ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון ינואר 2006 - מהדורה מס' 76
גיליון ינואר 2006 - מהדורה מס' 76
גיליון:

מאז ה- 11 בספטמבר, נושא ניהול הידע בנושא טרור לא יורד מהכותרות.

החודש, שלח בוש, נשיא ארה"ב, מכתב דרישות למנהלי סוכנויות הממשל, בנושא הקמת סביבת שיתוף ידע לנושאי טרור- ISE Information Sharing Environment) )

במכתבו, ציין בוש שסביבה זו תאפשר לאמריקאים ולשותפיהם לחלוק ידע ומידע לגבי טרוריסטים, איומיהם, כוונותיהם, רשתות הפעילות ועוד.

הסיבה שהדברים נכתבים כעת, למרות שהסביבה כבר הוכרזה בשנה שעברה, קשורים בהכנת תוכנית חדשה. התוכנית החדשה מתרגמת את הצורך הבסיסי לפעולות, משימות ודרישות קונקרטיות. התכנון כולל, בין היתר, נהלים, תהליכים ופתרון טכנולוגי המאפשר שיתוף סלקטיבי של הידע בהתאם לגופי הממשל השונים המבקשים לעשות בו שימוש.

אז מה היה לנו כאן? כמו בכל פתרון ניהול ידע ממוצע- הובלה, דרישה למחויבות מנהלים (קונגרס), ניהול פרויקט הקמה, תהליכים, מחשוב, והרבה בעלי תפקידים.

כולנו תקווה שהקמת והשמשת מאגר ידע זה יצליח, ויפיק גם תפוקות. מחזיקים להם אצבעות.



סמנכ"ל פרויקטים ב- ROM Knowledgeware, עירית מילוא, ילדה השבוע בת. ברכות מכולנו!

כמו כן, אנו מזכירים לקהל לקוחותינו שמספרי הטלפון בחברת רום השתנו והנם מעתה:

03-5757792/4


נכתב ע"י עמית סטריקובסקי, ROM Knowledgeware

"צייר לי כבשה", ביקש הנסיך הקטן מהטייס

הטייס צייר כמיטב יכולתו כבשה, אך הציור לא סיפק את הנסיך הקטן: פעם הכבשה נראתה חולה, ופעם זקנה מדי..., רק כשצייר הטייס תיבה והסביר "הכבשה נמצאת בתוך התיבה", אורו פניו של הנסיך, שעתה יכול היה לראותה בדמות הפנטזיה האישית שלו ("הנסיך הקטן"/אנטואן דה סנט אכזופרי).

בכל הנוגע לאפיון פורטלים ושאר פתרונות ניהול הידע, אנו יודעים איך זה מתחיל, אבל לא תמיד איך זה ייגמר. פרויקטים כאלו כוללים בד"כ מספר משתתפים רב, החל מהצוות מנהל הפרויקט, ספקי התוכן, המשתמשים, אנשי IT  ועוד רבים אחרים.

ממש כמו הנסיך הקטן, כולנו בסך הכול רוצים כבשה. כולנו מדמיינים בדיוק איך היא צריכה להיראות.

הרבה פעמים במהלך האפיון אנחנו מבקשים ממרואיינים לתאר את ה"פנטזיה" שלהם, מה ואיך הם היו רוצים לראות. פנטזיות לא קל להגשים. ואכן, אחד הקשיים בפרויקטים מסוג זה הוא שכל אחד רואה בעיני רוחו את הפיתרון קצת אחרת. וכדי שלא להיקלע לנעלי הטייס מ"הנסיך הקטן", ולהשאיר את הכל בגדר פנטזיה, חשוב שניזום תיאום ציפיות.

בסקירה זו אנו מעוניינים להציע דרך פשוטה יחסית המסייעת לגבש הסכמה לגבי הפיתרון ולוודא שכולנו דוברים אותה שפה: דמו- ציור בעזרת ה-Power Point המאפשר הצצה ראשונית לאופן יישום הפיתרון.

ברור לכל כי אין תחליף לאפיון המפורט, אך השימוש בדמו על בסיס האפיון מאפשר Look & Feel ראשוני, ודאי בצורה טובה יותר מאשר האפיון עצמו, וזאת בשל העובדה הפשוטה שתמונה אחת שווה אלף מילים.

הדמו אינו מציג את הפיתרון בשלמותו – הוא נותן כיוון ואף מתווה דרך, אך אינו מייצג נאמנה, לא כל שכן בשלמות את הפיתרון העתידי. העיתוי האופטימאלי לשימוש בו, הוא לאחר שהושלמה כתיבת האפיון או שהיא בעיצומה. אנו ממליצים, כמובן, על שימוש בשניים במקביל.

חשוב להקפיד ולשקף בדמו את המציאות שסוכם עליה: להקפיד על יישום הקונספט השיווקי, המסגרת הניווטית (כולל עץ תכנים) וחלוקת הנדל"ן הפורטלי.

מבחינת תכולת הדמו, אנו ממליצים להדגים בו את דף הבית של הפורטל ועוד 2-3 פריטים מתוך עץ התכנים.

חשוב לזכור שהדמו יכול לשמש אותנו גם ככלי שיווקי, ולכן מומלץ להדגים בו לפחות פריט אחד מושך קהל (Killer Application), ומומלץ להציג גם פריט אחד המציג תהליך עבודה, כדי להראות כיצד ה-work flow עתיד להיות מיושם בפורטל.

