ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון פברואר 2000 - מהדורה מס' 5
גיליון פברואר 2000 - מהדורה מס' 5
גיליון:

Jeff Papows , נשיא Lotus, דיבר בכנס Lotusphere 2000 שהתקיים לאחרונה על ניהול ידע:

"We now work in a world where more and more workers are looking to collaborate anytime and anywhere," said Lotus President and CEO Jeff Papows. "They're asking for mobile access not only to personal data, such as their e-mail and electronic calendars, but also to the ideas and expertise of colleagues and associates. Along with our 20,000 business partners and 56 million users, we are driving a cycle of innovation, testing and progress in knowledge management, distributed learning and collaboration that will lead us to a point where their wishes become reality for knowledge workers around the world"

 אנשים מחפשים לא רק איך לשלוח Email

  ולשתף יומנים, אלא איך לשתף ידע של רעיונות והתמחויות.

  Lotus לוקחת על עצמה כמשימה להוביל את ניהול הידע למימוש חלומותיהם של עובדי הידע.

 לוואי וירבו מתחרים על הבכורה. קנאת סופרים תרבה חוכמה.

ובשולי החדשות: חברת MeansBusiness  הכריזה על השקעה משותפת עם

 Knowledge Universe (איגוד חברות העוסקות ב- KM) של 11,000,000$ לייסוד

המאגר הגדול בעולם לקונספטים עסקיים. ההשקעות המובטחות לאחר Y2K מתחילות להגיע..

ההצפה בניהול מידע

Just as fat has replaced starvation as the nation's number one dietary concern, information overload has replaced scarcity as an important new emotional, society and political problem.

-David Shenk

Surviving the Information Glut

אנחנו נמצאים היום במצב של הרבה מאד מידע. במקרים רבים ניתן לדבר על עודף מידע המתנייד ב"צנורות הארגון". ועם זאת, עדיין השימוש במידע רחוק מלהיות מיטבי.

עולם ה- Data Warehouse מנסה להתמודד עם בעיה זו, תוך העמדת אמצעים לניפוי, עיבוד והצגת הנתונים כמידע למנהלים.

בפיתחו של עידן בו אנו מתחילים לנהל ידע, ובאופן ממוחשב, שומה עלינו להיזהר מליפול לאותה מלכודת. עודף ידע הנו מסוכן עוד יותר לארגון, שכן הנתונים המהווים מקור למידע לפחות מסייעים לניהול השוטף של העסק, גם אם לא עושים בהם שימוש חכם. אך למה ישמש ידע שנצבר וקשה להתמצא בו ולדעת מתי ובאילו נסיבות לעשות בו שימוש?

הבנת עומק הבעיה הנה חצי דרך לפתרון. אם נחרוט על דרכנו "ניהול ידע ממוקד" ונשאל את עצמנו בכל שלב:

  •                   לאיזו מטרה ארגונית מסייע ניהול הידע המסוים?

  •                   עד כמה הוא מסייע?

  •                  כמה עולה ניהול הידע?

  •                    האם באמת עושים בידע המנוהל שימוש, וכמה?

           

אם נשאל את עצמנו את כל השאלות האלו, וננהל את הידע רק אם התשובות משביעות רצון, אזי (בתקווה) נצליח להימנע מ "בעיות ההשמנה" של המידע.

והפעם על זיכרון ארגוני.

זיכרון ארגוני הנה ההבנה של הארגונים, זו הגלויה וזו הסמויה, לגבי אנשים, תהליכים ומוצרים הקשורים לארגון. ארגונים, כמו הפרט, זוכרים את העבר, כולל תהליכים ושיטות עבודה ברות קיימא, יחד עם דפוסי התנהגות, החלטות, מסורת וערכי הארגון.

זיכרון הנו חשוב באופן אסטרטגי, ומסייע להימנע מטעויות ו/או להמציא את הגלגל מחדש. עם זאת, הוא יכול להפוך לרועץ, אם קיומו מגביל ומאט את הארגון מביצוע שינויים וקבלת החלטות המנוגדים לזיכרון הארגוני הקיים הנובעים מהיותנו בסביבה דינמית ומתעדכנת.

