ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון אוגוסט 2013 - מהדורה מס' 167
גיליון אוגוסט 2013 - מהדורה מס' 167
גיליון:

1.קורס ניהול ידע (מחזור 28) מבית ROM  ייפתח בתאריך 07/08/13. השנה לאור הביקוש הרב נפתח גם קורס בחודשי הקיץ. להרשמה- yamit@kmrom.com

 

2. אנו שמחים לבשר כי מאמרה של ד"ר מוריה לוי בנושא הטמעה מדורגת של מדיה חברתית בארגונים פורסם החודש בכתב העת המדורג מספר 1 בניהול ידע בעולם- Emerald / Journal of Knowledge Management, לקישור לגיליון: http://www.emeraldinsight.com/journals.htm?issn=1367-3270&volume=17&issue=5

 

3. חברת רום מתרגשת ומברכת את דודי ואורית על הולדת בתם גיל!!

 

4. בכנס פורום ניהול הידע שנערך ב- 22/07/13 במשרדי חברת החשמל שבחיפה, תוארו והודגמו פעילויות ניהול הידע הקיימות אצלם בארגון.
כמו כן , הועברה הרצאה של פרופסור אילן תלמוד מאוניברסיטת חיפה בנושא הון חברתי וניהול ידע.
מודים לכולכם שהגעתם. נתראה בכנס פורום ניהול הידע הבא.

 

5. לקראת כנס KMWorld 2013 מתארגנת קבוצה של אנשי ניהול ידע מישראל שמבקשים להצטרף. לפרטים נוספים yamit@kmrom.com

 

 

נכתב ע"י הילה כהן

לפני כשנה החלטתי, אני טסה לטייל בארצות הברית. חודש. ניו יורק, מיאמי, לאס ווגאס וכו' וכו'.
התרגשות גדולה לקראת החופש. חו"ל, טיולים, אוכל, קניות והרבה מאוד חוויות.
כחלק מהצד הפחות סקסי ומרגש של לטוס למדינה בה הכל אפשרי, הייתי צריכה לשים מאחוריי גם את כל העניין הבירוקרטי ומסורבל הנקרא ויזה.
כולם מדברים על התהליך הארוך שצריך לעבור. אני חשבתי לעצמי כמה קשה זה כבר יכול להיות?
בסך הכל למלא כמה טפסים באינטרנט ולהגיע לראיון בשגרירות ארצות הברית.
אז בתור התחלה, פניתי לאתר האינטרנט של השגרירות.
ןאכן, לאחר דקות ספורות גיליתי שלפניי תהליך ארוך שכולל מילוי טפסים רבים, פרטים על גבי פרטים, הסברים, צירוף מסמכים וכו' וכו' וכו'.
במעמד זה סגרתי את האתר ואמרתי לעצמי שאחזור אליו בפעם אחרת כאשר אפנה לזה זמן.
בפעם השנייה, מילאתי רק חצי מהטופס ורק בפעם השלישית שנכנסתי הטופס מולא במלואו ונשלח בהצלחה. הללויה.
הרגשתי שעול גדול ירד מכתפיי, וזה עוד לפני שהגעתי לסבב נוסף של מילוי טפסים וראיונות אישיים בשגרירות.
כולנו מוקפים בטפסים בחיי היומיום. החל ממשובי שביעות רצון במסעדות ועד לטפסים ממשלתיים ארוכים.
טופס הוא מסמך תבניתי המיועד לקליטת נתונים. הוא מכיל הוראות, כותרות או שאלות שלצידן שדות למילוי.

טפסים משמשים למגוון צרכים:

  • דו שיח ואמצעי להתקשרות בין נותן השירות למקבלו. 
  • איסוף מידע.
  • מכירה של מוצרים ושירותים.


אחת מהמשימות החשובות ביותר בבניית טופס היא להבטיח את החלפת המידע בין עולמו של נותן השירות העוסק בעיקר בתהליכי עבודה, לעולמו של מקבל השירות, המסתכם ברצון לקבל את את מבוקשו באופן ידידותי, פשוט ומהיר.
גישור בין 2 עולמות אלו תלוי לא מעט בעיצוב ובתכנון מיטבי של הטופס. אלו יובילו בסופו של דבר כמות משתמשים רבה יותר אל קו הסיום ושליחת הטופס ליעדו.

