ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון דצמבר 2000 - מהדורה מס' 15
גיליון דצמבר 2000 - מהדורה מס' 15
גיליון:

חדשה מהעולם הרחב, עם היבט מקומי יהודי:

ב- 22 בנובמבר השנה, הורה שופט צרפתי ל- YAHOO להתקין "מערכת" התומכת בסינון התכנים באתר המכירות הפומביות. הדרישה באה על רקע מכירתם של פריטים ניאו-נאציים באתר. מעתה, על YAHOO לוודא שמוצרים אלו לא יימכרו.

מבחינה מקצועית, טענה YAHOO להגנתה שמערכות כאלו לא עובדות. טיעון זה לא התקבל, ובפסק הדין הורו לחברה לבצע לפחות סינון חלקי שיתבסס על החוקים כדלהלן:

א.      סינון כתובות IP מוגדרות.

ב.      הגבלת תכנים על פי 10 מילות מפתח.

בנוסף חויבה החברה לכלול טכנולוגיה המבצעת רישום לוג של המקור הגיאוגרפי של כל משתמש.

 מתברר שלניהול ידע, יש גם צרכים אחרים מאלו שהכרנו עד כה.  

חדשות..רגע אחרון….

חברת LOTUS, מחלוצי נושא ניהול הידע, מבצעת שינוי דרמטי. מעתה, מוצר הדגל RAVEN, יעבוד גם על פלטפורמה שאינה DOMINO. לפרטים ניתן לפנות למקור הידיעה:

http://www.zdnet.com/eweek/stories/general/0,11011,2657468,00.html

השלב הראשון בפרוייקט ניהול ידע הנו שלב המיפוי. בשלב זה ממפים את נושאי הידע הרבים הקיימים בארגון ומאתרים את פריטי הידע השווים ניהול, אלו שניהולם בעל ערך מוסף מרבי להצלחת הארגון. יישום שלב זה נעשה בד"כ באמצעות ראיונות של אנשי החברה, או באמצעות תהליך Brainstorming. בכל מקרה, עיקר המאמצים נעשה מול המנהלים והמומחים בארגון. למה דווקא המנהלים והמומחים? מתוך הבנה ומחשבה שהם אוצרים בתוכם את הידע, אותו נכס אישי שאנו שואפים להפוך לנכס ארגוני. הידע אותו אנו מחפשים הוא הידע הלא פורמלי (Tacit Knowledge) הנובע מהניסיון ומהמומחיות המצויים אצלם. ידע זה אנו מבקשים לפרמל ולהפוך לנחלת הכלל (Explicit Knowledge). טבעי ביותר לפנות לקבוצות אלו, וקבוצה זו ראויה והכרחית, אך אינה מספקת לקבלת התמונה הכוללת, בכדי לדעת איזה ידע באמת חסר לארגון. לא תמיד מהמנהלים והמומחים תצמח הישועה. בל נשכח כי בעלי הידע רואים אותו כטריוויאלי ולא תמיד יודעים להצביע על מה שחסר כי הם כבר "שכחו", הידע והניסיון האצורים בתוכם הפכו לחלק מהם.

 

לכן לא פחות חשוב להתחיל מהכיוון ההפוך, הפחות הטבעי. מומלץ לפנות לעובדים חדשים שהצטרפו לא מכבר לארגון והם עדיין בשלבי הקליטה. הם אמנם עדיין לא צברו מספיק ניסיון אך הם יכולים לסייע לנו להבין מהם סוגי הידע בהם הרגישו את החסר הגדול בתחילת עבודתם, איפה בעיקר הרגישו בפער הנובע מהניסיון ומהם אותם פריטי ידע שהיו מסייעים להם לעבור את תהליך הקליטה במהירות ובקלות יתר, אם היו מוכלים בתוך מאגר ידע. הממצאים שנגלה עשויים להיות מפתיעים. שאלו, לדוגמא, עובד חדש באגף מערכות מידע, איפה היה לו החסר העיקרי בקליטתו: בהבנה הטכנולוגית (הנחשבת בעינינו כקריטריון עיקרי לקליטה) או שמא בהבנה העסקית של הארגון?

לא מן הנמנע שהתשובה שתקבלו לא תטה תמיד לפן הטכנולוגי.

