ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון יולי 2017 - מהדורה מס' 214
גיליון יולי 2017 - מהדורה מס' 214
גיליון:

1. ב 25/07 יתקיים כנס קיץ מתארח של פורום ניהול ידע בישראל. הכנס יתקיים במשרד החינוך- ת"א. לרישום לחצו כאן

 

2. פורום KMI בנושא WIKIPEDIA יתקיים ב 20.7.17 לפרטים נוספים לחצו כאן 

 

3. כנס האיכות השנתי (מס' 35) יתקיים ב 28-29.11, מסלול ניהול ידע יתקיים ב 28.11, לפרטים נוספים לחצו כאן

נכתב ע"י ענת ביילסקי

בעת האחרונה ניתן לראות כי הולך וגובר השימוש ברכיב ה Live Video באתרי המדיה החברתית כדוגמת Facebook, Twitter ו YouTube. רכיב זה מציג התרחשויות בזמן אמת ולמעשה מאפשר הצגת תוכן אותנטי בהיווצרו. כיום רכיב תוכן זה (כדוגמת: Live YouTube Facebook Live, וPeriscope אשר בבעלות Twitter) נעשה הרבה יותר נגיש לשימוש, כל מה שהמשתמש צריך לעשות הוא להקליק על”Go Live” והסרטון מתועד בזמן אמת ומופץ ברחבי הרשת החברתית. כך המשתמש יכול לתעד ולאחזר מידע רב אשר היה נאבד בפורמטים אחרים.


בנוסף, הרכיב הופך את המידע הזה נגיש יותר בקרב הצופים , שכן יהיה ניתן לצפות בשידור חי (או גם בזמן מאוחר יותר) בין אם במחשב או באמצעות הטלפון החכם. תופעה זו מגדילה מאוד את כמות הצפיות בסרטוני וידאו על ידי המשתמשים בעולם.
אלמנט חשוב נוסף של רכיב זה הוא המשוב המידי המאפשר לצופים להגיב בזמן אמת לשידור ולהרגיש חלק מהפעילות עצמה.


בעולם הארגוני -
ניתן להשתמש ביישומים אלו למטרות פנים ארגוניות ולהשתמש בפלטפורמה זו ככלי העברת מסרים ויצירת שקיפות ארגונית זאת באמצעות תיעוד הרצאות, הדרכות ,פגישות וכיוצ"ב. רכיב זה יכול לסייע בייחוד כאשר מעוניינים להעביר את התכנים כלשונם גם לעובדים אשר אינם נוכחים בפגישות /הדרכות/כנסים אלו (בייחוד אם העובדים מבוזרים ברחבי הארץ או בעולם) ולשתף את המידע בין העובדים.
כך לדוגמא, ב Facebook workplace , ניתן לעלות סרטון בשידור חי לקבוצה מסוימת וההודעה על כך תתפרסם ב Newsfeed של המשתמש ואותו משתמש יוכל להפיץ את הסרטון הלאה בהתאם להרשאותיו.
בנוסף ניתן להשתמש בפלטפורמות אלו גם לטובת המשתמשים החיצוניים. כך לדוגמא, עיריות יכולות להעבירONLINE לתושבים פגישות בנושאים רלוונטיים אליהם או למשל הדגמת מוצרים של חברות מסחריות, הודעות למשקיעים וכו'.
למשתמשים קל יותר לצרוך תכני וידאו מאשר תכנים כתובים והשידור החי גורם למעשה למשתמשים להרגיש חלק מהפעילות עצמה וכך מחזק ה "Engagement" שאותו אנו כל כך מנסים להשיג- וכאן יש דרך שממש יכולה לסייע בנושא.


לסיכום,


לפי Cisco’s Visual Networking Index, עד 2019 80% מתעבורת האינטרנט תהיה צריכת וידיאו .