לפניכם מספר טיפים בעיצוב טפסים ליצירת טופס מובן, ברור ואמין:

  • אורך הטופס -
    - שימו בטופס רק את השדות הנחוצים באמת.ריבוי שדות ירתיע משתמשים מלמלא את הטופס. יחד עם זאת, זכרו שלא תמיד קצר הוא בהכרח טוב יותר. אל תוותרו על שדות נחוצים רק לשם קיצור הטופס.
    - אם בכל זאת יש צורך בשדות רבים בכדי שהמשתמש ישלים את הפעולה, ניתן לחלק את הטופס הארוך לכמה עמודים או למספר קבוצות ברורות.
  • מסלול הטופס - צרו מסלול ברור ופשוט לסיום מילוי הטופס - רצוי בקו ישר מטה ולא בשני טורים (מימין לשמאל).
  • תוויות -  לכל שדה בטופס תווית המתארת אותו. יישור שמאלי / עליון של התווית יסייעו למשתמש לקשר בין התווית לשדה ולמלא אותו מהר יותר.  
  • הסברים למילוי הטופס -
    - הסבר על המידע שיש להזין - רצוי בצמוד לשדה.
    - הסבר איזה מידע חובה להזין- באמצעות כוכבית סמוכה לתווית, תווית צבועה באדום או כתיבה מפורשת של מה חובה.
    - הסבר מדוע המערכת מבקשת מידע מסוים.
  • משוב להקלדת מידע שאינו תקין -
    - הודעות שגיאה קצרות ומתומצתות הכוללות מה לא תקין וכיצד לתקן
    - הצגת הודעת השגיאה בעת סיום הזנת השדה בו הוקלדה הטעות ובמעבר לשדה הבא, ולא בסיום מילוי הטופס.
    - הופעת הודעת השגיאה בצמוד למקום בו התרחשה.
  • עיצוב ומיקום כפתורי פעולה ראשית (כניסה / שלח) ופעולה משנית (שכחתי סיסמא) -
    - רצוי להשתמש בפעולה ראשית אחת ולמקם אותה בקו ישר במסלול הטופס.
    - השתמשו בפעולות משניות רק אם נחוצות, מאחר והן "מטרידות" את המשתמש בצורך לבחור בין פעולות.
    - צרו הבחנה ברורה בין פעולה ראשית ופעולה משנית בעזרת עיצוב ומיקום שונים.
  • עיצוב כללי של הטופס – השתדלו לשמור על עיצוב נקי שלא כולל "הסחות דעת" בעת מילוי הטופס. עזרו למשתמש לשמור על ריכוז בעת הפעולה אותה הוא מבקש להשלים.
  • אבטחת מידע -
    בכדי לעודד משתמשים לתת בכם אמון ולמסור מידע רגיש בעת מילוי הטופס, תנו למשתמש אינדיקציה כי הטופס מאובטח. ניתן לעשות זאת באמצעות מלל מפורש או סמל של מנעול.

 

אז טסתי לארצות הברית. נהינתי מעבר לכל דימיון שהיה לי. טיילתי, אכלתי, צילמתי, חוויתי.
אבל מה, לא אוכל להוציא מהחוויה הכוללת את תהליך הוצאת הויזה.
והוא, ללא ספק, היה קצת פחות מהנה. עובדה, לקחו שלושה ביקורים באתר האינטרנט של שגרירות ארצות הברית עד שמילאתי אותו באופן מלא ולחצתי על "שלח".
כמו בדוגמא זו, כך גם בדוגמאות נוספות ורבות מחיי היומיום שלנו, מילוי טופס הוא הכרחי להשלמת פעולה אותה אנו מבקשים לעשות.
אני מאמינה כי ניתן במידת מה להסיר את הסטיגמות מהמילה טופס : "בירוקרטי", "מסורבל", "ארוך", "מיותר".
עיצוב טופס ותכנון קפדני בהתייחס למשתמשים שלו ולמורכבות הבקשה, יסייעו למשתמש למלא אותו במהירות ובקלות יחסית,  ובחוות דעת חיובית וממליצה.
טפסים הם דרך ליצור דו שיח עם מקבלי שירות ומשמשים לרוב כעזרי מכירה וכלי מרכזי לאיסוף מידע. עשו בהם שימוש נכון ונצלו את מיטב היכולות  אשר הם טומנים בחובם.



