ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון מרץ 2013 - מהדורה מס' 162
גיליון מרץ 2013 - מהדורה מס' 162
גיליון:

1. עוד ועוד ארגונים מתחילים לבצע מיפוי צרכי ידע במתודולוגיה משולבת תקן 25006.

   לפרטים נוספים: david@kmrom.com

 

2. מזכירים לכל מי שטרם נרשם לכנס ניהול הידע השנתי של פורום ניהול הידע הישראלי,

   שיערך ב- 17.3.13  בשיתוף פעולה עם האוניברסיטה הפתוחה לבוא ולהירשם.  

 

3. קורס ניהול הידע מבית ROM מחזור 27 ייפתח ב- 25 באפריל 2013.

   למידע נוסף והרשמה- keren.harel@kmrom.com   

 

4. חברת ROM מזמינה אתכם להיות חברים שלנו בפייסבוק

    http://www.facebook.com/pages/ROM-Knowledgeware

    ולעקוב אחרינו גם בטוויטר

    http://twitter.com/kmrom

 

5. חברת ROM מאחלת לכל לקוחותיה פסח כשר ושמח.

נכתב ע"י ענת ביילסקי

"בינה עסקית משולבת" הינה שילוב דוחות ויכולות אנליטיות בתוך מערכות תפעוליות קיימות אשר משמשות את העובדים במהלך עבודתם השוטפת.
כלומר, BI מסוג זה משתלב בתוך העולם האופרטיבי ומסייע בקבלת החלטות טובה יותר בזמן אמת.


Embedded BI צריך להיות:
1. רלוונטי -  כך שיציג לא רק מידע היסטורי גנרי (לדוגמא, נתונים כלליים מ 12 החודשים

    האחרונים), אלא נתונים המאפשרים ניתוחים ומימדים מעמיקים יותר המלמדים על השפעת

    גורמים מסוימים על התוצאות.
2. להתקבל בזמן הנכון - שכן, ככל שהמידע יתקבל בשלב מאוחר יותר של ביצוע המשימה כך

    עשויה להתקבל תוצאה פחות טובה בביצוע המשימה.
3. מכוון פעולה - תכוון לדרך הפעילות הנחוצה וכן לעיתים, תציג בפני המשתמש דרכים חלופיות

    לפעולה.

היתרון המרכזי בשילוב יכולות BI במערכות קיימות, נעוץ בעובדה ששילוב זה מאפשר למשתמש לגשת לדוחות ולניתוחים מתוך המערכת התפעולית השוטפת ואינו מצריך מעבר למערכת אחרת לצורך ביצוע הניתוחים העסקיים.  ובכך למעשה, מפחית את מספר הפעולות הנדרשות לקבלת המידע ומעלה את הסיכוי לשימוש בדוחות הBI.
מצב זה גם מגביר את תחושת הביטחון של המשתמש ומסייע בעידוד קבלת החלטות המבוסס על ניתוח הנתונים.
ספקיות כלי ה BI המשולבים בתוך מערכות העבודה השוטפות, בדרך כלל  יוצרות ממשקים ידידותיים ואינטואיטיביים לעבודה. גם נקודה זו חשובה מאוד שכן, כלי ה BI המסורתיים נחשבים לכלים מאוד מורכבים לתפעול ומעוררים אצל המשתמשים רטייה משימוש.
יתרונות נוספים לשימוש ב  Embedded BI לפי דוח Aberdeen (בו נשאלו 420 ארגונים על ניסיונם בתחום ה BI  אשר מתוכם, 174 ארגונים יישומו Embedded BI) :
1. קל יותר להטמיע את הכלי בתוך המערכת בארגון
2. גמישות - ניתן לייצר יכולות אנליטיות מותאמות
3. קל יותר להטמיע אצל המשתמשים
4. מוסיפים ערך מוסף לתוכנות קיימות
5. מגשר בין ה"מידע" ל"פעולה"-   כלי זה מסייע למשתמשים להבין את ההקשר בין הנתונים

    העסקיים והתהליכים התפעוליים ומאפשר להם להגיב מהר יותר לאיומים המתהווים או

    הזדמנויות עסקיות.

לפי הדו"ח, המערכות בהם משלבים את ה BI הם:
• מערכות CRM – 65%
• מערכות ERP- 56%
• מערכות כספים וחשבונאות- 49%
• מערכות ניהול אספקה – 26%
• מערכות תפעוליות – 24%

 

ישנן 3 גישות לגבי יישום  Embedded BI בארגון:
1. רכישה מספק חיצוני - רכישת מערכת תפעולית הכוללת בתוכה יכולות BI.

