נושא בפוקוס - Main Topic
מאת: עומר בן יהודה, ROM Knowledgeware

שמתם לב שכמעט בכל דף בית של אתר אינטרנט או אתר אינטראנט, חלוקת השטח בין הנושאים אינה שווה?

כמעט כל מנהל אתר (ולא משנה מה סוגו), יודע מתודולוגית או אינטואיטיבית שנושא שהוא רוצה לשים ב"קדמת הבמה" צריך להיות מבודל משאר הנושאים וממוקם ב"מקום הראשון שכולם יראו".

המקום האידיאלי, הגודל הרצוי, סגנון ההבלטה או הכתיבה נתונים לפרשנות מנהל האתר, ולכן קיימת שונות רבה בין אתרים, אך כולם מסכימים שאת הנושא המרכזי צריך הבליט.

את תבנית החלונית באתר הידע / בפורטל שמטרתה לשקף את הנושא המרכזי, אנו  מכנים נושא בפוקוס. למה? פשוט מאוד, כי מבנהו מתאים לאפשר את ההחצנה והשיווק שאותם אנו רוצים להשיג.

מקור החלונית, עוד טרם עידן אתרי הידע והפורטלים בעיתוני האינטרנט. בכל עיתון אלקטרוני תמיד תמצאו כתבת שער או ידיעה מרכזית. זוהי החלונית שלנו; זהו הנושא בפוקוס.

התכנים בנושא בפוקוס משתנים בין אתרים או בנקודות זמן באותו אתר, והאפשרויות רבות לפחות כמו כמות האתרים הקיימת, אך בכל זאת ניתן לאסוף מס' עקרונות משותפים:

  • התבנית קבועה: נושא בפוקוס יכלול בדרך כלל את המרכיבים הבאים: כותרת, מלל המכיל את תמצית הנושא, קישור להרחבת הנושא שנמצא בד"כ בעץ התכנים, תמונה/גרף מקושרים לנושא. בנוסף, החלונית תאפשר גישה לארכיון הנושאים הקודמים שבפוקוס (כ- 15 נושאים אחרונים).
  • לנושא בפוקוס תפקיד ניהולי: הוא מעביר שדרים ומסרים של ההנהלה ו/או מדגיש את המטרות אותן משרת אתר הידע.
  • לנושא בפוקוס תפקיד משיכה: הוא מושך את הנכנסים לפורטל/אתר להעמיק ולהגיע לתכנים (אותם הוא מתאר) שאינם נמצאים בקדמה. בדרך זו ניתן למשוך עובדים ליישומים שונים ו/או אזורי תוכן מגוונים.
  • לנושא בפוקוס תפקיד שיווקי: אם דף הבית הוא תעודת הזהות של האתר, הרי שהנושא בפוקוס הוא תעודת הזהות של דף הבית. כפי שלדף הבית יש משקל בהחלטתו של המשתמש האם לחזור לאתר, כך לנושא בפוקוס משקל דומה עבור דף הבית.

 

נושא בפוקוס מופיע בכל מיני "כובעים", להלן  דוגמאות:

1.       מומחה בפוקוס- הצבעה על מנהל/מומחה שניתן להיעזר בשירותיו.

2.      עובד בפוקוס- הצבעה על בעל תפקיד ופועלו.

3.      אתר בפוקוס- הצבעה על תת אתר ידע בארגון.

4.       נוהל בפוקוס- נוהל שרוצים לתזכר / לרענן.

5.      נושא בפוקוס- נושא על סדר היום. ועוד...

 

ולסיכום, מספר עצות לניהול נושא בפוקוס שבדף הבית:

1.      עקב מוחצנותו, הוא משקף אינטואיטיבית את מדד העדכניות של האתר. חשוב להחליפו בתדירות גבוהה.

2.      היות והוא מהנושאים שנפתחים ראשונים והכי הרבה, חשוב שתכניו יבטאו את מהות האתר או את מסרי ההנהלה. שתי קריאות "זאב" והוא מאבד אפקטיביות.

3.      אפשרו גישה לארכיון נושאים קודמים (כ- 15 הנושאים האחרונים).

4.      מצד אחד שמרו על תבנית הנושא בפוקוס, כלומר, על מיקומו בדף הבית ועל פשטות תפעולו, מצד שני, גוונו והכלילו ווריאציות שונות ברמת התכנים והאופי. ככל שהנושא ייתפס כיותר מעניין, כך גם כל האתר.

5.      הפקידו שבדף הבית הנושא יהיה תמציתי בלבד ושהוא יהווה קישור לעץ התכנים. כך לא תאבדו מקום יקר בדף הבית וגם תחשפו את המשתמשים לעץ התכנים (לפחות חלקית).

הקפידו על שיווקיות- הן בצורת החלון ותכניו והן בתכנים עצמם. זכרו, זהו "דף הבית של דף הבית".