השימוש בדמו עשוי לסייע רבות בקידום הפרויקט:

מעבר ל-Look & Feel מאפשר הדמו גם למקד את המרואיינים השונים. פעמים רבות, עם האוכל בא התיאבון, ורק אחרי שנראה למשתמש, כמו גם לספק התוכן, איך "נראה" הפורטל, יורד האסימון וצפים רעיונות רבים נוספים.

הדמו משמש פלטפורמה לגיבוש הסכמה על עץ התכנים:

בד"כ דיונים לגבי עץ התכנים מלווים בטבלה ארוכה ומסורבלת של Word או Excel, שכמעט תמיד נקטעת באמצע ומישהו הולך בה לאיבוד. בניית עץ התכנים בעזרת יכולות ה-Power Point מאפשרת הצגה יעילה של עץ התכנים, כאשר העיון בו הוא גם מנקודת מבטו של המשתמש. זאת הסיבה שפעמים רבות, אחרי שכבר בנינו את עץ התכנים והסמכנו לגביו עם הלקוח, ערכנו בו שינויים לאחר שהצגנו אותו במסגרת הדמו.

הדמו שומר אותנו בתחום המציאות:

בכל הנוגע לעבודה מול אנשי ה-IT. פעמים רבות אנחנו מגלים שמה שדרשנו בשלב האפיון לא ניתן לבצע בשלב היישום, למרות שהסכמנו עליו בפגישות משותפות. הסיבה לכך היא שבהיותנו בני אדם אנו חשופים לאי הבנות, גם אם עשינו כל מה שיכולנו כדי למנוע אותן. השימוש בדמו יכול להמחיש את הפיתרון המבוקש ולהבהיר סוגיות שאינן ברורות/שנויות במחלוקת, במיוחד כאשר מדובר בפריטים קריטיים ומהותיים, שאנו מעוניינים להבטיח את יישומם באופן הנראה לנו. הצגה בעזרת הדמו תמנע מאתנו מצב של ציפיות שווא, שעלול להיווצר במציאות של אנשים שמדברים "שני השפות..."

הדמו משמש גם כבוחן מציאות:

כפי שציינו קודם, בניית הדמו מבוצעת לאור מה שכתבנו באפיון.

מעצם כך, הרי שתהליך בניית הדמו עשוי לשמש לנו תהליך של היזון חוזר, שכן נוכל לראות כמה קל ליישם את העקרונות שציינו באפיון, עד כמה הוא כתוב בצורה ברורה ומקיפה וכו'.שאלות רבות שעלו ונענו במהלך בניית הדמו מצאו דרכן להבהרות בתוך האפיון, וחסכו לנו זמן יקר בהמשך הדרך.

ולמרות כל האמור לעיל, הרי שלכל מטבע שני צדדים, ובניהול ידע אל לנו להסתפק בצידו האחד של המטבע. לשימוש בדמו גם מספר חסרונות:

ראשית, הצגה "מתקדמת" של תפיסת הפיתרון עלולה לקבע את האנשים השותפים לאפיון – הן בשלב הראיונות והן בשלב האישור. מאחר ומדובר בציור בלבד, הדמו עלול להציב רף ציפיות גבוה מדי שלא ניתן יהיה לממש בפיתוח.

בנוסף, עלינו לשמור על עיקרון הנאמנות למקור, ולפעמים חסרים לנו הרבה מאוד פרטים על מנת להשלים את התמונה, ואז אנו עלולים להציג תמונה שאינה משקפת מציאות מלאה וחוטאת לאמת.

ואולם, דומה כי החיסרון המשמעותי בדמו הוא התשומות שהוא דורש: ברוב המקרים הכנת הדמו אורכת זמן רב, בממוצע כ-10 שעות, אצל אנשים שאינם מיומנים בשימוש ב-Power Point זה עלול אף לקחת יותר זמן. לא כל פרויקט יכול להכיל כמות שעות שכזו, ולכן מומלץ לבחון האם תוקצב לכך זמן. אם בדיוק אתם באמצע פרויקט ולא שריינתם לכם זמן לכך, כמיטב דרכנו בהפקת לקחים, אנו ממליצים לשריין לכך זמן להבא.

בכל מקרה – אם החלטתם שאתם הולכים על דמו, אל תסתפקו בצורתו הפשטנית, נסו לדמות כל האפשר את הפיתרון שהייתם רוצים לראות, כאמור, צמוד לאפיון המפורט.

מהבחינה המעשית, אנו ממליצים על שימוש ב-Painter הקיים במסגרת העזרים בכל מחשב המופעל בעזרת Windows. למתקדמים יותר ניתן להשתמש גם ב-Snag-it. שני יישומים אלו מאפשרים עריכה של תמונות, ציורים מורכבים יותר ופחות, התאמות צבעים במסגרות ניווט ועוד.

כשאתם בונים את המסגרת הניווטית, הקפידו לבנות אותה כתבנית בסיס, זאת בשביל שלא תדרשו להעתיקה לכל עמוד נוסף שתרצו להדגים, ולמנוע "שיבושים" בדרך, בהיותה אחד מהמרכיבים המהותיים ביותר בדמו.

נסכם ונאמר, שכפי שהדגשנו בפתח דברנו, הפיתרונות הטובים ביותר שנוכל למצוא קיימים בפנטזיות שלנו. אם יש לקח שצריך ללמוד מ"הנסיך הקטן", הרי שאנחנו לא רוצים להשאיר זאת לפנטזיות, אלא לנסות להגיע ולהסכמה על מה שכולנו רוצים.

