ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון יולי 2004 - מהדורה מס' 58
גיליון יולי 2004 - מהדורה מס' 58
גיליון:

מחקר שוק של פורטלים

ב – 31 במאי התקיימה ועידת ניהול הידע השנייה בחסות אנשים ומחשבים וחברת IDC יצאה חודש שעבר במחקר עם תחזיות שוק בנושא פורטלים ארגוניים. סה"כ אין הפתעות גדולות ברמת התכנים:

• יישומי פורטלים יעברו גם אל מחוץ לארגון (פורטלים ייעודיים לספקים ולקוחות)מה שיגרום לנושאים של מדיניות הרשאות ובעלות להפוך לקריטיים עוד יותר.

• הצלחות פורטל תימדדנה לפי מדד אחד פשוט: האם המשתמש מוצא את הפורטל ככלי עזר בשיפור קבלת ההחלטות שבידו וככלי לשיפור הפרודוקטיביות בעבודתו.

• כלי פיתוח (אחרים) שיהיו גמישים דיים יגדילו את המכירות של הפורטליםשכן הם המייצרים את הערך העסקי המוסף ללקוח.

• חשיבות כלי BPM (Business Process Management) יגדל שכן הפורטל יעמיד לרשות המשתמש באופן נוח ומיטבי את הנתוניםמידע וידע בהקשר התהליכי עסקי.

• ספקי הפורטלים יעמיקו את היכולות של הכלים בתחומי Collaboration (קהילות ועוד)בתחומי ניהול תוכן והממשק לניהול נתונים (סטנדרטים ועוד).

כמה?

התחזיות מדברות על השקעות בתוכנה שיגדלו עד 2008 לרמה של 1400000000 $ (1.4 מיליארד).

סה"כ מדובר בגידול ליניאריכפי שניתן לראות בהערכות:

ומה בישראל?

לא מעט ארגונים מתלבטים ממש בימים אלו לגבי טכנולוגיית פורטל.

ארגון היי-טק גדול של אלפי עובדים נמצא לקראת סוף שלב ההכרעהבנק גדול יצא במכרז לכלי ומיישםוחברה תעשייתיתמהגדולות בישראלהחליטה לאחרונה על כלי הפורטל המרכזי עבור עשרת אלפים עובדיה.

עוד חברות רבות מצויות בבחינות דומות. צפוי לנו קייץ מעניין.



נכתב ע"י כרמית שקד, ROM Knowledgeware

רקע

קהילות ידע וירטואליות קיימות ברשת האינטרנט כבר זמן רב. הכלים וערוצי התקשורת העיקריים המשמשים קהילות אלו הינם פורומים, רשימות תפוצה באי מייל, לוחות מודעות וכד'. קהילות ידע מתקיימות גם בתוך הרשת הפנימית של ארגונים. קהילת ידע -  הינה קבוצת אנשים המוגדרים יחד באופן רשמי כקבוצה אשר עוסקת בשיתוף ידע ולימוד מהניסיון לגבי תחום משותף כלשהו.  בד"כ קהילות ידע בארגונים מקיימים מפגשים פרונטליים וככלי משלים מקיימים מפגשים וירטואליים באמצעות כלי שיתוף ידע הכוללים גם הם קבוצות דיון, הודעות, מקום למסמכים משותפים, שאלות נפוצות, יומן אירועים משותף ועוד.

לפני כשנתיים נוצר ערוץ תקשורת חדש – הבלוגים. בלוג - הינו צורת פרסום ברשת, בד"כ בסגנון של עיתון. יש בלוג אישי – לפרסומים אישיים על כל נושא שבעולם ויש בלוג קבוצתי – לפרסום בנושא מוגדר וממוקד.

מחקרים מצביעים על כך שאתרי הבלוגים מתגלים כיעילים יותר ביצירת קשרים בין אישיים משמעותיים יותר מאשר אתרי קהילה מרכזיים ברשת. השאלה המתבקשת מכך היא האם רשת של אתרי בלוגים עתידה להוות קהילה וירטואלית?  