    במקרה זה, ספק המערכת רוכש  כלי מספק כלי BI.
גישה זו מצריכה את הספק המפתח את המערכת לבחור בספק תשתית BI מתאים אשר יספק תשתית BI שתהיה קלה לשילוב ולהתאמה במערכת, תספק ממשק ידידותי למשתמש ותכלול בתוכה את הרמה הנדרשת של היכולות הפונקציונאליות מהכלי כאשר במידת הצורך יהיה ניתן להרחיבם.

 

2. פיתוח פנים ארגוני - מפתחים "בבית" פונקציונאליות BI למערכת תפעולית קיימת. גישה זו נראית כחסכונית יותר לזמן הקצר אך היא מצריכה מומחיות רבה של מחלקת ה IT בתחום וכן התחייבות ארוכת טווח  לתחזוקה ושיפור מתמיד של יכולות ה BI.

 

3. גישה "גם וגם" - רכישת כלי /תשתית ייעודית מספק חיצוני המאפשר את שילובו בתוך מערכת תפעולית כאשר התאמה והטמעה בפועל מבוצעת על ידי הIT בארגון.
גישה זו, מאפשרת לארגונים להסתמך על ספקי כלי ה BI לתחזוקה, תמיכה שוטפת ושיפור יכולות הBI, אך עדיין מצריכה תחזוקה של האינטגרציה . היות וגם המערכת התפעולית וגם יכולות הBI מתפתחות עם הזמן.
לפי דו"ח Aberdeen,  43% מתוך 174 הארגונים שיישמו את ה" Embedded BI"  נקטו בגישת ה "גם וגם" ואחוזים דומים פנו  לרכישת כלי מספק חיצוני.

לסיכום, ניתן לומר כי  Embedded BI  מגביר בארגון את השימוש בחשיבה אנליטית, ומפיץ את השימוש בכלים בקרב יותר ויותר בעלי תפקידים ותחומים בארגון, דבר הגורם לקבלת החלטות יותר מושכלת על בסיס הנתונים. על כל ארגון  ששוקל ליישם   Embedded BI  לבדוק מהי הדרך היעילה ביותר עבורו לקבלת המוצר המתאים לארגונו.

 

מקורות:


http://www.itbusinessedge.com/slideshows/show.aspx?c=95594
Embedded BI: Boosting Analytical Adoption and Engagement

http://smartdatacollective.com/yellowfin/78466/8-reasons-why-embedded-business-intelligence-beats-diy

https://blogs.oracle.com/applications/entry/what_is_embedded_bi
http://smartdatacollective.com/yellowfin/83141/benefits-embedded-business-intelligence

נכתב ע"י גבי בן ציון

בתכנון מערכת חדשה ועיצוב ממשק המשתמש, מושקעת (לרוב) מחשבה רבה במאפיינים שיביאו להצלחת הממשק, כגון תכנון המבנה, הגדרת ארכיטקטורת המידע ואופן הניווט, בחינת אילוצים טכנולוגיים, תעדוף המידע הרלוונטי למימוש היעדים העסקיים וכד', כמו כן מתבצע שימוש בכלי אבחון שונים כגון סקרי איתור צרכים, בדיקות שימושיות ועוד. אולם, מאחר והשקעה רבה כבר בוצעה בתכנון הממשק וכבר התקבלה החלטה מושכלת ובחירה בממשק המתאים, לעיתים אנו מוצאים את עצמנו נחים על זרי הדפנה מתוך קונספציה שבחרנו טוב, וכעת עלינו למנף היבטים אחרים של המערכת לאחר עלייתה לאוויר.

חשוב לזכור, תכנון טוב יוכל לצפות התנהגות משתמשים במידה טובה, אולם תכנון טוב ככל שיהיה אינו מדמה מצב אמת ואת התנהגות המשתמשים הלכה למעשה. לכן גם לאחר שהוטמע ממשק מסוים – עלינו לנצל את המשאבים עומדים לרשותנו לצורך הערכה מחודשת, תכנון, הטמעה והערכה מחדש – בהתאם להתאמה לצרכי המערכת.

ניתן לדמות ניהול אתר לטיפול במכונית, שעל מנת להבטיח פונקציונאליות מיטבית עלינו לנטר את מצב שמני המנוע, לוודא תקינות גלגלים, ולבצע טיפולים תקופתיים. בכלי רכב עומדים לשרותינו כלי אבחון כגון מדיד השמן ולוח המחוונים, כך גם באתרי WEB שונים עומדים לרשותי כלי סטטיסטיקה לאבחון וניטור תנועת המשתמשים באתר.

