ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון ספטמבר 2012 - מהדורה מס' 156
גיליון ספטמבר 2012 - מהדורה מס' 156
גיליון:

1. אנו שמחים לבשר על רכישת מערכת ראשונה לניהול ידע במוקד שירות לקוחות, פרי פיתוחה

    של חברת רום. המערכת נרכשה על ידי עיריית רמת גן.

    לפרטים נוספים על המערכת:

    http://www.kmrom.com/Site/SitePages/ViewPage.aspx?P=515 

 

2. חברת רום הגישה עד עתה ארבע בקשות להתעדה לתקן ניהול הידע.

    נשמח לשמוע על עוד ארגונים שבכוונתם לעבור התעדה.   


3. קורס ניהול הידע מבית ROM מחזור 25 ייפתח ב- 17 באוקטובר.

    למידע נוסף והרשמה- keren.harel@kmrom.com


4. חברת ROM מזמינה אתכם להיות חברים שלנו בפייסבוק

    http://www.facebook.com/pages/ROM-Knowledgeware

    ולעקוב אחרינו גם בטוויטר

    http://twitter.com/kmrom


5. חברת ROM מאחלת לכולכם שנה טובה ומתוקה.

נכתב ע"י חגי כלב, אלה אנטס
תיאוריית הצרכים של מאסלו מניחה כי קיימים צרכים אוניברסאליים המשותפים לכל בני האדם, והמניעים אותם.
במאמר זה נתייחס לפרויקט ניהול הידע בארגונים על בסיס פירמידת הצרכים של מאסלו ככלי המאפשר לארגון הסתכלות פנימה ומיפוי מדרג ניהול הידע אצלו.
לשם כך נשאיל את חמשת הצרכים של מאסלו וניישם אותם על צרכי המערך לניהול הידע:

אלו מהמדרגים הנ"ל מתקיימים בארגונך? האם קיים גוף ידע? האם ברשות הארגון תשתיות מתאימות לניהול הידע? האם הידע נגיש למשתמש? האם קיימת הנהלה המעודדת שיתוף בידע ?האם ניהול הידע הינו חלק מהתרבות? האם אתם זוכים להכרה? ופסגת השאיפות: האם ניהול הידע הינו אכן גורם מרכזי להצלחת הארגון ומינופו?

מאסלו לא חלם כי תורתו תושלך על תחום ניהול הידע, שאפילו לא היה קיים כאשר חי. אין ספק שזו גם חלק מגדולתו של המודל.

שתפו אותנו במערך ניהול הידע בארגונכם ובמדרג בו אתם נמצאים. נשמח לשמוע ולהתעדכן.

מקורות:

http://he.wikipedia.org

https://sites.google.com

נכתב ע"י מילה פבלוק
ארגונים משקיעים משאבים בתחום הבינה העסקית,אך למרות הפוטנציאל העצום שיכול לשפר את קבלת ההחלטות והשגת יעדים עסקיים,נראה שרק מעטים מצליחים להפיק את הערך המוסף מהמידע והנתונים שמערכות BI  מספקות להם.
בכתבה זו אגע בשני עקרונות היכולים לסייע בהפקת יותר ערך מפתרונות ה BI.

 


עקרון התוכן:
תיאור המצב: אנו מתפתים להציג כל נתון שאפשר.
העיקרון המוצע: פחות זה יותר.
1. חשוב מאוד להגדיר את המדדים אשר יסייעו לנו לנהל את הצוות/פעילות בצורה הטובה יותר.
   ייתכן ותחשבו שזה טריוויאלי, אך בדיוק מהסיבה הזו רבים מאיתנו לא משקיעים בכך מספיק

   מחשבה.
   יש להחליט אילו מדדים הם החשובים והמשפיעים על קבלת ההחלטות,והיכן באמת הם

   יכולים לשפר את ההתנהלות העתידית.
2. עלינו להחליט מה נכון לנהל ולדעת לגבי מדדים אלו:
    א. יש להגדיר מה חשוב יותר להבנה מתוך הנתונים: המגמה או הערך המדויק?
    ב. יש לקבוע האם חשוב לראות את השינוי אל מול העבר או אל מול היעד.
    ג. יש לנתח האם נדרש מידע מקובץ/ממוין או דווקא נתונים פרטניים הם המשמעותיים בכדי
       לתת את הסקירה הטובה ביותר על המצב.
אלו יקבעו את הנתונים שנכון וחשוב ביותר להציג.