הדמו מציע דרך פרקטית ופשוטה יחסית להמחשה ותיאום ציפיות, כשגם לאור החסרונות שפרטנו כאן, דומה כי היתרונות רבים יותר, לכן אנו ממליצים בחום על השימוש בו.

נכתב ע"י כרמית שקד, ROM Knowledgeware

איך מחברים יחדיו תועלת בריאותית, שיתוף בידע וחשיבה יצירתית באמצעות שינוי קטן?

קרוב לוודאי שכל אחד מאתנו חווה לפחות פעם אחת בחייו השתתפות בפורום, סדנא, קבוצה למידה/חשיבה.

גם במסגרת פעילויות של ניהול ידע מתקיימים מפגשים שונים כגון סדנאות למומחי תוכן, למידת עמיתים, מפגש חברי קהילה, קבוצות מיקוד של משתמשים או קב' חשיבה שמטרתם, בין השאר, הן: שיתוף בידע, יצירת ידע חדש, סיעור מוחות, גיבוש חברתי / קבוצתי, למידה ארגונית ועוד.

אולם האם יצא לכם לעמוד רגע מהצד ולהסתכל מה קורה בפועל במפגשים כאלו? או במילים אחרות, האם מוכרות לכם הסיטואציות הבאות:

§   אנשים מתיישבים לרוב ליד מי שהם מכירים ונשארים לשבת באותו הסדר במשך כל היום כולו.

§   לעיתים כל המשתתפים מכירים זה את זה אולם לעיתים כל משתתף מכיר רק חלק מהאנשים.

§   רוב המשתתפים יושבים באותו צד של החדר ובאותה התנוחה לאורך כל המפגש.

§   לעיתים, בעיקר כשהמפגש מורכב מהרצאה פרונטאלית ללא השתתפות פעילה של המשתתפים, ניתן לראות כמה שמנקרים כי קשה להחזיק מעמד.

§   מתקיים דיון וכל אחד מבוצר בעמדתו ובהלך המחשבתי אותו הוא מכיר.

בצורה כזו נמנע מאיתנו להשיג את המטרות באופן מלא. אז מהן האפשרויות העומדות בפנינו?

להשאיר את אופי וצורת המפגשים כמות שהם כיום?

או לעשות שינוי קטן במפגשים:

לבקש מהנוכחים שאחרי ההפסקה יחזרו לשבת במקומות שונים מאלו שישבו קודם לכן (רצוי להדגיש לא לזוז בכיסא אחד אלא ממש לצד אחר של החדר). מדוע?

שינוי מיקום הישיבה יתרום למעשה במספר היבטים:

§   תועלת בריאותית-  צפייה על הלוח / המרצה במשך שעות ארוכות באותו צד ובאותה תנוחה גורמת לקיבוע של הצוואר ומאמץ מיותר. מבחינה פיזיותרפיסטית יש חשיבות לשינוי התנוחה מדי פעם.

§   שיתוף בידע- כשיושבים ליד אדם אחד קבוע, משתפים עימו ידע בין לבין. שינוי מיקום הישיבה גורם לשיתוף ידע עם יותר אנשים ובכמה כיוונים.

§   גיבוש חברתי- בדרך כלל אנו נוטים לשבת ליד מי שאנו מכירים. אולם, בעיקר במפגשים של מומחי תוכן ומפגשים בהם אנו רוצים להבנות קבוצה, שינוי במיקום הישיבה תוך ישיבה כל פעם ליד מישהו אחר תורם ליצירת הכרויות חדשות.

§   חשיבה יצירתית- שינוי מיקום הישיבה מצד אחד לצד אחר, גורם לשינוי באוריינטציה ובכך תורם להסתכלות מכיוון שונה על הדברים. מפתח את הפתיחות והיכולת לצאת מהמסגרת ולחשוב קצת אחרת.

זה קל, זה פשוט וזה עובד – נסו ותיווכחו!

נכתב ע"י איל פאר, ROM Knowledgeware

בעבר הצגנו בפינה זו את המושג "החיסכון הקוגניטיבי" והסברנו באמצעותו שהמוח שלנו הוא "עצלן" ולכן נוטה לחפש בגירויים חדשים תבניות המוכרות לו כדי שיוכל להכיל אותן על הגירוי ולא יצטרך ללמוד אותן מחדש.

הדגשנו שבעזרת מתודות של ניהול ידע ניתן לנצל נטייה זו לטובתנו ולשפר התמצאות בפורטלים, מערכות ידע ותכנים.

כעת, אנו מעוניינים להציג את הפן השני של המטבע: המושג need 4 cognition או בשמו ה"המגויר" הצורך בקוגניציה ("שכילה").

הצורך בקוגניציה הוא הנטייה של חלק מאתנו (לא כולנו נוטים לכך) לחפש ולעסוק בחשיבה מאומצת. מה ההבדל בין רובנו לבין בעלי נטייה זו?

§         בעוד שחלקנו נוטים להימנע מפעילויות הדורשות חשיבה רבה, בעלי צורך גבוה בקוגניציה מפגינים מוטיבציה פנימית לחשוב.

