ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון דצמבר 2017 - מהדורה מס' 219
גיליון דצמבר 2017 - מהדורה מס' 219
גיליון:

1. קורס ניהול ידע ייפתח בתאריך 20.2.18, לפרטים והרשמה ניתן לפנות ל yamit@kmrom.com 

 

2. כנס ניהול ידע ומסמכים של אנשים ומחשבים יתקיים ב 5.12.17, לפרטים נוספים והרשמה לחצו כאן

 

3. כנס וירטואלי של פורום ניהול ידע עם ניק מילטון בנושא Lessons on implementing knowledge management on organisations יתקיים ב 11.12.17, ניתן להעביר שאלות למרצה דרך ד"ר מוריה לוי  moria@kmrom.com  עד ה 4.12.17

 

4. פורום KMI הקרוב יתקיים ב 21.12.17 בעיריית תל אביב בנושא חדשנות וניהול ידע בארגון, לפרטים נוספים לחצו כאן

 

5. ועדת המומחים הבינלאומית של ISO לנושא ניהול ידע, בראשותה של מוריה לוי, סיימה את כתיבת התקן, והלה מועבר לתהליך אישור סופי של 180 מדינות. אירוע חשיפה של התקן לציבור הישראלי ייערך ב 8.1.18 במכון התקנים לפרטים נוספים yamit@kmrom.com 

 

6. חג חנוכה שמח וחורף נעים לכולם
 

נכתב ע"י מאיה פליישר

בשנים האחרונות גיליתי את המושג מיקרו קופי. כתבנו עליו גם כאן לא מעט ונתנו דוגמאות מתוך אתרים שונים. (שכחתם או לא בטוחים מה זה אומר? לחיצה כאן תבהיר לכם מה זה אומר)


האמת, אני מתחברת אליו. אני שמה לב לקיומו במקומות הקטנים (ומתרגשת מזה) ונותנת לו מקום של כבוד בעבודתי היום יומית בפורטלים שאני מנהלת, בטיזרים שאני מייצרת וגם במיילים הפשוטים השוטפים.


אני מאוד מאמינה שדרך כל אינטראקציה קטנה כגדולה, אנחנו מייצרים חוויה. השאלה היא איזו חוויה. בסופו של דבר, מסך באתר, פופ אפ, לחצן, מייל וכד' – הם כולם אינטראקציות עם צד אנושי. איך זה ישפיע, איך זה ייזכר, מה זה יגרום למשתמש? תלוי בנו.


והפעם, אני רוצה לשתף בחוויה אישית יוצאת דופן שעברה עליי לאחרונה.


רקע מקדים – בימים אלה, אנו חווים מהפכה בעולם הכבלים וצריכת התוכן שלנו. שוק הטלוויזיה משתנה, צורת הצריכה שלנו משתנה, אנחנו נחשפים ומשתמשים בטכנולוגיות אחרות, הצטרפו שחקנים חדשים בשוק ולשמחתנו אחת התוצאות הנחמדות היא הוזלת מחירים.


בתור לקוחה ותיקה של אחת החברות המוכרות שמשלמת מעל 250 ₪ בחודש (כבר שנים), התחלתי לאחרונה לעקוב בסקרנות אחרי השינויים והאפשרויות בשוק. לקחתי החלטה אמיצה לעשות שינוי וכבר היה לי כיוון וספק ספציפי בראש שהייתי משוכנעת שהוא הספק הבא שלי, סה"כ חיכיתי שהוא יתייצב בשוק.


עם זאת, פרסומות של sting TV התחילו לקפץ לי בטלוויזיה, באינטרנט ובשאר הרשתות החברתיות. מכיוון שאני גם ככה מתעניינת, בדקתי. המטרה הייתה לצרכי השוואה. מה שקרה אח"כ – היסטוריה!


אני לא יכולה להגיד שזו הייתה הפעם הראשונה שאני נתקלת במיקרו קופי או בחוויית משתמש מיוחדת. אבל אני כן יכולה שזו אחת הפעמים היחידות שהרגשתי שיש שם מישהו שלקח את זה ברצינות, בנה אסטרטגיה, הגדיר מטרות, היה עקבי ויסודי ובעיקר מוצלח (לפחות לטעמי) ועוד בעברית.


מה שבה אותי? כמעט הכל! שיקוף המידע, התהליך, המהירות, המוצר – לאורך כל הדרך שמו לב ולקחו ברצינות את השפה ואת החוויה.
האתר הראשי - המסרים קצרים וברורים, השפה פשוטה להבנה והסגנון אחיד לאורך כל הדרך. סה"כ אתר פשוט שממצה את האמירה – less is more.

 

 

 

תהליך ההצטרפות - פשוט, ברור ועדיין שומר על אותה שפה וחוויה.

 

 

אחרי ההצטרפות – המיילים, האזור האישי, הקשר האישי – גם שם, אותה חוויה.

