ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון מרץ 2023 - מהדורה מס' 282
גיליון מרץ 2023 - מהדורה מס' 282
גיליון:

1. פורום ניהול הידע בישראל מקיים כל שנה מפגש וירטואלי קצר מסביב לעולם, בו אנחנו מזמינים מומחה אחד לדבר, גם על הקורה בניהול ידע במדינה ממנה הוא מגיע, לתת הרצאה על תחום מומחיותו ולענות על שאלות הקהל. והפעם, מביאים את Tony Rehm מארה״ב (שווה ביותר). המפגש, שייערך ב 23/03/23 בשעה 14:00 שעון ישראל, הינו ללא תשלום. להרשמה: https://forms.office.com/r/6P0sNSH7eY  

2. פורום ניהול הידע הבינלאומי KMGN מארגן סדרת שולחנות עגולים ללא תשלום ל 2023, כדי לדון במשותף בטכנולוגיות חדשות והשפעתן על ניהול ידע. המפגש הראשון ייערך ב 30/03/23, שעה 15:500 שעון ישראל (90 דקות), יובל על ידי Dr. Annie Green וידון בנושא של בינה מלאכותית היוצרת תכנים (דוגמת ChatGPT) והשפעתה עלינו. להרשמה: https://www.eventbrite.sg/e/km-round-table-generative-ai-is-entering-our-km-neighbourhood-tickets-565744144967 

ההבדל המהותי בין בני אדם למחשבים הוא התבונה האנושית, המבוססת על ידע מתקדם וניסיון שצברנו בחיינו, המאפשרים לנו לחשוב, לקבל החלטות ולפעול בדרך מסוימת.

מערכות בינה מלאכותית מבוססות על טכנולוגיה חדשנית, המשקפת את כוחה של התבונה האנושית בשילוב מכונות-מחשבים.

 

סוגי הידע האנושי

  • ידע הצהרתי (Declarative Knowledge)- תיאור העולם: רעיונות, עובדות, מושגים.
  • ידע מובנה (Structural Knowledge)- ידע בסיסי, המתאר את מערכת הקשרים בין קונספטים, רעיונות ותיאורם. לדוגמה: חלק מ..., שייך ל קבוצה, דומה ל...
  • ידע תהליכי -(Procedural Knowledge) חוקים, אסטרטגיות, תהליכים, אג'נדות. אופן הפעולה או ההתנהגות במצב מסוים. ידע פרקטי הדרוש לביצוע משימה.
  • ידע על ידע (Meta Knowledge)- ידע על סוגי הידע האחרים.
  • ידע קוגניטיבי מתקדם (Heuristic Knowledge)- ידע של מומחים בתחומים ונושאים ספציפיים, מבוסס ניסיון. כללי אצבע, עקרונות והמלצות. ניתן להתייחס לידע זה כאל "ידע סמוי" שבו ישתמש הלומד בעת פתרון בעיות וקבלת החלטות.

 

בהקבלה, סוגי ידע במערכות בינה מלאכותית

אובייקט- כל המידע, המאפיינים והעובדות על אובייקט. לדוגמה: לאוטובוס יש גלגלים, לגיטרה יש מיתרים. 

אירוע- אירועים המתרחשים בעולמנו.

פעולה- הסבר להתנהגות אנושית או אופן ביצוע פעולה במצב מסוים.

ידע על ידע- ידע על סוגי הידע האחרים.

עובדות- אמיתות, ידע מוכח על המציאות בה אנו חיים, ומה שאנו מאמינים בו.

בסיס ידע- כל המידע אודות תחום או דיסציפלינה. לדוגמה: סלילת כבישים.

 

 

 

מהו ייצוג ידע במערכות בינה מלאכותית?

תפיסת ייצוג הידע במערכות בינה מלאכותית מבוססת על העברת ידע אנושי מתקדם למערכות אלה.

ייצוג ידע במערכות בינה מלאכותית כולל את ההיבטים הבאים:

  1. מאפייני חשיבה אנושית ואופן החשיבה התורם להתנהגות תבונית של המערכת.
  2. ייצוג מידע על העולם באופן המובן למחשב כך שיוכל להשתמש בו כדי לפתור בעיות מורכבות, לדוגמה: דיאגנוזות של מצבים רפואיים, יכולת לתקשר עם בני אדם בשפה אנושית.
  3. למידה מנתונים לפיתוח תבונה אנושית.

 

ישנן ארבע גישות מרכזיות בייצוג ידע במערכות בינה מלאכותית:

  1. ידע בסיסי (Relational Knowledge)- סטים של נתונים אודות האובייקט, מיוצג בעמודות. גישה זו נפוצה במאגרי מידע המייצגים קשרים בין ישויות. בגישה זו אין כמעט מקום להסקת מסקנות.
  2. ידע העובר בתורשה (Inheritable Knowledge)- נתונים המאוחסנים לפי היררכיות של קטגוריות. האלמנטים שואבים ערכים בהתאם להיררכיה. הידע מייצג את הקשרים בין "אירוע" לקטגוריה.
  3. ידע היסקי (Inferential Knowledge)- גישה זו מייצגת ידע מבוסס לוגיקה - משמשת ליצירת עובדות נוספות ונחשבת מדויקת.
  4. ידע תהליכי(Procedural Knowledge) - שימוש בתוכניות וקודים המתארים את אופן הביצוע של פעולות מסוימות. אחד הכללים החשובים הוא: אם...אז.

בגישה זו ניתן להשתמש במגוון שפות תכנות כגון: LISP  ו-Prolog.

 

כדי לשקף התנהגות אנושית תבונית, מערכת בינה מלאכותית צריכה לכלול את הרכיבים הבאים:

  1. אחזור מידע (Perception)- אחזור המידע יכול להיות ויזואלי, קולי או כל פעולת קלט סנסורית אחרת.
  2. למידה (Learning)- למידה מתוך הנתונים שנקלטו במערכת באמצעות רכיב האחזור.
  3. ייצוג ידע והיסקים (Knowledge Representation and Reasoning)- מייצגים פעילות תבונית כמו-אנושית.
  4. תכנון (Planning)- תלוי בניתוח ייצוג הידע וההיסקים.
  5. ביצוע (Education) - תלוי בניתוח ייצוג הידע וההיסקים.

