ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון פברואר 2012 - מהדורה מס' 149
גיליון פברואר 2012 - מהדורה מס' 149
גיליון:

1. בנק ספרד הכולל 110,000 עובדים החליט להעביר את כלל פלטפורמות ניהול הידע הפנימיות שלו (לשיפור אפקטיביות העובד ולשיפור השיתופיות) לסביבת Google Apps שהינה פלטפורמה של Google המנוהלת בענן אך מיועדת לצרכים פנים ארגוניים. מעריכים את האומץ וממשיכים לעקוב אם יש עוד ארגונים בכיוון. לפרטים- http://www.zdnet.com/blog/feeds/spanish-bank-bbva-migrates-110000-employees-to-google-apps/4502

2. שוק ה- Performance Monitor (ניטור ביצועים) הינו שוק ותיק של פעילות, ועם זאת, דשדש שנים רבות, אם בגלל חוסר הבנה מה בינו לבינה עסקית רגילה, ואם בגלל מורכבות ויוקר הפתרונות המוצעים. TDWI, במאמר שפרסמו, מצביעים על מגמה של שינוי ב- 2012: 1) יותר ספקים 2) יותר פתרונות בענן 3) יותר פתרונות ורטיקאליים (מוכווני צורך ומגזר) 4) ניטור הביצועים העסקי פיננסי אינו מתמקד רק בעלויות והשוואה פנימית, אלא השוואה של הארגון למתחריו. לפרטים נוספים- http://tdwi.org/Articles/2012/01/17/4-Performance-Management-Trends-2012.aspx?Page=1


3. כמידי שנה, אנו מוצפים בתחזיות ומגמות בתחילת השנה ובסיכומים בסופה. ועם זאת, תמיד נכון לקרוא וללמוד. שבע התחזיות הנצפות בשוק הבינה העסקית לשנה הקרובה כוללים: 1) תחרות בארגונים בין היחידות מי יזכה בשירותי BI 2) ביזור והעברת הכוח למשתמש 3) יותר נפח נתונים 4) BI בענן 5) התרבות ממשקים ל Outlook ולכלי שיתופיות 6) Open Source BI 7) המשך עבודה עם יותר מפלטפורמה אחת. ועל זה נאמר: נחכה ונראה...

נכתב ע"י מיכל צדקה

בשנים האחרונות עם התפוצצות המידע והידע גדלה החשיבות ויישום הBI  בארגונים כיתרון תחרותי.
נשאלות השאלות:
1.האם הBI  מיועד רק לארגונים גדולים והאם החזר על ההשקעה (ROI  ) בBI  משתלם רק לארגונים אלו?
2. מדוע ארגונים ועסקים קטנים לא יישמו את הטכנולוגיה ומדוע לרוב ניתן לראות כי הארגונים שכן מיישמים BI  הינם ארגונים גדולים?
 
ניקח לדוגמא עסק פרטי למוצרי תינוקות, בעבר העסק הסתמך על כך שאנשים שגרים בסמוך ירכשו אצלו מוצרים, בעל החנות אף הכיר את הלקוחות שרכשו את מוצריו לדורותיהם.
ההחלטות שבעל העסק קיבל היו על סמך ניסיון ובצורה אינטואיטיבית.
האם עסק פרטי היום/ בעתיד יוכל לשרוד ללא ניהול ידע ונתונים כפי שנהג בעבר?
שלא לדבר על להמשיך להצליח אל מול התחרות העסקית בתחום?

בתקופה בה אנו מוצפים במידע ברור כי היכולת לקבל החלטות מניתוח נתונים משולב ממאגרי מידע שונים כגון מידע תפעולי וניסיון העסק בעבר, מידע מרשתות חברתיות, מידע לגבי הנעשה אצל המתחרים וניהול מאגר לקוחות חשובה להצלחת העסק.

ניתן לראות כי ארגונים גדולים חזו את הצפת המידע ואכן יישמו ומיישמים את הטכנולוגיה לשם קבלת החלטות.
כשבוחנים מדוע רק בארגונים אלו, מבינים כי המשאבים שנדרשו למערכות BI- (שרתים ומעבדים חזקים, מומחיות אנשים, בנית מסדי נתונים בארגון וזמן) הינם משאבים עצומים שרק ארגון גדול יכל להרשות לעצמו בהסתכלות על החזר על ההשקעה בטווח הארוך.