לסיכום:

השילוב של המומחים, ספקי הידע, מחד, והעובדים החדשים, צרכני הידע, מאידך יביא למיפוי משופר.

במבט לאחור- טריוויאלי.

 

נ.ב.

גם לאחר שלב המיפוי, מומלץ כמובן להמשיך ולהיעזר בעובדים החדשים גם בשלבי ההטמעה הפריסה של ניהול הידע בארגון. מימוש ויישום ניהול ידע יצליח טוב יותר אם ניעזר בעובדים אלו וניתן להם את ההזדמנות לקחת יוזמה ואחריות על הידע שהם יודעים, על הידע שאינם יודעים ועל הידע שהם זקוקים לו. בדרך זו יגדל הערך של ההון האינטלקטואלי של החברה ויכה גלים לא רק ברתימת הידע ברמת העבודה היומיומית אלא בסלילת הדרך לפריסה רחבה של ניהול הידע בארגון.

דרוש: מנהל פרוייקטים – ניהול ידע

 הגדרת התפקיד:

מנהל ידע לעבודה אצל לקוח ( ארגון בן 80 עובדים).

העבודה בחברת ROM Knowledgeware העוסקת בפרוייקטים לניהול ידע מבוססי מחשוב.

כישורים:

כללית, התפקיד מחייב דמות רב-תחומית.

        ·           5 שנות ניסיון בניהול פרוייקט טכנולוגי.

        ·            ניסיון בניהול ידע - יתרון

        ·           הבנה של תהליכי עבודה בארגוני היי-טק,

        ·           הכרות טובה של סביבות עבודה ממוחשבות. יכולת אפיון צרכים וניתוח מערכת, אין צורך ביכולת תכנות.

        ·           תכונות אישיות: אנרגיה, נחישות, יצירתיות ויזמות, כישורים בין אישיים טובים מאד, יכולת עבודה עצמאית.

        ·           כללי: אנגלית (דיבור וכתיבה) ברמה טובה.

        ·           השכלה: השכלה בתחומי תעשייה וניהול או מערכות מידע.

 

לפרטים נא לפנות לעורכי העיתון.

דרוש: יועץ לניהול ידע

הגדרת התפקיד:

        ·           ניתוח ותעדוף צורכי ידע בארגונים מסוגים שונים.

        ·           מציאת פתרונות יצירתיים לניהול נכון של ידע הנמצא ראוי לניהול.

        ·           סיוע במימוש הניהול; סיוע בהקמת מאגרי ידע; סיוע בבניית טקסונומיה לניהול מסמכים; סיוע בבניית גרעיני ידע (הסבת מסמכים וראיון אנשים).

העבודה בחברת ROM Knowledgeware העוסקת בפרוייקטים לניהול ידע מבוססי מחשוב.

  כישורים:

        ·           נדרש אדם צעיר אך נמרץ בעל כישורים בין אישיים טובים ובעל ניסיון של עבודה בארגון בינוני או גדול.

        ·           נדרש אדם בעל ראיית מערכת טובה ובעל יכולת ניתוח תהליכים.

        ·           נדרש בוגר הנדסת תעשיה וניהול – התמחות במערכות מידע - יתרון.

        ·           עדיף אדם שאינו איש מחשוב (בא מהצדדים ה"רכים") אך מכיר סביבות ממוחשבות.

  "The danger from computers is not that they will eventually get as smart as men, but we will meanwhile agree to meet them halfway."

Bernard Avishai

והפעם על "BA", קונספט יפני המושאל לעולם ניהול הידע.

BA, או בתרגום חופשי לאנגלית "מקום" הוא "שטח משותף הנועד לחיזוק/פיתוח קשרים".

ה- BA יכול להיות פיזי, דוגמת פינות קפה בארגונים, או דוגמת מקום כינוס של פורומים מקצועיים.

ה- BA יכול להיות וירטואלי, דוגמת ה- Chats המתנהלים דרך האינטרנט.

אך ה- BA יכול להיות גם רוחני. תהליך עבודה, במהלכו מתפתחים קשרי עבודה לא פורמליים, לקוחות לספקים, לדוגמא.

ה- BA משמש כמובן, ככר ליצירת ידע חדש.