 

אם כן, מהם המאפיינים והדרישות למערכת בינה מלאכותית טובה?

  1. דיוק בייצוג כל סוגי הידע הנדרש בתחום מסוים.
  2. דיוק היסקי- גמישות מערכתית, יכולת להתמודד עם כל סוגי הידע הקיים, לבצע מניפולציות עליו ולייצר ידע חדש על בסיס הידע הקיים.
  3. יעילות היסקית- מנגנון יעיל להטמעת ידע חדש.
  4. רכישת ידע יעילה- יכולת לרכוש ידע חדש על ידי שימוש במתודות אוטומטיות.

 

התפתחותן הטובה של מערכות בינה מלאכותית תלויה ביכולת להקנות להן תבונה אנושית (Wisdom). המפתח לכך טמון בקיומן של מערכות ייצוג ידע טובות, שיאפשרו הקניית ידע למערכות AI באותו האופן שבו מקנים ידע לבני אדם.

 

 

מקורות המידע:

What is Knowledge representation?

Knowledge representation in Artificial Intelligence

נכתב ע"י ליאור כהן

איסוף נתונים בהיקפים עצומים או בשפה השגורה – ביג דאטה, שינה את הדרך בה אנו חיים ועובדים.

עליית הביג דאטה הובילה לשינויים משמעותיים באופן שבו אנו מקבלים החלטות, פותרים בעיות ומייצרים אינטראקציה זה עם זה.

כיום, ביג דאטה נמצא בכל מקום, והפך לכוח מרכזי המעצב את עתיד העולם.

 

איך השתפרנו בעזרת Big data?

נכון להיום, במגוון תחומים בחיים, מתקבלות החלטות ומבוצעים שינויים על בסיס איסוף מסיבי של נתונים, ועל ידי למידת מכונה המנתחת אותם והופכת אותם מהיצף מידע לתבונה.

ניתן לראות זאת במגוון דוגמאות:

 

  • מדע ומחקר - מדענים וחוקרים יכולים כעת לנתח כמויות אדירות של נתונים כדי לחשוף דפוסים שלא ניתן היה לזהות בעבר. ניתוח זה הוביל לפריצות דרך גדולות בתחומים כמו גנטיקה, מדעי הסביבה, ארכיאולוגיה ועוד.

 

  • רפואה ובריאות - ביג דאטה מאפשר רפואה אישית והתאמת הטיפול לצרכי החולים, זיהוי פוטנציאל סיכונים ומניעת מחלות.

 

  • כלכלה - ביג דאטה מאפשר מבט עמוק וניתוח של הכלכלה, עם תובנות חשובות על מחירים, טרנדים, תנודות בשוק ההון ופעילות עסקית. הדבר מאפשר לעסקים להתאים את ההחלטות הכלכליות שלהם למצב הכלכלי הנוכחי ולהיערך לסיטואציות שונות ומשונות.

 

  • תחבורה - מגוון עצום של מידע על תחבורה נאסף באמצעות ביג דאטה. מידע זה כולל נתונים על תנועת רכבים, תחבורה ציבורית, פעילויות כאלו ואחרות במרחב הציבורי ועוד. נתונים אלו מאפשרים למשתמשי הדרך לנהל את זמנם ולתכנן נסיעות בצורה חכמה יותר, ולמהנדסים לפתח פתרונות חכמים ויעילים יותר עבור אותם משתמשי דרך.
    ביג דאטה מאפשר גם ניתוח טכנולוגי יעיל ובטוח יותר של התחבורה העתידית, כמו רכבים חשמליים ועצמאיים, העתידים לנוע תוך תקשורת עם רכבים אחרים בסביבה, עם רמזורים, זיהוי מכשולים וכו'.

 

  • פרסום ושיווק - עם התפשטות המדיה החברתית ופלטפורמות מקוונות אחרות,  לביג דאטה  השפעה משמעותית על החברה כולה. אנו מייצרים כמויות אדירות של מידע על חיינו, העדפותינו והתנהגויותינו. נתונים אלו משמשים חברות וארגונים באיפיון מסעות פרסום ומאמצי שיווק אחרים.

 

בסך הכל, ביג דאטה משפיע על רבים מההיבטים החשובים בחיים שלנו, והוא מאפשר לנו להתאים את הפעילות שלנו למציאות הנוכחית, ולבצע תכנון יעיל יותר.

 

איך Big data יכול לעזור לנו בארגון?

 

Big data עוזר לארגונים לקבל החלטות מבוססות נתונים ולהבין תהליכים ומגמות שונות, ועל-ידי כך לזהות הזדמנויות חדשות ולפעול בהתאם.

הנתונים מתכללים מידע על צרכים של לקוחות, נתונים פיננסיים, מידע על מכירות, על היסטוריית מוצרים ועוד. כל זה מאפשר למנהלי הארגון לקבל החלטות מבוססות נתונים במהירות ובאופן מדויק הרבה יותר מאשר בעבר.

הטכנולוגיה מאפשרת לארגונים להתאים את עצמם לצרכים המשתנים של השוק, לתכנן אסטרטגיות עסקיות ולהשיג מטרות חדשות.

 

הדבר תורם גם לאופטימיזציה של תהליכים פנימיים - הנתונים מאפשרים לארגונים להבין אילו תהליכים נמצאים בשלבי עיוות או חוסר יעילות, ולקבל החלטות לגבי דרכים לשפר אותם.

 

אז אנחנו בעצם מיותרים כאן, לא?

בעולם עמוס בנתונים, המימד האנושי מקבל דווקא תפקיד מרכזי (לפחות בינתיים ).

