ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון פברואר 2011 - מהדורה מס' 137
גיליון פברואר 2011 - מהדורה מס' 137
גיליון:

1. החשכ"ל האמריקאי GSA חתם עסקה עם גוגל להעברת כל הדואר שלו לעבודה בענן, דרך מערכת הדואר של GOOGLE. בהחלט שינוי שראוי לפרסום. נראה אם יגרור רבים נוספים אחריו...

http://www.gsa.gov/portal/content/208417

2. נמשכת ההרשמה לכנס השנתי של עמותת ניהול הידע יתקיים ב02.03.2011. ראו פרטים נוספים: 
3. מתקיימות בחירות למוסדות עמותת ניהול הידע : להנהלת העבודה ולועדת ביקורת. הנכם מוזמנים להגיש מועמדות.
4. בימים אלו מסתיים קורס ניהול הידע - מחזור מספר 18 מבית ROM. הקורס הבא ייפתח ב28.04.2011 לפרטים והרשמה yamit@kmrom.com
5. ועדת מומחים מטעם מכון התקנים, בהובלתה של ד"ר מוריה לוי, מנכ"ל ROM , השלימה בימים אלו טיוטת תקן ניהול ידע חלוץ בעולם. בימים הקרובים תופץ הטיוטא לציבור לקבלת הערות. הנכם מוזמנים לקרוא ולהגיב. מי שמעוניין לקבל את טיוטת התקן במייל מוזמן לפנות לרום-  yamit@kmrom.com  ונשמח לשלוח לו עותק כאשר יופץ. 
6. בפרס ITAWARDS בקטגוריית פורטלים (שכללה השנה גם את ניהול הידע) זכו הארגונים: בנק הפועלים, בנק לאומי, רמת גן, ישראכרט ושירותי בריאות כללית. 
בקטגוריית BI וCRM זכו הסוכנות היהודית, המשטרה, בנק לאומי ושירותי בריאות כללית. ברכותינו, לפרטים נוספים: 
7. חדשות בתחום הבינה העסקית- גרטנר פירסמו תחזית במרכזה 4 מגמות שתשפענה על הבינה העסקית האנליטית מגמות אלו כוללות: 
א. צריכה משמעותית של שירותי הBI האנליטי דרך handhelds (טלפונים, מספונים וכו...) 
ב. שימוש גובר בטכנולוגיות מבוססות זיכרון לשיפור ביצועים. 
ג. אחוז משמעותי של הקצאת משאבי הBI האנליטי למיישמים ולא לחברות מספקות תוכנה.
ד. מגמה חדשה של בניית סביבות קבלת החלטה המשלבות מדיה חברתית, בינה עסקית ושיתופיות גם יחד. 

 

חשיבה על מבנה דף הבית של הפורטל ע"פ המודל השיווקי AIDA

AIDA (awareness, interest, desire, action) מונח מתחום השיווק, המתאר את השלבים בחוויה או התהליך שאדם עשוי לחוות כשהוא קונה שירות או מוצר. המונח והגישה מיוחסים לחלוץ הפרסום והשיווק האמריקני E. St. Elmo Lewis, שהגה את המודל ב- 1898. המודל, המבוסס על מחקר לקוחות בשוק ביטוח החיים, מניח שאנשי המכירות הטובים ביותר הם אלה שהתייחסו בשיטת המכירה ל-4 שלבים קוגניטיבים שהקונים פועלים לפיהם כשהם נפגשים עם רעיון חדש או רוכשים מוצר חדש:

A - Attention / Awareness - לתפוס את תשומת ליבו של הלקוח.

I -  Interest – להעלות את העניין של הלקוח באמצעות התמקדות והדגמה של יתרון וערך עבורו.

D -  Desire -  לשכנע את הלקוח שהוא רוצה וחושק במוצר/ שירות ושזה ישרת את צרכיו, כלומר, ליצור גירוי לפעולה.

A -  Action- להוביל את הלקוח לפעול או לרכוש את המוצר.

יש המוסיפים למודל שלב נוסף -  S -  Satisfaction – לגרום ללקוח להיות מרוצה כדי שיחזור בשנית.

דף הבית של הפורטל הארגוני הוא מקום המפגש הראשוני של המשתמש עם הידע והמסרים הארגוניים. יש לו מספר תפקידים:

1.      לקדם מטרה – להעביר את האינפורמציה החשובה ביותר למשתמש ביום עבודתו ובנקודת הזמן בה נכנס לפורטל, ובמקביל לסייע למשתמש להתמצא בעומק האתר.

2.      לעודד העמקה – ליצור גירוי להיכנס לדפי התוכן הפנימיים של הפורטל.

