Seven Disciplines of a Leader
מאת: ד"ר מוריה לוי

Seven Disciplines of a Leader: How to Help your people, team, and organization achieve maximum effectivenessמה, הינו ספר שנכתב ב-2015 על ידי Jeff Wolf, יועץ ניהולי בכיר בארגונים.
הספר מתאר את משנתו הניהולית (והייעוצית)- מה צריכה לכלול מנהיגות, ואיך צריך לנהוג מנהיג כדי להוביל את הספינה שבאחריותו לחוף מבטחים, ויותר מכך, להצלחה.
הספר כולל המלצות והנחיות רבות, ולהלן עיקרי הדברים:

 

מפת הספר:

 

הספר אינו מחדש הרבה, אך הוא כולל- והרבה; לעיתים במהלך הקריאה יש אפילו הרגשה שיותר מידי.
ועם זאת, הוא מסדר, מארגן ומזכיר את כל הנקודות שכל כך חשוב שלא לשכוח בבואנו להוביל קבוצת אנשים בהצלחה.

 

מומלץ.

הצורך


אל להם למנהלים לשקוט על שמריהם. כפי שאתלטיים מקצועיים מתאמנים באופן קבוע, כדי לנצח, וזאת גם אם הם מוכשרים, כך גם מנהלים חייבים להתמיד ולהשקיע במיומנויות המנהיגות שלהם.

 

על פי מחקר שפורסם ב- 2014 ב- Gallop Business Journal 82% מהארגונים מאיישים באופן שגוי את משרות המנהיגים שלהם.
על פי מחקר אחר, שבוצע באותו כתב עת ב- 2013 בקרב עובדים בארה"ב, רק 30% מהם מרגישים מחוברים ומחויבים (engaged) לארגון בו עובדים
עובדים בעלי מוטיבציה הינם קריטיים ליצירת היתרון התחרותי, וחשיבותה של מנהיגות קריטית להנעת עובדים אלו ולהובלה להצלחת הארגון.

 

עבודתם של המנהלים אינה טריוויאלית כלל ועיקר.
.


חזרה

 

מנהיגות טובה:


מומחיות ודוגמא אישית

מומחיות בכל הנוגע לתכונות האישיותיות (Personal Mastery) של המנהיג ודוגמא אישית לאחרים, הינם, ולא במקרה, המרכיב הראשון בדרך להיות מנהיג מצליח.

 

למנהיג נכון שיהיה:

  1. חזון אישי- מטרות אליהן הוא שואף
  2. מתח יצירתי המאפשר להגדיר חזון חדשני ובכל זאת להתקדם ולהתקרב אליו.
    יכולת חדשנות היא מיומנות חשובה, ולאלו שספקנים- מזכיר הכותב- כי אפשר לפתח מיומנות זו והיא אינה מתנת האל ליחידים.
  3. מחויבות לאמת.

ובכל הנוגע למומחיות אישיותיות, לאנשים יש תכונות שונות, אך יש שתי תכונות שעל כל מנהיג לאמץ:

  1. יושר. לא בר תחליף.
  2.  קשר רגשי לעובדים ולסובבים. לא ניתן להסתפק באדם בעל תכונות ערכיות, המהווה דוגמא אישית, אך נשאר מרוחק מהעובדים והסובבים.


חזרה

 

חזון ואסטרטגיה

 

חזון
מנהיגים אמיתיים מחברים (engage) את האחרים אליהם דרך חזון ברור, מושך ומעורר השראה.
הם מתקשרים אותו בדרך שכולם יבינו אותו ובדרך שתניע את העובדים לפעול למענו.
כי כדי להצליח- על החזון המטרות והערכים להיות משותפים לארגון, כך שכולם מסייעים לקידומו.
חמש עקרונות המסייעים לבניית חזון משותף:

  1. עידוד האנשים לחזון אישי.
  2. תקשור החזון הארגוני, באופן חוזר ורציף, ותוך בקשה מהאנשים שיתמכו בו ויסייעו לקידומו.
  3. תהליך של בניית חזון ולא מאמץ חד פעמי. מעת לעת, רענון והתאמה, תוך מציאת דרכים לשמירת החיוניות והרעננות של תכניו.
  4. עירוב של חזון חיצוני (extrinsic) וחזון פנימי (intrinsic).
  5.  שאיפה לחזון חיובי, הנובע ממקום חיובי (לא רק מה אנחנו לא רוצים להיות; לא רק חזון מתוך מצוקה)

