ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון פברואר 2001 - מהדורה מס' 17
גיליון פברואר 2001 - מהדורה מס' 17
גיליון:

המכון למינהל הצמיחה מודיע על ייסוד מועצה גלובלית לכלכלת ידע הנקראית Global Knowledge Economics Council (GKEC).

חברים בארגון נציגים ממשלות רבות ורבות מ- 500 החברות התעשייתיות המובילות בשוק.

מטרת ה -  GKEC היא לדון ולברור מאקרו, מיקרו ותכנית חברה, מדיניות ומטריצות למדידת הגידול ביעילות של שוק הידע ואיכות הידע בכל הרמות. GKEC יערוך מפגשים שנתיים וינפיק דיווחים על מגוון רחב של  של קלטים, תוצרים, ונטיות המתhיחסים לידע, ממגוון של מדינות, תעשיות, וחברות בכל רחבי העולם. GKEC החלה בפיתוח מודל של כלכלת ידע המטפל הידע כמוצר ולכן מייחס כלים וטכניקות המשמשות כיום למדידת ההתנהגות בסוגים אחרים של מצרכים בשוק. כלים וטכניקות נוספים משמשים למדידת יחידות ידע בתוך חברות ולאמידת ההשפעה שיש לאסטרטגית ניהול הידע על תפוקות, ביצועים, ותחרותיות על עמדות. לשנת 2001 ו – 2002 התנדבה דר' אפריקה להוות מעבדה לבדיקת תכניות ומדיניות המעוצבות ע"מ לקבוע ולאמוד השפעה כלכלית. ארצות אחרות הגישו בקשה להשתתף במחקר לאחר שנת 2001.

בנוסף GKEC  תפרסם מגזין רבעוני בנושא כלכלת הידע, אם אתם בעלי רקע בכלכלה ומעונינים להשתתף בדיונים, בפרסומים ו/או לבחון מודלים לכלכלת ידע ניתן לפנות בצירוך קורות חיים ל - gkec@eknowledgecenter.com.
בהצלחה!

אופס.....פספסנו

בגיליון הקודם סיפרנו על מובילי הידע לשנת 2000 ובטעות פספסנו דווקא את נציגי ארצנו הקטנטונת:

אחד מאותם 32 הנבחרים מהעולם הנו תוצרת כחול-לבן הארגון "רפאל". מי יhתן ושנה הבאה ילכו ארגונים נוספים בעקבותיו והייצוג הישראלי יגדל.

והפעם כמה טיפים הקשורים לסקירה המרכזית שתבוא להלן- מימוש הפורטל הארגוני:

 

  • כלי מוכן או פיתוח עצמי?

כעקרון, עדיף לקנות כלי מוכן, גם אם יש קבוצת אינטרא-נט חזקה בארגון. הכלים כיום מאפשרים עושר אפשרויות שקשה יהיה לחקות ולתת בתוך הארגון. כמה שאתם חושבים שאתם מכירים את הצרכים הפנימיים, פורטל ארגוני הנו נושא שכאשר תופס, "עם האוכל בא התיאבון". קיימים ארגונים לא מעטים, הקורסים תחת נטל התחזוקה של הפיתוח העצמי ופונים לחפש היום את הכלים המוכנים.

אגב, ישנם כלים ברמות תכולה ומחיר שונים, הן פיתוחים ישראליים והן מוצרים המיוצגים בישראל.

הערה: ההצדקה היחידה לפיתוח עצמי הנו פרוטוטייפ מוגבל בתיחומו להצגת יכולת. אל תתפתו לכלום מעבר לכך, וגם על זה חשבו הרבה לפני שתיכנסו להרפתקה שלא ברור איך תצאו ממנה.

  • מה להכניס לפורטל?

ישנם הרבה דברים מפתים שרוצים להכניס לכל פורטל. היזהרו מליפול למלכודת ה- Outlook (פורטל שכל תכולתו מראה חדש משולב של כמה מסכי Outlook). היזהרו מלהפוך לפורטל שיפה אך אינו אפקטיבי ואינו מקדם את הארגון ע"י כך שמסייע בהגעה לנתונים, מידע וידע שכל כך קשה להגיע אליהם, ובגללם הקמנו את הפורטל מלכתחילה.

  • איך להתחיל?

בניתוח צרכים של תת קבוצה המשוועת לידע מחד; בלימוד יכולת הכלים מאידך.

לצורך לימוד הכלים ישנן דוגמאות רבות חופשיות באינטרנט. החברות ישמחו לאפשר להיכנס ל- Online Demos. היזהרו רק לא להיסחף. למדו, הבינו ורכשו.

 

ובהצלחה.

והפעם:

סדרני ידע

 המאפיינים העיקריים הקשורים לטקסונומיה של הארגון על פיהם אנו רוצים לארגן את הנתונים והמסמכים. אמצעי זה יקל על ארגון הידע וישמש בשלב מאוחר יותר לאיתור ידע ולעיבודו. ניתן באמצעות סדרני הידע לבצע חיפוש מונחה,היררכי, אסוציאטיבי , ע"פ הנטייה של אנשים לחפש את הידע. יתרון נוסף הוא במניעת הצפה של ידע שחלקו לא רלוונטי.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לעורכי העיתון. 

For every complex question there is an answer that is clear, simple and wrong.
H.L. Mencken

רבים עושים כיום שימוש במילה Portal. רבים מחליפים אותה עם המונח הותיק יותר Intranet. מה בין Portal ל Intranet? מה המאפיינים העיקריים של Portal ארגוני, ואיך מתקשר כל זה לניהול ידע?