3.      להעביר תחושת עדכניות והתעדכנות – לספר חדשות עדכניות, להציג תמיד מידע רלוונטי כדי לגרום לעובדים לשוב ולהיכנס מאוחר יותר או מחר – כי זה המקום להתעדכן בו.

תכנון דף הבית של הפורטל הארגוני יבוא לרוב בסיום תהליך מיפוי הצרכים ואפיון האזורים הפנימיים, כדי שיהיה בידינו מירב המידע על הצרכים של משתמש הקצה, ואת המרכזיים שבהם נבחר להציג בדף הבית – בתוספת הפנייה למידע המורחב בעומק הפורטל. פורטל ארגוני טוב הוא כזה שהעובדים נכנסים אליו כי הם צריכים – כי המידע והידע לו הם זקוקים לאורך יום העבודה שלהם נמצא בו, או נגיש באמצעותו. דף בית טוב הוא כזה שמציב את המענה לצורך במרכז, אבל גם מנצל את הצורך הזה כדי להעביר מסרים לעובדים, שממילא עוברים בו.

מודלAIDA   הוא דרך מעניינת לבחון את אפקטיביות דף הבית שלנו:

Attention – ישנן מספר דרכים למשוך את תשומת ליבם של העובדים לדף הבית: הבלטה ויזואלית של תכנים חשובים – מוצגים במקום הבולט ביותר לעין, צירוף תמונה, באנר שיווקי; שילוב תכנים או יישומים שיגרמו לעובד להיכנס בכל מקרה  - "winner application" (למשל, הצעות רווחה), ויסייעו לחשוף אותו גם למידע אחר.

Interest – לאחר שתפסנו את תשומת ליבו של העובד, צריך לעורר גם את העניין שלו: כאן המקום לשאול האם המסרים העדכניים והמעניינים ביותר מפורסמים בדף הבית? נושאים מעניינים ורלוונטיים וכותרות מנוסחות היטב יכולות לעורר את עניין העובדים.

Desire & Action - הפנייה לתכנים רלוונטיים בעומק האתר, שילוב יישומים להם נדרש העובד לצורך ביצוע עבודתו או לצורך התנהלותו הארגונית (דיווח נוכחות, דיווח הוצאות במסגרת התפקיד), פרסום בלעדי של מידע הכרחי – כל אלה יצרו אצל העובד צורך שיגרום לו לחזור ולהיכנס בכל פעם מחדש.

ואיך יוצרים שביעות רצון? יש לכך דרכים רבות, אך כולן מסתכמות במענה על צורך, כפי שכבר פירטתי בהרחבה,  ובהקשבה קבועה לעובדים – אותה ניתן ליישם באמצעות תיבת משוב, ומענה מהיר ושירותי למשובים אלה; באמצעות מפגשי משתמשים מידי תקופה; באמצעות פרסום קרדיטים לעובדים שתרמו מידע או הציעו הצעות לשיפור או באמצעות סקרי שימוש ושביעות רצון (אפילו קצרצרים בני שאלה או שתיים), שנותנים לעובדים תחושה של השפעה ושותפות בתוצאות.

 

 

נכתב ע"י קרן הראל

איפה אפי?

הכירו את אפי, אפי לובש חולצה עם פסים אדומים ולבנים, מכנסי ג'ינס כחולים, חובש כובע צמר עם פונפון, מחזיק מקל הליכה מעץ ומרכיב משקפיים בעלות מסגרת עגולה. חפשו את אפי בתמונה... מצאתם?

איפה אפי? (Where's Wally? בגרסה הבריטית המקורית ו-Where's Waldo? בגרסה האמריקאית) היא סדרה של ספרי ילדים שנוצרה על ידי הצייר הבריטי מרטין הנפורד. בספרים אלו הקורא צריך לאתר איש מסוים, אפי, בתוך ציור עמוס בדמויות ובפרטים שונים. אפי תמיד מאבד דברים, למשל ספרים, ציוד מחנאות ואפילו את הנעליים שלו, והקוראים מוזמנים למצוא את הפרטים האבודים בתוך הציור (מקור: ויקיפדיה).