 

אסטרטגיה
בבחירת האסטרטגיה יש לתעדף רק את מה שהכי חשוב, כדי שאכן יהיה ניתן להקצות משאבים ליישום.
האסטרטגיה צריכה להמשיג חמישה דברים:

  1.  לאן הולכים
  2. למה הולכים לשם
  3. הדרך להגיע
  4. התפקיד של כל אחד המאפשר הגעה
  5. הדרך לעבודת צוות משותפת בהגעה

היערכות
כדי להצליח- נדרש להיערך.
היערכות ברמת המערכת- מדיניות, תהליכים, טכנולוגיות ומדידה שנכון להגדיר ולהתאים;
והיערכות ברמת האנשים- הבנת הנדרש, רצון לקחת חלק ומימוש בפועל, בהתאם למה שהוגדר.


חזרה

 

תעדוף, תכנון, וביצוע

 

תעדוף
תעדוף הינו אחד המיומנויות היותר נדרשות כיום שאנו מוצפים כל הזמן בהרבה מידי דברים נכונים וחשובים שצריך לבצע.
בסקר שבו נשאלו מנהלים איך הם מתעדפים, הוצעו הפרמטרים הבאים כחשובים:

  • תרומה לביצוע פונקציות מהר יותר
  • תרומה לביצוע פונקציות פשוט יותר
  • תרומה לביצוע פונקציות זול יותר
  •  פעילות בעלת אופי יותר עסקי
  •  פעילות שמאפשרת התאמה לצרכי התעשייה המשתנים
  • פעילות שמאפשרת מדידה של הביצועים
  • השקעה בטכנולוגיה ושירותי אינטרנט
  • פעילות שמסתמכת על בעלי העניין השותפים
  • תרומה להקטנת נוקשות ומשטר של המערכות
  • פעילות שמקטינה את דעיכת העסק
  •  תרומה לבניית האמון.

תכנון וביצוע
המחבר יוצא כנגד נטייתם של מנהלים ומנהיגים להאריך ולסבך את התכנון, ומכאן גם את הביצוע.
תכנון וביצוע טובים כוללים שישה מרכיבים:

  1.  הבנת מצב קיים
  2.  הגדרת מטרות ויעדים; תעדוף
  3. הגדרת צעדים נדרשים כדי להשיג את מה שתועדף
  4. הגדרת בעלי תפקידים לתכנון ולביצוע
  5.  תקצוב ההוצאות וקביעת דרך ניהול ההוצאות
  6. הגדרת דרך למדידה כדי לבחון מתי מגיעים ליעדי התכנון (נקודת סיום).


חזרה

 

אינטליגנציה חברתית, רגשית ופוליטית

 

ללא אינטליגנציה חברתית, רגשית ופוליטית, יקשה על המנהיג להוביל את האנשים לחזון לא טריוויאלי.

 

אינטליגנציה חברתית

  • הקשבה: יותר להקשיב ולדבר פחות; הרבה פחות
  • לא לנסות להפוך לחבר של כל העובדים
  •  משמעת עצמית של המוביל; להישאר רגוע גם תחת לחץ ולהשרות אווירה שנותנת לעובדים תחושה שהעניינים בשליטה
  • בקשת משוב מהעובדים
  •  גמישות

אינטליגנציה רגשית

המחבר מצטט את מיומנויות האינטליגנציה הרגשית כפי שפיתח Daniel Goleman:

  • מודעות עצמית
  • ניהול ובקרה עצמיים
  • מודעות חברתית ופוליטית
  • ניהול יחסים בין אישיים ויכולת השפעה או השראה על האחרים

יכולות אלו בהקשרים ארגוניים, מול עמיתים ומנהלים- מיתרגמים לאינטליגנציה פוליטית (מ.ל.).

 


חזרה

 

הדדיות, שיתופיות ושירות

אין ספק שהיכולת לגרום להדדיות ביחס העובדים לארגון, היכולת לייצר שיתופיות ושירות טוב שאנו נותנים לקהילה הינם בסיס להצלחתו של המנהיג.

