ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון פברואר 2002 - מהדורה מס' 29
גיליון פברואר 2002 - מהדורה מס' 29
גיליון:

הגרוע מכל אחרינו. כך טוען מיכאל לינץמנכ"ל חברת Autonomyאחת החברות החזקות ביותר בנושאי מנועי חיפוש בעולם.

מסתבר כי ההאטה הכלכלית במשק לא פסחה גם על תחום ניהול הידעגם לא על הפתרונות הטכנולוגיים המתקדמים שבו. רווחי החברה השנתיים ירדו כמעט בחצי וגם בתחום המכירות חלה ירידה של כשליש. למרות זאת לינץ אופטימי ומנמק זאת בשיפור משמעותי מאז קיץ 2001. לדבריו תוצאות אלו מאשרות כי השליש האחרון של שנת 2001 היה התחתית של הביקוש מנקודת המבט של Autonomyשכן באופן רבעוני המכירות עלו ב – 31%. מכאן אפשר רק לעלות.

כולנו תקווה שגם בקרב שאר החברות שהאטה הכלכלית לא פסחה עליהם תהיה מעתה רק צמיחה ושגשוג.


בסקירה זו נחרוג הפעם מהתיחום הרגיל- הפנים ארגוני, ונדון בפורטל חוץ ארגוני- פורטל ממוקד תוכן. ככלל, מושג ה"פורטל" צמח מחוץ לעולם הארגוני, כחלק ממאמץ של חברות מסחריות להפוך לדף הבית של הגולש. בתחילה, ניטשה המלחמה בין יצרני מנועי החיפוש, אך זו התרחבה גם ל- Microsoft, עיתוני חדשות ועוד. בשנתיים האחרונות, הושאל המושג לעולם ניהול הידע הפנים ארגוני: "בואו נבנה שולחן עבודה לעובד; בואו נארגן את כל הנתונים, המידע והידע הנדרשים לו לביצוע עבודתו, תחת עולם חדש- הוא הפורטל הארגוני". בימים אלו, נמצאים פורטלים ראשונים בישראל בתהליך הקמתם. ועם זאת, כבר קופצים אנו שוב אל מחוץ לארגון. זאת, פעמיים:

פעם ראשונה- בחשיבה על פורטלים ללקוחות מוגדרים. פורטל, המאפשר ללקוח לקבל תמונת מצב שלמה ואמינה באופן נוח, מהיר ומיידי. כעקרון, אין שוני בין פורטל זה לפורטל הפנים ארגוני. הפורטל הפנים-ארגוני כולל התייחסות לבעלי תפקידים שונים, והלקוח הנו אחד מאלו. אך יש כאן חידוש תפיסתי: גם הלקוח הנו בעל ידע. שיתופו בידע שלנו, ושיתופנו בידע שלו מעמיק את הקשר ומפרה אותו.

דוגמא: פורטל הכולל קונפיגורצית התקנות, תיקי מסמכים הקשורים להתקשרות מולו, מוצרים נוספים רלוונטיים, מצב תקלות נוכחי ומצטבר ועוד.

 

בדרך שונה לחלוטין, ישנו שימוש במושג פורטל הידע, גם בפורטל "נושא" חיצוני המיועד ללקוח הפוטנציאלי. גופים רבים, בדרך כלל בלתי תלויים, רוצים לעודד לקוחות לרכישה בנושא מוגדר, באמצעות קירוב הידע לפתחם. הם מבקשים לאגד ידע ממקורות שונים, ולעורכו במקום משותף, כדי להקל על הקוראים המבקשים את הידע. לכאורה, אין כאן בעיה. לקוח המבקש ידע בנושא, יפעיל מנוע חיפוש ויגיע לכל מקורות הידע הקיימים בעצמו. אך יש כאן מספר מכשולים:

א.     מנועי החיפוש, בחסר רכיבים דקדוקיים, מביאים הרבה "זבל".

ב.     מנועי החיפוש, בקישורים הרלוונטיים, מובילים את הלקוח לאוסף אתרים. בכל אתר עליו לחפש את הידע / מידע הספציפי מחדש; בכל אתר הארגון שונה.

במילים אחרות, חסר תיחום של התוכן, וחסר ארגון נכון ואחיד שלו בעיני המשתמש. ואלו, לעיתים קרובות (גם בתוך הארגון וגם מחוצה לו) המבדילים בין שימוש בידע ואי שימוש בו.

 

כדי להמחיש את הנושא, נביא דוגמא. נניח רוצים לעודד צריכת חלב. רוצים להקל על תלמידים המחפשים ידע לעבודות, למצוא חומר רב בנושא; רוצים להקל על אנשים בעלי בעיות בריאותיות לנפץ מיתוסים מקובלים; ורוצים להקל על המחפש מתכונים למצוא הרבה מתכונים הקשורים בחלב, ובאופן מרוכז.

הקמת פורטל חלב יכולה לסייע בקירוב הידע: ראשית הוא מסנן את כל המידע שהיינו מקבלים בהפעלת מנועי חיפוש הקשורים בפיסטוק חלבי, חלבה ואפילו שביל החלב. אך בעיקר, הוא מארגן את כל החומר הקיים בנושא חלב, הן של יצרני מותגים (מוצרי חלב למיניהם), הן של גופי בריאות והן של גופים אחרים. תחת תפריט ה"אוכל" תהייה הפניה למתכונים, מסעדות, רכישת מוצרים ודיאטות עתירות חלב. עץ החלב יאורגן באופן יחיד. רק בעת הגישה לפריט הספציפי, לאחר דפדוף בתפריטים (אוכל/מתכונים/מנות ראשונות) יוצגו המקורות השונים, כאשר יש כבר הפניה לדף הרלוונטי באתר X.