נכתב ע"י אלעד פירן

שמעו סיפור קצר: לעובדים בדור החדש, כמעט ואין זמן. יש להם זמן לעבוד, אולי גם להפסקת קפה, בקושי... כמעט ואין להם זמן לעסוק בדברים שמעבר לכך...


אין להם זמן אפילו לקרוא את הסיפור הקצר הזה...
מצד שני, עובדים בדור החדש כל הזמן צריכים מידע, ידע, ללמוד עוד ועוד...    ...פרדוקס.

 

מה הפתרון?


עובדי הדור החדש ממציאים פתרונות. למשל:
- אין זמן לקרוא ספר? אין בעיה, אפשר להקשיב לקלטת שמע, או לראות את הסרט.
- אין זמן לחפש מידע מקצועי בספריה? אין בעיה, אפשר לחפש אותו באינטרנט.
- אין זמן ללמוד בקורס? נסיעות, ישיבה בכיתה, שעות לא נוחות? אין בעיה, אפשר להשתתף בקורס מתוקשב.

 

אז הנה טיפ קטן עבורכם:


רוצים ללמוד משהו חדש? יש לכם שאלת "HOW TO" שדורשת תשובה? היום לא חייבים לחפש את התשובה בגוגל, לנבור בין התוצאות ולקרוא מסמכים ארוכים... כדאי לחפש את התשובה דווקא בYouTube - קיים סיכוי גבוה מאד שתמצאו אותה שם...

דוגמאות ללמידה מתוקשבת:
רוצים לדעת יותר על משנתו של פיטר דרוקר? כנסו לכאן.
רוצים ללמוד איך להקים אתר SharePoint ? כנסו לכאן או לכאן.
רוצים להכין אוכל טעים? לפסטה עם השף שגב כנסו לכאן, לארוחה של השף גורדון רמזי כנסו לכאן.

נכתב ע"י מירב בר שדה

כלי מחקרי מתחום המחקר האיכותני, המבוסס על דינאמיקה קבוצתית ומאפשר, בזמן קצר יחסית, לאסוף מגוון דעות, תוך התבוננות בהתנהגות האנושית, במטרה להבין אותה. שיטה זו משלבת בין טכניקת ראיון לבין טכניקת תצפית.
בקבוצת המיקוד מכנסים יחד מספר אנשים לטובת דיון קבוצתי מונחה. מהלך הדיון בקבוצה מאפשר ליחיד 'לגלות' את דפוסי ההתנהגות שלו עצמו ו'להציץ' על התנהגויות של משתתפים אחרים תוך הצפת ממדים רגשיים בהתייחסות לנושא הנחקר.

מתי נשתמש בקבוצת מיקוד?

  • כשנרצה ל"הציף" צרכים חוצי ארגון שלא נראים על פני השטח
  • כשנרצה להגיע למספר רב של אנשים בדיון ממוקד אחד
  • כאשר יש משמעות לסיעור המוחות של הקבוצה
  • כאשר מדובר בנושא מורכב, וברצוננו לגלות זוויות ראיה שונות


כדי לקיים קבוצת מיקוד חשוב שיתקיימו השלבים/תנאים הבאים:

  • ניסוח שאלת המחקר – מהי מטרת המחקר? מה יחשב להצלחה?
  • בחירה מוקפדת של המשתתפים (אוכלוסיית המחקר) - קבוצה של 7 עד 10 אנשים בעלת הרכב משתתפים התואם את ההליך הנבדק (נציגי שירות לבדיקת מערכת ניהול ידע, עובדים מרמות היררכיה שונות לבדיקת פורטל ארגוני וכו'
  • בחירת מנחה בעל ניסיון והשכלה מתאימה בהנחיית קבוצות שיאפשר דיון פתוח באווירה חיובית (יכולת תקשורת בינאישית גבוהה, פתיחות, יכולות של הקשבה וקשב ועוד)
  • כלי המאפשר תיעוד מסודר של העושר הרב של המידע המתקבל בהליך מחקרי זה (קבוצת מיקוד מייצרת הרבה מאוד 'טקסט' שצריך לקרוא ולנתח