בכדי לנהל את הנתונים באופן יעיל, נדרשות תכונות אנושיות מרכזיות:

 

  1. לשאול את השאלות הנכונות – המידע העצום שקיים היום מכיל כנראה את כל המידע שאנחנו צריכים ועוד. אם בעבר החוכמה הייתה לאתר ידע או להפגין ידע, כיום אנו נדרשים לדוג אותו מתוך עומס המידע העצום. השאילתות שנבצע במנוע החיפוש ובתיבת השיחה מול Chat GPT, הסינונים שנבצע בדוחות אותם נריץ, הם אלו שייתנו את הכוח לטכנולוגיה לספק עבורנו את הגשמת החלום.
  2. להבחין בין עיקר וטפל – סינון רעשי רקע הוא חלק מההצלחה. העולם שלנו מלא ברעשי רקע, בשטף אינסופי של מידע מכל כיוון. ההתרעות קופצות בלי הפסקה, התחרות על הקשב שלנו נעשית אינטנסיבית יותר ויותר בכל דרך אפשרית, הן במרחב הפיזי והן במרחב הווירטואלי, בכל צורה אפשרית – שמע, וידאו, טקסט...
    אנחנו נצטרך לבחור מה לצרוך וממה לייצר תובנות.
  3. להבחין בין אמת ושקר – עולם הביג דאטה מייצר חופש מידע שלא היה כדוגמתו בהיסטוריה האנושית, מה שמוביל למגוון דעות, פרשנויות ואף לשקרים מוחלטים שמוצגים כעובדות מוגמרות. העין האנושית היא זו שתיאלץ לקבוע מה לקבל ומה לדחות.

 

מה צופן לנו העתיד?

במבט קדימה, ההשפעה של ביג דאטה צפויה רק לגדול. ככל שיותר ויותר מכשירים יתחברו לאינטרנט, ניצור אפילו יותר נתונים ממה שאנחנו עושים היום. דבר זה ייצור הזדמנויות חדשות לחדשנות ולצמיחה, אבל גם יעורר אתגרים חדשים הקשורים לפרטיות, לאבטחה ולסוגיות אתיות. טוב שיש אנשים...

על מחשוב של ניהול ידע כמפתח לחיזוק השיתופיות והפרודוקטיביות ב 2023:. מה מעניין לראות?

א) עד כמה מובנת מאליה חשיבות השיתופיות ושהיא בשורה אחת עם פרודוקטיביות.

ב) שאכן, למרות ששיתופיות היא  כולה אנשים ותרבות- טכנולוגיה היא מפתח להצלחה: https://bdaily.co.uk/articles/2022/11/30/digitising-knowledge-management-is-key-to-boosting-collaboration-and-productivity-in-2023

נכתב ע"י ד"ר מוריה לוי

פעמים רבות, ספקי מוצרים מקנים ידע מקצועי, בצד מוצרים אלו. 

דוגמה טובה היא חברת ProProfs. מוזמנים לעיין וללמוד מהבלוג שלהם: https://www.proprofskb.com/blog/  

שם:

International Conference on Advances in Mathematical Knowledge Management ICAMKM

תאריך:

 

 April 22-23, 2023

 

מיקום:

 

New York, United States

 

לפרטים: לחץ כאן

 

1. השיתופיות החדשה- https://www.kmrom.com/Site/Articles/ViewBlog2.aspx?ArticleID=3415

 

2. גורמי מפתח להצלחה של שיתופיות- https://www.kmrom.com/Site/Articles/ViewBlog2.aspx?ArticleID=3416

 

ספר: Future Skills
נכתב ע"י ד"ר מוריה לוי

הספר  ״ Future Skills: The 20 skills and competencies everyone needs to succeed in a digital world״ הוא ספר שנכתב על ידי Bernard Marr בשנת 2022. Marr מוביל דעה בכל הקשור בבינה מלאכותית, הטרנספורמציה הדיגיטלית, ואיך נכון ליישם את כל אלו בארגונים, והספיק לכתוב כ- 20 ספרים בתחומים אלו.

גדולתו של הספר אינו בהעמקה, אם כי דווקא בהסתכלות רוחבית על הכישורים. הרשימה שהוא מציע ארוכה (אולי אפילו ארוכה מידי, ללא סינון) אך מדובר באוסף חשוב, שהסתכלות על כל פריט שבו, והסתכלות על כולו ביחד- אכן בעלת ערך להבנה לאן עלינו לחתור.

לכל כישור Marr מציע הסבר, מדבר על חשיבותו, ומציע כיצד ניתן לקדמו בהיבט האישי והארגוני. כל הכישורים, כך יחזור ויאמר, גם אם נשמעים כתכונות תורשתיות, ברי למידה.

מפת הספר:

 

הסיכום להלן מתייחס לדוגמאות בלבד מתוך כלל ההצעות לדרכי פיתוח וטיפוח הכישורים. ללימוד מעמיק יותר, יש לקרוא את הספר עצמו.

למדתי. ממליצה.

 

מיומנויות דיגיטל

אוריינות דיגיטלית

הסבר:

המיומנויות הדיגיטליות הנדרשות כדי ללמוד, לעבוד ולנווט בהצלחה בחיי היומיום, בהם המחשוב והטכנולוגיה הולכים ומתעצמים. כולל את היכולת לאינטראקציה קלה ונוחה דיה עם הטכנולוגיה, וביטחון עצמי ביכולת להתמודד עם הטכנולוגיה.

ברמה הבסיסית כולל הדלקה ובטיחות עבודה בהתקנים, חיפוש ברשת, תקשור עם אחרים במייל ובמדיות תקשור מיידי, ניהול שיחות וידאו, שיתוף מסמכים, כתיבת פוסטים במדיה חברתית, הבנת הערך שבניהול סיסמאות ומידע אישי בדרך בטוחה.

בשלב הבא כולל גם היכולת להתמודד ולהתנהל מול גופי מחשוב, מדיניות מדיה חברתית; היכולת לפעול מרחוק בדרך המתאימה למדיניות האבטחה, והיכולת לשיתופיות דיגיטלית.

ברמה המתקדמת כולל הכרת עולם הבינה המלאכותית המפתחת, הבנת חשיבות הנתונים וכיצד הוא משרת את הטכנולוגיה (פירוט במיומנות נפרדת להלן) ,והכרת עולם ה- Metaverse (לרבות מציאות מדומה). הכרה לאן עולמות אלו מתפתחים.

שימו לב- אוריינות דיגיטלית אינה כוללת את הצורך לדעת לתכנת או להיות חלק מעולם ההיי-טק.