§         בעוד שרובנו מעדיפים רמזים ורפרנציות ויזואליות, בעלי צורך גבוה בקוגניציה מעדיפים מדיה עתירת מידע ומעדיפים לעבד מידע בצורה מילולית יותר מאשר בצורה ויזואלית.

מחקר בניו-זילנד הראה כי בעלי צורך גבוה בקוגניציה דרגו אטרקטיביות גבוהה של אתרים/מוצרים כאשר הם היו בעלי מורכבות מילולית גבוהה ומורכבות ויזואלית נמוכה. זאת  בניגוד לבעלי צורך ממוצע/נמוך בקוגניציה שהעדיפו אתרים בעלי מורכבות ויזואלית גבוהה מורכבות מילולית נמוכה.

מי הם האנשים בעלי צורך גבוה בקוגניציה? בניגוד למה שאולי ניטה לחשוב מיד, צורך גבוה בקוגניציה אינו נחלתם של ה"גאונים/מחוננים" בלבד. זוהי תכונה שעשויה להימצא בכל אחד מאתנו ברמות שונות ואף עשויה להשתנות  בין תחומי עניין שונים באותו אדם (צורך גבוה בתחום שמתעניינים בו וצורך נמוך בתחום שמשעמעם אותנו). ובכל זאת, אם נחטא בלבצע הכללות נוכל לומר שתכונה זו דומיננטית בעיקר בקרב אנשי הנדסה, מחקר ופיתוח. ותתפלאו, גם אצל בעלי כושר טכני גבוה. (מוסכניקים!?!?!)

איך המידע הזה יכול לשמש אותנו? משפט מוכר מעולם התיאטרון אומר: know your audience !!!

 לעיצובו של אתר/פורטל/קהילה יכולה להיות השפעה משמעותית על עמדות המשתמשים בו.

בעת עיצוב אתר למשתמשים פוטנציאליים עלינו לקחת בחשבון גורם חדש נוסף- הצורך של המשתמשים בקוגניציה. לאוכלוסיית משתמשים המאופיינת בצורך גבוה בקוגניציה (למשל – אנליסטים), הצגה מילולית תהיה עדיפה על הצגה חזותית מורכבת. שימוש במאפיינים אשר אמורים להיות אטרקטיביים, כמו באנרים, Pop Ups או אנימציות, עלול להפריע לאופן העיבוד הטבעי של המשתמשים שלנו ועלינו להפנות את משאבי בניית האתר לטקסט המילולי.

לעומת זאת, אם אוכלוסיית המשתמשים שלנו ניתנת לתיאור כבעלי צורך נמוך בקוגניציה (למשל – אנשים העובדים תחת עומס ולחץ זמנים) רצוי שהפורטל יכלול רמזים חזותיים רבים ומעט טקסט.

בכל מקרה, עלינו תמיד לזכור שעיצוב הוא לא רק ליופי.
בעת אפיון ובניית פתרון ניהול הידע עלינו תמיד לחשוב "בעיני המשתמש" ולזכור כי למרות שעיצובים ויישומים מסוימים עשויים להיתפס ע"י בוני אתרים ואנשי מחשוב כאטרקטיביים, חדשניים ופורצי דרך, הם אינם תמיד התשובה הטובה ביותר לצרכי המשתמש.

נכתב ע"י תרגום המאמר לעברית ועיבודו: ציפי לבקוביץ, עדי קרדונצ'יק ורס"ן יעל קנטור - חיל האוויר, צה"ל

Girard, John, “The Canadian Knowledge Management Model”, KMPRO Journal, spring 2005,vol.2 n.1, pp. 9-18.

 

המונח "ניהול ידע" הפך ל"מטבע שחוק" בארגונים וניתן לאמר שגם בחיל האויר. למרות זאת, החלטנו לעסוק בנושא ובמאמר כיוון שהוא מחדד את הקשר בין ניהול ידע בטחוני למוכנות צבאית.

צבא קנדה מנהל את הידע הבטחוני שלו מזה שנים, ויחד עם זאת הוא סבור כי יש לפתח בארגון אסטרטגיה לניהול ידע כדי שהידע ינוהל באופן מיטבי.

האסטרטגיה לניהול הידע המוצגת במאמר נכונה לצבא הקנדי שבחברה הקנדית, והיא נכונה ונחוצה לכל ארגון וגם לחיל האוויר. אנו סבורים כי ניתן בהחלט לאמץ רעיונות מאסטרטגיה זו תוך התאמה למאפייני התרבות של כל ארגון, וזאת לטובת הטמעה מוצלחת יותר.

לפניכם עיבוד למאמרו של Lieutenant -Colonel John Girard מנהל הידע של משרד ההגנה הלאומי הקנדי. שם המאמר: Defense knowledge management: a passing fad"? ".

מבוא

ניהול ידע איננו גחמה חולפת, הוא נושא חשוב החייב לקבל קדימות במשרד ההגנה הקנדי. ניהול ידע בצבא קנדה מוגדר כ: גישה אינטגרטיבית ושיטתית שכאשר היא מיושמת בארגון היא מאפשרת שימוש מיטבי של מידע מדויק, רלבנטי ומעודכן .

ניהול הידע מאפשר גילוי ידע וחדשנות, הוא מעודד את הארגון להתפתח לארגון לומד, ומגביר את ההבנה בארגון באמצעות שילוב כל מקורות המידע הקיימים, מקורות מידע אינדיבידואליים וכן ידע וניסיון קולקטיבי. 

