ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון דצמבר 2005 - מהדורה מס' 75
גיליון דצמבר 2005 - מהדורה מס' 75
גיליון:

כנס ניהול ידע של מגזין KM World

ב 15 לנובמבר התקיים זה השנה התשיעית ברציפות כנס ניהול הידע של מגאזין KM Worldבאמסטרדם. השנה, התמקד הכנס בצרכי הבכירים בארגון ועסק בכלים ואסטרטגיות הקיימים בשוק לשיפור ביצועים ארגוניים.

הכנס אירח 8 סדנאות שונות שכללו אינטראקטיביות והפעלה. רק סדנה אחת הייתה למעשה הרצאה. והקשר הישראלי... השנה הייתה בכנס, גם נציגות ישראלית מכובדת. שני ישראלים הנחו מושבים:

•ד"ר עדנה פשר: להציל את כדור הארץ- סדנה בת 30 משתתפים שדנו כיצד מתודות של ניהול ידע יכולות לתרום להבנת מצבו האקולוגי של כדה"א ולעורר מודעות רבה יותר לשימורו למען דורות העתיד. •רון דביר: ממארגי האירוע ומקיים תערוכת יצירות אומנות ברוח ניהול ידע - תערוכה ראשונה מסוגה שהציגה ציורים, פסלים, תמונות, איורים, שירים, ועוד בנושאים אשר ההשראה להם היא ניהול ידע או שנעשו ע"י מנהלי ידע

מועדון ניהול הידע הישראלי KMI- דור העתיד

ב- 10 לנובמבר, התקיים מפגש נוסף של מועדון ניהול הידע KMI (אנשים ומחשבים) במלון דניאל בהרצלייה בהנחייתה של מנכ"לית rom knowledgeware מוריה לוי.

במפגש זה, שהיה מעט שונה מהשאר המפגשים שקדמו לו (שעסקו ויעסקו בעתיד בהעברת מתודות וכלי ניהול ידע ליישום מיידי בארגון), זכו המשתתפים לסקירה מפי אתי הרשקוביץ- מפתחת תוכנית הלימודים "מדעי המידע" במש' החינוך, על תוכניות הלימודים בהווה ובעתיד בתחום "מדעי המידע" בבתי הספר התיכונים בישראל, השתתפו בפורום שולחן עגול בו קיבלו את ההזדמנות להשפיע על תוכניות הלימודים העתידיות, ונהנו מהרצאתו של ד"ר אשר עידן מרצה ל"אי.ביזנס", ל"BI" ול"ניהול ידע" במחלקה ללימודי מידע באוניברסיטת בר-אילן, על הדור השני והשלישי של ה- web והשפעתם על ניהול ידע בשנים הבאות.

המפגש שהיווה כאתנחתה מהפעילות הלימודית השוטפת, התגלה כמרתק, עורר עניין רב, והוגדר כהצלחה רבה.



בחודש נובמבר הלך לעולמו בגיל 95, פרופ' פיטר דרוקר, שנחשב לאבי תורת הניהול המודרני ומגדולי האסטרטגים בני זמנינו.

במהלך 75 שנות הקריירה שלו כתב דרוקר 37 ספרים שהפכו חומר לימוד חובה בכל הפקולטות לניהול, שימש כמורה, מחנך ויועץ לגופים וארגונים, ואף זכה בשנת 2002 מאת הנשיא ג'ורג' וו. בוש במדלית החופש הנשיאותית על עבודתו ותרומתו לקהילת העולם החופשי.

דרוקר היה זה שטבע את המונח "עובדי ידע", כאשר אחת התובנות המשמעותיות שלו הייתה ההכרה בחשיבות הידע לארגונים ולאופן שבו ניתן למקסמם את תועלתם ע"י ניהולו. מושגים נוספים שיצר: ביזור,הפרטה, האצלת סמכויות ועוד.

כמחווה לדרוקר מאפשרים Mckinsey Quartely צפייה ללא תשלום במספר ממאמריו הקשורים בניהול ידע (יש צורך בהרשמה לאתר)



ב- 28/11 נפתח לראשונה מחזור קורס ניהול הידע "לדעת יותר" במשרדי החברה.

הקורס הנערך באווירה אינטימית ומעודדת למידה כולל תכנים ומתודות רבות בתחומי ניהול ידע המרכזיים: פרויקטים לניהול ידע, פורטלים, קהילות, מומחי תוכן, העברת תפקיד, הפקת לקחים ותובנות, ארגון תכנים ועד.