חברות הטכנולוגיה בהסתכלות על השוק והמגמות הבינו:
1.קיים צורך ב BI  להצלחת עסק בעידן זה לכל הארגונים קטנים כגדולים.
2.ההחלטות והמידע משתנים בזמינות גבוהה וכי קבלת החלטות לא נעשית רק בישיבת הנהלה מול מחשבי החברה ע"י המנהלים, אלא גם בכל מקום ע"י עובדים רבים הזקוקים למידע זמין באמצעות טלפונים חכמים, טאבלטים ועוד..

ע"מ להצליח לשווק את הטכנולוגיה והפיתרון לעסקים נוספים החלו להציע פתרונות בינה עסקית בטכנולוגית ענן.
הלקוח לא נדרש יותר להשקעה בטכנולוגיה יקרה, ביישום ארוך ומורכב  או בצוות IT.
תמורת תשלום בעלויות נמוכות יחסית כל עסק קטן כגדול יכול להרשות לעצמו לרכוש את השירות וליהנות מקבלת החלטות מושכלות  ב real time.

 

נחזור לעסק הפרטי למוצרי תינוקות וניקח לדוגמא מקרה של לקוחה לקראת לידה שגרה באזור החנות:

בעידן ללא פתרון Bi בטכנולוגית ענן:

 

ככל אמא לעתיד היא מתייעצת עם חברותיה, גולשת באינטרנט, מחפשת במאגרי חיפוש והשוואה לרכישת מוצרי תינוקות (בה החנות לא מופיעה) רואה שמתפרסם קופון עם הנחה מאד אטרקטיבית לחבילת לידה ברשת מתחרה באזור.

נשאל את עצמנו: מה הסבירות כי אותה אם לעתיד תרכוש את חבילת לידה במקום אחר, האם בעל העסק מודע לקיומה של הלקוחה הפוטנציאלית? ואם מדובר במס' אמהות האם העסק ישרוד שלא לדבר על  להצליח?

 

בעידן בו עסק קטן יוכל להשתמש בפתרון בינה עסקית בטכנולוגית ענן:

 

בעל העסק נהנה מפתרון בינה עסקית של חברה טכנולוגית מסויימת.
פתרון הבינה העסקית של החברה מאפשר קבלת מידע בהתראות ושיקוף במחוונים למחשב של בעל העסק ולמכשיר הנייד החכם שלו.
בהתאם לצרכים של בעל העסק, אופי העסק והסביבה התחרותית הוגדרו ניתוחי המידע הרצויים
לבעל העסק, בשיתופו ע"י הספק בעת רכישת השירות.
בעל העסק מקבל תמונת מצב על חיפושים במאגרים לפי איזור ומופיע בתוצאות החיפוש בהתאם.
הוא מודע לפוטנציאל הלקוחות לקראת לידה באזורו ומקבל התראה מיידית על הקופון בעת פרסומו.
עם קבלת ההתראה בעל העסק נכנס למחוון של תמונת המלאי המשקפת את המצב בזמן אמת
ויודע מה המלאי שנדרש ולכמה זמן מספיק, כך שיכול לקבל החלטה עסקית ומהירה שתוכל להתמודד מול העסק המתחרה.

נשמע פשוט?
חשוב לציין שיישום BI בטכנולוגית ענן היא רק בראשיתה.
חברות הטכנולוגיה בפיתוח פיתרונות  BIבטכנולוגית ענן מתמודדות עם אתגרים לא פשוטים, כגון העברת נתונים בכמות עצומה ואבטחת המידע העסקי.
 
אך אין ספק שהפוטנציאל גדול וגם העסקים וגם הלקוחות יכולים להרוויח מכך.

 