השימוש בקבוצת מיקוד


יתרונות:

  • מספקת מידע מעבר למה שניתן לקבל מראיונות אישיים (הקבוצה שווה יותר מסך הפריטים המרכיבים אותה)
  • מאפשרות לצפות בכמות אינטראקציה גדולה אודות הנושא בפרק זמן מוגבל

חסרונות:

  • קושי להקים קבוצה מתאימה.
  • דרושה השגת תגובות מכל חברי הקבוצה (על המנחה למנוע דומיננטיות / פאסיביות יתר)


מה עושים עם כל הנתונים?
לאחר הפקת הנתונים, יש לקרוא ולנתח אותם במטרה להבין את משמעותם, ולגזור מהם המלצות אופרטיביות לעתיד.


מאמר על Benchmark בנושא קצב הגעה להצלחות בארגוני ניהול ידע.

לקריאה לחץ כאן

 

מאמר הסוקר בגובה העיניים את ערוצי השימוש השונים ביישומי מחשב בכלל ובBI בפרט, וממליץ איפה להשקיע בהתאמה ליישומי BI על טלפונים חכמים.

לקריאה לחץ כאן

מצ"ב סרטון של David Gurteen מומחה בניהול ידע שמדבר על איך לגרום לעובדים לשתף

לצפייה לחץ כאן

כנסים בארץ

 

שם האירוע: פורום KMI- פיתוח חדשנות באירגונים

מיקום האירוע: מלון שרתון תל אביב, הירקון 115

תאריכים: 20/10/2013

פרטים נוספים והרשמה: לחצו כאן.

 

שם האירוע: הכינוס הלאומי ה-12 של האיגוד הישראלי לאיכות- מסלול ניהול ידע

מיקום האירוע: מלון דיויד אינטרקונטיננטל, ת"א.

תאריכים: 29-30/10/2013

פרטים נוספים והרשמה: לחצו כאן.

 

 

כנסים בעולם

 

שם האירוע: KM LatinAmerican 2013

מיקום האירוע: Buenos Aires, Argentina

תאריכים: 26 - 30 Aug

פרטים נוספים לחצו כאן.

 

 

שם האירוע: ECKM 2013 Conference Track

מיקום האירוע: Kaunas, Lithuania

תאריכים: 05 - 06 Sep

פרטים נוספים לחצו כאן.

 

שם האירוע: KM Singapore 2013

מיקום האירוע: Singapore City, Singapore

תאריכים: 02 - 04 Oct

פרטים נוספים לחצו כאן.

 

נכתב ע"י ד"ר מוריה לוי
הספר How to Measure Anything הינו ספר שנכתב ע" Douglas Hubbard  בשנת 2010. Hunbbard הינו מומחה בתחום המדידה ובספר הוא משתף את מתודולוגיות המדידה אותן מיישם בארגונים.
אם הייתי צריכה לקחת מסר אחד מהספר- הייתי בוחרת את המסר הבא: אפשר למדוד הכל; גם נושאים הנחשבים כ"רכים". צריך פשוט להגדיר את מטרת המדידה (מה ההחלטה שרוצים לקבל), להגדיר את משמעות הנושא בעינינו, בהקשר להחלטה, ואז לבצע את המדידה.

מפת הספר

זה אינו ספר קלאסי על BI העוסק בהקמת סביבת נתונים ודו"חות. הדגש כאן הינו על החלטות, יתכן אפילו חד פעמיות שצריך לקבל, ועל מדידה שתסייע בקבלת החלטות מיטביות מבוססות נתונים. הנתונים נאספים פעמים רבות, במיוחד עבור החלטה זו. הספר כולל עקרונות אך גם חישובים מתמטיים, נוסחאות ומודלים; החישובים למיניהם לא הוכנסו לסיכום. הסיכום מכסה את עיקר המסרים והעקרונות ואינו מחייב ידע מתמטי לקריאתו. מי שנפשו חפצה בהעמקה, או בלימוד המודלים המתמטיים מוזמן לקרוא את הספר, ולפנות לנספחיו ולאתר המלווה howtomeasureanything.com הכוללים מסמכים וקבצים מסייעים למימוש מודלים אלו.
קריאה מהנה!