Intranet הנו כל יישום שנבנה בטכנולוגיית האינטרנט, אך משמש למטרות פנים ארגוניות. דהיינו, עושה שימוש בכלים הטכנולוגיים של Internet, עושה שימוש ביכולות הקישוריות של ה- Internet, אך משמש לצרכים של הארגון. לעיתים קרובות, בוא מנוהל באופן מקומי על ה- LAN, ואפילו אינו עושה שימוש בקווי התקשורת הרחבים, ה- WAN. דוגמאות ליישומי אינטראנט יכולים להיות מכלל מגוון היישומים הארגוניים, הן התפעוליים (דוגמת CRM ו- ERP) והן המשרדיים / ניהוליים (דוגמת ספר טלפונים ארגוני). משתמש הקצה, שאינו "טכנולוג" יכול לזהות יישום שכזה, עפ"י אופן הפעלתו: אינו דורש התקנה ומופעל דרך הדפדפן (Browser).

ה- Enterprise Portal (פורטל ארגוני) הנו יישום מסוים מטיפוס Intranet. מטרתו להוות את שער הכניסה לעובדי הארגון לכלל יישומי הארגון, ולגישה נוחה לתכני הארגון. גישה נוחה לתכנים הנה הן בארגונם באופן נגיש ונוח, הן באפשרות חיפוש מהיר ופשוט והן באמצעי דחיפה ידיעות, תכנים ו- notifications על הגעתם של תכנים חדשים ו/או עדכון הקיימים.

הפורטל הארגוני הנו למעשה שולחן עבודה חכם, המכיל את הרכיבים הבאים:

א.         הפעלת  יישומים-  גישה ליישומים במספר רמות:

·         הפעלה של חלון חיצוני מתוך הכלי.

·         הפעלה של היישום כתת חלון פנימי בשולחן העבודה.

·         אפשרות העברת פרמטרים בין יישומים שונים, שאינם מכירים זה את זה, אך יודעים לקבל / להעביר פרמטרים לעולם החיצון ב- Drag & Drop.

ב.         Personalization- אפשרות למשתמש לראות רק חלק מהתכנים / יישומים (כפי שנקבע ע"י הארגון) ועל בסיס אלו:

·         להוסיף יישומים חיצוניים מותרים נוספים לשולחן העבודה (דוגמת מצב מזג האוויר).

·         להוריד מתוך היישומים המותרים לו (שאינם חובה) יישומים שאינם תדירים לשימוש.

·         לשנות מיקום, גודל ולעיתים אף צבע של היישומים השונים בכל דף.

ג.          חיפוש תכנים ועיון מונחה (Navigation)- אפשרות גישה )ב- Pull) לתכנים שונים (המהווים פיסות ידע). הגישה יכולה להיות באחת ממספר שיטות:

·         ניווט אסוציאטיבי בעץ היררכי של תכנים (Navigation).

·         חיפוש חופשי עפ"י מחרוזת (אפשרי בשילוב מסננים).פרטים נוספים על החיפוש ניתן לקרוא בגיליונות הקודמים הדנים בחוות הידע הארגונית.

א.         דחיפת ידע (Push)- עדכון משתמשים בידיעות חדשות, עדכון משתמשים בתכנים חדשים / מתעדכנים. דחיפת הידע יכולה להיות הן באמצעות Banners (הודעות נוסעות), הן באמצעות לוחות מודעות והן כאזור עדכון אישי. ניתן להירשם כמנוי לשינויים בתכנים מוגדרים. ניתן לרשום גופים אוטומטים כמנויים, בהתאם לתחום עיסוקם. ניתן לאפשר העתקת ההודעות מ"אזור העדכון" למערכת ה- Mail הארגונית.

ב.         גישה מהירה לשאילתות נפוצות ממאגרים חשובים. דוגמאות: קריאות שירות פתוחות, לקוחות חדשים וכו'.

ג.          ניהול קבוצות התעניינות (Virtual Communities)-  ניהול קשר בין בעלי הידע בנושאים השונים. ניהול זה יכול להתבצע במספר שיטות:

·         Chats- שיחות מקוונות עם אנשים אחרים המחוברים כעת.

·         Discussion Groups- התוויה של שאלות ותשובות, או אמירות ותגובות (ותגובות חוזרות וכו').

·         FAQ- מאגר של שאלות נפוצות ומענה עליהן (סטטי).

·         מאגרי טיפים- לנושא המוגדר.

ד.         Workflow יישומים קטנים מונחי תרחישים.

ומובן שאת כל אלו מלווה תשתית אחורית (בתקווה חזקה ויציבה).

 

ומה בין הפורטל הארגוני לניהול ידע?

נראה שברור. הפורטל מהווה את אחד הרכיבים המרכזיים בתשתית המשותפת לניהול ידע בארגון, ובעיקר במשיכת הידע והפצתו.

בעולם:

פרטים

נושא

מקום

תאריכים

 http://www.kmmagazine.com/Events/KMBMUK%20copy.htm

/Events/KMBMUK%20copy.htm

Benchmarking your

Knowledge Management Intranet - COURSE

London

06-07/02/01

The Institute for International Research's 3rd Annual Knowledge Management Summit: Braintrust International 2001.

San Francisco, CA, Hotel Nikko

11-14/02/01

http://www.kmmagazine.com/downloads/Paris_Intranet_Feb2001.pdf

/downloads/Paris_Intranet

_Feb2001.pdf

DEVELOPING AN EFFECTIVE KNOWLEDGE MANAGEMENT INTRANET.

PARIS

21-20/02/01

E-Knowledge for Financial Services Summit

Tampa Bay, Florida, Westin Innisbrook

06-04/03/01

 

לקבלת מידע על כנסים מאוחרים יותר (לאחר המועדים לעיל) ניתן לפנות לעורך העיתון

המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135