ניהול הידע בתבניות

איפה אפי?

הכירו את אפי, אפי לובש חולצה עם פסים אדומים ולבנים, מכנסי ג'ינס כחולים, חובש כובע צמר עם פונפון, מחזיק מקל הליכה מעץ ומרכיב משקפיים בעלות מסגרת עגולה. חפשו את אפי בתמונה... מצאתם?

איפה אפי? (Where's Wally? בגרסה הבריטית המקורית ו-Where's Waldo? בגרסה האמריקאית) היא סדרה של ספרי ילדים שנוצרה על ידי הצייר הבריטי מרטין הנפורד. בספרים אלו הקורא צריך לאתר איש מסוים, אפי, בתוך ציור עמוס בדמויות ובפרטים שונים. אפי תמיד מאבד דברים, למשל ספרים, ציוד מחנאות ואפילו את הנעליים שלו, והקוראים מוזמנים למצוא את הפרטים האבודים בתוך הציור (מקור: ויקיפדיה).

 

איפה אפי? היא למעשה מטלת חיפוש ויזואלי במרחב, אחת מבין מספר מטלות, המשמשות במשך שנים חוקרים בתחום הקשב. מבלי להיכנס לכל הפרטים, מחקרים הראו שבעת מטלת חיפוש (כמו זו של אפי למשל), אנו משתמשים בתמונה הכללית כדי לכוון את הקשב שלנו לאזורים מסוימים, כדי לדחות עצמים מוכרים בתמונה וכדי לעיין בתמונה באופן ממוקד ומושכל יותר. בנוסף, אנו סורקים את המרחב באופן שיטתי. להביט פעמיים על אותו מקום – זה לא שיטתי, ולכן אנו לא נוטים לעשות זאת. זהו מנגנון שמונע מאיתנו למעשה לחזור למסיחים האחרונים וכך לסייע לנו בחיפוש.

אתם בוודאי שואלים את עצמכם איך כל זה קשור לניהול ידע. ניהול ידע כידוע, עוסק בשימור, שיתוף, הבנייה ופיתוח ידע באופן מתודולוגי ומוכוון מטרה.

 

בכתבה זו נעסוק בהבניית הידע - ארגון ועיבוד הידע באופן נגיש ומובן למשתמש, תוך התמקדות בהבניה פנימית של תכנים – שימוש בתבניות.

 

המטרה בשימוש בתבניות היא יצירת אחידות בהצגת דפי מידע (תוכן, מיקום, צורה), אחידות זו יוצרת רצף ותחושת קוהרנטיות. כמו כן, התבניות מקלות על המשתמש בהבנת הלוגיקה בארגון התכנים וכן באיתור מידע ממוקד בעמוד (שיפור יכולת החיפוש). כך למשל אם בתבנית ישנה חלונית של אנשי קשר, המופיעה תמיד בצד שמאל של העמוד, לא משנה מה יהיה התוכן בעמוד, אנשי הקשר הרלוונטיים תמיד יהיו באותו המיקום. כל אלה יוצרים חווית משתמש נעימה ומזמינה, ובמקביל תומכים ביעדים העסקיים שלשמם נוצרו מלכתחילה (חיסכון בזמן, שיפור הלמידה הארגונית וכיו"ב).


אם נחזור למטלת החיפוש של אפי, איתה התחלנו, התבנית היא התמונה הכללית, ואפי הוא המידע שאנו מחפשים בתוך התבנית.

 

טיפים ליצירת תבנית טובה:

 

  • מה חוזר על עצמו?: תחילה יש לאתר מבנים החוזרים על עצמם (ללא קשר לתוכן). אם למשל קיים צורך בהצגת אנשי קשר והוספת קבצים וקישורים בכל עמוד תוכן, נוכל ליצור תבנית תוכן שתכיל את הרכיבים הללו
  • הגודל כן קובע! יש להבחין בין הרכיבים בתבנית באמצעות גודל, צבע ומיקום. מומלץ להדגיש רכיבים חשובים על ידי הקצאת מקום גדול יותר בתבנית ומיקומם באזור בולט (בקריאה מימין לשמאל, אנו נוטים לשים יותר לב למידע המוצג בצד ימין למעלה לעומת מידע המוצג בצד שמאל למטה)  
  • חריגה מגבולות התבנית: ניתן לבצע שינויים בתבנית על מנת להתאימה לתוכן, אך שינויים רבים בתבנית יוצרים למעשה תבנית חדשה. יש להגדיר את "גבולות התבנית" (מה נחשב להרחבת התבנית לעומת תבנית חדשה). בנוסף, לעיתים ישנם תכנים שעשויים להתאים ליותר מתבנית אחת. במקרים כאלה, מומלץ לבחור מראש תבנית אחת שתשמש לתכנים הללו בכל האתר, על מנת לשמור על אחידות באתר
  • מה משתמש הקצה חושב על התבנית?: התבנית צריכה להיות אינטואיטיבית למשתמש, לסייע לו להבין את התכנים ולהקל עליו בחיפוש מידע פנימי בעמוד. לאחר עיצוב התבנית בצעו בדיקות שימוש מול משתמשים, בסופו של דבר היא נועדה עבורם

 

לסיכום, תבניות הופכות את ניהול הידע והשימוש בו לנגיש, מובן, קל וידידותי. למשתמשים קל  לחשוב לפי תבניות ולהתמצא בהן, למנהל הידע קל יותר לעצב ולנהל את האתר באמצעות התבניות.  נסו לחשוב "מחוץ לתבנית" כאשר אתם מעצבים אותה, ובדקו עם המשתמשים לאחר מכן, אם התבנית מתאימה להם. 


ועוד דבר  קטן לסיום – כבר מצאתם את אפי?

 
איפה הדוגמאות? , בתאריך 13/04/2011 08:45
קצת מוזר לכתוב כתבה שלמה על תבניות ויזואליות ולתת הנחיות כיצד להשתמש בהן, בלי אף דוגמא ויזואלית אחת... קשה להבין כך, קשה ללמוד מהכתבה הזו.