מתוך: http://tubularinsights.com/2019-internet-video-traffic/ 
ונראה כי בדומה לשימוש הנרחב של משתמשי האינטרנט בעולם בסרטוני הוידאו בלייב תופעה זו תלך ותגבר גם בעולם הארגוני בשנים הקרובות. למידע נוסף על שימוש בווידאו בארגונים


מקורות:


http://tubularinsights.com/2019-internet-video-traffic/ 
https://www.forbes.com/sites/lisaarthur/2013/02/13/is-your-content-authentic-three-ways-to-keep-it-real/#2fb7f24c3ee8 
https://econsultancy.com/blog/68640-why-live-video-was-the-biggest-social-trend-of-2016/ 

 

נכתב ע"י מיכל גיל-פרץ

לפני למעלה מעשור יצאנו לארה"ב ל-Relocation מטעם עבודתו של בעלי. התמקמנו בפרבר נעים ושקט של בוסטון, והתחלנו ללמוד את מנהגי המקום. די מהר הסתבר לנו כי אחת הדרישות מהדיירים בשכונה היא טיפוח הגינה שבחזית הבית, זו הפונה אל הרחוב. מה שבלט מיד הן הגינות המטופחות, שהיה ברור כי הן מטופלות ע"י גנן מקצועי. הוא היה מתייצב אחת לשבוע, מצויד בכלי עבודה, לצורך גיזום, שתילה, ארגון הצמחים וטיפוח הגינה באופן כללי. לרוב גם ניתן היה לראות את השלט הקטן המוצב באחת מפינות הגינה, בה היה מופיע שם החברה המבצעת את עבודות הגינון.
ולמה אני מספרת לכם דווקא על גינון? מומחה תוכן הוא למעשה סוג של גנן - גינה אמנם יכולה להתקיים גם ללא גנן מקצועי, אך התוצאה תהיה יפה פחות, מושקעת פחות.

 

אז מיהו אותו "גנן", שתרומתו לניהול הידע הארגוני כה חשובה?

 

מומחה התוכן אחראי בעצם על הפצת המידע והידע המקצועיים בתחומו לכלל המשתמשים ביחידה/ארגון, לרוב באמצעות הפורטל הארגוני. במסגרת תפקידו, הוא אמון על מספר פעילויות עיקריות:

  • זיהוי צרכי המשתמשים- פעילות מתמשכת, הנעשית באופן שוטף, מתוך כוונה לתת מענה למירב צרכי המשתמשים בזמן ובאופן המתאים ביותר.
  •  יצירה והזנת תכנים- בין אם התכנים נכתבים על ידי המומחה ובין אם נעזרים בגורם נוסף, אחריות יצירת התוכן מוטלת על מומחה התוכן. קיים מגוון פעולות במסגרת אחריות זו:
    o יצירת תוכן ו/או עריכת תוכן בהתאם לצרכים שזיהה.
    o הקפדה על עדכניות המידע המפורסם.
    o אישור מקצועי של התכנים מול הסמכות המקצועית, לדוגמה: מנהלים, מחלקה משפטית, תקשורת פנים ארגונית וכו'.
    o הזנת החומר במקום הרלוונטי באתר/פורטל.
  • פרסום ושיווק תכנים וקבלת משוב:
    o כתיבה ועריכת התוכן על פי כללי הכתיבה האינטרנטית.
    o הקפדה על כתיבה בשפת המשתמש.
    o עדכון וחידוש התכנים לעיתים קרובות.
    o מענה למשובים של המשתמשים.
    o שיפור פריטי המידע שבאחריותו לאור משובי משתמשים.


כדי לדשן ולהפרות את הידע בארגון, רצוי שיהיו בו מספר "גננים", כאלה שהנושא קרוב לליבם, "משוגעים לדבר", השולטים בתכנים בצורה מיטבית.
כשם שהגנן מטפח את הגינה, מומחי התוכן הם אלה שיכולים להצעיד קדימה את ניהול הידע הארגוני. מומחי התוכן דואגים שהתוכן שכבר קיים בארגון ייראה טוב יותר, מובן יותר, וייצר חוויה חיובית יותר לכל הסובב.
ועל-מנת שמומחי התוכן יעשו מלאכתם נאמנה, רצוי לטפח אותם, שכן התפקיד שלהם בא לרוב כתוספת לתפקידם השוטף, אך ללא סמכויות ניהוליות, וללא תגמול נוסף. לכן, יש לדאוג להעצמת תפיסת התפקיד, ע"י פיתוח "גאוות יחידה".
קיימות דרכים שונות לטיפוח מומחי התוכן בארגון, להלן כמה דוגמאות:

  •  פורום מומחי תוכן- גיבוש פורום המתכנס אחת לתקופה, ומהווה את חוד החנית של ניהול הידע בארגון. פורום כזה מהווה כר פורה ללמידת עמיתים ולהעשרה מקצועית משותפת, ומאפשר במה להצגת פעילותם של מומחי התוכן בפני עמיתיהם.
  •  למידת עמיתים- יצירת תהליך למידה המתנהל בקבוצה של מומחי תוכן. למידה מסוג זה תורמת להפריה הדדית ומגבירה את תחושת השייכות של מומחי התוכן לקבוצה נבחרת, דבר התורם להעלאת המוטיבציה של כל אחד מהם להצטיין בתחומו.
  • העשרה מקצועית- טכנולוגית או מתודולוגית. במסגרת העשרה זו ניתן להטמיע תהליכים ומתודולוגיות חדשות, שונות בארגון, ולקיים הרצאות אורח, המקנות ידע נוסף על פעילויות ניהול ידע שמתרחשות בארגונים אחרים.
  • הצגת פעילותם של מומחי התוכן- שיתוף באתגרים ואופן ההתמודדות איתם, ופיתוח ערוצים ליצירת שיתופי פעולה בינם לבין עצמם.
  • פיתוחים טכנולוגיים- אחת לתקופה יבוצע איסוף של דרישות טכנולוגיות המשותפות לכלל מומחי התוכן, לצורך תיאום המשך הפעילות מול IT.
  • ביקורים בארגונים דומים- חשיפה לפתרונות ניהול ידע מגוונים והכרות עם עמיתים בתחום ניהול הידע.

 

כל הפעילויות לעיל תורמות לפיתוח תחושת ערך ביכולותיהם של מומחי התוכן (תחושת סטטוס), מייצרות פלטפורמה לשיתוף בקשיים והאתגרים המתלווים לתפקיד, מאפשרות למידה מניסיונם של אחרים, מגבירות את ההכרות בין מומחי התוכן השונים, מהוות במה ליצירת ידע חדש, מעצימות את תחושת ההשקעה בהם מצד הארגון ותורמות לחידוד הגדרת התפקיד.

אם נשכיל לבצע אפילו רק חלק מהפעילויות הללו, הרי שתרמנו להתמקצעותם של הגננים בארגון, וכך שדרגנו את ה"גינה" של הארגון כולו, זו שמכילה את הידע המקצועי-ארגוני, לטובת השכונה כולה (כלומר, הארגון).

ארכיטקטורת המידע, ובאנגלית Information Architecture – IA, הינו מונח שטבע ריצ'רד סול וורמן
(Richard Saul Wurman) מעצב הגרפי האמריקאי ומייסד הרצאות קצרות בשם TED, בשנת 1976. מאוחר יותר, בשנת 1988 Louis Rosenfeld ו- Peter Morville, בספרם “Information Architecture - for the world wide web” הגדירו את ארכיטקטורת המידע באופן הבא: מדובר בתהליך של תכנון מבנה לוגי, המאפשר למשתמשים התמצאות קלה ומהירה הן בעולם הדיגיטלי והן בעולם הפיזי. ארכיטקטורת המידע (IA) עוסקת בעיצוב מידע, ארגונו ותכנון מערכות הניווט המסייעות למשתמשים למצוא את המידע הרלוונטי ולנהל אותו באופן אינטואיטיבי. מקור האיור: UX Booth

 

 

חוקים וכללים שחלים על עולם הדיגיטלי תופסים גם במרחב הפיזי. ניתן למצוא דוגמאות רבות של ארכיטקטורת מידע ״בעולם האמיתי״, כגון שלטי שדות תעופה ומפות רכבת התחתית, המאפשרות לנווט בקלות וביעילות, לדעת היכן אנו נמצאים, לאן אנו מתכוונים ללכת, ואיך אנו מתכוונים להגיע לשם?