 

 

 

               

 

קבלת המכשיר והתקנה – אפילו הקופסא, דפי ההסבר וממשק המשתמש על צג הטלוויזיה – אותה שפה ואותה חוויה. 

 

בשורה התחתונה – איתי הם הצליחו. אני בטוחה שתפיסת החוויה היא סובייקטיבית ולא כל אחד יתחבר לשפה ולביטויים אבל שווה לבקר (https://www.stingtv.co.il) כדי לראות דוגמא יפה למוצר שלחוויית המשתמש ולמיקרו קופי היה מקום של חשיבות עליונה לאורך כל הדרך ובפרטים הגדולים והקטנים כאחד. ועוד בעברית. 

מונח: BOT
נכתב ע"י יאנינה דיין

סביר להניח שכשמילאתם טופס או השארתם פרטים באתר אינטרנט נתקלתם באחת מהתמונות הבאות:

 

האם שאלתם את עצמכם, מה זה ולמה זה מופיע לכם על המסך?
אתרים המעוניינים לוודא שהמשתמש מולם הוא אדם, נותנים לו לענות על שאלה/ות פשוטות, זאת כדי לוודא שלא מדובר בבוט (שיתקשה לענות על שאלות מסוג זה).

 

אז מה זה בוט?
בוט באנגלית, הוא קיצור של רובוט, זו תוכנה שתפקידה לאסוף מידע או לבצע פעולות בדרך של חיקוי משתמש רגיל.
במילים אחרות, בוט הוא אפליקציית תוכנה שיושבת על המחשב, משלימה ו/או מבצעת משימות באופן אוטומטי.

מתי אנחנו נתקלים בבוטים
כמעט כל מנועי החיפוש משתמשים בבוטים כדי לסרוק את דפי האינטרנט, שומרים ומנתחים את מילות המפתח ובהמשך מציגים תוצאות חיפוש רלוונטיות למשתמשים.

 

מספר חברות עסקיות, שנתח גדול מהפעילות שלהן עוסק במתן שירות טלפוני ללקוחות הוסיפו את האפשרות לצ'ט בוט. מדובר בממשק משתמש מבוסס שיחה המשמש לאינטראקציה בין הלקוח לבין שירות לקוחות. תוכנות אלו מדמות שיחה טבעית (ככול הניתן) עם בני אנוש, כשבפועל מאחורי הצ'ט "עומד" רובוט שעונה על השאלות ומתקדם בשיחה בזכות תסריטי השיחה וכיווני השיחה שהוגדרו לו מראש. הצ'ט בוטים המתקדמים יותר מבוססים גם על בינה מלאכותית ולמידת מכונה.
הצ'ט בוט חוסך זמן יקר ללקוחות (ולחברה עצמה) ומצמצם בעלויות תפעול מרכזי השירות.

 

האם כל בוט הוא טוב?
יש בוטים טובים, לדוגמא, בוטים שמטרתם להתריע כשהאתר לא באוויר,
ויש כאלו שיש להם מטרות קצת פחות טובות.
בוטים רבים תוכננו כווירוסים וסוסים טרויאנים שתוקפים אתרי אינטרנט.
בנוסף, מסתובבים ברשת בוטים שמעתיקים תוכן מאתרים ושומרים אותו באתרים ייעודיים כדי שהגולשים יגיעו אליהם בזמן חיפוש ובכך הם אלו שמרוויחים על הפרסום ולא האתרים המקוריים שפרסמו את התוכן.
מספר לא מבוטל של בוטים מטים באופן מכוון קמפיינים של פרסום כדי לגרום למפרסם להרוויח יותר (על ידי כניסות מרובות לאותה מודעה).
בוטים אחרים מתחזים למנועי חיפוש וכל פעילותם מתמקדת באיסוף מודיעין עסקי באמצעות תוכנות לריגול.

 

לסיכום,
אחרי שהכרנו את הבוטים הפחות טובים אפשר להבין מדוע אתרים מנסים להגן על עצמם בפניהם ומבקשים מאתנו לענות על מספר שאלות.
השאלה המעניינת היא איזה חלק יתפסו הבוטים בעתיד שלנו...
יש הגורסים שהם עומדים להחליף את האפליקציות ושאנשים יעדיפו בוט או מספר בוטים שיעזרו עם משימות שונות (הזמנת אוכל/טיסות/חדרים, בדיקת תוצאות ספורט, תיאום פגישות, בדיקת אופציות לתחבורה ציבורית ועוד).
מנגד, יש את אלו שלא ממהרים לוותר על האפליקציות הקיימות וטוענים שאנחנו "עוד לא שם" ומצדיקים את טענתם בכך ש"סירי" לא הייתה הצלחה גדולה, ושהאדם בסופו של דבר מבחין בעת שיחה כשמדובר בבוט והוא לא תמיד מרוצה מכך.
כמובן שבכל הדיון הזה עולות שאלות אתיות, על איך צריך להתייחס לבוט, באיזה אופן יש לדבר עימו? מה נחשב להטרדה? איך מגדירים זהות של בוט? איך מאנישים אותו מבלי ליצור אפליה מגדרית/לאומית/ ועוד.
זו בהחלט עוד סוגיה מרתקת בעולם הטכנולוגי בו אנו חיים :-)

