנט:

 

  • 82% ממשתמשי Twitter צופים בתוכן וידאו ב Twitter
  • ל-You Tube יש למעלה ממיליארד משתמשים שהם קרוב לשליש ממשתמשי האינטרנט
  •  45% ממשתמשי האינטרנט צופים בווידאו למשך שעה בכל שבוע (אם זה דרך Facebook
    או You Tube).
  •  72 שעות של וידאו מועלות ל- YouTube כל 60 שניות
  •  משווקים שעושים שימוש בסרטוני וידאו לקידום מוצריהם, צמחו ב-49% יותר, מאשר משווקים שלא עושים שימוש בסרטוני ווידאו.

לא אלאה אתכם בעוד סטטיסטיקות, אך רק אומר כי התחזית לשנת 2019 מדברת על כך ש-80% מכלל התעבורה באינטרנט תהיה צפייה בוידאו. אז אם אסטרטגיית ניהול הידע שלכם לשנה הקרובה לא כוללת וידאו, הגיע הזמן לעשות זאת. נכון, לא תמיד רוצים להוציא כסף על דברים שנראים פחות חשובים בארגון או בעסק, לכן תמיד יש אפשרות להתחיל בקטן ולהכין סרטוני וידאו בעצמכם וזאת באמצעות תוכנות פשוטות לעורכים המתחילים.

להלן הסקירה שלי לתוכנות עריכת וידאו למתחילים:

 

1.  iMovie של אפל – מיועד לבעלי Mac, אך גם לבעלי iPhone או iPad (באמצעות אפליקציה ייעודית שקיימת בכל מכשיר). היתרון של התוכנה הזו, היא בכך שניתן לצלם את הסרטון ב- iPhone או ב- iPad ולהעביר אותו לעריכה ב- Mac, באמצעות פונקציית ה- Airdrop של אפל.
אם אתם מחפשים פשטות ואלגנטיות, iMovie היא בשבילכם. אחד המאפיינים הבולטים בתוכנה זו הוא "המסך הירוק", באמצעותו ניתן להטמיע דמויות על כל רקע שנבחר. יתרון נוסף הוא היכולת לייבא שירים או רצועות קול באמצעות iTunes או GarageBand. אחרי שסיימנו לערוך, ניתן לשתף את הסרטון במהירות באמצעות iMassage או Facebook.
עלות – חינם לרוכשי מוצרי Apple. 

 

מידע נוסף על התוכנה >>

 

2. Nero Video – תוכנה לעריכת וידאו זולה, אך עם זאת מגיעה עם המון פיצ'רים ואפקטים שונים.
מדובר בכלי עריכה למתחילים, די פשוט ופחות "מקצועי" מתוכנת Filmora שמוזכרת כאן.
היא מאפשרת לכם לערוך בקלילות סרטים, בשיטת Drag & Drop שזה מאוד נוח לעורכים מתחילים.
היתרון של הכלי- מכיל יותר מ-1000 תבניות לסרטונים, מה שיכול מאוד להקל על מלאכת העריכה, בייחוד לעורכים מתחילים.

 

מידע נוסף על התוכנה >>

 

3. Corel VideoStudio – לתוכנה זו יש את כל המאפיינים שצוינו בשאר התוכנות מעלה, כולל אפשרות לעריכת 4K ו- VR360  למתקדמים. בנוסף, מאפשרת גישה ליותר מ-2000 פילטרים ואפקטים שונים, כולל אפקטים פרימיום של מובילי התעשייה בתחום.  היתרון הגדול של התוכנה הזו בכך שהיא מאפשרת מעקב תנועה אחר הדמויות המופיעות בשוט מסויים בסרטון, כלומר יכולת לעקוב אחר דמות או אובייקט באמצעות חץ, לבצע טשטוש על פנים או להוסיף פריט לבוש מצחיק. החיסרון שלה התוכנה היא המהירות שלה ביחס לאחרות.

 

מידע נוסף על התוכנה >>

 

4. Filmora – תוכנה פשוטה לעריכת וידאו באיכות גבוהה. מציעה גרסה חינמית לשימוש.
אני משתמש בה באופן אישי ויכול להמליץ עליה בחום רב. העיצוב הוא מאוד אינטואיטיבי וקל לשימוש. התוכנה מגיעה עם המון מסננים, שכבות, אלמנטים של תנועה, מעברים ומבחר קטן של מוסיקה ללא תמלוגים. בנוסף, מאפשרת יצירת כותרות מגניבות שלא מביישות תוכנות מקצועיות יותר. היתרון הכי גדול שלה הוא בכך שהיא מאפשרת עריכה "במצב קל", מיוחד לעורכים מתחילים בו
ניתן לערוך רק על ידי גרירה ושחרור קליפים, בחירת נושא, ובחירת מוסיקה.
ישנה אפשרות גם לרכוש את הגרסה המלאה שמאפשרת יותר פונקציונליות לעורכים מתקדמים

 

מידע נוסף על התוכנה >>

 

5. Shotcut – תוכנה חינמית לחלוטין (בקוד פתוח), יכולה לשמש אתכם בצעדיכם הראשונים בעריכת וידאו. התוכנה תומכת במגוון רחב של פורמטים, הממשק אינטואיטיבי ופשוט להפעלה. העריכה מתאפשרת גם באמצעות Drag & Drop, מה שמאוד מקל על תהליך העריכה למתחילים. 

 

מידע נוסף על התוכנה >>

 

6. Photos App Windows 10 – המחליף הרשמי של Windows Movie Maker. התוכנה הזו מותקנת בחשבים בעלי מערכת הפעלה של Windows 10 והיא קצת נחבאת אל הכלים, כי כל מי שמבצע חיפוש של כלי לעריכת וידאו במערכת הפעלה זו, עלול שלא למצוא אותה. רק באמצעות שיטוט קצר בגוגל, מבינים איפה היא מתחבאת, אך לא ברור מדוע מייקרוסופט עשתה זאת מלכתחילה. מדובר בכלי עריכה פשוט מאוד, די דומה בפונקציונאליות שלו לגרסה הקודמת, מושלם לעורך וידאו מתחיל שלא מחפש להוריד תוכנות ולהוציא כסף.  הכלי מאפשר עריכת סרטון מתוך מספר תבניות מוכן, כלומר אני בוחר קובץ וידאו/תמונות והכלי בעצם עושה עבורי את כל העבודה על ידי בחירה של אפרטים, מעברים והתאמת מוזיקה בהתאם לתבנית שבחרתי. היתרון של הכלי הוא ביצירת אפקטים של תלת ממד ( כן, גם אני הופתעתי).

