ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון יוני 2016 - מהדורה מס' 201
גיליון יוני 2016 - מהדורה מס' 201
גיליון:

 

1. שמחים לבשר שבהגרלה בין החברים ששיתפו את קורס ניהול הידע בפייסבוק זכה שי תמם

 

 

 

הקורס ייפתח ב30/6/16 לפרטים והרשמה ניתן לפנות לימית yamit@kmrom.com 

 

2. כנס ניהול ידע מתארח יתקיים ב17/07/2016 במכבי שירותי בריאות, לפרטים והרשמה ניתן לפנות ל yamit@kmrom.com

 

3. גאים שחברת נובה מצטרפת ללקוחותינו בשימוש בתוכנת שיתוף המסמכים בענן File&Find, בנוסף ללקוחותינו המגוונים העושים שימוש במערכת עומר לניהול ידע במוקדים

 

 

סקירה: הקסם השבדי
נכתב ע"י מאיה פליישר


מכירים את זה שיש לכם מלא פריטים של ידע, כולם חשובים, אולי חלק יותר וחלק פחות. חשוב לכם שיהיה קל להגיע אליהם, שהם יהיו מובנים וגם ישתמשו בהם לאורך זמן? אני מרשה לעצמי להניח שרובכם עניתם על שאלה זו בתשובה חיובית.


יודעים איך לעשות את זה? גם פה, אני נוטה להאמין שלרובכם כבר יש ניסיון בנושא או לפחות כיוון... וגם אם לא, לא נורא, אנחנו פה בשביל לעזור לכם. :-)


אבל, איך עושים את זה תוך כדי יצירת חוויה אחרת, חוויה שונה? איך משתמשים בכל האמצעים והכלים שיש לנו לטובת יצירת חוויה טובה ואיך משמרים את זה?


בתור אחת שכמעט עשור בתחום של ניהול ידע ומתעסקת לא מעט עם חווית המשתמש (כי לדעתי הקשר ביניהם הוא ישיר וחשוב), אני חייבת להודות שאני בוחנת בהרבה מאוד מקומות שהם לא "בעבודה" את הנושאים האלה, ככל הנראה מזווית קצת שונה ואולי יותר ביקורתית (לטוב ולרע).


הפעם אני רוצה לשתף אתכם בחוויה האישית שלי כמשתמשת וכלקוחה של רשת מוכרת ואיך לדעתי, אפשר ללמוד וליישם את זה גם בתוך ארגונים גדולים.


אז למה ולמי אני מתכוונת? הרשת השבדית – איקאה!


למה איקאה? מה תפס אותי?


זוהי רשת, שלפי הויקיפדיה, כוללת 375 חנויות ב- 47 מדינות. הרשת מוכרת אלפי או עשרות אלפי פריטים להרכבה עצמית וכוללת מגוון מוצרים שונים החל מסכו"ם ושקיות ועד למטבח שלם. ה"חנויות" כוללות חדרי תצוגה, מתחמים, משתרעות על אלפי מטרים, אין סוף מדפים ולא מעט מסרים!


האם שמתם לב בביקור האחרון שלכם שם לסוגי המסרים שהחברה מציעה? האם שמתם לב לארגון החנויות והתמיכה במשתמש דרך השילוט, הסימון על הרצפה ועל המוצרים?


למרות גודל החנויות, למרות מגוון המוצרים שהרשת מציעה ולמרות הפוטנציאל ללכת לאיבוד בקלות, כאשר הלקוח נכנס לחנות הוא מקבל תמיכה לאורך הדרך: בכניסה הוא יכול לאסוף לעצמו עפרון, סנטימטר, ושק לאיסוף מוצרים. בהמשך הוא מקבל ליווי של שילוט מכוון כולל התייחסות לקיצורי דרך ולאורך כל הדרך הוא נחשף לפתרונות שימוש של מגוון המוצרים בסביבה אמיתית (חדרי התצוגה), הסבר בשפה אחידה על כל מוצר ומידע נוסף על בטיחות, על החברה, על תרומה לסביבה, על המעצבים וכד'. ואם זה לא מספיק יש גם נציגים אנושיים (אבל שימו לב – אין הרבה כאלה).


גם אחרי שהלקוח יצא מהחנות, הוא מגיע הביתה עם הוראות ברורות שמאפשרות לכל אחד לבנות בעצמו את המוצרים בבית.


אתר האינטרנט וגם הקטלוג שמגיע אחת לשנה מדבר באותה שפה עם המסרים שיש בחנויות ובאתר.


איך הם עושים את זה? בחוויה שלי מאיקאה ברור לי שהלקוח (המשתמש) במרכז וחווית המשתמש היא חלק בלתי נפרד מהחברה. ולדעתי, בעזרת שפה אחידה ופשוטה והצבת המשתמש במרכז הם גם מצליחים.