 

מקורות:

 

https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%91%D7%95%D7%98 
https://www.cnet.com/how-to/what-is-a-bot/ 
http://www.ustart.co.il/%D7%A6%D7%90%D7%98-%D7%91%D7%95%D7%98%D7%99%D7%9D- 
https://www.themarker.com/technation/1.2464279 
https://www.themarker.com/technation/1.3025508 
https://www.themarker.com/magazine/MAGAZINE-1.3980174 

נכתב ע"י הדס גיל

בשלות דיגיטלית היא מדד המשקף את בשלותו של האירגון ביחס למיצוי השימוש בערוצים וכלים דיגיטליים.

 

בשלות דיגיטלית מוגדרת כמדד ארגוני המתאר את ההיקף, העומק והאפקטיביות בה הארגון משתמש בטכנולוגיות דיגיטליות בביצוע עסקיו להגדלת היתרון התחרותי שלו. מדד זה מצביע על השלב בו הארגון נמצא בכל הקשור ליישום הטכנולוגיות הדיגיטליות, לטיב הכישורים והיכולות של מנהלי ועובדי הארגון להתמודד בעידן הדיגיטלי ולטיב כישוריו בהטמעת חדשנות, מודלים עסקיים דיגיטליים וטכנולוגיות דיגיטליות חדשניות.


ארגונים שונים אימצו לעצמם מודלים שונים בכדי לבחון את רמת בשלותם הדיגיטלית. להלן דוגמאות של שתי חברות מובילות: מקינזי ו- PWC:

 

חברת מקינזי: מודל המקדם הדיגיטלי - Digital Quotient

 

בדומה למבחני IQ, מודל זה של חברת מקינזי מעניק ציון משוקלל על בסיס ארבע קטגוריות, כאשר בכל קטגוריה ישנה התייחסות למספר תחומים/ פרמטרים (סה"כ 18 תחומים): אסטרטגיה; תרבות; ארגון; יכולות. מאחורי כל אחד מהתחומים, מקינזי בנתה שאלון (סודי) וכך היא מעריכה את הציון לכל תחום. קביעת משקלות שונות מעניקה את הציון הסופי לכל קטגוריה

מקדם ממוצע – 33
כחלק מתהליך בחינת הבשלות הדיגיטלית ותקפות המודל שלה, החברה ביצעה סקר מקיף של 150 חברות שונות וחישבה את המקדם הדיגיטלי שלהן. המקדם הממוצע שהתקבל היה 33 וניתן לראות שיש חברות רבות שקיבלו ציון נמוך מהממוצע ולא מעט חברות קיבלו ציון מעל הממוצע. את החברות שקיבלו ציון מעל הממוצע חילקה חברת McKinsey לשתי קבוצות – כאלה שקיבלו ציון בין 40 ל 50 הוגדרו כחברות מתפתחות דיגיטלית - Emergent Leaders ואלה שקיבלו ציון מעל 50 הוגדרו כחברות מובילות דיגיטלית Established Leaders

 

חברת PWC: מודל המקדם הדיגיטלי – Digital IQ

החברה זיהתה 5 התנהגויות ארגוניות שהופכות ארגון לארגון היודע לנצל היטב את הטכנולוגיות הדיגיטליות ולבנות את היתרון התחרותי שלו בעידן הדיגיטלי:

  1.  המנכ"ל פועל כמוביל דיגיטלי
  2. קשרים חזקים בין סמנכ"ל שיווק וסמנכ"ל טכנולוגיות מידע
  3. גישות חדשות מבחוץ פנימה
  4. השקעה בפלטפורמותIT חדשות
  5. התייחסות לנושא הדיגיטל כיכולת ארגונית

החברה פיתחה שאלון המכיל 10 שאלות ובאמצעותו היא מבצעת הערכה של המקדם הדיגיטלי של הארגון. על כל שאלה הארגון יכול לענות כן או לא וכל תשובה חיובית מזכה בנקודה. סה"כ הנקודות שהארגון צבר מהווה את המקדם הדיגיטלי שלו.


לסיכום, היום כבר ברור ששילוב טכנולוגיה וכלים דיגיטליים בעולם של ניהול ידע ובכלל, הוא מהותי וכזה שמצביע על יכולת הארגון להתאים עצמו לשינויים ולמגמות חדשות. ארגונים רבים כבר מקדמים עצמם לכיוון ואפילו הגדירו תפקיד של מוביל דיגיטלי, אותם סוכני שינוי שעושים שימוש בחדשנות ודיגיטציה כדי לקדם פרוייקטים בארגון.