תפיסת המדידה

מנהלים רבים חיים תחת ההרגשה, שנושאים רבים לא ניתנים למדידה. דברים לא מוחשיים, דוגמת ערכו של שירות, איכות או מוסר עובדים, נתפסים כ"לא מדידים" ובעקבות זאת, רוב ההחלטות שמנהלים מקבלים, מבוססות הרבה פחות על נתונים, מאשר היה ניתן לצפות.
אם כתוצאה מכך מתקבלות החלטות פחות טובות, הרי שיש לכך מחיר בעלויות, בהקצאה של משאבים, בדחיית רעיונות טובים ועוד. התפיסה המוצעת בספר היא שכל דבר ניתן למדידה, אם בוחנים אותו בדרך הנכונה.
הנחת היסוד הראשונית המלווה את הספר, היא שמודדים כדי לקבל החלטות טובות יותר (בניגוד לתפיסת מדידה כחלק מרוטינה שוטפת).
לעיתים, ניתן למדוד משהו פשוט יותר, ומן המסקנה שלו, להסיק מסקנות לגבי הנושא הנבחן. דוגמא לכך היא מקרה המובא בספר על ילדה בת עשר שרצתה למדוד עד כמה הילרים אכן בעלי "מגע תרפי" ויכולים לעבור על גופו של אדם מבחוץ ולהסיר ממנו אנרגיות שליליות היא ראיינה 21 הילרים כאלו, ושאלה אותם, האם יוכלו לדעת רק דבר אחד פשוט- האם יש מול ידם משהו בעל אנרגיה. כולם ענו בחיוב. היא ביצעה ניסוי פשוט שבו הושיבה אותם מאחורי פרגוד, וביקשה שירימו את שתי כפות ידיהם. בהתאם לתוצאות מטבע שזרקה, הרימה היא את יד  ימינה או יד שמאלה אל מול היד המתאימה של ההילר. ההילרים התבקשו להגיד כל פעם, מול איזו יד שלהם ניצבת ידה היא. התוצאות היו קרוב ל- 50%, דהיינו, כמעט כמו ניחוש סטטיסטי גרידא. מכאן, יכלה אותה ילדה, אמילי, להסיק לגבי היכולת כולה. מחקרה התמים התפרסם בירחון אקדמי נחשב JAMA וזיכה אותה בפרסים ופרסום. הרעיון שעומד מאחורי המדידה כאן, שלעיתים, כדי לפסול משהו, ניתן לפסול משהו פשוט יותר, וממנו להסיק.
דוגמא אחרת המובאת בספר נוגעת במדידה מדויקת, אך תוך שימוש בטכניקת העברה: מדידה מעולם תוכן אחר, שממנו ניתן להשליך על העולם הרצוי. בספר מוזכרת דוגמא ידועה של חישוב גודלו של כדור הארץ ע"י אירתוזנס (יווני מהמאה השלישית לפני הספירה) ע"י חישובי אורכו של צל במקומות שונים בזמן מוגדר.
דוגמא שלישית מתייחסת לתיחום. לעיתים לא צריך באמת למדוד במדויק, אלא מספיק לתחום את התוצאה: "אני יודע שכמות הפסנתרנים במישיגן היא בין X ל- Y". ואיך? על ידי מדידת כמות מתקני הפסנתרים (דפי זהב), הערכת זמן עבודה ממוצע של כל אחד וכמות תיקונים ליום.
הרעיון ברור: המדידה יכולה להיות ישירה, יכולה להיות הסקתית ויכולה להיות הערכה תחומית. כל עוד אנו מצליחים להקטין את אי הוודאות (לעיתים חלקית, לעיתים באופן מוחלט) נוכל לקבל החלטה טובה יותר, והרווחנו את שרצינו. המדידה מוגדרת כמשהו המקטין את אי הוודאות על סמך בחינה/ הסתכלות.