בפרויקטים רבים, עיקר המיקוד הינו בהקמת המערכת והעמדתה בצורה מהירה ואופטימאלית לארגון, ולעיתים בתהליך ההקמה נושא האנלטיקה מוזנח. ההכרה התחושה בחיסרון בסיס נתונים סטטיסטי עולה עם שלב ההטמעה וההערכה. עם זאת, למרבית הפלטפורמות ישנה יכולת סטטיסטית מובנית, ובמקרים רבים ניתן אף להוסיף כלים סטטיסטיים חיצוניים (כדוגמת Google Analytics או Cardiolig ל SharePoint וכד').

בניתוח נתונים פשוט של כמות הביקורים והצפיות באזורי האתר השונים (Visits / Views / Unique users) נוכל למצוא את האזורים ה "חמים" אל מול האזורים הפחות מושכים בעיני המשתמש, נוכל גם לשנות את מיקום והתכנים לאור שיקולים ארגוניים (מה ברצוני להבליט) או פונקציונאליים (אם מחפשים נושא מסוים – אולי עלינו להחצינו באופן שיקל על המשתמש). ניתן להשתמש במידע זה לאיתור "Winner Applications" וניצולם לגברת השימוש והטמעת האתר. ישנם כלי ניתוח מתקדמים בהם ניתן לעקוב אחר תנועות המשתמש על המסך, וכך למעשה לזהות את ה "Hot Spots" ולמנף אותם לצרכים הארגוניים
 * על ההבדל בין Visits, Views  ו Unique users ניתן למצוא הסבר בסוף המאמר

נתון נוסף הראוי להערכה הינו זמן השהות באתר (Averege Time on Site)  ממנו נוכל ללמוד האם מי שמגיע לאתר – מגיע כי הוא חייב (במידה והוא מוגדר כדף הבית) או בטעות (התוכן "נשמע" רלוונטי אך למעשה הקישור המפנה מטעה). במידה וזמן השהות אינו עולה על שניות בודדות – סביר להניח שהאתר הינו תחנת מעבר ולא היעד למשתמשים. אולם במידה וזמן השהות הינו דקה ואף יותר, סביר להניח שהמשתמש עיין בתוכן האתר והשתמש בתכניו.
* לעיתים זמן השהות בעת השקת אתר הינו גבוה בתחילה ולאחר מספר חודשים יורד באופן ניכר. ניתן לייחס זאת לירידה בשימוש באתר אולם מצד שני ייתכן והמשתמשים כבר למדו להכיר את האתר ולכן ה Time to Target יורד אופן משמעותי.

לעיתים ננטר גם את ה "Bounce Rate" או "Exit Rate", שמטרתן דומה מחד לזמן השהות ומאפשרת לנו להבחין במשתמשים "פיקטיביים" שעוברים דרך האתר. מנגד, דף שאחוז ה "Exit" שלו גבוה יכול להעיד על כך שהוא דף היעד ש המשתמש ולכן לאחר ביקור בו השיטוט באתר הופסק. כלי זה מאפשר לי להבחין מהם התכנים החשובים למשתמש באתר.

ה "Exit Rate" מאפשר להבחין מה חשוב למשתמש מתוך הקיים באתר, אך כידוע האתגר הגדול בניהול הידע – הוא זיהוי נושאים שאיננו יודעים, ובכללן אילו שאיננו יודעים שאנו לא יודעים אותם – כלומר מה המשתמשים מחפשים שלא קיים באתר. לכן, כלי סטטיסטי מעולה לצורך זה הוא ניתוח מילות החיפוש ותוצאות החיפוש. ניתן לזהות כמה חיפושים מוצלחים ולא מוצלחים היו, ניתן לזהות האם הכשל במציאה הינו בהיעדר המידע או בהיעדר הנגשה וטקסונומיה נכונה.
כאשר אוכל לזהות מה מצפים למצוא באתר אוכל לשפר את ממשק וחווית המשתמש בהגשמת ציפיותיו

נתונים נוספים היכולים לשפוך אור על חוויית המשתמש ושיפורים אפשריים במערכת:
Clicks to Target - בכמה דפים המשתמש עבר עד שמצא את היעד שלו
Input Devices – מאלו מכשירים \ מערכות הפעלה \ דפדפנים נכנסו לאתר,

  נתון המאפשר זיהוי והתאמת הממשק לקהלי יעד (כמו מכשיר סלולארי ספציפי, או דפדפן מוביל)
Growth Rate – האם האתר משמש ככר לשיקוף ידע או לשיתוף ידע? האם האתר גדל או נותר לא מעודכן?