אז.. בחנו את עצמכם – עד כמה ארגונכם בשל דיגיטלית? (מבוסס על מודל PWC). יש לענות בכן או לא על כל היגד:

  • המנכ"ל שלנו מוביל את המהלכים הדיגיטליים
  • המנהלים האחראים על הנושאים הדיגיטליים מעורבים בגיבוש וקביעת האסטרטגיה הדיגיטלית
  • האסטרטגיה הדיגיטלית מתואמת ומוסכמת על כל היחידות העסקיות ומקבלת את הגיבוי של ההנהלה הבכירה
  • האסטרטגיה העסקית והדיגיטלית מתוקשרות היטב בכל דרגי הארגון
  • הארגון משתף פעולה עם גורמים חיצוניים )ספקים, אוניברסיטאות ומעבדות( לאיסוף רעיונות ויישומם)
  • הארגון מנתב את השקעות שלו בטכנולוגיות דיגיטליות בעיקר כדי ליצור יתרון תחרותי
  • הארגון משתמש, מנצל היטב ומייצר ערך מנכסי הנתונים שהוא צובר ומנהל
  • הארגון מודע ופועל לטפל בסוגיות צנעת הפרט ואבטחת מידע בכל הפרויקטים שהוא מבצע
  • לארגון יש תכנית ומפת דרכים רב שנתית המתייחסת לכל התהליכים העסקיים והיכולות הנדרשות כולל ליכולות
    ולרכיבים הנדרשים באגף טכנולוגיות מידע
  • הארגון מודד באופן רציף את התוצרים והתפוקות מהשקעותיו בנושאים הדיגיטליים
נכתב ע"י משה ורסנו, מנכ"ל סקאן דוק בע"מ

רבות נכתב וגם נאמר בעניין חשיבותן של מערכות ארגוניות לאחזור וחיפוש .
ככל שחולף הזמן הדברים רלוונטיים יותר ויותר. כמות המסמכים הדיגיטאליים המיילים וכל תוצר דיגיטאלי אחר לא פוחתת, ההיפך הוא הנכון, והקצב רק הולך ועולה.
המחקרים בתחום זה נוקבים במספרים של כתשע שעות בשבוע במצטבר (יותר מיום עבודה בשבוע ) המוקדשות לחיפוש מסמכים או קבצים שאינם במקומם "הטבעי".
חשוב באותה מידה, הוא עניין היכולת לבצע חיפוש אחוד, כזה שלא מוגבל רק לחלק מהתוצרים.
מערכת ניהול מסמכים יודעת לחפש בתוך המסמכים המאוחסנים בה, אך לא במיילים.
מערכת ניהול מסמכים מגבילה את יכולת החיפוש לשדות מוגדרים מראש.
OUTLOOK יודע לחפש במיילים אבל לא במקומות אחרים.
ספריות מזדמנות בתחנת העבודה או ברשת אשר מכילות טיוטות של מסמכים בשלבי כתיבה שונים לרוב נופלות בין הכיסאות,
ומערכות אשר מסוגלות לחפש בתוך הצרופות (ATTACHMENTS ) אינן כמעט בנמצא.
כאשר אנחנו מדברים על חיפוש, האסוציאציה המידית היא חלון חיפוש בדמות GOOGLE, עם ממשק שימוש פשוט עד פשטני.
החיפוש עצמו נעזר במה שאפשר לכנות "חוכמת ההמונים" מכיוון שמיד עם תחילת ההקלדה מתקבלות הצעות השלמה שהן בעצם נגזרת של החיפושים הפופולריים, מה שלרוב באמת עוזר כאשר פונים לגוגל.
כאשר אנחנו ניגשים לדבר על חיפוש ארגוני / פרטי, הרי שהתמונה מתהפכת, השיקולים הם אחרים, עכשיו מדובר על חומרים פרטיים שלנו עם ביטויים ומונחים מקצועיים או כאלה שרק אנחנו נוהגים להשתמש בהם. ואנחנו בוודאי לא מעוניינים לקבל ארבע מאות אלף תוצאות פוטנציאליות. ואחרי כל אלה, חיפוש אחוד אשר מקיף את הכול – הופך להיות ראשון במעלה.
חוכמת ההמונים מפסיקה להיות רלוונטית, הסבירות שנחזור על אותו מונח חיפוש פעמים רבות היא נמוכה עד לא קיימת, הממשק הפשוט הופך למכשול, מכיוון שאין לנו עניין לבזבז זמן נוסף על אלפי תוצאות חיפוש אשר עונות במידה חלקית על מונחי החיפוש.
בנקודה הזאת בדיוק הממשק עצמו הופך להיות גורם משמעותי עד קריטי ליעילות המערכת, יכולות מיון וסינון בלחיצה אחת, אשר מובנות בממשק ומאפשרות הקטנה של מספר התשובות הרלוונטיות הופכות את המערכת ליעילה ולכן שימושית .
לקראת סוף העשור הראשון של המאה, שיחררה גוגל מוצר בשם GOOGLE DESKTOP SEARCH .
המוצר התיימר לבצע בדיוק את נשוא המאמר, חיפוש אישי / ארגוני.
לאחר מספר שנים מועט החליטה גוגל להרוג את המוצר – בהחלט ייתכן שהתכונות אותן מניתי לעיל כחסרונות של המימשק של גוגל, הן בדיוק אלה שגרמו למוצר להיכשל.