 

 

אונטולוגיה, טקסונומיה, הכוראוגרפיה


ארכיטקטורת המידע (IA) מבוססות על שלושה עקרונות עיקריים אשר מלווים אותנו לכל אורכו של תהליך תכנון המוצר:

 

 

אונטולוגיה (תורת ה"יש", Ontology) - של ארכיטקטורת המידע היא לדעת ולהכיר היטב את מורכבות האלמנטים השונים תחת המוצר. לדוגמה תוויות (Labels): המטרה של תוויות היא להעביר מידע בצורה יעילה וקלה. תוויות הן קריטיות להבנה וניווט מוצלח באתר האינטרנט. תוויות כוללות שמות של הקישורים, שמות של הדפים וגם כותרות הסעיפים. הן עוזרות למשתמש להתמצא ולשמור על מסלולו בעת השיטוט. תגיות (Tags) - הם מושגים המייצגים קבוצות המידע.

 

תגיות (Tags)

תגיות: ״סושי בר״, ״טפס בר״...

 

 

תוויות (Labels)

 

 

 

 

טקסונומיה (תורת המיון; Taxonomy) - היא שיטת סיווג של אלמנטים מאותו תחום. בהקשר לארכיטקטורת המידע, טקסונומיה היא כלי למיון גופי תוכן ,ניווט ודפדוף בתוך המבנה ההיררכי.

 

הכוריאוגרפיה (Choreography) - היא היכולת למצוא את הנתיב הטוב ביותר למבנה התוכן.
על מנת שנוכל להתאים את הפתרון אליו אנחנו שואפים, חשוב ביותר לבצע תכנון וארגון המידע, בחלקים השונים של המערכת, תוך התייחסות לסוגיות ההתמצאות (אונטולוגיה) והניווט (טקסונומיה).

 

לסיום, כדי ליצור ארכיטקטורת המידע יעילה, חשוב מאוד להקפיד על פי שלושת השאלות המנחות הבאות:

  1.  כיצד ניתן להשתמש בארכיטקטורת מידע בצורה היעילה ביותר? מילת המפתח היא הבנה, אם לצטט מדבריו של Richard Saul Wurman, ״בניה של מבנה - מידע המאפשר לאחרים להבין״, לכן כאשר אנו ניגשים לפרויקט חדש, ראשית יש לנתח מיהו הלקוח, מהן המטרות שלו, מהי מטרת קהל המשתמשים, ובעזרת מידע זה להחליט מהי האסטרטגיה הנכונה והטקטיקה מתאימה לפרויקט זה.
  2. ממה עלינו להיזהר? הסכנות העומדות בפנינו בעת הקמה של פרויקט הן עודף מידע; חוסר מידע; מידע שגוי; בניית היררכיה שאינה נכונה או נגישה.
  3.  מהי הדרך היעילה ביותר לניווט? חשוב להבין שמטרת העל בשימוש בארכיטקטורת המידע היא ההתמצאות המהירה ביותר, הדורשת מינימום מאמץ וחיפוש. לכן כבר בשלבים הראשונים של תחילת הפרויקט חשוב לקטלג באופן הנהיר ביותר, כך שכל פעולת ניווט תהיה קצרה ויעילה .

מקורות:

 

Information Architecture, making sense of information since 1976 

What is Information Architecture? - Information Architecture Institute

מאמר מהעולם בנושא ניהול ידע מאת רוב קואן

 

 

סרטון משעשע שבוצע במסגרת קורס ניהול ידע באוניברסיטת בן גוריון

שרק בסוגיית ניהול הידע

 

 

כנסים בארץ

 

שם האירוע: פורום KMI- ניהול ידע WIKI
מיקום האירוע: המאה ועשרים 4 ראשון לציון
תאריכים: 17/7/2017
פרטים נוספים: לחצו כאן

 

שם האירוע:כנס ניהול ידע מתארח
מיקום האירוע: משרד החינוך, תל אביב
תאריכים: 25/7/2017 בשעה 13:00
פרטים נוספים: לחצו כאן

 

כנסים בעולם

 

שם האירוע:The Implications of Blockchain for KM and IM 

מיקום האירוע:  London, United Kingdom

תאריכים: 06/7/2017
פרטים נוספים: לחצו כאן

 

שם האירוע:KM Australia 2017

מיקום האירוע: Sydney, Australia

תאריכים: 1-3/8/2017
פרטים נוספים: לחצו כאן

 

נכתב ע"י ד"ר מוריה לוי

הספר "KNOWledge SUCCESSion: Sustained Performance and Capability Growth Through Strategic Knowledge Projects", הינו ספר חדש, שנכתב ע"י Arthur Shelley בשנת 2017.
משחק המילים בשמו של הספר מעיד על תוכנו: KNOWLEDGE SUCCESSION- המשכיות הידע, מתקבלת באמצעות ההבנה כי לדעת (KNOW) הוא מפתח להצלחה (KMOWLEDGE). התמה המרכזית המוצגת בספר הינה כי כדאי להשקיע את מאמצי ניהול הידע בפרויקטים אסטרטגיים, ומוצעות מחשבות כיצד נכון לעשות זאת.