מי מאיתנו לא אוהב עוגות ועוגיות או בכלל דברי מאפה טריים שהניחוחות שלהם, מרגע שיצאו מהתנור, רק מצמצמים את משך הזמן עד הביס הראשון.... אז נכון שזה נחמד וכיף לפנטז, אך היום לא נדבר על אפייה בתבניות, אלא על ניהול ידע בעזרת תבניות תוכן.
מה זאת תבנית? למה צריך תבניות לניהול תוכן? כיצד זה תורם? האם זה באמת מקל על חיינו? אילו תבניות פופולאריות כיום בניהול ידע?
על כל השאלות אילו, אנסה לענות במאמר זה.
כאשר אנו ניגשים למקור מידע אינפורמטיבי מכל סוג שהוא, ברוב המקרים אנו מגיעים עם שאלה (או מספר שאלות) ומחפשים תשובה נקודתית. בחלק מהמקרים הנושא פשוט ולאחר סריקה קצרה של הטקסט (תוכן) אנו מצליחים לאתר את האזור שיענה על שאלותינו. אך קיימים מקרים בהם הטקסט עמוס, ארוך, מייגע ולא מסודר ועל מנת למצוא תשובה לשאלה פשוטה, אנו מוצאים את עצמנו קוראים אותו מתחילתו ועד סופו ואם המזל לא "מאיר פנים", אז התשובה גם נמצאת בשורות האחרונות (חוק מרפי).
שאלות לקוראים (אין צורך להחזיר תשובות ):
1. כאשר אתם פותחים עיתון (רגיל או סופ"ש), האם אתם יודעים בדיוק היכן בדיוק למצוא את מדור הספורט/ המתכון השבועי/ מדור הרכילות? כמה זמן זה לקח?
2. בקריאת כתבה באינטרנט- כמה שניות "בזבזתם" במציאת אזור הטוקבקים?
3. בבחינת מוצר חדש בסופר, אחרי שהבנתם כמה הוא עולה (וחשכו עיניכם) ואתם רוצים לבחון את המרכיבים שלו ולפחות להתנחם בעובדה שהוא "בריא" יותר, היכן אתם מחפשים את המידע?
האם מוכרים לכם המצבים הנ"ל (מקווה מאוד שכן)?
כאשר חקוקה אצלנו תבנית מסוימת של מידע, אנו ניגשים אליה בצורה ידידותית יותר והיא מאפשרת לנו למצוא את המידע הנדרש בצורה נוחה ומהירה יותר ואין ספק שהיא מקלה על חיינו.
אז נכון שלא מעט אנו טוענים כי להישאר באותה תבנית כל החיים, לא יקדם אותנו לשום מקום וצריך "לפרוץ גבולות" וכדומה, אך ישנם מקרים (לא מעטים) כי תבניות מקדמות אותנו ותורמות להתנהלות היומיומית שלנו.
בניהול ידע אינפורמטיבי, השימוש בתבניות תוכן מאפשר למשתמש זמינות, יכולת התמצאות ונגישות גבוהה, המקצרת את משך הזמן אותו הוא משקיע בחיפוש המידע ותורמת ליעילות ואפקטיביות גבוהה בפעולותיו.
אז איך בדיוק תבניות מייעלות את עבודתנו ?
דוגמאות:

  • נציג שירות- אחת הדוגמאות הקלאסיות לעובד שנמצא תחת לחץ של זמן ומוצף בעשרות שאלות במהלך המשמרת ועל כולם הוא צריך לענות באופן מדויק ומקצועי. הנציג עובד מול מערכת ניהול ידע פנימית, בה הוא עורך חיפוש למציאת תשובות בהתאם לשאלות שנשאל ע"י הלקוח. תארו לעצמכם כי בכל שיחה היה עליו לשבת ולקרוא טקסט שלם וארוך עד למציאת התשובה?! (לא בטוח שהלקוח היה נשאר זמן רב כל כך על הקו).
    אך במידה ונציג היה יודע כי הוא נכנס לפריט מידע, בו הוא כבר מכיר את התבנית, תוך מספר שניות של רפרוף הוא היה מוצא את האזור עם התשובה שחיפש (לדוגמא: מחירים, שעות פעילות וכדומה). אין צורך להסביר את ההשלכות של שירות מהיר ואיכותי ללקוח.
  • עורכי תוכן- תבנית מייעלת את העבודה, אך לא רק של מחפש/ מקבל הידע, אלא גם של מזין הידע במערכת. כאשר עורכי תוכן מעוניינים לעלות פריט מידע חדש למערכת וכמובן שהם מנסים תמיד לחשוב על מקבל הידע ולהקל על החיפוש שלו, הכנסת המידע ע"פ תבנית ידועה וקבועה מראש, מאפשרת להם לבצע זאת במהירות (שיבוץ מידע באזורים קבועים וידועים מראש) והן להתאים את התוכן בצורה נוחה, לשימוש של מקבל הידע ולכוון אותו למידע הרלוונטי והנחוץ בהתאם.


אילו סוגי תבניות פופולאריות בעולם ניהול הידע ?