יכולת שכזו יכולה להיות מבטיחה, אולם אין היא נדרשת מכל אדם.

 

חשיבות:

ההתפתחות ההולכת ומואצת של הטכנולוגיה מחייבת את הצורך להכיר וליישם.

 

טיפים ליישום (דוגמות):

  • הדרגתיות
  • גישה חיובית לטכנולוגיה
  • שאלו: איך הטכנולוגיה יכולה לסייע לי עוד יותר, בביצוע המשימות שלי.

 חזרה

אוריינות נתונים

הסבר:

יכולת בסיסית להבין ולהשתמש בנתונים. כולל: גישה לנתונים מתאימים, עבודה איתם, מציאת משמעות במספרים, יכולת תקשור תובנות קשורות לאחרים, והיכולת לתשאל לגבי מקור הנתונים, אמינותם ודיוקם.

נתונים, לצורך ההגדרה, מתייחסים גם למידע, טקסטואלי, סרטים, צילומים ועוד.

 

חשיבות:

אוריינות נתונים מוגדרת על ידי Marr כנכס הארגוני החשוב ביותר במציאות החדשה. ענקיות התוכנה מבוססות הנתונים כאמזון, גוגל ופייסבוק, הן ללא ספק, המובילות בעידן החדש.

חשיבות הנתונים היא גם בזכות ערכם החשוב להצלחת החברות, אך גם בזכות היקפם ההולך ומתעצם.

הם משפרים את יכולת הבנת מצב, קבלת החלטות מיטבית ושכנוע.

 

טיפים ליישום (דוגמות):

  • למדו להעריך את אמינות המידע
  • נתונים בעלי ערך, אם גם מנתחים ומתחקרים אותם
  • מיומנות הצגת מידע ותקשורו, היא מיומנות חשובה בפני עצמה
  • הכירו את מאגרי הנתונים שסביבכם- במיוחד אלו בעבודה
  • קחו קורס ולמדו לקרוא, להבין, לנתח ולהשתמש.

 חזרה

 

כישורים טכניים

הסבר:

כישורים דיגיטליים, מדעיים, פיזיים או פרקטיים הנדרשים להפעלת ציוד או כלים ספציפיים.

בפרט, כל אחד נדרש לכישורים טכניים הקשורים לצרכיו הוא בעבודה, בבית או ברמה האישית.

ברמה הבסיסית כולל תחומים של ניהול יחסי לקוח, ניהול פרויקטים, נניהול מדיה חברתית, יצירת תוכן ו-וידאו, פיתוח מוצרים, כתיבה טכנית ותחזוקה מכנית.

במקצועות עתירי מחשוב נכללות יכולות גם בשפות תכנות, בינה מלאכותית ולמידת מכונה, מדעי נתונים, ויזואליזציה, סייבר, מחשוב ענן, 5G, IoT, פיתוח תוכנה, חוויית משתמש, מציאות מורחבת, רובוטיקה, מחשוב כמותי ו- blockchain.

 

חשיבות:

כיווני ההתפתחות הטכנולוגיים מלמדים על מגמה הולכת ומתעצמת של כלים וציוד טכנולוגיים שישתלבו בכל עיסוק שהוא. ההצלחה שלנו תהיה גם ביכולת הפעלתם וגם באוגמנטציה, ביכולת המשולבת שלנו ושלהם גם יחד.

 

טיפים ליישום (דוגמות):

  • למידה דרך קורסים online, למידה עצמית או למידה ממומחים
  • פיתוח תרבות ארגונית של סקרנות ולמידה פעילה.

מודעות סיכוני סייבר

הסבר:

מודעות וידע שלנו לגבי הסכנות האורבות מהיותנו מחוברים לרשת ומשימוש בהתקנים שונים, ושיהיו לנו כלים להגן על עצמנו, על סביבתנו האישית, משפחתית ועל הארגון שלנו.

 

חשיבות:

רשימת הסיכונים והסכנות ארוכה ביותר.

זו כוללת מספר סוגים של סיכונים וסכנות. דוגמות:

  • התמכרות דיגיטלית

טיפ: שימו לב למצבי רוח דיכאוניים כדגל אזהרה.

  • הגנה על פרטיות המידע

טיפ: בהתקנת יישומים חדשים, השקיעו בקריאת תנאי השימוש (מעצבן- אך שווה את המאמץ). אל תתקינו יישומים שמרשים לעצמם לאסוף עליכם מידע.

  • סיסמאות

טיפ: אל תתעצלו. הפרידו סיסמאות. בחרו סיסמאות חזקות (8 תווים, מעורב, ללא משמעות).

  • בריונות רשת

יכול להתבטא בתקיפה, בשיתוף מידע או תמונות שלך ששיתופם מזיק לך, איומים ועוד.

טיפ: אין ברירה- חייבים לדווח למשטרה. צלמו את המסך כראייה (בשעת אמת). חיסמו גישה, אם הכלי מאפשר.

  • התחזות דיגיטלית

למה? כדי לעקוב אחריכם, לגנוב מכם מידע או כסף, ועוד.

טיפ: שיקלו לנהל פרופיל במדיה חברתית שאינו חשוף לציבור אלא רק למקורבים. כדי לבחון אם מישהו מתחזה אליכם כעת, חפשו את שמכם וחפשו תמונות של עצמכם (לכאורה).

ישנם גם גניבת נתונים, פישינג, השתלטות זדונית, כופרה, התקפות IOT (העמסת רשת)- התקפות שעיקרן כלפי ארגונים.

  • אל תלחצו על pop-ups!
  • אל תמסרו מידע רגיש
  • ודאו עדכניות גרסות תוכנה
  • הורידו יישומים רק ממקורות בטוחים
  • גבו את הנתונים שלכם.

 

מיומנויות חשיבה

 

חשיבה ביקורתית

 

הקדמה- אחת המיומנויות החשובות ביותר ברשימה של Marr כפי שהוא מעיד.

הסבר:

בשתי מילים- חשיבה אובייקטיבית.