 

Shelley הינו ללא ספק אדם בעל ידע והבנה בניהול ידע גם בשדה האקדמי וגם ברמה המעשית (עבד בעבר במקומות רבים בעולם- לרבות NASA). הוא מטיף, גם בספרו זה, לשילוב ביניהם, ואין ספק, שאכן בספר משוקפים גם ההבנה המעמיקה וגם המעשה, הנולדים משילוב השניים.
קריאה מהנה!

תפיסת ניהול הידע

המשכיות ידע מתייחסת ליצירה משותפת של ידע, העברתו ויישומו .

עיקרי התפיסה:

  •  יתרון תחרותי לא מתקבל מקיומו של ידע. יש ליישמו ובאופן יותר מהיר, יעיל ומועיל מהמתחרים, על מנת שימנף את הארגון ומצבו.
  •  ידע ולמידה נוצרים על ידי אנשים, הקשרים והשיח שנוצרים ביניהם.
  • הידע והלמידה פורחים בסביבה בה יש אמון. יש לייצר סביבה כזו כדי שהידע יזרום.
  • המשכיות ידע מחייבת סינרגיה של מרכיבי פעילות רבים, כפי שיתוארו בהמשך.
  • להמשכיות הידע יש צורך בפעילויות לטווח מיידי המשרתות פעילויות אסטרטגיות.
  • רוב הארגונים פועלים בהתבסס על תפיסה פרויקטאלית (ולא רק שגרות עבודה שוטפות); נכון שהמשכיות הידע תתבסס על פעילות מול פרויקטים אלו, ובעיקר אל מול האסטרטגיים שבהם. הפרויקטים האסטרטגיים הם גם הערוצים בהם הידע יכול לעבור בתוך הארגון באופן מועיל ויעיל.
    פרויקטים אסטרטגיים הינם כאלו שבנוסף ליתרונות שהוא מעמיד לבעלי העניין בטווח המיידי (בניהול הקלאסי של תיחום, זמן, עלות ואיכות), מפתח ידע ויכולות הממנפים את הארגון לאורך זמן ליתרון תחרותי.
  • הפעילות האסטרטגית, נכון שתהיה משולבת בתוך היחידות, ולא תנוהל כגוף עצמאי שבהכרח אינו די מחובר לעשייה ולאנשים.
  • חיזוק והעצמת פיתוח ידע אסטרטגי וזרימת ידע ארגונית מאיצה את ביצועי הארגון. מחזור החיים המתחיל בשיח ורעיונות, דרך משמעת פרוייקטאלית, זרימת ידע ושימוש חוזר בידע בפעילות הבאה הם המפתח למימוש.
  •  בשינויים יש לראות הזדמנות לפיתוח ידע, יצירתיות וצמיחה.

 


חזרה

 

מאסטרטגיה לטקטיקה

שימוש נכון בשאלות ה WH יכול לסייע בפיתוח הידע הנכון:

 

מתחילים בשאלות האסטרטגיה המתמקדות בערך ואנשים

  • WHY- מחבר את האנשים אשר אנחנו רוצים שישתפו את הידע שלהם (engagement). שאלת ה WHY מייצרת את הערך.
  • WHO- יוצר תיחום של אנשים ותחומי תוכן.
  •  WHAT- מגדיר את הידע הנכון.


בשלב שני יורדים לעסוק בטקטיקה המתמקדת בתהליכים וכלים

  • HOW
  • WHEN
  • WHERE

 

המלצות:


 - יש חשיבות לסדר. אל תאפשרו לאנשים לקפוץ מהר מידי לטקטיקה במקום לדון באסטרטגיה.
- נכון להוביל את התהליך. יש ללמוד לשאול את השאלות; יש ללמוד להקשיב.
יש ללמוד לארוז את התשובות ולהבנות על פיהם חזון, אסטרטגיה ועשייה.