 

לסיכום, חשוב לזכור כי סטטיסטיקה אינה משמשת להטמעה ולוידוא השימוש בלבד – אלא ניתוח סטטיסטי מושכל יכול לשמש ככלי לזיהוי התנהגות המשתמש ולהסקת מסקנות אופרטיביות לגבי חוויית המשתמש ושיפורים נדרשים בממשק המשתמש בהתאם. ואם בתכנון המערכת פנינו באופן ייזום למשתמשים בשאלה " מה הייתם רוצים לראות באתר" וכד' – עם עלייתו לאוויר ניתן לבדוק זאת תוך ביסוס על התנהגות ההמונים ולא על מחשבת הבודדים – מתכון בטוח יותר לממשק וחווית משתמש מוצלחים.

 

* ההבדל בין Visits, Views  ו Unique users:

  • צפיות (Views) – כל רענון וטעינה של דף \ פריט נחשבת כצפייה אחת.
  • ביקורים (Visits) – ביקור הינו מעבר של המשתמש בתוך האתר (מספר דפים) עד ליציאה \ סגירה של הדפדפן (Visit = 1Session). ביקור אחד לרוב יכיל מספר צפיות.
  • משתמשים ייחודיים (Unique users) – כל משתמש נספר רק פעם אחת – ללא קשר לכמות הביקורים והצפיות שביצע.


מקורות:


The UI Design Process
http://groups.csail.mit.edu/graphics/classes/6.893/F03/lectures/L2.pdf


3 Ways to Know When and How to Improve a Website [Infographic]
http://bx.businessweek.com/analytics---web-metrics/view?url=http%3A%2F%2Fwww.mattaboutbusiness.com%2F3-ways-to-know-when-and-how-to-improve-a-website-infographic%2F


?How do you measure if an interface change improved or reduced usability
http://stackoverflow.com/questions/156176/how-do-you-measure-if-an-interface-change-improved-or-reduced-usability

חודש מרץ, מביא עמו השנה את חג הפסח- חג האביב, חג מתן תורה ועבור הילדים, גם את חג הקושיות בדבר ארבעת הבנים הידועים: החכם, ה"רשע", התם וזה אינו יודע לשאול. 

תתפלאו, אבל ארבעת הבנים הללו  אינם נשארים תמיד בתוך ההגדה של פסח, ולעיתים לא נדירות ניתן לפגוש בהם גם בארגונים, ובפרויקטים של ניהול ידע בהם מעורבים מומחי תוכן מתחומים מקצועיים שונים.

מומחה התוכן הינו בעל תפקיד חיוני במערך ניהול הידע הארגוני: הוא אחראי על ניהולו ופיתוחו של איזור תוכן מוגדר ומתפקד גם כגורם מסייע לניהול הקהילה ולהטמעתה. כחלק מתפקידו אחראי מומחה התוכן על הגדרת קהל היעד של אזור התוכן, מיפוי הצרכים של אותו קהל יעד, אפיון האזור, הקמת גרעין תוכן ראשוני, איסוף קבוע של תכנים משתנים, אישור או סינון תכנים המתקבלים ממשתמשים, מענה לשאלות ומשובים ושווק תמידי של האזור ושל הקהילה.

באופן טבעי, כל מומחה תוכן מביא עמו לתפקיד את אופיו הייחודי ותפיסת העולם שלו. מאפיינים אלו, ישפיעו לעיתים קרובות על הדרך שבה יוביל את האזור שבאחריותו ועל ההחלטות שיקבל לגבי הנגשת התכנים והידע שבו. כיצד עשויות להשפיע תכונות הבנים שבהגדה" חכם, "רשע", תם וזה שאינו יודע לשאול" על אופן התנהלותו של פרויקט ניהול ידע? ננסה לבחון ולהבין את העניין בכתבה זו.

במחשבה ראשונה- כולנו שואפים לעבוד עם מומחי תוכן חכמים. כאלו שמביאים עימם לתפקיד סל אישי גדוש בידע, כושר ניתוח, תובנות, למידה מהירה ויכולת לבצע התאמות ושינויים בתכנים המנוהלים לטובתם של עובדי הארגון. מומחה תוכן חכם לרוב ישאל שאלות מעוררות מחשבה שיתרמו לפיתוח ידע חדש ולמידה בקרב הנשאל.