בכך הפכו משרדינו רשמית גם למרכז ההדרכה של בי"ס knowledge academy שבשייכות החברה


נכתב ע"י נעמה (סיון) הלוי ונעמה ברקוביץ' ROM Knowledge

בתהליך ניהול ידע בארגון משולבים היבטים תרבותיים רבים, החל משלב האפיון ועד להובלת תהליכים שטמון בהם שינוי ערכי והתנהגותי. בכדי להוביל את השינוי בצורה מוצלחת יש לפעול במקביל בשני ערוצים שונים.

האחד- יצירת מחויבות פנימית של כל המעורבים, השני- צמצום התנגדויות.

במספר גיליונות בירחון כתבנו סקירות וטיפים העוסקים ביצירת מחויבות ועסקנו רבות בנושא של הנעה, רתימה ותגמול. סקירה זו תוקדש דווקא לערוץ האחר: צמצום התנגדויות.

 כיצד הן מתבטאות? מה מקורן ? וכיצד ניתן להתמודד עמן? לצורך כתיבת הסקירה התבססנו על ספרו של W. Warner Burke, הנקרא Organizational Change – Theory and Practice

 

כיצד התנגדויות באות לידי ביטוי ?

התמודדות מוצלחת עם התנגדות, מחייבת בראש ובראשונה זיהוי שלה. לעיתים מדובר במשימה קלה במיוחד, לדוגמא כאשר העוסק במלאכה מסרב לבצע את משימותיו. אולם על פי רוב, מדובר בהתנגדויות המובעות בעקיפין, בצורה מעודנת יותר, דבר המקשה על זיהוין. להלן מספר ביטויים שכיחים של בעלי תפקידים בתחום התוכן בהם נתקלנו במהלך עבודתנו:

  • הערות ציניות
  • הערות גלויות שתוכנן חוסר זמן
  • הערות הנוגעות לתחושת חוסר הוגנות (התפקיד הוא הרי תוספת לתפקיד הרגיל)
  • פורקן תסכולים כלליים הקשורים בתפקיד הרגיל
  • אי ביצוע התפקיד או המטלות הכרוכות בו
  • ביצוע התפקיד או מטלותיו כלאחר יד, בצורה חלקית בלבד או בצורה רשלנית
  • "סחבת"
  • פאסיביות בתפקיד
  • טקטיקות מסיחות - יכולות לנוע על קשת רחבה של נושאים, החל מדחיית פגישות בצורה שיטתית, בכל פעם בתואנות אחרות (הגיוניות כמובן...) דרך תלונות על אי ביצוע מטלות של גורמים אחרים (כדרך להתחמק מאי ביצוע מטלות שלהם עצמם), וכלה בהסטת נושא השיחה בנחמדות ובאלגנטיות, לנושאים שאינם קשורים ישירות לתפקידם.

חשוב להבהיר: לא כל הערה צינית היא הבעת התנגדות, וכנ"ל כל אחד מהסימפטומים האחרים.

ביצוע חלקי של תפקיד, למשל, יכול לנבוע פשוט מעומס והיעדר זמן.

חשוב מאוד להכיר בכל הביטויים הללו ולתת להם מקום מהרגע הראשון שבו זיהינו אותם כביטויי התנגדות, מכיוון שהתעלמות מהרחשים ה"תת קרקעיים הללו" עלולה להתפרץ בשלבים מאוחרים יותר באופן מוגבר ולהוות נזק גדול לתהליך כולו בטווח הארוך.

 

מהו מקור התנגדות לשינוי ?

ההתנגדות בדרך כלל אינה לעצם השינוי, אלא לוויתור על דפוסים מוכרים ונוחים. ויתור זה מוביל לחרדה, שכן הוא כולל דרישה למאמץ פסיכולוגי של הכרת דפוסים חדשים, והכלת התסכול שנגרם בעת תהליכי הסתגלות. העדר היכולת לשלוט או לבחור את השינוי, מהווה גורם חרדה נוסף שמחזק את ההתנגדות. חרדות אלו גוברות לעיתים על היתרונות הצפויים מהשינוי, כך שהתנגדות עשויה להתרחש גם כשהשינוי לטובה. גורם נוסף שיש לקחת בחשבון הוא שפעמים רבות, שינוי טומן בחובו גם  חווית אובדן; ככל שמדובר במרכיב חשוב יותר בחיי האדם, כך גדל האובדן וכך גדל הסיכוי להתנגדות.

