ניהול ידע, אותו כולנו מכירים, הינו תהליך המתמקד בניהול הידע מנקודת מבט חברתית-ארגונית.
ניהול ידע אישי, לעומתו, מתמקד בתהליך הקשור בפרט- בניהול הידע של העובד הבודד וצרכיו מנקודת מבט אינדיבידואלית-אישית.
למה נדרש ניהול ידע אישי?
ניהול ידע אישי מסייע לעובד להתמודד עם עומס המידע והידע הסובבים אותו, מחד, ועם הצורך בתקשורת והעברת ידע לאחרים ומהם, מאידך.
ניהול ידע אישרי מציג אסטרטגיות ותהליכי עבודה להתמודדות עם עומס מידע, באמצעות שימוש מושכל בטכנולוגיות מידע וברשתות חברתיות, וכן ברכישת מיומנויות חיפוש, איסוף וארגון מידע.
מיומנויות ניהול ידע אישי:
ניהול ידע אישי מצריך שלוש מיומנויות עיקריות :
1. מיומנויות טיפול במידע, כולל פעולות כגון: אחזור, הערכה, ארגון, ניתוח, הצגה, אבטחה ושיתוף מידע.
2. מיומנויות חברתיות לתקשור מידע וידע. מתייחס לפעולות כגון בירור (מי), שאילת שאלות (מה), שיתוף עם אחרים.
3. מיומנויות פיתוח ידע: הבניית ידע ומידע חדש ממה שתוקשר; אינטרפרטציה של הידע והטמעתו.
כמו ניהול ידע ארגוני, כך גם ניהול ידע אישי עוסק בידע הסמוי, בידע הגלוי ובידע המשותף.
כמו בניהול ידע ארגוני, המיומנויות אינן בדידות אלא מהוות מחזור חיים שלם, שבו כל פעולה מזינה את זו העוקבת אותה, ומאפשרת את המשך פיתוח הידע, שיתופו, הבנייתו/צירופו והטמעתו, תוך כדי פיתוחו כידע חדש (מודל נונקה וטאוקאצ'י).
באופן טבעי, ניהול ידע אישי שונה מניהול ידע ארגוני
הפרט יארגן ויאחסן את הידע והמידע, על פי רוב, בהקשר לסיטואציה ולמצב המנטאלי שבו היה בזמן הרכשתו, ולאו דווקא על פי נושאים. דרך זו, המחקה את פעילות המוח, תשרת את העובד טוב יותר, כאשר vut נדרש לידע ולמידע באופן אינטואיטיבי.
בניהול ידע אישי לומד העובד מיומנויות המעצימות אותו וממקסמות את פוטנציאל המידע שלו. הוא הופך לאחראי העיקרי לאיכות הידע והמידע שברשותו' ויוזם תהליך חיפוש אקטיבי אחר מידע' תוך ארגון המידע בדרך שתיטיב ביותר עם דרישות העבודה האינדיבידואליות שלו. אין דרך אחת ליישם ניהול מידע אישי, זהו הליך שכשמו כן הוא- אישי ותלוי נסיבות ומצבים.
עובד המחויב לתהליך ניהול המידע האישי שלו, הוא עובד המחויב למקצועניות שלו; זהו עובד ההופך לחיוני ויעיל יותר עבור הארגון בו הוא עובד. אך בעיקר, זהו עובד בעל סיכויים להצטיינות ומצוינות.