ובמעט יותר פירוט- ניתוח מצבים או סוגיות, תוך זיהוי הטיות חשיבתיות, והתבססות על ראיות לגיבוש הבנה מחודשת. הגדרת המידע המשמעותי לעניין, ופתרון בעיה או קונפליקט, ושיפור דרך ההתנהלות בהתאם.

 

חשיבות:

כולנו יכולים להיות מוטים, בין הטיות קוגניטיביות, בין בעקבות קיטוב, מידע שקרי ברשת ועוד.

חשיבה ביקורתית היא הבסיס להבנת המציאות הנכוחה, והנחות היסוד שצריכות להנחות אותנו.

חשיבה ביקורתית היא הבסיס לקבלת החלטות מיטביות.

 

טיפים ליישום (דוגמות):

  • הכירו את ההטיות הקוגניטיביות. קחו אותן בחשבון
  • העריכו מידע חדש; אל תיקחו כלום כמובן מאליו
  • גבשו עמדות משלכם.

יצירתיות

הסבר:

יצירתיות היא היכולת לחלום עתיד אחר, והיכולת להגשים רעיון זה.

Marr בוחר לשלב בהגדרתו את החשיבה היצירתית (היכולת לחלום עתיד אחר) ואת יכולת הביצוע, ולארוז אותם יחד במונח משותף אחד.

כמו מיומנויות אחרות, גם מיומנות זו נרכשת, למרות שלכאורה אנו נוטים לחשוב שלא כך הדבר.

ועוד הפתעה: בניגוד לכך שרבים יחשבו שיצירתיות וחשיבה יצירתית קשורה בעיקר באמנות ובצד הימני של המוח, היא כרוכה בה במידה בהפעלה נכונה של הצד הלוגי, ובפרט נמצאת בקשר הדוק עם חשיבה ביקורתית.

 

חשיבות:

חשיבות היצירתיות, בכך שהיא מהווה מנוע עיקרי לחדשנות ויצירת ערך חדש לארגונים.

בעידן של בינה מלאכותית, למכונות יהיה חלק נכבד יותר בסיוע ליצירת תהליכים חדשים, אך אין בכוחם, לפחות בשלב זה, להחליף את בן האנוש ביצירתיות אלא רק לסייע לו, ולהעצים את יכולותיו ומעשיו.

 

טיפים ליישום (דוגמות):

  • שפרו את יכולות החשיבה הביקורתית; נסו לזהות דפוסים
  • לכו למקומות אחרים מאלו שאתם רגילים אליהם; חוו חוויות אחרות; קראו עוד ואחר
  • נהלו הלך רוח (mindset) חיובי
  • הרשו לעצמכם לחלום בשעות היום
  • ארגונים- צרו לאנשים סביבת עבודה מאפשרת ליצירתיות.

 

גמישות ויכולת הסתגלות

הסבר:

יכולת הסתגלות היא להתאים את עצמנו לתנאים החדשים המתעדכנים.

כולל גם גמישות, אך בנוסף ורסטיליות.

עיקרה של יכולת ההסתגלות היא, כדברי Marr- הלך הרוח (Mindset).

 

חשיבות:

חשיבות יכולת ההסתגלות היא התשתית המרכזית להתאמתנו בעולם של שינויים.

קצב השינויים המהיר הופך מיומנות זו של גמישות ויכולת הסתגלות לחשובה ביותר.

 

טיפים ליישום (דוגמות):

  • נסו לבצע תהליכי אי-למידה למה שאתם כבר יודעים
  • נסו לצאת מאזור הנוחות שלכם
  • התאמנו על אופטימיות
  • ולארגונים: תנו לצוותים יותר עצמאות בדרך השגת היעדים.

 

שיפוט וקבלת החלטות מורכבות

הסבר:

בסיסו של תהליך קבלת החלטות מיטבי הינו שיפוט מיטבי של המצב והחלופות, וקבלת החלטה המבוססת על אלו.

השיפוט יוגדר כיכולת לשלב תחושות ואמונות עם ידע וניסיון כדי לגבש דעה ולקבל את ההחלטות המיטיבות.

 

חשיבות:

תמיד חשוב. בעידן הנוכחי- ישלים את הבינה המלאכותית שאינה מסוגלת להחליף את השיפוט וקבלת ההחלטות האנושית.

 

טיפים ליישום (דוגמות):

  • מודעות להטיות שלנו- קוגניטיביות ואחרות, ולקיחתן בחשבון בתהליך השיפוט.
  • התנסות. פעמים רבות יש יותר מאפשרות החלטה אחת. התנסו ובחנו מקרוב. אם לא טוב- תקנו.

  חזרה

מיומנויות חברתיות

אינטליגנציה רגשית ואמפתיה

הסבר:

אינטליגנציה רגשית היא היכולת שלנו להיות מודעים, להביע ולשלוט ברגשות שלנו, וכן להבין ולהגיב לרגשות הזולת.

אמפתיה היא היכולת לראות את העולם מנקודת המבט של האחר. מהווה מרכיב מפתח לאינטליגנציה רגשית, היות ומאפשר לנו להבין איך האחר חש ומדוע הוא מתנהל בדרך מסוימת (תוספת- מ.ל.).

חשוב לשים לב ש:

  • היבטים שונים של אינטליגנציה רגשית ניתנים למדידה.
  • קיימים יישומי בינה מלאכותית היודעים כיום לזהות רגשות בהתאם למבעי פנים, שינויי קול ועוד, ולהציע תגובות מותאמות (מבוססות חוקים עסקיים- מ.ל.). חלקם מתחילים לעשות זאת אפילו טוב מאיתנו בני האדם...

 

חשיבות:

אינטליגנציה רגשית הייתה, מאז הגדרתה, מצרך נדרש המשפיע על ביצועים עסקיים (למשל בעולם המכירות, ולא רק). כיום בעידן הדיגיטלי , אינטליגנציה זו חשוב כהשלמה לבינה המלאכותית- ליצירת רושם חיובי על לקוח, בתכנון עבודה היברידית מצליחה, בזיהוי אתגרים בכלל, ובתהליכי שינוי בפרט, במעבר לארגונים חכמים יותר, ארגוני מונעי תהליכי טרנספורמציה דיגיטלית.