הצבא הקנדי הוכר כבר כארגון המנהל ידע, אם כן מדוע להשקיע עתה בפיתוח אסטרטגית ניהול ידע?

קיימות שלוש סיבות המחייבות מיסוד ניהול הידע בצבא דווקא עתה:

א. הארגון והסביבה השתנו בעשור האחרון, קצב ההתרחשויות עלה, רמת הוודאות ירדה ונוספו איומים חדשים (כגון טרור). בנוסף, המציאות הכלכלית של שנות ה- 90 בקנדה הובילה למבנה של צבא רזה, אמנם יעיל יותר וכלכלי יותר, אך לכך היה גם מחיר, יועצים ועוזרים רבים שהיו בארגון בעבר, והיוו את הזיכרון הארגוני אינם עוד, ישנן פחות הזדמנויות לשיתוף בידע בכלל ובידע הסמוי בפרט.

ב.  שינויים בחשיבה ובתפיסה בדו"ח השנתי של המטכ"ל הקנדי לשנת 2002 - 2003 , המטכ"ל הקנדי ציין: "עלינו לשנות את הדרך שאנו תופסים וחושבים....אנו נעים ממצב חשיבתי תעשייתי והיררכי לעולם שמונע על ידי שיתוף ורשתות אנושיות... עלינו ללמוד לחשוב, להתנהג ולפעול כקשר (NODE) אחד ברמה שיתופית, שכוללת את הלוחמים, סביבות הלחימה שלנו, עמיתנו האזרחים במשטרה , שאר סוכנויות הביטחון ובעלי בריתנו. אם המאפיין של העידן התעשייתי היה ליניארי, חשיבה אנכית, אזי מאפיין העידן החדש הוא רוחבי, חשיבה אופקית... ניהול ידע יהיה אחד המנופים המרכזיים ליצירת השינוי".

ג. שינויים טכנולוגיים ההתפתחות הטכנולוגית שיפרה את חיינו בתחומים רבים, לדוגמא יכולות הסיור, המעקב והמודיעין השתפרו לעין ארוך אולם, בתחום ארגון וניהול הידע חלה נסיגה מסוימת, כיוון שכיום לארגונים מעטים בלבד יש מערכות אלקטרוניות לתיוק חכם של המידע וברמה גבוהה כל כך, כמו בשיטה הישנה שנעזרה במערכת תיוק מאורגנת לאיחזור מהיר של מסמכים ולשמירה על עדכניותם.

 כל השינויים שהוצגו לעיל מדגישים כי על הצבא להתאים עצמו לשינויים שמתחוללים בתוכו ובסביבתו, ולהתייחס לידע כמשאב קריטי להגברת היעילות והאפקטיביות המבצעית שלו.

תרחיש: 12 שעות של ידע - כיצד שיתוף בידע הועיל למבצע SAGE

התרחיש שיתואר להלן, מבהיר כיצד ניהול ידע מבצעי סייע ביצירת מוכנות מבצעית בזמן אמת

בבוקרו של 29.10.2007, בעקבות אסון טבע בהאיטי, צוות הסיוע ההומניטארי של צבא קנדה הגיע להאיטי בתוך פחות מ- 24 שעות. היה זה הצוות הבינלאומי הראשון שנענה לקריאת העזרה. התגובה המהירה הייתה אפשרית הודות לשיתוף בידע.

להלן התרחיש:

    ביום ראשון, התעורר מפקד צוות הסיוע ההומניטארי לצלצולה של מערכת המידע האישית שלו. השעה הייתה 06:15 בבוקר וקצין המבצעים שלו זה עתה שלח לו אימייל דחוף. האימייל הכיל ידיעה לפיה סופת הוריקן שינתה לפתע את מסלולה לכיוון האי האיטי. המפקד הופתע, מאחר שהוא וצוותו עקבו אחר הסופה והתחזית היתה שהסופה תישכח טרם הגעתה ליבשה.

    לאחר שהמפקד קרא את ההודעה, הוא  פתח את מחשב הנייד שלו, הכניס את כרטיס הזיהוי האישי והתחבר באופן אלחוטי למרחב הידע שלו. התצוגה הכילה סטאטוס של מצב היחידה: אוסף של נתונים קריטיים ומידע שתוחזק באופן שוטף ע"י אנשי הצוות שלו. הידע שהוצג, באופן אינטואיטיבי, תוכנן לעזור בקבלת החלטות. הוא היה מרוצה כשראה שחייליו זמינים, למעט קצין אחד שהיה בשליחות באי אחר באזור. לאחר מכן, הוא קרא חדשות ממספר אתרים על תנאי מזג האוויר בהאיטי ל- 72 השעות הבאות.

    המפקד חש כי מדובר במשימה צוותית, ולכן יצר מרחב עבודה משותף עבור המבצע. התוכן של מרחב העבודה התבסס על לקחים ממבצעים קודמים. (היו קיימים תחקירים מאחר שבתום  כל משימה נערך תחקיר באמצעותו זוהו פגמים והוגדרו מחדש הדרישות של מרחב העבודה )

    כשחזר למרחב הידע שלו הוא  הדפיס את המילים: "מבצעים של כוח הסיוע בהאיטי" וגילה שצוות הסיוע ההומניטארי סייע באי בשנים 1997 ו- 2004.  סיכום האירועים וכן קישוריות רלוונטיות היו זמינות. על מנת לוודא שהמידע שמצא יהיה זמין לאנשי הצוות, הוא גרר את הקישוריות למרחב העבודה המשותף.
בנוסף, הוא ראה רשימת מומחים על האיטי (מומחים לחוק בינלאומי, מדיניות, מודיעין וכו') וגם את הרשימה הזו הוא צירף למרחב העבודה המשותף.