ואיך זה קשור אלינו?


בארגון גדול ואפילו בינוני שיש בו לא מעט עובדים (שלאו דווקא יושבים ביחד באותו מיקום פיסי או אפילו באותה מדינה) ויש בו לפעמים לא פחות מסרים מעובדים וסוגי מסרים שונים, אפשר באמצעות מספר פעולות פשוטות לשנות את חווית התקשורת והעברת המסרים בארגון לחוויה אחרת לחלוטין!


ההמלצות שלי:

  1.  השקיעו מחשבה והגדירו את התחושות / רגשות שאתם רוצים לעורר. (האם זו תחושת רצינות? האם זו תחושה של עשייה ביחד או לחוד? האם אתם רוצים לעורר חיוך?)
  2. הגדירו את סגנון השפה שלכם ושמרו על אחידות. מומלץ להתייחס גם למיקרו-קופי.
  3. הגדירו את השפה העיצובית שלכם שתתמוך במסרים השונים המועברים – צבעים, פונטים וכד'.
  4. בדקו את "המסלולים" של העובד (המשתמש) שלכם – בהיבט של מסלול העסקה של עובד בארגון החל מקליטה ועד לסיום העסקה ובהיבט של סדר יום שגרתי של עובד החל מהגעה בבוקר ועד סוף היום. איפה יש לנו הזדמנויות לתקשר איתו ואיזה מסרים אנחנו רוצים להעביר?
  5.  אתרו את המקומות יוצאי הדופן בהם יש מפגש עם המשתמש ואיך ניתן לנצל מפגשים אלה להעברת מסרים נוספת. שימו לב למיקרו-אינטראקציות.
  6. הרגישו את השטח - בדקו עם המשתמשים אחת לכמה זמן את התחושה, ההבנה והיו פתוחים לקבלת רעיונות נוספים.

לסיכום, הליכה במסדרון, המתנה למעלית או בתור בחדר אוכל יכולה להיות הזדמנות. אתרו אותה והשתמשו בה. היא עוד דרך לשמור על קשר עם העובד.

 

 

מתוך הקטלוג של איקאה

כבר בימים אלו מנהלים עסקים קשרים עם לקוחותיהם באמצעות כלים דיגיטליים ורשתות חברתיות כגון: Facebook, Instagram, Twitter, Google וכו'. פלטפורמות דיגיטליות אלו מאוד פופולריות בקרב אנשי השיווק והמפרסמים.


למה בעצם? הפרסום והחשיפה הם "על הדרך". המשתמשים נמצאים ברשת החברתית כל הזמן. אין צורך "להגיע" אליהם ולחפש אותם. באופן הזה ניתן לחשוף אותם לפעילות שיווקית באופן כמעט אוטומטי. במיוחד כשעושים שימוש בכלים של שיווק אישי כגון: שימוש ב-Cookies, טכנולוגיות לשיווק ממוקד וכו'.


בנוסף לרשתות חברתיות אלו, המידע שאנחנו מנהלים שם והפעילות השיווקית אליה אנחנו נחשפים בהן, תחשבו כמה מהחיים שלכם עוברים באמצעות אפליקציות מסרים אישיים כגון – Facebook Messenger, Whatsapp, Skype וכו'.
חברים, משפחה, קבוצות עניין, עבודה, תחביבים ואפילו קבוצת הגן של הילדים.
תחשבו כמה מחיי היום יום שלכם, מהשגרה שלכם, מהמידע שלכם, מועבר היום באמצעות אפליקציות המסרים האישיים, כל זאת עוד לפני שהתחילו באמת לנהל בהן פעילות עסקית.


קחו לדוגמא את Whatsapp, שהפכה לחלק בלתי נפרד מחיי רובינו.


ל-Whatsapp יש בימים אלו מעל למיליארד משתמשים ברחבי העולם. מיליארד! בלתי נתפס.


רובינו משתמשים בה כל היום עם כולם והיא ממלאת עבורנו הרבה מאוד צרכים חברתיים ותקשורתיים.


בהינתן עובדה זו, זה רק הגיוני שעסקים ירצו גישה לכמות כל כך אדירה של משתמשים.


האם עסקים יכולים לעשות שימוש בפלטפורמות הדיגיטליות האישיות לצרכי שיווק, מכירה ושירות? האם יש פוטנציאל מעבר לשימוש האישי באפליקציות המסרים האישיים?


רק בשאלה עצמה עולה הניגוד.


אבל אם נחשוב על כך יותר לעומק, שימוש באפליקציית מסרים אישיים לעסקים יכול להפוך בקלות מנישה למיינסטרים.


תארו לכם שמשתמשים יוכלו להשתמש בהודעות טקסט, Whatsapp , Skype או Facebook Messenger בכדי לפנות לחברות שונות בשפת האם שלהם על מנת לרכוש מוצרים, לקבל מידע או שירות? נשמע כל כך הגיוני. איך לא עשינו את זה עד היום?