קיימים מספר סוגי התנגדות:

§         התנגדות עיוורת-  ישנו מיעוט אנשים שכל שינוי באשר הוא מאיים עליהם, ולכן יתנגד תמיד.

§         התנגדות פוליטית- התנגדות שנובעת מחשש לאובדן בסיס כוח, סטאטוס, משרה, שכר וכו'.

§         התנגדות אידיאולוגית- התנגדות שנובעת מאמונה אמיתית שהשינוי לא נכון או פוגע בערכים חשובים. מדובר בחילוקי דעות אמיתיים ואינטלקטואלים בין רעיונות, רגשות או אמונות.

התאמת דרך ההתמודדות לסוג ההתנגדות שהובעה היא קריטית לצורך ניהול נכון של השינוי:

§         התנגדות עיוורת - פתרון המורכב ממאמץ לתת תחושת בטחון בשילוב סבלנות ומתן זמן הסתגלות.

§         התנגדות פוליטית - תגובה שתכלול משא ומתן בו ניתן דבר בעל ערך בתמורה למה שאבד.

§         התנגדות אידיאולוגית - התמודדות הדורשת מתן תשובות הכוללות את מירב המידע והנתונים האפשריים, אשר תומכים בשינוי.

בעת שאנו מתמודדים עם התנגדויות מסוגים שונים, ניתן גם להעזר בטכניקות הבאות:

שיקוף

שיקוף הוא תהליך שבו חוזרים ומבטאים את  דברי הפרט ותחושותיו באופן גלוי. שיקוף של החוויה שעובר אדם בעקבות שינוי עשויה לעזור לו בהתמודדות עימו. פעולת השיקוף היא פעולה שרבים מאיתנו מבצעים בחיי היום-יום בצורה טבעית וללא מאמץ, אולם כאשר אנו נדרשים לבצעה באופן מכוון מומלץ להיעזר בטיפים הבאים:

§         שאילת שאלות פתוחות שמזמינות לשיחה

§         חזרה על דברי העובד "אז אתה אומר שקשה לך בתפקיד..."

§         ניסוח מחודש של תגובות קיצוניות למשל לעובד שטוען "התפקיד פשוט מגעיל", ניתן לשקף בחזרה "אני מבין שהתפקיד לא מאוד מוצא חן בעיניך" 

§         דוגמא אישית: "גם לי היה קשה בהתחלה.."

סגירה והשלמה 

לרוב בני האדם קיים צורך בסיום והשלמה, ואנשים ישקיעו אנרגיה בהגעה לתחושה שסגרו את שנפתח. נטייה כללית זו נכונה גם לגבי שינוי ארגוני. פעמים רבות 'התנגדות לשינוי' היא בעצם אנרגיה שמושקעת בניסיון לסגור תהליך שהסתיים בעקבות השינוי. לכן צריכים העוסקים בשינוי לסייע לחברי הארגון על ידי יצירת טקסי סיום ודרכים נוספות להשגת את הסגירה. אפיק אחד בו ניתן לממש טכניקה זו הוא בעת הקמת אתר או פורטל ארגוני. כך למשל ניתן לבצע טקסים חגיגיים בעת ההחלטה על תחילת פעילות הקמת האתר, ההשקה שלו, תום תקופת ההרצה, שנה לפעילות האתר וכו'.

בידוד גורמים

טכניקה זו מסייעת בעת שאנו נתקלים במצב בו מובעת סיבת התנגדות שאנו חושדים שהיא אינה הסיבה האמיתית. טכניקה זו מתמצה בשאלות או אמירות מסוג  "וחוץ מזה..." או "נניח ש.." . כך למשל ניתן לשאול עובד שטוען כי אין לו זמן לבצע את תפקידו "וחוץ מזה, כל השאר בסדר..?" או "נניח שנפתור את בעיית הזמן, האם תוכל להערכתך לבצע את התפקיד כהלכה..?". מטרת שאלות אלו היא לנסות לבודד את הגורמים והסיבות האמיתיות להתנגדות.