לכאורה תגידו שאין הגיון להשוות בלוגים לקהילות. ניתן להשוות בלוג לצורה אחרת של  כלי שיתוף ברשת. לכן ההשוואה המובאת כאן היא בין קבוצה של אנשים - קהילת ידע לבין רשת של בלוגים.

 

אז מה מספקים אתרי בלוגים שכלי שיתוף אחרים אינם מספקים?

      ·          בלוגים מכבדים יותר את מי שמחבר אותם ואת קהל היעד שלהם.

1.      בלוגים מתרכזים בפרט עצמו. הם מדברים בשפת המשתמשים, שפה פשוטה, במילים אחרות "יורדים אל העם". כותב הבלוג מביע את מחשבותיו / רעיונותיו במילותיו הוא בדרך משמעותית ושלמה יותר. קוראי בלוגים חדשים יכולים לנווט ולחפור בצורה קלה יותר בקרב הבלוגים האחרונים שכתב המחבר ולהבין בצורה טובה יותר את אישיות הכותב וההקשר העכשווי.

2.      לכותב הבלוג אין כל התחייבות לפרסם, ולא חלה עליו חובה לאמץ פורמט אשר הוא אינו מרגיש בנוח איתו. לכותב הבלוג יש שליטה על הכנסת המידע, עריכתו, עדכונו ומחיקתו בכל רגע נתון. טכנולוגיות WEB בלוגים פשוטות מאפשרות לרעיונות חדשים להיות מיוחסים בקלות יחסית לכותביהם, למשל ע"י Trackbacks - מנגנון פשוט המאפשר יצירת "קישור חזרה" מדף באתר אחר לדף באתר שלך. ככזה, בלוגים הינם כלים טובים יותר לקידום ושיווק עצמי. לעומת זאת, בכלי קהילות, בעיקר קהילות ידע בארגון, יש מנהל תוכן האחראי לעריכת המידע, עדכונו ומחיקתו ולרוב חבר קהילה שכתב תגובה או מסמך אינו רשאי למחוק אתו או לערוך אותו באופן ישיר.

3.      לקורא אין כל התחייבות לקרוא, להגיב, לעקוב או לעשות כל פעולה שהיא בנידון. בקהילות יש נטיה להתנהלות של מועדון ורמת הציפיות מהמשתמש גבוהה יותר. הארגון משקיע בהקמת קהילות, ועל כן, פעמים רבות הוא בוחן את ההשקעה (כמות הכניסות, כמות הדיונים שיזמו וכמות התגובות שניתנו) כדי להיטיב את ההטמעה או להסיטה לאזורים אחרים.

      ·          בלוגים הינם כלי תקשורת בסגנון אחר.

1.      בלוגים אינם מאפשרים לאתר מומחים בקלות, אולם הם מאפשרים ליצור פרופיל מומחים בצורה טובה יותר ולעקוב בקלות אחר מומחים. רעיונות נעשים חזקים יותר ע"י יחסי גומלין עמוקים יותר ומעגלי משוב מהירים יותר. רשת של בלוגים הינה פתוחה ומאורגנת מעצמה. רעיונות חדשים ומידע מופצים בצורה חופשית ברחבי העולם דרך הפניות ו – Trackbacks. מנועי חיפוש יטיבו אמנם להכיל מידע שלם על נושא מסוים, אולם בלוגים ו – Trackbacks ייטיבו להכיל מידע איכותי המגיע מאנשים שמסכימים בדעותיהם. המגבלה היחידה בזרימה חופשית של המידע היא זו שכותב הבלוג כנראה הגדיר ע"י הכלת מגבלות לקהל היעד שלו דרך המינוי.

 

ומה מספקות קהילות ידע שרשתות בלוגים אינן מספקות?

      ·          קהילות מהוות מבנה חברתי טוב יותר לפתרון בעיות, ניהול ושיתוף ידע וצמיחה.