פתרונות תוכנה המסוגלים לתת תשובה טובה הם מועטים ומהם ניתן לצפות ליכולות הבאות

• חיפוש אחוד (מסמכים – מיילים – צרופות ) ללא הגבלת מיקומים.
• יכולת מיון וסינון זמינה (פילטרים מובנים) חזקה מאוד.
• פשטות הפעלה.


נכתב ע"י משה ורסנו מנכ"ל סקאן דוק בע"מ
מפיצת מנוע חיפוש ארגוני LOOKEEN

מאמר מהעולם על ערך ניהול הידע בארגון עבור העובדים

לקריאה לחצו כאן

סרטון בנושא Knowledge Mapping

לצפייה לחצו כאן

בלוג ישראלי על ידע וסקרנות דיגיטלית

לצפייה לחצו כאן

כנסים בארץ

 

שם האירוע: כנס ניהול ידע ומסמכים KMDM
מיקום האירוע: LAGO המאה עשרים 6, ראשון לציון
תאריכים: 5.12.17
פרטים נוספים: לחצו כאן

 

שם האירוע: כנס וירטואלי של הפורום לניהול ידע

מיקום האירוע: וירטואלי

תאריכים: 11/12/2017

פרטים נוספים: לחצו כאן

 

 

 

 

נכתב ע"י ד"ר מוריה לוי

הספר Resolving Conflicts at Work: Ten strategies for everyone on the job, נכתב ע"י Kenneth Clock & Joan Goldsmith, שני יועצים, בעלי תואר שלישי כל אחד, המומחים בגישור וייעוץ לפרטים וארגונים. הספר נכתב בשנת 2000, ולאור הצלחתו פורסם במספר מהדורות נוספות.


מפת הספר:

הכותבים מדגישים את הצד הרגשי, ויש פעמים שהם נכנסים לתפקיד של פסיכולוג. עם זאת, הרבה מהכלים המוצעים ישימים לכל אחד ואחד. הספר מוצג אמנם באור של מקום העבודה (ניסיון הכותבים והדוגמאות המובאות), אך ברור שהוא ניתן ליישום לכל תחום בחיים, כאשר כמובן נדרש לבצע התאמות בהתאם לאנשים ובהתאם לנסיבות. מדובר במיומנות נרכשת ובהחלט יש מה ללמוד וכדאי לקרוא.
מאחלת לכולנו קונפליקטים מועטים אך בונים 
[הערה: הבניית הסיכום אינה בהלימה 1:1 עם רשימת האסטרטגיות בספר, אך משקפת את תוכנן].

עם דגש רגשי-

הקשבה אמפתית ומגיבה

הקשבה נכונה היא מרכיב מפתח ביכולת לפתור קונפליקטים בדרך טובה.

 

שלבי ההקשבה-

  1. חשיבה על גורמים היכולים להשפיע על דרך התקשור של האדם שאנו מבקשים להקשיב לו- מין, גיל, גזע, תרבות, מתחים, לחצים, היררכיה יחסית בארגון ועוד.
    חשיבה על הגורמים היכולים להשפיע על דרך הקשבתך, אתה, באותם היבטים עצמם.
  2. הסרת מכשולים להקשבה (מגבלות זמן, גורמים מושכי קשב, מחשבות ועמדות אישיות מוקדמות).
  3.  יצירת ה setting של מקום המאפשר הקשבה אמפאתית (ללא היררכיה ועוד).
  4. סקרנות לשמיעת הזולת.
  5. הקשבה לפני דיבור.
  6. בעת ההקשבה ניסיון כן להבין מה הדובר מתכוון להגיד ומה ציפיותיו. עידוד הזולת ושאילת שאלות הבהרה, כדי לוודא הבנה נכונה; שיקוף; סיכום הדברים.
  7. תוך ההקשבה הימנעות משיפוט; הימנעות מהשלכה אישית; נרמול תחושות הזולת.
  8.  שיח מכבד, אמפאתי ומגיב; המחשת עצם ההקשבה לזולת ע"י מחוות.