 

צידה לדרך:

  • כדי להצליח, צריך לא לחשוש שמא לא ניתן למדוד; צריך להבין היטב מה רוצים למדוד; וצריך להכיר טכניקות מדידה.
  • בדרך כלל יש לנו יותר נתונים ראשוניים משאנו מעריכים.
  • בדרך כלל הערכת מומחים פחות טובה משהיינו מצפים.
  •  בדרך כלל צריך הרבה פחות נתונים משאנו חושבים, לטובת המדידה.
  • להיזהר לא ליפול למלכודת של מדידת הנושאים שקל למדוד אותם.

חזרה

 

היערכות ותכנון

היות ו- Hubbard, מחבר הספר, לא מדבר על מדידה רוטינית, הרי שכאשר רוצים לקבל החלטה (למשל- האם כדאי לשדרג מערכת קיימת בארגון או עד כמה הלקוחות מרוצים ממוצר) יש לבצע היערכות ותכנון מקדימים.

להיערכות מספר היבטים:
1. משאבים:
    הבנת היקף כספי ומשמעות של ההחלטה המדוברת. גזירת התקציב האפשרי לצורך המדידה.
2. למידה:
   למידה ראשונית של התחום לייעול תהליך המדידה (בוודאי אם מבוצע ע"י מומחה למדידה).
   הנ"ל ע"י קריאת דו"חות קיימים וביצוע ראיונות.
3. מומחים:
   זיהוי מספר מומחים בהם יהיה ניתן להיעזר בעת המדידה. בד"כ 4-5 מומחים (ולכל היותר 20).
   נכון שנכתב כי המומחים מעריכים על פי רוב, לא טוב כל כך (וכנראה פחות מאשר מודלים

   סטטיסטיים טובים),אך מומחים קריטיים לתהליך היות והם מסייעים להגדיר מרכיבי מדידת

   ומסייעים להגדיר משקלות (חשיבות המדדים).
4. תכנית עבודה:
    קביעת תכנית עבודה (תהליך) והיערכות (תיאום אנשים ויומנים) לשלב הבא- סדנאות למידול ההחלטה.

 

חזרה

מידול ההחלטה
שלב זה של מידול ההחלטה הינו שלב מרכזי בהפיכתה של המדידה לישימה. יתר על כן, בשלב זה נקבע מה נמדוד.
הבעיה המרכזית של רובנו, בבואנו לקבל החלטות הנוגעות לתחומים "רכים" אינה בכך שקשה למדוד תחומים אלו עקב "רכותם", אלא, שמבחינתנו התחומים לא מוגדרים טוב דיים; זאת, היות ומדובר במושגים מופשטים.

שלב מידול ההחלטה עוסק בפירוק ההחלטה ממושג מופשט לגורמים קונקרטיים.
אם אנחנו, לדוגמא, מבקשים למדוד איכות, יתכן ונרצה לפנות להגדרותיו של Deming לגבי מהותה של איכות. Deming היה סטטיסטיקאי, ולכן הגדרותיו היו מעשיות. Deming הגדיר איכות כמידת העקביות עם הציפיות, ולכן, הדרך לבחינת איכות תהליך ייצור, נגזר מכאן, והוא נמדד ע"י תדירות תקלות שונות של מוצרים, שאינם הנורמה שהוגדרה.

כדי לפרק את התחום למרכיביו, יש לחזור להחלטה אותה מבקשים לקבל. למה אנחנו מודדים? מה רוצים להבין/ להשיג / להחליט?
כאשר קושרים את התחום להחלטה, קל יותר לנתח את המרכיבים השונים, ולתעדף את אלו המרכזיים; אלו החשובים ביותר להחלטה.
הדרך המומלצת למימוש מתודולוגיה זו היא על ידי סדרת סדנאות (3-5 בדרך כלל) עם מנהלים, מומחים וגורמים נוספים הקשורים בתחום ל:

  1. הגדרת ההחלטה הרצויה
  2. הגדרת מרכיבי התחום
  3. קביעה מה אנחנו כבר יודעים לגבי הנושא ואיפה אי הוודאות
  4. תעדוף הנושאים שיותר חשוב למדוד כי משפיעים יותר.