 

מידע נוסף על התוכנה >>

 


7. Windows Movie Maker – התוכנה הראשונה איתה עשיתי את צעדיי הראשונים בעולם עריכת הווידאו, אי שם לפני יותר מעשור. השארתי אותה לסוף, גם בגלל שיש לי אליה חיבה קטנה, גם אחרי המון שנים, אבל גם בגלל שהתוכנה הזו נתמכת עד Windows 7בלבד ולכן אם ברשותכם מחשב עם Windows 10, כבר לא תוכלו לעשות בה שימוש. התוכנה היא הכי פשוטה שאני מכיר, בלי יותר מידי פונקציות ואפקטים. פשוט גוררים תמונות/קבצי ווידאו, משלבים מוזיקת רקע וכתוביות והרי לכם סרטון מוכן תוך מספר דקות. מי שרוצה להשקיע יכול להוסיף מעברים או אפקטים מתוך המאגר המצומצם שקיים בתוכנה.

 

מידע נוסף על התוכנה >>


לסיכום, הסקירה נועדה לאפשר לכם לבחור מתוך מספר כלי עריכה פשוטים וקלים לשימוש. אם אתם ממש בתחילת דרככם, אמליץ לכם להשתמש בכלי העריכה של Windows (Movie Maker או Photos App).
לאלו שמחפשים כלי קצת יותר רציני, אוכל להמליץ לכם על Filmora. שיהיה בהצלחה לכל העורכים המתחילים וברוכים הבאים לעולם עריכת הווידאו. אני התאהבתי מזמן ומקווה שגם אתם.


מקורות:


https://www.wordstream.com/blog/ws/2017/12/15/best-video-editing-software-for-beginners   
 https://www.wordstream.com/blog/ws/2017/03/08/video-marketing-statistics  
https://www.popcorn-productions.co.il/12-%D7%AA%D7%95%D7%9B%D7%A0%D7%95%D7%AA-  %D7%A2%D7%A8%D7%99%D7%9B%D7%AA-%D7%95%D7%99%D7%93%D7%90%D7%95-%D7%9E%D7%95%D7%9E%D7%9C%D7%A6%D7%95%D7%AA/   

נכתב ע"י יעל פיצ'ייץ'

כל חברה, קטנה כגדולה, חשוב למתג, לשווק ולקדם ברשת כמה שיותר.
החשיפה מושכת את תשומת לב הגולשים ובמיידי יוצרת אצלם מודעות לעסק שלכם.
כמו בכל שיטת שיווק או פרסום אחרת, גם בשיווק באינטרנט, המטרה היא למשוך את תשומת ליבם
של לקוחות פוטנציאליים.


השיווק דיגיטלי הוא שיווק מדויק, מדיד ואינטראקטיבי של מוצרים או שירותים באמצעות שימוש בטכנולגיות דיגיטליות כדי לרכוש לידים חדשים ולהפוך אותם ללקוחות. שיווק דיגיטלי מאגד את כל הפעילויות הדיגיטליות האפשריות לקידום עסקי למטרה ברורה, זאת באמצעות הגעה ממוקדת לקהל היעד, התייחסות לאישיות הנחשפת למסר, והעברת מסע רכישה מנוהל עד לשלב הרכישה.


הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לעשות את זה נכון:

  1.  היו נוכחים היכן שנמצאים הלקוחות הפוטנציאלים שלכם
    לפני שתבחרו ערוצי שיווק (פייסבוק, יוטיוב לינקדאין ואינסטגרם), בידקו היכן הקהל המדויק שלכם פעיל. ניתן לעשות זאת באמצעות שאלון קליטת לקוחות ושימוש בנתונים תקופתיים אודות הרשתות החברתיות השונות. לאחר שתאספו את המידע בחרו בשני ערוצי שיווק לפחות והקפידו על פעילות קבועה בהם.
  2. אל תפרסמו סתם – לכל פרסום יש מטרה
    לפני כל פרסום חשוב לבדוק האם הוא משרת את המטרה שלכם. המטרה יכולה להיות חשיפת מוצר, שיתוף אישי, קידום מכירות ועוד. כדי להצליח בשיווק דיגיטלי חשוב ליצור תמהיל תוכן שישלב בין המטרות השונות, יעניק ערך וסקרנות לעוקבים ולא יתמקד רק במכירות ובאינטרסים גלויים.
  3. קידום ממומן
    חשוב לבצע קידום ממומן אך הדבר חייב להיות מתוזמן. כלומר, במקום הנכון ובזמן הנכון. מודעות ממומנות בגוגל או פוסטים ממומנים בפייסבוק הם כיום חלק חשוב בשיווק דיגיטלי וניתן, בעבור כמה שקלים ביום, להגיע לקהל היעד הנכון. חשוב לצמצם את הפוקוס למשפט מפתח או מילת מפתח המאפיינת את קהל היעד שאליו אתם מעוניינים להגיע. מודעה המפנה לעמוד נחיתה אסטרטגי יכולה להיות שווה את ההשקעה הכספית.
  4. רשימות דיוור – אסור לוותר
    כלי רשימות הדיוור הינו כלי הכרחי לשמירה על קשר עם הלקוחות והעוקבים בפעילות שלכם.
    רשימות הדיוור מאפשרות להעביר מסרים גם ללקוחות שאינם נמצאים בפלטפורמות החברתיות, אלא רק מחזיקים במייל.
  5. תיחזוק דיגיטלי
    המטרה שלכם היא חשיפה והיא לא נעשית ביום, שבוע או חודש.
    חשוב לתחזק את התחום הדיגיטלי אחת לX זמן על מנת שתישארו במודעות אצל הלקוחות הפוטנציאליים.
    גם אם פרסום / מוצר אחד שפרסמתם לא מעניין את הלקוח ייתכן ופרסום / מוצר אחר שלכם יעניין.


לסיכום, ככל שתצאו לדרך מוכנים יותר, ברורים יותר וערוכים ליצירת והעלאת תכנים איכותיים לרשת, תקבלו תוצאות טובות יותר וחשיפה גבוהה יותר.
חשוב לבנות תשתית ונראות ברשת לפני תחילת הפרסום על מנת להגיע לחשיפה אפקטיבית.