יחד עם זאת, עבודה עם מומחה התוכן החכם כרוכה במחיר עליו אין רבים חושבים מראש. המומחה מביא את חוכמתו לשאלה, וכתוצאה נשאר מקום מוגבל בלבד לחכמת הנשאל. כי הרי כשמולך אדם כל כך חכם- מה הסיכוי שתרגיש בטוח דייך להביע רעיונות נוספים על דעותיו? מה בדבר רעיונות סותרים? לדוגמא, חכם לרוב חושב ומתבטא מהר, דבר אשר מכתיב את מהירות התשובה אשר הנמען מרגיש מחויב לתת- בין אם מדובר במומחי תוכן שותפים ובין אם מדובר בקהל משתמשים מהם מבקשים משוב. בנוסף, העובדה שמומחה תוכן חכם הנו דעתן ובטוח בדעתו, עלול לגרום לתופעה של רציה חברתית בה הנמען מרגיש חובה להסכים עם דעותיו של מומחה התוכן, דבר אשר מגביל את הרעיונות החדשים שיכול להוסיף היה לדיון. 

מומחה תוכן "רשע" נשמע מרתיע... כפי שגולדה מאיר הייתה מגדירה אותו: "הוא אינו נחמד". כזה שאינו מרפה, ויודע לא רק לזהות את נקודות התורפה של כלי ניהול הידע אלא גם להציף אותן.

ברם, גם למומחה ה"רשע" יש ערך רב- העיסוק בשאלות הכואבות, מציף פעמים רבות אתגרים שאחרים חששו להתמודד איתם, ושהעלתם והטיפול בהם חיוני להצלחת הטמעת הכלי. לדוגמא, מומחה שישאל שאלות לגבי ערך המידע ומידת תרומתו להצלחת הארגון, עשוי להביא להחלפתו של הנ"ל במידע בעל ערך רב יותר, מקצועי יותר או מאורגן בצורה מותאמת יותר לצרכי המשתמש.

על פניו, ממומחה תוכן שמתואר כתם מצופה להיות נאיבי, לא מתוחכם, ואולי גם ילדותי. זה אולי נכון, אבל יחד עם זאת מומחה כזה עשוי להיות גם סקרן, כן ואמיתי, ושדבק בגרעין המשמעותי של הדברים ולא גולש לפרשנויות או תכנים שמרחיקים את המשתמש מן העיקר.

אולי יתרונו הגדול ביותר של מומחה תוכן תם הוא בשאלה שמאפיינת אותו: למה? כמו שנוהגים ילדים לעשות, הוא יחזור שוב ושוב על שאלת הבהרה זו, עד שיגיע לתשובה שעליה לא ניתן לשאול יותר. מוכר לכם? נכון. הרי זהו הבסיס המוכר של תהליך התחקיר- Root cause analysis, בו אנחנו מנסים, באמצעות חזרה על שאלת "הלמה",  להגיע להעמקה והבנה טובה יותר של גורמי השורש.

ואחרון חביב- מומחה התוכן שאינו יודע לשאול. נסו לדמיין מה קורה כאשר אתם יושבים בחדר עם מומחה שאינו מדבר. בהתחלה זה מביך, אבל לאחר זמן, אחרים מתחילים לדבר ולהביא את עצמם, צרכיהם, מחשבותיהם ותפיסותיהם. המומחה הזה, יוצר בשתיקתו מרחב חדש, וממקום זה לומדים עמיתיו ושותפיו לפרויקט לשאול את עצמם. 

כנגד ארבעה בנים דברה התורה, וכנגד (וגם בעד) ארבעה מומחי תוכן מדבר מאמר זה. כל אחד מהם עם מאפייניו, מניעיו, יתרונותיו וחסרונותיו. ואולי, הדבר החשוב שעלינו לזכור, הוא הצורך להתאים בין התכונה המאפיינת את מומחה התוכן ובין האזור שאותו הוא מוביל. מומחה ""רשע"" יכול להוביל למקומות טובים אזור שנתקע וזקוק לרענון ולשנוי, ומומחה "חכם" יכול קדם בידיעותיו המקצועיות אזורים שמובלים יותר על ידי בודדים ופחות על ידי קבוצה. מומחה תם עשוי לחדש ולרענן, ומומחה שאינו יודע לשאול- לקדם יצירת ידע חדש ולאפשר למידה וצמיחה של רעיונות.

 

ובכל מקרה, שיהיה לנו חג שמח!

 

מקורות:

 

מבוסס על הרצאתה של ענת מילנר- כהן: שאלות שיוצרות משמעות, מכנס איפ"א 2012.

בלוג: Web 2.0 Blog

בלוג שבו תוכלו לקבל מידע על Web 2.0, וכיצד ניתן להשתמש בו על מנת לנהל את הידע שלכם.


הקישור אינו פעיל- אתר web2weblog

כנסים בארץ

 

שם האירוע: הכנס השנתי של פורום ניהול הידע בישראל

מיקום האירוע: האוניברסיטה הפתוחה, רעננה

תאריכים: 17/03/13

פרטים נוספים והרשמה לחצו כאן.