 

איפה אפי? היא למעשה מטלת חיפוש ויזואלי במרחב, אחת מבין מספר מטלות, המשמשות במשך שנים חוקרים בתחום הקשב. מבלי להיכנס לכל הפרטים, מחקרים הראו שבעת מטלת חיפוש (כמו זו של אפי למשל), אנו משתמשים בתמונה הכללית כדי לכוון את הקשב שלנו לאזורים מסוימים, כדי לדחות עצמים מוכרים בתמונה וכדי לעיין בתמונה באופן ממוקד ומושכל יותר. בנוסף, אנו סורקים את המרחב באופן שיטתי. להביט פעמיים על אותו מקום – זה לא שיטתי, ולכן אנו לא נוטים לעשות זאת. זהו מנגנון שמונע מאיתנו למעשה לחזור למסיחים האחרונים וכך לסייע לנו בחיפוש.

אתם בוודאי שואלים את עצמכם איך כל זה קשור לניהול ידע. ניהול ידע כידוע, עוסק בשימור, שיתוף, הבנייה ופיתוח ידע באופן מתודולוגי ומוכוון מטרה.

 

בכתבה זו נעסוק בהבניית הידע - ארגון ועיבוד הידע באופן נגיש ומובן למשתמש, תוך התמקדות בהבניה פנימית של תכנים – שימוש בתבניות.

 

המטרה בשימוש בתבניות היא יצירת אחידות בהצגת דפי מידע (תוכן, מיקום, צורה), אחידות זו יוצרת רצף ותחושת קוהרנטיות. כמו כן, התבניות מקלות על המשתמש בהבנת הלוגיקה בארגון התכנים וכן באיתור מידע ממוקד בעמוד (שיפור יכולת החיפוש). כך למשל אם בתבנית ישנה חלונית של אנשי קשר, המופיעה תמיד בצד שמאל של העמוד, לא משנה מה יהיה התוכן בעמוד, אנשי הקשר הרלוונטיים תמיד יהיו באותו המיקום. כל אלה יוצרים חווית משתמש נעימה ומזמינה, ובמקביל תומכים ביעדים העסקיים שלשמם נוצרו מלכתחילה (חיסכון בזמן, שיפור הלמידה הארגונית וכיו"ב).


אם נחזור למטלת החיפוש של אפי, איתה התחלנו, התבנית היא התמונה הכללית, ואפי הוא המידע שאנו מחפשים בתוך התבנית.

 

טיפים ליצירת תבנית טובה:

 

  • מה חוזר על עצמו?: תחילה יש לאתר מבנים החוזרים על עצמם (ללא קשר לתוכן). אם למשל קיים צורך בהצגת אנשי קשר והוספת קבצים וקישורים בכל עמוד תוכן, נוכל ליצור תבנית תוכן שתכיל את הרכיבים הללו
  • הגודל כן קובע! יש להבחין בין הרכיבים בתבנית באמצעות גודל, צבע ומיקום. מומלץ להדגיש רכיבים חשובים על ידי הקצאת מקום גדול יותר בתבנית ומיקומם באזור בולט (בקריאה מימין לשמאל, אנו נוטים לשים יותר לב למידע המוצג בצד ימין למעלה לעומת מידע המוצג בצד שמאל למטה)  
  • חריגה מגבולות התבנית: ניתן לבצע שינויים בתבנית על מנת להתאימה לתוכן, אך שינויים רבים בתבנית יוצרים למעשה תבנית חדשה. יש להגדיר את "גבולות התבנית" (מה נחשב להרחבת התבנית לעומת תבנית חדשה). בנוסף, לעיתים ישנם תכנים שעשויים להתאים ליותר מתבנית אחת. במקרים כאלה, מומלץ לבחור מראש תבנית אחת שתשמש לתכנים הללו בכל האתר, על מנת לשמור על אחידות באתר
  • מה משתמש הקצה חושב על התבנית?: התבנית צריכה להיות אינטואיטיבית למשתמש, לסייע לו להבין את התכנים ולהקל עליו בחיפוש מידע פנימי בעמוד. לאחר עיצוב התבנית בצעו בדיקות שימוש מול משתמשים, בסופו של דבר היא נועדה עבורם

 

לסיכום, תבניות הופכות את ניהול הידע והשימוש בו לנגיש, מובן, קל וידידותי. למשתמשים קל  לחשוב לפי תבניות ולהתמצא בהן, למנהל הידע קל יותר לעצב ולנהל את האתר באמצעות התבניות.  נסו לחשוב "מחוץ לתבנית" כאשר אתם מעצבים אותה, ובדקו עם המשתמשים לאחר מכן, אם התבנית מתאימה להם. 


ועוד דבר  קטן לסיום – כבר מצאתם את אפי?