שיתוף

ככל שאנשים שותפים להחלטות לגבי העתיד, כך הם מחויבים למימוש ותומכים בו. לעומת זאת, כשאדם חש שהחלטות נכפות עליו הוא מפעיל התנגדות באופן אוטומטי. בכל מקרה, גם כשאין ביטויי התנגדות נחרצת, העדר שיתוף מוביל להעדר 'מחויבות פסיכולוגית'. כתוצאה מכך, שיתוף הפעולה מינימאלי ונעשה בחוסר רצון. לעומת זאת, הגברת מעורבות חברי הארגון בתהליכי השינוי, לא רק מפחיתה התנגדות אלא אף משפרת את שיתוף הפעולה. שיתוף העובד יכול להתבצע כמעט בכל אספקט של תהליך ניהול ידע, כשמבצעים תחקיר ניתן להגיע ביחד עם העובדים להגדרה משותפת של קריטריונים לביצוע התחקיר (לדוג' כשיש נזק כספי מעלX , בכל פעם שנגרמה השבתת הייצור).  כשמקימים פורטל, ניתן לשתף את מומחי התוכן בהחלטה על תעדוף נושאים והגדרת תהליכי עבודה וכו'.

שימוש בדמיון

הרבה פעמים שיחה על תהליך או דבר מה שנמצא מעבר "לכאן ועכשיו" עשויים לאפשר הקטנה של התנגדות וחזרה יותר רכה אל המציאות העכשווית. ניתן לדבר על מציאות אחרת למשל, מומחה התוכן כמאר-  מה הדברים שהיו קובעים את אופי האירוח? מה היה חשוב לו לאפשר ללקוחותיו על מנת שיבואו?  אז כמובן חוזרים למציאות ומכילים את הדוגמאות על עולם התוכן המקצועי באתר. ניתן לדבר על תקופת זמן אחרת ולתאר מה קורה בה "כיצד נראית פעילות יומית בקהילת היועצים בשנת 2009?" לאחר מכן ניתן לחזור למציאות ולחשוב מה כדאי לעשות על מנת לקרב את התמונה הנכספת.

הפחתת חששות

ניתן ברמה קבוצתית לערוך סדנא חד פעמית בתחילת תהליך השינוי ובמסגרתה לבקש מהמשתתפים להציף חששות שעולים אצלם מן השינוי. כהמשך להצפת הדברים ניתן להסתייע בחברי הקבוצה עצמם ע"מ להציע פתרונות מסייעים. הדבר מחזק את תחושת ה"יחד" וכן מציע פתרונות טובים להתמודד עם החששות.

 

לסיכום: יש לזכור כי  התנגדות היא תגובה טבעית ואף חשובה, שכן היא מביעה אכפתיות ויש בה אנרגיה. לכן אין לראות בה דבר שלילי, אך חשוב לזהות אותה ולהבין את הסיבות לה - כשלב ראשון בבניית תהליך שינוי מצליח.

נכתב ע"י עומר בן יהודה, ROM Knowledgeware

מבוסס על מאמרו של האנליסט לאורי מ.אורלוב- פורסטר- פורסם ב CIO Magazine

ניסיתם פעם להסביר למישהו מה זה ניהול ידע?

כמו שבשנות ה-90 ניהול תהליכים היה קשה להסבר, כך כיום "ניהול ידע" הוא מעורפל וקשה להמשגה. הוא רחב מדי כדי להיות בעל משמעות ספציפית, מקיף מדי כדי לקבוע קריטריונים ברורים להצלחה ונתון ליותר מדי פרשניות כדי שפעילות בתחומו תסתכם בפחות משנה.

יש המשווים את הניסיון לנהל ידע לניסיון למצוא מחט בערימת שחת. מצד אחד ניהול ידע הוא הרצון התמציתי לעשות עבודה טובה יותר ביצירה, איסוף והעברת, מה שעובדים, שותפים ולקוחות יודעים, אך מצד שני, כשצוללים לעובי הקורה, נדמה שחזון תמציתי ונלהב זה חסר את האמצעים שיתרגמוהו למעשי.

לכן, עד שיסוכמו ההגדרות והכללים, אין טעם לארגונים לנסות להתאים את עצמם לז'רגון ולשיטות של ניהול ידע בעיניים עצומות, אלא עליהם לקחת צעד אחורה, לבחון את עצמם ולהבין מה הם צרכיהם.

להלן מוצעות 6 שאלות שימקדו אתכם בזיהוי צרכי ארגונכם ויסייעו בקבלת ההחלטה האם הינכם יכולים להיעזר בשיטות ניהול ידע. נסו לענות לעצמכם על שאלות אלו ותדעו האם ארגונכם זקוק לניהול ידע.

לכל השאלות פתיחה דומה: "האם הארגון צריך להשתפר ב..."

§         שיתוף פתרונות לבעיות של לקוחות?

ארגונים מנסים להבטיח שפתרונות מוצלחים הניתנים ללקוחות ישמרו ושיעשה בהם שימוש חוזר. שאלו את עצמכם: האם יש לכם צורך לאגור ולמחזר מידע על בעיות ופיתרונות?  האם יש צורך בקישור בין בעיות ופתרונות למערכות שירותיות אחרות?