    לאחר מכן המפקד פתח את רשימת אנשי הצוות שהיו במבצע ב- 1997, אך הוא לא הכיר אף אחד מהשמות. בכל מקרה, גרר את הרשימה למרחב העבודה המשותף. הוא החליט להתחבר לתוכנה לאיתור אנשים בצבא קנדה על מנת למצוא את מפקד הכוח משנת 1997. המערכת סרקה את הסיווג של מבקש הנתונים על מנת לוודא שניתן יהיה להעביר לו את המידע. מערכת זו הייתה חדשה. לפני הכנסתה של מערכת זו היה צורך ליצור קשר טלפוני עם גורמי כוח אדם על מנת לקבל אישור להיכנס למאגר המידע.

    הנתונים שקיבל ממאגר המידע הראו, שמפקד המשימה פרש ב- 2006 בדרגת תת אלוף, אך עדיין היה רשום כמתנדב למילואים במידת הצורך. המפקד הוסיף את המידע למרחב העבודה המשותף.

    כאשר חיפש מידע על הכוח שביצע את המשימה ב- 2004, גילה להפתעתו שסגן מפקד הכוח דאז, הוא עמית שלו לעבודה. הוא הוסיף נתונים אלה למרחב העבודה המשותף. המפקד ראה אייקון מהבהב ליד שמו של העמית, דבר שהצביע שהוא מקוון. הוא שלח לו הודעה ישירות לסלולארי וביקש שיחזור אליו.

    בעודו מחכה לתשובה, הוא החל לעיין בספריית הלקחים הצבאית (ספריית הלקחים הכילה לקחים מכל זרועות הצבא במגוון נושאים כגון: בטיחות טיסה, חוקים בינלאומיים וכו'). בלחיצת כפתור יכול היה לאתר ידע רב ושימושי למשל, הוא גילה שב- 2004, צוות המשימה נתקל בקשיים בשימוש בדיסקטים בגלל שהחול השחית את המדיה המגנטית. הפיתרון שמצאו אז, היה שימוש בהתקני USB. עוד הוא גילה, שב- 1997 הייתה בעיה חוקית/מדינית עם קובה לגבי סטאטוס הכוח. היו נושאים נוספים שהודגשו בספריית הלקחים, הוא העביר אותם למרחב המשותף, והדגיש בפני קצין המבצעים את החשיבות להסדרה חוקית של השהייה באי.

    השעה 10:00 בבוקר, העמית שלו שלח לו מסר מיידי, המפקד שאל את עמיתו מספר שאלות על המבצעים הקודמים והוא השיב לו.. לאחר דקות ספורות המפקד קיבל הודעה מראש כוח מבצעים משולבים באוטווה המציין שעד הערב תצא פקודת התרעה חתומה.. המפקד הזמין את ראש הכוח לבחון את המצב דרך מרחב העבודה המשותף, וכן סקר בפניו את הפעולות שביצע במהלך הבוקר. ראש הכוחות הזמין את המפקד לתדרוך מסווג בשעה 16:00 אחה"צ באוטווה.

    השעה 11:30 בבוקר, המפקד קבל הודעה לסלולארי שלו ממרחב העבודה המשותף שראש הכוחות הוציא פקודת מבצע. המפקד העביר את המידע לקצין המבצעים שלו והורה לפעול על פי הנהלים.

    השעה 12:00 בצהריים, המפקד לקח את המחשב הנייד שלו ויצא לכיוון המטה שבאוטווה. בשעה 13:15 בצהריים, המפקד נפגע ונהרג בתאונה חזיתית.

    השעה 14:00 בצהריים, דבר התאונה נודע לראש הכוחות, הוא מורה לסייע למשפחה. במקביל החלו לחפש מפקד חדש למבצע . את המבצע לא ניתן לדחות או לבטל, מאחר וראש הממשלה הכריז שקנדה תישלח כוח סיוע בתוך 24 שעות.

    תהליך בחירת המפקד החדש היה פשוט כיוון שבשנת  2006 הוחלט שלכל תפקיד פיקודי בכיר ימונה מספר 2. במקרה זה, לתפקיד מספר 2 מונתה קצינה שהחלה ללמוד את התפקיד עשרה חודשים קודם לכן.

    בשעה 15:00 אחה"צ יידעו את הקצינה על מנויה החדש. מאחר והקצינה גרה בקרבת הפיקוד, היא יכלה להיפגש עם ראש הכוחות בהמשך היום. בינתיים היא קיבלה גישה למרחב העבודה המשותף וראתה את מה שנעשה עד עכשיו. היא הכירה את מפקד הכוח מ- 2004 והחליטה ליצור איתו קשר. הם קבעו להיפגש. במהלך הפגישה שיתף מפקד הכוח דאז את הקצינה בחוויותיו הקשות מהאירוע, סיפורים שהתבררו כמצילי חיים בהמשך.

    השעה 18:15 בערב, המפקדת החדשה נפגשת עם ראש הכוחות, 12 שעות בלבד לאחר שמונתה לתפקיד. בפגישה ציינה המפקדת שהיא מוכנה ליציאה.