  • טקסט- תבנית המכילה גלילה של טקסט ארוך, המחולק למקטעים/תתי כותרת שמרמזות על התוכן ששוכן תחתן (ניתן לדמות זאת לצורה של פסקאות), דבר המאפשר לעין לאתר כותרת המרמזת על נושא המכוון לתשובה שאנו מחפשים. בראש עמוד הטקסט, ניתן להוסיף קישורים פנימיים, לתתי הכותרות ולאפשר לקורא לבצע סינון ענייני, במקום רפרוף מעלה ומטה על כל המלל
  • לשוניות- תבנית המציגה מספר לשוניות המסודרות מימין לשמאל (בהתאם לשפה), בעלות שם/כותרת המרמזת על התוכן שחבוי תחת כל לשונית, דבר המאפשר לקורא (בניגוד ל"תבנית טקסט") לבצע סריקה של העין מצד לצד ולא מלמעלה למטה, למציאת הנושא הרצוי. (תבנית זאת נקראת גם תבנית חוצצים או טאבים)
  • פלוסים- תבנית בה מוצגים מספר פלוסים (סגורים), בהם רשום נושא המרמז על התוכן המוסתר בתוכם ומאפשר לקורא לבצע סינון מהיר בעין לנושא אותו הוא מחפש, לפתוח את הפלוס הרצוי ולסרוק את התוכן הפנימי והממוקד
  • תסריטי שיחה- בתבנית זו מוצגות בפני הקורא מספר אפשרויות/מצבים שונים, שבעת בחירה באפשרות הרצויה, מתקבלת התשובה או המשכיות לשלב הבא, בהתאם לבחירה (צומת החלטה). פתרון זה הינו סוג של תבנית ייחודית, שנותנת מענה למצבים ספציפיים וממוקדים, אך מוגבלת בהיקף האפשרויות שתכיל בתוכה. תרשים זרימה
    שימו לב! חשוב מאוד לבצע חשיבה נכונה ושקולה, בטרם קביעה ובחירה של איזו תבנית נשבץ בכל סיטואציה, על מנת להפוך את הטקסט ליעיל (על התאמת תבניות, נרחיב במאמר אחר...)

לסיכום, היצמדות לתבניות תוכן בניהול ידע מאפשרת לקורא/ מחפש הידע, יכולת התמצאות ומציאת אינפורמציה במהירות ובקלות, מה שמייעל את אופן העבודה שלו (הן בעבודה המקצועית והן בחיים הפרטיים). בנוסף, מזין התוכן, יכול להוסיף בקלות ובמהירות פרטי תוכן חדשים שיהיו אפקטיביים לקורא. תבניות אומנם אפשר לגוון ולשנות, אך במידה והן מעודכנות בצורה אחידה וגורפת (ולאחר שהתרגלנו אליהן מחדש) צורת העבודה שלנו תמשיך להיות אפקטיבית ומהירה יותר.
זכרו: בעולם ניהול הידע, כאשר אנו מוצפים בהרבה מאוד מידע מידי דקה/ שעה/ יום, מעט זה לפעמים הרבה. כלים לחסכון בזמן, למיקוד וסינון ענייני ומקצועי, חשובים ויקרים ביותר ואילו תבניות התוכן, נכללות בארסנל זה.

 

 

מחקר קנדי חדש מסביר למה ארגונים לא מצליחים לשתף ידע...רמז- לא מספיק לשדרג מערכות טכנולוגיות

להרחבה לחצו כאן

פורטל שדן בניהול ידע לטובת עולם התוכן של הבריאות. כדאי לכל מי שעוסק בבריאות, ולא רק...

לצפייה לחצו כאן

 

כנסים בארץ

 

שם האירוע: מיקרוסופט מארחת - MS-Project & SharePoint Love Story
תאריכים:
  06/02/2012
פרטים נוספים : https://msevents.microsoft.com/CUI/EventDetail.aspx?EventID=1032503826&Culture=he-IL


שם האירוע:  הכנס השנתי של פורום ניהול הידע
תאריכים:  22/03/2012
לפרטים נוספים: yamit@kmrom.com
להרשמה: https://www.israeltoremet.org/Custom/knowledgeil/cart

 

 

 

נכתב ע"י ד"ר מוריה לוי

הספר Undercover User Experience Design: Learn how to do great UX work with tiny budgets, no time and limited support נכתב בשנת 2011  ע"י Cennydd Bowles  ו- James Box. לא מדובר בספר ניהולי, אם כי בספר מקצועי בתחום חוויית משתמש. אם אפשר לסכם אותו במשפט אחד, הרי שמדובר בספר מעשי הדן בדרכים מעשיות ולא יקרות, ליצירת חוויית משתמש חיובית באתרי WEB (פנימיים וחיצוניים).