איך זה יקרה? להלן הסבר טכנולוגי על קצת המזלג...


השיחה תתנהל רק עם גורם אנושי אחד, הלקוח. ואילו בצד השני של השיחה יעמוד "רובוט" לשירותו. הרובוט מבין כל מילה של הלקוח, לא משנה באיזו שפה הוא מדבר, ומתוכנת לתת את השירות הטוב ביותר לצרכיו.


הרובוט מבוסס על בינה מלאכותית. האפליקציה עושה שימוש ב"בוטים" המתוכנתים לענות על שאלות המשתמש בתוך אפליקציית המסרים האישית. אותם בוטים סורקים את מקורות המידע הארגוניים ואת האינטרנט בכדי לספק תשובה לכל שאלה.


באופן הזה, העתיד העסקי המתוכנן של Private messaging יאפשר ללקוחות לייצר שיחות דיגיטליות אישיות עם עסקים, באמצעות אמצעים דיגיטליים אישיים שונים.


באופן הזה, השיחה היא המרכז ולא האמצעי הדיגיטלי. זה הופך את השיחה לפלטפורמה ולא להיפך.


בסין כבר עושים את זה מזמן.


הכלים המקוונים העומדים לרשות מנהל השיווק בסין הם שונים מאלו שאנו מפעילים במערב.
גוגל, יוטיוב, פייסבוק וטוויטר אינם פועלים בסין לכן חברות הפעילות בשוק הסיני צריכות לאמץ את הכלים הסיניים. WeChat – הדבר הקרוב אליו ביותר הוא WhatsApp, אך באמת שקשה להשוות, כי WeChat מציע הרבה הרבה יותר.


WeChat הפך לאחד הכלים המובילים בסין גם לצרכים עסקיים וגם לניהול היבטים רבים בחיי היומיום: אפשר לשלם באמצעותו ולקבל תשלום בהקלקה פשוטה במכשיר הנייד, אפשר להזמין כרטיסי טיסה או רכבת, לשלם חשבונות, לרכוש כרטיס לסרט ואפילו לתרום לעמותה הקרובה לליבך. בסין שומרים היום על קשר עם חברים בעיקר באמצעות וויצ'אט כך שמי שגר בסין ולא נמצא בוויצ'אט- לא ממש קיים...


ומה קורה במערב?


כבר היום, חברות החלו לאמץ פלטפורמות מסרים אישיים (Private Messaging) בכדי לתקשר עם הלקוחות שלהן.


כאשר מארק צוקרברג הודיע על כך ש-Facebook חצתה את מיליארד המשתמשים, הוא רמז גם על העתיד לבוא: "הלאה, אנחנו עמלים על לחבר יותר אנשים בעולם ולהפוך את זה לפשוט יותר לתקשר עם עסקים"


חברת התעופה Air France KLM מבצעת בימים אלו שיתוף פעולה עם Facebook Messenger בכדי לאפשר ללקוחותיה בעתיד הקרוב לעשות צ'ק אין, לקבל עדכונים על הטיסות, לבצע שינויים בטיסה ולתקשר עם שירות הלקוחות.


המטרה היא לתת שירות ללקוחות לא משנה איפה נמצאים, פיזית ודיגיטלית.


לקוחות בדרך כלל לא מבלים זמן רב באפליקציה של חברת התעופה. יש הרבה לקוחות שלא יורידו אותה מאחר ובמרבית המקרים הערך המוסף שלה הוא לא לאורך זמן (לקוחות שאינם טסים באופן קבוע בכלל, ועם חברת תעופה ספציפית, בפרט). וגם אם יורידו, לא יחזרו להשתמש בה בטיסה הבאה..


לעומת זאת, Facebook Messenger היא אפליקציה שיש כמעט לכולם, היא עונה על הרבה צרכים ומשתמשים עושים בה שימוש שוטף. בהינתן עובדה זו האם לא יהיה קל יותר לתקשר עם לקוחות איפה שהם כבר מבלים את זמנם הדיגיטלי?


מחשבה זו הובילה את החברה למסקנה שעליה לייצר שיתופי פעולה עם צדדים שלישיים בתחום המדיה החברתית ואפליקציות מסרים אישיים, לנקודות מפגש חדשות עם לקוחותיהן.


תקשורת עם לקוחות באמצעות Private Messaging טומנת בחובה אתגרים והזדמנויות כאחד.