התרחיש שזה עתה קראת נכתב ע"י כותב המאמר Lieutenant-Colonel John Girard .

זהו סיפור על סינרגיה בין טכנולוגיה, מנהיגות ותרבות ועל כוחו של השיתוף. 

 קולונל גירארד הפיץ את התרחיש במייל במטרה להבהיר ולהדגים כיצד ניהול ידע  עשוי לסייע למפקדים המופקדים על הביטחון, הוא בחר בהפצת תרחיש במייל מכיוון שלא ניתן היה להיפגש עם כל מנהלי הארגון.

התרחיש זכה להצלחה רבה והופץ בכתב העת של צבא קנדה.

אסטרטגיית ניהול הידע בצבא הקנדי- פירמידת הידע

התפיסה המקובלת כיום בצבא הקנדי היא הפירמידה המורחבת כלומר, פירמידה המכילה שלוש רמות בסיסיות: נתונים, מידע וידע ,ומעליהן שתי רמות נוספות:הבנה  וחוכמה (עפ"י התיאוריה של Ackoff). תהליך יצירת הידע מופק משלוש הרמות הבסיסיות ומתבצע בד"כ ברמת הצוות כעזרה למפקד, ואילו הרמה הרביעית - ההבנה, מתבצעת בלעדית ע"י המפקד. ברמה זו המפקד נשען על הידע שנוצר בשלב הבסיסי, מפעיל את שיקול דעתו ומקבל החלטות תוך שהוא נשען על הניסיון והאינטואיציה שלו (רמה זו בעיקרה מתבססת על ידע סמוי (Tacit) ופחות על ידע גלוי (Explicit)). רמת ההבנה היא הרמה אליה מגיעים מרבית הכוחות הקנדיים. הרמה החמישית - החוכמה, רמה אוטופית זו, תושג רק אצל מפקדים מעטים מנוסים ובעלי אינטואיציה גבוהה. זהו ה- Knowledge Edge. שילוב הרמה החמישית הינה חדשה יחסית בצבא הקנדי ומוביליה הם המפקדים החדשניים.

Inukshukהמודל האסקימואי

ה - Inukshuk  הוא אייקון אסקימואי המתאר סידור של אבנים בדמות אדם. אייקון זה משמש בחברה האסקימואית כסימון לצורכי ניווט, ציון שטחי צייד, סימון מקום  מסתור לאוכל ולציוד במהלך הצייד, וכן לציון שטח קדוש. כל אחת מהאבנים בדמות האדם מייצגות מרכיבים באסטרטגיית ניהול הידע של הצבא הקנדי. אייקון זה מוכר בחברה הקנדית, ונבחר כיוון שיש לו תפקיד חשוב בהיסטוריה ובמסורת הקנדית והוא  מהווה אלמנט המייצג ייחודיות וכבוד.

ה- Inukshuk המוצג בתרשים שלהלן מורכב מעשר אבנים. תזוזה או הוצאה של אבן אחת תמוטט את הדמות כולה. כלל המרכבים מייצגים חמישה מאפשרים של ניהול הידע בארגון: בסיס הדמות  כולל שלושה מאפשרים: טכנולוגיה, מנהיגות ותרבות, המאפשר הרביעי הוא התהליך (שש אבנים קטנות יותר) והמאפשר החמישי - ראש הדמות מייצג את המדידה. כל  חמשת המאפשרים אמורים להבטיח קיומו של ניהול ידע בארגון הצבאי הקנדי.

הבסיס במודל

    טכנולוגיה: טכנולוגיה היא מאפשר של ניהול ידע: יחד עם זאת, מנקודת מבט של ניהול ידע ביטחוני היא חרב פיפיות. יש לוודא שהיא תהווה גורם מאפשר (כגון: ועידת וידאו) ולא גורם מעכב (כגון: מגבלות תשתית).

     מנהיגות: ניהול ידע ארגוני הוא הכרחי לפיתוח המנהיגות הנדרשת כיום לצבא הקנדי. על הארגון לתת דגש בגיוס מנהיגים בעלי פוטנציאל גבוה, ולספק להם תשתיות של ידע על מנת שיוכלו לפתח את יכולות ההבנה והחוכמה שלהם (רמה רביעית וחמישית בפירמידה). מנהיגים מסוג זה ישכילו להשתמש וליישם את הידע המבצעי הגלוי והסמוי לביצוע מיטבי של משימותיהם המבצעיות, ולהובלת הארגון למימוש ייעודו

     תרבות: תרבות היא מושג מורכב בתחום ניהול הידע. ישנם מימדים רבים לתרבות, אך אחד המרכזיים לתחום הביטחוני היא תרבות הביטחון – חיסיון, הקפדה על שמירת סוד, מידור. תרבות הביטחון מהווה מכשלה לניהול ידע אפקטיבי,, לכן יש לשנות את הנורמה המקובלת מ"צריך לדעת" ל- "צריך לחלוק" וזו אינה משימה פשוטה.

התהליך במודל

לאחר שייוצב הבסיס הטכנולוגי, מנהיגותי והתרבותי הגיע הזמן ליישם תהליכים על מנת להוביל לשיתוף בידע, וליצור סביבה מוצלחת של ניהול ידע הכולל ידע גלוי ובעיקר ידע סמוי. מרבית התרבויות המערביות שמות דגש על הידע הגלוי,-  כותבים דוקטרינות, טקטיקות ונהלים ואז מניחים שלכל אחד יהיה הידע הנחוץ לביצוע משימותיו, זאת לעומת תרבויות מזרחיות המדגישות את הידע הסמוי. אנו נדרשים לאיזון בין שתי התרבויות.