ניהול ידע אפשרי וישים בתחומים רבים. ועם זאת, יש תחומים בהם נחיצות ניהול הידע מחד והתועלת הצומחת מאידך גבוהים במיוחד.

תחום שכזה הנו ה- Call Center ובני דודיו שירות לקוחות ו- Help Desk.

נבחן  נושא זה לעומקו:

כשלב ראשון בכל פרוייקט ניהול ידע, אנחנו בוחנים את רמת הידע

הנדרשת לעובדים המבצעים את המשימה. אנו משווים בין אנשים

שונים המבצעים את אותו התפקיד ובודקים האם יש ביניהם פערים

בביצוע התפקיד, ועד כמה ניתן לייחס פערים אלו לידע פורמלי הנרכש בקורסים, לאופיים השונה ולתנאי הסביבה. פערים שאינם נעוצים באלה, הנה פערי ניסיון, פערי ידע לא פורמלי.

ב- Call Center ייקל לראות, שהפער הנובע מניסיון הנו רב. אנו רואים כמה ביצועי העובדים משתפרים ככל שחולף הזמן בו הם שוהים בתפקיד.

בהמשך נבחן את נחיצות ניהול הידע. עצם קיומו של הידע, אינו תנאי מספק לניהולו.

לצורך כך נסתכל על יעדיו של ה- Call Center: מקסימום תשובות הנענות בקו ראשון ואינן מופנות לקו אחורי, במינימום זמן. כל זאת באדיבות לשביעות רצון הלקוח.

נחיצות ניהול הידע, ברורה בהקשרים אלו. ניהול הידע יכול לסייע הן בכך שעובדי ה- Call Center  יענו על יותר תשובות, שכן מאגר ידע רחב יעמוד לרשותם, והן שהמענה יהיה מהיר יותר, כי יעמדו לרשותם כלי עזר (מאגר ידע) המסייע במציאת התשובה הנכונה מהר יותר.

התחלופה הגבוהה של העובדים, ברוב המקומות, מגבירה אף היא נחיצות ניהול הידע.

אך כדי לנהל ידע, בסביבה לחוצה כל כך מחויבת להיעשות באופן חכם:

הידע חייב להגיע לעובדים בעת שהם נדרשים לה. אין להם זמן באמצע שיחה לקפוץ למאגר אינטרנט המכיל את כל התשובות בעולם. יש להביא את הידע באופן ממוקד, בזמן הנכון.

הדרך לעשות זאת אינה קשה; עובד ה- Call Center נמצא בסביבה ממוחשבת, ואף נעזר ביישום מחשב (CRM למיניהם) כדי לרשום את פרטי המצלצל ופרטי התקלה או שאלה. קל ואפשרי להגדיר איזה סוגי פריטי ידע אנו מבקשים להציף לשימושו לכל סוג תקלה או שאלה. יש לבנות זאת באופן חכם, כך שמצד אחד התשובות תהיינה ממוקדות, אך מאידך שכל תשובה תתאים ליותר ממקרה אחד, בכדי לא להקטין את כמות ההשקעה הנדרשת לתחזוקת המאגר. לא נרחיב בנושא התחזוקה, אך גם כאן, ניתן לנצל את השוטף כאמצעי לעדכון המאגר והרחבתו.

קצרה כאן היריעה, אך ניתן לקבל פרטים נוספים בפניה לכתובת העיתון: 2know@knowledgeware.co.il

תאריכים

מקום

נושא

פרטים

 28/2/00

London

The 2nd Annual Knowledge Management & Organizational Learning

http://www.linkageinc.com/kmol2000uk/

בארץ:

תאריכים

מקום

נושא

פרטים

 8/2/00  15:00

המרכז לארץ ישראל יפה

קפה ידע- דניה סיבוס

ארגון והרשמה: ד"ר עדנה פשר ושות'

 

לקבלת מידע על כנסים מאוחרים יותר (לאחר המועדים לעיל) ניתן לפנות לעורך העיתון

המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135