בצד הלקוח, היא נתפסת כאישית יותר – פלטפורמה אישית, שיחה אישית, שפה מקומית וכו'.
מצד העסק, היא מאפשרת יותר נקודות מפגש עם הלקוח, יותר הזדמנויות מכירה, יותר חשיפה של המותג. השימוש בפלטפורמה זו יכול בקלות לאפשר מחויבות ונאמנות גדולה יותר של לקוחות.
Private Messaging מייצרת הזדמנויות ייחודיות לעסקים לייצר אינטראקציות עם הלקוחות "על הדרך", לא במיקום הסטנדרטי, ולא באמצעים המקובלים, אליהם הם צריכים להגיע במכוון.

 

והאתגרים? לא ניתן להתעלם מהאתגרים.


שימוש של עסקים באפליקציות מסרים אישיים כגון Facebook Messenger אינן מאפשרות לחברה שליטה מלאה על חווייתו של המשתמש. האפליקציה כבר קיימת ויש לה Look & Feel.


הפלטפורמות הללו פותחות את הדלת עבור החברות ומאפשרות להן לתקשר עם הלקוחות שלהן, אך השליטה היא מוגבלת, הכוח האמיתי נשאר עדיין בידיי הספק.


עובדה זו יכולה להקשות על העסק ולדרוש ממנו יותר מאמץ לייצר חווית שירות באיכות גבוהה כפי שהיו יכולים לעשות אילו הפלטפורמה הייתה בבעלותם המלאה.


בנוסף, מדובר בניהול ידע מזן חדש, שונה ממה שהכרנו עד היום.


רובוטים, בוטים, פלטפורמות חדשות, כמות אדירה של משתמשים, ניהול ידע אישי, חשש לאובדן מידע, שיתוף פעולה עם גורם שלישי, אלו רק חלק מהנושאים שיש להתייחס אליהם בהיבטים של ניהול ידע בתחום ה- Private Messaging.


אין ספק שיש צורך בחשיבה מחודשת במתודולוגיות ניהול ידע ושימורו


אבל העתיד כבר כאן. הפלטפורמות הללו הם חלק בלתי נפרד מהחיים שלנו, מהשגרה שלנו, מהמידע שלנו. ויהיה צורך בדרך זו או אחרת להתמודד עם אתגרים אלו.

 


מקורות:

 

https://econsultancy.com/blog/67697-does-the-rise-of-messaging-apps-mean-brands-need-a-bot-strategy/?utm_source=Econsultancy&utm_medium=email&utm_campaign=6958453_2218-daily-pulse-uk-2016-04-05&dm_i=LQI,4556D,M1ZBB8,F1ZV4,1

https://econsultancy.com/blog/67551-private-messaging-is-social-s-next-big-ad-frontier

https://econsultancy.com/blog/67490-10-things-you-didn-t-know-about-wechat

 

http://cafe.themarker.com/post/3274481/

 

ויזואליזציה של מידע (Data visualization)


ויזואליזציה של מידע הינה ייצוג ויזואלי של מידע, הצגת המידע בכלי תקשורת חזותית, או "ייצוג מידע בדרך סכמתית או ציורית, כולל פירוט המשתנים השונים ויחידות המידע" (ויקיפדיה).


מטרת ייצוג המידע באופן זה היא תקשור של המידע המוצג למשתמש באופן פשוט ברור ושימושי. או אם תרצו את זה בנוסח שונה, בכלל אצבע פשוט:

 

 

דוגמאות של ויזואליזציה של מידע (Data visualization) :

 

 

למקור לחצו כאן

 

 

 

למקור לחצו כאן

 


Best practices בויזואליזציה של מידע (Data visualization)

  1.  המידע הויזואלי אמור לתת ערך מוסף מעל המידע ה"יבש" (המוצג בטבלאות ובגרפים הבסיסיים)
  2.  מידע השוואתי אמור להיות מוצג בהשוואה ליעדים מדידים ומוגדרים היטב
  3. המידע אמור להיות פשוט ובהיר להבנה עבור המשתמש (הויזואליות מסובכת מידי? יש לפשט אותה)
  4.  יש לבחור את סוג הויזואליות המתאים למידע שאנו מציגים (למשל: קווי זמן להצגת טרנדים לאורך זמן, "עוגה" להשוואת חלקים שונים מתוך שלם, ועוד)
  5. חבר את המשתמשים אל המידע שלך, הרגל אותם להשתמש במידע המוצג להם

והנה מספר סרטונים בנושא: (YouTube)

הידעתם? קיימים ברשת מאות ואלפי סרטונים ומדריכים בנושא זה (כמו גם בנושאים אחרים), זמינים לשימושכם.