Enterprise Performance Management

 EPM הינו תחום בבינה עסקית בו מנוהלים ונמדדים ביצועים מוגדרים מראש של הארגון לפי מדדי מפתח לביצועים - KPI. מונחים חליפיים ל EPM הם: Corporate Performance Management או בראשי תיבות CPM ו Business Performance Management (עקב ריבוי התחומים המשיקים ניתן לכנות תחומים אלה כ - xPM).תחום ה- EPM מורכב מאוסף של תהליכי ניהול וניתוח מבוססי טכנולוגיה המאפשרים לארגון להגדיר מטרות אסטרטגיות ואחרי כן למדוד ולנהל את הביצועים מול המטרות האסטרטגיות הנ"ל.

תהליכי הליבה של EPM כוללים תכנון פיננסי ותכנון ניהולי, קונסולידציה ודווח, מידול עסקי, ניתוח ומעקב אחרי KPI.‏‏‏‏ ‏‏מטרת המדידה היא שיפור ביצועי הארגון. ללא מדדים מתאימים ומדידה עקבית לא ניתן לשפר את ביצועי הארגון.

EPM הוא תחום בינה עסקית המשווה בין המטרות והיעדים העסקיים שנקבעו, לבין הביצוע בפועל כפי שהוא נמדד. מטרתו לזהות פערים בין הביצוע בפועל לבין הביצועים הנגזרים מהאסטרטגיה והיעדים. ביצועו דומה לביצוע בינה עסקית תפעולית. שני תחומים אלה של בינה עסקית עוסקים בעיקר במידע תפעולי בזמן אמת ופחות במידע היסטורי שהועבר לבסיס נתונים ייעודי לצורך ניתוח ודיווח. השוני נובע מכך ש- EPM מתמקד באסטרטגיה וביעדים, בעוד בינה עסקית תפעולית, עוסקת גם בנושאים שאינם כאלה. הבדל משמעותי יותר הוא שבינה עסקית בכלל ובדומה לכך בינה עסקית תפעולית מתמקדת בנתונים (Data), בעוד EPM מתמקד בתהליכים‏‏. בגלל המספר הקטן של מדדים או KPIs המוצגים בדווחי EPM , התצוגה היא באמצעות Dashboard או Score Card. תוכנו של Dashboard או Score Card זה עשוי למעשה להיות זהה או דומה למקבילו במערכות Business Activity Monitoring, המציגות את סטאטוס ביצוע התהליכים הכלל ארגוניים במערכת BPM.

מגבלות

במצב הנוכחי השיטה הנפוצה למדידה היא Balanced Score Card ומקור המידע העיקרי לצורך מדידות הוא מחסן הנתונים. במידע הנמצא בו מודגשים המדדים הקשורים בהיבטי לקוח כגון: שביעות רצון לקוחות ושימור לקוחת ובהיבטים פיננסיים כמו: ROI ועלויות. אין במחסן הנתונים מדדים המתייחסים לתהליכים וללמידה וגידול. הגישה של Balanced Score Card פחות מתאימה לטיפול במדדי תהליכים.

דוגמה מעניינת ל EPM מצאתי בבלוג ישן: מנהל תיכון בארה"ב הפיץ מייל לכלל המורים ולהורים ואלו עיקרי דבריו: " המופע שהיה בשבוע שעבר הסתיים בהצלחה, החל מהיום כל אותם 60 תלמידים שלקחו חלק בהפקה יחזרו לכיתות ויהיו מסורים ללימודים. אולם, היום מתחילה תקופת המבחנים לנבחרות הספורט השונות של התיכון, זה אומר שקבוצה חדשה של כ-400 תלמידים מתוכננת לקחת חלק בפעילות חדשה. הסיבה שאני מציין עובדה זאת היא שזהו "שבוע המיונים" כך שרמת המתח והלחץ שלהם עלולה לעלות".

וזאת הדוגמה! המנהל נתן heads-up לסגל שלו בנוגע לביצועים וההתנהגויות הצפויות של התלמידים ועזר בהסבר פוטנציאל השינוי בהתנהגות התלמידים.

במידה ובוחרים לאמץ את תפיסת ה EPM, ניתן להשתמש בה באותה דרך – לחזות, או לפחות להזהיר את מקבלי ההחלטות בנוגע לשינויים פוטנציאלים בביצועים הקרובים.

 

 

 

 

נכתב ע"י Jenn

נקודת מבט קצת שונה מתמיד על נושא ה- UI

להרחבה >>

נכתב ע"י Karna O'Dea

דרכים יצירתיות לניהול קהילה מקצועית
להרחבה >>

 

כנסים בארץ:

שם האירוע: כנס ניהול הידע השנתי.