וזכרו- לעולם (כנראה- מ.ל.) מכונה לא תצליח יותר מבן אדם להתקשר עם בן אנוש אחר.

 

טיפים ליישום (דוגמות):

  • הקדישו זמן ומאמץ לזיהוי וניתוח הרגשות שלכם כבסיס להבנת ההתנהגות שלכם, ולא פחות, כבסיס להבנת רגשות הזולת.
  • תרגלו- mindfulness.

 

שיתופיות (collaboration) ועבודת צוות

הסבר:

עבודה ביחד עם אחרים כדי לקבל החלטות משותפות ולהשיג יעד משותף.

Marr מדגיש ששיתופיות היא יותר מעבודת צוות. בעוד בעבודת צוות, כל אחד אחריות שלו, ומשימות שלו, וכולם תורמים למטרה המשותפת הגדולה, הרי שבשיתופיות החשיבה משותפת, העבודה משותפת וקבלת ההחלטות משותפת.

 

חשיבות:

שיתופיות מאפשרת עבודה יותר יעילה לכל פרט, מאפשרת פתרון יותר יצירתי של בעיות, יותר חדשנות ויותר פרודוקטיביות.

בארגונים בעידן החדש, המשלבים עבודה מרחוק ועבודה חלקית, הצורך בשיתופיות אפילו גובר.

 

טיפים ליישום (דוגמות):

  • תרגלו הקשבה פעילה
  • נדבו את הזמן והכישורים שלכם לאחרים המבקשים, וחפשו הזדמנויות לשיתופיות
  • היו פתוחים מול אחרים, לגבי מה שאתם צריכים גם מהם (אהבתי!- מ.ל.)

 

תקשורת בינאישית

הסבר:

החלפת מידע, רגשות ומשמעות בין אנשים.

ישנם 4 סוגים של תקשורת בין אישית:

  • תקשורת שבעל פה (שיח). כולל מפגשים פנים אל פנים, שיחות וידאו ושיחות טלפון.
  • תקשורת כתובה. כולל מילים, Slack, שיח במדיה חברתית ועוד.

יש לתת את הדעת שבתקשורת זו, מאבדים חלק ניכר מהיכולת להחלפת רגשות, שכן ערוצי התקשור מוגבלים.

  • תקשורת לא ורבלית. סממנים הנלווים לתקשורת בעל פה ומועברים דרך שפת גוף וקשר עין.
  • הקשבה פעילה. פעמים רבות לא מתייחסים לסוג זה של תקשורת שמשמעו הקשבה תוך תשומת לב מלאה, לרבות הבעת סימני הקשבה (המהום, קשר עין ועוד).

Marr מתייחס ל- 5 סגנונות תקשורת- אסרטיבי, אגרסיבי, פסיבי, פסיבי-אגרסיבי ומניפולטיבי, ומפרט מאפיינים של האנשים הטיפוסיים לכל סוג תקשור + המלצות.

 

חשיבות:

מיומנות זו תמיד הייתה חשובה. מתוך הבנה שבינה מלאכותית לא יודעת בינתיים להחליף אותה- חשיבותה של מיומנות זו רק עולה.

 

טיפים ליישום (דוגמות):

  • תנו את הדעת גם על שיפור התקשורת הכתובה. אנחנו רגילים להזניח אותה אל מול מיומנויות התקשורת האחרות, אך היא בהחלט ברת חשיבות.
  • שלבו סיפור סיפורים. משפר את הבנת המסר ומשפר את החיבוריות.
  • תקשרו שוב ושוב אותם מסרים. זה לא רק לא מיותר- זה נדרש.

 

מיתוג עצמי ו- Networking

הסבר:

מיתוג עצמי מתייחס בעיקר למיתוג הדיגיטלי.

כהתחלה, על אנשים להבין שהמיתוג הדיגיטלי של כולנו, קיים בעולם הדיגיטלי לא פחות מאשר בעולם האמיתי.

מיתוג (על פי ג׳ף בזוס) הוא מה שאנשים אומרים עליך כשאתה לא בדר.

מיתוג של אדם הוא הרושם שאנשים יקבלו בהתבסס על התוצאות הראשונה שתתקבלנה מחיפוש בגוגל. מיתוג עצמי היא לקיחת אחריות על המיתוג הדיגיטלי ועיצובו כדי שאנשים יחשבו עליך בדרך שאתה רוצה שיחשבו, ושיאפשר לכם לבלוט מעל האחרים בהקשרי עבודה או מגזר בו אתם מצויים.

מיתוג דיגיטלי מתייחס בעיקר לאתר, למדיה חברתית ול- LinkedIn.

חשיבות:

מיתוג עצמי הוא הגשר להזדמנויות שייקרו בדרכך. כדאי.

 

טיפים ליישום (דוגמות):

  • התחילו בנישה. התרחבו באופן הדרגתי
  • חשבו אסטרטגית
  • היו אתם עצמכם
  • שתפו גם מה שלמדתם מאחרים
  • היו נדיבים בהשקעת הזמן הנדרשת; מאד
  • בנו תדמית במגזר ולא רק בהקשר למעסיק הנוכחי.

 

מיומנויות ארגוניות

 

עבודה בכלכלת Gigs

 

הסבר:

אני לא כל כך אוהבת את השימוש במונח Gigs, שמשמעו ״חלטורה״.

נראה שגם הוא, לא לגמרי נחה דעתו משימוש זה.

בכל מקרה, הכוונה היא למציאות אליה אנו עוברים באופן הדרגתי שלא ריבוי עצמאיים חיצוניים הנותנים שירות לחברות, ו/או עבודה בחוזים קצרי טווח.

כדי להבין עד כמה נרחבת התופעה, Marr מציין שבארה״ב, נכון ל 2022, מדובר בכשליש מכוח העבודה (כ- 57 מיליון איש) וגם בבריטניה חלקם לא מבוטל.

 

חשיבות:

חשוב, לאור המגמות בשיטת העסקה זו, ולאור הפער המשמעותי בין הלך הרוח והמיומנויות הנדרשות ממי שעובד בארגון באופן מסורתי, אל מול שיטת עבודה חדשה זו.

