ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון יוני 2001 - מהדורה מס' 21
גיליון יוני 2001 - מהדורה מס' 21
גיליון:

הבנקים האירופאים משקיעים במערכות המקשרות אנשים לאנשים ואנשים לידע. הידע הנכון בזמן הנכון הוא עניין חיוני ביותר כשמדובר בבנקים. אולם ניהול ידע עדיין בחיתוליו כשמדובר בבנקים ורק 20% מהבנקים במערב אירופה אכן מנהלים ידע.

לפי התחזיות מצב זה עומד להשתנות וההוצאות הצפויות על מערכות לניהול ידעבסקטור הבנקאות באירופהיעמדו על 155.4 מליון דולר בשנה זו ויגיעו עד ל - 511.4 מיליון דולר בשנת 2004.

תקציבים אלו יושקעו לא רק בטכנולוגיה אלא גם בהסרת התנגדויות תרבותיות וארגוניות.

הצעד הראשון באסטרטגית הטמעת ניהול ידע בבנקים יהיה ניתוח דרישות עבור פתרונות ניהול ידע בתחום הבנקאות כולל פתרונות הטמעה והדרכה מתאימים.


לפני כחודש Metagroup פרסמו תחזית לפיה מכירות ניהול הידע בישראל יעמדו על 670 מליון דולר בשנת 2004. ואוו !!


קהילות ידע, המוכרים גם בשם קהילות מומחים או Communities of Practice , הנן קבוצות של אנשים להם ידע משותף. על פי רוב, הכוונה לקבוצה רוחבית של אנשים בארגון, שאינם יושבים תחת אותה שייכות ארגונית, אלא פזורים במקומות שונים ולעיתים אפילו בתפקידים שונים.

הצורך בניהול קהילות, נובע מהרצון לשתף ידע. אותם אנשים חולקים נושא משותף, אך הידע מפוזר ביניהם. לעיתים, הוא נלמד מחדש ע"י כל אחד, תוך השקעת זמן וכסף ארגוני. פעמים אחרות, לצערנו, היעדר שיתוף הידע, גורר ביצוע שגיאות, במקומות בהם חסר. הצורך בשיתוף ידע ברור. השיתוף מאפשר Re-Use (על ציר הזמן) ומאפשר Multi-Use (על ציר האנשים), אך יותר מכן, יוצר Smart Use - כר להחלפת דעות, שיקול דעת משותף. מכאן, מביא ליצירת ידע חדש- New Use ולמינוף הצמיחה.

ניהול הקהילות בעידן הטכנולוגי הנו קל לעין ארוך, לעומת זמנים עברו. הטכנולוגיה תומכת ומשלימה את המפגשים המתנהלים פנים אל פנים. המפגשים האנושיים יכולים להתכנס אחת לתקופה. אולם, בדרך כלל, פגישות אלו אינן מספקות ליצירת קהילה "חיה ונושמת": היעדר העבודה במקום פיזי משותף אחד ותחת קורת גג ארגונית אחידה יכולה ליצור חלל. הטכנולוגיה, מטרתה לסייע במילוי חלל זה, ע"י יצירת אמצעים משלימים לשיחה ולמפגש. זאת, ע"י קירוב האנשים, על בסיס יצירת אמצעי תקשורת ביניהם והעברת מידע וידע נוחים עבורם.

קהילת ידע וירטואלית יכולה להבנות על פלטפורמות רבות, הבולטת ביניהן-  הפורטל הארגוני.

להלן מספר מרכיבים טכנולוגיים היכולים  להוות תשתיתי לקהילת ידע  וירטואלית:

1)     שיתוף מסמכים: Shared Documents. מסמכים משותפים בנושאים מגוונים הרלוונטיים לקהילה.

2)     שאלות נפוצות: FAQ. שאלות חוזרות באופן תכוף, בליווי המענה עליהן.

3)     חדשות: Banner News.

4)     יומן מפגשים: תאריכון מפגשים של הקהילה. לגבי פגישות עתידיות- תזכורת והעלאת מודעות; לגבי פגישות שהיו בעבר- כולל תיעוד של המפגשים. יעיל ע"מ לאפשר לחברי הקהילה להתעדכן בתוכן פגישות שלא נכחו בהם או במידה והצטרפו לקהילה לאחרונה ורוצים להתעדכן בעבר.

5)     פרופיל חברי הקהילה: דפים אישיים של כל חברי הקהילה + אפשרות התקשרות. מאפשר ללמוד על כל אחד מחברי הקהילה ולהתקשר בינם לבין עצמם באמצעות ה- Email.

6)     משוב: פניה למנהל הקהילה.

7)     חדש בקהילה: Items חדשים. מאפשר לכל אחד לקבל מידע על פריטים חדשים שנוספו לקהילה  ושטרם צפה בהם.

8)     Bulliten Board : לוח מודעות.

9)     קבוצות דיון: Discussion Group. כלי המאפשר לכל אחד מחברי הקהילה להציג שאלה ולהפנות אותה לקהילה. יעיל כאשר יש שאלות שלא ידוע מי מחברי הקהילה יודע את התשובה או איפה ניתן למצוא את התשובה. רכיב קריטי !!!

10)Instant Messaging (דוגמת ה –   ICQ). מאפשר לדעת מי מחברי הקהילה מחובר ויכול לסייע בפתרון בעייה באופן מיידי. יעיל כאשר יש צורך בפתרון מיידי תוך כדי עבודה; יעיל גם לצורך שיחות ועידה.