תכננו מראש כל צעד שלכם, וזיכרו – כמה שיותר פעילות והעלאת תכנים ברשת – תקנה לכם חשיפה ושיווק למוצרים ולעסק שלכם בצורה טובה יותר.

 

בהצלחה!

 

נכתב ע"י ליאור כהן

עולם ניהול הידע בנוי במידה רבה על יסודות פסיכולוגיים וקוגנטיביים שעושים שימוש באופיו של המין האנושי, לצורך ייצור חווית משתמש מיטבית.


בספרו של פרופסור דניאל כהנמן "לחשוב מהר, לחשוב לאט", הוא מבחין בין 2 מערכות המופעלות במוחנו בעת חשיבה:

  • מערכת 1 – מערכת מהירה ואינטואיטיבית
  •  מערכת 2 – לוגית, איטית, מאומצת ואף עצלנית

כל אחת מהמערכות תשמש אותנו טוב יותר במצבים שונים.
מטרתנו בעת הצגת תוכן, היא לגרום למשתמש לעבוד כמה שפחות עם מערכת 2 ובעצם להפעיל כמה שפחות חשיבה מאומצת.
מומחה הUX סטיב קרוג עומד על כך בספרו בעל השם שאומר הכל – "Don't make me think" (סיכום הספר). בספרו זה, כמו בספרים ומאמרים רבים בעולם חוויית המשתמש, נוכל למצוא כללים רבים ששואפים לאותה מטרה .

 

 

האם כך נרצה לצרוך את התוכן שלנו?(מתוך הספר "Don't make me think")

 

כיום מדברים רבות על אופן צריכת המידע של דורות ה-x,y,z. צריכת מידע הדורשת את הכאן ועכשיו, במהירות מקסימלית ובמאמץ מינימלי.
במקביל מתפתחות מגמות וטכנולוגיות חדשות שמשתלטות על עולם הידע.
כיצד אותם חידושים יכולים לשרת את הדרישה להקלה בעומס הקוגנטיבי ויצירת חווית משתמש?


בואו ונבחן לאילו תוצאות יכולות להביא אותנו המגמות הטכנולוגיות.

 

מידע אינטראקטיבי
כיום עומדות בפנינו יותר ויותר אפשרויות לצרוך תוכן או לבצע פעולות על ידי שימוש בטפסים דיגיטליים ופעולות ב-self service.
אנו נגיע אל התוכן המבוקש / נבצע את הפעולה המבוקשת, בהתאם לבחירות שנבצע במערכת על פי הפרטים שלנו או על פי מקרה הספציפי שלנו.

 

כיצד זה נוגע בחווית המשתמש?

  • פירוק התוכן לגורמים - קשה לנו עם הנחיות או משימות מורכבות. הצגה חכמה של הידע / התהליך, תייצר הפרדה בין שלבים ותוליך אותנו בניהם.
  • הצגת מידע בנקודה הקריטית – מידע נחשף בהתאם לבחירות שלנו בצמתי החלטה, ויודע להציג לנו אותו במקום ובזמן שנצטרך, ולא כחלק מהנחיות המופיעות לפני התהליך ומאלצות אותנו לזכור

 

טכנולוגיות "נבונות"
טכנולוגיות רבות יודעות היום להבין אותנו יותר ויותר כשאנו פונים אליהן.
בעולם הבוטים, העוזרים האישיים הדיגיטליים, גרף הידע של גוגל ועוד, אנו נקבל תוכן מובנה במינימום זמן חיפוש.


כיצד זה נוגע בחווית המשתמש?

  •  כלים אלו מבינים שפת משתמש
  • מדלגים על ניווט באתר ואף על ניווט בדף
  • ממוקדים וחוסכים מאיתנו הקדמות ומידע עוטף שלא משיגים את המטרה
  • מוגשים לרוב בעיצוב תחום המבדיל אותם מיתר המידע מסביב ובעצם חוסך רעשי רקע ויזואליים

 

פרסנוליזציה של המידע

בין אם במערכות מדיה חברתית שנכנסות יותר ויותר לארגונים ובין אם במערכות מסורתיות, הולכת ומתפתחת המגמה להתאים תוכן לכל משתמש.


המשתמש יתחבר למערכת באמצעות קוד משתמש וסיסמה ויוכל לצפות במידע שזוקק עבורו, להשתייך לקבוצות ארגוניות בעלות תחומי תוכן משותפים, ואף ליצור לעצמו קישורים שיובילו אותו במהירות לתוכן שהוא מעדיף.

 

כיצד זה נוגע בחווית המשתמש?

  • הדבר מייצר מחוברות (Engagement) למערכת. המשתמש מרגיש שהמערכת מתחשבת בו ובעצם קיימת עבורו.
  • המידע שנקבל יהיה נקי מתוכן מיותר וישרת את עיקרון המינימליזם בהצגת תוכן.
  • רכיבי מדיה חברתית כגון הֶזֶן (feed), משרתות את התכונה האנושית שלנו לסרוק מידע ולא לקרוא ולהתעמק בו.

יותר ויותר מידע מובנה

קיימת כיום מגמה בה לא מעט מידע שהופיע עד היום כמסמך פשוט, עובר הבניה ואף דיגיטציה.
במערכת מרובת מסמכים, ניתן אולי לנווט בצורה מעולה עד למציאת המסמך, אבל מה מכאן?


ההבניה מאפשרת לייצר שכבות עמוקות יותר של תוכן שכתוב בצורה נקייה, אינטואיטיבית ומעשית יותר עבור המשתמש.

 

כיצד כל זה יכול להתפספס?
אותם היתרונות הגלומים בקדמה הטכנולוגית כפי שציינו, נכונים לאידיאל שאנו מדמיינים במוחנו.
שימוש לא נכון יוכל ליצור בקלות את ההיפך.
עלינו לזכור שגם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר, עשויה "להבריח" את המשתמש ולחפש אלטרנטיבה אחרת (כנראה אנושית יותר), אלא אם כן היא תוכיח את עצמה כיעילה לא פחות ואף יותר.

 

למה כדאי שנשים לב בעת אפיון כלים כאלו?