יש להקשיב עם הרבה ריכוז שכלי, אך לא פחות- להקשיב עם הלב 

 


חזרה

 

ההכרה ברגשות

מקובל, במקומות עבודה רבים, לנסות לטאטא את הרגשות מתחת לשטיח. רגשות, כך אומרים לנו, אינם מתאימים למקום העבודה. זו בהחלט אינה המלצת מחברי הספר. רגשות לא נעלמים, גם אם לא מדברים עליהם; יתר על כן, הם בעלי פוטנציאל לחיזוק הקונפליקט. יש לטפל בהם.

 

איך רגשות יכולים להשפיע עלינו?

  • יצירת תגובת פעולה אוטומטית
  •  דיבור בטון אחר
  • הצפת זיכרונות עבר
  • יצירת אינטרפרטציה למצב
  •  חוסר נוחות; שתיקה; דיכאון; כעס; עצב ועוד.

ההמלצה היא להכיר ברגשות ולמצב אותם מחדש בדרך בונה, בשלבים להלן-

  1.  זיהוי וקבלה עצמית של הרגשות שלך עצמך.
    בידוד התחושות והבנתן.
  2. זיהוי רגשות הזולת והשפעת רגשות אלו על השיח.
  3.  שיקוף המתרחש לזולת (בדרך מתאימה).
  4. תיעול (channeling) הרגשות ומעבר מוונטילציה ורגשות שליליים לתצורות בונות של אחריות והכרה ברגשות ומשמעותן, תוך קבלת אמפתיה מהאחרים לרגשות אלו.

כלים אפשריים-

  •  שיח על נושאים ועל על אנשים שיח על בעיות משותפות
  •  שיח על עתיד ולא על עבר/הווה
  • שיח בדרך המנטרלת איומים
  • הצגת חלופות פעולה אפשריות שונות
  • התנצלות וקבלת אחריות אישית על חלקנו באי הבנות/ קונפליקט/שגיאות
    ועוד.

וזכרו: פעמים רבות התקפה היא דרך של הגנה; העלבה מייצגת קינאה; כעס מבטא אכפתיות או קריאה להקשבה/ עזרה.

 


חזרה

 

משמעויות נסתרות

 

כאשר אנו רואים קונפליקט ניתן לראות (במקרה הטוב) מעל פני השטח את הסוגיות שבמרכזן.

 

מתחת לגבול הקרחון הנצפה ישנם מאפייני אישיות; תחושות; אינטרסים, צרכים ותשוקות; תפיסות העצמי; ציפיות חבויות; וסוגיות לא פתורות מהעבר.

 

כיצד ניתן לחשוף את הרמות שמתחת?

  • שאילת שאלות פתוחות, תוך הפעלת הקשבה אמפאתית ומגיבה
  • לקיחת סיכון וחשיפת המימד המקביל אצלך; פגיעות מעודדת פתיחות, יושר ואוטנטיות של הזולת
  • התייחסות אנושית: בקשת רשות לתהליך כפי שמתנהל; שאילת שאלות שהיית מסכים לענות עליהם בעצמך, לו נשאלת
  • במקרה הצורך: שימוש במטאפורות; התייחסות לקונפליקט כמסע משותף
  • אמפתיה; יושר (למרות הסיכון ב- "חשיפת הקלפים")

זכרו שבסוף היום, ליושר ואמפתיה יתרונות רבים מעבר לסיוע לפתרון הקונפליקט, וכדאי לאמצם באופן רחב ואפילו גורף.

 


חזרה

 

מיקוד בהתנהגויות

 

לעיתים הקונפליקט הניצב בפנינו נובע מאדם ואישיות בעייתיים.
גם אם זה נכון ומדויק, אין אבחנה שכזו מקרבת אותנו לפתרון; להיפך- היא משאירה אותנו חסרי יכולת פתרון.
ההמלצה במקרים כאלו היא למקד את ההתייחסות לקונפליקט בהתנהגויות הנצפות, ואת שורשיהן לנתח, במקום להתייחס לאישיות ולאדם עצמו; שינוי התנהגויות קל יותר.

 

המלצות לדרכי התייחסות להתנהגויות שמשפיעות על קונפליקטים:

  •  מקדמי: לקבל את האנשים ואישיותם ללא השגה; להשיג רק על ההתנהגות
  •  ניתוח: הבנת מקור ההתנהגויות בקשיים אישיים משפחתיים מהעבר; פתירת הסוגיה המקורית; חשיפת צרכים הגורמים להתנהגויות
  • פתרון: הצעת שינוי משותפת, או שלך כדוגמא שתשפיע עליהם; עבודת צוות; אימון; משוב בונה
  •  מניעת רווחים: וידוא שאף אחד לא מתוגמל על ההתנהגויות לא מתאימות

בנוסף:

  • לשקול הסתייעות ביועץ חיצוני או מגשר
  •  אם מדובר בהתנהגות שרווחת בארגון- בחינת האפשרות לשינוי תרבותי כולל (פרק מניעה- תרבות להלן)
  • וכמו גם בנושאים אחרים- מומלצת בחינה עצמית, לפני שמתקנים את האחר.