11)Chat – מאפשר להכנס לחדרי דיון שונים. השיחה מתבצעת און ליין ולא כמו בפורומים  שבהם הדיון יכול להמשך מספר שעות או ימים.

12)שאלון / סקר – מאפשר עריכת סקרים ושאלונים בין חברי הקהילה למשל  ע"מ לדעת איזה נושאים מעניינים אותם וכד'.

לא תמיד יעשה שימוש בכל האמצעים ולכל קהילה או ארגון יש לבחור את הכלים והאמצעים המתאימים לו בהתאם לתהליכי העבודה בהם הם מורגלים לעבוד, בהתאם לצרכיהם הספציפיים וכמובן, בהתאם לטכנולוגיות שכבר קיימו תו/או זמינות בארגון.

האינטרנט, המשמש כתשתית למידע ארגוני, אמור להגדיל באופן דרמטי את פרודוקטיביות העובדים בחברה. מציאות לצערינו אינה כזו. המציאות היא שלרוב האינטראנט שרוי בבלאגן גדול, עובדים מבזבזים זמן מופרז בנסיון למצוא פתרונות לבעיותיהם. רשימת הבעיות עוד ארוכה, אך נתמקד בחיובי.

להלן מס' כללי עשה ואל תעשה מומלצים ע"מ לאפשר לאינטראנט להשיג את המטרה לה נועד – הגדלת הפרודוקטיביות של העובדים:

עשה:

i    השקיעו באפיון תכנים. הבא אותו לרמה איכותית אשר תגביר את הפרודוקטיביות.

i    קבעו סטנדרטים חזקים ורוחביים לעיצוב דפי האיטרנט ותתי האתרים. אחידות מבנית בקרב מחלקות שונות בחברה, הנה תנאי לבניה יעילה כמו גם לשימוש יעיל.

i    ארגון האתר (או תת האתר) חשובים, לעיתים לא פחות מהתכנים. מינימום קליקים למטרה.

i    תכננו עם הפנים ללקוח. יותר מדי אתרים בנויים מנקודת מבט של מה יש לבונים להציע, לאו דווקא, מה רוצה העובד לקבל.

i    השקיעו במנוע חיפוש שיקל על הניווט ומציאת הידע הדרוש ביתר קלות.

i    עבדו לעומק, לא לרוחב. עבדו מול קבוצות מוגדרות. לכל קבוצה שכזו מצאו את ה- Killing Application שלה.

אל תעשה:

i    אל תאפשרו למחלקות להתפרע עם עיצובים שונים ומסורבלים.

i    אל תכניסו פרסומות באינטראנט – מה  שיוסיף להכנסה יואפל ע"י איבוד פרודוקטיביות.

פורטל ניהול ידע לאנשי מקצוע העוסקים בתחוםחוקרים ומספקי פתרונות.

ניתן להרשם כחבר בחינםאפשר להציע חדשות בנושא ניהול ידע באופן עצמאיניתן לנווט בין נושאים רלוונטיים לפי הצורך. בנוסף האתר מציע הפניות לאתרים נוספים ע"פ קטגוריות שונות כגון פורומיםאירועיםמצגותמאמריםספריםטכנולוגיה ועוד. ניתן להציע הפנייה לאתר משלכם. ניתן לראות מי החברים באתר כולל כתובת האי מייל שלהם ואתר הבית שלהם. ואפילו אפשר לבחור את צבע הרקע של דף הבית ואייקון שלכם. מומלץ בחום!

צפיה מהנה!


כנסים קורסים ויתר פורומים בארץ ובעולם.


אונטולוגיה, על פי המילון- חקר ההוויה. אונטולוגיה של ארגון- מפת הקשרים בין המילים המדוברות בארגון:  כלומר, עולם המינוחים והקשרים ביניהם.
המילים עצמן, הלא הן הז'רגון המקצועי ארגוני- מכונות טקסונומיה.
האונטולוגיה הנה קישור של כל המילים לקבוצות. קבוצות אלו מייצגות מאפיינים וערכים ואת הקשרים בין קבוצות אלו.

 

לדוגמא: "הבנק הציע פק"מ חודשי כחלופה לרכישת מניות, הלה גם ללקוחות פרטיים וגם ללקוחות עסקיים".
הטקסונומיה: פק"מ חודשי, מניות, לקוח פרטי, לקוח עסקי.
האונטולוגיה: מניות ופק"מ חודשי נקשרות בקבוצת "אפיק חיסכון", פרטי ועסקי נקשרות בקבוצת "סוג לקוח".
איך מסייעת האונטולוגיה לניהול הידע?
א. הקמת עצי הניווט (עצי הידע) מבוססים על האונטולוגיה
ב. קביעת מאפייני חיפוש הממקדים את החיפוש מבוססים על אונטולוגיה
ג. מילוני מונחים ומפות מומחים ארגוניות מבוססים על אונטולוגיה

למידע נוסף ניתן לעיין ב:
http://www.cmswire.com/cms/knowledge-management/what-is-an-ontology-and-why-we-need-them-001479.php

"There is much pleasure to be gained from useless knowledge."

-- Bertrand Russell

To be conscious that you are ignorant is a great step to knowledge.

-- Sir Benjamin Disraeli


המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135