מפרט לבחירת יועץ לניהול ידע
מאת: מוריה לוי ROM Knowledgeware

אנו גאים להציג לכם באתר עבודה פרי עמלנו, מפרט לבחירת יועץ ניהול ידע. המפרט, כולל את מיטב הרעיונות שמצאנו במפרטים שענינו עליהם, ובצידו, הימנעות ממכשולים שראינו במפרטים אחרים.

לשימושכם .

המפרט

יותר ויותר ארגונים נכנסים למהלך ניהול ידע מוסדר בארגונם.

כיום, מעל 50% מהארגונים עדיין עושים זאת בכוחות עצמם, ללא סיוע חיצוני של מומחים בתחום. הנחת היסוד הנה שתמיד יהיו ארגונים כאלו, אולם  אחוז אלו המבצעים ניהול ידע עצמאי יקטן.

מדוע? לכאורה, ניתן לבצע פעילויות של הקמת מאגרים, פורטלים וכינוס קבוצות דיון גם ללא ייעוץ. לא צריך תואר שני במדעים מדוייקים עבור הנ"ל. אכן, ניתן לקיים פעילויות, ואף להניב תועלת. אולם, אין דומה תהליך של שיתוף ידע מקומי, לתהליך סדור ומתודולוגי של ניהול ידע המלווה ביועץ (מוכוון מטרה, מבוסס מתודולוגיה).

אפשר להסביר זאת באופן לוגי, כי ניהול ידע הנו מקצוע וגם אותו יש ללמוד. הלימוד המתודולוגי ובצידו ההתנסות המגוונת (במספר ארגונים), הם שני כלים חזקים מאד, ומי שאינו חווה אותם לאורך ולרוחב, יקשה לקיים מהלך ניהול ידע אפקטיבי.

אולם, ההוכחה הטובה ביותר הנה כנראה, שארגונים שניסו לעשות זאת בעצמם, רובם (ובעיקר הגדולים) בחרו לנכון, כמהלך מתקדם יותר, להשקיע בסיוע חיצוני.

מסמך זה אין מטרתו לשכנע. מטרתו להעמיד כלים לארגונים שהחליטו להיעזר ביועץ, אך מתלבטים בבחירת היועץ עצמו ובתהליך הנלווה. המסמך כולל עקרונות ודגשים (מלכודות שיש לעקוף) בתהליך הבחירה. עיקרו של המסמך הנו מפרט שניתן לעשות בו שימוש כמות שהוא, בעת כתיבת מכרז, או לשלבו בפרקים 2,4 בנוהל מפתח בארגונים הכותבים מפרט לפי נוהל זה. לכל סעיף צוין היכן מומלץ לשלבו.

 

הערה: למרות שהמסמך נכתב בידי חברת ייעוץ, אין בו כדי לתת עדיפות לחברה זו או אחרת העושות את מלאכתן היטב. הוא נכתב, לאחר מענה חוזר ונשנה למפרטים שכאלו, ומתוך זיהוי השגיאות, שמלכדו (ובעיקר במפרטים פורמאליים, שלא ניתנים לשינוי בדיעבד) את כל הצדדים השותפים; בין אם בהארכת המענה והבדיקה ללא תועלת מעשית (הקטנת האפקטיביות של המהלך), ובין אם בהשפעה על הבחירה עצמה (דגשים מוגזמים שלא אפשרו בחירה אופטימאלית). מכל מפרט שקיבלנו, מכל מכרז שענינו עליו, לקחנו את הנקודות שנראו ביניהן כטובות, ואימצנו לכאן.
לשימושכם, קהל הארגונים, ולהערותיכם הבונות. נשמח לעדכן בהתאם לניסיונכם.

מספר הערות כלליות:
  1. נעשה ניסיון לאמוד היקף פרויקטים הן על פי כמות ארגונים להם ניתן ייעוץ בנושא, והן על פי שעות עבודה בפועל בתחום.
     
  2. נלקח בחשבון שחלק מהיועצים מגיעים עם ידע מוקדם (כמנהלי ידע בארגונים קודמים). הנקודה מובאת לידי ביטוי, אך מופרדת כדי לאפשר הבנה מלאה של התמונה ע"י הבוחר.
     
