איך Big data הפך לחומר הגלם של העולם החדש?
מאת: ליאור כהן

איסוף נתונים בהיקפים עצומים או בשפה השגורה – ביג דאטה, שינה את הדרך בה אנו חיים ועובדים.

עליית הביג דאטה הובילה לשינויים משמעותיים באופן שבו אנו מקבלים החלטות, פותרים בעיות ומייצרים אינטראקציה זה עם זה.

כיום, ביג דאטה נמצא בכל מקום, והפך לכוח מרכזי המעצב את עתיד העולם.

 

איך השתפרנו בעזרת Big data?

נכון להיום, במגוון תחומים בחיים, מתקבלות החלטות ומבוצעים שינויים על בסיס איסוף מסיבי של נתונים, ועל ידי למידת מכונה המנתחת אותם והופכת אותם מהיצף מידע לתבונה.

ניתן לראות זאת במגוון דוגמאות:

 

  • מדע ומחקר - מדענים וחוקרים יכולים כעת לנתח כמויות אדירות של נתונים כדי לחשוף דפוסים שלא ניתן היה לזהות בעבר. ניתוח זה הוביל לפריצות דרך גדולות בתחומים כמו גנטיקה, מדעי הסביבה, ארכיאולוגיה ועוד.

 

  • רפואה ובריאות - ביג דאטה מאפשר רפואה אישית והתאמת הטיפול לצרכי החולים, זיהוי פוטנציאל סיכונים ומניעת מחלות.

 

  • כלכלה - ביג דאטה מאפשר מבט עמוק וניתוח של הכלכלה, עם תובנות חשובות על מחירים, טרנדים, תנודות בשוק ההון ופעילות עסקית. הדבר מאפשר לעסקים להתאים את ההחלטות הכלכליות שלהם למצב הכלכלי הנוכחי ולהיערך לסיטואציות שונות ומשונות.

 

  • תחבורה - מגוון עצום של מידע על תחבורה נאסף באמצעות ביג דאטה. מידע זה כולל נתונים על תנועת רכבים, תחבורה ציבורית, פעילויות כאלו ואחרות במרחב הציבורי ועוד. נתונים אלו מאפשרים למשתמשי הדרך לנהל את זמנם ולתכנן נסיעות בצורה חכמה יותר, ולמהנדסים לפתח פתרונות חכמים ויעילים יותר עבור אותם משתמשי דרך.
    ביג דאטה מאפשר גם ניתוח טכנולוגי יעיל ובטוח יותר של התחבורה העתידית, כמו רכבים חשמליים ועצמאיים, העתידים לנוע תוך תקשורת עם רכבים אחרים בסביבה, עם רמזורים, זיהוי מכשולים וכו'.

 

  • פרסום ושיווק - עם התפשטות המדיה החברתית ופלטפורמות מקוונות אחרות,  לביג דאטה  השפעה משמעותית על החברה כולה. אנו מייצרים כמויות אדירות של מידע על חיינו, העדפותינו והתנהגויותינו. נתונים אלו משמשים חברות וארגונים באיפיון מסעות פרסום ומאמצי שיווק אחרים.

 

בסך הכל, ביג דאטה משפיע על רבים מההיבטים החשובים בחיים שלנו, והוא מאפשר לנו להתאים את הפעילות שלנו למציאות הנוכחית, ולבצע תכנון יעיל יותר.

 

איך Big data יכול לעזור לנו בארגון?

 

Big data עוזר לארגונים לקבל החלטות מבוססות נתונים ולהבין תהליכים ומגמות שונות, ועל-ידי כך לזהות הזדמנויות חדשות ולפעול בהתאם.

הנתונים מתכללים מידע על צרכים של לקוחות, נתונים פיננסיים, מידע על מכירות, על היסטוריית מוצרים ועוד. כל זה מאפשר למנהלי הארגון לקבל החלטות מבוססות נתונים במהירות ובאופן מדויק הרבה יותר מאשר בעבר.

הטכנולוגיה מאפשרת לארגונים להתאים את עצמם לצרכים המשתנים של השוק, לתכנן אסטרטגיות עסקיות ולהשיג מטרות חדשות.

 

הדבר תורם גם לאופטימיזציה של תהליכים פנימיים - הנתונים מאפשרים לארגונים להבין אילו תהליכים נמצאים בשלבי עיוות או חוסר יעילות, ולקבל החלטות לגבי דרכים לשפר אותם.

 

אז אנחנו בעצם מיותרים כאן, לא?

בעולם עמוס בנתונים, המימד האנושי מקבל דווקא תפקיד מרכזי (לפחות בינתיים ).

בכדי לנהל את הנתונים באופן יעיל, נדרשות תכונות אנושיות מרכזיות:

 

  1. לשאול את השאלות הנכונות – המידע העצום שקיים היום מכיל כנראה את כל המידע שאנחנו צריכים ועוד. אם בעבר החוכמה הייתה לאתר ידע או להפגין ידע, כיום אנו נדרשים לדוג אותו מתוך עומס המידע העצום. השאילתות שנבצע במנוע החיפוש ובתיבת השיחה מול Chat GPT, הסינונים שנבצע בדוחות אותם נריץ, הם אלו שייתנו את הכוח לטכנולוגיה לספק עבורנו את הגשמת החלום.
  2. להבחין בין עיקר וטפל – סינון רעשי רקע הוא חלק מההצלחה. העולם שלנו מלא ברעשי רקע, בשטף אינסופי של מידע מכל כיוון. ההתרעות קופצות בלי הפסקה, התחרות על הקשב שלנו נעשית אינטנסיבית יותר ויותר בכל דרך אפשרית, הן במרחב הפיזי והן במרחב הווירטואלי, בכל צורה אפשרית – שמע, וידאו, טקסט...
    אנחנו נצטרך לבחור מה לצרוך וממה לייצר תובנות.
  3. להבחין בין אמת ושקר – עולם הביג דאטה מייצר חופש מידע שלא היה כדוגמתו בהיסטוריה האנושית, מה שמוביל למגוון דעות, פרשנויות ואף לשקרים מוחלטים שמוצגים כעובדות מוגמרות. העין האנושית היא זו שתיאלץ לקבוע מה לקבל ומה לדחות.

 

מה צופן לנו העתיד?

במבט קדימה, ההשפעה של ביג דאטה צפויה רק לגדול. ככל שיותר ויותר מכשירים יתחברו לאינטרנט, ניצור אפילו יותר נתונים ממה שאנחנו עושים היום. דבר זה ייצור הזדמנויות חדשות לחדשנות ולצמיחה, אבל גם יעורר אתגרים חדשים הקשורים לפרטיות, לאבטחה ולסוגיות אתיות. טוב שיש אנשים...