 

טיפים ליישום (דוגמות):

  • חזקו את יכולת ההסתגלות שלכם
  • צרו לעצמכם שגרת עבודה יומית; היצמדו לה
  • חזקו את הקשרים והמיתוג האישי
  • ולארגונים: כשמצאתם עובדים עצמאיים מוצלחים- עשו כל מה שביכולותיכם כדי לשמור עליהם.

 

מודעות אתית

הסבר:

אתיקה עסקית היא מערכת המנחה את הערכים, האמונות, ההחלטות וההתנהגויות של ארגון ושל האנשים העובדים בו.

מודעות אתית של הפרט מתמקדת ביכולתנו להיות מודעים לבחירות שלנו.

 

חשיבות:

החשיבות נובעת מהיקף ועומק השאלות האתיות חדשות הניצבות לפתחנו בעידן החדש של בינה מלאכותית המקבלת החלטות.

 

טיפים ליישום (דוגמות):

  • התחילו בהגדרת ערכים אישית
  • התאמנו על אמפתיה לזולת
  • חפשו דרכים לעזור לאחר
  • הימנעו מהפיתוי להטיל את האתיקה שלכם על אחרים; זכרו שלכל אחד משמעות האתיקה- שונה
  • הכירו את האתיקה במקום בו אתם עובדים, וודאו שאתם יכולים אכן לפעול בהתאם
  • וכדברים יתקלקלו (והם אכן יתקלקלו)- פנו לאתיקה ותנו לה להנחות אתכם בדרך הפעולה
  • לארגונים: הכניסו את הקוד האתי כחלק מתוכנית קליטת עובדים חדשים.

 

מודעות לגיוון תרבותי

הסבר:

מודעות לגיוון תרבותי הינה מודעות ארגונית לגיוון שהינו חלק מחיינו, הבנה שסביבות העבודה והחברות נהיות יותר מגוונות, ושגיוון הוא דבר טוב.

המינוח גיוון תרבותי כולל את שלושת המונחים הקשורים הנקראים יחד DEI:  Diversity, Equity & Inclusion (גיוון, שוויון והכלה).

 

 

חשיבות:

Marr טוען שארגונים מגוונים תרבותית יצליחו יותר, שכן נקודות המבט המרובות מסייעות הן ליצירת רעיונות והן לפתרון בעיות.

 

טיפים ליישום (דוגמות):

  • התאמנו על מודעות עצמית ועל הטיות אישיות המשפיעות על ההתנהגות שלכם
  • היו סקרנים כלפי האחרים, במיוחד אלו עם הדעות השונות משלכם
  • כארגונים: נסו לוודא שהארגון כולל מגוון של כישרונות
  • גבשו אסטרטגיה לטיפוח הגיוון התרבותי.

 

שינוי והשתנות

הסבר:

מיומנות זו נוגעת לחלק הפרקטי של הובלת שינוי, ושל התמודדות עם שינוי שמישהו אחר מוביל ואנחנו צריכים להתאים עצמנו אליו. החלק העקרוני של הלך הרוח הנדרש נדון בפרקים אחרים, ובראשם הפרק הדן ביכולת ההסתגלות.

Marr  מציג גמה מודלים שהוא מתחבר אליהם לגבי השינוי (אני מעט מסתייגת מההבנה שלו בפרק זה- מ.ל.), ובעיקר מודל ה- J-Curve ומודל 8 השלבים של קוטר.

 

חשיבות:

חשיבות המיומנות נובעת, כפי שכבר הוצע לעיל, מקצב השינויים בכל האפיקים (הטכנולוגיים, ארגוניים, סביבתיים, ובעצם- מה לא?).

 

טיפים ליישום (דוגמות):

  • אל תניחו שהרע מכל יקרה, להיפך- היו אופטימיים
  • מדרגו את השינוי וההשתנות- ביס אחד כל פעם
  • היו נחמדים לעצמכם כשדברים לא פועלים בהכרח לפי מה שתכננתם
  • היערכו לבעיות בדרך. הן תגענה. נסו להעריך ולהיערך מראש, אם לא למניעת הבעיה, לפחות לצמצומה (כאן למדתי- לוקחת! – מ.ל.)
  • זכרו שבעידן המהפכה התעשייתית הרביעית העיסוקים משתנים והדרישות משתנות בקצב מהיר; קבלו זאת; חפשו כל הזמן איך לשדרג את עצמכם ואת יכולותיכם.

 

מיומנויות אישיות משלימות

ניהול זמן

הסבר:

ניהול זמן היא היכולת לנצל את הזמן באופן יעיל ופרודוקטיבי.

ניהול זמן משמעו עבודה חכמה יותר, לאו דווקא רבה יותר.

הוא מתייחס להתמודדות שלנו עם מוטיבציה, דחיינות, תעדופים, הסחות דעת ועוד.

 

חשיבות:

פשוט...בגלל קצב העבודה, היצף המידע, המתח והסחות הדעת האינסופיות הקיימות.

 

טיפים ליישום (דוגמות):

  • הקדימו לעשות את מה שחשוב תחילה
  • תעדפו משימות מידי יום; תחמו את הזמן המוגדר למשימה
  • אל תבצעו multitasking!
  • לימדו להגיד לא, או לפחות לדחות להמשך
  • זכרו שלפעמים דחיינות היא טובה (זמן אינקובציה); הרשו לעצמכם לעיתים; באופן תחום

 

סקרנות ולמידה מתמשכת

הסבר:

סקרנות היא הרצון העז ללמוד ולהבין דברים חדשים, בין איך דברים עובדים, לימוד תחביב חדש, התנסות במאכלים, ביקור במקומות לא מוכרים ועוד.

סקרנות היא מרכיב מפתח בלמידה. למידה קלה יותר כשרוצים ללמוד.

שני המרכיבים המרכזיים המשפיעים באפון מהותי על הסקרנות והלמידה הינם:

  • ענווה- ההבנה הפנימית שאנחנו לא יודעים הכל, תוך שחרור מגאווה ואדישות המונעים למידה.
  • הלך רוח של צמיחה אישית- האמונה ביכולתנו להמשיך להתפתח לצמוח, לשפר ולהצליח.