 

שם האירוע: פורום KMI בנושא שיתוף ידע עם לקוחות

מיקום האירוע: מלון שרתון, תל - אביב

תאריכים: 11/4/13

פרטים נוספים והרשמה: אנשים ומחשבים- מול לירז 037330772

 

כנסים בעולם

 

שם האירוע: KM Middle East 2013

מיקום האירוע: Abu Dhabi, United Arab Emirates

תאריכים:  25 - 27 Mar 

פרטים נוספים לחצו כאן.

 

שם האירוע: KM Europe 2013

מיקום האירוע: Amsterdam, Netherlands

תאריכים:  24 - 25 Apr

פרטים נוספים לחצו כאן.

 

שם האירוע: APQC's Annual Knowledge Management Conference

מיקום האירוע: APQC and The Houstonian Hotel, Club & Spa

תאריכים:  May 2 – 3

פרטים נוספים לחצו כאן.

 

שם האירוע: KM Essentials 2013

מיקום האירוע: Lma, Peru

תאריכים: 09 - 10 May

פרטים נוספים לחצו כאן.

נכתב ע"י ד"ר מוריה לוי
הספר A Practical Guide to Risk Management  נכתב ע"י Thomas Coleman.  הספר נכתב בשנת 2011 ועוסק בתורת ניהול הסיכונים.
הספר מתמקד בניהול סיכונים פיננסיים, אך ניתן ללמוד ממנו רבות גם לתחומי הניהול הנוספים. עיבוד זה, אינו יורד לפרטי ונוסחאות ההיבטים הפיננסיים, אלא כולל תמצות כולל יותר, בכל הנוגע לניהול סיכונים בפרט, כפי שניתן ללמוד מתוך הספר.

להלן מפת הספר המתארת את תוכנו: 

      

 

הסיכום מומלץ לכל מי שעוסק בניהול סיכונים מכל סוג שהוא. הספר עצמו הינו ספר חובה לכל מי שעוסק בניהול סיכונים פיננסיים (ואינו פוחד מנוסחאות). יש בהחלט מה ללמוד, וכפי הנראה זהו הספר המקיף והמעמיק ביותר בנושא, נכון לשעת כתיבת שורות אלו.

מבוא: החיים באי ודאות  וניהול הסיכונים

אי ודאות
אנו חיים בעולם של אי ודאות. חלקו לא תלוי בנו, אך חלקו בידיעתנו וברצוננו.
יש שירימו גבה. הכיצד? מי רוצה סיכונים? ובכן...כפי הנראה כל מנהל רוצה ומוכן לחיות עם סיכונים.
ללא סיכונים, אין גם סיכויים; ככל שארגון יחליט שהוא מסתכן יותר, כך יש לו סיכוי להמריא גבוה יותר או לפחות מהר יותר.
לכן, ההחלטה הראשונה שעל המנהלים לקחת, הקשורה קשר ישיר לדרך בה מנוהלים הסיכונים, הינה מה רמת הסיכונים עימם מוכנים/רוצים לחיות בארגון. החלטה זו אינה חלק מניהול הסיכונים עצמם, והיא מגדירה, במידה מסוימת את אופי העסק, אך בהחלט השפעתה ניכרת על ניהול הסיכונים, והתלות הינה הדדית.
ניהול ההחלטה לגבי רמת הסיכון קרויה portfolio management, וכמו נושאים רבים אחרים, יש לקובעה ולא להיגרר אליה בלי משים.

 

ניהול סיכונים
סיכון הינו אפשרות שבה הרווח/הפסד שונים ממה שציפינו / הערכנו שיהיו.
* ניהול סיכונים אינו עוסק במזעור הסיכון, אם כי באופטימיזציה ואיזון בין סיכונים ורווחים אפשריים.

ניתן להגדיר את מהות תחום ניהול הסיכונים, דרך הגדרת מטרותיו:
1. זיהוי סיכונים "ידועים" לארגון (ברי איתור כתוצאה מלימוד ובחינה).
2. הסבר הסיכונים במינוחים שמאפשרים לראות אותם, להבין אותם ולהשוות אותם.
3. ניסיון לזהות ולגלות סיכונים נוספים, שאינם צפויים (למשל- כאלו שהארגון או המגזר לא

    נתקלו בהם).
ניהול סיכונים הינה אחריות של מנהלי הארגון, בכל אחת מהרמות הניהוליות השונות .
ניהול סיכונים הינו קריטי בכל ארגון, ובארגונים פיננסיים, יש להתייחס אליו כאל אחד מיכולות הליבה של הארגון.
יש לתת את הדעת על כך שאנחנו לא יכולים לנהל את ה"מזל". אולם ניתן להשפיע עליו, ועלינו (כתוצאה מהפוטנציאל שלו) על ידי עיסוק בשלושה נושאים:
• ניהול סיכונים: ניהול הכיוונים ורמת החשיפה לסיכונים;  התאמת דרך ניהול הארגון לרמת הסיכון

  שהחלטנו שאנו מוכנים/ רוצים לקחת.
• ניהול נזקים: הגנת הארגון מהתוצאות הצפויות, אם אכן יתממש אותו מזל רע בארגון.
• היוון הסיכויים: ניהול ההזדמנויות (המזל הטוב) וניצולן לטובת הארגון.