1.      בעיות מרכזיות וחשובות המופנות בצורה קולקטיבית חייבות להישמר תחת מגבלות של קבוצת מומחים סגורה על מנת לקבל מענה אמין ומהימן. רמת האמון הנדרשת להתמודדות עם בעיות ורמת הידע והמקצועיות הדרושה מנוגדת למבנה חברתי פרוץ ופתוח. קשה להבחין אם הידע והפתרונות המוצעים מגיעים ממומחים או מאנשים המבינים בתחום ואנו עלולים לעשות שימוש בפתרונות שגויים שהגיעו מאנשים שלעיתים רמת הבנתם את הנושא אינה מספקת. בתוך ארגונים המצב פחות חמור מאחר ובד"כ ניתן לדעת מי מבין נותני התשובות הינו מומחה ובעל ידע מקצועי בתחום.

2.      בלוג הינו בד"כ דל בתוכן מובנה: הוא מכיל בעיקר כותרות, טקסטים, תאריכים, רמת קטלוג ראשונית והפניות. לעומת זאת על מנת לעשות שימוש חוזר בידע, אחזור ידע מונחית הקשר ותוכן חייבת להיות מובנית יותר ולהכיל: תיאור, מילות מפתח, סוג מידע, סוג תוכן,  סוגי נתונים, סוגי מסמכים, סיכום, תחום ידע, תת תחום, מאפיינים  וכד'.  במידה ושמירת ידע נעשית באופן אישי לצרכים אישיים או עבור 2-3 אנשים, קטלוג ברמה כזו הינו מעשי בצורה מועטה, אך קטלוג כזה מקבל חשיבות גבוהה יותר כאשר זה משותף בתוך קבוצה על מנת ליצור סדר וארגון ולאפשר ניווט והמצאות בידע הקיים.

3.      אכן ניתן להעביר, לדון ולשפר רעיונות חדשים דרך רשת של בלוגים. אך על מנת שרעיונות אילו יהפכו למעשיים הם צריכים להיתמך ע"י קבוצה אשר מסוגלת לתרגמם למסמכי פעולה כגון הצעות, תוכניות קורסים וכד וליישמם בפעילויות ובפרויקטים קבוצתיים.   

      ·          קהילות מהוות מבנה חברתי טוב יותר לצורך לימוד.

1.      קהילות הנם חברות מאורגנות מעצמם  העוסקות בפעילות משותפת של למידה לגבי תחומים מוגדרים ורלוונטיים לה. הן נוצרות סביב מטרות לימוד משותפות לגבי תחומים מוסכמים ספציפיים והם שואפים לבנות הבנה משותפת של תחום ידע נתון. קיומם לעיתים מגובה באמנה הנכתבת על ידם ומותאמת להם כקבוצה. לקהילות ידע יש גבולות והגישה לפעילות הקהילה ולמאגר הידע שלה הנה מבוקרת ומפוקחת. זאת על מנת לבנות ולתחזק את יחסי אמון בין חבריה ולטפח שיחות בין מומחים באיכות גבוהה.

 

האם יכולים בלוגים וקהילות לחיות יחד זה לצד זה?

נחזור לשאלת הכותרת "האם רשת הבלוגים עתידה להחליף את הקהילות?", סקרנו כאן מה יש בבלוגים שאין בקהילות ומה יש בקהילות שאין בבלוגים. לכל אחד יש היתרונות שלו והחסרונות שלו. על כן במקום להחליף את הקהילות בבלוגים ניתן לשלב בין שניהם. ניתן לנצל את יתרונות הבלוגים ולהוסיפם כעוד מרכיב בקהילה – דוגמת קבוצת הדיון, המסמכים המשותפים, השאלות הנפוצות – וליצור קישור לאתר בלוגים של חברי הקהילה.