  • כתיבת תוכן בצורה פשוטה – תמציתיות, הימנעות מחזרתיות, שימוש באוצר מילים מוכר ושכיח, שימוש מועט ב"מגבירי רעש" (צבעים מרובים, הדגשות, שימוש בגדלי גופן שונים שלא לצורך ניווט) וכו'
  • כתיבת התוכן באופן מובנה – כלים חכמים ידעו לשלוף ולזקק את המידע אך ורק אם יופיעו בשדות ובתבניות מובנות
  • הגדרת תוצאות חיפוש בסדר מיטבי – בני אדם נוטים לבחור באפשרות הראשונה שנראית רלוונטית ולא בהכרח באפשרות הטובה ביותר.
    כמו בני אדם, גם בוטים עושים היום שימוש במנועי חיפוש. אפיון נכון של מנוע החיפוש יחסוך זמן יקר וימנע טעויות.
  • התמצאות – חשוב לדאוג שהמשתמש יוכל להבין היכן הוא נמצא במרחב וכיצד יוכל לחזור אחורה.
    בטפסים דיגיטליים למשל, מומלץ להציג את השלבים במילוי הטופס ולאפשר מעבר נוח בניהם.

 

לסיכום
הטכנולוגיות כיום הולכות ומתפתחות ונותנות לנו עוד ועוד אפשרויות למקסם את חוויית המשתמש ולייצר תהליכים יעילים יותר ומתועדים בצורה טובה יותר.
המכונות מבינות אותנו יותר, מספקות לנו מידע ממוקד יותר ומקצרות עבורנו תהליכים מעייפים.
תפקיד מנהל המערכת הוא "לשמור את המשתמש במערכת", באמצעות הקפדה על כללים שיגרמו לו לעבוד איתה תוך מינימום מאמץ קוגנטיבי ולהגשים את ייעודה באופן המיטבי.

 

אתר: KMT

Knowledge management tools

אתר המכיל ידיעות, כלים ומאמרים בתחום ניהול ידע

אסטרטגיות לניהול מדיה חברתית בעסקים קטנים

שם האירוע: כנס ניהול ידע השנתי של פורום ניהול ידע
מיקום האירוע: היסמין 1, רמת אפעל
תאריכים: 28/03/2019
פרטים נוספים: לחצו כאן 

 

כנסים בעולם

 

שם האירוע: CII Knowledge Summit 2019 (בהשתתפות ד"ר מוריה לוי)
מיקום האירוע: Bangalore, India
תאריכים: 07-08/03/2019
פרטים נוספים: לחצו כאן 

 

ספר: Mindgym
נכתב ע"י ד"ר מוריה לוי

הספר "Mindgym: Achieve more by thinking differently, נכתב בשנת 2014 על ידי Sebastian Bailey ו- Octaviius Black. מנעד הנושאים בהם עוסק הספר, רחב ביותר. החל מדרכים לקידום העצמי דרך מניעת דחיינות, דרך חיזוק קשרים חברתיים ועד הפחתת לחץ- כל מה שיכול לעזור לאדם לתפקד טוב יותר בארגון או בחיים בכלל.
מפת הספר:

יש בספר הכל. והעצות טובות. דווקא משום כך, קשה לקרוא אותו (ההיצף..), ובו זמנית, אי אפשר שלא לקרוא אותו (הוא באמת מצליח ליישם הכל על עצמו?)

בשורה התחתונה- לא הייתי מוותרת. קריאה מהנה.

שליטה בחשיבה

Bailey ו- Black מציעים מספר כלים משמעותיים לשליטה בחשיבה:

  1. היכולת לעבור מחשיבה אוטומטית לחשיבה מוכוונת מועילה        >>
  2. חשיבה אופטימית קשובה                                                      >>
  3. חשיבה יוזמת (פרו-אקטיבית)                                                 >>

1. חשיבה מוכוונת:
Bailey ו- Black מתייחסים לארבעה סוגים של חשיבה של המוח:

 

  מיקוד פנימי (חשיבה) מיקוד חיצוני (עשייה)
מזיקה קריטי: הסחת הדעת, כאשר במקום לפעול, כל הזמן חושבים איך נכון לפעול, והאם נכונה הדרך הנוכחית.
טוב, כאשר יודעים לשאול את השאלות הנכונות.

טייס אוטומטי: טוב למשימות רוטיניות; אפשר לפספס הזדמנויות שנקרות.
- מתי כדאי לצאת ממצב זה?רוצים להשיג משהו חדש/ דרך אחרת
- נסיבות אחרות מהרגיל
- רוצים להשתפר מעבר למוכר

 

מועילה חושב: טוב לניתוח מצב, העלאת חלופות, תיקון טעויות וקבלת החלטות. Engaged: מצב שבו כל כך עסוקים בעשייה, ונסחפים בה בדרך שיוצרת זרימה. יוצר שיא בביצועים.

לכל אחד מאיתנו יש נטיות להיות יותר במיקוד פנימי או חיצוני, אך לא באופן מוחלט במקום מסוים. החוכמה היא:


א. לדעת לזהות איפה נמצאים
ב. לדעת לעבור למצב אחר כשצריך.


ליציאה ממצב של טייס אוטומטי אמנו את עצמכם לסרוק את הסביבה ולחפש דברים חדשים.
להסרת הסחת דעת נסו להכניס עובדות אובייקטיביות שיפחיתו חששות.
למעבר למיקוד פנימי הקצו זמנים שקטים ביום שתוכלו להשקיע בחשיבה. הירגעו.
למעבר למצב engaged התמקדו בתהליך, או במרכיבים היוצרים אותו (קול, מעשה וכו').

 

2. חשיבה אופטימית קשובה:
אנשים אופטימיים ואנשים פסימיים נבדלים בדרך בה הם תופסים את העולם. אופטימיסטים מתארים אירועים שליליים, ככאלו שנגרמו על ידי הסביבה וכזמניים, ואירועים חיוביים ככאלו הקשורים בהם וככוללים (זמן ומקום). פסימיסטים- בדיוק להיפך.
לאופטימיות יש יתרון- המחקרים מלמדים שאנשים אופטימיים חיים יותר ומשיגים יותר. זאת, למרות שפעמים רבות הפסימיסטים צודקים יותר.
זהו הבסיס להגדרה חדשה של Bailey ו- Black של אופטימיסטים קשובים- כאלו שנוהגים באופטימיות זהירה, תוך לקיחת אחריות במידה מתאימה, כלומר- מודים בטעות אך מתרכזים במה ניתן ללמוד ממנה ולא בהלקאה עצמית. לא מתעלמים מהבעיות, אך לא לוקחים למקום אישי.