 

לסיכום
המשפט הזה, שקראתי באחד הבלוגים, מסכם לדעתי את כל נושא המידע והצורך בבינה עסקית ובכלים מתקדמים למימוש בינה עסקית, ביניהם גם ויזואליזציה של מידע. בפשטות רבה הוא מציין ש: Data Is the New Water" (Paul Weiskopf, Senior" Vice President of Corporate Development at Domo) Here


ובדומה למים הזורמים בגופנו, כך המידע זורם בתוך ארגון, וכמו הצורך שלנו במים על מנת להתקיים, כך הארגון לא יכול להתקיים בלי זרימת המידע... זרימת המידע נחוצה על מנת לאפשר לארגון לגדול, לצמוח ולשגשג.
הבינה העסקית, והויזואליזציה של מידע כחלק ממנה, אלו הכלים שמאפשרים את זרימת המידע בתוך הארגון!

 

מקורות/ לקריאה בהרחבה:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ניהול ידע מסביב לשעון- סרטון אנימציה שהוצג במסגרת קורס ניהול ידע

לצפייה לחצו כאן

נכתב ע"י ד"ר מוריה לוי

Seven Disciplines of a Leader: How to Help your people, team, and organization achieve maximum effectivenessמה, הינו ספר שנכתב ב-2015 על ידי Jeff Wolf, יועץ ניהולי בכיר בארגונים.
הספר מתאר את משנתו הניהולית (והייעוצית)- מה צריכה לכלול מנהיגות, ואיך צריך לנהוג מנהיג כדי להוביל את הספינה שבאחריותו לחוף מבטחים, ויותר מכך, להצלחה.
הספר כולל המלצות והנחיות רבות, ולהלן עיקרי הדברים:

 

מפת הספר:

 

הספר אינו מחדש הרבה, אך הוא כולל- והרבה; לעיתים במהלך הקריאה יש אפילו הרגשה שיותר מידי.
ועם זאת, הוא מסדר, מארגן ומזכיר את כל הנקודות שכל כך חשוב שלא לשכוח בבואנו להוביל קבוצת אנשים בהצלחה.

 

מומלץ.

הצורך


אל להם למנהלים לשקוט על שמריהם. כפי שאתלטיים מקצועיים מתאמנים באופן קבוע, כדי לנצח, וזאת גם אם הם מוכשרים, כך גם מנהלים חייבים להתמיד ולהשקיע במיומנויות המנהיגות שלהם.

 

על פי מחקר שפורסם ב- 2014 ב- Gallop Business Journal 82% מהארגונים מאיישים באופן שגוי את משרות המנהיגים שלהם.
על פי מחקר אחר, שבוצע באותו כתב עת ב- 2013 בקרב עובדים בארה"ב, רק 30% מהם מרגישים מחוברים ומחויבים (engaged) לארגון בו עובדים
עובדים בעלי מוטיבציה הינם קריטיים ליצירת היתרון התחרותי, וחשיבותה של מנהיגות קריטית להנעת עובדים אלו ולהובלה להצלחת הארגון.

 

עבודתם של המנהלים אינה טריוויאלית כלל ועיקר.
.


חזרה

 

מנהיגות טובה:


מומחיות ודוגמא אישית

מומחיות בכל הנוגע לתכונות האישיותיות (Personal Mastery) של המנהיג ודוגמא אישית לאחרים, הינם, ולא במקרה, המרכיב הראשון בדרך להיות מנהיג מצליח.

 

למנהיג נכון שיהיה:

  1. חזון אישי- מטרות אליהן הוא שואף
  2. מתח יצירתי המאפשר להגדיר חזון חדשני ובכל זאת להתקדם ולהתקרב אליו.
    יכולת חדשנות היא מיומנות חשובה, ולאלו שספקנים- מזכיר הכותב- כי אפשר לפתח מיומנות זו והיא אינה מתנת האל ליחידים.
  3. מחויבות לאמת.

ובכל הנוגע למומחיות אישיותיות, לאנשים יש תכונות שונות, אך יש שתי תכונות שעל כל מנהיג לאמץ:

  1. יושר. לא בר תחליף.
  2.  קשר רגשי לעובדים ולסובבים. לא ניתן להסתפק באדם בעל תכונות ערכיות, המהווה דוגמא אישית, אך נשאר מרוחק מהעובדים והסובבים.


חזרה

 

חזון ואסטרטגיה

 

חזון
מנהיגים אמיתיים מחברים (engage) את האחרים אליהם דרך חזון ברור, מושך ומעורר השראה.
הם מתקשרים אותו בדרך שכולם יבינו אותו ובדרך שתניע את העובדים לפעול למענו.
כי כדי להצליח- על החזון המטרות והערכים להיות משותפים לארגון, כך שכולם מסייעים לקידומו.
חמש עקרונות המסייעים לבניית חזון משותף:

  1. עידוד האנשים לחזון אישי.
  2. תקשור החזון הארגוני, באופן חוזר ורציף, ותוך בקשה מהאנשים שיתמכו בו ויסייעו לקידומו.
  3. תהליך של בניית חזון ולא מאמץ חד פעמי. מעת לעת, רענון והתאמה, תוך מציאת דרכים לשמירת החיוניות והרעננות של תכניו.
  4. עירוב של חזון חיצוני (extrinsic) וחזון פנימי (intrinsic).
  5.  שאיפה לחזון חיובי, הנובע ממקום חיובי (לא רק מה אנחנו לא רוצים להיות; לא רק חזון מתוך מצוקה)