ניהול הסיכונים, אם כן, הינו חלק ממערך כולל המסייע לנו להתמודד בדברים שלא תלויים בנו ושלא נמצאים בשליטתנו.

חזרה

סוגי סיכונים

ניתן לבחון סיכונים בשתי רמות:
א. סיכונים כלל מערכתיים במשק / בעולם
ב. סיכונים ייחודיים הקשורים לארגון הספציפי בו אנו נמצאים
ספר זה, מתמקד בסוג השני מבין השניים, יש לזכור בכל ארגון, לדעת גם מה לא מנהלים...

 

בטווח הסיכונים הארגוניים, ישנם מספר סוגי סיכונים שנכון לנהל (בהתאם לאופי הארגון):
א. סיכונים פיננסיים (finance):
  • סיכוני שוק (market)
  • סיכוני אשראי (credit)
  • סיכוני נזילות (liquidity)
ב. סיכונים תפעוליים (operational)
סיכונים להפסד הנובעים מתהליכים, אנשים או מערכות לא מתאימים / שכשלו או מאירועים חיצוניים.
יש לציין, שניהול נכון של סיכונים תפעוליים, משפר את התהליכים ולא רק מונע מעידות, אם כי גם משפר ומייעל את הביצועים עצמם (רווח כפול).
 • [סיכוני ביצועים]
 • [סיכוני שרידות (מערכות)]
 • [סיכונים בטיחותיים]
ג. סיכוני ציות (Compliance)
 • [סיכונים אתיים]
 • סיכונים משפטיים
 • סיכונים רגולטורים
ד. סיכונים עסקיים
ה. סיכונים אסטרטגיים
ו. סיכוני תדמית
 • [מוניטין מקצועי]

הערה: הספר עוסק בעיקר בסיכונים פיננסיים ולכן רק מזכיר את הסיכונים האחרים בלי לפרטם.
משפחות הסיכונים הרשומים ב- [ ] נוספו ע"י מ.ל. ולא מפורטים בספר.

חזרה

מדידה

מדידה של סיכונים יכולה להיות כמותית ו/ או איכותנית.

בעולם הסיכונים הפיננסיים יש לעבוד עם כלים כמותיים, אולם ברור כי בעולמות תפעוליים

ואחרים, לא תמיד אפשר לבצע מדידה כמותית.

 

* הבסיס לכל מדידה הינו העבר: אסונות/ נזקים שהתממשו כבר בארגון, או במקומות אחרים

  שניתן להסיק מהם לארגון. עולם ניהול הסיכונים המערכתיים, כפי שכבר נכתב, אינו מתמקד

  בתופעות שלא קרו, ושלא ניתן לחזות, אלא דווקא בכאלו שכבר מוכרים לנו.

 

מהות המדידה הכמותית היא הבנת ביזור הרווח וההפסד (votality), והבנת עוצמתו בכל נקודה. הבנת הביזור לא מקטינה את ההפסד, אך מאפשרת לנו לנהל את אי הוודאות, ובכך לנהל את הסיכונים.

ללא כניסה לפרטי הנוסחאות השונות, יש להבין שרוב המדידות עוסקות במיקום ודרגה ושני הפרמטרים החשובים ביותר לצורך כך הינם הממוצע וסטיית התקן.

הביזור עצמו נלמד גם מה VaR שמהווה את ההפסד הסטטיסטי המרבי (לא ניתן לחזות את ההפסד האבסולוטי המרבי). מקרי הקצה הללו המהווים את ההפסד הסטטיסטי המרבי אינם כה פשוטים לחיזוי, שכן הם אכן המקרים החריגים, וברוב המקרים, פשוט יניחו התפלגות נורמאלית (פעמון) כדי להעריך את אלו.

 

הספר מתמקד במדידה הכמותית, ובעיקר במדידה של סיכונים פיננסיים, אך נותן שתי עצות חשובות:

א. במדידה כמותית: המדידה הכמותית נותנת תחושת ביטחון אך יש לה גבולות, ויש להכיר

    אותם ולהכיר בקיומם.