כדאי לדעת איך לנהוג:


כדאי לנהוג בפסימיות כאשר:
א. לוקחים החלטות משמעותיות
ב. מחיר השגיאה גבוה
ג. כאשר מנחמים מישהו שמאד לא מאושר (אל תאמרו למישהו כזה שהוא בר מזל)
אחרת- עדיף להיות אופטימי קשוב, כזה שיודע להתווכח עם עצמו כדי להעלות חלופות שונות, לבחון אותן, להבין את משמעותן ולעבור לעשייה.


למדו לזהות אופטימיסטים; למדו למצוא את החיובי; אך למדו גם להתווכח ולהיות קשובים.

 

3. חשיבה יוזמת (פרו-אקטיבית):
לא כל מצב בחיים הוא בר שליטה. עדיין, תמיד אנחנו יכולים לבחור לשלוט במחשבות, במעשים ובתגובות שלנו. תפילה ידועה מבקשת שנדע לקבל את שאינו בר שינוי, את האומץ לשנות את שאפשר, ואת החוכמה להבחין בין אלו לאלו.
חשיבה מגיבה נועה להתרכז בדאגות; חשיבה פרו-אקטיבית יוזמת יכולה להתמקד בעשייה חשיבה פרו-אקטיבית נמצאה במחקרים ככזו המשפרת ביצועים בעבודה, כמו גם שביעות רצון; ככזו שחווה פחות מחלות, פחות מתח, תוחלת חיים גבוהה יותר, יחסים בריאים והישגים אקדמיים משופרים.


הדרך לשליטה היא בשלבים-


• זהו אצל הזולת האם נמצא בשליטה או מגיב
• נסו לחשוב על מצבכם; הסתייעו בחבר
• נסו לנתח סוגיה המטרידה אתכם וחפשו איפה יכולה להיות לכם השפעה ומה ניתן לעשות. עשו.

 

 


חזרה

 

עשייה

קבלת החלטה על עשייה אינה פשוטה.
המפתח לעשייה תלוי בראש וראשונה באבחנה בין יכול ולא יכול לבין רוצה ולא רוצה.

 

Bailey ו- Black עוסקים בשני היבטים בהקשר זה:

  1.  מעגל העשייה השלם                  >>
  2. מדחיינות לעשייה                        >>

 

1. מעגל העשייה השלם:
לא נכון לעסוק רק בעשייה. המעגל הנכון השלם כולל הרבה עשייה, אך לא רק:

עשייה <  תיאום < תכנון < התנסות < עשייה


מכשולים טיפוסיים:
אנחנו לא רוצים להיות "חולמי חלומות" ונשארים בעשייה בלבד;
אנחנו רצים עם עצמנו ולא מתואמים מעת לעת עם המציאות והחיים;
אנחנו חוששים מקטסטרופות אפשריות ונתקעים בשלב התכנון.

 

לכל מי שמרגיש שהוא תקע באחד מאלה, מומלץ להכיר במצב- האם החלפתם הרבה מקומות עבודה (חסר תכנון ותיאום)? האם חששתם מלקחת החלטות (לא עוברים להתנסות ועשייה)? שאלו את עצמכם, איפה במעגל העשייה יש לכם קושי, ואמנו את עצמכם בהתאם.

 

2. מדחיינות לעשייה:
מעת לעת כולנו דוחים דברים מסוימים שצריך לעשות, ולא קופצים בשמחה ובקלות על כל משימה. אך אם אנו הופכים זאת להרגל, בין לכל דבר, ובין לתחומים או סוגי פעילויות מסוימים, הרי שיש כאן נקודה לשיפור עצמי.
המפתח ליציאה מדחיינות היא להבין בכל מצב מה הסיבה של הדחיינות (ויש 5 סיבות כאלו) ולייצר הרגל חדש בהתאם לסוג הדחיינות הרלוונטי:

 

סוג הדחיינות

דרכי התמודדות אפשריות

עודף ביטחון עצמי

הכול מטופל ולכן אין צורך להתחיל לטפל
דוגמה: דחיית טיפול בחידוש דרכון

1. פנטזיה של פרס שמחכה אם נסיים
2. שינוי תפיסת המצב לאתגר גדול יותר
3. הבנה שזו דחיינות...ועשייה

הימנעות מחוסר נוחות.
מיקוד בחוסר הנוחות הנלווה למשימה.
1. אם נובע מגודל המשימה- פרקו לתת משימות
2. שיטת מרי פופינס- הוסיפו כפית סוכר לתרופה
3. שינוי תודעתי- כל יום משימה אחת כזו באופן מודע. תראו שזה לא כל כך נורא.

חשש מכישלון.
לעיתים מונע מעשייה בכלל.

1. הבינו שמוקד הבעיה אינו הכישלון אלא הפחד והחשש שלכם.

2. בצעו ניתוח מחשבתי של המחיר שמשלמים על אי עשייה.
מכשולים רגשיים.
אנו משכנעים את עצמנו שזה לא הזמן לעשייה, ומחכים לרגע הנכון (מתי יגיע?)
ניתוח מחשבתי של הרווחים הרגשיים (שחרור ממתח למשל) בעקבות העשייה
אשליית העשייה.
עיסוק בדברים אחרים, העיקר לא לעשות את שנדרש.

 שיחה עם עצמכם והבנה שאתם לא עושים את הדבר הנכון. שינוי סדר העדיפויות והשלמת החסר.

 

טקטיקות נוספות כלליות (המתאימות לכמה סוגי דחיינות):

  • החליטו להשקיע רק את 5 הדקות הראשונות של העשייה, וראו אם זה גורם לכם להמשיך.
  • הגדירו לעצמכם יעדים ופרסים אישיים בהתגברות על דחיינות; הגדירו לעצמכם קנסות אם לא תעמדו בזמן שהגדרתם במשימות שנכון לטפל בהם.
  • דברו אל עצמכם בראי השוואת המשימות של יום מסוים ליום שאחריו, וראו אם החלוקה בינכם לבינכם בימיים אלו אכן צודקת.
  • דברו עם חבר. שתפו את המטרה. יגרום לכם לעמוד יותר במחויבות הנדרשת (דיאטה?)