  3. מומלץ לתת ביטוי להכשרה (השכלה אקדמאית), אך לא כתנאי מחייב.
     
  4. ניתן ביטוי לחברה כצוות יועצים, אך עם זאת מומלץ בחום לאשר כל איש צוות שיצורף לפרויקט המבוקש, כדי למנוע חסר בניסיון. המלצתנו החמה, לא לבחון רשימת יועצים ספציפית שתשמש כצוות מראש, שכן חוזקה של החברה כקבוצה, וכן תהליך הבחירה הארוך, מביא עמו שינויים, שמשמעם בדרך כלל שינוי בפועל של חלק מהצוות המקורי. באופן זהה, לא ניתן להעריך אל נכון את הידע והניסיון כאשר בוחנים אנשי צוות נקודתיים.
     
  5. כל חברה הנותנת ייעוץ חתומה על הסכמי סודיות מול הלקוחות עמם היא עובדת (סיווג עסקי). מתן דוגמאות קונקרטיות מידי, תיאור פעילות אצל לקוח על כל פרטיו, אינם אפשריים. מומלץ לנסח באופן המשאיר חופש פעולה, כך שהיועץ הנותן מענה לבקשה אינו עובר על הסכמים אלו. מומלץ למשל, לוותר על כן, על בקשה לצרף מסמכי דוגמא אמיתיים.
     
  6. ישנם ארגונים ופרויקטים שמספר חברות ייעוץ טוענות שהיו שותפות בהקמת מהלך ניהול ידע / ייעוץ לו. המפרט מנסה להאיר את הנושא כדי להבהיר חלק יחסי רלוונטי לכל עונה.
רגע לפני- שגיאות טיפוסיות מהן יש להיזהר:
  • דרישות סף בנושא השכלה: בסופו של דבר, ההשכלה תורמת, אך הניסיון קובע. חבל לפספס יועץ טוב כי אנשיו למדו דרך הרגליים.
     
  • העמקה ופירוט יתר: הרחבת המפרט יכולה להיות לרועץ. ארגונים שאנו מכירים ש"הצטיינו" בכתיבת מכרז גדול ומפורט, הבינו בדיעבד, ש- More is Less. העמקת יתר בכל סעיף יוצרת מענים ארוכים של מאות עמודים שאף צד לא מרוויח מהם (לדוגמא- במכרז ניהול ידע 2005: כיצד אתם מנהלים סיכונים, תנו דוגמאות למסמך סיכונים + שמות לקוחות. כנ"ל לתוכניות עבודה ועוד פרטים המהווים חלק מניהול הפרוייקט). חסרון נוסף- מרוב עצים לא רואים את היער.
     
  • יועצים שאינם קשורים לחברה הנותנת מענה. ישנם מקרים רבים בהם יועצים "להשכיר" מאפשרים שימוש בשמם, למרות שאינם משויכים לחברה המציעה את שירותיה, או קשורים עמה בהתקשרות "אמיתית" חלופית. בדקו, לכל עובד מוצע מה טיב הקשר עם החברה, ואם אינו עובד שכיר (דבר שלגיטימי בהחלט), כמה (ובאיזה היקף) כבר ביצע פרויקטים עם החברה.
     
  • עודף עונים: במידת האפשר, עדיף לפרסם מכרז/מפרט סגור בו פונים למספר חברות הפעילות בתחום, אולם רק להם. במידה והדבר אינו מתאפשר וישנה פניה פתוחה, יש להגביל את הקבלן הראשי הנותן מענה, להיותו מוכר בארץ כספק לניהול ידע בעל התמחות עיקרית בנושא. אחרת, כמות המענים הלא רלוונטיים גבוהה מאד. זכרו שניהול ידע נושק בהרבה תחומים מוכרים וספקי תעשיה וניהול, יועצים ארגוניים כלליים, חברות תוכנה, ספקי הדרכה ועוד ועוד, ישמחו כולם להציג מרכולתם כניהול ידע.

למפרט, לחצו כאן