כפי שהמושג אל-כנס, מטרתו לתאר כנס הממומש בדרך שונה לחלוטין מתפיסת הכנסים הסטנדרטית (של הרצאות המלוות במצגות), הרי שכאן מתוארת פעילות אל-עיצוב, לעיצוב חוויית משתמש, ללא הרוח, הצלצולים, והאיכות הבלתי מתפשרת של אנשי ה- UX והגרפיקה המוכרים מפרויקטים רבים.

יתר על כן, חוויית המשתמש מתייחסת למימדיו השונים של פתרון לחוויית משתמש, לרבות ארכיטקטורת מידע, תוכן, עיצוב גרפי, הנגשה ועיצוב האינטראקציה עם המשתמש.

אך מעבר לכך, הספר מתייחס להיבטים השונים בהגדרת פתרון שכזה עם בעלי העני, ובהתמודדות עם שותפים שונים בארגון, שאינם תמיד רואים את חוויית המשתמש באופן טבעי עין בעין עם המומחים בנושא.

ניתן ללמוד מהספר הרבה על חוויית משתמש, אך לא פחות, על הרצת תהליכים בתוך ארגון חי, ולא כישות עצמאית.

 

הספר מומלץ, גם לעוסקים בחוויית משתמש, אך גם לאנשי ניהול ידע, בינה עסקית, ובכלל לבעלי תפקידים התומכים את העשייה הארגונית (במיוחד הפרק האחרון...). הסיכום מציג רק ראשי פרקים- וכדאי לקרוא את הספר באופן מלא.

קריאה מהנה.

תפיסת העבודה

אנשי ה- UX נתפסים אצל רבים מאיתנו כאמנים, המגיעים לארגון, מציעים עיצוב, שעיקרו פעמים רבות גרפי בעיקרו, משאירים אותנו פעורי פה, ומסתלקים מהבמה.

הספר מציע גישה שונה. פעמים רבות, הארגון אינו מכיר בחשיבות נושא חוויית המשתמש. הדברים חמורים פי כמה, כאשר האתר, בין החיצוני ובין הפנימי כבר קיימים, אך לא משרתים דיים את חוויית המשתמש.

הארגון אינו מכיר בצורך לחוויית משתמש, ולכן לא ירצה על פי רוב, להשקיע זמן וכסף בעיצוב זה.

נדרש חינוך הדרגתי; נדרש שינוי בתפיסות, שיש לבצע, פעמים רבות ללא תקציב כלל, או תקציב משמעותי, ובוודאי ללא רעש וצלצולים.

על רקע אלו נכתב הספר ומציע כיצד לבצע את הדברים, וכיצד, תוך שכך, לחנך את האנשים בארגון להכרה בחשיבותה של חוויית המשתמש.

חזרה

ניתוח מצב קיים

 ניתוח מצב קיים מתחיל בזיהוי בעיה. אגב, גם אם יש בעיה (פחות עושים שימוש בחומרי האחרים; פחות רכישות באתר וכו') לא תמיד מבין הארגון שמדובר בבעיה ששורשיה הנם חוויית משתמש. הדברים כרוכים זה בזה, ובדרך כלל, חוויית משתמש טובה תומכת את השיתוף והשימוש, אולם רק במקרי קיצון, היא הסיבה היחידה להם, ולכן זיהוי הבעיה אינו תמיד קל. זיהוי הבעיה מתחיל ממחקר, המורכב ממספר שלבים:

א.       ניתוח פנים ארגוני

איסוף מידע. ראיונות של בעלי העניין לגבי חמישה נושאים:

1)       רקע- הארגון; דוגמא לשאלה- איך הארגון רוצה להיתפס

2)       האתר; דוגמא לשאלה- מה פחות מוצלח ומה יותר מוצלח באתר הקיים

3)       פרופיל המשתמשים; דוגמא לשאלה- האם הנכנסים הם קהל היעד החשוב לחברה?

4)       בעל העניין ותפקידו;  דוגמא לשאלה- את מי נכון עוד לראיין?

5)       הפרויקט שבמסגרתו מתבצע גם שיפור החוויה למשתמש. דוגמא לשאלה- איזו בעיה יפתור הפרויקט.

ניתוח תרבותי של הארגון בהקשר הפרויקט.  סימני אזהרה שיש לשים לב אליהם בפרויקטים חדשים:

1)       חוסר עניין בעיצוב / עיצוב כעניין של מותרות.