ולגבי השאלה "האם רשת של אתרי בלוגים עתידה להפוך לקהילה וירטואלית?" למעשה התשובה היא כן. קהילות נוצרות מקבוצות של אנשים שהינם בעלי עניין משותף או בעלי תפקיד זהה או עוסקים בפרויקט משותף. כך גם יכולה להיווצר קהילה מרשת של בלוגים. ברגע שקבוצת אתרי בלוגים יצרה מספיק קשרים דרך הכנסת בלוגים, מתן משובים ויצירת רשת קישורים ביניהם (TrackBack), הם ירצו לקחת את הצעד הבא עם מבנה פורמלי יותר. בד"כ, קבוצה קטנה של 3-7 אנשים מחליטים להיפגש יחד פנים אל פנים על מנת לארגן מפגש לימוד ל – 20 – 60 כותבי בלוגים בו זמנית בד"כ דרך מפגש פנים אל פנים. מפגש זה עשוי ליצור מספיק תהודה כדי להיות הראשון מבין סדרת מפגשים כפי שקורה לעיתים קרובות כאשר נוצרות קהילות ידע יש מאין. באופן טבעי, לאחר זמן מה, קהילת ידע נמרצת יוצרת פרוייקטים, אשר עשויים להפוך ממפגש חברתי רגיל לחברת סטארט – אפ. כך למעשה קורה שמתפתחת קהילת ידע סביב פעילות של כותבי בלוגים. 

להלן קישור המתאר תרשים זרימה להיווצרות קהילה מרשת של בלוגים.

// קישור לא זמין // 

הסקירה מתבססת על בלוג שנכתב ע"י Martin Dugage ופורסם ב- KnowledgeBoard.

נכתב ע"י כרמית שקד, ROM Knowledgeware

תרבות הנו אחד מארבעת הרבדים החשובים המרכיבים ובונים את ניהול הידע בארגון. בכל ארגון בו מתנהל תהליך של ניהול ידע מדובר במעבר מקיום ידע לניהול ידע וכל זאת למען המטרה העיקרית שהיא למעשה שיתוף בידע הקיים בארגון שברוב המקרים מנוהל הידע בצורה זו או אחרת. שיתוף הידע תלוי באופן חזק בתרבות הארגונית – האם התרבות הארגונית מעודדת שיתוף או שמא מעודדת תחרות ואי שיתוף ידע?

יש ארגונים המעודדים שיתוף ידע בתוך תת היחידה הארגונית אליה משתייך העובד מצד אחד ותחרות ואי שיתוף ידע בין תתי יחידות ארגוניות מצד שני. ישנם ארגונים בהם התרבות הארגונית מעודדת רק תחרותיות ואי שיתוף ידע בכל זרועות הארגון.

בגיליון אוקטובר 2003 – ניסינו לבחון מהם הגורמים והחסמים העומדים בפני העובדים בדרך לשיתוף ידע בארגון ומה האמצעים בהם ניתן לנקוט על מנת לנטרל גורמים אילו ולחזק את תרבות שיתוף הידע. אולם כידוע שינוי תרבותי אינו תהליך פשוט והוא כולל שינוי בדפוסי חשיבה והתנהגות המושרשים שנים בקרב עובדי הארגון ומנהליו. לעיתים, האמצעים הישירים והאמצעים העקיפים, דוגמת אילו שצוינו במאמר ואשר נועדו לעודד תרבות של שיתוף בידע אינם מספיקים ליצירת השינוי הנכסף.

אז מה עושים? אפשר לנסות להשלים את השיטות המקובלות הישירות בשיטות עקיפות; למצוא דרך יצירתית אשר תסייע ליצור את הרצון לשיתוף ידע בקרב העובדים דרך רובד אישי – אנושי ולא דרך רובד מקצועי. 

איך אפשר לעשות את זה? דרך מציאת תחום עניין שאינו קשור לתפקיד או למהות הארגון ויצירת מפגשים שנועדו להעשרה ולמידה משותפת בתחום הנבחר. המפגשים יכללו הרצאות, החלפת דעות, למידה, משחקי שיתוף וכד' בתחום הנבחר למשל דרך היין, דרך האוכל, מסע עולמי (למידה על ערים בעולם), בריאות וכושר ועוד.  