 

עקרון ההנגשה:
תיאור מצב: לרוב, כאשר מדובר ביצירת דוחות  BI  אנו מדברים על טבלאות וגרפים מורכבים ועמוסים במידע. המשתמש אשר אמור לקרוא את הנתונים ולקבל החלטות, עלול ללכת לאיבוד,לבזבז זמן רב בפענוח ולעיתים לפספס את מה שחשוב שיידע.

חלקם הגדול של כלי ה- BI מפתים אותנו להשתמש ביישומי עיצוב ואנימציה למיניהם, אשר משפרים את נראות המצגות/הדוחות אך מסיחים את דעת הקורא. 
העיקרון המוצע: הנגשה מוכוונת פשטות.
כמו בעולם ניהול הידע, גם בבינה עסקית, נושא התצוגה והנגשת המידע בצורה נכונה, הינן גורם קריטי להצלחה הרצויה במשימה, במיוחד כאשר מדובר במידע מורכב.

 

ברגע שנבין כיצד הנתונים עשויים לשמש אותנו, נהיה במצב אידיאלי לתכנן את תצוגת המדדים בצורה נכונה וברורה ככל הניתן.
להלן שתי דוגמאות לגרפים הנפוצים ביותר לשימוש  :
תרשימי קו/בר הם התרשימים הטובים והמקובלים ביותר להציג את רוב סוגי הנתונים: תרשימי קו טובים יותר להצגת המגמות לאורך זמן, תרשימי בר מתאימים יותר להשוואות בין הקטגוריות.

 

 

להרחבה בנושא התרשימים לחץ כאן.

לסכם את הנאמר במשפט אחד: מעט ופשוט הם שיוצרים את הערך המוסף;
חשוב מאוד לנתח ולתכנן היטב את הנתונים ואת תצוגת הדו"חות, ואותם להציג בצורה פשוטה ונוחה לעין.

 

מקורות:

http://www.computerworld.com

טיפ: Harmon.ie
נכתב ע"י אלעד פירן

הכירו את Harmon.ie


Harmon.ie הינו מוצר משלים לתוכנת הOutlook, עם ממשק לסביבת SharePoint,
המקשר בצורה חלקה ופונקציונאלית בין הOutlook לSharePoint.

 

מהו Harmon.ie ?

Harmon.ie הוא מוצר משלים לתוכנת הדואר האלקטרוני Outlook, המאפשר שיתוף
מסמכים ועריכתם, על ידי מתן גישה קלה ויכולות מלאות באתר ה SharePoint
לכל משתמש מתוך תיבת הדואר האלקטרוני שלו.

 

Harmon.ie משלב אינטראקציות חברתיות \ ארגוניות תוך שיתוף פעולה על גבי מסמכים.
הוא מאפשר יצירת סביבת עבודה על גבי המסמך, שיתוף המסמך בין עובדים ופרסומו
באתר ה SharePoint בקלות.

 

לדוגמה: כאשר משתפים מסמך, אין עוד צורך להתקשר או לשלוח מייל לעמיתים בכדי לראות אם יש להם הערות \ שינויים לגביו. בעזרתHarmon.ie  המשתמש מקבל הודעה מיידית לגבי שינויים אלה, ויכול לראות מיידית מי ערכו שינויים במסמך ואילו שינויים נעשו, וכל זאת ישירות מתוך חלון הדואר האלקטרוני.

מיתרונותיו של Harmon.ie:

  • מקדם את הטמעת השימוש בSharePoint בארגון.
  • מגביר את יעילות העובד, מרכז את כל הפעילות של העובד במקום מרכזי אחד – בתוך תיבת הדואר האלקטרוני שלו.
  • מגביר את השיתוף והשקיפות בין עובדים על גבי המסמך עצמו.
  • מצמצם נפחי תעבורה במייל על ידי שליחת קישורים במקום את המסמכים עצמם.
  • מסייע לאבטחת מידע ומונע דליפת מידע.

 

טיפים שימושיים ל  Harmon.ie:

  • ניתן לנהל רשימות "מועדפים favorites" שונות על ידי Harmon.ie – רשימת עובדים, רשימת ספריות SharePoint ואפילו מסמכים בודדים – ולקבל התראות על פעולות ושינויים שבוצעו עבור כל אחת מרשימות אלו
  • ניתן לראות, עבור כל מסמך בSharePoint – מיהו העובד האחרון שערך \ עדכן את המסמך, ומתי בוצעה הפעולה האחרונה על גבי המסמך.
  • ניתן לראות עדכונים שוטפים, הן לגבי מסמכים והן לגבי עובדים, בStream בדף הבית של Harmon.ie. הStream מתנהג בדומה לWall המוכר, הקיים ברשתות חברתיות.
  • ניתן להעלות אימיילים מהOutlook  ישירות לSharePoint ולשתף אותם שם, זאת בעזרת פונקצית ה"גרירה ושחרור Drag & Drop".
  • לHarmon.ie ממשק לכלי הבקרה והמדידה של SharePoint, וכוללת את האפשרות להציג דוחות ביצועים מסוגים שונים.

