חשיבה על מבנה דף הבית של הפורטל ע"פ המודל השיווקי AIDA
מאת: שלומית עמיחי

 

חשיבה על מבנה דף הבית של הפורטל ע"פ המודל השיווקי AIDA

AIDA (awareness, interest, desire, action) מונח מתחום השיווק, המתאר את השלבים בחוויה או התהליך שאדם עשוי לחוות כשהוא קונה שירות או מוצר. המונח והגישה מיוחסים לחלוץ הפרסום והשיווק האמריקני E. St. Elmo Lewis, שהגה את המודל ב- 1898. המודל, המבוסס על מחקר לקוחות בשוק ביטוח החיים, מניח שאנשי המכירות הטובים ביותר הם אלה שהתייחסו בשיטת המכירה ל-4 שלבים קוגניטיבים שהקונים פועלים לפיהם כשהם נפגשים עם רעיון חדש או רוכשים מוצר חדש:

A - Attention / Awareness - לתפוס את תשומת ליבו של הלקוח.

I -  Interest – להעלות את העניין של הלקוח באמצעות התמקדות והדגמה של יתרון וערך עבורו.

D -  Desire -  לשכנע את הלקוח שהוא רוצה וחושק במוצר/ שירות ושזה ישרת את צרכיו, כלומר, ליצור גירוי לפעולה.

A -  Action- להוביל את הלקוח לפעול או לרכוש את המוצר.

יש המוסיפים למודל שלב נוסף -  S -  Satisfaction – לגרום ללקוח להיות מרוצה כדי שיחזור בשנית.

דף הבית של הפורטל הארגוני הוא מקום המפגש הראשוני של המשתמש עם הידע והמסרים הארגוניים. יש לו מספר תפקידים:

1.      לקדם מטרה – להעביר את האינפורמציה החשובה ביותר למשתמש ביום עבודתו ובנקודת הזמן בה נכנס לפורטל, ובמקביל לסייע למשתמש להתמצא בעומק האתר.

2.      לעודד העמקה – ליצור גירוי להיכנס לדפי התוכן הפנימיים של הפורטל.

3.      להעביר תחושת עדכניות והתעדכנות – לספר חדשות עדכניות, להציג תמיד מידע רלוונטי כדי לגרום לעובדים לשוב ולהיכנס מאוחר יותר או מחר – כי זה המקום להתעדכן בו.

תכנון דף הבית של הפורטל הארגוני יבוא לרוב בסיום תהליך מיפוי הצרכים ואפיון האזורים הפנימיים, כדי שיהיה בידינו מירב המידע על הצרכים של משתמש הקצה, ואת המרכזיים שבהם נבחר להציג בדף הבית – בתוספת הפנייה למידע המורחב בעומק הפורטל. פורטל ארגוני טוב הוא כזה שהעובדים נכנסים אליו כי הם צריכים – כי המידע והידע לו הם זקוקים לאורך יום העבודה שלהם נמצא בו, או נגיש באמצעותו. דף בית טוב הוא כזה שמציב את המענה לצורך במרכז, אבל גם מנצל את הצורך הזה כדי להעביר מסרים לעובדים, שממילא עוברים בו.

מודלAIDA   הוא דרך מעניינת לבחון את אפקטיביות דף הבית שלנו:

Attention – ישנן מספר דרכים למשוך את תשומת ליבם של העובדים לדף הבית: הבלטה ויזואלית של תכנים חשובים – מוצגים במקום הבולט ביותר לעין, צירוף תמונה, באנר שיווקי; שילוב תכנים או יישומים שיגרמו לעובד להיכנס בכל מקרה  - "winner application" (למשל, הצעות רווחה), ויסייעו לחשוף אותו גם למידע אחר.

Interest – לאחר שתפסנו את תשומת ליבו של העובד, צריך לעורר גם את העניין שלו: כאן המקום לשאול האם המסרים העדכניים והמעניינים ביותר מפורסמים בדף הבית? נושאים מעניינים ורלוונטיים וכותרות מנוסחות היטב יכולות לעורר את עניין העובדים.

Desire & Action - הפנייה לתכנים רלוונטיים בעומק האתר, שילוב יישומים להם נדרש העובד לצורך ביצוע עבודתו או לצורך התנהלותו הארגונית (דיווח נוכחות, דיווח הוצאות במסגרת התפקיד), פרסום בלעדי של מידע הכרחי – כל אלה יצרו אצל העובד צורך שיגרום לו לחזור ולהיכנס בכל פעם מחדש.

ואיך יוצרים שביעות רצון? יש לכך דרכים רבות, אך כולן מסתכמות במענה על צורך, כפי שכבר פירטתי בהרחבה,  ובהקשבה קבועה לעובדים – אותה ניתן ליישם באמצעות תיבת משוב, ומענה מהיר ושירותי למשובים אלה; באמצעות מפגשי משתמשים מידי תקופה; באמצעות פרסום קרדיטים לעובדים שתרמו מידע או הציעו הצעות לשיפור או באמצעות סקרי שימוש ושביעות רצון (אפילו קצרצרים בני שאלה או שתיים), שנותנים לעובדים תחושה של השפעה ושותפות בתוצאות.