לפרטים נוספים על BA, על סוגיו השונים והשפעתם על עולם ניהול הידע, ניתן לפנות ל- cmr@haas.berkeley.edu.

במקביל להתפתחותו של עולם ניהול הידע מתפתח עולם הלמידה מרחוק. לקורא מן הצד, המעיין במאמרים השיווקיים העוסקים בלמידה מרחוק, כמו גם למבקר בתערוכות, נוצר הרושם, כי ניהול ידע, הנו עוד נדבך בעולם הלמידה מרחוק. אנשי הלמידה מרחוק, מנסים לטעון גם לכתר זה.

 להלן מספר היבטים להבדלים בין השניים:

        ·           המטרות:

מטרותיהן העיקריות של למידה מרחוק, הנן:

א)       חסכון כספי, הנובע מההשקעה החד-פעמית בהכנת ההדרכה וניצולה החוזר ונשנה ומהקטנת עלויות הנסיעה / שהיה;

ב)       אפשרות לביצוע הלימוד כאשר נדרש.

מטרותיהן העיקריות של ניהול הידע, לעומת זאת, הנן:

א)       סיוע תפעולי שוטף הנובע משימוש חוזר בידע על ציר הזמן ושימוש מרובה בו ע"י אנשים שונים.

ב)       אמצעי לצמיחה עתידית.

השוני במטרות רב, ומכתיב על כן, אמצעים ודגשים שונים למימוש.

        ·           חלוקת תפקידים:

חלוקת התפקידים בלמידה מרחוק מוגדרת היטב. המורה (או הארגון) מלמדים, והתלמיד (או העובד) לומדים. בניהול ידע, ההפך הוא הנכון. אין מוקד יחיד לידע. שיתוף הידע הנו מכלל העובדים המומחים, אך גם מעובדים התורמים ולו רק "טיפ" בודד. כל מי שמלמד, מועמד גם ללמידה.

        ·           "הקבוצה":

למידה מרחוק מתרכזת ביכולתו של האינדיבידואל להגיע לידע, ללא תלות בקבוצה. ניהול ידע אמנם דוגל באמצעים ממוחשבים המסייעים לניהול ידע, אך כולל תמיד היבטים של שיתוף האנשים, גם באופן אמיתי (ולא רק וירטואלי). ניהול ידע הוא "Social Phenomenon".

        ·           מאגר התכנים:

למידה מרחוק מתבססת על חומרים אותם מכינים ב"מאמץ מרוכז", והם עוברים תהליך של עיבוד, סינון ואישור. ניהול ידע מקדש את המסמכים השוטפים. אלו המתעדכנים מידי יום, אינם דורשים אישור וסינון, אלא מייצגים את תוכן מחשבתו השוטפת של זה שיצרם- העובד בעת פעולתו. בלמידה מרחוק התכנים מייצגים אמת נכונה לתאריך הכנתם, בניהול ידע, התכנים הנם המאגר החי.

 נתנו פה מספר היבטים טכניים, אך די קל להבחין, שמדובר בשני נושאים שונים, בעלי חפיפה חלקית אך קטנה. מה כן מומלץ? לנצל את כל תוצרי הלמידה מרחוק למאגר ניהול הידע, ולבנות את תשתית הלמידה מרחוק על סמך תוצרים שכבר נשמרו במאגרי הידע. גם זו שיטה ל- Re-Use.

בעולם:

פרטים

נושא

מקום

תאריכים

 http://www.apqc.org/events/vegas/

Taking knowledge and Best practices to the button line 

APQC's Fifth Knowledge Management (KM) Conference

Harrah's Hotel and Casino
Las Vegas, Nevada

8/12/00-7

KM Intranet Brussels

BRUSSELS

14/12/00-13

4th World Congress on Intellectual Capital

To be announced

19/01/01

 בארץ:

 

פרטים

נושא

מקום

תאריכים

 http://www.hrisrael.co.il/

Responsibility and Challenge - HR Management in the Changing Workplace

The 12th annual conference on Human Resource Management in Israel

(הרצאה על ניהול ידע)

כפר המכבייה, ר"ג

18-20/12/00

לקבלת מידע על כנסים מאוחרים יותר (לאחר המועדים לעיל) ניתן לפנות לעורך העיתון

המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135