עוד חשוב לדעת:

  • Harmon.ie הינה client-side application – כלומר, אינה דורשת התקנה נפרדת על גבי השרת הארגוני, אלא משתמשת בתשתית הSharePoint הקיימת בארגון.
  • Harmon.ie תומכת ומתממשקת לשירותים מתקדמים שונים: ה- SharePoint,Office 365 ו-Office Web Apps.
  • יחידת הIT הארגונית יכולה להגדיר הרשאות למשתמשי Harmon.ie התואמות את ההרשאות של משתמשים אלו ב SharePoint.

 

מקורות:

http://harmon.ie

נכתב ע"י לירון ריגל

ניהול ידע, אותו כולנו מכירים, הינו תהליך המתמקד בניהול הידע מנקודת מבט חברתית-ארגונית.
ניהול ידע אישי, לעומתו, מתמקד בתהליך הקשור בפרט- בניהול הידע של העובד הבודד וצרכיו מנקודת מבט אינדיבידואלית-אישית.

למה נדרש ניהול ידע אישי?
ניהול ידע אישי מסייע לעובד להתמודד עם עומס המידע והידע הסובבים אותו, מחד, ועם הצורך בתקשורת והעברת ידע לאחרים ומהם, מאידך.
ניהול ידע אישרי מציג אסטרטגיות ותהליכי עבודה להתמודדות עם עומס מידע, באמצעות שימוש מושכל בטכנולוגיות מידע וברשתות חברתיות, וכן ברכישת מיומנויות חיפוש, איסוף וארגון מידע.

 

 

מיומנויות ניהול ידע אישי:

ניהול ידע אישי מצריך שלוש מיומנויות עיקריות :
1. מיומנויות טיפול במידע, כולל פעולות כגון: אחזור, הערכה, ארגון, ניתוח, הצגה, אבטחה 
ושיתוף מידע.
2. מיומנויות חברתיות לתקשור מידע וידע. מתייחס לפעולות כגון בירור (מי), שאילת שאלות (מה), 
שיתוף עם אחרים.
3. מיומנויות פיתוח ידע: הבניית ידע ומידע חדש ממה שתוקשר; אינטרפרטציה של הידע 
והטמעתו.

כמו ניהול ידע ארגוני, כך גם ניהול ידע אישי עוסק בידע הסמוי, בידע הגלוי ובידע המשותף.
כמו בניהול ידע ארגוני, המיומנויות אינן בדידות אלא מהוות מחזור חיים שלם, שבו כל פעולה מזינה את זו העוקבת אותה, ומאפשרת את המשך פיתוח הידע, שיתופו, הבנייתו/צירופו והטמעתו, תוך כדי פיתוחו כידע חדש (מודל
נונקה וטאוקאצ'י).

באופן טבעי, ניהול ידע אישי שונה מניהול ידע ארגוני

הפרט יארגן ויאחסן את הידע והמידע, על פי רוב, בהקשר לסיטואציה ולמצב המנטאלי שבו היה בזמן הרכשתו, ולאו דווקא על פי נושאים. דרך זו, המחקה את פעילות המוח, תשרת את העובד טוב יותר, כאשר vut נדרש לידע ולמידע באופן אינטואיטיבי.

בניהול ידע אישי לומד העובד מיומנויות המעצימות אותו וממקסמות את פוטנציאל המידע שלו. הוא הופך לאחראי העיקרי לאיכות הידע והמידע שברשותו' ויוזם תהליך חיפוש אקטיבי אחר מידע' תוך ארגון המידע בדרך שתיטיב ביותר עם דרישות העבודה האינדיבידואליות שלו. אין דרך אחת ליישם ניהול מידע אישי, זהו הליך שכשמו כן הוא- אישי ותלוי נסיבות ומצבים.

עובד המחויב לתהליך ניהול המידע האישי שלו, הוא עובד המחויב למקצועניות שלו; זהו עובד ההופך לחיוני ויעיל יותר עבור הארגון בו הוא עובד. אך בעיקר, זהו עובד בעל סיכויים להצטיינות ומצוינות.