מקום האירוע: רמת אפעל

תאריכים: 02/03/2011

פרטים נוספים: http://knowledgeil.ning.com/events/kns-snty

 

 

כנסים בעולם:

 

שם האירוע: הדף כבר לא קיים

 

מקום האירוע: הונג קונג, סין

תאריכים: 23-24/03/2011

 

 

נכתב ע"י ד"ר מוריה לוי
הסופר אולי מוכר לחלק מהאנשים Michael Fullan כותב זה שנים על ניהול ושינוי, ובין ספריו ניתן למצוא את
Motion Leadership, Leading in a culture of Change ועוד. ספר זה,
The Six Secrets of Change: What the Best Leaders Do to Help Their Organizations Survive and Thrive, לא דן להבנתי בשינויים וניהול שינויים, אלא בניהול והצלחה בעידן החדש, בעידן מורכב ומשתנה כל העת. הספר בונה תיאוריה ובמרכזה ששה מרכיבי הצלחה, שאינם עומדים כל אחד בנפרד, אלא נסמכים זה על זה. פולן אינו מאמין ביציאה מניתוח חברות מצליחות, ומציאת המאפיינים המשותפים להם ( כמו בספרו המפורסם של Good to Great Collins )
שכן לא תמיד נשכיל לבחור את המאפיינים שהם גורמי ההצלחה. יתר על כן, הוא גורס שיש לפתח תיאוריה, ולבחון אותה אל מול חברות מצליחות כשלב שני. כמו כן, פולן מאמין שההצלחה נובעת לא רק ממימוש גל המרכיבים בארגון, אלא ממימוש נכון שלהם, על פי הסוד, או הניואנס, ה"איך" שעושה את ה"מה". לכן הוא מדבר על סודות, סודות שהוא עומד על טיבם, אך כל חברה צריכה להתאים את יישומן אליה כדי להגיע להצלחה המיוחלת. כותב הספר נשען על מספר ספרים קודמים בנושאים דומים, ועל מספר חברות, במרכזן טויוטה אותן הוא מזהה כחברות מצליחות לאורך זמן.

להלן מפת נושאי הספר במרכזה ששת סודות ההצלחה:  

 

כמו תמיד תמצית זו הנה בבחינת טעימה, ואינה תחליף לקריאת הספר המלא.

 קריאה מהנה.

 

1. אהבת עובדים

אהוב את עובדיך. לכאורה טריוויאלי, אולם למעשה מדובר ברעיון בעל עומק. אהבה כוללת:

·         דאגה לתנאים הגונים;

·         דאגה לפיתוח יכולותיהם;

·         דאגה להעמדת תנאים להצלחתם;

·         דאגה לשביעות רצונם האישית;

·         דאגה שתוך שממלאים את משימות הארגון ויעדיו, יצליחו להגשים את חזונם האישי;

·         ו..דאגה לחברות ואחווה.

אהבת העובדים הייתה יכולה להיות פשוטה, לולי הייתה מתנגשת במקרים מסוימים עם אהבת הלקוחות.

החוכמה, על פי פולן, לחיות עם הסתירה המובנית שלעיתים שני ערכים חיוביים מתנגשים ובכל זאת חיים עם שניהם בהשלמה. מחפשים את טובת הלקוח, אך לא על חשבון העובד, גם אם זו אינה החלופה הפשוטה יותר ויש להפעיל יצירתיות כדי להגשימה. התייחסו לעובדים כאילו הם לקוחות, ואתם כנראה בדרך המלך לסעיף זה.

אהבת העובדים מבוססת, כפי הנראה על יחסים משמעותיים בין המנהלים והעובדים. שוב, לא טריוויאלי.


חזרה

 

2. קישור עם משמעות ערכית

מרכיב ההצלחה השני, קשור במתח בין הרצון לרכז, כדי לקדם ולהבטיח ניהול ומקצעיות, לבין הרצון לבזר ולאפשר לכל עובד יצרתיות. ארגונים רוצים להגדיר יעדים ממוקדים וחדים ומדידה צמודה. הסכנה בארגונים ראלו הנם עובדים פסיביים או מנוכרים. ביזוריות ויצירתיות מוחלטים, לעומת זאת, יכולים לגרור מצב של  סחף ואדישות. המענה לדילמה זו נעוץ בסוד השני,
כפי שמגדיר אותו פולן: ממשק בין עמיתים ויצירת קשר עם משמעות ביניהם.קשר בעל משמעות אינו פוגם בהכרח בסמכות ובהובלה מלמעלה, אך בהחלט משפיע על אופיה.הקשרים בהם מתמקד פולן הנם בתוך הארגון, אם כי כאלו קיימים גם מחוצה לו:
בין עמיתים בתוך הצוות, ובין עמיתים הפזורים ביחידות שונות ברחבי הארגון.