דוגמא:
הנושא שהוגדר- מדידת "IT SECURITY"- אבטחת מידע.
ההחלטה בה צריך לתמוך- האם נכון להשקיע בשיפור מערכות האבטחה כדי להקטין את תדירות ואת השפעת וירוסים מדבקים?
לא ניכנס לכל פרטי הלמידה, אך הנושאים והתוצאות אליהם הגיעו בתהליך הינן:

  • כמות וירוסים רוחביים בסוכנות בשנה... בסבירות של 90% בין 2-4
  • כמות אנשים מושפעים מכל מתקפה... בסבירות של 90% בין 25,000-65,000
  • אחוז תפוקה שיורד בכל מתקפה... בסבירות של 90% בין 15-60%
  • מספר שעות שכל מתקפה משפיעה... בסבירות של 90% 4-12 שעות
  • עלויות שנתיות לעובד... בסבירות של 90% 50,000-100,000 $ (ו-  2,080 שעות לעובד לשנה)


מכפלת הנ"ל נותנת הערכה טובה לעלות ההפסד, ומכאן ניתן להסיק כמה מוצדק להשקיע במערכות כדי להקטין את הנזק.  בשלב הבא יש להעריך עד כמה כל פתרון ספציפי מצמצם הפסדים אלו.

חזרה

 

הערכה ומדידה
מדידה טובה יכולה להיות הערכה קרובה ולאו דווקא מדויקת באופן מלא.
בסוף הפרק הקודם הודגם כיצד משתמשים בהערכות של 90% ולא משקיעים בחישוב מדויק מלא.

כאשר מבצעים מדידה, התנאי הראשון הינו שהמדידה חייבת להיות מכוילת (Calibrated) ולא סובייקטיבית. אנשים נוטים להיות מוטים, או בעודף ביטחון (כלומר, חושבים שמעריכים יותר טוב ממה שבפועל) או בחוסר ביטחון (חוששים מהערכה וחושבים שהערכתם פחות טובה מזו שהיא באמת).
מחקרים מלמדים שסוכני הימורים ואנשים מזדמנים למשל, טובים יותר בהערכותיהם ממנהלים בכירים.
עם זאת, ניתן ללמד אנשים לשפר את הערכותיהם כדי שאלו אכן יהיו מכוילים ויהיו בעלי ערך.

בלי להיכנס לצעדים מפורטים לכיול, להלן מספר שיטות כלליות לשיפור הערכה:

  1. חזרה על תרגיל הערכה, כאשר בין לבין ניתן משוב.
  2. לכל הערכה, קביעת הערכות מקבילות נוספות שניתן להשוות אותן להערכה הראשונית ולהסיק עליה.
  3. לכל הערכה, ניתוח 2 סיבות לפחות מדוע ההערכה מוצדקת, ו- 2 סיבות לפחות מדוע היא שגויה.
  4. הימנעות ממספרי עוגן שיכולים להטעות.
  5. הגדרת תחומים רחבים בהם נופלת ההערכה. צמצומם באופן הדרגתי עד ההגעה להערכה.

כדי להגיע למדידה מיטבית יש להעריך באופן כמותי את אי הוודאות (רמת הסיכון) הקשורה למדידה.
ניתוח כמותי של סיכונים מומלץ לבצע תוך שימוש במודל הנקרא מודל מונטה קרלו. מדובר במודל סטטיסטי, ולא נפרטו בסיכום זה. למעוניינים, אתר הספר מכיל Excel המסייע בהרצת המודל.

לאחר מכן, יש להעריך עד כמה המידע הנוסף יכול להיות בעל ערך. ישנן נוסחאות לחישוב זה, גם כאשר מדובר במספר מדויק, אך גם כאשר רוצים להעריך איכותו של טווח מספרים (בין X ו Y).

צידה לדרך:

  • יש לבחון היטב מה המדדים שמחליטים למדוד. שגיאות נפוצות:
    א. בדרך כלל מודדים מה שקל למדידה.
    ב. מנהלים נוטים למדוד מה שיסייע להם לקבל את ההחלטה אותה הם רוצים להחליט ממילא.
  • לידיעה- אי ודאות פוחתת מהר מאד, כבר במדידות הראשונות (8 מדידות, נותנות על פי רוב מידת ודאות של לפחות 90% להערכה).
  • איטרטיביות: לא כדאי להתפתות להשקיע הרבה בלמידה לצורך מדידה של נושא בו אי הוודאות גבוהה. עדיף למדוד באופן ראשוני ולבחון את שהתקבל: אם אי הוודאות הוסרה, יש להעריך שוב, ואז לברר האם אנחנו מופתעים והאם יש צורך במדידה נוספת להמשך הבאת נתונים לקבלת ההחלטה.