ירחון משאבי אנוש בשיתוף פעולה עם הפורום הישראלי לניהול הידע

הוציא גיליון הדן בסוגיות ניהול הידע בהיבט המשאב האנושי.

קריאה מהנה!

 

לצפייה לחצו כאן

 

בלוג שעוסק במגוון נושאים הקשורים ברובם לתחום ניהול הידע.

 

לצפייה לחצו כאן

כנסים בארץ

 

שם האירוע: כנס KMI בנושא רשתות חברתיות ארגוניות למינוף ניהול הידע

מיקום האירוע: מלון שרתון, תל אביב

תאריכים:  9/09/12

פרטים נוספים והרשמה: חברת אנשים ומחשבים 03-7330733, מידע נוסף

 

שם האירוע: הכינוס הבינלאומי ה- 19 של האיגוד הישראלי לאיכות

מיקום האירוע: מלון רמדה, ירושלים

תאריכים:  22-24/10/12

פרטים נוספים : נושאים מתוכננים- מדיה חברתית; תיעוד חכם ונכון

להרשמה: http://www.isas.co.il/quality2012/kol-kore.pdf

 

כנסים בעולם

 

שם האירוע: The 8th International Conference on Knowledge Management 2012

מיקום האירוע: Johannesburg, South Africa

תאריכים: 04 - 06 Sep 2012

פרטים נוספים:  http://www.uj.ac.za/EN/Faculties/management/depart  

 

שם האירוע: i-KNOW 2012

מיקום האירוע: Graz, Austria

תאריכים: 05 - 07 Sep 2012

פרטים נוספים:  http://i-know.tugraz.at

 

שם האירוע: KM Singapore 2012 - Exploring the Frontiers of KM

מיקום האירוע: Singapore City, Singapore

תאריכים: 05 - 07 Sep 2012

פרטים נוספים:  קישור כבר לא קיים

 

שם האירוע: KM World 2012 

מיקום האירוע: Renaissance Washington DC Downtown Hotel

תאריכים: 17 - 19 Oct 2012

פרטים נוספים: http://www.kmworld.com

נכתב ע"י ד"ר מוריה לוי

הספר Thinking, fast and slow, נכתב ב- 2011  ע"י  דניאל כהנמן (Daniel Kahnman), פסיכולוג קוגניטיבי וזוכה פרס נובל לכלכלה. בספר זה, המשתרע על קרוב ל- 500 עמודים, פורש כהנמן את משנתו, לרבות התייחסות נרחבת ל- Prospect Theory (תורת הערך) עליה זכה בפרס נובל. כהנמן הינו יהודי וישראלי שגדל בישראל, ורבות מהדוגמאות בספריו מתייחסות לישראל בכלל ולצה"ל, בה שירת כעתודאי, בפרט. בספרו חולק כהנמן כבוד לחברו למחקר עמוס טברסקי, שנפטר ולא זכה לחלוק עימו את הפרס הנכסף. הספר מסביר שתי מערכות הנמצאות במוחנו, אותן הוא מכנה "מערכת 1" ו"מערכת 2". דרך מערכות אלו מסביר כהנמן למה אנחנו מתנהגים בדרך שלא תמיד נראית רציונאלית. בניגוד לספרים אחרים, לא מדובר בספר פופוליסטי, אלא ספר מעמיק, מלמד, המסבר את ההתנהגות האנושית, באופן נהיר לכל קורא.
להלן מפת הספר המתארת את עיקריו:

סיכום זה כולל את תמצית הרעיון המרכזי, אך לא את כל רעיונות המשנה הנוספים. הספר כולל גם דוגמאות רבות שאינן קיימות, מטבע הדברים, בתמצית. הוא כתוב בסגנון אישי ונעים לקריאה. סיכום זה, מכסה בעיקר שורות תחתונות. מומלץ לקרוא את הספר במלואו. קריאה מהנה!

מערכות החשיבה

כאנשים אנו מבצעים החלטות שנראות באופן רציונאלי כשגויות. מה שמעניין הוא שטעויות שיטתיות. במילים אחרות- במקום לקרוא להם טעויות, מדובר בהטיות (biases) המתרחשות בנסיבות מוגדרות.

ניתוח מערכות החשיבה- למערכת 1 ומערכת 2, מבוסס על נקודת מוצא זו. המינוחים של מערכת 1 ומערכת 2 הינם מינוחים ידועים בפסיכולוגיה, והוצגו לראשונה ע"י שני פסיכולוגים סטנוביץ' וווסט, אך כהנמן פיתח אותם באופן ניכר. 