 


חזרה

 

העמקת קשרים

כולנו יודעים שקשר עם אדם נוסף הוא סוגיה מורכבת ולא סתם "משימה". אך כולנו יודעים שכאשר יש קשרים כאלו, הרבה יותר קל ונעים לעבור גם את יתר אתגרי החיים ומשימותיו.

כלים מרכזיים:


     1. דפוסי חשיבה חיוביים לגבי קשרים             >>
     2. הזמינו תשומת לב חיובית                         >>
     3. להיראות טוב                                          >>

 

1. דפוסי חשיבה
דפוסי החשיבה שלנו לגבי קשרים הם אוסף המחשבות וההבנות שלנו הקובעים איך ניגש ונגיב לזולת. האם אנו חושבים שאוהבים אותנו? האם הם שם כשאנו צריכים אותם? ועוד.
בהכללה ניתן לומר שיש ארבע תפיסות לגבי היחס שלנו לעצמנו ולזולת:

  • אני בסדר; גם האחר בסדר. זהו דפוס החשיבה הנכון המאפשר העמקת קשרים
  • אני לא בסדר; הזולת כן
  • אני בסדר; הזולת לא
  • אף אחד לא בסדר

מיותר לציין שהתפיסה בעד-בעד (אני בסדר; הזולת בסדר) היא העדיפה בעיני Bailey ו- Black.
טיפים איך לאמץ דפוס חשיבה עצמי אוהד:

  • דברו לעצמכם לגבי התחומים בהם החשיבה/עשייה/התנהלות שלכם נכונה
  • כשיש בעיה, אל תישאבו אליה, אלא התמקדו בפתרונות אפשריים
  • מצאו מה אתם אוהבים לעשות, ועשו הרבה ממנו
  • הקשיבו למחמאות שאנשים אומרים לגביכם
  •  הבינו שיש דברים שמשתבשים; התייחסו אליהם כתחומים (זמן, מקום)

טיפים איך לאמץ דפוס חשיבה אוהדת לזולת:

  • חפשו הסברים חיוביים
  • חפשו את הטוב
  •  היו סבלניים
  • הנמיכו ציפיות
  •  סלחו

2. תשומת לב חיובית

נקודת מוצא היא שחיובי גורר ומזמין חיובי גם מצד האחר. מחמאה כנה לאחר, תגרור התייחסות חיובית יותר גם מצידו. מחקרים מלמדים שאנשים שמגיבים באופן חיובי לזולת חווים יחסים בריאים, שמחים, מוצלחים וממושכים יותר (האחרון נכון לגבי בני זוג).

איך מייצרים תשומת לב חיובית? חיוך, מחמאה, אמירה. המלצות לדרך יישום:

  • הגיבו תוך המחשה שהקשבתם למה שאמר הזולת
  • פתחו שיחה בתשומת לב חיובית למי שמולכם
  • גם כשיש אי הסכמות, התחילו בציון הצדדים החיוביים המשותפים

איך לא מחזירים תשומת לב שלילית כאשר זה מה שאתם חווים מהזולת?

  • השתהו. ספרו בראש עד חמש (אבל לאט) לפני שעונים
  • חזרו על דברי הזולת וסכמו, באופן חיובי ככל הניתן
  • דברו בקול (מעין דיווח) על שאתם חשים רוח פחות חיובית, ועל איך כדאי לשנות זאת

כדאי לדעת:

  • תגובות שליליות אמנם משחררות כעס, תסכול ולחצים אחרים, אך המחיר גבוה, ועל פי רוב לא באמת משתלם.
  • התעלמות מהלך רוח רע ללא התייחסות כלל יכולה ליצור עוינות ומגננה
  • אפשר לזהות דפוסים של תשומת לב, לזהות את החיובי וגם את השלילי, כדי לכוון נכון.

3. להיראות טוב מול מי שמולך

הטוב והרע באנשים אחרים הם פרי התרשמות שלנו וניתוח של כל אחד את המציאות.
ישנם 4 טיפוסים: 1) אכפתיים 2) דוחפים קדימה 3) מקצוענים ויסודיים 4) מתאימים התנהלות לטובת השלמת משימה.
כדי לראות את האדם בדרך נכונה יש להבין את מה שמניע אותם וגורם להם לפעול (איזה טיפוס הם) ולדעת איך לעשות רושם עליהם בהתאם לסוג הטיפוס שהם:
- לאכפתיים- לסייע להם כשהם תקועים בבעיה
- לדוחפים קדימה- להציג מצבים כעתירי אנרגיה ופעילות
- למקצועיים- סבלנות רבה
- למתאימים עצמם- תנו להם הזדמנות לנ"ל.
כדאי גם להבין מה מניע אתכם (איזה טיפוס אתם). שימו לב שיכול להשתנות בהקשרי חיים שונים. הבנה אישית שכזו תסייע לכם לנצל את יכולותיכם נכון יותר.

 


חזרה

 

השפעה

השפעה על אדם וקבוצה כוללת שלושה פרקי משנה:


     1. שכנוע אחרים                 >>
     2. עשיית רושם                   >>
     3. מתן משוב                      >>

 

1. שכנוע אחרים
שכנוע. משימה חשובה בחיי כל אחד מאתנו ובהקשרים שונים, של עבודה בית וקבוצות אחרות בהן אנו פעילים.
ישנן תשע טקטיקות להשפיע על הזולת:

