פורטל חוץ ארגוני - ישן אך חדש

בסקירה זו נחרוג הפעם מהתיחום הרגיל- הפנים ארגוני, ונדון בפורטל חוץ ארגוני- פורטל ממוקד תוכן. ככלל, מושג ה"פורטל" צמח מחוץ לעולם הארגוני, כחלק ממאמץ של חברות מסחריות להפוך לדף הבית של הגולש. בתחילה, ניטשה המלחמה בין יצרני מנועי החיפוש, אך זו התרחבה גם ל- Microsoft, עיתוני חדשות ועוד. בשנתיים האחרונות, הושאל המושג לעולם ניהול הידע הפנים ארגוני: "בואו נבנה שולחן עבודה לעובד; בואו נארגן את כל הנתונים, המידע והידע הנדרשים לו לביצוע עבודתו, תחת עולם חדש- הוא הפורטל הארגוני". בימים אלו, נמצאים פורטלים ראשונים בישראל בתהליך הקמתם. ועם זאת, כבר קופצים אנו שוב אל מחוץ לארגון. זאת, פעמיים:

פעם ראשונה- בחשיבה על פורטלים ללקוחות מוגדרים. פורטל, המאפשר ללקוח לקבל תמונת מצב שלמה ואמינה באופן נוח, מהיר ומיידי. כעקרון, אין שוני בין פורטל זה לפורטל הפנים ארגוני. הפורטל הפנים-ארגוני כולל התייחסות לבעלי תפקידים שונים, והלקוח הנו אחד מאלו. אך יש כאן חידוש תפיסתי: גם הלקוח הנו בעל ידע. שיתופו בידע שלנו, ושיתופנו בידע שלו מעמיק את הקשר ומפרה אותו.

דוגמא: פורטל הכולל קונפיגורצית התקנות, תיקי מסמכים הקשורים להתקשרות מולו, מוצרים נוספים רלוונטיים, מצב תקלות נוכחי ומצטבר ועוד.

 

בדרך שונה לחלוטין, ישנו שימוש במושג פורטל הידע, גם בפורטל "נושא" חיצוני המיועד ללקוח הפוטנציאלי. גופים רבים, בדרך כלל בלתי תלויים, רוצים לעודד לקוחות לרכישה בנושא מוגדר, באמצעות קירוב הידע לפתחם. הם מבקשים לאגד ידע ממקורות שונים, ולעורכו במקום משותף, כדי להקל על הקוראים המבקשים את הידע. לכאורה, אין כאן בעיה. לקוח המבקש ידע בנושא, יפעיל מנוע חיפוש ויגיע לכל מקורות הידע הקיימים בעצמו. אך יש כאן מספר מכשולים:

א.     מנועי החיפוש, בחסר רכיבים דקדוקיים, מביאים הרבה "זבל".

ב.     מנועי החיפוש, בקישורים הרלוונטיים, מובילים את הלקוח לאוסף אתרים. בכל אתר עליו לחפש את הידע / מידע הספציפי מחדש; בכל אתר הארגון שונה.

במילים אחרות, חסר תיחום של התוכן, וחסר ארגון נכון ואחיד שלו בעיני המשתמש. ואלו, לעיתים קרובות (גם בתוך הארגון וגם מחוצה לו) המבדילים בין שימוש בידע ואי שימוש בו.

 

כדי להמחיש את הנושא, נביא דוגמא. נניח רוצים לעודד צריכת חלב. רוצים להקל על תלמידים המחפשים ידע לעבודות, למצוא חומר רב בנושא; רוצים להקל על אנשים בעלי בעיות בריאותיות לנפץ מיתוסים מקובלים; ורוצים להקל על המחפש מתכונים למצוא הרבה מתכונים הקשורים בחלב, ובאופן מרוכז.

הקמת פורטל חלב יכולה לסייע בקירוב הידע: ראשית הוא מסנן את כל המידע שהיינו מקבלים בהפעלת מנועי חיפוש הקשורים בפיסטוק חלבי, חלבה ואפילו שביל החלב. אך בעיקר, הוא מארגן את כל החומר הקיים בנושא חלב, הן של יצרני מותגים (מוצרי חלב למיניהם), הן של גופי בריאות והן של גופים אחרים. תחת תפריט ה"אוכל" תהייה הפניה למתכונים, מסעדות, רכישת מוצרים ודיאטות עתירות חלב. עץ החלב יאורגן באופן יחיד. רק בעת הגישה לפריט הספציפי, לאחר דפדוף בתפריטים (אוכל/מתכונים/מנות ראשונות) יוצגו המקורות השונים, כאשר יש כבר הפניה לדף הרלוונטי באתר X.

נסביר, כמו שהפורטל הארגוני מארגן מידע הבא ממקורות שונים בארגון, וכולל עץ המקל על ההתמצאות במקורות רבים אלו, כך גם פורטל הנושא החוץ ארגוני) כולל אותו עץ המקל על ההתמצאות. ההבדל היחיד שהמקורות חיצוניים ולא פנימיים.

כמו גם בפורטל ארגוני, נמליץ בפורטל שכזה גם על שימוש במנוע חיפוש. אך זה, יוגבל רק לחיפוש באתרים המוגדרים, אליהם ניתן להגיע בניווט היררכי בעץ.

 

פורטל נושא- מממש פורטל חוץ ארגוני, בתפיסה פנים ארגונית.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לעורכי העיתון.