§         עזרה לצוותים לשתף מידע ועבודה?

בארגונים גדולים יש בד"כ צוותי עבודה מבוזרים, חלקם עצמאיים וחלקם תלויים באחרים. אולם היות וכולם פועלים עבור אותה מטרה (מטרת הארגון), הצלחת הארגון תלויה בד"כ ביכולת השיתוף ביניהם. שאלו את עצמכם: האם בצוותים הקיימים בארגונכם יש צורך בשיתוף ידע, רעיונות, לקחים, עדכונים עם צוותים אחרים? האם יישום סביבה בעלת פלטפורמות שיתוף מבחינה טכנולוגית, תהליכתי ותרבותית תתרום להשגת המטרות הארגוניות?

§         יצירת קהילות או איתור מומחים בנושאים מסוימים?

בכל ארגון גדול נוצרים מומחים לתחומים שונים בתוכו. אותם מומחים נדרשים ע"י אנשים שונים ובזמנים שונים ולצרכים שונים. בלעדיהם העבודה מתארכת או מסתרבלת ולעיתים התוצר פחות מוצלח. שאלו את עצמכם: האם בארגונכם יש אנשים בעלי התמחויות ספציפיות? האם ביכולתם לצמצם את הזמן של פתרון בעיות, קבלת החלטות, נקיטת פעולה או הנעת פרויקטים עבור אחרים בארגון? האם יהיה ערך ביצירת  יכולת מפגש בינם לבין אחרים או בין עצמם?

§         ניהול מידע לא מובנה?

לפעמים, הידע החשוב נמצא דווקא "בין השורות". יש הבדל בין "לדעת לנהל תהליך" לבין "לדעת לנהל תהליך הכי טוב". שאלו את עצמכם: האם בפעולות שנעשות בארגוננו נדרש ניסיון וותק? האם אנשים אוספים בראשם ידע לא מובנה? האם יהיה ערך לשאוב מאותם אנשים ידע זה ולשלבו  בעבודה הפורמאלית?

§         מתן גישה מותאמת משתמש למידע קיים?

בכל ארגון יש הרבה מאוד ידע, אך לא כולו רלוונטי לכל העובדים, כל עובד זקוק רק לחלק מהידע כדי לבצע את עבודתו. לעיתים מטרת הסינון היא בטחון במידע ולעיתים היא כדי למנוע מהעובד הצפת מידע שתקשה עליו. שאלו את עצמכם: האם עובדי הארגון חשופים להרבה מידע? האם לכולו הם זקוקים? האם העובדים בארגון מבזבזים זמן רב בחיפוש אחר מידע שכבר קיים בארגון?

§         תיעוד, עיצוב וביצוע תהליכים עסקיים?

כל ארגון מסתכן באיבוד חלק חשוב מהזיכרון הארגוני שלו כשעובדי מפתח, שתהליכי עבודתם לא תועדו, עוזבים. תהליך BPM business process management)) הוא קידוד תהליכי העובדה המבטיח שהניסיון שהארגון צבר לא "יאבד". שאלו את עצמכם: האם הארגון תלוי באנשים ספציפיים שיבצעו את עבודתם? האם יש אנשים ספציפיים שעזיבתם/העדרם יפגע קשה בארגון?

לסיכום, אם במהלך קריאת השאלות הזדהיתם עם האתגרים המוצגים, אם תשובותיכם עזרו לכם לזהות היכן חולשות הארגון שלכם והיכן ביכולתו להשתפר, אז ניהול ידע יכול לשרת אתכם!

כך גם ללא הצורך להבין את כל עקרונות ניהול הידע תוכלו להרוויח פעמיים: גם תסייעו לארגונכם להשתפר וגם תשפרו את הבנתכם בצד התיאורטי.

נכתב ע"י עומר בן יהודה, ROM Knowledgeware

שמתם לב שכמעט בכל דף בית של אתר אינטרנט או אתר אינטראנט, חלוקת השטח בין הנושאים אינה שווה?

כמעט כל מנהל אתר (ולא משנה מה סוגו), יודע מתודולוגית או אינטואיטיבית שנושא שהוא רוצה לשים ב"קדמת הבמה" צריך להיות מבודל משאר הנושאים וממוקם ב"מקום הראשון שכולם יראו".