נסביר, כמו שהפורטל הארגוני מארגן מידע הבא ממקורות שונים בארגון, וכולל עץ המקל על ההתמצאות במקורות רבים אלו, כך גם פורטל הנושא החוץ ארגוני) כולל אותו עץ המקל על ההתמצאות. ההבדל היחיד שהמקורות חיצוניים ולא פנימיים.

כמו גם בפורטל ארגוני, נמליץ בפורטל שכזה גם על שימוש במנוע חיפוש. אך זה, יוגבל רק לחיפוש באתרים המוגדרים, אליהם ניתן להגיע בניווט היררכי בעץ.

 

פורטל נושא- מממש פורטל חוץ ארגוני, בתפיסה פנים ארגונית.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לעורכי העיתון.

בבואינו לבנות פורטל ארגוני אחת המטרות שעומדות לנגד עינינו היא שהפורטל יהווה הצלחה ויהיה שימושי. מטרה זו אינה קלה להשגה שכן ישנן מלכודות שניתן בנקל להתפס בהם. ישנו קונספט לוגי שאם נאמץ אותו וניישמו בעת בניית הפורטל נוכל ביתר קלות לעקוף את המכשולים ולהשיג את המטרה.  לקונספט זה מספר היבטים שונים. בחרנו בשלב ראשון לתת לכם מספר כללים בהקשר של היבט המוכוונות של הפורטל:

1.     מוכוונות 1 - על מערכת הידע להיות מוכוונת משתמש ולא מוכוונת טכנולוגיה. כלל זה רלוונטי גם לתוכן המוצג וגם לאופן ארגונו. כלל זה נראה פשוט, אך אין כמעט מערכת ידע שלא נופלת במלכודת זו, מי יותר מי פחות.

2.     מוכוונות 2 - על מערכת הידע להיות מכוונת משתמש ולא מוכוונת ספק הידע; בעיה נפוצה של מערכות ניהול ידע היא שהן נכתבות ומאורגנות בעיני ועפ"י צורכי יוצר הידע ולא עפ"י צורכי צרכן הידע. על הידע במערכת להיות מאורגן עפ"י צורכי המשתמש ועפ"י סדר הפעולות וסידור אינטואיטיבי בעיני צרכן המידע. ידע שמסודר באופן שאיננו נוח לשימוש הוא ידע שלא ייעשה בו שימוש.

3.     התוכן המוצג  על מנת שתוכן המערכת יהיה מוכוון צרכן המידע ולא יצרן המידע, יש לחקור תחילה מיהו צרכן הידע אליו מוכוון הפורטל, מהו הידע הקריטי הנחוץ לו ביותר, כזה שיספק לו ערך מוסף בעת שימוש בפורטל ולבסוף למצוא מיהו יצרן המידע הזה ולאסוף ממנו את התוכן הנדרש.

4.     אופן הארגון - קיימת נטייה לקבץ את פריטי הידע בשיטה שתהיה נוחה ואינטאיטיבית ליוצר המידע ו/או למנהל המערכת, אבל שאיננה בהכרח נוחה ואינטואיטיבית למשתמש. לדוגמא: הקבצת כל הדוחות באזור אחד במקום עפ"י נושאי הדוחות. בתפריט הרלוונטי לנושא, הקבצה עפ"י יצרן המידע, או עפ"י המערכת או הכלי בו יושב המידע. ההמלצה: לקבץ לפי נושא התוכן.

 

לסיכום: הדגש בבניית מערכת ידע הוא על צורכי המשתמש, כשעל המערכת להבנות סביבו ועפ"י צרכיו.

והפעם קצת אחר: Totalkm

Totalkm הנה החברה האקסלוסיבית הראשונה מאסיההעוסקת בניהול ידע. היא דבקה במטרה ליצור חברת ידעתוך סיפוק פתרונות ושירותים בניהול ידע. בין שאר שירותיה מפעילה החברה פורטל ניהול ידע. האתר מכיל מגזין אלקטרוני לניהול ידע kmXchanges המוקדש כולו לניהול ידעפורוםחדשותFAQ ועוד.

צפייה מהנה!


כנסים קורסים ויתר פורומים בארץ ובעולם.


נכתב ע"י ד"ר מוריה לוי

המונח Winner Application מיוחס למידע, יישום או מאגר ידע, המוצגים כחלק מפורטל או כל יישום מסגרת מקביל. מטרתם, למשוך משתמשים להיכנס. לפני שנה שנתיים, סברנו שדי בהכנסת תמונת חדר אוכל, או באלפון ודיווח הנוכחות כדי לגרום לאנשים להיכנס לאתר. אולם, עם הזמן הבנו שכניסה סלקטיבית זו אינה מספיקה. יש צורך בהבאת מידע וידע אמיתיים למשתמש, ידע של "ואוו". ידע זה יגרום למשתמש לרצות להיעזר בכל מה שסובב, יגרום לו לרצות לחפש ולבקש עוד.
איך בוחרים Winner Application? יש לאתר ידע / מידע שהנו קריטי לפעילות קהל היעד של הפורטל / יישום מסגרת. יש לאתר ידע / מידע שלא מוצג (לפחות באופן אינטגרטיבי) בשום מקום אחר בארגון.
ההחלטה על ה –Winner Application חייבת להתקבל תוך התייעצות עם המשתמשים והשתתפותם הפעילה באפיון.
על המידע להיות מתוחזק ואמין שכן הוא מהווה עוגן ליישומים ופריטי מידע אחרים.

המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135