ב. במדידה איכותנית: כאשר לא ניתן למדוד היטב את הסיכונים (למשל, בסיכונים תפעוליים),

   מומלץ להשקיע פחות במדידה, ויותר להשקיע בניהול עצמו.

חזרה

ניתוח

רבים מתמקדים במדידת הסיכונים, אך לא תמיד זוכרים, כי מי שאמור לקבל החלטות על בסיס אלו הינו מנהל ולא מומחה לניהול סיכונים.

* כדי לקבל החלטות טובות יש לדעת לא רק את הסיכון ורמתו, אם כי גם:
א. להבין את מהות הסיכון.
ב. לדעת את מקורותיו.
ג. להבין כיצד השינוי בסיכונים משפיע על הפורטפוליו הכולל של הארגון.

 

אם צריך להגדיר את הנושא במשפט אחד בלבד- על הסיכון להיות כזה שהמנהל יוכל להסבירו במילותיו הוא בשניים עד שלושה משפטים ולא יותר.
הסבר שכזה, בדרך כלל מלמד על כל רמות הניתוח וההבנה שפורטו לעיל.

חזרה

דיווח

טבע האדם לא מותאם לניהול תופעות אקראיות. ואין ספק כי סיכונים הינם אקראיים.
יתר על כן, סיכונים אינם באמת קלים להבנה אינטואיטיבית.
דיווח אפקטיבי, אינטליגנטי ושימושי הינם אבן יסוד בכל מערך של ניהול סיכונים.

 

המלצה לתכולת דו"ח ניהול סיכונים כמותי יכול לכלול, לדוגמא:
א. ביזור הסיכונים מהסוגים השונים (המפורטים בפרק סוגי הסיכונים לעיל) ותרומתם לסיכון הכולל.
ב. שלושת התורמים המשמעותיים להפסדי קצה סטטיסטיים.
ג. שלושת התורמים המשמעותיים לרווחי קצה סטטיסטיים.
ד. הפורטפוליו המותאם לסיכונים.

חזרה

ניהול הסיכונים

ניהול הסיכונים הוא תפקידו של המנהל בארגון. יחידת ניהול הסיכונים, או כל פונקציה אחרת העוסקת בנושא, מטרתה לסייע בידי המנהל, ולתת בידיו כלים להחליט. על המנהל לקבל את ההחלטות, בין הטקטיות ובין האסטרטגיות, על בסיס הכלים שקיבל, מהמדידה, ניתוח ודיווח לעיל.
ניהול הסיכון כולל:
א. ניהול אנשים- תמרוץ ותגמול:
    מומלץ ע"י כותב הספר לנהל תמריצים ותגמולים לאנשים, כדרך להימנע מסיכונים.
    לא טריוויאלי, היות ולא תמיד ברורים האינטרסים של בעלי העניין השונים, שהתמרוץ/תגמול

    נועד לקדם את טובתם; לא טריוויאלי, אל מול האנשים, בעיתים קשות, כאשר הארגון בהפסד.
ב. ניהול תהליכים:
    ניהול תהליכים ונהלים תקינים, כדי להימנע מסיכונים;
    מומלץ לבנות תהליכים ונהלים שיקשו על האנשים לרמות.
ג. ניהול מערכות ונתונים:
   כדי לתמוך בניהול הסיכונים המדויק.
ד. מבנה ארגוני תומך:
    העמדת מבנה ארגוני תומך לניהול הסיכונים-
1) ועדת סיכונים עליונה- קובעת מדיניות ונהלים; אוכפת ביצוע נכון בפועל
2) ועדת בקרה- אחראית לדיוק הנתונים
3) יחידת ניהול סיכונים- גוף מקצועי למדידה, ניתוח ודיווח על סיכונים
4) מנהלים- אחראים לקבל החלטות הקשורות לסיכונים
ה. בקרת נזקים:
    מימוש אסטרטגיות לבקרת נזקים, בכדי למזער את האסון, אם וכאשר כן יגיע.

 

לסיכום: אמנות ניהול הסיכונים היא בניית ארגון ותהליכים קשיחים, ועם זאת גמישים דיים, לחזות את הבלתי צפוי, ולהמליץ כיצד ניתן להיערך כלפיו.
יש לזכור, שרוב המעידות נובעות מצירוף של נסיבות, וגם אם תהיה פרצה אחת, אם הארגון בנוי נכון ומנהל נכון את סיכוניו, הוא יוכל, ברוב המקרים, להינצל ולא למעוד, או לתחום את הפסדיו. יש תקווה!

חזרה

המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135