המקום האידיאלי, הגודל הרצוי, סגנון ההבלטה או הכתיבה נתונים לפרשנות מנהל האתר, ולכן קיימת שונות רבה בין אתרים, אך כולם מסכימים שאת הנושא המרכזי צריך הבליט.

את תבנית החלונית באתר הידע / בפורטל שמטרתה לשקף את הנושא המרכזי, אנו  מכנים נושא בפוקוס. למה? פשוט מאוד, כי מבנהו מתאים לאפשר את ההחצנה והשיווק שאותם אנו רוצים להשיג.

מקור החלונית, עוד טרם עידן אתרי הידע והפורטלים בעיתוני האינטרנט. בכל עיתון אלקטרוני תמיד תמצאו כתבת שער או ידיעה מרכזית. זוהי החלונית שלנו; זהו הנושא בפוקוס.

התכנים בנושא בפוקוס משתנים בין אתרים או בנקודות זמן באותו אתר, והאפשרויות רבות לפחות כמו כמות האתרים הקיימת, אך בכל זאת ניתן לאסוף מס' עקרונות משותפים:

  • התבנית קבועה: נושא בפוקוס יכלול בדרך כלל את המרכיבים הבאים: כותרת, מלל המכיל את תמצית הנושא, קישור להרחבת הנושא שנמצא בד"כ בעץ התכנים, תמונה/גרף מקושרים לנושא. בנוסף, החלונית תאפשר גישה לארכיון הנושאים הקודמים שבפוקוס (כ- 15 נושאים אחרונים).
  • לנושא בפוקוס תפקיד ניהולי: הוא מעביר שדרים ומסרים של ההנהלה ו/או מדגיש את המטרות אותן משרת אתר הידע.
  • לנושא בפוקוס תפקיד משיכה: הוא מושך את הנכנסים לפורטל/אתר להעמיק ולהגיע לתכנים (אותם הוא מתאר) שאינם נמצאים בקדמה. בדרך זו ניתן למשוך עובדים ליישומים שונים ו/או אזורי תוכן מגוונים.
  • לנושא בפוקוס תפקיד שיווקי: אם דף הבית הוא תעודת הזהות של האתר, הרי שהנושא בפוקוס הוא תעודת הזהות של דף הבית. כפי שלדף הבית יש משקל בהחלטתו של המשתמש האם לחזור לאתר, כך לנושא בפוקוס משקל דומה עבור דף הבית.

 

נושא בפוקוס מופיע בכל מיני "כובעים", להלן  דוגמאות:

1.       מומחה בפוקוס- הצבעה על מנהל/מומחה שניתן להיעזר בשירותיו.

2.      עובד בפוקוס- הצבעה על בעל תפקיד ופועלו.

3.      אתר בפוקוס- הצבעה על תת אתר ידע בארגון.

4.       נוהל בפוקוס- נוהל שרוצים לתזכר / לרענן.

5.      נושא בפוקוס- נושא על סדר היום. ועוד...

 

ולסיכום, מספר עצות לניהול נושא בפוקוס שבדף הבית:

1.      עקב מוחצנותו, הוא משקף אינטואיטיבית את מדד העדכניות של האתר. חשוב להחליפו בתדירות גבוהה.

2.      היות והוא מהנושאים שנפתחים ראשונים והכי הרבה, חשוב שתכניו יבטאו את מהות האתר או את מסרי ההנהלה. שתי קריאות "זאב" והוא מאבד אפקטיביות.

3.      אפשרו גישה לארכיון נושאים קודמים (כ- 15 הנושאים האחרונים).

4.      מצד אחד שמרו על תבנית הנושא בפוקוס, כלומר, על מיקומו בדף הבית ועל פשטות תפעולו, מצד שני, גוונו והכלילו ווריאציות שונות ברמת התכנים והאופי. ככל שהנושא ייתפס כיותר מעניין, כך גם כל האתר.

5.      הפקידו שבדף הבית הנושא יהיה תמציתי בלבד ושהוא יהווה קישור לעץ התכנים. כך לא תאבדו מקום יקר בדף הבית וגם תחשפו את המשתמשים לעץ התכנים (לפחות חלקית).

הקפידו על שיווקיות- הן בצורת החלון ותכניו והן בתכנים עצמם. זכרו, זהו "דף הבית של דף הבית".

נכתב ע"י מוריה לוי ROM Knowledgeware

אנו גאים להציג לכם באתר עבודה פרי עמלנו, מפרט לבחירת יועץ ניהול ידע. המפרט, כולל את מיטב הרעיונות שמצאנו במפרטים שענינו עליהם, ובצידו, הימנעות ממכשולים שראינו במפרטים אחרים.