 

אסטרטגיה
בבחירת האסטרטגיה יש לתעדף רק את מה שהכי חשוב, כדי שאכן יהיה ניתן להקצות משאבים ליישום.
האסטרטגיה צריכה להמשיג חמישה דברים:

  1.  לאן הולכים
  2. למה הולכים לשם
  3. הדרך להגיע
  4. התפקיד של כל אחד המאפשר הגעה
  5. הדרך לעבודת צוות משותפת בהגעה

היערכות
כדי להצליח- נדרש להיערך.
היערכות ברמת המערכת- מדיניות, תהליכים, טכנולוגיות ומדידה שנכון להגדיר ולהתאים;
והיערכות ברמת האנשים- הבנת הנדרש, רצון לקחת חלק ומימוש בפועל, בהתאם למה שהוגדר.


חזרה

 

תעדוף, תכנון, וביצוע

 

תעדוף
תעדוף הינו אחד המיומנויות היותר נדרשות כיום שאנו מוצפים כל הזמן בהרבה מידי דברים נכונים וחשובים שצריך לבצע.
בסקר שבו נשאלו מנהלים איך הם מתעדפים, הוצעו הפרמטרים הבאים כחשובים:

  • תרומה לביצוע פונקציות מהר יותר
  • תרומה לביצוע פונקציות פשוט יותר
  • תרומה לביצוע פונקציות זול יותר
  •  פעילות בעלת אופי יותר עסקי
  •  פעילות שמאפשרת התאמה לצרכי התעשייה המשתנים
  • פעילות שמאפשרת מדידה של הביצועים
  • השקעה בטכנולוגיה ושירותי אינטרנט
  • פעילות שמסתמכת על בעלי העניין השותפים
  • תרומה להקטנת נוקשות ומשטר של המערכות
  • פעילות שמקטינה את דעיכת העסק
  •  תרומה לבניית האמון.

תכנון וביצוע
המחבר יוצא כנגד נטייתם של מנהלים ומנהיגים להאריך ולסבך את התכנון, ומכאן גם את הביצוע.
תכנון וביצוע טובים כוללים שישה מרכיבים:

  1.  הבנת מצב קיים
  2.  הגדרת מטרות ויעדים; תעדוף
  3. הגדרת צעדים נדרשים כדי להשיג את מה שתועדף
  4. הגדרת בעלי תפקידים לתכנון ולביצוע
  5.  תקצוב ההוצאות וקביעת דרך ניהול ההוצאות
  6. הגדרת דרך למדידה כדי לבחון מתי מגיעים ליעדי התכנון (נקודת סיום).


חזרה

 

אינטליגנציה חברתית, רגשית ופוליטית

 

ללא אינטליגנציה חברתית, רגשית ופוליטית, יקשה על המנהיג להוביל את האנשים לחזון לא טריוויאלי.

 

אינטליגנציה חברתית

  • הקשבה: יותר להקשיב ולדבר פחות; הרבה פחות
  • לא לנסות להפוך לחבר של כל העובדים
  •  משמעת עצמית של המוביל; להישאר רגוע גם תחת לחץ ולהשרות אווירה שנותנת לעובדים תחושה שהעניינים בשליטה
  • בקשת משוב מהעובדים
  •  גמישות

אינטליגנציה רגשית

המחבר מצטט את מיומנויות האינטליגנציה הרגשית כפי שפיתח Daniel Goleman:

  • מודעות עצמית
  • ניהול ובקרה עצמיים
  • מודעות חברתית ופוליטית
  • ניהול יחסים בין אישיים ויכולת השפעה או השראה על האחרים

יכולות אלו בהקשרים ארגוניים, מול עמיתים ומנהלים- מיתרגמים לאינטליגנציה פוליטית (מ.ל.).

 


חזרה

 

הדדיות, שיתופיות ושירות

אין ספק שהיכולת לגרום להדדיות ביחס העובדים לארגון, היכולת לייצר שיתופיות ושירות טוב שאנו נותנים לקהילה הינם בסיס להצלחתו של המנהיג.

 

הדדיות
על פי Karim, אותו מצטט Wolf, הדדיות תושג על ידי:

  1. הצעת עזרה לאחרים הנדרשים לכך, ובמיוחד לעמיתים
  2. הכרה בתרומתם של העובדים להצלחת התפקיד
  3. הצעות שיפור לסביבת העבודה
  4. תגמול עובדים בהישגים האישיים והקבוצתיים שלהם
  5.  שיתוף קשרי networking
  6. פיתוח שירותים חינם (או כמעט חינם) ללקוחות
  7. שליחת הודעות תודה לאנשים שעוזרים לך
  8. תגמול עבודה נעלה.