ניתוח מערכות החשיבה עוסק בדיון בהטיות הקשורות באינטואיציה שלנו. החלוקה ל- 2 מערכות המתפקדות אחרת, ומתפקדות בזמנים אחרים, מסבירה הטיות אלו, ומסבירה גם הרבה מהתיאוריות ההתנהגויות-קוגניטיביות שהוצגו ע"י מדענים שונים במהלך המאה האחרונה.

 

חזרה

מערכת 1- המהירה
מערכת 1, כך מכנה אותה כהנמן. פועלת באופן אוטומטי ומהיר, (כמעט) ללא מאמץ, וללא תחושת בקרה.
אם לדוגמא תשאלו כמה הם 2 X 3, סביר להניח ש"תשלפו" את התשובה 6, ולא תבצעו מחדש את החישוב. זוהי פעילות של מערכת 1.
זאת בהשוואה לתשאלה דוגמת 17 X 324, עליה מערכת 1 לא יכולה לענות, והיא מופנית למערכת 2 לטיפול.
מערכת זו אחראית על המיומנויות שלנו, ומה שאנו מכנים "תחושות הבטן" והאינטואיציה. אך מערכת זו אחראית גם על הטיות בקבלת ההחלטות, כפי שיתואר להלן.
תכונות מרכזיות של מערכת 1 (אלו המסומנות ב  % הינן חולשות משמעותיות שיש להכיר ולשים אליהן לב) :

• יוצרת התרשמויות, תחושות ונטיות. כאשר מערכת 2 משתלבת, אלו נהפכים לאמונות, התייחסויות וכוונות.

• פועלת באופן אוטומטי ומהיר, עם מעט או אפילו ללא מאמץ.

• יכולה להיות "מתוכנתת" ע"י מערכת 2 להסב תשומת לב, כאשר נצפית תבנית התנהגות מסוימת.

• מבצעת תגובות של מיומנות; יוצרת אינטואיציה, לאחר אימון מספק.

• יוצרת תבנית קוהרנטית של רעיונות ואסוציאציות בראשנו.

•  %מקשרת תחושת קלות קונטיבית לאשליות של אמת, תחושות טובות ודריכות מופחתת

• מפרידה בין הרגיל והמפתיע

• מסיקה גורמים לאירוע; מייחסת כוונות

•  %מזניחה דו משמעות ומקטינה ספקות


• מוטית להאמין ולהסכים

• %גורם להגזמות: הערכת אנשים על פי מידע שכבר יש- עקביות אמוציונאלית (halo effect)

• %מתמקדת בעדויות שכבר קיימות ומתעלמת מעדויות שחסר לנו (WYSIATI)

• יוצרת בסיס של הערכות

• מייצגת קבוצות של נורמות ואבי טיפוס (הקבצות); לא מבצעת אינטגרציה

• מתאמת ומקשרת בין עוצמות מסוגים שונים (למשל קול חזק ומשהו גדול יקושרו)

• %לעיתים מחליפה שאלה שנשאלנו בשאלה קלה יותר  כדי להקל על המענה (mental shotgun)

• יותר רגישה לשינויים מאשר למצבים עצמם (תורת הערך להלן)

• %מייחסת משקל יתר, דווקא לדברים בעלי הסתברות נמוכה

• מראה רגישות מצטמצמת לכמות (psychophysics)

• %מגיבה יותר להפסדים מאשר לרווחים (loss aversion)

• %מסתמכת מאד על העבר, בקבלת החלטה על העתיד

• %מושפעת מאסוציאציות שלנו  (priming effect).

(מתוך הספר- עמוד 105)

חזרה

מערכת 2- האיטית

מערכת 2, קצה תשומת לב לפעולות המחשבתיות הנדרשות לצורך ההחלטה, לרבות ריכוז, חישובים ועוד.
כאשר אנחנו חושבים על עצמנו, היינו רוצים להניח שאנחנו מקבלים החלטות שקולות על סמך חשיבה סדורה ושקילת האפשרויות השונות. במילים אחרות, היינו רוצים להאמין שהמוח שלנו עובד לפי מערכת 2.
...ובכן, מסתבר שזה לא תמיד המצב. מערכת 1 היא המערכת הקדמית, היא זו המגיבה ראשונה, כאשר מערכת 2, שנקראת גם עצלה (היות ומעדיפה להיכנס לפעולה רק אם אין ברירה), מבקרת את פעילות מערכת 1, ונכנסת בעצמה לפעולה, רק כאשר מגיעה למסקנה שאין ברירה אחרת.
מערכת 2, נקראת על כן גם "המערכת ההתנדבותית". היא פועלת רק בחלק מהמקרים, כאשר היא מוצאת לנכון לעשות זאת.
תכונות מרכזיות של מערכת 2  (אלו המסומנות ב   % הינן חולשות משמעותיות שיש להכיר ולשים אליהן לב) :