לשימושכם .

המפרט

יותר ויותר ארגונים נכנסים למהלך ניהול ידע מוסדר בארגונם.

כיום, מעל 50% מהארגונים עדיין עושים זאת בכוחות עצמם, ללא סיוע חיצוני של מומחים בתחום. הנחת היסוד הנה שתמיד יהיו ארגונים כאלו, אולם  אחוז אלו המבצעים ניהול ידע עצמאי יקטן.

מדוע? לכאורה, ניתן לבצע פעילויות של הקמת מאגרים, פורטלים וכינוס קבוצות דיון גם ללא ייעוץ. לא צריך תואר שני במדעים מדוייקים עבור הנ"ל. אכן, ניתן לקיים פעילויות, ואף להניב תועלת. אולם, אין דומה תהליך של שיתוף ידע מקומי, לתהליך סדור ומתודולוגי של ניהול ידע המלווה ביועץ (מוכוון מטרה, מבוסס מתודולוגיה).

אפשר להסביר זאת באופן לוגי, כי ניהול ידע הנו מקצוע וגם אותו יש ללמוד. הלימוד המתודולוגי ובצידו ההתנסות המגוונת (במספר ארגונים), הם שני כלים חזקים מאד, ומי שאינו חווה אותם לאורך ולרוחב, יקשה לקיים מהלך ניהול ידע אפקטיבי.

אולם, ההוכחה הטובה ביותר הנה כנראה, שארגונים שניסו לעשות זאת בעצמם, רובם (ובעיקר הגדולים) בחרו לנכון, כמהלך מתקדם יותר, להשקיע בסיוע חיצוני.

מסמך זה אין מטרתו לשכנע. מטרתו להעמיד כלים לארגונים שהחליטו להיעזר ביועץ, אך מתלבטים בבחירת היועץ עצמו ובתהליך הנלווה. המסמך כולל עקרונות ודגשים (מלכודות שיש לעקוף) בתהליך הבחירה. עיקרו של המסמך הנו מפרט שניתן לעשות בו שימוש כמות שהוא, בעת כתיבת מכרז, או לשלבו בפרקים 2,4 בנוהל מפתח בארגונים הכותבים מפרט לפי נוהל זה. לכל סעיף צוין היכן מומלץ לשלבו.

 

הערה: למרות שהמסמך נכתב בידי חברת ייעוץ, אין בו כדי לתת עדיפות לחברה זו או אחרת העושות את מלאכתן היטב. הוא נכתב, לאחר מענה חוזר ונשנה למפרטים שכאלו, ומתוך זיהוי השגיאות, שמלכדו (ובעיקר במפרטים פורמאליים, שלא ניתנים לשינוי בדיעבד) את כל הצדדים השותפים; בין אם בהארכת המענה והבדיקה ללא תועלת מעשית (הקטנת האפקטיביות של המהלך), ובין אם בהשפעה על הבחירה עצמה (דגשים מוגזמים שלא אפשרו בחירה אופטימאלית). מכל מפרט שקיבלנו, מכל מכרז שענינו עליו, לקחנו את הנקודות שנראו ביניהן כטובות, ואימצנו לכאן.
לשימושכם, קהל הארגונים, ולהערותיכם הבונות. נשמח לעדכן בהתאם לניסיונכם.

מספר הערות כלליות:
  1. נעשה ניסיון לאמוד היקף פרויקטים הן על פי כמות ארגונים להם ניתן ייעוץ בנושא, והן על פי שעות עבודה בפועל בתחום.
     
  2. נלקח בחשבון שחלק מהיועצים מגיעים עם ידע מוקדם (כמנהלי ידע בארגונים קודמים). הנקודה מובאת לידי ביטוי, אך מופרדת כדי לאפשר הבנה מלאה של התמונה ע"י הבוחר.
     
  3. מומלץ לתת ביטוי להכשרה (השכלה אקדמאית), אך לא כתנאי מחייב.
     
  4. ניתן ביטוי לחברה כצוות יועצים, אך עם זאת מומלץ בחום לאשר כל איש צוות שיצורף לפרויקט המבוקש, כדי למנוע חסר בניסיון. המלצתנו החמה, לא לבחון רשימת יועצים ספציפית שתשמש כצוות מראש, שכן חוזקה של החברה כקבוצה, וכן תהליך הבחירה הארוך, מביא עמו שינויים, שמשמעם בדרך כלל שינוי בפועל של חלק מהצוות המקורי. באופן זהה, לא ניתן להעריך אל נכון את הידע והניסיון כאשר בוחנים אנשי צוות נקודתיים.
     