 

 


חזרה

 

עם דגש פונקציונאלי-

הפרדת סוגיות ממכשולים שבדרך

נקודת מוצא שגויה לרוב הקונפליקטים, המשותפת לנו ולצד שכנגד:

  • אנחנו צודקים
  • יש אמת אחת

מרכיבים בהפרדת הסוגיות מהמכשולים כדרך לקדם את פתרון הקונפליקט:

  1. מעמדות לאינטרסים:
    פירוק העמדות שאנו ועמיתנו מציגים, לאינטרסים העומדים בבסיסם.
    מאפשר מציאת פתרונות win-win שכן האינטרסים לא חייבים להיות בקונפליקט.
  2.  הפרדת אנשים מבעיות:
    לדבר על ה "מה" ולא על ה "מי". מקטין תעצומות רגשיות ומשפר אפשרות השגת פתרון (שכן ממילא לא ניתן לתקן את מי שאנחנו).
  3. הפרדת הבעיות מהפתרונות:
    מאפשר הבנת הצרכים ויצירת מרחב פתרונות ומספר חלופות פעולה אפשריות.
  4. הפרדת המוסכם והמפריד:
    מאפשר הדגשת ההסכמות, וצמצום הקונפליקט.
  5.  הפרדת עתיד מעבר:
    מסייע לאנשים להשקיע אנרגיות בפתרון ולא רק בצדק.
  6. הפרדת הרגשות מהמשא ומתן:
    אין הכוונה לעסוק במו"מ ללא רגש, אלא להבטיח שעל הרגשות שלי ושלך אין מו"מ.
  7. הפרדת תוכן מתהליכים:
    תהליכים יותר גמישים בעיני אנשים. יצירת הסכמה על התהליך, ובהמשך עיסוק בתוכן ודיוקו.
  8. הפרדת חלופות פתרון מבחירת הפתרון הרצוי:
    חלופות הן אפשרויות יצירתיות. הפרדתן מתהליך הבחירה מאפשר מרחב יצירתי טוב יותר ופיתוח חלופות טובות יותר, מהן אפשר בהמשך לבחור. עיסוק מקדים בבחירה מצמצם את השיח על חלופות פעולה מראש, ויכול למנוע, על כן, חלופות טובות.
  9.  הפרדת תהליך ההחלטה מההחלטה עצמה:
    יאפשר הסכמה על תהליך החלטה, ויקל על קבלת החלטה טובה ושקולה.
  10.  הפרדת עצמי מאחרים.
    לקיחת אחריות אישית על חלקי, ולאחריה בחינה מחודשת של הקונפליקט.

 

 


חזרה

 

פתרון יצירתי שיתופי

דגשים לפיתוח פתרון יצירתי:

  • אימוץ תפיסה חיובית וסקרנית לפתרון הקונפליקט
  • עבודה משותפת ושיתופית כדרך תהליכית למציאת פתרונות יצירתיים טובים
  • פתרון הקונפליקט במתודולוגיה מוכוונת למידה:
    - זיהוי תחומי אחריות משותפים להגדרת בעיות ופתרונות
    - עידוד אחרים להגיב על רעיונות ומחשבות שלך ולהיפך.
    - התנסות offline בחלופות הפתרון; שיח משותף בתוצאות שנלמדו.
  •  דגש בתהליך החיפוש לשיתופיות, לפיילוטים, לחשיבות ערכים ולחדשנות

שלבים לפתרונות יצירתיים- נעשה באופן שיתופי:

  1.  הכרה בבעיה ובצורך לפתרונה.
  2.  הגדרת מרכיבי הבעיה ומאפייניה.
  3. חקירה, ניתוח, סיווג ותעדוף.
  4. המצאת פתרונות המספקים את האינטרסים של כולם.
  5. פעולה בעקבות בחירת פתרון, ניתוח תוצאות, הכרה במאמץ וניצחון ההצלחה 

יש לזכור, שלעיתים הקונפליקט מייצג בעיה מובנית עמוקה יותר, הקשורה בתרבות העבודה הארגונית, ויש לטפל בבעיה התרבותית בנפרד (להלן בפרק מניעה-תרבות).

 

ויש לזכור, שלעיתים, ההיפך הוא הנכון. בעצם הדיון בקונפליקט, אנו מעצימים אותו, ויתכן שאחרת היה נפתר לבד. רגישות תסייע להפריד בין אלו לאלו.

 


חזרה

 

וכשלא מגיעים לפתרון...

יש מקרים בהם לא ניתן להגיע לפתרון, או שאין ביכולתנו להגיע לפתרון, גם אם קיים.