• מבקרת את פעילות מערכת 1

• שוקלת חלופות

• מסייעת באיתור ידע רלוונטי ממוקד בבסיס הזיכרון שלנו

• בעלת יכולת הסקה. מנתחת באופן אנליטי

• מקבלת החלטות על בסיס רחב

•  % איטית. עד כדי כך איטית, שלא ניתן לשאוף לעבוד איתה בלבד (מעבר לכך שלא אפשרי)

• גם כאשר מחליטים לעבוד לפי 2 ומצליחים לעשות זאת, מערכת 1 יכולה להשפיע עלינו ועל תחושתנו בעת קבלת ההחלטה.  
דוגמא נפלאה היא השוואת אורך הקווים הבאים:

התחושה (של מערכת 1) היא שהקו עם החיצים המופנים החוצה, ארוך יותר. גם אם מערכת 2 אימנה אותנו לחשוב שהדבר לא כך. אנו ניתן תשובה נכונה, אך עדיין נתקשה להאמין בתשובה זו

• %מתמקדת בפעילות אחת בו זמנית (כמעט). תתעלם מדברים אחרים המתרחשים כאשר מרוכזת במשימה (ראה הדוגמא המפורסמת של הגורילה שלא רואים במשחק המסירות)

• %היות ומחייבת ריכוז, גורמת לנו שלא לתפקד בו זמנית בממדים האחרים. למשל, ניטה פחות להיות נחמדים ולעשות רושם על הסובבים אותנו כשאנו עסקים בפעילות של מערכת 2

• יודעת לעקוב אחרי חוקים ולהשוות נכון בין אובייקטים במספר ממדים בו זמנית

• %משופעת ממצב רוח טוב הגורם לזחיחות הדעת ופחות הפעלת מערכת 2.

חזרה

הטיות בקבלת החלטות

עיקר ההטיות בקבלת החלטות נובעות מדרך התנהגותה של מערכת 1.
להלן מספר דוגמאות מייצגות:
• חוק המספרים הקטנים:
אנשים נוטים להחליט על סמך דגימות קטנות, גם אם אינן מייצגות. הדבר נכון גם לגבי חוקרים שאמורים לדעת שאין להסתמך על הדגימות הקטנות. 
[הטיות אלו נובעות מאופי פעילות מערכת 1].

• אפקט העיגון (1)
אנשים שנדרשים להחלטה, יעגנו אותה בידע המקדים שנמסר להם בסמוך. דוגמא מוקצנת שמוצגת מציגה שתי שאלות: באיזו שנה נבחר וושינגטון לנשיא? מה טמפרטורת רתיחת המים בפסגת האוורסט? התשובה לשאלה הראשונה תשפיע על התשובה השנייה, למרות שאין קר ביניהן, ותהווה נקודת עיגון.
אפקט העיגון (2)
אפקט דומה, אלא שהפעם יש קשר בין השאלות. הידע שנלמד מניסוח השאלה הראשונה, ישפיע על המענה לשנייה. אם לדוגמא נשאל אם גנדי חי פחות או יותר מ- 144 שנים, ולאחר מכן נשאל כמה שנים גנדי חי, הרי שרוב התשובות תהיינה קרובות ל 144. אפקט זה, אגב, משרת מבצעי מכירות.
[הטיות אלו נובעות מאופי פעילות מערכת 2].

• סטריאוטיפים
אנו מקבלים החלטות על סמך הנחות וסטריאוטיפים שלאו דווקא מעידים על המציאות. אם למשל נשאל מה יותר שכיח שבארה"ב בחור סדור וקפדן יהיה ספרן או חקלאי, רוב האנשים יניחו שספרן. היות ויש מעט מאד ספרנים והרבה מאד חקלאים, התשובה חד משמעית אינה נכונה. סטטיסטית, הוא יהיה חקלאי.
אנו גם נוטים לסמוך על הידע שעוד לרשותנו  (What You See is All To It - WYSIATI) ולכן נתעלם מהידע הסטטיסטי ונתייחס לידע שהיה מוחצן בשאלה.
[הטיות אלו נובעות מאופי פעילות מערכת 1].

