הכרה והוקרה - Cognition
מאת: איל פאר, ROM Knowledgeware

בעבר הצגנו בפינה זו את המושג "החיסכון הקוגניטיבי" והסברנו באמצעותו שהמוח שלנו הוא "עצלן" ולכן נוטה לחפש בגירויים חדשים תבניות המוכרות לו כדי שיוכל להכיל אותן על הגירוי ולא יצטרך ללמוד אותן מחדש.

הדגשנו שבעזרת מתודות של ניהול ידע ניתן לנצל נטייה זו לטובתנו ולשפר התמצאות בפורטלים, מערכות ידע ותכנים.

כעת, אנו מעוניינים להציג את הפן השני של המטבע: המושג need 4 cognition או בשמו ה"המגויר" הצורך בקוגניציה ("שכילה").

הצורך בקוגניציה הוא הנטייה של חלק מאתנו (לא כולנו נוטים לכך) לחפש ולעסוק בחשיבה מאומצת. מה ההבדל בין רובנו לבין בעלי נטייה זו?

§         בעוד שחלקנו נוטים להימנע מפעילויות הדורשות חשיבה רבה, בעלי צורך גבוה בקוגניציה מפגינים מוטיבציה פנימית לחשוב.

§         בעוד שרובנו מעדיפים רמזים ורפרנציות ויזואליות, בעלי צורך גבוה בקוגניציה מעדיפים מדיה עתירת מידע ומעדיפים לעבד מידע בצורה מילולית יותר מאשר בצורה ויזואלית.

מחקר בניו-זילנד הראה כי בעלי צורך גבוה בקוגניציה דרגו אטרקטיביות גבוהה של אתרים/מוצרים כאשר הם היו בעלי מורכבות מילולית גבוהה ומורכבות ויזואלית נמוכה. זאת  בניגוד לבעלי צורך ממוצע/נמוך בקוגניציה שהעדיפו אתרים בעלי מורכבות ויזואלית גבוהה מורכבות מילולית נמוכה.

מי הם האנשים בעלי צורך גבוה בקוגניציה? בניגוד למה שאולי ניטה לחשוב מיד, צורך גבוה בקוגניציה אינו נחלתם של ה"גאונים/מחוננים" בלבד. זוהי תכונה שעשויה להימצא בכל אחד מאתנו ברמות שונות ואף עשויה להשתנות  בין תחומי עניין שונים באותו אדם (צורך גבוה בתחום שמתעניינים בו וצורך נמוך בתחום שמשעמעם אותנו). ובכל זאת, אם נחטא בלבצע הכללות נוכל לומר שתכונה זו דומיננטית בעיקר בקרב אנשי הנדסה, מחקר ופיתוח. ותתפלאו, גם אצל בעלי כושר טכני גבוה. (מוסכניקים!?!?!)

איך המידע הזה יכול לשמש אותנו? משפט מוכר מעולם התיאטרון אומר: know your audience !!!

 לעיצובו של אתר/פורטל/קהילה יכולה להיות השפעה משמעותית על עמדות המשתמשים בו.

בעת עיצוב אתר למשתמשים פוטנציאליים עלינו לקחת בחשבון גורם חדש נוסף- הצורך של המשתמשים בקוגניציה. לאוכלוסיית משתמשים המאופיינת בצורך גבוה בקוגניציה (למשל – אנליסטים), הצגה מילולית תהיה עדיפה על הצגה חזותית מורכבת. שימוש במאפיינים אשר אמורים להיות אטרקטיביים, כמו באנרים, Pop Ups או אנימציות, עלול להפריע לאופן העיבוד הטבעי של המשתמשים שלנו ועלינו להפנות את משאבי בניית האתר לטקסט המילולי.

לעומת זאת, אם אוכלוסיית המשתמשים שלנו ניתנת לתיאור כבעלי צורך נמוך בקוגניציה (למשל – אנשים העובדים תחת עומס ולחץ זמנים) רצוי שהפורטל יכלול רמזים חזותיים רבים ומעט טקסט.

בכל מקרה, עלינו תמיד לזכור שעיצוב הוא לא רק ליופי.
בעת אפיון ובניית פתרון ניהול הידע עלינו תמיד לחשוב "בעיני המשתמש" ולזכור כי למרות שעיצובים ויישומים מסוימים עשויים להיתפס ע"י בוני אתרים ואנשי מחשוב כאטרקטיביים, חדשניים ופורצי דרך, הם אינם תמיד התשובה הטובה ביותר לצרכי המשתמש.