2)       פרות מקודשות באתר, כנובע מתנועה רבה. גם אם צריך לשפרם, הארגון יתנגד.

3)       ציפיות גבוהות מידי.

4)       בעיות של כוח ארגוני ותהליכי קבלת החלטות.

5)       איטיות תהליכים ושמרנות המונעת גמישות.

6)       תוכן רב [במקרים כאלו, מומלץ להקדים ולהתחיל לעבוד על התוכן גם לפני העיצוב].

ב.       ניתוח חיצוני- מחקר משתמשים

מחקר משתמשים עוסק בהתנהגות. מה מניע אנשים, איך הם פועלים ולמה יעשו שימוש באתר. נושאים שיש לקבל לגביהם החלטה לקביעת אופי המחקר-

1)       אסטרטגיה- האם לקבל רשות למחקר או לעבוד בשקט (undercover).

2)       קהל יעד- מי האנשים מולם יבוצע המחקר- לקוחות קיימים, משפחה וחברים, מתנדבים או אנשים בתשלום.

3)       שיטת המחקר- תצפית, ראיון, קבוצות מיקוד, סקרים, משובים, מחקרי צד שלישי.

הספר מזכיר שיטה הנקראת תשאול בהקשר- המשלבת תצפית (מדויק) עם ראיון (רציונאל)

 

תוצאות המחקר:

            הספר מציף סוגיה מעניינת. האם נכון להציג את תוצאות המחקר לבעלי העניין בפרויקט?

לכאורה, נראה שכן, ובכך לתקשר את הנושא ולקבל הסכמה.

אולם, כותבי הספר מציעים לשקול עבודה שקטה; שימוש בתוצאות המחקר לשיפור, וחזרה לבעלי העניין, רק אחרי שניתן להדגים להם כיצד נראה כבר פתרון המוצע על בסיס המחקר.

 

טיפים למה מומלץ לכלול בדוח המחקר (אם נכתב):

  • תמצית מנהלים
  •  פרק על משתמשים טיפוסיים והתנהלותם
  • פרק על תרחישים – פתרון בעיות באמצעות האתר; התנהלות באתר
  • מידע כמותי (למרות שברור שהדוח עיקרו איכותני)
  • מידע חזותי וסיפורים

חזרה

פיתוח רעיונות

להלן מספר טיפים לפיתוח טוב של רעיונות:

הכלל הראשון, ואולי החשוב ביותר לפיתוח רעיונות הנו- פיתוח רעיונות רב ורב-גוני ככל שאפשר; רק לאחר מכן סינון, צמצום ובחירה.

  • שרבוט על נייר. מסייע להבהרת המחשבה; מסייע לתקשור לאנשים אחרים.
    הוספת רושם ע"י הצללת האובייקטים בשרבוטים / הוספת תלת מימד (כחובבנים, לא כציירים).
    השקעת זמן ומאמץ דווקא באותיות המוצגות בסקיצות.
  • חשיבה משותפת. מומחים אמנם נוטים לחשוב לבד ולבוא עם רעיונות מוכנים, אך כדאי להקשיב לבעלי העניין ולשמוע מהם גם את רעיונותיהם. יש שכל ב"שכל הקולקטיבי". הדרך המומלצת ליישום- סדנה המוקדשת לנושא.
    בספר יש רשימה מפורטת של תרגילים וכלים נוספים להרצת סדנאות שכאלו.
  • לאחר ואפילו תוך פיתוח הרעיונות, מומלץ לחשוף את שנלמד. דרך יפה לעשות זאת הנה ע"י לוח מודעות (עדיף פיזי) התלוי בחדרו של המעצב וכולל את כל הסקיצות ותוצרי החשיבה. אנשים אוהבים להציץ...
  • גיבוש עקרונות עיצוב על בסיס הרעיונות שהועלו, תוך שימוש בביטויים קצרים. עדיף לא להרבות (שבעה עקרונות זה בהחלט מספק).

חזרה

מימוש

 כשמדברים על מימוש- חושבים תוצרים. השם "תוצר" הנו שם מטעה, לדעת הכותבים, שכן אין עדיין מדובר בסוף המסע, אם כי בעצירה בדרך, שעיקרה תיעוד העיצוב ושיתופו עם בעלי העניין.

גם אם הגישה המוצעת ע"י הכותבים קיצונית משהו, עדיין, רוח הדברים ברורה, שאכן ניתן לבצע שינויים (מ.ל.)