 

הדדיות
על פי Karim, אותו מצטט Wolf, הדדיות תושג על ידי:

  1. הצעת עזרה לאחרים הנדרשים לכך, ובמיוחד לעמיתים
  2. הכרה בתרומתם של העובדים להצלחת התפקיד
  3. הצעות שיפור לסביבת העבודה
  4. תגמול עובדים בהישגים האישיים והקבוצתיים שלהם
  5.  שיתוף קשרי networking
  6. פיתוח שירותים חינם (או כמעט חינם) ללקוחות
  7. שליחת הודעות תודה לאנשים שעוזרים לך
  8. תגמול עבודה נעלה.

שיתופיות
גם כאן בוחר Wolf לצטט מישהו מוביל.
Christak שכתב את הספר Connected, מגדיר שיתופיות דרך ששה עקרונות:

  1.  נטילת חלק באופן אקטיבי
  2.  קבלת החלטות שיתופית דרך הסכמות
  3.  שקיפות ודיונים פתוחים
  4.  עידוד מחשבה עצמאית
  5.  התעקשות על השגת היעדים
  6.  מיקוד על ההגעה לתוצאה המצופה.

שירות לקהילה
חברות ששואפות לקדמה מעודדות את המנהיגים שלהם לקחת חלק בהובלת פעילות קהילתית שאינה למטרות רווח.
טומן בחובו מספר יתרונות:

  • מוניטין
  •  יחסי עבודה משופרים עם העיר והמדינה בה שוהים
  • התנדבות למען מטרה טובה
  • מנהל מצליח המשלב ביצועים עסקיים עם תרומה קהילתית


חזרה

 

אהבה ותשוקה לעבודה

כדי שמנהל ומנהיג יצליחו בעבודתם, עליהם לאהוב אותה. עליהם לחוש תשוקה (passion) לעסוק בה, יום אחר יום.
מומחים מתייחסים כיום כתשוקה כתחום דעת חשוב במדעים האנושיים, ומגדירים התנהגויות המבטאות אותה:

  1. הרצון לעסוק בקריירה המסוימת בה נמצאים
  2. הנאה מתחושת סיפוק ומשמעות בעבודה
  3. "זרימה" בביצוע העבודה (ראו Csikszentmuhalyi)
  4. תחושת engagement לעבודה
  5. הנאה מקשרים עם עמיתים, מנהלים ולקוחות
  6.  תחושת ביטחון עצמי והעצמה
  7. תחושה של פניות רגשית.

מנהיגים בתעשייה משתפים בשיטות להגדלת תחושת התשוקה שלהם מסביבת העבודה:

  1.  דאגת המנהל לעצמו ברמה הפיזית, המנטאלית, הרגשית והמוראלית.
  2. מציאת נקודות מזינות אנרגיה (נותנות כוח) בתחומי החיים האחרים
  3. אופטימיות
  4. השתלטות על פחדים
  5. התרחבות או הסתעפות לכיוונים נוספים שיכולים לעניין את האדם
  6.  הסתייעות במנטור
  7. לזכור שהמנהיג הוא חלק קבוצה, ולא הכל סביבו.


חזרה

 

חידוש ושרידות

 

העולם מלא שינויים. ארגונים מלאים שינויים.
על כל מנהיג להיות מוכן לכך ששינויים יגיעו, ולקדם אותם בברכה.

 

מנהיג צריך באופן מתמיד להשתפר ולהתחדש. זו הדרך היחידה להבטיח, כדברי Wolf, שרידות לאורך זמן.


חזרה

 

ולסיום:


טיפים נוספים להצלחה

 

להלן מקבץ טיפים נוספים להצלחה, המופיע חלקו כפרקים עצמאיים, וחלקו כהצעות השזורות תחת נושאי על אחרים:

  • אל תפחדו להיכשל. זה יקרה; אין מנהיג גדול שהצליח, בלי להיכשל בדרך. למדו מהכשלים.
  •  אתם צריכים להאמין: בעצמכם; בארגון; בשירותים ובמוצרים אותם אתם מספקים; ובלקוחות.
  • ההתייחסות שלכם משפיעה על הצלחתכם. אלו בעלי המוטיבציה והאמביציה- מצליחים יותר.
  •  תהיו בעלי משמעת עצמית- הן אישית (יושר, יושרה, מוטיבציה וכו), והן מקצועית (חזון ומטרות, תהליכי עבודה, מערכות וכו'). תקצו זמן לקידום נושאים הקשורים למשמעת- משני הסוגים גם יחד.
  •  אפשר להתקדם יותר כאשר אנו מוכנים לעזוב את אזורי הנוחות שלנו, תוך כניסה לאזור למידה, שם הידע והמיומנויות מעבר להישג הקיים.
  • קחו זמן לחשוב ולבצע לעצמכם תהליכי שיקוף כדי לנתח את שארע ולהסיק מה כדאי לעתיד.
  • התאמנו. על נאומים, על רעיונות ועל תהליכים שאתם רוצים לקדם. עדיף יותר מפעם אחת.
  • גייסו רק אנשים שאכן מתאימים למשימה. הם הנכס המרכזי של הארגון; הגדירו דרישות גבוהות, והיצמדו אליהם ללא פשרות. גייסו אנשים בעלי גישה חיובית וראיית צוות. ודאו שהעובדים מייצגים דורות שונים, שכן לכל דור (X, Y ואחרים) יש יתרונו תמשלו. פטרו כאלו שטעיתם לגביהם ולא מתאימים.
  •  לעולם אל תפסיקו לפתח את העובדים שלכם. אפשרו להם ללמוד ותעודדו אותם ללמוד באופן קבוע ושוטף, אפילו יומיומי, תוך כדי העבודה עצמה. סמכו עליהם ותנו להם חופש בקבלת החלטות. פתחו אותם על ידי השראה חיובית ולא דרך סמכות. טפחו את העובדים והעצימו אותם, תוך בנייתם להיות המנהיגים של מחר.
  •  הוקירו את עובדיכם- מעורר נאמנות ומעודד השקעה וביצועים מצוינים.
  •  אימון (Coaching)- מכוונן את האנשים לעבודה יעילה יותר, לעבודת צוות ולהתגברות על מכשולים. האימון יכול לסייע הן בשינוי התנהגויות קיימות, והן בפיתוח מיומנויות חדשות. אימון טוב מתבסס על שאילת שאלות המביאות להבנה, הבנייה נכונה של תפקידים וחיזוק חיובי. הסתייעו באימון, ואמנו את עובדיכם, או הקצו להם מאמן.
  • הניעו את עובדיכם. השקיעו חשיבה ומעשה ביצירת מוטיבציה והשראה. אם יש אנשים ממורמרים מידי, שקלו, האם נכון להשאירם בארגון והאם אינם מקלקלים לכולם.
  •  תקשרו לכל הרמות ולכל הכיוונים. שתפו מידע במגוון ערוצים ובאופן ברור. מקטין חששות (מהבלתי נודע) ומעמיק את הקשר. הקשיבו לעובדים., גם למה שאומרים וגם לשפת הגוף המלווה אותם. שפרו את שפת הגוף שלכם. הביעו אמפתיה, ביטחון, עוצמה, קשב, שמחה, כנות, אופטימיות, ואיפלו אכזבה (כאשר מישהו לא עומד בציפיות).
  •  השקיעו בבניית צוות ועבודת צוות. כדי לבנות צוותים חזקים, פתחו תרבות צוותית המגדירה ציפיות ומשילות מחד, אך ידע, יוזמה, פתיחות וכנות מאידך.
  • הובילו שינויים. הקצו משאבים, היו עקביים; תקשרו את הנדרש, תקשרו הצלחות; היו סבלניים, שימו לב לרגשות האנשים; אל תביטו לאחור, אך הודו בשגיאות שבדרך. וזכרו- גם זו עבודת צוות.
  • חשבו לקוחות. בלעדיהם אין לארגון קיום. ייצרו שביעות רצון בקרב הלקוחות, והגישו להם מענים מצליחים. קחו אותם בחשבון כאשר אתם מתכננים את המטרות. עודדו את העובדים לתת שירות מצטיין. וצרו בעצמכם, קשר אישי אינטימי עם הלקוחות.
  • וחזרה לעצמכם- אזנו בין העבודה לחיים הפרטיים. דאגו לזמן לדברים אחרים, אך מעבר לכך, דאגו להנאה.

ויש שיאמרו: כל כך הרבה מנהלים נכשלו, למה שדווקא אני הצליחו.
להם אומר המחבר: לימדו מה לעשות, והאמינו בעצמכם שאתם אכן יכולים ליישם.. אזרו אומץ להתמיד- ואכן תצליחו.

 


חזרה