  5. כל חברה הנותנת ייעוץ חתומה על הסכמי סודיות מול הלקוחות עמם היא עובדת (סיווג עסקי). מתן דוגמאות קונקרטיות מידי, תיאור פעילות אצל לקוח על כל פרטיו, אינם אפשריים. מומלץ לנסח באופן המשאיר חופש פעולה, כך שהיועץ הנותן מענה לבקשה אינו עובר על הסכמים אלו. מומלץ למשל, לוותר על כן, על בקשה לצרף מסמכי דוגמא אמיתיים.
     
  6. ישנם ארגונים ופרויקטים שמספר חברות ייעוץ טוענות שהיו שותפות בהקמת מהלך ניהול ידע / ייעוץ לו. המפרט מנסה להאיר את הנושא כדי להבהיר חלק יחסי רלוונטי לכל עונה.
רגע לפני- שגיאות טיפוסיות מהן יש להיזהר:
  • דרישות סף בנושא השכלה: בסופו של דבר, ההשכלה תורמת, אך הניסיון קובע. חבל לפספס יועץ טוב כי אנשיו למדו דרך הרגליים.
     
  • העמקה ופירוט יתר: הרחבת המפרט יכולה להיות לרועץ. ארגונים שאנו מכירים ש"הצטיינו" בכתיבת מכרז גדול ומפורט, הבינו בדיעבד, ש- More is Less. העמקת יתר בכל סעיף יוצרת מענים ארוכים של מאות עמודים שאף צד לא מרוויח מהם (לדוגמא- במכרז ניהול ידע 2005: כיצד אתם מנהלים סיכונים, תנו דוגמאות למסמך סיכונים + שמות לקוחות. כנ"ל לתוכניות עבודה ועוד פרטים המהווים חלק מניהול הפרוייקט). חסרון נוסף- מרוב עצים לא רואים את היער.
     
  • יועצים שאינם קשורים לחברה הנותנת מענה. ישנם מקרים רבים בהם יועצים "להשכיר" מאפשרים שימוש בשמם, למרות שאינם משויכים לחברה המציעה את שירותיה, או קשורים עמה בהתקשרות "אמיתית" חלופית. בדקו, לכל עובד מוצע מה טיב הקשר עם החברה, ואם אינו עובד שכיר (דבר שלגיטימי בהחלט), כמה (ובאיזה היקף) כבר ביצע פרויקטים עם החברה.
     
  • עודף עונים: במידת האפשר, עדיף לפרסם מכרז/מפרט סגור בו פונים למספר חברות הפעילות בתחום, אולם רק להם. במידה והדבר אינו מתאפשר וישנה פניה פתוחה, יש להגביל את הקבלן הראשי הנותן מענה, להיותו מוכר בארץ כספק לניהול ידע בעל התמחות עיקרית בנושא. אחרת, כמות המענים הלא רלוונטיים גבוהה מאד. זכרו שניהול ידע נושק בהרבה תחומים מוכרים וספקי תעשיה וניהול, יועצים ארגוניים כלליים, חברות תוכנה, ספקי הדרכה ועוד ועוד, ישמחו כולם להציג מרכולתם כניהול ידע.

למפרט, לחצו כאן

לארגון פארמה גדול דרוש מנהל ידע מחלקתי!

המועמד/ת צריכים להיות עם רקע במדעי החיים רצוי ביולוגיה או כימיה, רוקחות עדיף. רצוי מאוד ניסיון קודם בניהול ידע, מידענות, ספרנות.

יכולת עבודה עצמאית בסביבה ממוחשבת מגוונת. יכולת עבודה בסביבת מופ' עתירת ידע בתחום פיתוח תרופות.

קורות חיים ניתן לשלוח לחברת ROM Knowledgeware



בכל חודש אנו ממליצים לכם על אתר הכולל חומרים מגוונים בנושא ניהול הידע. החודש, בחרנו באתר המתאים למתחילים ומתקדמים: knowledge nurtureשהמוטו שלו הוא: "תקשורת ושיתוף ידע הם הטבע האנושי"

 

האתר כבר לא זמין ברשת



כנסים קורסים ויתר פורומים בארץ ובעולם.


"אם אין לכם זמן לעשות דבר מה כראוי , היכן תמצאו את הזמן לתקן אותו?"

סטפן קינג


המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135