            ישנם מספר סוגי תוצרים אפשריים. על המעצב לשקול איזה שילוב תוצרים להכין:

א.       מפת אתר Site Map

מבנה האתר. דפי האתר מסודרים באופן היררכי המלמד כיצד המידע מאורגן, וכנובע מכך, כיצד משתמשים ינווטו באתר. כלי היכול לסייע בתיעוד- www.jjg.net/ia/visvocab

ב.       תרשים זרימה של המשתמש User Flow

תרשים זרימה להמחשת הצעדים הנדרשים על ידי משתמש להשלמת משימה.

מתאים מאד כאמצעי להסבר לוגיקה מורכבת, אך מיותר במשימות פשוטות.

ג.        תזרים Wireflow

הצגה גרפית של הצעדים שעושה משתמש, והמעברים בין הפעולות.

שימושי במיוחד כאשר התנהגות הממשק אינה טריויאלית ומחייבת המחשה.

ניתן למצוא דוגמאות רבות לתזרימים באינטרנט.

ד.       סיפור הדרך Storyboard

תרשימים הכוללים מכל מסך את עיקרי הפעולות וסיפור הסבר לכל תרשים.

שימושי כאשר הממשק קשה לתקשור תוך שימוש במפת אתר ותרשים זרימה בלבד.

דוגמא לתבניות חינם: www.konigi.com/tools/omnigraffle-ux-template

ה.      מסגרת תזרים Wireframe

תיאור גרפי של ממשק ללא צבע וללא תמונות. כולל מבניות והגדרות תכולה, לרבות גם פעולות ופקדים, התנהגות, metadata והסברים.

ו.         תרשים תיאור דף Page Description Diagram (PDD)

תיאור מצאי של כל מרכיב במבנה האתר המרכיבים מאורגנים לקבוצות לפי חשיבותם.

ז.        אב-טיפוס Prototype

מודל מופשט המתאר את פונקציונאליות האתר.

אבי-טיפוס מצטיינים להצגת פתרונות היות ומשאירים מקום מזערי לדמיון ומקלים על הרואים אותם להבין ולהרגיש את חוויית המשתמש בפרט ותפיסת הפתרון של האתר בכלל.

כמובן אין צורך להשתמש בכל התוצרים לכל פרוייקט, ויש לשקול לגופו היכן נכון לפרט ולהרבות, והיכן חבל על הזמן והמשאבים, ורוצים להשאיר מקום ליותר גמישות, תוך הפחתה בתוצרים.
הספר מפנה לכתובות אתרים רבים הכוללים כלים ברמות שונות להכנת התוצרים. המלצות:

1) הסתייעות בספריות באינטרנט הכוללות תבניות מוכנות
2) הכרת HTML ו- CSS

3) תעדוף והתעמקות לדפי המפתח, לכל השאר- החלטה תוך כדי תנועה

4) שימוש בתוכן אמיתי לצורך הדגמה

חזרה

עידון ושיפור

ראשית, יש להכיר בחשיבותה של האיטרציה.

הכותבים תולים את הצורך באיטרציה, הן במשתמשים והן בבעלי העניין. לא תמיד ניתן לבחון את האתר בתנאי מעבדה, באופן מספק, ולכן טבעי שיהיה צורך בעידון ושיפור, גם לאחר העלייה לאוויר.

 

בדיקות מול משתמשים

בעבר, בדיקות שימושיות היו עניין יקר, וכללו תצפיות במעבדות יקרות. היום, אין כך פני הדברים, וניתן לבדוק את האתר לצורך שיפורו גם באמצעים פשוטים ביותר.

בעת תכנון הבדיקות לצורך שיפור, יש לקבל מספר החלטות:

·         הסתייעות במשתמשים בתשלום, או במשתמשים אקראיים (שהינם יותר ייצוגיים).

·         כמות הבדיקות הנדרשת.

·         דרך התיעוד, תוך כדי הבדיקות.

מספר טיפים לבדיקות:

·         יש לקחת בחשבון את זמן בבדיקות, כדי שיהיה מספיק זמן לבצע תיקונים.

·         לפני מפגשי בדיקה- התנסות עצמית של המעצב ברגע האחרון לוידוא תקינות

·         שימוש במחשב נייד קבוע לצורך הבדיקות.

·         הכנת תכנית גיבוי אם האתר נופל בזמן הבדיקות.