 


חזרה

 

תקשורת, שיח ומעגלי שיקוף

 

תקשורת, שיח ומעגלי שיקוף רלוונטיים לכל השותפים הקשורים בידע בארגון- פנימיים וחיצוניים

תקשורת
תקשורת אפקטיבית היא כזו הכוללת מעבר לתקשור, גם:
קבלה, אישור הבנה של קהל היעד ומענה המאשר שהפעילויות הרצויות נלקחו.

 

שיח
ארגונים מתחילים לאמץ את תפיסת הלמידה המבוססת על 10% למידה פורמאלית (כיתה/הבניה), 20% למידה חברתית ו- 70% למידה התנסותית.

- מומלץ למנף פרויקטים של למידה אקטיבית ופיתוח ידע משותף
- מומלץ לקיים שיח כחלק מובנה מתהליך פיתוח וטיפוח רעיונות ודרך יישומם בפרויקטים
- מומלץ לייצר מפגשי התדיינויות בהם יש חיכוך חיובי מקצועי הכורך ביקורת בונה
מומלץ לתכנן מפגשים אלו (הישג רצוי, תפוקות מעשיות, מי ירוויח ומה)
- מומלץ לשקול מפגשים שחציים חברתי (שתיית קפה במשותף) וחציים לימודי
- מומלץ לשקול ירידי ידע בהן יש הזדמנויות שיתוף בתוך ובין ארגונים
- מומלץ לשקול הצטרפות לפורומים של עמיתים מחוץ לארגון ומחוץ לקשר הטבעי.

טיפ: כדי שאנשים ירצו להשתתף בשיח, ודאו שיש נושא שאכן חשוב לדון בו.
כמו שמכנה אותם Shelley, הרי כל אלו: Conversations that Matter

 

שיקוף
שיקוף, בעולם של פרויקטים וידע משמעו הסתכלות מכוונת לפעילות הנעשית והערכתה באופן יותר מעמיק. שיקוף הוא חשוב כי הוא מביא אותנו להבנה טובה יותר של מה עשינו, מה אנו עושים ומה אנו מתכננים.
מוצע לנצל את רעיון השיקוף בשלוש רמות:
למידה רמה 1: וידוא שאנו מבצעים את העשייה נכון בהתאם למוגדר
למידה רמה 2: וידוא כי אנו עושים את הדברים הנכונים
למידה רמה 3: חשיפת דברים חדשים שנכון לעשות, עם מי ולשם מה.

 


חזרה

 

שפה

השפה בה אנו משתמשים בחיי היום יום רב משמעית.
גם מונחים שהוזכרו בהקשר של ספר זה, נוטים להיות מפורשים אחרת על ידי אנשים שונים, לעיתים גם באותם ארגונים.
דוגמאות בולטות: Capacity & Capability; Out Come & Output; Efficiency & Effectiveness; Strategy & Tactics; ועוד.
הדוגמאות מלמדות, כי גם כאשר ברור לנו שמדובר במונחים שונים (טקטיקה ואסטרטגיה), אנשים לא באמת מבינים את המשמעויות ואת הגבולות.

 

המלצות:
- הבהרת השפה
- הימנעות משימוש ממילים שיפוטיות, וזהירות בשימוש במילים שיתכן ובהקשר מסוים, בעלות משמעות אחרת, ובוודאי אם מדובר במשמעות בעייתית
לימוד חשיבות הנ"ל על בסיס סיפור מהעבר בארגון בו אי הבנה שכזו הובילה למקום פחות טוב
- שימוש במטפורות או סימבולים יכול להקל על ההבנה
- שימוש בהומור יכול להקל על העברת המסר

 

ובהקשר של דוגמאות המונחים לעיל: הם חשובים להצלחתנו הארגונית: אל תטאטאו מתחת לשטיח. צריך תוצרים וצריך תפוקות; יש לבחון מיומנויות אך גם הספק; יש לדאוג לאסטרטגיה וגם לטקטיקה וכו'. לימדו היטב דוגמאות אלו וראו איך מיישמים כל פעם גם וגם.

 


חזרה

 

קשרים

נושא השיח כבר הוזכר בפרק שיח לעיל, אך יש חשיבות לטיפול בנושא ברמה נוספת: ברמה התרבותית ארגונית.