כאשר פולן מדבר על משמעות, הוא מכוון לייעוד או כוונה המשותפים לעמיתים. לא תמיד די בכך כדי להצליח. גם בשלטון הנאצי היו קשרים בין חיילים בצבא, בינם לבין עצמם ולהנהלה, המבוססים על משמעות, אך תוצאותיהם היו הרסניים.
כדי שהללו יובילו למקום חיובי, אפקטיבי ומצליח נדרשים שלושה תנאים:

1.        זיקה בין ערכי הארגון וערכי העמיתים המהווים תת קבוצה בארגון.

2.        שיתוף ידע, התנסויות ומידע באופן רחב ופתוח בצוות ובארגון.

3.      ניטור ובקרה מוסדרים בארגון המאתרים התנהלות בכיוונים שאינם אפקטיביים, כמו גם את הידע האפקטיבי המסייע להצלחה.

 

פולן מציין שספרים שונים, בהם נחקר נושא הניהול במגזרים עסקיים כמו גם ציבוריים, מדברים שעבודת צוות מכוונת אקטיבית יותר מעבודתם של יחידים, גם אם הם מומחים.

לצורך כך נדרשים הארגונים לשנות את דרכי פעולתם, ובין היתר את הדרך בה הם יוצרים תחרות פנים ארגונית בה הצלחה של אחד, משמעה אי הצלחה (או אפילו כישלון) של האחר.

 

כדי להצליח במימוש מרכיב זה, על המנהלים ליצור את התנאים המאפשרים את הקשרים, להגדיר כיווני פעולה ולהתערב כאשר רואים שהעובדים אינם מתקדמים בכיוון הרצוי.

כאשר מצליחים בכך, מתרחשים שלושה דברים בארגון:

1.        בעלי העניין השונים מכונסים סביב משמעויות גבוהות יותר, מאשר אלו של הפרטים, כל אחד לחוד.

2.        הידע זורם כאשר האנשים לומדים מה עובד ומה מאפשר הצלחה.

3.        הרגשת השייכות לישות גדולה יותר משל הפרט עצמו מרחיבה ומעצימה גם את הפרט.

 

ויש רק לזכור, שלקבוצה יכולות להיות גם השפעות שליליות הנובעות מתופעות העדר ויש לשים לב אליהן ולהימנע מהגעה למקומות בהם הנזק גדול על התועלת.
חזרה

 

 

 

3. משוב בונה

מרכיב זה נקרא במקור (לפני תרגומו): בניית יכולות ו/או קיבולת (Capacity Building).

בניית יכולותיו של הפרט זו המטרה,  וזו גם הסיבה שהערכה רגילה אינה טובה דיה. הערכה היא שיפוטית ולא תמיד מביאה לבניית היכולות.

בניית היכולות עוסקת בכשירות, במשאבים ובמוטיבציה. עובדים, יחידים וקבוצות, נמצאים בקיבולת גבוהה אם הם מחזיקים בידע ובמיומנויות וממשיכים לפתח אותם; אם הם מושכים ועושים שימוש במשאבים באופן חכם; ואם הם מחויבים להשקעת האנרגיות בביצוע בדברים החשובים באופן משותף ובאופן מתמשך. דרישה מחמירה וקשה להגעה, אך בהחלט דרישה שלא ניתן לוותר עליה.

 

בניית היכולות מתחילה במנהיג. מי שאינו מכוון גבוה, לא ישיג הרבה מעובדיו. והדרך הנכונה לעשות זאת היא בדרך החיוב, ע"י משוב בונה וחיובי, ולא ע"י הפחדה והרגזה. בעולם מורכב כשלנו, סובר פולן, בעיות נפתרות כאשר אנשים מאמינים שלא ייענשו בלקיחת סיכונים, תוך ניסיון לקדם את צרכי הארגון.

פחד, כך נטען, יוצר מיקוד לטווח הקצר, ומדידה ותגמול כספיים, מעודדת פעמים רבות למעשים לא רצויים.

 

בניית יכולות, ולא שיפוט, היא קלה לאמירה והבנה, אך קשה למימוש.

הבנייה מתחילה בגיוס אנשים מוכשרים, ובפיתוח מתמשך שלהם בנפרד ובמשותף לביצוע העבודה. יש הגורסים שלא חייבים להתחיל עם אנשים מוכשרים, אלא דווקא לדעת לעבוד עם אנשים רגילים ולמצות את הפוטנציאל הגלום בהם. בעת גיוס האנשים יש לבחון בכל מקרה את יכולת הלמידה שלהם ואת הפוטנציאל המוערך. בניית יכולות עוסקת באנשים בעלי פוטנציאל, שמעודדים אותם להתקדם באופן חיובי, ולא דרך שגיאותיהם.