·         נכונות לגמישות להתמודדות עם הפתעות לא מתוכננות.

הערה: במידה ואין אפשרות למפגשי פנים אל פנים, ניתן לבצע בדיקות מרוחקות, כאשר יש עדיפות לשימוש בתוכנות השתלטות על מחשב, ורק אם אין ברירה, או יש כמויות גדולות, ביצוע בדיקות אישי ע"י המשתמש ותיעוד שלו עצמו את הממצאים. כמובן, ניתן להיעזר גם בתוכנות ייעודיות אוטומטיות לבדיקות.;

 

בדיקות מול בעלי עניין

            יש להשקיע זמן בהבנת מה שאומרים בעלי העניין ותרגומו לפעולות בונות. למשל, הערה שאתר נראה בסיסי או ילדותי, מלמדת שיש לשתף את המעיר בפרטים נוספים בכל דף, וכן בדפים נוספים. הערה שהאתר לא מרגיש "כמונו", מלמדת שיש לבחון את תפיסתו של בעל העניין מול סט ערכים (מסורתיות, מותרות,  פמיניזם ועוד).

 

ישנם מכשולים רבים שיכולים "להפיל" מעצב לא זהיר. אלו כוללים בין היתר לקיחת הערות באופן אישי, מיקוד בפתרונות ולא בצרכים, עודף משובים ועוד.

 

וכאמור- אחרי העלייה לאוויר יש להמשיך ולבצע תיקונים, כתוצאה ממשובים, כתוצאה מניתוח סטטיסטי של התנהגות, שינויים באתר ועוד.

חזרה

עבודה עם שותפים בארגון

עבודה עם אנשים, לעולם אינה טריוויאלית. פרק זה שמעניין ולא רק בהקשר של עיצוב, מלמדת באופן רגיש, כיצד לראות כל שותף באור אחר, ולנהוג בהתאם. כמובן, שמדובר בהכללה, אך עדיין ניתן ללמוד הרבה מדרך ההסתכלות ודרך ההתנהלות המומלצת כנובע מכך.

 

·         מפתחים

מפתחים עובדים באקלים המעריך יעילות והם מעריכים על כן, אחרים הנוהגים בהתאם. הם אוהבים הגיון ומצפים ממך לדעת לנמק את הצעותיך.

המלצות:

o        שילוב המפתחים באופן מוקדם בתהליך.

o        להיות מוכנים להתפשר על חלק מהעקרונות (שמורכבים למימוש), אך לדעת גם מתי להתעקש.

o        היערכות מראש גם למקרי שגיאה וגיבוש המלצות לעיצוב גם לאלו.

o        לימוד HTML ו CSS. עוזר להבין את המגבלות; עוזר לשוחח עם המפתחים.

·         מעצבים גרפיים

מעצבים גרפיים הפוכים ממפתחים. הם מתמקדים  הם מתמקדים מכל היבטי החוויה במראה הגרפי.

המלצות:

o        יש לקחת זמן ללמוד להכיר את השפה והתפיסה של המעצבים הגרפיים כדי שייקל לתקשר איתם.

o        לקחת תפקיד כמתווכים: מעצבים גרפיים מתעלמים מגבולות ומציעים לעיתים פתרונות פחות ריאליים. מומחה חוויית המשתמש יכול לשמש כמתווך אפקטיבי המתרגם את הרעיונות שלהם לפסים מעשיים.

·         מומחי תוכן

לא תמיד הארגון מבין כי מומחיות תוכן היא יותר מסתם יכולת כתיבה. מומחי התוכן חיים באקלים זה. בנוסף, הם שונאים כפילויות ואוהבים דיוק.

המלצות:

o        עבודה משותפת איתם על שיפור תהליכים. לימוד מהם על אופי התכנים, ותכנון בהתאם.

o        הסתייעות בהם להכרת תוכנת ניהול התוכן, אם קיימת (CMS)

·         הנהלה בכירה

מנהלים בכירים הם בראש וראשונה עסוקים, וזמנם הנו משאב יקר ביותר.

המלצות:

o        מיקוד בהצפת הדברים החשובים ביותר, ובאלו בלבד. זמנם יקר, בפועל, וגם בעיניהם.

o        דיבור במונחים עסקיים ובתועלות עסקיות.

הספר ממשיך ומפרט גם את הקשר עם מנהלי מוצרים, אנשי שיווק ומומחי חיפוש. כאמור- פרק קריטי בספר מעשי.

חזרה

המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135