המלצות:

  •  הבניית קשרים בים האנשים
  •  הבניית אמון בין האנשים
  • יצירת סביבה בה מותר לטעות
  • ראייה בעין יפה את השיח והבנת חשיבותו לארגון

 

ועם זאת.. שיחות ליד מתקן המים הם אינן האידיאל שמציג Shelley.
אל תשאירו הכל ליד המקרה- תכננו והבנו. שילוב סביבה אוהדת קשר ושיח מוגדר אפקטיביים הרבה יותר.

 


חזרה

 

התנהגויות

 

פרק זה של ההתנהגות, יש בו מרכיב מפתיע. לא ניתן להשפיע על כל ההתנהגויות של אנשים, בוודאי לא ניתן להשפיע על אופי האנשים, ועל התנהגות הנובעת מאופי זה.
במקום להתעלם מהאתגר, במקום לצמצם אותו, מציע Shelley פתרון אחר:

  • לדבר עם אנשים בשיחות מובנות ומאורגנות על התנהגויות והתנהגויות תומכות תרבות רצויה.
  • לתת לאנשים סביבה בטוחה דיה כדי שלא יחששו לטעות, ולכן יהיה פחות מתח ופחות התנהגות "שלילית". להרגיל את האנשים לשינוי המתמיד, שוב- כדרך להתמודדות עימו ולהורדת מתחים כאשר מגיע
  • לייצר תרבות שמאפשרת מגוון התנהגותי. אמנם אנו לא רוצים לעודד התנהגות נרגנית, אך מאידך, גם לא רוצים התנהלות אחידה של כולם.


מגוון האנשים על כל מה שכרוך בכך, יחד עם סביבה בטוחה הם הכר הפורה המאפשר יצירתיות, פריצת גבולות וצמיחה מיטביים.

 


חזרה

 

בעלי ענין

 

בעל עניין הוא כל פרט או קבוצה שמושפעים (לחיוב או לשלילה) מהפעילויות שלנו, או שיכול להשפיע על תכניותינו.
בעלי עניין קריטיים להצלחת כל פעילות, וחיבור (engagement)יזום שלהם לפרויקטים ייצר אחריות ותחושת בעלות שלהם עליו, ואי לכך יסייע מאד להגעה לתוצרים הרצויים.

 

הבסיס לשכנוע והשפעה על בעלי עניין כורך 3 היבטים: רגש, הגיון, ואמינות.

 

כלים לביצוע:

  • סיפורי הצלחה
  •  יישום מודל ה 5c: Communicate, Connect, Collaborate, Capitalize ושוב Communicate וחוזר חלילה
  • שינוי מתחיל במודעות והבנת ה"לשם מה"; ממשיך בהתמודדות עם התנגדויות ויצירת engagement; ממשיך לכלים מעשיים איך לבצע; ומסתייע בידיעה ועשייה
  • קהילות ידע וקבוצות חברתיות נחשבות סביבות אמינות וניתן דרכן, יחסית ביותר קלות, לחבר אנשים
  • וכפי שנאמר לעיל.. סביבה בטוחה גם לטעויות ושגיאות.

 


חזרה

 

הנהגה

 

הנהגה והובלה הם יותר מניהול נכון של פרויקט. אם ניהול מובנה ומתמקד בתוכניות, משאבים, ביצוע ובקרה, הרי שהובלה עוסקת באנשים ובהיבטים של אי ודאות. היא עוסקת בעתיד, בהשראה ובהשפעה.
כמובן שנדרש גם וגם (ניהול והובלה) ואחד אינו על חשבון האחר.

 

ולכן:
- משולש הזהב של תיחום, זמן ועלויות הינן יסוד להנהגה, אך בהחלט לא כל הסיפור
- המעבר להנהגה הוא בשיקוף וקידום העתיד, ולא רק התמקדות בהווה ובעבר
- על המנהיג לזכור כי הוא חי באזור של מורכבות ואי ודאות ולא כל דבר ניתן לפשט
- מומלץ לשוחח עם אנשים ולהגדיר איתם הצלחה; מפתח להצלחה זו
- מומלץ להיות מנטור או מאמן של אנשים כדי להכין את הדור הבא של מנהיגים :-)

 


חזרה

 

המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135