חזרה

 

4. למידה בעבודה
למידה תוך כדי עבודה, הנה המרכיב הרביעי במרכיבי ההצלחה. לא למידה שעיקרה בקורסים, לא למידה שעיקרה בכיתה. למידה המתחילה מהשטח, או מתמקדת בשטח.

הלמידה בעבודה משפרת לא רק את הלומד, אם כי בראש וראשונה את איכות העבודה והתוצר, ומאפשרת דיוק בעבודה, ביצועים עקביים ומכאן גם שיפור מתמיד.

דוגמא למימוש הלמידה תוך כדי עבודה מובאת מבית מדרשה של חברת טויוטה. שיפור הביצועים הנו על בסיס:

1.        זיהוי הידע הקריטי.

2.        העברת הידע על ידי גיבוש וכתיבת הוראות עבודה.

3.        וידוא הלמידה; וידוא ההצלחה.

 

ממרכיב זה, כפי שמוסבר לעיל, ניתן להסיק זיקה בין עקביות וחדשנות: העקביות מאפשרת למידה שמאפשרת חדשנות וחוזר חלילה.

מהסתכלות על טויוטה ניתן להבין שהלמידה מביאה את העובדים להבנה מעמיקה של כל עובד ביחס לעבודה אותה הוא מבצע. אין הכוונה רק לאוטומציה ואחידות בכל העבודות, אלא לזיהוי השיטות הטובות ביותר, ומתוך כך להקטנת השונות לכיוון השיטות שמתבררות כיותר אפקטיביות והמביאות הצלחה.

 

פעילות להשגת ביצועים עקביים אפקטיביים לעולם איננה סטטית. הדבר היחיד הסטטי הוא המשכיות הלמידה שהיא המפתח להגעה לביצועים הרצויים. ולמידה זו הנה למידה בהקשר, כלומר בסביבת העבודה ובתנאים האמיתיים. את הערכים, הפילוסופיה ועקרונות הלמידה, משלבים במעשה.

 

מעבר לצוותים ייעודיים, כפי שמוכרים בטויוטה, מציע פולן את המנהל כמאמן. מטרתו מוגדרת כהצלחת המתלמד (העובד). וזוהי דרך למידה תוך עבודה אפקטיבית ביותר.

חזרה

 

5. שקיפות נתונים
שקיפות נתונים: להעריך, לשתף ולפעול על ידע כדי להצליח. כמו יתר המרכיבים, שקיפות נתונים אינה מרכיב פשוט שניתן היה לקוות. ארגונים מנוסים יודעים שעודף נתונים, עודף שקיפות ודו"חות יכול להביא להרס ולא לבנייה. פעמים רבות מידי אנשים לא משווים נכון, לא עושים שימוש נכון והעודף יכול להביא לבלבול ולהטעיה במקום לסייע לקידום ההצלחה.

איך מייצרים שקיפות נתונים שגם מקדמת?

1.     משקיעים בנתונים כך שההשוואה של כל אחד תהיה תמיד לקבוצות נתונים שדומות לו במאפייניו, ולאו סתם לאוכלוסיות אחרות השונות בגודל, בקצב או בפרמטרים מסיחים אחרים.

2.      משקיעים ביחידות הארגוניות העושות שימוש בנתונים כדי לסייע להם להתקדם ביחס למקום בו היו הם בשנים קודמות ולא על בסיס כללי של הגעה ליעד אבסולוטי.

3.        משקיעים ביצירת כלים ממוקדים המסייעים לעשות שינוי בעקבות קריאת הנתונים.

4.        מסתכלים בשינויים לטווח רחוק; לא מודדים צפוף מידי.

5.        עבור מי שלא מצליח להתקדם באמצעות הכלים והמנגנונים הרגילים, בונים תוכנית ייעודית לקידום.

ו..לא שוכחים לעשות שימוש חיובי, בונה יכולות, ולא שיפוטי בנתונים (ראו מרכיב- משוב בונה).

 

בארגונים בהם קיימת שקיפות נתונים, בעלי עניין מכל הסוגים (לקוחות, עובדים ובעלי מניות) נותנים יותר אמון במערכת ובמנהלים. שקיפות נתונים, כך הוכח, על פי פולן, ממריצים את העובדים לפעילות, ובחברות מצטיינות נמצא יותר שיתוף של מידע, מאשר בחברות אחרות.