חזרה

שיטות מדידה

איך מודדים?
התהליך: מחליטים על שיטת המדידה ומודדים.

החלטה על שיטת המדידה:

  1. בחירת מרכיבי ההחלטה לגביהם יש אי ודאות (כבר כתבנו מספר פעמים- ובכל זאת ראוי להזכיר)
  2. בחינה איך ניתן להגדיר את מה שרואים בתצפית ואיך בחינת הנראה תתרום למדידה הרצויה
  3. החלטה על היקף המדידה וכמה צריך בכלל למדוד כדי לקבל סבירות גבוהה של תוצאה מהימנה
  4. ניתוח מקדים של המקורות האפשריים של טעויות וכיצד להימנע מהם
  5. בחירת כלים באמצעותם תבוצע המדידה
  6. בחירת מודל סטטיסטי לניתוח הנתונים

יתרונות השימוש בכלי מדידה (על פני הערכה של אנשים):

  • מזהים מה שאנחנו כאנשים לעיתים נתקשה לזהות
  • עקביים
  • ניתן לכייל אותם (כדי שלא יהיו מוטים)
  • מודדים משהו מוגדר ותחום (בניגוד לבני אדם שנוהגים לבחון תמונה שלמה)
  • זולים ומהירים לשימוש


ובחיים כמו בחיים...יש גם יתרונות לתשאול אנושי, ולא כדאי לבטל אופציה זו באופן קטגורי.

 

סוגי טעויות:

  1. טעויות מערכתיות- הטיות קבועות להעדפת תוצאה מסוימת.
    דוגמאות: טעויות הנובעות מבחירת אוכלוסייה לא מייצגת; טעויות הנובעות מהסתכלות לא נכונה.
  2. טעויות אקראיות- טעויות שלא קל לנבא מראש שתתרחשנה לפרט מסוים.


יש לזהות טעויות מערכתיות ולהקטינן. יש ללמוד להתעלם מטעויות אקראיות.

 

ניתוח הנתונים- שימוש במודלים שונים ופוטנציאל שיפור המדידה:


ההתחלה: מידע לא מובנה ותהליך לא אובייקטיבי      Û מעט שיפור Û
מידע מובנה, מיוצג באופן עקבי ועדיין הערכה לא פורמאלית       Ûמעט שיפור Û

מודל סטנדרטי מכויל (z-score  )                                                  Û שיפור משמעותי Û
שימוש במודל Lens המקטין אי ודאויות והטיות (בזכות המשתנים הבלתי תלויים) – או- 
שימוש  במודל Rasch לתוצאות סטנדרטיות של שיפוטים שונים של מבחנים שונים או מצבים שונים                                                                                     Ûשיפור משמעותי Û                      

 

מודל אובייקטיבי. מחייב גם מידע היסטורי.

 

צידה לדרך:

  • כדאי לבחון האם יש כבר מידע שפורסם על מדידות שבוצעו בעולם. עדיף להתחיל מכוונון מדידה והחלטה, מאשר משאלה פתוחה לחלוטין.
  • לא להתייאש אם שיטה אחת לא עובדת ולא מצליחים למדוד/ ללמוד מן המדידה. תמיד ניתן להתקדם לשיטה נוספת.
  • בדרך כלל מספיק להשקיע 2-10%  מהערך המצופה במדידה כדי להגיע לתוצאה טובה.
  • המלצות בהגדרת השאלות למדידה:
    • קצרות ומדויקות; לא מורכבות מכמה חלקים
    • לא מכילות קונוטציה חיובי או שלילית; לא מובילות לכיוון מוגדר
    • מומלץ לכלול שאלות ושאלות הפוכות גם יחד, כדי לאמת תוצאות

חזרה

 

המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135