שיתופיות
גם כאן בוחר Wolf לצטט מישהו מוביל.
Christak שכתב את הספר Connected, מגדיר שיתופיות דרך ששה עקרונות:

  1.  נטילת חלק באופן אקטיבי
  2.  קבלת החלטות שיתופית דרך הסכמות
  3.  שקיפות ודיונים פתוחים
  4.  עידוד מחשבה עצמאית
  5.  התעקשות על השגת היעדים
  6.  מיקוד על ההגעה לתוצאה המצופה.

שירות לקהילה
חברות ששואפות לקדמה מעודדות את המנהיגים שלהם לקחת חלק בהובלת פעילות קהילתית שאינה למטרות רווח.
טומן בחובו מספר יתרונות:

  • מוניטין
  •  יחסי עבודה משופרים עם העיר והמדינה בה שוהים
  • התנדבות למען מטרה טובה
  • מנהל מצליח המשלב ביצועים עסקיים עם תרומה קהילתית


חזרה

 

אהבה ותשוקה לעבודה

כדי שמנהל ומנהיג יצליחו בעבודתם, עליהם לאהוב אותה. עליהם לחוש תשוקה (passion) לעסוק בה, יום אחר יום.
מומחים מתייחסים כיום כתשוקה כתחום דעת חשוב במדעים האנושיים, ומגדירים התנהגויות המבטאות אותה:

  1. הרצון לעסוק בקריירה המסוימת בה נמצאים
  2. הנאה מתחושת סיפוק ומשמעות בעבודה
  3. "זרימה" בביצוע העבודה (ראו Csikszentmuhalyi)
  4. תחושת engagement לעבודה
  5. הנאה מקשרים עם עמיתים, מנהלים ולקוחות
  6.  תחושת ביטחון עצמי והעצמה
  7. תחושה של פניות רגשית.

מנהיגים בתעשייה משתפים בשיטות להגדלת תחושת התשוקה שלהם מסביבת העבודה:

  1.  דאגת המנהל לעצמו ברמה הפיזית, המנטאלית, הרגשית והמוראלית.
  2. מציאת נקודות מזינות אנרגיה (נותנות כוח) בתחומי החיים האחרים
  3. אופטימיות
  4. השתלטות על פחדים
  5. התרחבות או הסתעפות לכיוונים נוספים שיכולים לעניין את האדם
  6.  הסתייעות במנטור
  7. לזכור שהמנהיג הוא חלק קבוצה, ולא הכל סביבו.


חזרה

 

חידוש ושרידות

 

העולם מלא שינויים. ארגונים מלאים שינויים.
על כל מנהיג להיות מוכן לכך ששינויים יגיעו, ולקדם אותם בברכה.

 

מנהיג צריך באופן מתמיד להשתפר ולהתחדש. זו הדרך היחידה להבטיח, כדברי Wolf, שרידות לאורך זמן.


חזרה

 

ולסיום:


טיפים נוספים להצלחה

 

להלן מקבץ טיפים נוספים להצלחה, המופיע חלקו כפרקים עצמאיים, וחלקו כהצעות השזורות תחת נושאי על אחרים:

  • אל תפחדו להיכשל. זה יקרה; אין מנהיג גדול שהצליח, בלי להיכשל בדרך. למדו מהכשלים.
  •  אתם צריכים להאמין: בעצמכם; בארגון; בשירותים ובמוצרים אותם אתם מספקים; ובלקוחות.
  • ההתייחסות שלכם משפיעה על הצלחתכם. אלו בעלי המוטיבציה והאמביציה- מצליחים יותר.
  •  תהיו בעלי משמעת עצמית- הן אישית (יושר, יושרה, מוטיבציה וכו), והן מקצועית (חזון ומטרות, תהליכי עבודה, מערכות וכו'). תקצו זמן לקידום נושאים הקשורים למשמעת- משני הסוגים גם יחד.
  •  אפשר להתקדם יותר כאשר אנו מוכנים לעזוב את אזורי הנוחות שלנו, תוך כניסה לאזור למידה, שם הידע והמיומנויות מעבר להישג הקיים.
  • קחו זמן לחשוב ולבצע לעצמכם תהליכי שיקוף כדי לנתח את שארע ולהסיק מה כדאי לעתיד.
  • התאמנו. על נאומים, על רעיונות ועל תהליכים שאתם רוצים לקדם. עדיף יותר מפעם אחת.
  • גייסו רק אנשים שאכן מתאימים למשימה. הם הנכס המרכזי של הארגון; הגדירו דרישות גבוהות, והיצמדו אליהם ללא פשרות. גייסו אנשים בעלי גישה חיובית וראיית צוות. ודאו שהעובדים מייצגים דורות שונים, שכן לכל דור (X, Y ואחרים) יש יתרונו תמשלו. פטרו כאלו שטעיתם לגביהם ולא מתאימים.
  •  לעולם אל תפסיקו לפתח את העובדים שלכם. אפשרו להם ללמוד ותעודדו אותם ללמוד באופן קבוע ושוטף, אפילו יומיומי, תוך כדי העבודה עצמה. סמכו עליהם ותנו להם חופש בקבלת החלטות. פתחו אותם על ידי השראה חיובית ולא דרך סמכות. טפחו את העובדים והעצימו אותם, תוך בנייתם להיות המנהיגים של מחר.
  •  הוקירו את עובדיכם- מעורר נאמנות ומעודד השקעה וביצועים מצוינים.
  •  אימון (Coaching)- מכוונן את האנשים לעבודה יעילה יותר, לעבודת צוות ולהתגברות על מכשולים. האימון יכול לסייע הן בשינוי התנהגויות קיימות, והן בפיתוח מיומנויות חדשות. אימון טוב מתבסס על שאילת שאלות המביאות להבנה, הבנייה נכונה של תפקידים וחיזוק חיובי. הסתייעו באימון, ואמנו את עובדיכם, או הקצו להם מאמן.
  • הניעו את עובדיכם. השקיעו חשיבה ומעשה ביצירת מוטיבציה והשראה. אם יש אנשים ממורמרים מידי, שקלו, האם נכון להשאירם בארגון והאם אינם מקלקלים לכולם.
  •  תקשרו לכל הרמות ולכל הכיוונים. שתפו מידע במגוון ערוצים ובאופן ברור. מקטין חששות (מהבלתי נודע) ומעמיק את הקשר. הקשיבו לעובדים., גם למה שאומרים וגם לשפת הגוף המלווה אותם. שפרו את שפת הגוף שלכם. הביעו אמפתיה, ביטחון, עוצמה, קשב, שמחה, כנות, אופטימיות, ואיפלו אכזבה (כאשר מישהו לא עומד בציפיות).
  •  השקיעו בבניית צוות ועבודת צוות. כדי לבנות צוותים חזקים, פתחו תרבות צוותית המגדירה ציפיות ומשילות מחד, אך ידע, יוזמה, פתיחות וכנות מאידך.
  • הובילו שינויים. הקצו משאבים, היו עקביים; תקשרו את הנדרש, תקשרו הצלחות; היו סבלניים, שימו לב לרגשות האנשים; אל תביטו לאחור, אך הודו בשגיאות שבדרך. וזכרו- גם זו עבודת צוות.
  • חשבו לקוחות. בלעדיהם אין לארגון קיום. ייצרו שביעות רצון בקרב הלקוחות, והגישו להם מענים מצליחים. קחו אותם בחשבון כאשר אתם מתכננים את המטרות. עודדו את העובדים לתת שירות מצטיין. וצרו בעצמכם, קשר אישי אינטימי עם הלקוחות.
  • וחזרה לעצמכם- אזנו בין העבודה לחיים הפרטיים. דאגו לזמן לדברים אחרים, אך מעבר לכך, דאגו להנאה.

ויש שיאמרו: כל כך הרבה מנהלים נכשלו, למה שדווקא אני הצליחו.
להם אומר המחבר: לימדו מה לעשות, והאמינו בעצמכם שאתם אכן יכולים ליישם.. אזרו אומץ להתמיד- ואכן תצליחו.

 


חזרה

 

הבלוג euansemple.com מעלה לדיון את השאלה: בניהול מערכת של בלוגים מה יותר כדאי לעשות... האם ליצור יותר אחידות והמשכיות, או אולי להדגיש את ההבדלים הייחודיים של הבלוגים השונים?
ומי בעצם מפחד מהבידול?

 

לקריאה לחצו כאן

 

כנסים בארץ

שם האירוע: פורום KMI
מיקום האירוע: יס פלאנט, המאה ועשרים 4 ראשון לציון
תאריכים: 15/06/16
פרטים נוספים: לחצו כאן

 

שם האירוע: כנס ניהול ידע מתארח
מיקום האירוע: קויפמן 4- קמפוס ההדרכה של מכבי שירותי בריאות. תל אביב
תאריכים: 17/07/16
פרטים נוספים: בהמשך

 

כנסים בעולם

 

שם האירוע: KM UK 2016
מיקום האירוע:  London, United Kingdom
תאריכים: 15-16/06/16
פרטים נוספים: לחצו כאן

 

שם האירוע: Measuring KM Projects
מיקום האירוע:  Manchester, United Kingdom
תאריכים: 22/06/16
פרטים נוספים: לחצו כאן

 

המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135