 

שקיפות נתונים, כך מסתבר, הנה כוח מאזן. מנהלים היודעים שהנתונים שקופים, בוחרים לנהוג נכון יותר בנתונים, שכן יודעים שהאחרים רואים אותם.מעבר לכך, הם יכולים גם לסייע למעקב בעת ניהול שינויים. אנשים, אם כיחידים ואם כיחידות עבודה, משווים את עצמם לסביבה, ושקיפות הנתונים מסייעת להם בכך. זאת, בתנאי כמובן שנעשתה כמפורט לעיל, תוך השקעה מתאימה בהכנתם על מנת שאכן יועילו ולא יטעו.

חזרה

 

6. למידה כמערכת
לא מספיק שהעובדים כפרטים ילמדו. המרכיב השישי דן בלמידת הארגון כמערכת משולבת.

המרכיב השישי שם דגש על השילוביות. מנהיגים דגולים באים והולכים, ואסור שהארגון יהיה תלוי בהם ובכריזמה שלהם להצלחתו.

הדרך לממש מרכיב זה כפולה:

1.        פיתוח מנהלים ומנהיגים רבים העובדים יחד כתזמורת משולבת.

2.        הובלת הארגון תוך הבנת מורכבות העולם והסביבה, ומתוך צניעות.

הסוד לפיתוח מנהלים ומובילים רבים, הנו בעצם קיום חמשת המרכיבים הקודמים בסינרגיה משתפת;

הסד בחלק השני מחייב הסבר: הבנת המורכבות, והתייחסות צנועה של המנהל לעצמו וליכולתו להתגבר על המורכבות, מאפשרת למנהלים שמתחתיו לצמוח ולארגון כולו להתפתח. המנהלים צריכים ללמוד להתמודד עם חוסר הוודאות השולט בעולמנו, וכך יטיבו לאפשר לארגון להתמודד עמו בלמידה מתמדת כארגון.

אכן, יש כאן פרדוקס: מחד, מצפים מהמנהלים לדעת מה הם עושים, במיוחד לאור המורכבות. מאידך, דורשים מהם לא להיות בטוחים מידי בעצמם. ואכן כך. מצפים מהם שינהלו את הסיכונים, שידעו שהם לא יכולים לדעת הכל, ותוך לקיחת מרכיבים אלו בחשבן, לפעול בביטחון ככל הניתן בהובלה לעתיד. 

מנהלים שכאלו חושבים באופן אינטגרטיבי, לא מקבלים מודלים קיימים כמציאות שאין לשנותה, לא נבהלים כאשר נתקלים במורכבות, ובטוחים שאפשר לייצר פתרון טוב. הם מנצלים הזדמנויות למידה ומשלבים מומחיות עם מקוריות, דיוק עם יצירתיות.

ועוד משהו: הם צריכים לדעת לפנות את הדרך לאחרים ולא להוביל לבד. כך הארגון כמערכת- ילמד.
חזרה


דגשים

לקראת סיכום הספר, מציע פולן ששה עקרונות המסייעים למימוש וקיום קבוצת המרכיבים שהוגדרו לעיל.

עקרונות אלו כוללים:

1.        סינרגיה בין המרכיבים. לא חלק מהמרכיבים, לא כל מרכיב לכשעצמו.

2.        הגדרת אופן המימוש באופן ייעודי המתאים לארגון הספציפי בו נמצאים. אי אפשר להעתיק אחד לאחד מארגון אחד למשנהו.

3.        מימוש על ידי שיתוף.לא הובלה אישית של המנהל דרך מרכיבי ההצלחה, אלא ביזור שליטה ומתן מקום גם למנהלים מתחת ולעובדים, תוך אפשור.

4.        האמונה שהעולם יכול להשתנות אם נפעל נכון. לא להסתפק במה שרואים ומכירים.

5.        לחיות בתוך המורכבות. להבין שאין טכניקות פשוטות למימוש המרכיבים, להבין את הפרדוקסים, להבין את הקשיים ולפעול תוך חיים במורכבות זו.

6.        לזכור שאושר מחייב גם שילוב של עבודה עם משמעות.

 

לסיכום ניתן לומר שרשימת המרכיבים, או הסודות, כפי שמכנה אותם פולן, הנם חומר למחשבה. הטיפים לדרך מימוש כל אחד מהם, כמו גם העקרונות שהובאו בסיום הדברים למימושם המשולב, בהחלט הופכים אותם לברי ביצוע. מימושם מביא כפי הנראה גם להצלחה, אך גם לשביעות רצון רבה יותר של העובדים, מה שהופך אותם ליקרים ומועילים עוד יותר.

כדאי.

חזרה

המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135