• העדפת המעט על הרב
לעיתים אנו מקבלים החלטות שגויות כתוצאה מתוספת מידע שלכאורה לא צריך להשפיע. אם לדוגמא יציעו לנו לרכוש סט של 40 כלים ש- 10 מהם שבורים, או סט של 24 כלים תקינים, רובנו יעדיפו את הסט השלם, למרות שעדיף לרכוש את הסט המלא, ופשוט לזרוק את השבורים (נישאר עם 30).
[הטיות אלו נובעות מאופי פעילות מערכת 2].

• התכווננות לממוצע
כאשר יש הצלחה/כישלון קיצוני, או מתקשים לזכור שכל תוצאה מושפעת גם מכישרון אך גם ממזל. אם הייתה הצלחה משמעותית בתחרות ספורט למשל, סביר להניח שגם המזל היה לצד השחקן, ולכן בתחרות הבאה יצליח פחות (וכנ"ל להיפך). אנו נוטים לחשוב שההצלחה מביאה הצלחה נוספת, ולהתעלם מהשפעת הממוצע.

[הטיות אלו נובעות משילוב אופי פעילות מערכות 1,2].
• עודף בטחון עצמי ואשליית הידע
כאשר אנו חושבים שנושא מוכר לנו, אנו נוטים לקבל החלטות עם פחות תשומת לב, ומוטים יותר להחלטות שגויות, במיוחד בכל הקשור לחיזוי. היות וחיזוי עוסק באי הוודאות, הרי שקל לכולם לטעות. המומחה טועה יותר, היות ובגלל הביטחון שלו, הוא ספקן פחות ומסתמך פחות על נוסחאות ואלגוריתמים. זה לא שצריך להתעלם האינטואיציות של המומחה, אלא קודם לשקלל את כל הנוסחאות והאלגוריתמים הסדורים המוכרים, ורק לאחר מכן להוסיף עליהן את חוות הדעת האישית של המומחה.
[הטיות אלו נובעות מאופי פעילות מערכת 1].

• ההסתכלות הפנימית / עודף אופטימיות
פעמים רבות, כאשר אנחנו מעורבים (פיזית ורגשית) בעניין, אנו מתקשים לשקלל באופן ראוי את משקלם של פרמטרים ברורים. דווקא אדם מבחוץ יכול לסייע בראייה אובייקטיבית שתגבר על ההטיה שלנו לקבלת החלטות, בעיקר כאלו המבוססות על סטטיסטיקה.
דוגמא שמוצגת בספר מתייחסת להערכה של קבוצה העוסקת בפיתוח תכנית לימודים למשרד החינוך, בזמן שייקח להשלמת התוכנית והפיכתה לחלק מהסילבוס. הקבוצה הפנימית מוטית לחשוב שאנשיה טובים יותר, וגם כאשר מובאת בפניהם סטטיסטיקה שמדובר בתהליך של שבע שנים, ורוב התוכניות לא מגיעות לידי השלמתן, הן מתעלמות מהידע ומעריכות שמדובר בתהליך מהיר בהרבה (עבורם). בסופו של דבר, כמובן שהסטטיסטיקה הייתה מדויקת גם לגבי הקבוצה בה השתתף כהנמן, ולמרבה הצער, הושקע מאמץ רב שבסופו של דבר ירד לטמיון. לא מדובר בדוגמא חריגה. כל עורך דין שיישאל לגבי סיכויי זכייתו, יתעלם מהסטטיסטיקה ויחשוב שסיכוייו טובים בהרבה.
בהסתכלות אחרת על אותה הטיה, אנו פשוט נוטים להתעלם מהאחרים וחושבים רק על עצמנו, ולכן נוטים להערכה מעדיפה עבורנו.
[הטיות אלו נובעות מאופי פעילות מערכת 1].

ישנן כמובן דוגמאות רבות נוספות. הן מוזכרות בספר, ומוכרות גם מספרים רבים נוספים. חלק מהן לא מפורטות כאן היות וניתן להסיקן על בסיס תורת הערך המתוארת בפרק נפרד להלן; אחרות לא מתוארות מקוצר המקום. היופי בספר, הוא ההסבר השיטתי של התופעות, תוך התבססות על פעילות שתי המערכות דנן.

מה אפשר לעשות כדי שנהיה פחות מוטים?
ללמוד להיות מודעים למצבים בהם אנו מוטים לקבלת החלטה שגויות ואז להשקיע מאמץ (רב) במניעת השגיאות, במידה והרבה מוטל על הכף.
להתמודדות עם שגיאות אינטואיטיביות, מומלץ לפעול בארבעה שלבים:
1. לקחת החלטה עקרונית, ללא תלות בתנאים הספציפיים.
2. להעריך את מידת המתאם (השפעה) של התנאים הספציפיים על ההחלטה.
3. לחשוב על החלטה ספציפית המתאימה למקרה ולתנאים.
4. להטות את התשובה בהתאם לרמת המתאם.