בדרך זו בהשקעה מינימלית של משאבים מבחינת הארגון ניתן להפיק רווח תרבותי מדהים. מתוך עיסוק במשהו אחר, מרתק ומעניין מתפתחים יחסי חברות ואמון הדוקים יותר בין העובדים ומורדים המחסומים הגורמים לעובדים לא לשתף ידע. העובדים לומדים את היתרונות הגלומים בשיתוף בידע בנושא הנבחר וחווים את חווית השיתוף אשר דרכה תושרש תרבות השיתוף ותחלחל גם לנושאים המקצועיים החשובים לארגון. 

 

דרך היין כבר מיושמת במפעל אחד בארץ ותודה לגיא מנהל הידע שהגה, יישם ושיתף.

 

אם גם לכם יש רעיון לחיזוק ויצירת תרבות שיתוף ארגונית – שתפו אותנו ונשתף את שאר קוראינו.

מונח: לקח - Lesson

לקח הנו המלצה להתנהגות עתידית מיטבית הנלמדת על בסיס ניסיון העבר.
לקח הינו תוצר של חשיבה יזומה ואקטיבית המתבצעת בסיום פרויקט, אירוע או פעילות נבחרת אחרת. הוא נוצר כתוצאה של למידה מובנית שבמהותה – ניתוח של התוצאות שזוהו וגיבוש אופן הפעולה הרצוי בעתיד במונחי ביצוע, לצורך מניעת טעויות דומות בעתיד או חיזוק היתרון- היערכות לעתיד. ישנן שיטות רבות להפקת הלקחים המפורסמת שבהן ע"י תחקיר וירידה לסיבות שורש (קידוח).
בפועל, כיוון שמדובר בתהליך מובנה, המתרחש בעקבות תהליכים או אירועים מוגדרים, הוא מכסה על פי רוב רק מעט מתוך סך הידע הארגוני.
אם נביט לרגע על היחס הכמותי בין הלקחים ופרקטיקות נראה שעיקר הידע בארגון נצבר על פי רוב כפרקטיקות תוך כדי תנועה, שהרי הפקת לקח הוא תהליך מורכב וארוך המתרחש רק כאשר מתקיימים תנאים מסוימים. השורה התחתונה היא כי גם ארגונים שמפיקים לקחים משאירים את רוב הידע אצל העובד היחיד ולא מנהלים נכס יקר זה.
מומלץ שכל ארגון המבקש לבצע למידה ארגונית ישכיל לשלב את הפקת הלקחים וניהול התובנות והפרקטיקות זה בצד זה למינוף וצמיחה ארגוניים.

Knowledge as a Source of Competitive Advantage

כמנהגנו מידי חודש אנו מביאים מאמר מהעולם המתאר מימוש ניהול ידע בארגון.

המאמר הפעם מצביע על מחקר בניהול ידע שנערך בקרב מנהלים מחברות פולניות גדולות.

המטרות העיקריות של המחקר היו: זיהוי האתגרים העיקריים החשובים ביותר בעיני המנהליםזיהוי רמת המודעות של מנהלים לגבי אתגרים מבוססי ידע בארגונםזיהוי ממכשולים להגדלת היעילות בקונספט של ניהול הידע וזיהוי חברות מובילות בהטמעה ויישום של שיטות ניהול מודרניות.

הקישור הבא מפנה למצגת המתארת את המחקר. ולמי שיודע לקרוא פולנית ((-;)סיכום תמצית המחקרדוח המחקר המלא ושאלון.

קריאה מהנה


Knowledge Garden

אתר המכיל מאמריםראיונותמחקריםמצגות ומסמכים בנושאים כגון: אקולוגית ניהול ידעקהילותאינטליגנציה ארגונית והון אינטלקטואלי.

צפייה מהנה.


כנסים קורסים ויתר פורומים בארץ ובעולם.


"הדברים הכי חשובים הם הדברים שאנו לומדים אחרי שאנחנו יודעים הכול"

-- אוסקר ויילד



המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135