  1. סיבתיות- דברו על עובדות, לוגיקה וטיעון.
    מתאים לרוב הקשרי החיים.
    שימו לב לא להשתמש אם טיעון יוצג כעובדה ולא יהיו לו סימוכין.
  2. השראה- דמיינו כיצד ייראה העולם/ מצב אם יקשיבו בקולכם. פניה ללב ופחות לראש.
    מתאים כאשר הטיעון לש ו/או רוצים מחויבות רגשית.
    שימו לב שההצלחה תלויה בדרך בה משתמשים בטקטיקה זו, יותר מאשר התוכן עצמו.
  3.  שאילת שאלות- עידוד הזולת לסקרנות ואקטיביות.
    מתאים כאשר רוצים לתת לזולת תחושת אחריות או תחושת בעלות על הרעיון.
    שימו לב שמדבר בשיטה שתוצאותיה אינן צפויות, שכן לא ברור מה יענה האדם.
  4. ידידותיות- הציגו בדרך חיובית ומחמיאה למקשיב.
    מתאים לאנשים בדרגה מקבילה או נמוכה משלך.
    שימו לב שאכן יהיה אוטנטי.
  5. מסחר- הבטחת משהו בתמורה להסכמה.
    מתאים כאשר רוצים להעלות סיכויי הצלחה.
    פחות מתאים מול אנשים שמעדיפים לקבל ורק לקבל, בלי לתת.
  6. בקשת טובה. בקשה להסכמה/ סיוע.
    מתאים כאשר לזולת אכפת ממך.
    פחות מתאים אם הזולת ירגיש שאתה חייב לו. טוב מספר מוגבל של פעמים.
  7. השלכה על אחרים- דברו על אחרים, מקבילים/דומים לנשוא השיחה, ש-בעד.
    מתאים לבני נוער; מתאים במקומות עבודה בהקשר ל best practices.
    פחות מתאים כאשר מדברים על חלוציות והאדם מולך רוצה להיות ראשון וייחודי.
  8. הפעלת סמכות- ניצול מעמד, חוקים, מדיניות או עקרונות.
    שיטה מהירה וברורה.
    יכול להיות בעל אפקט בומרנג, אם לא פועל.
  9. הפעלת כוח- איום במידה ולא יבוצע.
    מתאים כאשר צריך משהו מידי.
    טוב לטווח הקצר, פחות לטווח הרחוק.

בחירת הטקטיקה צריכה להיות מתאימה לזה העושה בה שימוש ולאופיו, לאדם שמולו ולהקשר. כדאי להפעיל גמישות ולחשוב איך משתפרים מפעם לפעם.

 

2. עשיית רושם
להלן עשרה טיפים ליצירת כריזמה ורושם טוב:

  1.  שידור תקווה. דברו חיובי ועל העתיד.
  2. הדגמת תשוקה בנושא עליו מדברים.
  3.  יצירת קשר טוב לאדם עמו מדברים. ברמת השיח, התפיסות או אפילו שפת הגוף.
  4. עקביות. בין טיעוני השיח השונים; בין אלו לתפיסות; בין אלו לשפת הגוף.
  5. שימוש במילים בעלות השפעה: תארים הקשורים לתחושות (עצבני, נרגש ועוד); מילים המעוררות חושיים (ריחות, קולות ועוד); מילים תיאוריות המציירות תמונה בראש הזולת.
  6.  נדיבות במתן תשובות. פירוט תוך דוגמאות, צבעים וטעמים.
  7. שאלות המעוררות תחושות חיוביות בקרב השומע. כלי אמין לעידוד מחויבות.
  8.  סיפור סיפורים. סיפור טוב כולל- 1) דמות ראשית 2) אתגר 3) מזימה 4) תוצאה
  9. הפתעה. הפתעה מחברת את המקשיב.
  10. העמדת המקשיב במרכז. שילוב מרכיבי אופי או חיים הדומים לשלו. השוואה ישירה בין סיפור למציאות הקשורה, תנועות גוף מקרבות, שאילת המקשיב מה לדעתו יקרה.

3. מתן משוב

טיפ למשוב אפקטיבי:

  1. מחמאות: כמה שיותר מוקדם. כמה שיותר. אוטנטי. עם הקשר. ספציפי. משמעויות.
  2.  ביקורת: באופן מייעץ. עם הקשר. ספציפי. הבהרת המשמעויות. עידוד. חיפוש פתרונות משותפים.
    טיפים נוספים למחמאה וביקורת- שימוש בסיפור, אזכור צד שלישי, תקשורת לא מילולית. עקביות במסר.

 

 


חזרה

 

התמודדות עם קשיים בקשר

תמיד בקשרים יש עליות ומורדות.
כלים מרכזיים:


     1. ניקוי קשר מרעלים             >>
     2. פתרון קונפליקטים             >>
     3. הוצאת הדרמה מהקשר      >>

 

1. ניקוי קשר מרעלים
להלן שישה רעלים טיפוסיים ודרכי מניעה/התמודדות:

  1. הנחות לגבי מחשבות הזולת
    הימנעות- דברו בדרך שלוקחת אחריות. לא- אתה מבלבל, אלא- אני לא הבנתי.
    אם מופעל נגדכם- הניחו שהכוונה טובה. העבירו לשיח חיובי.
  2. הכללות יתר
    הימנעות- היו ספציפיים. הימנעו מהסתכלות כוללת בעת כעס.
    אם מופעל נגדכם- העבירו את השיח לפתרון הבעיה הממוקדת.
  3.  התקפה
    הימנעות- עבודה עצמית. עצירה וחיפוש הגדרה אחרת פחות שיפוטית/ חיובית לאותה תכונה.
    אם מופעל נגדכם- חשבו על כך שהאדם העומד מולכם אולי בהמשך יתחרט שהתקיף.
  4. התנגדויות. לא על כל דבר.
    הימנעות- המירו את ה- "לא, אבל" ל- "כן, אבל" התחילו עם סיבות להסכים, אחר כך ראו מה פחות מתאים.
    אם מופעל נגדכם- חתרו לשאלות או אפילו פתרונות.
  5.  מגננה
    הימנעות- עזבו משחקי אשמה. לא באמת רלוונטי.
    אם מופעל נגדכם- קחו אחריות ועברו לפסים חיוביים.
  6. הפרעה/ קטוע משפט באמצע
    הימנעות- נשמו עמוק, ספרו, רשמו בפנקס.
    אם מופעל נגדכם- אפשרו פעם או פעמיים. אחר כך שאלו איך רוצים לנהל את השיח כדי שתוכלו גם להתייחס

2. פתרון קונפליקטים

שישה עקרונות להתמודדות ואפילו פתרון קונפליקטים:

  1. התמקדו במה שחשוב לכם בקונפליקט ולא בהכרח בפתרון השלם (קליפת התפוז/מיץ)
  2.  אמצו התנהלות פתוחה, כנה ואמפטית
  3.  ספרו את הסיפור ולא רק את הטיעון. בקשו כנ"ל מהאחר
  4. עזרו לאחר לצאת ממגננה ומתקפה; הרגיעו
  5.  שלטו בתקפות ובמגננות שלכם עצמכם
  6. צרו תכנית פעולה להימנעות מכך שיקרה שוב

3. הוצאת הדרמה מהקשר

קשרים לעיתים סובלים מדרמה.
מספר שלבים שיכולים לסייע להוצאת הדרמה:

  1. זהו בעצמכם מה גורם לכם לאבד את השלווה ולהתרגז. הבינו אם אתם לא שמים לב ולכן נופלים למצב זה, או שאתם חשים שאתם מרוויחים משהו (השלכת כעס על מישהו אחר?).
  2. הפסיקו את הריטואל אליו נקלעתם. בקשו עזרה, חזקו את עצמכם או הביעו אמפתיה.
  3. ואם לא הצלחתם... הבטיחו לעצמכם שמחר תנסו שוב. ואולי- תצליחו יותר.