 

 

חשיבות:

נדמה ש Marr  מתחבר לכל המיומנויות, כמו לילדים אהובים, ומתקשה לברור ביניהם, אך מיומנות זו של סקרנות ולמידה מתמשכת היא מיומנות שהוא טוען, שאם נדרש לבחור רק אחת שכולם צריכים- הרי שזו בחירתו.

הסקרנות והלמידה המתמשכת הם מפתח, לפי Marr, להצלחה והגשמה אישית.

 

טיפים ליישום (דוגמות):

  • כנות עצמית
  • נוחות עם היותנו לעיתים במצב של חוסר ודאות
  • בקשו עזרה
  • זכרו את כוחה של המילה ״עוד לא״. לא שאני לא יודע- אני עוד לא יודע (התחברתי- מ.ל.)
  • פנו זמן ללמידה
  • הגדירו לעצמכם יעדים
  • כשאתם רואים אחרים שמצליחים, ראשית חגגו איתם, אחר כך שאלו ולמדו מהם איך הגיעו לאן שהגיעו, על אילו אתגרים התגברו ומה כלל התהליך.

 

מנהיגות

הסבר:

Marr מציע הגדרה יפה למנהיג של העת החדשה- מישהו שמצמיח אחרים.

הוא מתייחס לדעה הרווחת שמנהיגות היא תכונה מולדת, ואינו סותר אותה, אלא מייחס להיבטים המולדים חלק יחסי בלבד (כשליש), בעוד יתר המרכיבים ההופכים מישהו למנהיג, נרכשים.

בתור התחלה- כל המיומנויות הנזכרות בספר הן מיומנויות הנדרשות למנהיגות. בנוסף, הוא נותן דעתו

למיומנויות נוספות, הכוללות:

  • הנעת אחרים

טיפ: הגדירו דרישות ברורות; הוקירו וחגגו הצלחות

  • הכרת ועידוד אנשים להגשים פוטנציאל

טיפ: עזרו לאנשים לפתח חשיבה ביקורתית ויכולת קבלת החלטות

  • השראה לאמון

טיפ: הגדירו ערכים אישיים ברורים והיו דוגמה ליישומם

  • לקיחת אחריות, ובה בעת, ביזור אחריות

טיפ: דעו מה לבזר ומה לא; זכרו שבסוף היום- אתם האחראים

  • חשיבה ותכנון אסטרטגיים

טיפ: זכרו את ההבדל בין חשוב ודחוף (אהבתי!- מ.ל.); הקדישו זמן לחשיבה האסטרטגית

  • הצבת מטרות וציפיות לכולם

טיפ: קראו על, למדו ויישמו את הגישה של OKR (Objectives and Key Results)

  • מתן וקבלת משוב

טיפ: הפרידו בין משוב חיובי ושלילי (אחרת לא יזכרו את מה שלא רוצים)

  • בניית צוות

טיפ: זכרו שצוות חזק, גורם לכם להיראות טוב יותר; חפשו במועמדים את היכולת הצוותית

  • חיוביות

טיפ: אופטימיות משפיעה על הסובבים לטובה. עם זאת- אל תעמידו פנים שהכול תמיד בסדר

  • אותנטיות

טיפ: תביאו את עצמכם לעבודה. אל תנהלו פרסונות שונות לעבודה ולבית (מאד התחברתי- מ.ל.).

חשיבות:

למה מנהיגות עכשיו? ומה הקשר?

לפי Marr:

א. יש להתייחס למנהיגות לא רק ברמה ארגונית כוללת, אלא גם בהקשרים חלקיים / מצומצמים, ולכן רלוונטית ליותר אנשים

ב. היקף השינויים הטכנולוגיים, כמו גם תחלופת כוח האדם, שינוי פני העבודה, הגיוון ועוד, יכתיבו צורך במנהיגות. היו שם.

 

 

דאגה לעצמך

הסבר:

הדאגה לעצמכם משמעה דאגה לבריאות הפיזית והנפשית שלנו, לצמצום המתח, להיות לנו יותר זמן לדברים שחשובים לנו, ובמילה אחת: איזון.

דאגה לעצמנו פירושה תעדוף, הקדשת זמן לטיפול בעצמכם, עמידה בגבולות שהצבנו לעצמנו ביחס לגבולות בית-עבודה.

 

חשיבות:

צריך בכלל להסביר?

ובכל זאת: דאגה לעצמנו משפרת את בריאותנו הפיזית, הנפשית, את יחסינו עם הסובבים. היא גורמת לנו לתפקד יותר טוב בעבודה ולא רק שם, וגורמת לנו להיות יצירתיים יותר.

 

טיפים ליישום (דוגמות):

  • התעמלו באופן קבעו
  • שכחו משלמות; אל תנסו לשאוף לשם
  • אמצו את מתודת ה SHED (Sleep, Hydration, Exercise and Diet)
  • מסגרו מחדש מחשבות לא טובות שלא מסייעות לנו
  • הסתכלו מסביב ובחרו את האנשים שאיתם אתם בוחרים לבלות את הזמן
  • חפשו משמעות, והקדישו זמן למשהו שנותן משמעות
  • אם צריך- החליפו דרך חיים/ עבודה, כדי להתאים לאנרגיות ולאיזון הנדרשים
  • התייחסו לזמן שלכם כאל נכס יקר מכול.

 

סיכום

יתכן ולא קל לקרוא את הסיכום כמקשה אחת. אולי הוא נדמה כרשימת מכולת ארוכה. ובכל זאת, הוא חשוב ונותן תמצית ממה שכנראה נדרש מכל אחד מאיתנו.

 

ובכל זאת, לאלו המחפשים תמות מרכזיות המשותפות למיומנויות:

  • צניעות
  • אופטימיזם
  • ביטחון עצמי
  • שרידות
  • לקיחת יוזמה.

 

ואם קיבלתם מכל אלו מוטיבציה לאמץ אחד או יותר מהכישורים ולחזק את יכולותיכם בהם- הרי שהספר השיג את מטרתו.

 

 

המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135