מודל ה- Inukshuk עוזר לגבש את היחסים הללו באופן פרקטי. האבנים במודל מייצגות את ארבעת הדרכים בהן ניתן ליצור או להעביר ידע.

סוציאליזציה: מסמוי - לסמוי, שיתוף בחוויות וניסיונות,O.J.T. וניתוחי קרבות המתרחשים במפגשים בין אישיים, מהווים דרך אפקטיבית להעברת ידע סמוי בין שותפי תפקיד . אחת הדוגמאות המקובלות היא שיתוף בחוויות באמצעות סיפורי מלחמה, בהם המספר מתאר את חוויותיו, הרגשותיו ולא רק את העובדות היבשות

     החצנה: מסמוי - לגלוי, תחקירים, הפקות לקחים ויומני מלחמה  מהווים מופעים בהם ממידע וידע סמוי ניתן לפתח ידע גלוי ברמות של הבנה וחוכמה.

       שילוב: מגלוי - לגלוי, אסטרטגיה ותורות לחימה . באמצעות תהליך הקידוד, יכול אדם לקודד ידע לתוך מאגר כך שאחרים יוכלו לגשת לידע ולעשות בו שימוש . ארגון  המתרגם את דרכי הפעולה שלו לסטנדרטים ולנהלים, מהווה דוגמא לשילוב.

הפנמה : מגלוי - לסמוי,  ידע שנוצר ממיזוג של ידע גלוי ברור ומאורגן עם ידע סמוי מעורפל. למידה תוך כדי ביצוע/עשייה, ניסיון נצבר, ערכים ואתוס הם דוגמאות לסוגי ידע סמוי הנוצרים בתהליך מסוג זה. בצבא קנדה נוסח קוד אתי, הוגדרו עקרונות ומחויבויות חדשים במגמה, שאנשי הצבא יפנימו  אותם ויישמו אותם במצבים מסובכים, תחילה באופן  אינסטינקטיבי  ועם הזמן, יפנימו את הערכים הללו ויפעלו על פי שיקול דעת - מה הוא נכון/טוב ומה הוא לא נכון/רע..

     מדידה: כל תכנית לניהול ידע בטחוני צריכה להיות מושתתת על אסטרטגיה ברורה, כן עליה להיות מוגדרת במונחי תוצאות. אולם מדידת החותם שמטביעה תכנית ניהול הידע הוא בעייתי כיוון שחלק מהתפוקות של תכנית זו  אינן ברות מדידה (מופשטות). האם האזנה לסיפור מלחמה יוצר תפוקה כלשהי? קשה לתת לכך תשובה ברורה ומוסמכת.

ביבליוגרפיה

ד"ר ג'ירארד ג'ון מרצה עמית בפקולטה למנהל עסקים וטכנולוגית המידע העסקי באוניברסיטה שבמדינת Minot, שם מתפקד כמרצה מוביל לניהול ידע.

Girard, John, “Defence Knowledge Management: A Passing Fad ?”, Canadian Military Journal, summer 2004, pp. 17-28.

Girard, John, “The Canadian Knowledge Management Model”, KMPRO Journal, spring 2005,vol.2 n.1, pp. 9-18

בכל חודש, אנו מביאים לכם מאמר על לניהול ידע. הפעם, בחרנו להציג חצי מאמר, חצי ידיעה חדשותית על היווסדו של ארגון חדש באירופה: The Knowledge Exchange

איך נולד ארגון שמטרתו לפתח שיתוף ידע בכדי לשפר את ההחזר של השקעות לאומיות?

 

המאמר כבר לא קיים ברשת

 

שם: ה.

תחום: מידענות

השכלה: תעודה במידענות: הטכניון, ותואר שני במנהל עסקים, התמחות במשאבי אנוש באוניברסיטת דרבי.

ניסיון תעסוקתי רב במידענות.


לאחד מלקוחותינו הגדולים, דרוש מוביל לתחום ניהול הידע.

תואר ראשון בתחום מדעי החיים – חובה, תואר שני/שלישי – יתרון משמעותי

בעל היכרות טובה עם עולם התעשיות הפרמצבטיות,

רצוי ניסיון קודם בתעשיה הפרמצבטית או במחקר אקדמי.

מועמדים מבריקים בעלי ניסיון בניהול ידע בארגון גדול, אך ללא ניסיון פרמצבטי,

או בעלי אישיות דינאמית ויכולת גבוהה להובלת וניהול תהליכי שינוי, יכולים גם להציג את מועמדותם. יש לצרף שם ממליץ ופרטיו (ארגון, תפקיד וטלפון).

אם אתם מקצוענים בניהול ידע, אז אתם חייבים לבדוק את אתר KMPRO ארגון ללא מטרות רווח הרואה לעצמו מטרה להפיץ את המודעות לפיתוח ומחקר בניהול ידע.

הרבה ידע, הרבה שיתוף, הרבה ללמוד

תיהנו!



כנסים קורסים ויתר פורומים בארץ ובעולם.


ציטוט: ציטוט

"ידע זה כוח, אבל תבונה זו עוצמה!"

לא ידוע


המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135