 

במקרים כאלו מומלצות שתי אסטרטגיות שיתכן ותסייענה להתקדמות:


1. חשיפת ההתנגדויות
חשיפת עצם ההתנגדות; ניסיון לחפש מאחורי התנגדות זו צורך שלא מומש, צורך להישמע, חשש משינוי, וכו'.
המיקוד עובד להתנגדות במקום לקונפליקט עצמו. כל הכלים לפתרון קונפליקטים ישימים גם כאן, כאשר הקונפליקט הוא עצם הנכונות לדון בקונפליקט.

 

2. משא ומתן שיתופי
ההבנה היא שאין פתרון יחיד מנצח וצריך "להתפשר".
הרעיון הוא שהפשרה נבנית במשותף, כאשר שני הצדדים אחראים להשגת האינטרסים של שני הצדדים.
בדרך זו, כל פשרה שתושג בעלת סיכויים טובים יותר להצליח, ודרך השגתה, אף היא תקרב בין הצדדים.
תהליך המו"מ השיתופי כולל לפני תחילתו הסכמה על התהליך למו"מ, זיהוי הסוגיות והאינטרסים, פיתוח חלופות טובות פחת וטובות יותר המשרתות כל צד וכל זאת באווירה לא פורמאלית מכבדת. ניתן להסתייע בגורמים צד ג (בארגון או כאלו שזה מקצועם). חשוב לתקשר וחשוב למנוע הפתעות. חשוב לתעד, אך חשוב שהתליך יתנהל ברוח חיובית של חיפוש פתרון לבעיה המשותפת.
בסיום התהליך חשוב להמשיך לתקשר, לנסות הלאה לשפר ביחד, לזכור ולכבד את שהוחלט, ואם מגיעים בכל זאת לפתרון מוצלח- לחגוג את ההצלחה :-)

 

 


חזרה

 

מניעה

למניעה שני מרכיבים: פעילות בשדה התרבותי ארגוני, ופעילות בהקשר של מנגנונים ארגוניים.

 

תרבות
לכל ארגון וקבוצה יש תרבות משלה: סט מורכב של מילים, רעיונות, ערכים, התנהגויות, ציפיות ועוד. תרבות הארגון יכולה לעודד קונפליקטים.
מניעת קונפליקטים עתידיים תתאפשר אם נעודד תרבות של:

  •  שייכות וקשר
  • הגינות; כנות ופתיחות לשוחח גם על המורכב והלא מוסכם
  • רצון להבין את הזולת
  •  שיתופיות
  • למידה
  • ביקורת עצמית
  • ראיית הטוב, גם באחר; גם אם יריב
  • התאחדות עובדים וגיוסם סביב הארגון ייעודו, חזונו ומטרותיו
  • ראיית הקונפליקט כהזדמנות לשיפור

מומלץ לנתח את התרבות הארגונית ולאתר בה גורמים מעודדי קונפליקט, ולטפל בהם בכלים לשיפור מתמשך.
תרבות המתעלמת מקונפליקטים אינה תרבות טובה דיה, שכן אין היא מעלימה אותם. גם מקרים כאלו מחייבים התייחסות, כמתואר בסעיף זה לעיל.

 

מנגנונים ארגוניים
מנגנונים ארגוניים הם מבנים, מערכות, תהליכים, קשרים ותרבות. ניתן להיעזר במנגנונים ארגוניים טובים כדי למנוע קונפליקטים או לצמצמם. דוגמאות למנגנונים שכאלו כוללים:

  • התייעצויות עמיתים
  • בניית צוות
  •  מעגלי שיח
  •  משובים בונים
  • תהליכי תכנון אסטרטגיים
  • פורומים פתוחים
    ועוד.

 


חזרה

 

מנהיגות

אין ספק שקונפליקט הוא המקום בו המנהיג הוא פונקציה נדרשת. יותר מכל מקום אחר.
מנהיגות טובה לטיפול בקונפליקטים מחייבת:

  • הקשבה עם מחויבות
  • הובלת תהליך מציאת הפתרון המיטבי; הפעלת העובדים בשיתופיות להגעה אליו
  • התנהלות כמאמן אישי לאנשים המצויים בקונפליקט
  • ניהול השינוי להשלמת יישום הפתרון
  • מחויבות להחלטה ולעשייה (לא להישאר בקונפליקט אלא להכריע)
  • אחריות להתייחסות לקונפליקט (לא להתעלם ממנו) ולפתרונו

המנהיג יכול לבחור, בעת הצורך, להסתייע במגשר שזה תחום עיסוקו המקצועי. זאת, כמובן ללא הסרת האחריות מצידו, לכל השלבים, כמפורט לעיל.

 


חזרה

 

ולסיכום, כל התורה על רגל אחת:

  1. הכירו בחלקכם בקונפליקט
  2. היו נכונים להכיר במי שמולכם כבן אדם; הפגינו אמפתיה
  3. סלחו לו; סלחו לעצמכם; שחררו וותרו
  4. תחשבו איך ניתן לעשות משהו נוסף שימנע מאחרים להתנסות בקונפליקט שחוויתם אתם.

בהצלחה :-)

המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135