חזרה

תורת הערך
הבנת תורת הערך היא בסיס להבנת דרך קבלת ההחלטות המתוארת דרך מערכת 1 ומערכת 2.
אין כאן יומרה לפרט את כל תורת הערך (Prospect Theory), אלא להציג את עיקריה. תורת הערך פורסמה ע"י כהנמן וטברסקי* כבר בשנת 1979, ולמרות ששניהם פסיכולוגים, בחרו לפרסם את תורתם בכתב העת כלכלי. תורה זו החליפה למעשה את תורת התועלת (Utility Theory) שהיוותה, עד אז, את עמוד התווך, בהבנת קבלת החלטות.
תורת התועלת מסבירה כיצד אנשים צריכים לקבל החלטות, ומבוססת על חישוב תועלת רציונאלי.
תורת הערך, לעומתה, מסבירה, כיצד האנשים מקבלים החלטות בפועל, וניתן להסבירה דרך הבנת מערכות 1,2 לעיל.
כדי להסביר מדוע שני עקרונות אלו שונים כל כך, ניתן שתי דוגמאות:
נניח שאתה יכול לקבל 50 ₪ בוודאות, או 100 ₪ אם יטילו מטבע ויתקבל "עץ" (כאשר פלי- לא יזכה אותך בכלום). מה היית מעדיף?
ברור לכולנו, שמבחינה כלכלית (תורת התועלת), שתי החלופות זהות. ועם זאת, רוב האנשים יעדיפו את הזכייה הבטוחה. רוב האנשים יימנעו מנטילת הסיכון. נטייה זו נקראת- "הימנעות מסיכון" (risk adversity).
אלא, שכל זה נכון לגבי זכיות וקבלת דבר חיובי.
התיאוריה של כהנמן וטברסקי מתייחסת גם למקרה ההפוך, השלילי. גם כאן, על פי תורת הערך, החלטת האנשים בפועל תהיה שונה, על פי רוב, ממה שנטען בתורת התועלת:
נניח שמודיעים לך שאתה יכול לשלם 50 ₪ או להמר, וב- 50% לא תצטרך לשלם כלום, אך 50% שתצטרך לשלם 100 ₪. האם תוציא את חמישים השקלים מהכיס, או שתעדיף להמר?
מסתבר, שדווקא כאן, למרות ששוב על פי תורת התועלת, שני המקרים זהים, דווקא יעדיפו ליטול סיכון, ולא לשלם בוודאות, גם אם הסכום נמוך יותר.
התיאוריה כמובן מורכבת יותר. נציג רק את הכותרות הקשורות בהסבר קבלת ההחלטות:
משמעות השם Prospect הינו סיכוי ואכן ככל שהסיכוי משתנה (מבחינת אחוזים- לטובה/הנאה ולשלילה/הפסד) כך משתנה ההחלטה.
שלושה גורמים עיקריים המשפיעים על ההחלטה, הגורמים לשינוי זה, הינם: הוודאות; אופי ההחלטה- להפסד או לזכייה; ו- גובה הסכום
להלן תרשים המסביר כיצד גורמים אלו פועלים במשולב:


*  טברסקי הוא שותפו הנאמן של כהנמן שנפטר בגיל צעיר, ולכן לא זכה לחלוק עמו את פרס הנובל על המחקר דנן. למותר לציין כי גם טברסקי הוא ישראלי מהאוניברסיטה העברית שם פעלו במשותף.

חזרה

סיכום

מדובר בספר מעמיק. התמצית לעיל משמשת הן כגורם מדרבן לקריאה, הן כגורם עזר בזמן הקריאה, והן ככלי מתזכר אחרי.

אך בסופו של דבר מדובר רק בתמצית. קריאת הספר אינה פשוטה, לא בגלל הדרך בה כתוב, אלא למרות דרך הכתיבה. הספר כתוב באופן רהוט ובגובה העיניים. למרות זאת, הוא מציג רעיונות מעמיקים ורעיונות רבים ולכן, מחייב חשיבה בין משפט למשפט, בין דוגמא לדוגמא.

ולמרות 499 העמודים עליהם הוא פרוס, כדאי כנראה לקרוא אותו גם יותר מפעם אחת...

חזרה

המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135