 


חזרה

 

התמודדות עם מתחים

Bailey ו- Black מציעים שלושה כיוונים מרכזיים להתמודדות עם מתחים:


     1. ניצול המתח לטובה                    >>
     2. מלחמה במתח                          >>
     3. הפסקת המתח דרך נשימות        >>

 

1. ניצול המתח לטובה
אנו נוהגים להתייחס למתח בשלילה, אולם הדבר לא מדויק. מתח יכול להיות גם חיובי ובונה, ויש נקודת אופטימום בה העירור משפר את הביצועים.
יש אנשים שסולדים ממתח ומעדיפים להישאר כל חייהם באזור נוחות של רגיעה, אולם יכולת התקדמותם בחיים תושפע בהתאם (לרעה).
אדם יכול לזהות איפה הוא נמצא בעקומת המתח (רגוע-דינאמי-מוסח-מפוזר), ולהזיז את מקומו, בין אם לכיוון רגיעה, ובין בהגברת המתח החיובי (דינאמיות), כדי לשפר את יכולתו הביצועית.

 

2. מלחמה במתח
להלן 9 טקטיקות למלחמה במתח. שילוב נכון שלהם יוצר אפקט מיטבי:

  1.  צמצום תפיסת הקושי של המצב; הבנה שזה רק בראש שלנו, ולמעשה מצבנו פחות רע
  2.  צמצום תפיסת המשמעות של תוצאות המצב; כנ"ל
  3. שיפור תפיסת המצב ע"י הגדרתו מחדש (reframing)
  4. חשיבה חיובית ומציאת היתרונות שבמצב
  5.  שילוב לוגיקה בחשיבה- האם יעזור שאדאג? אם לא.. חבל לדאוג
  6. הפסקה מוכוונת מהמתח. עד שיסתיים זמן ההפסקה, אולי המתח יתפוגג
  7.  בקשת עזרה מחברים כאלו שאכן יכולים לסייע במלחמה במתח)
  8.  שאילת שאלות הקשורות בירידה לסיבות שורש, או במציאת פתרונות
  9. עימות עם המצב עצמו

ועוד טיפ: אם אתם יודעים לזהות שהמתח מתחיל, טפלו בו כשהוא עוד חלש.

 

3. הפסקת המתח דרך נשימות
כולנו נושמים. אך נשימה אמיתית, עמוקה ומכוונת, יכולה כנראה להשפיע יותר. נשימה זו מכונה בשפה המקצועית- נשימה 101. יש ללמוד איך לנשום; יש לערב את המוח בחשיבה מוכוונת בנשימה. שש נשימות לדקה, נמצאו כתדירות מיטבית.
בצד הנשימה המחשה (visualization) יכולה אף היא לעזור להפגת המתח. איך? על ידי הימנעות מהסחות דעת, שילוב חושים, הוספת פרטים ורגשות לתמונה, שימוש במטפורות, חיוביות ואי שיפוטיות. ועל ידי הרבה אימון וסבלנות.

 


חזרה

 

יצירתיות

יצירתיות קשה ליצור לפי מתכון. ועם זאת, מציעים לנו Bailey ו- Black מספר כלים מסייעים:


     1. התגברות על מחסומי יצירתיות            >>
     2. חידוד השימוש בכלים יצירתיים            >>
     3. חיבור אל תת המודע                         >>

 

1. התגברות על מחסומי יצירתיות
להלן 5 מסננים דרכם אנו רואים את העולם, היכולים להוות מחסומים ליצירתיות:

  1.  החלטה שאנו מבינים את הבעיה
  2. החלטה שאנו יודעים מראש מה המענה הנכון
  3.  לקיחת אילוצים מיותרים כנובע מהכרתנו את המציאות הנוכחית (בעוד אלו אינם אילוץ)
  4.  הסתכלות כמומחה על הבעיה, במקום להסתכל עליה בפשטות
  5. הסתכלות על דברים כמו שהסתכלנו עליהם אתמול

אם אתם לא מצליחים להסיר מחסום לבד, הסתייעו בעמית. נקודת המבט שלהם שונה משלנו.

 

2. חידוד השימוש בכלים יצירתיים
להלן מספר טקטיקות, ששימוש נכון בהם יחדד את היצירתיות:

  1.  הפכים
    לאחר הגדרת יעדים וסיעור מוחות לרעיונות, נסו לייצר חלופות הפוכות או שונות מאד ולהעריך אותן. ראו אם עוזר לכם להגיע לפתרון יצירתי מיטבי. דוגמה בתכנון טיול: במקום לנסוע לנו יורק מה היה קורה אם היינו מציעים לנסוע לברונקס.
  2. פירוק מטרה למרכיביה
    פתרו כל מרכיב, ללא אילוצים של המרכיבים האחרים. ראו אם חיבור שונה של המרכיבים מביא לפתרון.
  3.  אסוציאציות
    שחקו משחק אסוציאטיבי בין רעיון/מרכיב לאחד נוסף. אפשרו "השתוללות" מחשבתית. היעזרו בקולות, תמונות, ריח, מגע או אותיות פזורות לבחירה כדי ליצור חשיבה פתוחה.

3. חיבור אל תת המודע 

שלוש רמות של חשיבה:


1) חשיבה ועשייה אוטומטית 2) חשיבה מודעת אינטליגנטית 3) תת מודע אינטליגנטי.

המטרה- להגיע גם לרמה השלישית, שם נוצרים רעיונות רבים וטובים. איך?

  • תנו לרעיון להבשיל
  •  האמינו בחלומות בהקיץ (הירגעו, צרו זמן ומקום, היעזרו במדריך)
  • כתבו בטכניקה של זרימה (פרטים בספר)

 


חזרה

 

כאמור- ספר מלא עצות טובות. מספיק שכל אחד יצליח לאמץ עצה טובה אחת, וכבר היה מאמץ קריאת הספר כדאי.

המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135